LOOK - ALIKE - LOOK VOOR DE JEUGD Een nieuwe lente - een nieuwe mcike-up Een toetje om rauw in te bijten Mevrouw van Egteren-Landman doet méér dan alleen maar voor Dolle Mina spelen „Nel mijn mooi© bruine benen in maxi! Ik ben daar betoeterd!" Pretenties Met katoen kun je alles doen De Aqua Lisa-look heeft van deze simpele jónge vrouw een fascineren- De lente is het seizoen van vernieuwing, verjonging, niet alleen in de na tuur maar ook in de mens. Ook de make-up moet in dit Jaargetijde een verandering ondergaan, worden aangepast. U doet dat met oogschaduw In betoverende kleuren, door het accentueren van uw wimpers, het met Eye Liner glanzend omlijsten van uw ogen en het accentueren van de natuur lijkheid van uw huid. Voor de lente van 1970 laat Max Factor zowel voor de ogen met een sluier van lichte kleuren bedekt, het gezicht die porselei- een overheersend jeugdige, jonge en romantische eenheid. De heer Gil, expert van de Max Fantor-fabrleken heeft een bijzonder goed oog voor dat wat de vrouw interesseert en echt vrouwelijk maakt. Hij creëerde met het talent van een aquarel-meester de nieuwe make-up Aqua-Lisa, die de ogen met een sluier van lichte kleuren bedekt, het gezicht die porcelei- nen tint geeft, die het natuurlijke zo dicht mogelijk benadert, en de mond warm en levendig accentueert. De meest uiteenlopende aroma's kunnen de basis vormen van de meest exquise gerechten. Vaak vraag je je af ,,hoe halen ze het bij elkaar", maar als je het resul taat hebt geproefd verzucht je: Dat we daar nietr eerder op zijn gekomen. Zo is het ook met het dessert waarvan wij u hier het re cept geven. U hebt ervoor nodig: 1 blik Callfornlsche perziken (helften), 2 hele kruidnagels per halve perzik, 1 flinke sinaas appel, 3 ruime eetlepels brui ne suiker en 1 mespuntje zout. Haal de perzikhelften uit het sap en laat ze goed uitlekken. Leg in de holte van elke perzik twee hele kruidnagels. Pers de sinaasappel uit en meng het sap met de bruine Buiker en het zout. Was vervolgens de schil van de sinaas appel goed af en rasp met een scherp keukenmes circa 1 eetlepel van de buitenzijde van de schil. Verdeel dit Bchraapsel over de holle zijde van de perzikhelften, leg deze vervolgens in een niet te diep bakblik of ovenvaste schaal en voorzie ze in ruime mate van het sinaasappelsap met het zout en de bruine suiker. Plaats daar na het blik of de vuurvaste schaal in de (matig) voorverwarmde oven en laat het geheel circa 20 minuten sudderen. Overgiet de perziken in de loop van deze 20 minuten nog één maal met het aangemaakte sinaasappelsap. Wa re liefhebbers kunnen, behalve kruidnagels, ook nog 'n weinig all- spice (verkrijgbaar bij de betere delicatessenwinkels) op de perzik helften aanbrengen. Het geheel wordt warm geserveerd, is be doeld voor zes personen en vormt een waardige afsluiting van elk diner. In Amsterdam is tien jaar geleden door de heer en me vrouw Cohen, de eerste Ne derlandse boetiek ,,Sweet Scvcnteen" geopend. Het had de heer Cohen al lang geërgerd dat zijn klanten maar steeds bang bleken te zijn om de naar zijn smaak juist nieuwste modellen te kopen. Bovendien hadden hij en zijn vrouw ervaren dat 't altijd vry moeilijk was leu ke kleren voor hun 14-jarige dochter te kopen. En daar de heer Cohen tien jaar ge leden de mode als het ware al ver vooruit was, besloot hij daar iets aan te doen.. Vandaar dat hij op een goe de dag een detailzaak sticht te, waar uitsluitend moder ne kleding voor tieners ver krijgbaar was. Hy sloot zyn confectiefabriek, investeer de al zijn geld in de nieuwe zaak en gokte. TWEE MENINGEN Dat het een goeie gok was geweest bleek al gauw: de nieuwe zaak werd een door slaggevend succes en een week later moest de voor raad al gauw worden aan gevuld. Een groot deel van deze voorraad wordt naar eigen ontwerp en in eigen beheer gemaakt. Op het ogenblik natuurlijk veel, heel veel maxi, want daar gelooft de heer Cohen wel in. ,,Op elke actie volgt een reactie en de reactie op ex tra kort kan niet anders dan extra lang zijn", zegt hij. Zijn klanten vragen dan ook uitsluitend naar midi (kuit lengte) of maxi (enkelleng te) Maar mevrouw Cohen is 't (wat de modetrend betreft) helemaal niet met haar man eens. ,,Als vrouw vind ik 'n rok tot op mijn enkels on praktisch, zowel in de auto als op de fiets en op een rol trap. Een mantel op kuit lengte vind ik acceptabel, maar ik zie de verkoop toch eerder in de winter dan in de zomer. Wat de japonnen betreft.: voor avonddracht onvoorwaardelijk ,,ja", maar voor normale dracht zie ik het deze zomer ook nog niet. Voor degenen die minder goed geproportio neerde dijen of benen heb ben zou 't wellicht een ver ademing zijn, maar alle an deren zullen naar mijn smaak deze zomer nog kort willen blijven dragen. Zeker de jonge meisjes". HET ZULLEN JE BENEN MAAR ZIJN Wat vind jij ervan, vraagt zij eèn van haar verkoop stertjes. „Zou jij in midi of maxi willen lopen?" Het meisje haalt haar wenkbrau wen op en zegt dan onom wonden en duidelijk: „Van de winter, bedoelt u? Wel van over de knieën tot kuit lengte, óp voorwaarde dat iedereen er dan mee loopt. Maar van de zomer? Met mijn mooie bruine benen? Ik ben daar betoeterd!" Voor het gezicht creëerde Gil Ultralucent „Blsque Ivory" of „Natural Ho- ney", (voor de brunettes). Drie van de voornaamste nuances afgestemd op de kleur van de ogen zijn: Blue lagoon, Nile green en Sea mist, te gebrui ken op het bovenste gedeelte van het ooglid en (enigszins vervaagd) op het onderste gedeelte. Door een uiterst fijn lijntje te trekken langs de wlm- perinplant blijft de vorm van het oog natuurlijk en aantrekkelijk. De wim pers bewerkt u met mascara tenzij u aan valse wimpers de voorkeur geeft. De wenkbrauwen schetst u, na ze eerst geborsteld te hebben, met heel fijne lichte lijntjes met een Brownlsblack potlood In de Juiste vorm en de mond de lippen houdt u met een warme, levendige tint vooral zo na tuurlijk mogelijk. De „finishing touch" van de make-up wordt gegeven met het schminken Van de wangen in de „renaissance-stijl", hoog óp de wang vlakbij het oog, waardoor het gezicht een rond uiterlijk krijgt. Het kapsel dat u bij de „Aqua-look" dient te dragen is ingetogen. Het volgt de vorm van het ge zicht en laat het voorhoofd vrij, om het geheel een romantisch aanzien te geven. Aldus opgemaakt zult óók u de nieuwe lente vernieuwd, verjongd èn romantisch het hoofd kunnen bieden. bouw. Dit jonge, ondanks alles toch ook echt vrouwelijke vrouwtje meet het betonijzer met een duimstok af, knipt het eigenhandig op lengte en bewerkt het daarna met de buigtang, totdat de gewenste bochten tot stand zijn geko men. VOLWAARDIGE KRACHT Jopie van Egteren is een volwaardige kracht in het IJzervlechtersbedrijf J. Landman uit Wapenveld. De heer Landman heeft van de aannemers H. en E. Karssing uit Hattem opdracht ge kregen het vlechtwerk voor de nieuwe Raiffeisenbank te Hattem uit te voe ren. Hij doet dat samen met zijn schoonzoon, zijn dochter Jopie en zijn 16-jarige zoon Hans. Toen wij eens een kijkje gingen nemen bij het bouwwerk, was Jopie druk bezig op de bovenver dieping van het nieuwe bankgebouw ge wapend met draadtang en binddraad de ijzermat voor de betonvloer in el kaar te vlechten. Het was duidelijk dat het haar allemaal bijzonder handig af ging. We vonden het best een plaatje waard, want eerlijk gezegd maakte dit op be wonderenswaardige wijze in praktijk brengen van de emancipatie op ons méér indruk, dan kreten van tientallen Dolle Mina's, te meer daar mevrouw Van EgterenLandman ons vertelde dat ze door haar mannelijke collega's- vakmensen volkomen als gelijkwaardig medewerker wordt gewaardeerd en ge accepteerd. Jopie Van EgterenLand man heeft hiermee wel bewezen dat 't spreekwoord „Niet zeggen maar doen!" nog altijd van kracht is. Ieder mens heeft natuurlijk het recht voor eigen gerechtvaardigde belangen op te komenmaar er zijn er ook die voortdurend met een houding van ver ongelijkt zijn rondlopen. Voor hèn moet het beste plaatsje zijn, van hèn kan niets gevergd wordenzolang er nog maar iemand anders te bedenken zou zijnzij verwachten en verlangen ieders hulp bij de minste moeilijkheid, kortom, ze voelen zich blijkbaar als 't spilletje, waar alles en iedereen maar omheen moet draaien. Ze meten steeds maar door met twee maten, veel naar zich toe, weinig van zich af. Natuur lijk gaat dit vliegertje niet altijd op en zodoende vertonen ze naast hun veel eisendheid ook heel vaak nog een abo minabel slecht humeur en een doorlo pende verontwaardiging over alles wat hen door anderen „tekort" wordt ge daan. Het is niet zo makkelijk omgaan met dergelijke pretentievolle lieden. Pogingen om hun flink en duidelijk hun ongelijk uit te leggen lopen gewoonlijk alleen maar op ruzie uit. Ze zijn een voudigweg niet in staat in te zien dat ze van anderen meer eisen dan ze zélf bieden, erger, ze zijn gewoonlijk juist volkomen van het tegendeel overtuigd. Ze herinneren zich van zichzélf slechts aangename, van anderen alleen te leurstellende zaken. Ze accepteren iede re vriendelijkheid en hartelijkheid als doodgewoon en vanzelfsprekend, zon der er iets voor terug te geven aan liefde of erkentelijkheid. En als de har telijkheid uitblijft noemen ze de ander egoist of zonder gevoel. De oorzaak ligt vaak in verwennen in de kinder leeftijd of een onvolgroeidzijn, dat in de loop van het leven verdivijnt. Maar helaas is dat niet altijd het geval en blijft het opeisen voortgaan tot het eind. We doen het verstandigst zonder te veel verwijten toch zélf onze gren zen te stellen. Door een slecht humeur te vrezen en hen steeds maar te ont zien maken we de kwaal alleen maar erger. Door er met een zekere vijan digheid op te reageren bereiken we dat hun „verontwaardiging" een grond van recht krijgt. We moeten er echter dub bel acht op geven dat de bescheide- nen", de „gemakkelijken" uit onze om geving er nooit bij tekort schieten. Liever een ietsje van het tegendeel, juist genoeg om te doen voelen dat we niet „bang" zijn voor een ontevre den gezicht en er ons ook niet door la ten beïnvloeden. JETTY ie Mona Lisa gemaakt. GEHEEL LINKS: Twee modellen uit de Look-alikc-Look- collectie van Barbara Farber. Deze kleding kan door jongens en meisjes worden gedra gen. Rechts: een speelpak van beige met oranje gestreepte katoenen scrubbed denim (ook verkijgbaar in blauw/beige). Links: combinatie van blouson en lange broek in beige/oranje gestreept voor het jack en oranje voor de pantalon (ook verkrijgsbaar in blauw/beige). LINKS: Blauw-wit gestreepte katoenen denim werd verwerkt voor deze twee modellen met rits sluiting aan voorkant. Het meisje draagt b*!j haar tasje een bijpassende rok, de jongen combineert een kort jack met lange broek die op de rechter knie een klepzak met drukknoopsluiting heeft. De modellen zijn uitgevoerd in wit en rood-streepdessin en in uni-rood. Voor de jeugd van 7 tot 13 jaar heeft Barbara Farber (moeder van drie kinderen de van oorsprong Ameri kaanse mode-ontwerpster die al een jaar of zeven in Ne derland woont en op het ge bied van kinderkleding haar sporen ruimschoots heeft verdiend, een Look-alike- Look (uni-sex) voor kinde ren gecreëerd. Als materiaal gebruikte zij katoenen de nim. In vele gevallen gaat er niets boven katoendat we ien de moeders mét kinderen maar al te goed. Want juist aan kinderkleding worden hoge eisen gesteld en katoen is niet alleen gemakkelijk te wassen en ijzersterkmaar óók modieus. Ook de jonge ren zijn modebewust gewor den, weten precies wat ze willen. En als modieus kan worden gecombineerd met sterk en functioneelslaat u drie vliegen in één klap. Barbara ontwierp haar col lectie katoenen kinderkle ding voor de firma Nihom in Amsterdam, een collectie met een eigèn gezicht, kle ding waarin de kinderen zich gemakkelijk kunnen be wegen. Ze gebruikte uitslui tend katoenen denims van Ter Kuile Cromhoff: spor tief voor school en spel, maar ook geschikt om voor „net" gebruikt te worden. De modellen van Barbara Farber iverden door het Ne derlands katoeninstituut ge fotografeerd. Ze zijn ver krijgbaar bij Gerzon en an dere „betere speciaalzaken Op de voorgrond een tweedelig matrozenpak met grote plat liggende kraag, koordgarnering en opgestikte zakken. Materiaal: scrubbed denim; kleur: blauw of steenrood. De jongen draagt een ensemble uit dezelfde stof. Het jacket met opstaande kraag heeft aan de voorzijde een ritssluiting en twee vrij laag opgestikte zakken met puntkleppen. Beide mo dellen zijn uit de Look-alike-Look-collèctie van Barbara Far ber. De discriminatie van de vrouw woe kert voort: „WU eisen gelijke rechten"; „WU wensen geen verschil tussen man en vrouw"; „Wij verlangen gelijke be loning voor gelijkwaardig werk!" Deze en vele andere kreten worden dagelijks In Nederland van noord tot zuid en van oost tot west uitgedragen door Dolle Mina's en andere feministen. Er wordt tijdelijk een redactiekantoor van een damesblad bezet en er wordt met span doeken en leuzen gedemonstreerd; er worden ook acties op touw gezet om de man te behandelen zoals h\j de vrouw behandelt: men fluit hem op straat na, spreekt hem aan en valt hem lastig. Zo bekeken is de vrouwenwereld wèl in opstand gekomen. In de meeste geval len blijft het echter b\j kreten en bij wat ongeregelde acties. Maar op de nieuwbouw van de Raiffei senbank te Hattem laat mevrouw Van Egteren—Landman zien, dat het idee van gelijkschakeling ook anders kan worden uitgedragen dan door loze kre ten. Zij werkt daar als enige vrouwelij ke ijzervlechter in Nederland bij het maken van de betonijzerbewapening van de vloeren van het nieuwe ge-

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1970 | | pagina 11