>.50 HUIS JiSLP „OP DE BON" GEKNIPT ■a - IN DE RUINENSE HUISVROUWEN ZIT VEEL MUZIEK etelief d oral Hoover KRAAL 5ES ƒ195 ƒ0.98 vleeswaren rsbediende. Soestdijk. dt u in HILHORST 02155-2504 4» Een opgeblazen stoel Verslaving als u bij ons rbedekking te w LEFOON 2374. moderne COIFFURES TELEFOON 2175 Reklame-krant leuke baan wilt bij de irijf" worden de bieden op een prima zijn. :1 158. een kort briefje iNTYKOUSEN met orm, versterkt KOUSEN, rd krlmprij. Alle oeken, L.P. •?-s V Ruinen, het rustieke brinkdorp onder de rook van Hoogeveen en Meppel, heeft het enige .huisvrouwenorkest" dat muziek maakt zonder muziekinstrumenten. Het „Instrumentarium" is uitsluitend samengesteld uit voorwerpen die in een nor maal huishouden tot de keukeninventaris behoren, aangevuld met enkele huis houdelijke zaken. „De muzikale keuken" is dan ook een toepasselijke naam voor dit unieke orkest, dat met pannen, deksels, voorraadbussen, doofpot, kolenkit, slacouvert, zeef, rasp, wasbord en een regiment geheel of gedeeltelijk met water gevulde flessen op toernee gaat, om de oren te strelen van liefhebbers van avantgardistische muziek. Met een autobus trekken de drie entwintig Ruinense vrouwen er gere geld opuit om buiten de dorps gren zen hun originele muziek uit te dra gen. De muzikale keukenmuziek wordt ondersteund door twee accordeons, die de voor een concertzaal ongewone ge luiden tot een muzikaal en melodisch geheel verweven. Mevrouw G. R. Steenbergen is de dirigente van het orkest. Zij en me vrouw J. Gol-Harms vertelden ons trots, dat het ensemble veertien jaar geleden is opgericht en dat er op het ogenblik nog 13 vrouwen van de key- groep tot het huidige orkest behoren. „De eerste keer traden we op als een van de 13 groepen van de Plattelands vrouwen, afdeling Ruinen. Dit gebeur de tijdens de „Nyjoarsvesite", die door de bond elke winter rondom de jaar wisseling wordt georganiseerd. Ons op treden werd een groot succes en voor we het wisten, gingen we al op tour nee." Nadat het orkest succes had geboekt op de jaarvergadering van de Drentse Plattelandsvrouwen in Assen, werden praktisch alle afdelingen in Drenthe bezocht. Maar al gauw waren de pro vinciegrenzen te eng en kwamen Rot terdam, Den Haag, Amersfoort en Val kenburg aan de beurt. Een van de hoogtepunten werd het optreden bij de opening van de Brabantiafabriek te Valkenswaard, bij welke gelegenheid de vrouwen ook een sprong naar het televisiescherm maakten. De bekende componist Bernard Drukker had spe ciaal voor deze gelegenheid voor de „instrumenten" van De Muzikale Keu ken een mars gecomponeerd, waarvan al gauw ook een lawaaierig maar uniek plaatje werd gemaakt, dat door velen in den lande meer zou worden gewaardeerd dan het hysterische ge gil en geloei van moderne pop-,,vir tuozen". De Muzikale Keuken is in de loop der jaren de trots van Ruinen ge worden; ze hebben al meer dan 300 voorstellingen achter de rug. 's Zo mers gaan ze om te beginnen elke week een keer naar Bovenveen (Ech ten), waar ze in het kamp voor inva lide kinderen een (gratis) concert ge ven van ketelmuziek. Meer dan hoog uit één keer per week komt De Mu zikale Keuken echter niet in de open baarheid, want hoe modern hun mu zikale talent ook mag zijn, in wezen zijn de vrouwen oerdegelijk: ze willen hun mannen niet de dupe laten wor den van hun musische kwaliteiten. Gespeeld wordt er steeds voor volle zalen; geoefend in de kelder van het dorpscafé Kuik, waar ook heel wat wordt afgelachen. Ze wisselen het mu zikale programma af met schetsjes, zang en voordrachten. Het repertoire wordt elke zomer veranderd en aan gevuld. Als een van de leden van De Muzikale Keuken 25 of 40 jaar ge trouwd is, komt het orkest steevast ressiefs, en natuurlijk is daar dan ook de steeds maar lokkende verleiding. Beter is het te zorgen voor iets dat wèl mag". Dan is er geen. sprake van ongezelligheid; integendeel dan geven we 't bewijs werkelijk mee te leven met onze gast en niet te willen dat deze zich ter wille van ons op paden begeeft, die niet goed voor hem of haar zijn. En de gast zal zich door de ze attentie dubbel op z'n gemak voe len. JETTY Een schoonheid van een met gouddraad doorweven Nylfrance cocktail jurkje met open rug. De rugpanden worden door een brede ceintuur bijeengehouden. im«« wn. i. i.-.-I-»■ -i_i—■.r.VLir.- Als Je het gros van de mode-artikeltjes leest, of Je oor hier en daar (vooral bij jeugdige vrouwen) te luisteren legt, krijg je wel eens de indruk dat er geen levens vreugdevreugde meer zou bestaan zonder broekpak aan. Dit is een sterk overtrokken idee. Een broekpak kan makkelijk zitten, kan gezellig staan, maar het hoeft niet. Ten eerste hangt er veel van af bij welke gelegen heid u het draagt en verder gaat het er vooral om, of u er zich prettig in voelt. Voor de een zal het broekpak het einde zijn, de ander zal zich in een doodgewoon huis-, tuin- en keukenjurkje waarin ze zich vlot kan bewegen fijn voelen. Gelukkig heeft ook de nieuwe mode ervoor gezorgd, dat dergelijke min of meer pretentie loze jurkjes te kust en te keur te koop zijn, of u nu een jurkje zocht om kleine karweitjes in de tuin op te knap pen, of om een wandelingetje op een mooie lente- of zo meravond te maken. Het prettige voor de niet meer zo slanke figuren is, dat de langvallende tuniekmodellen erg in de mode zijn; voor heel veel vrouwen een welko me „nooduitgang" om de extra pondjes zonder streng dieet (tijdelijk) wat te verdoezelen. Links: zo maar een vlot lente jurk je met witte kraag en manchetten met oranje, turkooize en vlotte dessins (materiaal Nylfrance); midden: een gemakkelijk che- misierjurkje met rits vóór en twee handige zakken op zij; rechts: een zomerbroekpak in tuniekstijl (materiaal Ter gal en Nylfrance) op de bruiloft spelen. Voor zo'n ge legenheid wordt een speciaal nummer ingestudeerd. In ieder geval kan een Ruinense in haar dorp in een zaak voor huishou delijke artikelen gerust eens een pan op hardhandige wijze met een lepel bewerken, zonder dat de eigenaar van zijn zaak op zijn voorhoofd wijst. Want hij weet dan dat De Muzikale Keu ken weer op zoek is naar nieuwe mu ziekinstrumenten. We horen tegenwoordig veel over „ver slaving". Verslaving aan roken, aan drank of nog erger, aan verdovende middelen. Toch zijn er nog heel wat meer verslavingen, al zijn ze gelukkig niet alle van even ernstige aard. Doch zo gauw ive iets niet kunnen laten, waarvan ons verstand zegt dat we het beter niet konden doen, dan zijn we toch eigenlijk niet meer geheel „baas" in eigen huis. Hoewel we de reden dik wijls niet eens precies kennen, heeft dit soort „zoeken" toch vaak een die pere grond. Een of ander gemis, iets dat ons verontrust of sterk bezighoudt kan maken dat we onze normale werk lust missen en als het ware willen, „ontsnappen" op ander gebied. Toch brengt dit alles een gevoel van onvol daanheid met zich, die het geheel er niet beter op maakt. Het wordt een cirkelgang waaraan we ons, zij het met enige moeite, zélf moeten onttrekken, door onze gedachten welbewust te richten op positieve bezigheden. Aan vankelijk zullen we misschien het idee hebben nergens lust in te hebben en ook niet te weten wat we dan zouden moeten aanpakken, maar eenmaal be gonnen met wat dan ook zul len we ons beter gaan voelen en zul len er wellicht ook nog wel vrucht baarder plannen ontluiken, waardoor onze depressie en daarmee onze „ver slaving" ons heel toot minder zal pla gen. Wayit ook snoepen, eten, ja zelfs „werken" kunneyi vormen aannemen die schadelijk zijn, zowel voor onszelf als voor degenen die met ons moeten omspringen. We doen er wel goed aan „diëetmensen" te steunen in hun toch wel moeilijke pogingen, en niet aan te dringen, xoantieer ze met al hun geest kracht een weigering voor iets ver leidelijks hebben te voorschijn ge bracht. We dienen ze niet met ons hè, wat ongezellig, och, dat éne keertje zal toch niet hinderen! Integendeel, we maken het ze dubbel moeilijk hun goede besluit gestand te doen. Een hernieuwde weigering is nog moeilijker als men een gevoel krijgt de schuld te zijn van „ongezelligheid". Het besliste optreden krijgt de indruk van iets ag- lyurethaanschuim waren vervaardigd, voerden in Londen de boventoon. Maar voorts was er ook een belang rijke plaats ingeruimd voor „opblaas bare meubelstukken". Ofschoon ze het grote voordeel hebben weinig plaats in te nemen als ze niet worden gebruikt (en de lucht eruit is), kunnen we ons toch moeilijk voorstellen enthousiast te worden voor de leuze: Blaas een stoel op en ga zitten. Een andere nieuwigheid van de Londen- se meubelbeurs waren de „onzichtbar» interieurs", meubelen overtrokken met transparant polyvinyl. Ze worden eigen lijk pas zichtbaar wanneer men erop gaat zitten. Maar voordat men zo ver is, loopt men de kans te struikelen en armen en benen te breken. Misschien iets voor „tienerkelders", maar voor ons hoeft het niet, die onzichtbare meu belen. Met het gebruik van kunststoffen zijn we na de tweede wereldoorlog zo vertrouwd geraakt, dat we ons maar nauwelijks kunnen voorstellen dat we het ooit zonder hebben moeten doen. Ieder kent de grote voordelen: licht- echt, wasecht, snel drogend, ijzersterk en no.-iron. Ook in de meubelindustrie is het gebruik van synthetische vezel stoffen niets nieuws meer. Bekledings- stoffen en kussens van kunststof wor den te kust en te keur al geruime tijd in de meubelindustrie gebruikt. Maar toen de kunststoffen hun nut heb ben bewezen in de kleding- en meubel industrie, zocht men naar andere ter reinen van toepassing. Men ontdekte weldra dat men van die kunststoffen ook die delen van meubels kon maken, welke vroeger uit hout of metaal wer den vervaardigd. Op de onlangs in Londen gehouden meubelbeurs pamen de geheel uit kunststoffen vervaardig de meubels dan ook een belangrijke plaats in. Stoelen en banken, waarvan het geraamte geheel uit stijve po- lyurethaan en het zitgedeelte uit po- HAPJE TOE Een hapje toe dat ,,drie-in-een" genoemd mag worden is amandel crunch: het is gauw klaargemaakt, het is gezond èn het smaakt heerlijk. U hebt voor dit recept (voor 4 personen) nodig: 50 g (plm. 4 eetlepels) fijngehakte amandelen, l'/athee- lepel honing, IV2 theelepel boter of margarine, geraspte schil van een halve gewassen sinaasappel, een snufje zout en 1 kop' Corn Flakes. Meng de eerste vijf ingrediënten en laat ze, onder voortdurend roer-en, 2 minuten zachtjes doorkoken. Neem de pan van de warmtebron en schep er de Corn Flakes doorheen. Giet het mengsel uit op een beboterde bakplaat en breek het na afkoe ling, in kleine stukjes. Serveren bij pudding, ijs, vruchten uit blik of plakken cake. Daar sta je dan, als 8- jarige voor het eerst van je leven in zo'n nauw contact met een levens grote „oom" agent. De „oom" is plotseling geen oom meer als hij je met zijn wijsvinger wenkt, hoe vriendelijk hij overi gens ook moge kijken. Zelfs wij als volwasse nen voelen even een ra re trilling in onze knie- en als we, ons van niets kwaads bewust, door 'n wetsdieyiaar worden aan gehouden. Maar voor 'n kind moet het een erva ring zijn om nooit meer te vergetente meer daar het in zo'n geval meestal wèl weet toaar- om meneer de agent even ernstig met hem wil pra- ten. De heer J. A. Smets uit Eindhoven had het geluk zijn camera bij zich te hebben toen een derge lijke „wereldschokkende gebeurtenis" zich voor deed. Bovendien had hij, wat even noodzakelijk is, de tegenwoordigheid van geest er bliksemsnel 'n plaatje van te maken, juist toen de agent de kleine boosdoener be trapte en ter verant woording riep. Zo'n foto is een stukje dat toe uit de tijd heb ben geknipt, als een scè ne uit een film. Als het nare avontuur van het joch vergeten is, blijft 't brokje onvervalst leven dat toevallig door de amateur-fotograaf is vastgelegd. Wilt u maxi maal plezier hebben heb ben van uw fototoestel, dan moet u zorgen dat u het apparaat steeds bij de hand hebt. Alleen op die manier kunt u uw kinderen verrassen en op de film vastleggen in si tuaties, die zich mis schien (bij UW kinde ren) nooit meer voor doen.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1969 | | pagina 9