Zo maar wat „niemandallet j es" Drankjes die u koel laten Ongezonde lippenstiften „MELK IS SCHADELIJK VOOR DE TANDEN" Ongehuwde vrouw WAT HIER NORMAAL IS, IS ELDERS ABNORMAAL ItOEMCtNTIN In de Verenigde Staten ls enige op schudding gewekt door een verschijn sel dat men aanvankelijk niet kon verklaren. Naar bleek kwamen In een aantal soorten kosmetica sporen van insecticiden voor en zelfs in zodani ge mate, dat men ze als positief scha delijk voor de gezondheid van de ge- bruiksters moest beschouwen. De hoe veelheid van deze even schadelijke als nuttige stoffen was tweemaal zo groot als het percentage, dat de Amerikaan se regering toelaatbaar acht voor groenten en fruit. Lippenstiften met een dergelijk hoog gehalte aan min of meer giftige be standdelen zijn dus levensgevaarlijk. Maar hoe kwamen die insecticiden in de lippenstift? Men veronderstelt dat zij worden overgebracht door lanoline, een stof, die in vele kosmetica voor komt. Lanoline wordt gewonnen uit het wolvet van schapen. Zijn deze schapen geweid op terreinen waar de grasmat wordt gehandeld met insecticiden, dan bestaat de mogelijkheid, dat zij via het wolvet en de lanoline in verfraaiings artikelen terechtkomen. Bij het gebruik van lippenstift dringt de lanoline door de huid en zet zich vast in het li- chaamsvet van de gebruikster. Weet u van wie de uitspraak ,nielk is schadelijk voor de tanden' is? U zult het maar nauwelijks kunnen geloven: van het officiële voedings bureau uit de 17de eeuw. En omdat melk zo schadelijk is (ook voor het tandvlees) spoelde men de mond aan het eind van de maaltijd na met zure wijn of honingwater. Gewoon water was niet in tel. „Wa ter is goed voor de beesten en voor de was", zei men in die tijd. Als toespijs werd in de 17de eeuw graag gehak gereserveerd, vooral korstgebak (pasteien), terwijl-men- Werd voorheen het huwelijk voor een jong meisje beschouwd als het bin nenlopen van een „veilige haven" ,de praktijk heeft wel geleerd dat het ook in die „veilige" haven heel lelijk spo ken kan. Zó lelijk, dat men zelfs terug verlangt naar de eenmaal prijsgege ven eigen vrijheid. De verhoudingen liggen in onze moderne tijd ook wel heel anders dan voorheen. Een meis je dat ongetrouwd bleef was óf aan gewezen op een ondergeschikte huis houdelijke betrekking, of op de goed gunstigheid van familieleden, die niet onder de „verplichting "uitkonden haar onderdak te verlenen. Natuurlijk hoef de dit niet altijd even dramatisch te zijn en kunnen de omstandigheden veel huiselijke gezelligheid hebben meege bracht. Maar er zullen ook heel wat moeilijkheden in stille berusting, in op standigheid of verbittering zijn ver teerd. Tegenwoordig krijgt althans in ons land, ieder meisje voldoende opleiding om la ter ook ongetrouwd vrij en onafhan kelijk te zijn en naar eigen smaak te leven. Toch krijgt menig meisje dat nu een maal ongetrouwd blijft het dikwijls steeds moeilijker naarmate zij ouder wordt en de oorspronkelijke vriendin netjes één voor één wegvallen, door dat ze het huwelijksbootje instappen. Niet dat daardoor de oude banden van genegenheid abrupt worden doorgesne den, doch met de oude drukke .gezelli ge omgang en ellenlange gesprekken is het toch gedaan. We zien echter voor ogen hoe de een deze situatie wel heel anders oplost dan de ander. Er moet gevochten worden tegen de neiging zich overal teveel te voelen, zich in een hoekje terug te trekken en verbit terd en juist pas echt onaantrekkelijk te worden. Wie wil kan gelegenheid ge noeg vinden onder de mensen te blijven, bezigheden te zoeken die voldoening schenken, lid te worden van verenigin gen of clubs op 'n terrein dat de interes se heeft; zang, toneel, natuurgebied, maatschappelijk werk, helpen in een winkel of wat dan ook. Dit is beter dan het terugtrekken in uitsluitend vrouwe lijk gezelschap. Men kan „De ware Ja- cob" tenslotte op elke leeftijd nog te genkomen, als men daar tenminste nóch naar jaagt, nóch angstvallig de paadjes vermijdt waar hij langs kan komen. Een flink zelfstandig meisje, dat moedig door het leven gaat behoeft zeker niet „mannelijk" te worden. Er is juist zoveel behoefte in de maat schappij aan de vrouwelijke gaven. JETTY de maaltijd ook dikwijls met kaas afrondde, omdat „kaas de spijsver tering in goede banen leidde." Melkgerechten werden door het of ficiële voedingsbureau slechts zel den genoemd, hoogstens als bijvoe ding voor kinderen, zieken en oude ren. Om de grote hoeveelheden zwaar voedsel naar behoren te kunnen verteren werd alles weggespoeld met veel bier of wijn. Aan gekruide wijn werd de voorkeur gegeven boven ongekruide, vooral in de winter maanden. Men kende immers aan kruiden en specerijen een gunstige werking toe, „die de kwade gevol gen van groente- en fruitgebruik te gen ging en de vleesspijzen gemak kelijker toegankelijk maakten voor de verteringssappen." Het is natuurlijk best mogelijk dat het middeleeuwse ,voedingsbureau' met opzet zorgde dat fruit 'n slech te naam kreeg, omdat de dure im portvruchten in feite als een lek kernij werd gezien, die alleen op de tafels van vorsten en andere ho ge dames en heren pronkte. Zo ziet u maar weer: andere tijden, andere gewoonten. „Drankjes die u koel laten" is als woordspeling gebruikt, want in werke lijkheid kunt u warm lopen voor deze koele kofficdrankjes. Een prettige bijkomstigheid is, dat u ze uw huisgenoten en gasten eigenlijk al'ijd kunt voorzetten: het hóéft er niet per se warm weer voor te zijn; wèl zal men er dubbel van genieten als de thermometer zomerse waarden aanwijst. Het is bovendien verrassend hoe weinig tijd het kost zo'n koffiedranltje klaar te maken. Op bijgaande illustratie spreken de voorbeelden duidelijke taal. We hoeven er slechts een paar woorden ter verduidelijking by te voegen. 1. Links-achter: vul de bodem van een niet te hoog glas met fijngehakte ijsblokjes en een stukje citroen. Giet er wat Cura^ao overheen en vul ver der het glas met koude, sterke koffie. Zet een schijfje citroen op de rand. 2. Midden-achter: neem een whiskyglas, doe daarin wat sinaasappelpartjes en vul het glas op met zoete, sterke, koude koffie. Serveren met een si naasappelschijf op de rand van het glas. 3 4. Links- en midden-voor: giet wat sinaasappelsap op een schoteltje, dompel het glas met de rand erin en daarna in kristalsuiker. Vul het glas met sterke, koude koffie (met of zonder suiker) en laat hierin 2 cocktail kersen eventjes trekken. Garneer met prikker en cocktailkers. 5. Rechts: neem een wat groter glas en doe daarin een eetlepel vanilleijs, waarop u wat koffie-extract giet. Vervolgens hierop weer vanille-ys, daar na koffie-extract. Bovenop komt slagroom, eventueel met suiker en wat rum opgeklopt. Maar al te vaak zijn we geneigd de zeden en gewoonten in de Westerse lan den en dan nog bij voorkeur in ons eigen land als normaal te beschou wen. Dat zijn ze voor ons dan ook wel, maar we mogen niet vergeten dat an dere zeden door bewoners van andere landen net zo normaal en vanzelfspre kend worden beschouwd, hoe vreemd wij ze ook mogen vinden. Zo lezen we in „Nieuws uit Zuid- Afrika" dat de Bantoecultuur, die om het huwelijk is opgebouwd .verscheide ne kanten heeft die door het chris tendom worden veroordeeld en afge wezen, hoewel er ook facetten zijn aan te wijzen, die in onze ogen zeer prij- Een beetje streng Engels doen broekpak heeft wijd uitlopende deze Parijse modellen aan: het pijpende sjaal, baret en plooi rok van de combinatie zijn van dezelfde stof. zenswaardig zijn. We noemen bijv. de uitstekende verzorging van wees kinderen, de zeldzaamheid van echt scheidingen en de erkenning van in spraak van de ouders bij het sluiten van een huwelijk. Het is de moeite waard de kuisheids opvattingen en gebruiken van d# Bantoecultuur eens onder de loep tt nemen. De nadruk wordt gelegd op het sexuele leven, dat vanaf de vroegst# jaren een overheersende rol speelt, vooral met betrekking tot de vrouwen. Kuisheid is voor hen niet de onthou ding van sexuele omgang voor of buiten het huwelijk, maar alleen het voorko- men of wegnemen van de maagdelijk heid van een meisje en van bevruch ting. Een aantal stammen heeft algemeen toegepaste stelsels van onvolledig ge slachtsverkeer. De jongens worden in stamscholen als teken van hun volwas sen mannelijkheid onmiddellijk na de schooltijd geleerd omgang met vrou wen te hebben. Bij de Zoeloes moet de soldaat, die van de oorlog terug keert en iemand in de strijd om het leven heeft gebracht zichzelf reinigen door omgang te hebben met de eer ste vrouw die hij tegenkomt. Omgang buiten het huwelijk bevat twee elementen: voor de man is hu welijksontrouw geen zonde, hoewel het in bepaalde gevallen, zoals overspel, diefstal kan zijn, die óf met de dood Of met een boete gestraft kan worden. Het is echter voor de vrouw geen grond voor echtscheiding, hoewel de ontrouw van de vrouw wel als echt scheidingsgrond tegen haar kan worden aangevoerd. Gedurende haar zwanger schap, zolang zij haar kind nog zoogt of zolang de man in de stad werkt en daar tijdelijk woont, mag hij een verhouding hebben met andpre vrou wen. Andere aspecten zijn de zogenaam de polygamie of veelwijverij, het soro- raat en het leviraat. Veelwijverij is de begeerte van elke Bantoeman en wordt door hun wetten toegelaten. In de praktijk komt het erop neer dat het een voorrecht is van de rijken. Het sororaat wordt toegepast wanneer een vrouw kinderloos blijft. Dan moet haar familie een „stutvrouw of zaad drager" verschaffen om voor de kinder loze kinderen te baren, zonder dat zij door een huwelijk de vrouw wordt van die tweede man. Dit zijn slechts een paar aspecten, van de huwelijksgebruiken en kuis heidsopvattingen van de Bantoecultuur, volgens ons vreemde zeden en nor men, maar voor de bewoners van het Bantoegebied de normale gang van zaken. Zo ziet u maar weer dat al les een betrekkelijkheidswaarde heeft. De jurkjes die staan afgebeeld op de bij deze regels behorende illustraties zou je gerust „niemendalletjes" kunnen noemen. Maar dan alleen omdat deze uitdrukking nu eenmaal graag wordt gebruikt voor zo-maar-een-jurkje. In werkelijkheid zijn deze simpele tienerjurkjes - de jonge vrouw met een slank figuurtje kan ze ook nog best dragen alles tegelijk: charmant, feestelijk en aantrekkelijk. Het lijkt wel of de zon plotseling vriendelijker gaat schijnen als er een jonge vrouw in zo'n vlot en zomers japonnetje voorbij komt. De zomer wordt er als het ware mee binnengehaald en de draagster voelt zich zo dartel als een vlindertje dat van bloem tot bloem gaat. Het fijne is dat juist dit soort lente-jurkjes, die trouwens automatisch zomer-jurkjes worden zodra de kalender aangeeft dat het voorjaar heeft plaatsgemaakt voor de zomer, niet veel hoeven te kosten. Je kunt die japonnetjes best tot eind september door dragen, als het weer een beetje wil meewerken. S. Twee sim- pele huisjurk jes die de zo mer zo maar in huis halen; links: ter gal mouwloos met stiksels en rechts een (Obtel) ge bloemd jurkje met witte kraag en man chetten. 1. Een tiener 'in een charmant niemen dalletjedat haar charmes toch nog wel iets aantrekkelijker accentueert dan een broekpak. t. Jeugdig als de draagster zelf is dit nomerjurkje met op genaaide margrieten ii emet een pareltje *ijn vastgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1969 | | pagina 9