!.P. C.H.U. JST 2 js snam-&m De edelsmeedkunst is een oud beroep Springpak voor het kind van morgen Max Heymans gaat meer aan de weg timmeren Weg met de wegwerpfles met de inhoud kiezingsprogram :1 'artijen, lijst 2 ATEN LIJST 1 K.V.P. in Poppelen M. C. P. Walter- v. d. Togt j1. Smit M. Storimans .orte an Logtenstein van Rossenberg van As I.H.M. Spies- Tilleman L. Menne lom M. Th van um-ten Doeschate M. Schulte- Erftemeijer d. Hulst iilhorst d. Deijssel ATEN LIJST 2 Chr. Partijen P. - C.H.U.) ekstra H. Oldenboom Imits J. Dijkstra heus m ietman Jaarsveld M. C. Barendrecht-Mijs d. Steen I. Pol laafsma Wi jmenga Gerritse P. L Walraven an Altena A. Boele Beekman d. Windt e Ruiter Gevoelige kinderen Garneer het vlees eens met perziken /oensdag 3 juni 1970 uw partijen, die dit program iie de vaste wil hebben ir u in de gemeenteraad :e brengen, n.1. H EEN GOED BURGER T EN SOESTERBERG 1 TE STEMMEN t thuis te blijven) hebben en juist daardoor gegroeid zijn in onzelfzuchtigheid en medegevoel voor anderen. Juist dan staan we vaak verbaasd hoeveel deze nu juist niet zo heel „stoeren" weten op te brengen en te presteren als 't op helpen aankomt. Het. hangt er maar vanaf of onze „ge voeligheid" op ons eigen ikje of op an deren evenzeer gericht is. JETTY *IV Er zijn van die kleine rabauwendie niets schijnt te kunnen deren. Met een zondaars gezicht horen ze een welver diend standje aan, maar nauwelijks zijn we uitgepraat of ze hollen weer even vrolijk en levenslustig erop los, haantje de voorste tussen hun kame raadjes. Maar er zijn ook anderen, die heel wat gauwer uit het veld geslagen zijndie om allerlei redenen reageren met afzijdigheid. Het kan zijn om een verwijt van de volwassenen, een on vriendelijk woord van een speelgenoot je of eenvoudig omdat ze in een of an der hun eigen zin niet kunnen doorzet-, ten Ouders zijn dan licht geneigd over „gevoeligheid" te spreken en in zekere zin is er natuurlijk ook wel sprake van een zekere grotere kwetsbaarheid. Maar dit is toch wel een beoordeling die enige voorzichtigheid vereist. De vraag is namelijk, in hoeverre we aan deze „gevoeligheid" moeten toegeven. Door er met hardheid tegenin te gaan, zal het kind zich nog meer in zichzelf terugtrekken, overtuigd dat het on rechtvaardig behandeld wordt en daar door in een steeds verbitterder stem ming komen. Wanneer we 't kind ech ter weer te veel willen ontzien bewij zen we het een even slechte dienst. De kwetsbaarheid wordt er niet minder door, het kind gaat steeds meer noti tie van zichzelf nemen en eist aandacht ook van anderen op. Het wordt egoïs tisch en verleert te bedenken dat ook anderen hun gevoelens en rechten heb- ben. Gevoeligheid is heel mooi als het medegevoeligheid insluit. Wie een stoe re gezondheid geniet en wie het in ie der opzicht meeloopt in het leven kan zich niet zo gemakkelijk verplaatsen in de gevoelens van zorg en verdriet, van angst en wanhoop die anderen soms te verwerken krijgen. Als het leed bij hemzelf aan de deur klopt dringt het vaak pas werkelijk tot hen door aan hoeveel ze voorbij zijn gelo pen zonder het echt te beseffen. Van wie voor zichzélf zo gevoelig is mo gen we echter ook begrip verwachten voor de kwetsbaarheid van gelijkge- aarde andere mensen. Gélukkig komt dit vaak genoeg voor en ontmoeten we ét» naturen die eigen leed verwerkt S. Een mini-jurkje van imprimé crepe de chine. Kraag, manchetten en zak ken zijn met dezelfde stof afgezet als de ceintuur. Alle modellen: Modehuis Offerman 1. Een lange, wijduitlopende jersey- mantel met grote opgestikte zakken, leuke knoop garnering en brede cein tuur. Deze mantel wordt gedragen over een minijurkje van shantung im primé. Onlangs zijn Max Heymans en de damesconfectiefabriek Plaza een belangengemeenschap aangegaan. Htm samenwerking kwam voor het eerst naar buiten toen Plaza haar ,,Collection Diffusion" toonde (op 11 maart jl.) Het werd al gauw duidelijk dat Heymans een heel nieuwe weg was ingeslagen; al was men in het recent verleden wel eens van mening dat hij te veel op zijn (geheel eigen) stijl voort borduurde, met de nieuwe collectie heeft hij zich van zijn beste kant laten zien. Daarbij had hij de nieuwe midi-lengte mee, want Heymans heeft er nimmer een geheim van gemaakt, dat hij de knie het lelijkste lichaamsdeel van een vrouw vindt en dat hij van me ning is, dat de roklengte zodanig behoort te zijn, dat de knieën er door bedekt worden. Dank zij Plaza zullen de modellen van Max Heymans nu ongetwij feld voor een veel groter publiek betaalbaar zijn dan in het verle den. Zijn midi- en maxi-jassen zijn gaaf van lijn en hebben alle de „eenvoudige chic". Het silhouet is over het algemeen slank, terwijl bij de maxi-mantels is gestreefd naar verhoogde taille-effecten, het geen vaak wordt geaccentueerd door ceintuurs, met zilveren of ko peren knopen gegarneerd. De lengte van de mantels varieert van 100 cm. voor de iets conservatieve vrouw tot 130 cm. voor de jongere garde. Korte kostuumjasjes werden veelvuldig getoond op maxi-rok- ken, waarvan sommige door de knoopstelling de benen vrij lieten (dus tóch weer knieënJ). Voorts vielen de midi-broeken op, waarop korte maar wijde jasjes werden gedragen, en sportieve, zeer getail leerde broekpakken met lange broeken. De prijs van de mantels ligt tussen de 250 en 500 gulden; die van de japonnen tussen de 120 en 200 gulden, niet direct wat je noemt ,,de populaire prijsklasse", maar voor hen die van chic houden toch ook niet onbetaalbaar. Een midi broekpak met slanke broek en kort jasje in een dubbele flanellen ruit. De maxi-storm Is geluwd, want ook al werd er maandenlang méér over gesproken dan over de oorlog in Vietnam, niets is belangrijk genoeg om er over te blijven nakauwen. Niemand kijkt meer gechoqueerd om als hij ie mand in maxi ziet lopen en de mannen hebben zich erbij neer gelegd dat ze een stukje sex in de vorm van vrouwelijke benen (tijdelijk) zullen moeten missen. Zelfs de vrouwen die gezworen hadden „nooit aan die krankzin nige nieuwe mode mee te zullen doen" hebben nu minstens de zomen uit hun oude jurken ge haald. Maar met dat al zijn ze nog niet in de mode. Want bij lange mode hoort nu eenmaal 'n heel andere coupe. Het lijfje moet strakker worden en de tail le flink geaccentueerd. Boven dien moeten de eventuele zak ken in de rok een stuk lager worden geplaatst. Een troost is dat het nog wel een paar maan den zal duren voordat de mode magazijnen door de confectiefa brieken flink bevoorraad kunnen worden met maxi. Want we zijn er allemaal min of meer door overvallen: de fabrikanten, de modemagazijnen en de klanten. Voorlopig zult u superlang moe ten combineren met mini, en de ze mix Is te verwezenlijken. Er zijn lange doorknooprokken die men gemakkelijk aan en uit kan doen over een minirok en ver der is er veel gebruik gemaakt van de „split-maxi", zodat ook de ogen van de mannen nog aan hun trek komen. En als we over enige tijd hefemaal vertrouwd zijn geraakt met maxi, zal de mode-barometer wel weer om slaan. Want lang kan dat lang volgens ons beslist niet duren! 2. Een leuk mouwloos jurkje van shan tung imprimé, waarover een lange maxi-jas wordt gedragen. Jawel, mevrouw, op bijgaande foto ziet u een „jumpsuit", of in rasecht Neder lands gezegd een „springpak" voor het kind van morgen. Ook voor üw kind, want het is een herfstpakje, een kle dingstuk voor herfst en winter van 1970/71. Zoals u zo langzamerhand wel weet, hebben de couturiers hun plan nen voor de herfstmode al gesmeed, air in het voorjaar de krokussen hun kop jes nog maar nauwelijks boven de grond hebben gestoken. Als ze dat niet zouden doen, zou u in september een vergeefse reis naar uw modemagazijn maken om iets nieuws voor uw kind te kopen. En dat kan natuurlijk niet, dat weet u net zo goed als ik. Want de kin deren van nu verdikkemen het met kle ren die niet modieus zijn het nieuwe seizoen in te gaan. Zover zijn we al gekomen: we leven onder de dictatuur van de jeugd. We praten dan ook al lang niet meer over „kinderkleren", maar over „de kindermode van nu". Maar ach, wat doet het er ook eigenlijk toe. Wat bete kent een naam? Het gaat er alleen maar om of de kinderen zich prettig voelen in hun nieuwe kleren, of ze er naar hartelust in kunnen ravotten, of de kleding sterk is èn aangepast aan de modebewustheid van de jongeren. Het jumpsuit dat bij dit artikeltje Is af gebeeld is eigenlijk niets anders dan een hansop, maar hansoppen bestaan niet meer, ze zijn uit de tijd. Dit jump suit komt kersvers uit de mode-keuken van de Parijse couturier Jacques Es- térel. De stof die deze „monsieur" voor het pakje koos is dralon-jersey, in een combinatie van effen lila met groen- wit-lila gestreept. Deze „haute coutu re" ls straks voor een schappelijke prijs in alle goede modezaken te koop. Een stuk vlees dat op de juiste manier in boter is gebraden smaakt altijd lekker. Een goede kokkin weet dit gerecht trouwens met wat kruiden en eventueel een uitje iets pikants te geven. Maar als u van het vleesgerecht hele maal iets aparts wilt maken, moet u het eens garneren met perziken. U hebt ervoor nodig (voor 4 k 5 personen) 1 blik (800 g) Cling perzikschij ven, rundvlees, 2 eetlepels bloem 2 eetlepels sla-olie, 2 gesneden uien, blikje (200 g) tomatenpu ree of tomatenketchup en wat zout en peper. De perziken afgieten en een half kopje siroop apart houden. Het vlees door de bloem wentelen en vervolgens naar smaak met peper en zout inwrijven. De olie heet ma ken en het vlees aan belde zijden snel bruin bakken. Uien, tomaten puree en het halve kopje perziksi roop eraan toevoegen en dit geheel heet maken, afdekken en geduren de anderhalf twee uur laten sud deren. De perzikschijven eraan toevoegen en het gerecht vóór het opdienen nog eens flink verhitten. De techniek van de edelsmeedkunst Is heden nog praktisch dezelfde als in vroeger eeuwen. Onder het zogenaamde smeden verstaat men het bewerken van goud en zilver met speciale hamers. Men begint de staaf of de plaat metaal te pletten, waardoor hij dikker of dunner wordt gemaakt ot een andere vorm wordt gegeven. In het algemeen wordt met de hamer de hoofdvorm van het te bewerken voorwerp ver kregen. De edelsmid kan aldus een vlakke plaat tot kom- of bakvorm hameren, met het slaan op het midden te beginnen, dat daardoor het diepst blijft liggen, terwijl de plaat zich in het rond naar alle zijden vergroot en tegelijk bolvormig wordt opgeklopt. De edelsmid kan ook het voorwerp dat hij maken wil gieten. Dit gebeurt van een model, dat zowel van gietijzer, gips, was en hout kan zijn vervaardigd. Van dit oorspronkelijke model wordt 'n zand-vorm gemaakt, 'waarin het gloei end metaal kan worden gegoten. Het door gieten verkregen voorwerp onder gaat een bewerking; de grofheden van het gieten verdwijnen, het metaal wordt gepolijst en de versieringen worden sprekender. de 17de en 18e eeuw was de Hon gaarse hoofdstad Budapest een ware bakermat van de goud- en zilversmeed- kunst. Enige tijd geleden werd in de Berlijnse „Galerie Art Hungaria" een tentoonstelling van drie eeuwen Hon- jga.arse edelsmeedkunst .gehouden. Er was ëen rijke collectie armbanden, rin gen, oorhangers, kettingen/ snuiftabak dozen, pendules en andere kostbare specimen van de edelsmeedkunst bij eengebracht. Zo goed als al deze voor werpen waren van massief met een goudlaag overgoten zilver gemaakt. De weggool-fles heeft In korte tijd de westerse wereld veroverd. Inderdaad 'n praktische oplossing: niet langer hoeft men lege flessen te bewaren en terug te geven aan de wijnhandelaar of slijter, die u dan weer het statiegeld terugbe taalt, de flessen weer moet reinigen om ze dan opnieuw In circulatie te brengen. Weg met al die rompslomp! Maar In vele landen heeft deze logische oplossing van een veel tijd en werk eisende werk wijze nu weer nieuwe problemen ge schapen: wat te doen met de weggewor pen flessen? In de Verenigde Staten is reeds enige tijd overleg gaande tussen verschillende bij het vraagstuk betrokken organisaties, omdat de flessen in zo'n groo t aantal worden weggeworpen, dat de reinigings diensten voor de grootste problemen worden gesteld. In Zweden heeft men het vraagstuk radikaal aangepakt. Daar heeft men het gebruik van wegwerpfles- sen eenvoudig verboden. De regering heeft na een onderzoek vastgesteld, dat de besparing, die optreedt door het ge bruik van wegwerpflessen, beneden de kosten blijft van het opruimen van deze flessen door de reinigingsdienst. Nu zijn de Zweden dus net zo ver als enige tijd geleden. Vele van die kunstwerken waren met robijnen, smaragden, safieren, diaman ten en paarlen bezet. Alle werkstukken ademden liefde "en kunstzin van de ma ker.' Twee van deze kunstwerken, een pendule van goud en zilver en een sta'atskaros van zilver met edelstenen bezet, zijn bij dit artikeltje afgedrukt en behoeven geen nadere explicatie.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1970 | | pagina 15