ING
erband
1.28
1.12
65
ENGEL
2.95
De romantiek
in de mode
In Japan ligt een groot
werkterrein voor Dolle Mina's
II HORLOGE HEEFT ZIJN
TRUCK-
JRS
ii chauffeurs,
ame of jorcgeman
mm
mm*
maatschappij
eloos Nederland N.V.
et)
lengte 3.75 mtr.
2155-7469
ZEDEPREKEN
„Suiker maakt
nog sterker
dan spinazie"
Vaardige handen
enkele
lijk bij ons bedrijf, tussen
n Coca-Cola, Fanta en Sprite).
'eteringpad, Soest.
oest,
d e,
;zorging aan supers en waren-
kantoorwerkzaamheden en
ïning, kunnende typen.
;1 per telefoon 02155-7644.
0°/o
Cons. prijs 5.9l
)ONDERDAG
ialf negen tot half zes
VRIJDAG
ïalf negen tot half zes
:aterdag
>m vijf uur gesloten
voorraad strekt
lingen voorbehouden.
Onze opvoeding-wordt gerekend tot
ons éénentwintigste jaar te lo-pen,
■wanneer we volwassenworden be
schouwd. Gewoonlijk vinden we vóór
die merkwaardige overgang dat we al
lang volwassen waren en bemerken we
jaren erna dat we schijnbaar zónder
opvoeding er toch telkens nog weer
wat bijgeleerd hebben, ja, dat dit pro
ces zelfs nog steeds voortgaat. En toch,
telkens weer, vergissen we ons en den
ken er „te zijn". Natuurlijk zijn we
zelf niet de enigen die dit doormaken,
alleen zijn de lijnen waarlangs, het
tempo waarin en de bereikte resultaten
voor ieder verschillend. In sommige
mensen leeft een zekere dankbaarheid
voor zulke verkregen lessen, een dank
baarheid die de neiging heeft ervan
uit te delen en er anderen mee te hel
pen. En het is dan soms een teleurstel
ling te ondervinden dat anderen niet
zo erg gediend zijn van deze „dienst",
en dat ze het alleen maar aanvoelen
als een ongepast en vervelend zedepre-
ken. Dit is geen wonder als we beden
ken dat ieder zo z'n eigen punt van
„rijpheid" bereikt heeft. Het kan zijn
dat de ongevraagde raad of waarschu
wing voor ons reeds zó vanzelfspre
kend is, dat we het aanvoelen als het
intrappen van een open deur} ófwel als
we er zélf innerlijk nog niet aan toe
zijn zal de uiting gesteld dat ze op
zichzelf juist is ons toch als ver
keerd of overdreven of iets dergelijks
voorkomen. We kunnen het zedepreken
maar beter achterwege laten en het
overlaten aan de werkelijke levensles
sen, de drang tot zelfopvoeding en ont
wikkeling en een eenvoudig goed voor
beeld. Iets anders is het natuurlijk
wanneer iemand werkelijk tot ons
komt om zich in moeilijkheden eens uit
te spreken, om ons raad te vragen in
een verwarde situatie, om wat steun
of bemoediging. Dan kunnen we ie
mand misschien werkelijk van dienst
zijn met onze eigen ondervindingver
worden inzicht en overwonnen moei
lijkheden. Maar inderdaad, het moet
„gevraagd" worden. Vrezen we dat dit
vragen moeilijk kan zijn, dan kunnen
we een sfeer scheppen die dit verge
makkelijkt: het alleen-zijn op een wan-
deling, 'n gezellig-huiselijke ontvangst.
Doch opdringen van wat misschien
goed bedoeld Is kunnen we beter ver
mijden.
JETTX
Naast de ridder uit de tijd van Karei de Stoute is de hedendaagse
romantische vrouw afgebeeld, mèt maxi-jas en een hoed met doorzich
tige rand die doet denken aan het open vizier van de
middeleeuwse strijders.
Romantiek is in feite de romantische richting in de Europese letterkunde
in het laatst der 18de en de eerste helft van de 19de eeuw, waarbij
gevoel en verbeelding op de voorgrond traden. In onze tijd weet
ltdereen wat met romantiek wordt bedoeld, maar ieder heeft er zijn
eigen uitleg voor: de een vindt het een soort ideale toestand, een
paradijs, de ander noemt het maar een zwijmelachtig tijdverdrijf. Een
leraar op een meisjesschool liet de leerlingen eens trefwoorden van de
romantiek opschrijven. Alle leerlingen mochten schrijven wat in hun
gedachten opkwam. Het werd een romantische waslijst van: maan,
•rreslee, winterlandschap, rozen, haardvuur, handkussen en verliefde
Jongelingen. Helemaal in de stijl van rozegeur en maneschijn. Niemand
associeerde de romantiek met de mode, iets wat toch juist voor de
hand had gelegen. In deze tijd van de maxi-mode en pruikdragende
vrouwen en mannen ontbreekt alleen nog maar de durfal onder de
mode-ontwerpers, die ons een aanvaardbare projectie van de hoepelrok
biedt. Zodra dit zou gebeuren, zouden we meteen.verzeild g3raakl.zijn
in de romantische middeleeuwen met zijn stoere ridders en gracieuze
jonkvrouwen, waarom meestal gevochten moest worden. Ofschoon dat
laatste helemaal niet in het emancipatie-patroon zou passen. Al is de
hoepelrok nog op de achtergrond gebleven, de mode-ontwerpers hebben
de romantiek toch al aardig in de mode naar voren geschoven. Eerst
hebben zij de avondjaponnen opgesierd met glinsterende pailletten,
daarna kwam de „rammel-collectie", kleding van ijzer of plastic in de
meest vreemdsoortige, vaak harde kleuren. En door dit allemaal voet
stoots te accepteren leverden zelfs de grootste schreeuwerds het bewijs,
dat de romantiek ook in onze harde tijd niet doods is maar leeft!
Een maliënkolderachtige jurk in poncho-stijl, vervaardigd uit orange
lurexdraadwaarop in verschillende kleuren plastic pailletten zijn
gebracht.
In Nippon (Japan), land van de rijzende zon, was de vrouw tot voor
kort nog volkomen ondergeschikt aan de man. Nederig, beleefd en
gehoorzaam klaagde zij nooit: het zou toch niets hebben geholpen en
het zou haar waarschijnlijk wèl lelijk zijn opgebroken. Hoe slecht haar
man zich ook tegenover haar gedroeg, ze moest wel bij hem blijven.
Voor een vrouw die haar man verliet was de schande zo groot, dat ze
zelfs bij haar ouders niet meer kon aankloppen. En daar er voor haar
geen mogelijkheid was om haar eigen brood te verdienen tenzij ze
er iets voor voelde als prostituee de straat op te gaan - moest ze wel
bij haar man blijven, gelukkig of ongelukkig.
De Japanse vrouw ging echter niet zo
diep gebukt onder de heerschappij van
de man als dit met ons het geval zou
zijn geweest. Ze was vanaf haar jeugd
gewend aan de feodale toestand. Als
kind stond ze onder het absolute gezag
van haar vader en haar broers, als
echtgenote onder „supervisie" van haar
man en als bejaarde hadden haar
zoons alles over haar te zeggen. Vóór
de Tweede Wereldoorlog hadden de Ja
panse vrouwen geen rechten, alleen
maar plichten.
LIJDEND VOORWERP
Het huwelyk had voor de Japanse
vrouw weinig geestelijke inhoud; het
werd door de familieleden van beide
zÜden geregeld, meestal reeds in de
jaren, dat de kinderen nog jong waren.
Eerst bij het bekendmaken van de ver
loving kwamen zij tot persoonlijk con
tact met de voor hen uitgezochte echt
genoot, die misschien al enkele vrou
welijke pretendenten had afgewezen
omdat ze volgens hem niet goed kon
den koken, te eigenzinnig waren of
naar zijn smaak niet mooi genoeg. Hoe
zijn toekomstige vrouw vond dat hij er
uit zag, was zelfs geen punt van over
weging.
Hoewel in 1946 man en vrouw bij de
grondwet gelijk werden gesteld, zijn de
tradities van oud-Japan nog lang niet
uitgestorven. Wel wordt de moderne
jeugd niet weer geleerd dat jongens
superieur zijn aan meisjes; wel hebben
televisie en Amerikaanse films het
denkpatroon van de Japanse vrouw
flink gewijzigd, maar toch lopen de
vrouwen op het platteland nog steeds
drie passen achter hun echtgenoot aan,
net als de baboe's vroeger in Neder-
lands-Indië achter hun meesteres lie
pen. Maar de helft van alle Japanse
vrouwen werkt nu buitenshuis, waar
door een zekere financiële onafhanke
lijkheid wordt verkregen. Onder Wes
terse invloed zal de positie van de Ja
panse vrouw in de toekomst beslist nog
meer verbeteren. Wat niet wegneemt
dat er voorlopig nog een uitgestrekt ter
rein braak ligt voor activiteiten van
Dolle Mina's.
Van spinazie-eten word je sterk. Dat
heeft Popey wel In ons hoofd geha
merd. U weet wel, Popey the sailor-
man, het grappige kereltje dat in moei
lijke tijden een heel blik spinazie naar
binnen werkte. Je zag daarna zijn spier
ballen opzwellen en na even diep adem
te hebben gehaald klaarde hij de moei
lijkste karweitjes alsof het kinderwerk
was.
In Zuld-Afrlka woont echter een man,
die het bewijs levert dat je van suiker
nóg sterker wordt dan van spinazie.
Elke sportbeoefenaar weet, dat na
zware lichamelijke inspanning een
klontje suiker wonderen doet voor het
-herstel.van de. energie,.. Van dit feit
maakt Alexander Banya, een bruine
reus uit Salisbury, gebruik om de ver
koop van suiker een flinke duw omhoog
te geven. Ter verduidelijking moet
even worden verteld, dat Banya bij 'n
suikermaatschappij werkt. Verder is hij
amateur-kampioen-gewichtsheffen in de
klasse zwaargewicht. Bovendien is hij
nog een onofficiële kampioen onder de
standwerkers.
Wat zijn reclamecampagne voor suiker
betreft: Alexander verschijnt als stand
werker op de markt en kan, als zijn
„voorstelling" begint een bepaald ge
wicht niet tillen. Hij neemt dan een
mondvol suiker en wat hem een paar
minuten tevoren niet lukte blijkt thans
kinderwerk te zijn: vlot tilt hij het ge
wicht boven zijn macht. „Het is de sui
ker het 'm doet!" roept hij overtuigend
uit. En de toeschouwers kopen allemaal
suiker.
Laat de voorstelling van Alexander
„nep" zijn, het is geen bedrog dat een
klontje suiker wonderen kan verrichten
bij vermoeidheid.
—O—
In „Vaardige handen", de bekende se
rie boekjes voor het zelf maken van
allerlei leuke, gezellige en aparte din
gen, zijn zo juist weer drie deeltjes
verschenen: „Eenvoudige keramiek",
„Dieren van hout" en „Schellekoorden
als kruissteek". Er wordt in deze serie
een grote verscheidenheid van onder
werpen geboden op het gebied van de
creatieve handvaardigheid. Aantrekke
lijke modellen zijn steeds voorzien van
duidelijke werktekeningen, beschrijvin
gen en foto's.
Vooral het boekje „Schellekoorden als
kruissteek" trok ons erg aan. In oude
huizen vindt men nog wel eens een an
tiek schellekoord, zonder uitzondering
alle prachtig bewerkt. Het diende om
het snoer waar de bel aan hing te be
dekken, en niet om eraan te trekken,
zoals meestal wordt aangenomen. Het
boekje bevat verscheidene voorbeelden
van eenvoudige en meer gecompliceer
de schellekoorden in kruis- en stiksteek.
Aantrekkelijke en dankbare borduur
werkjes voor vaardige handen. (Uitga
ve Gebr. Zomer Keunings, Wagenin-
gen Prijs f 3.85)
Voor de jongeren dit totaal andersZwitserse horloge Een voorbeeld van geraffineerde élegantie voor een betaal-
j met rode wijzers. De wijzerplaat is letterlijk in de kast bare prijs. Dit Zwitserse, juweeluurwerk is uitgevoerd in
1 gehouwen. Het geheel ligt beschut achter een doorschij- rhodium, en de wijzerplaat met Breguet-cijfers is omkranst
—nende synthetische klok. (Sindacoj - met simili-paarlen. (Hema)
Dat óók de horlogerie aan de
mode meedoet is de laatste
jaren bekend genoeg en het
zal dan ook niemand verba
zen dat de „horloge-coutu
riers" op de onlangs (van 11
tot 21 april) gehouden Bazel-
se uurwerkbeurs met nieuwe
modellen op de proppen
kwamen. Wat Parijs is voor
de damesmode, is Bazel voor
de horlogerie-nouveautés:
Zwitserland is nu eenmaal de
bakermat van de uurwerkin
dustrie. Men verwachtte te
Bazel in de serie-versies, in
de kant-en-klaar modellen, de
stijl terug te vinden van de
„samengestelde lijn", die vo
rige herfst op de „haute-cou-
ture-tentoonstelling" Mon-
tres Bijoux te Genève
werd gelanceerd, want deze
stijl een combinatie van
rechte en afgeronde lijnen
deed het goed. Maar tot ie
ders verbazing was er in de
nieuwe modellen op de Ba-
zelse uurwerkbeurs niet veei
van de herfststijl terug te vin
den. Niets is moeilijker dan
een reden te geven voor de
modesprongen en ik zal me
er dan ook niet aan wagen.
Laten we maar aannemen dat
de Zwitserse fabrikanten even
op adem willen komen, alvo
rens resoluut de nieuwe stijl
uit te voeren. Maar om feiten
te noemen kan gezegd wor
den, dat men in Bazel is te
ruggekeerd tot de klassieke
opvatting en tot de individu
aliteit, twee op het eerste ge
zicht totaal uiteenlopende
Dit prachtige witgouden juweeïhorloge werd op de Jaar
beurs te Bazel tentoongesteld. Het is sober van lijn en
heeft een brede wijzerplaat. Het fond reproduceert een mo
tief vati oude tapisserie. De uren worden aangegeven door
diamanten en de wijzers zijn belegd met briljanten (Aude-
mars Piguet)
richtingen, die precies al de
charme uitmaken van deze
lente-collectie. Net als met de
mode (maxi-midi-minl) kan
men met de tendenzen voor
de nieuwe horloges ook alle
kanten op, hoewel ovaal toch
wel de klassieke basislijn is
geworden. Verder bijzonder
heden: nog steeds veel kleu
ren: armbanden met brede
schakels wijzerplaten zonder
cijfers en in plaats daarvan
indexen of een soort van
email met Romeinse cijfers;
gegraveerde wijzerplaten;
veel wijzerplaten met edel
stenen; email voor horloge-
kast, armband of wijzerplaat.
Een uitschieter van de lente
mode is de doorbraak van 't
automatische dameshorloge,
dat bovendien schokvrij en
waterdicht is en vaak ook dag
en datum aangeeft. Wat de
herenhorloges betreft vielen
op de uurwerken met lichtge
bogen wijzerplaten, waar men
zonder de pols te draaien
de tijd van kan aflezen; uur
werken waarvan de traditio-
nelen wijzers vervangen zijn
door wijzerplaten met schij
ven; modellen met één grote
centrale wijzer die de uren
aangeeft terwijl één wit punt
op de buitenrand de minu
ten aftelt, en andere kleine
maar daarom niet minder
praktische en aparte nieuwig
heden. Het wordt dus hoog
tijd dat u zich. óók wat uw
uurwerk betreft volledig aan
de mode aanpastl