Vakantie-
menu's
Borduren
Zeer zelfbewuste kleding
voor „de man van morgen"
als fSchone huns?
Vertrouwen
„Hoe vertel ik
het mijn vrouw?"
HOE
VERTEL
IK
HET i
MIJN i
VROUW?
X
X
3f
)fr
r
PRIJSSTOFVOOR BRUIDJES
AARDAPPELKOEKJES
Als er iemand recht op vakan
tie heeft is het wel de huis
vrouw. Toch wordt maar al te
vaak vergeten dat er voor haar
in de vakantietijd vaak nieuwe
problemen de kop opsteken,
vooral als de vrije tijd wordt
doorgebracht op een camping
of in een zomerhuisje.
De huisgenotenmoeten ook
in de vakantie op tijd eten en
op de vrouw rust de plicht on
der vaak primitieve omstandig
heden iets smakelijks klaar te
maken. Wees verstandig en
maak u het leven in de vakan
tie niet moeilijker dan hoog
nodig is. Zorg voor een makke
lijk, eenvoudigvoordelig en
toch lekker „potje." Hier vol
gen een paar suggesties voor 'n
vakantie-maaltijd.
Hamburgers op broodjes met
sla.
Gebakken hamplak met tuin
bonen en aardappelen.
Gebakken lever met appel
moes, aardappelen en even
tueel sla of komkommer.
Bloemkoolsla met rauw ge
bakken aardappelen en tartaar
of lunchworst. De bloemkool
ln stukjes snijden met stukjes
wortel, komkommer, appel en
vermengen met slasaus en to
matenketchup en kruidenme
lange no. 1.
VERSCHILLENDE
ROEREI-VARIATIES
Voor 4 personen rekent men 6 eie
ren.
Roerei met stukjes ham.
9 Roerei met stukjes lunchwórSt
en ui.
ft Roerei met stukjes ui, tomaat
rn paprika.
Roereieren kan men serveren bij
de lunch en bij het diner met ge
bakken aardappelen en sla.
VERSCHILLENDE
NAGERECHTEN
Fles chocoladevla met stukjes
verse peren.
Fles chocoladêvla mét man
darijntjes.
Fles vanillevla met frambo
zen.
Fles vanillevla met bramen.
X
■Sf
A
Veel tienagers zien het borduren niet langer als een duffe tijdpassering
maar als „schone kunst". Dit artistieke en tevens praktische geheel iê
te zien op de Diisseldorfer Tienager Fair. Het is een geborduurde y»
belinklok (alleen de wijzers zijn „echt")die loopt op een batterij. O
vat in eeyi barok- of glad-moderne lijst is ze een sieraad in elk smaalIn
vol interieur. (ID-foto)
Wie mocht denken dat borduren alleen maar tot de ..hartstocht***
van onze grootouders behoorde, heeft het lelijk mis. Het figuren met ét
naald op of in stof werken is juist heel erg ,,in", niet bij de bewoon
sters van bejaardenhuizen maar bij de jongeren, met name de tien»
gers. Het bewijs hiervoor wordt geleverd door het feit, dat er voor dtt
mooie oude handwerk een grote plaats is ingeruimd op de eerste Duit»
se Tienager Beurs, die van 23 augustus tot 31 augustus a.s. in de Düt-
seldorfer Messehallen zal worden gehouden.
Een van de redenen waarom het borduren jarenlang in het vergeeV
boek is geraakt moet op het praktische vlak worden gezocht.
De jonge vrouwen van tegenwoordig houden niet meer van gebruik»»
voorwerpen (tafelkleden, kussens e.d.) welke men alleen op hoogtij
dagen kan gebruiken. En dat was toch eigenlijk wel het geval met d»
aantrekkelijke geborduurde kleden van onze grootmoeders: je joeg hu*
de doodstuipen op het lijf als er op werd gemost, want je kon het kleeé
nu eenmaal niet bij het andere „vuile goed" in de wastobbe stoppen
zowel het verkleuren van de zijde als 't drogen van de kleden was e*é
groot probleem. Welnu, die moeilijkheden zijn uit de weg geruimd. D»
zijde is tegenwoordig kleurecht en de Dralon-stof kan gemakkelijk wor
den gewassen en is in een ommezien droog. Er komt geen strijkijzer
meer aan te pas, want Draion „strijkt zichzelf" en ziet er na elk*
schoonmaakbeurt als nieuw uit.
Op de Duitse Tienagerbeurs worden vele suggesties gegeven voor het
maken van artistieke en aparte borduurwerken. Ofschoon een gebor
duurd ontbijt- of lunchlaken ook voor een jong gezin nog waarde heeft,
kan een jonge vrouw of tienager die handig is met de naald ook wel
eens iets maken dat je nu juist niet overal ziet, zoals de geborduurd*
klok, b.v., die op een van de foto's staat afgebeeld.
Zo'n geborduurd kleed van Draion is in een wip gewassen en de wind
doet de rest. Er hoeft gêen strijkijzer aan te pas komen. Zelfs de meest
veeleisende jonge huisvrouw hoeft een ongelukje een koffie-, thee-
of wijnvlek niet meer met een schaaltje aan het oog te onttrekken:
met een minimum aan moeite heeft ze steeds een schoon kleed op ta
fel.
Op dit ogenblik Ja u
leest het goed - houden
de couturiers zich al In
tens bezig met nieuwe
ideeën voor de mode in
1970. Binnen enkele da
gen reeds zal de AKU de
ideeëncollectie In Amster
dam aan de internationale
vakpers tonen; misschien
is dat zelfs al gebeurd,
als u deze regels onder
ogen krijgt. De collectie
kwam tot stand binnen de
AKU-Workshop, waar de
herenmode-ontwerpers
Gerard de Both, Doede
van Duyl en Bert Zuider
veen hun Terlenka Young-
creaties toetsten aan 'n
voor Nederland represen
tatieve groep specialisten
uit de herenmodebranche.
De man van 1970 zal zich
zeer zelfbewust kleden, zo
luidt de mening: lang col
bert, sterk getailleerd,
sluiting op twee laagge
plaatste knopen, pantalon
met rechte pijpen In zeer
sprekende kleurige struc-
tuurstoffen. Het gebruik
van versierde riemen komt
meer in de mode en
vindt toepassing in ge
makkelijke pakken, die ge
ïnspireerd zijn op kozak-
kenhemden, kaftans en
safarihemden. Een heren
kostuum zonder over
hemd Is een van de
nieuwste ideeën voor de
zomermode van 1970.
Een voor de zomer van 1970 door Gerard de Both ontworpen model herenkos
tuum.
Het komt soms voor dat iemand, die
een volkomen betrouwbare indruk op
ons maakte, ons op de ernstigste ma
nier teleurstelt. Voor wie „goed van
vertrouwen" is, is dit dan een tegen
valler die heel moeilijk te verteren is,
niet alleen om de direkte schade, maar
meer nog om het feit dat men zijn na
tuurlijk geloof in het fatsoen van de
medemens verliest en voelt voortaan
een onbekende altijd met een zeker
wantrouwen tegemoet te moeten tre
den. Dit gevoel van wantrouwen, van
gereserveerdheid is natuurlijk aller
minst bevorderlijk voor het ontplooien
van een prettige verstandhouding.
Want al weten we dat het niet onge
motiveerd is een vreemde met enige re
serve te behandelen, we voelen ons
toch in ons diepste hart een beetje ge
griefd als we het idee krijgen, dat men
ons niet helemaal vertrouwt. Daarom
is het verstandig onze houding te doen
afhangen van het gewicht van de zaak
waar het om gaat. Mensenkennis kan
ons een eind op streek brengen, maar
inderdaad, wanneer we tegenover
vreemden staan waarop we weinig of
geen verhaal hebben, doen we wijs za
kelijke dingen ook werkelijk zakelijk
Een prljsstop voor bruid
jes hebben we in ons land
nog nooit gekend en zal
bij ons ook wel nooit wor
den Ingevoerd. Ten eer
ste zijn er altijd nog meer
vrouwen dan mannen In
Nederland en ten tweede
wordt een bruidje bij ons
niet gekocht maar ver
worven.
Er zijn echter nog landen
op ons dwaze wereldje
waar de bruidjes schaars
èn duur zijn, zodat de
overheid daar wöl, ook op
dit gebied, diriglsm» «*o»t
toepassen. Zo ook bij
voorbeeld In Australisch
Nieuw-Guinea, waar de
vraag naar huwbare meis
jes sedert enige tijd zo
groot en het aanbod zo
klein was, dat de prijzen
voor bruidjes in deze ge
bieden tot fabelachtige
hoogte zijn gestegen. Een
bruidegom moet daar na
melijk de bruid van haar
ouders kopen, een traditie
die volgens mensenheu
genis bestaat.
Om „orde op zaken te
stellen" Ie In hel Austra
lische parlement bekend
gemaakt, dat de regering
heeft besloten een prljs
stop voor bruidjes af te
kondigen. In de toekomst
zal nu niet meer dan 8.000
gulden voor een aan
staande vrouw mogen
worden betaald. Kortgele
den waren de prijzen al
opgelopen tot een kleine
20.000 gulden. Een vader
met veel huwbare doch
ters heeft op die manier
een aardige „broodwin
ning", dachten w» zo.
De bekende journalist en
chroniqueur Henri Knap, bij
velen bekend als Dagboeke
nier of auteur van doet-u-dit-
of-dat-óók-zo-boekjes, schreef
een originele en geestige mi
ni-pocket over kieken en fil
men door amateurs. De titel:
,Hoe vertel ik het mijn vrouw*
laat overigens niet direct ver
moeden dat hier door de zoe
ker is gekeken. Maar al wist
men niet dat Knap, behalve
een bekend auteur, óók een
uitstekend amateurfotograaf
en filmer is, dan nog kan
men uit zijn werk weten dat
hij bijzonder goed weet te
observeren. En dat is nu pre
cies waar het bij fotograferen
en filmen om gaat: je moet
het zien.
Henri Knap heeft het gezien.
Niet de woest-artistieke kant
van de zaak. Hij heeft geke
ken naar gewone, alledaagse
mensen en daarbij opgemerkt
hoe de camera hun plezier
verschafte. Dat heeft hij op
zijn eigen humoristische ma
nier neergelegd in een aantal
sketches, geïllustreerd met
echte amateur-opnamen.
Hij heeft daarbij de .techniek'
gelaten waar zij hoort; op een
ondergeschikte plaats. Het
gaat hem om de beleving van
mensen-met-camera's en die
heeft niets met diafragma of
sluitertijd te maken.
Het boekje wordt voor het va
kantieseizoen door de fotohan-
del als waardevol relatiege
schenk aangeboden.
De bereiding van deze aardappelkoejes k la Lyonnaise is uiterm
geschikt voor de huisvrouw die er eens een makkelijke dag van wil nem
Dat wil echter niet zeggen dat ze haar huisgenoten daarmee te kort do
want het is een bijzonder smakelijk gerecht. De bereidingstijd bedraa
25 minutèn. U hebt de volgende ingrediënten nodig:
1 kg aardappelen, 2 eieren, 4 uien, 2 eetlepels boter, peper, z
en peterselie.
Kook de aardappelen en maak er een dikke puree van. Voeg de eier
zout en peper naar smaak toe. Hak de uien fijn en bak ze langzaam bru
in de helft van de boter. Meng ze docrr de puree. Rol het deeg met de de
rol (deegrol en tafel met bloem bestrooien). Snijd uit het deeg ronde
ovale koekjes en garneer ze met gefruite uieringen. Bak de koek;
met de rest van de boter langzaam bruin. Keer ze na vijf minuten om
bak ze nog 3 minuten. Bestrooi de koekjes met de fijngehakte peterse
Serveer ze met karbonade. Zijn uw disgenoten fijnproevers, leg dan
iedere karbonade een plak belegen kaas en bak het vlees aan weerszijc
goudbruin.
te behandelen, schriftelijk vast te leg-
geyy, en goed af te spreken, zodat zich
achteraf weinig moeilijkheden kunneri
voordoexx. Dikwijls echter windt men
zich op over een of ander dreigend
onrechtdat nauwelijks iets om het
lijf heeft. Dayi wordt het vaak een
kwestie van „gelijk hebben" en ont
staat een gespanxieyi verhouding die
heel wat meer narigheid doet ont
staan dayi de kleinigheid die misschien
de aanleiding was. Vakantietijd is de
tijd waarin we vaak met vreemden te
maken krijgen. Als we overal willen
vechten om het beste, het mooiste
plekje in de trein, op de boot, in de
bus, in het hotel, dan kunnen we er
zeker van zijn, dat we de hele vakan
tie in een zekere spanning verkeren en
dat we heel wat boze en verongelijkte
gezichten om ons heen zullen zien, wat
nu juist allebei niet het doel van een
goede vakantie is. Een beetje soepel
heid, een beetje geven en nemen, een
beetje goed vertrouwen als er geen
aanleiding is tot het tegendeel, het
aanvaarden van enig risico dat we
zonodig gelaten kunnen dragen, dat
alles draagt bij tot dat gevoel van ont
spanning dat juist een vakantie zo
waardevol maakt.
JETTY