7*f fyO
HASHISH EN MARIHUANA
Veronïca's
AUTORIJSCHOOL „ENGEL"
MENINGEN VAN LEZERS
MOGELIJKHEDEN
BIJ DE VLEET
AAN DE STEMBUS
SOCIALE
SOLIDARITEIT
U KUNT NIET
ALLES WETEN
MIKIM0
R.K. KERKDIENSTEN
MEDISCHE DIENST
PREDIKBEURTEN
Niet zo onschuldig als door velen gedacht wordt
Gevolg van het zoeken
naar een uitweg
Een écht reisbureau
Heus er is verschil
twifiüitoiMid]
reisagenten
„De Gouden Snaar"
UW SUCCES
IS ONZE RECLAME
ELKE PLAAT BIJ ONS IN VOORRAAD
Rectificatie
burgerlijke stand
Fietsers gevallen
VRIJDAG 12 MAART 1971
Wie in de stilte gaat en goed luistert, hoort in de verte het nog zwakke gebeier
van de noodklok en ziet aan de kim de nog vage omtrekken van het stormsein.
Het marihuana- en hashish-gebruik neemt namelijk hand over hand toe. Reeds
10 - 12 van de middelbare scholieren rookt stickies. Als een olievlek breidt zich
deze gewoonte over de jeugd uit.
Deze produkten worden tot de zogenaamde soft drugs gerekend, in tegenstelling
tot de hard drugs als opium en heroïne. Ze zijn het produkt van de Indische
hennep Cannabis sativa. Marihuana is de Amerikaanse versie en is volgens Kooy-
man de gedroogde fijngesneden en verpulverde plant, terwijl de Arabische versie,
de hashish, bereid wordt uit de hars van de Cannabis.
Wij beperken ons vandaag slechts tot ge
noemde soft drugs (zachte stof). Iedereen
weet tegenwoordig wat hashish is en dat
een stickie een sigaret is van hashish of
marihuana, welks genot, althans volgens
gebruikers, dat van de sigaret verre
overtreft. Dit ondanks het feit dat soft
druggebruik en -misbruik hier in Neder
land eigenlijk pas uit de eerste helft van
de vijftiger jaren dateert.
Dit onwettig roken van hashish is nu
niet meer weg te denken uit onze maat
schappij resp. samenleving. Het vindt
namelijk plaats in een sub-cultuur, die
in de illegale of onwettige sfeer prachtig
gedijt. In „schuilgelegenheden" vindt
men elkaar rond de „verboden vrucht",
waar men een verborgen bloeiende ge
meenschap opbouwt met een eigen ka
rakter en waar men zich met elkaar vei
lig waant, ver van de vijandige samen
leving van alle dag. Daar vormt het
druggebruik de belangrijkste binding en
daarmee het onderwerp van gesprek. Er
wordt mild van gedachten gewisseld
over de uitwerking van de „stuff", over
de verkrijgbaarheid, de verbouw van
hashish etc. zomede over de manieren
om deze te verkrijgen en tenslotte ont
wikkelen zich ideologieën en filosofieën
rond dit klandestiene gebruik. En zo
ontstaat deze sub-cultuur naast zovele
andere als die van de hippies, provo's en
kabouters.
Wat is oorzaak?
De reden hiervoor is een zeer tragische.
De jeugd na de tweede wereldoorlog
leeft in onzekerheid en heeft de mentale
of geestelijke invloed van de ouderen
resp. overlevenden niet langs hun koude
kleren kunnen laten gaan. De jongeren
voelen zich slachtoffer van onze handel
wijzen, van het puin en de chaos, die wij
hebben veroorzaakt en aan hen hebben
vermaakt! Ze zien er geen gat meer in.
Ze zien geen doel meer, geen mijlpaal en
zij wanen zich verloren in de oriëntatie-
loze wereldruimte. Daarom willen zij er
iets aan doen d.w.z. een antwoord geven
op de uitdaging, anders worden zij di-
rekte slachtoffers.
En wat ligt meer voor de hand dan een
vlucht? Een vlucht in de roes, een vlucht
Steenhoffstraat 9a, tel. 5671 - 4905
Dagelijks geopend van 9-5 uur;
zaterdags van 9-12 uur.
Steenhoffstraat 9a,
telefoon 6571 en 4905.
voor problemen en konfliktsituaties,
waartegen de betrokkene zich niet opge
wassen ziet, niet wetend dat de konflikt-
situatie zo nog meer versterkt wordt!
Weg, weg uit de werkelijkheid van alle
dag! Niet wetend dat een vluchteling een
indirekt slachtoffer is! Hiervoor placht
men vroeger naar de vierkante fles te
grijpen, nu naar een stickie, al dan niet
aangterokken door de intimiteit en be
slotenheid van het marihuanamilieu.
Gebruikers en voorstanders van hashish
zien hierin iets positiefs. Men kan zo
rust vinden en tot zich zelf keren. Has
hish zou voorts verruiming van het be
wustzijn geven. Men wordt dan van
meer dingen iets gewaar dan anders!
Zowel kleuren als vormen ervaart men
als nieuw; ze krijgen een eigen en extra
betekenis. Muziek en andere geluiden
worden intenser beleefd, terwijl de ka
raktereigenschappen van de hashish-
roker gemakkelijker naar de oppervlakte
komen. Men heeft daarnevens minder
zelfkritiek en is veel meer tevreden met
zichzelf dan voorheen. In zo'n toestand
is men dan „high", een term die door de
gebruikers steeds wordt gebezigd.
Is het onschuldig?
Het wordt toch door voorstanders als
zodanig aangenomen en zelfs gepropa
geerd! Allereerst dient voorop te worden
gesteld, dat wij bitter weinig over deze
materie weten. Wij zijn er nog lang niet
mee vertrouwd. Daarenboven weten wij
niets van de „macht van het kleine"
ingeval hashish en marihuana kleine
hoeveelheden ongezonde stoffen mochten
bevatten. Toch kunnen wij aan de hand
van de diverse kwalijke gevolgen na dit
druggebruik ons niet onttrekken aan de
gedachte dat er niet te spotten valt met
de effekten van hashish en marihuana
op het menselijk organisme.
Onbevooroordeelde onderzoekers spreken
zelfs van intoxicatie of vergiftigingsver
schijnselen. Men heeft meer dan eens ge-
konstateerd dat een gevoel van paniek
de gebruiker kan overweldigen. Vooral
een beginner kan prompt in deze onver
kwikkelijke toestand geraken en zich
niet meer onder kontrole houden. Hij
kan zo ook tot extreme gewaarwordin
gen komen. Zo kunnen voor hem de per
sonen om hem heen of de gebruiker zelf
de afmetingen aannemen van dwergen of
van reuzen!
Niet onopgemerkt is gebleven dat be
staande gevoelens als angst, pijn, wan
trouwen en neerslachtigheid tijdens het
roken van stickies versterkt worden! Dit
geldt eveneens voor sexuele gevoelens,
doch de neiging deze gevoelens in daden
om te zetten vermindert evenwel, wat
een geluk mag worden genoemd. Na het
uitslapen van de roes verdwijnen door
gaans genoemde verhevigde gevoelens.
Eerlijkheidshalve dieht hieraan te wor
den toegevoegd, dat op grond van dier
proeven geen aantoonbaar verband be
staat tussen het gebruik van soft drugs
en het misdadige gedrag. Eerder verslapt
de agressieviteit.
Reaktie-vermogen
Aan de andere kant staat de vorming
van een egocentrisch, d.w.z. op het IK
gerichte gedrag, zomede van lusteloos-
In samenwerking met
STEENHOFFSTRAAT 15
SOEST
TELEFOON 2132
1 (1) DU
Peter Maffay
Telefunken
BUTTERFLY
Danyel Gerard - CBS
NOTHING RHYMED
Gilbert O'Sullivan - MAM
CHIRPY CHIRPY CHEEP
CHEEP
Middle of the Road - RCA
HUP DAAR IS WILLEM
Ed en Willem Bever - Philips
THERE'S NO MORE CORN
ON THE BRASOS
The Walkers - Killroy
ROSE GARDEN
Lynn Anderson - CBS
SILVER MOON
Michael Nesmith The First
Nat. Band - RCA
9 7) HAVE YOU EVER SEEN THE
RAIN
Clearwater Revival
Liberty/Hey Tonight
Polydor
BRIDGET TE MIDGET
Ray SteVens - CBS
12 (16) SHOCKING YOU
Shocking Blue-Pink Elephant
13 (19) DON'T WASTE YOUR TIME
The Cats - Imperial
2 3)
3 2)
4 (12)
5 4)
6 (11)
7 5)
8 (9)
Creedence
10 (22) INVITATION
Eart Fire
11 6)
14 (10)
15 8)
16 (21)
YOUR SONG
Elton John -
DJM Records
HOLY HOLY LIFE
Golden Earring
Polydor
CHIRPY CHIRPY, CHEEP
CHEEP
Lally Stott - Philips
17 (14) MOTHER
John Lennon/Plastic Ono Band
- Apple
18 (17) ROZE DIE BLOEIEN
Corrie en de Rekels
11 Provinciën
19 (24) PROUD MARY
Ike and Tina Turner - Liberty
20 (32) (We'U fly you to the)
PROMISED LAND
Les Humphries Singers - Decca
21 (-)
SULTANA
Titanic
CBS
22 (29) SPANISH ROSE
Van Morrissen - Pink Elephant
23 ME AND BOBBY McGEE
Janis Joplin - CBS
24 (23) GOIN' BACK TO INDIANA
Jackson 5 - Tamla/Motown
25 (40) HOLD ON TO WHAT
YOU'VE GOT
Bill Buster - A M Records
26 (-)
TRUE LOVE,
Sandy Coast
M. LOS
Van Lenneplaan 47 - Telefoon 6621
Wij lessen in
PEUGEOT 404 - OPEL KADETT - DAF - V.W. 1302
Gedipl. V.A.M.O.R. - M.L. - F.N.O.P.
heid en ongeïntereseerdheid na langdurig
gebruik. In meer dan één enkel geval
heeft men sluimerende schizofrenie
(krankzinnigheid) door dit druggebruik
wakker" zien schudden en dan is „de
boot aan".
Dr. Clark van de universiteit van Utah
heeft voorts ontdekt dat marihuana gees
telijke processen betrokken bij het ma
ken van snelle beslissingen vertraagt;
het reaktievermogen daalt ook en dit
geeft onverkwikkelijke complicaties. Op
de weg vormt men dan een levensgroot
gevaar. Niet zelden rijden gebruikers
zich „te pletter" door verslapping van
attentie en daling van het reaktiever
mogen. Sinds wij in 1971 en niet meer in
de vorige eeuw leven is het extra uit
kijken geblazen op de weg en op de
fabriek! Eén ogenblik van afwezigheid of
een kleine geestelijke inzinking en men
maakt brokken! Vermindering van de
wil heeft men ook bij chronische gebrui
kers aangteroffen; alweer een veeg teken
dat onze moderne maatschappij niet heb
ben kan.
De toekomst
Al met al is, wat de voorstanders noe
men het roken van onschuldige stickies
toch niet zo onschuldig als ze het wel
graag hebben gewild. Het gebruik van de
meest zachte drugs kan onze huidige kei
harde maatschappij langzaam maar ze
ker ondermijnen en de hele volksgezond
heid aantasten. Men vergete apropos
niet, dat een bijkomstig effect als ver
mindering van de weerstand van het
menselijke organisme onder bepaalde
omstandigheden beslissend kan zijn voor
het welzijn van het volk. En wat heeft
de maatschappij aan een „highe", af
wezige, ongeïnteresseerde, vaak suffe
jeugd, die dan nog door moet gaan als
„de hope des volks"? Die afschuwelijk
hoge rekening zal ons straks in de toe
komst worden gepresenteerd!
Uitbreiding en verdieping van de mari
huana subcultuur kan op zichzelf inte
ressant zijn (d.i. tussen haakjes ook het
geval met het verschijnsel van de dood),
maar is op de duur niet verenigbaar met
een geciviliseerde maatschappij die nu
eenmaal de onze is! De schemerige sfeer
van de subcultuur brengt schemerige
mensen resp. dragers voort en deze
schemerige besluiten. Men laveert zo de
gemeenschap en zich zelf in de scheme
ring. En dan niet in één voorafgaand aan
een nieuwe dag, maar in de schemering
van de avond van het leven, waarachter
straks de levensnacht schuil gaat.
THAT'S A
WONDER
Polydor
27 (39) THE RESURRECTION
SHUFFLE
Ashton, Gardner Dyke -
Capitol
28 THE GIRL I NEED
Ferrari - CBS
29 (37) THE PUSHBIKE SONG
The Mijtiures - Polydor
30 (13) VADER ABRAHAM HAD 7
ZONEN
Vader Abraham met z'n 7
zonen - 11 Provinciën
31 MOZART SYMPHONY Nr. 40
enz.
Ork. Manuel de Falla o.l.v.
Waldo de Los Rios - Hispa Vox
32 (15) I'M GOING HOME
Ten Years After - Deram
33 (25) AMAZING GRACE
Judy Collins - Elektra
34 (30) EVERYBODY TRIES
The Rob Hoeke Rhythm
Blues Group - Philips
35 (20) ARD, DIE HEEFT DE
WERELDCUP!
Specials - 11 Provinciën
36 (33) THE WAR WILL SOON BE
OVER (MY LOVE)
Cobra - Polydor
37 RIGHT WHEEL, LEFT
HAMMER, SHAM
The Tremeloes - CBS
38 BRAM IN DE R.A.I.
Paul van Vliet - Philips
39 (31) HEALTH OF FREEDOM
Moan - Polydor
40 (28) LUCKY MAN
Emerson, Lake and Palmer -
Island
De tussen haakjes geplaatste cijfers zijn de plaatsen van vorige week.
Dit teken geeft aan dat de betreffende plaat een „Alarmschijf" ls.
V I
Antwoord van Jeanet Geertsema aan
Drs. H. M. Jonker van D '66.
Eerstens mijn hartelijke dank aan de
Soester Courant, die het mij mogelijk
maakt een brandende kwestie toe te
lichten.
Mijn naam kan gewoon geschreven wor
den, zonder aanhalingstekens vóór en
achter. Als Jeanet Geertsema sta ik zon
der aanhalingstekens ingeschreven bij de
burgerlijke stand der Gemeente Soest.
Derhalve wens ik van de heer Jonker
geen „alias" opgeplakt te krijgen!
Aan mijn eerste stukje dat in wezen als
een „practical joke" zou moeten dienen,
dicht U véél te véél diepte toe! De be
weringen en fantasieën, die tussen de re
gels door in mijn prietpraat te lezen
zouden zijn, komen dan ook geheel voor
uw eigen rekening, heer Jonker. Dat
mijn verhaal onjuist zou zijn, spreekt U
zélf tegen, anders zou bovendien uw
reaktie niet zo vol gramschap zijn, ge
loof ik.
Van aan laster grenzende aantijgingen is
dan ook geen sprake.
JEANET GEERTSEMA
Nachtegaal weg 14, Soest
Naar aanleiding van uw commentaar,
geachte heer Jonker, op het ingezonden
stuk van Jeannet Geertsema, meen ik
u dank te moeten zeggen voor het tot
stand doen komen van de hearing over
de locatie met sociëteitsvergunning van
het clubhuis voor „De Vriendschap".
Jammer, dat u zelf er niet bij aanwezig
kon zijn, dan pas zou u weten, met
hoeveel bewogenheid, tegen die locatie
gepleit werd en wéarom!
Waarom het gaat? Dat is niet alleen de
wateroverlast, het is de overlast, die om
wonenden van het gewraakte clubhuis
met sociëteitsvergunning zonder meer
zullen ondervinden bij hen voor de deur,
voor hun slaapkamers en studeerver
trekken. De verkeersoverlast, het par
keerprobleem, voortgezet laat afscheid
door bruiloften, partijen, bingoavonden,
interne feestjes etc. Voortgezet feestge
druis in het holst van de nacht, luid
ruchtig afscheid van feestvierders, dicht
slaande autoportieren, toeterende cla
xons, vóórtuinen zullen als piesoir dienst
kunnen doen, kortom de ellende zal vol
ledig zijn.
De zaterdag en zondagrust in de straten
en achtertuinen inclusief de privacy zul
len volledig ophouden te bestaan.
Ja heer Jonker, daar waar het om gaat,
bij die betrokkenen, van het boven om
schreven nachtelijk inferno, bent u op
de hoogte van die te verwachten buurt-
verwording door buitenstaanders. Heeft
u zich dit ooit gerealiseerd?
U schrijft „tussentijdse contacten met
de buurt bewoners". Heeft u werkelijk
contact gehad met de omwonenden? Uw
bezoek zal wel beperkt zijn gebleven
tot het diepzinnig staren in een leemgat.
Maar aan de Nachtegaalweg en de Pe-
likaanweg, daar, waar vanwege de ver
keerschaos straks de eerste slachtoffers
te wachten zijn, bent u daór geweest?
Heeft u die mensen gevraagd om het
hoe of wat? Dat schrijft u toch! Waarom
op een door de weekse dag niet eens ge
neusd? Dan had u al kunnen vast stel
len, dat het verkeer bij het in- en uit
gaan van de kleuterschool al vast zit,
laat staan wanneer daar straks beluste
feestvierders aan- en afrossen!
Neen geachte heer Jonker, bij die om
wonenden bent u niet geweest. Dat be
zoek op zaterdagmorgen heeft voor wat
raadslid Jonker betreft, weinig uitge
haald. U bent- nog steeds niet op de
hoogte van de te verwachten ellende,
mocht dat plan ooit doorgang vinden.
Suggestie voor u: Het Verenigingsge
bouw St. Joseph van de Petrus en Pau-
lusparochie is te koop. Prijs tussen de
twee en drie ton.
Juist heer Jonker en daar de Vriend
schap in! Meer dan plenty parkeerruim
te zelfs voor de duiventrailers van 18
meter lengte. Geen overlast voor om
wonenden, en maar feesten jongens,
daarvoor js Zo'n gebouw toch geschikt?
De publieke opinie keert zich tegen
het plan aan de Nachtegaalweg, dat zal
U 1 n*et ontgaan zijn. Dinsdag 9
maart j.i. nog een kolom van Kne-
lis, of is 't Soesterdialect u te moeilijk?
Sinds die leemgatkijkerij op 9 januari
zijn reeds drie maanden verstreken en
de heer Jonker schijnt nog steeds niet
te weten Waar het om gadt! Legt u nu
eens een tussentijds contactje met de
bewoners van de Nachtegaal- en de Pe-
likaanweg, vergeet de ellende aan de
Vinkenweg 00k niet. Het kost tijd, in
derdaad, maar miSSchien vindt u er baat
bij.
Bovenstaande moge illustreren, dat men
beter eerst bij betrokkenen kan verifië
ren, hoe een 233^ jn elkaar zit, alvorens
op basis van enige losse gegevens een
aantal halfheden openbaar te maken.
B. A. J. VOS
Nachtegaalweg 14, Soest.
NASCHRIFT:
De auteurs van beide bovenstaande in
gezonden stukken zijn na lezing onge
twijfeld tot de conclusie gekomen, dat
hun schrijvens niet zijn opgenomen zo-
als ze werden ingezonden.
Daarom is het goed te weten dat de re
dactie van de „Soester Courant" haar
kolommen voor de rubriek „Meningen
van Lezers" uitsluitend beschikbaar stelt
I voor ingezonden stukken, die zich be-
J palen tot een nuchtere verklaring of op-
j somming van feiten, meningen enz. Het
geven van een bepaalde stemming aan
deze meningen acht de redactie een ver
keerd gebruik van deze kolommen, die
het peil van de Soester Courant op een
negatieve manier zou kunnen beïnvloe
den.
De drie confessionele partijen hebben
zich bereid verklaard om met het nieuw-
samenwerkende trio P. v. d. A., D '66 en
P.P.R. rond de tafel te gaan zitten om
eens te praten over wellicht een samen
werking na de verkiezingen.. Met wat
slagen om de arm is die bereidheid uit
gesproken, maar goed. Het is op zichzelf
toch al een hele nieuwigheid, dat par
tijen er inderdaad toe komen om voor de
gang naar de stembus te praten over wat
daarna verwezenlijkt moet worden.
Nieuw, maar ook logisch: tenslotte krijgt
het kiezen op die manier pas goed zin
als men weet wat de konsekwenties zul
len zijn van een uitslag zus of een uit
slag zo. Het zouden op die manier de
duidelijkste verkiezingen worden die in
Nederland ooit zijn gehouden.
Overigens is het natuurlijk nog niet zo
ver. Het confessionele drietal gaat niet
alleen met de oppositie-troika praten,
maar ook met huidige regeringspartner
V.V.D. En niemand kan garanderen dat
uit een van die twee gesprekken iets
komt. Al is de pressie op alle drie ge
sprekpartners wel groot. Draaien de ge
sprekken op niets uit dan is niet alleen
zo maar een gesprek mislukt, maar te
vens een kans op die zoveel gevraagde
„duidelijkheid" waarop menige kiezer
intussen wel gerekend kan hebben.
Niets te voorspellen
De kiezer die met nog een andere nieu
wigheid te maken krijgt: hij kan dit keer
ook zonder dat hem straf dreigt hele
maal niet gaan stemmen. Ook dit is ze
ker een achtergrond voor de gespreks
bereidheid: geen van de partijen in of
buiten de regering voelt er veel voor een
sfeer te laten ontstaan waarin teveel
mensen het stemmen wel gaan geloven
omdat ze toch geen idee heben wat daar
na de konsekwenties zullen zijn.
Een derde reden tot de gesprekslust is
daarenboven dat het er voor het oppo
sitionele trio niet naar uitziet dat het
ooit een meerderheid in de Kamer haalt.
D '66 lijkt wat op zijn retour als we naar
de uitslagen van de gemeenteraden bij
voorbeeld kijken, P.P.R. floreert ook niet
zo erg en de P. v. d. A. moet erop reke
nen een veer te laten aan de „afvalligen"
van DS '70. Maar voor de drie confes
sionelen is een meerderheid haast net
zo ondenkbaar. Maar aan schattingen
van hoe sterk of hoe zwak deze groepe
ringen zullen zijn durft niemand zich te
wagen.
En ook dit is nieuw: voorheen kon ta
melijk zinnig voorspeld worden hoe al
thans per groep gerekend de sterkte on
geveer zou worden. Waarover dus nu
onderhandeld en gesproken wordt is wel
degelijk ook een uitgangspunt waarvan
aan de stembus het meeste sukses ver
wacht zou kunnen worden voor elke
groep of combinatie van groepen. De po-
liciti voelen zich net zo goed als de kie
zers onwennig bij al die nieuwigheden.
In de mededelingen van de Burgerlijke
Stand, in ons blad van dinsdag j.1. is een
onjuistheid ontstaan. Onder „onder
trouwd" moest o.a. worden vermeld:
Wilhelmus Hendrikus Sanjee, Pr. Mar
grietlaan 38, Zeist en Maria Clasina
Wijnanda Silkens, Van Weedestraat 13a.
Door het overslaan van een getypte re
gel bij het zetten kwam deze aankondi
ging verminkt over.
Het treffen van wettelijke voorzieningen
tegen de geldelijke gevolgen van ar
beidsongeschiktheid als gevolg van licha
melijke of psychische gebreken is lange
tijd een moeilijk punt geweest in ons
sociaal patroon.
Wij weten dat ten deze de Ongevallen
wet en de Invaliditeitswet onvoldoende
bescherming hebben geboden. Daarop is
de Wet op de Arbeidsongeschiktheid
gekomen (W.A.O.) die echter alleen voor
loontrekkenden geldt. Vanzelfsprekend is
dat een onvoldoende regeling, want ook
onder de zelfstandigen vallen velen ten
offer aan arbeidsongeschiktheid. Men is
echter aanvankelijk van mening geweest
dat de zelfstandigen zelf maar voorzie
ningen moesten treffen door middel van
een particuliere verzekering. Ook de ver
zekeringsmaatschappijen waren daar
vanzelfsprekend voor, want die zijn in
hun sociaal denken hun eigen belang be
paald niet vooruit.
Intussen is de situatie in het zelfstandig
bedrijfsleven zo geworden dat nog
slechts ca. 40% met een positief econo
misch resultaat werkt. De grote meer
derheid van de zelfstandigen kan geen
hoge groepspremie opbrengen voor een
eigen verzekering. Dat weet de regering.
Dat weten ook de grote werkgevers en
werknemersorganisaties. Met name deze
laatsten staan met hun mond altijd klaar
om voor goede sociale maatregelen te
pleiten.
Niettemin pleiten zowel werkgevers- als
werknemersorganisaties voor een voor
rang van verbetering der pensioenvoor
zieningen boven een volksverzekering op
basis van minimumuitkeringen voor ar
beidsongeschiktheid. Zij laten daarmee
de zelfstandigen rustig naar de bijstands
organen lopen in geval van arbeidsonge
schiktheid.
De grote werkgevers maken liever een
hommage in de S.E.R.-comissies naar de
werknemers dan het landsbelang te laten
prevaleren. Want het is duidelijk dat een
minimum-voorziening voor arbeidsonge
schiktheid moet prevaleren boven uitge
bouwde pensioenvoorziening, waarvoor
al een A.O.W. bestaat.
REMBRANDTLAAN 18 - TEL. 02155-4785
We maken onze te dunne mayonnaise
goed. Wanneer we te veel slaolie bij de
mayonnaise gedaan hebben, kunnen we
ze weer dik maken door toevoeging van
een lepel heet water. Ook kunt u de
saus, eerst druppelsgewijs, daarna lang
zaam schenkend, bij een eierdooier voe
gen.
Schrijft-in-niet? We bedoelen uw ball
pointpen, die niet of nog niet geheel leeg
is. Welnu verwarming van de punt bo
ven een brandende lucifer of sigaretten
aansteker doet wonderen. (De inkt wordt
meer vloeibaar.) Niet met de vlam aan
het gekleurde montuur!
Welk kenteken is dat? De volgende let
tercombinaties zult u zo langzamerhand
wel op de nummerborden van auto's en
motorrijwielen gezien hebben: N.D. voor
personenauto's ambulances etc., N.A. en
N.B. voor vrachtauto's, Z.Z. voor zeer
zware motorrijtuigen, A.A. voor auto's
van leden, van het koninklijkhuis, C.D.
en C.D.J. voor het corps diplomatique en
het internationale gerechtshof, F.H. voor
hen die met de autohandel te maken
hebben, G.N. geen nederlands motorrij
tuig. Voor de landmacht is gereserveerd
K.L. en K.M. t.m. K.T., voor de marine
K.M. N.E. komt op motorrijwielen, car
riers e.d. met een gewicht tot 400 kg.
Kalkvlekken in het goed? Probeert u uw
was dan te doen met regenwater daar
dit zeer zacht is en het leidingwater te
hard is gebleken.
Leidingwater bevat veel kalkzout, welke
zich met sommige wasmiddelen verbin
den tot kalkzeep, daardoor ontstaat aan
slag. U weet toch dat er ook wateront-
hardings middelen in de handel zijn.
Model Nadja
Bljjetjjds-, Baby- en Kinderkleding
Gallenkamppelsweg 11 - Soest
PAROCHIE SOEST, Kerkplein
Zaterdagavond 19 uur avondmis.
Zondag, H. Missen 8 en 11.30 uur.
9.30 uur Hoogmis.
In de week H. Missen om 8.30 en 19.30
uur.
PAROCHIE SOESTDIJK
Burgemeester Grothestraat.
Zaterdag, 19 uur, avondmis
Zondag, om 9 en 11 uur
18 uur Avondmis.
Dinsdag, woensdag, donderdag en vrij
dag 19.00 uur.
PAROCHIE SOEST-ZUID
St. Willibrordusstraat
Zaterdagavond 19 uur, avondmis.
Zondag H. Missen 8 en 11.30 uur en
9.30 uur Hoogmis.
In de week H. Missen op dinsdag en
donderdag 8 en 9 uur. Zaterdagsmorgens
géén H. Mis.
Maandag, woensdag en vrijdag avond
mis te 19.00 uur.
ST. CAROLUSKERK, Soesterberg.
Zaterdag, 19 uur, avondmis (jongeren
koor Dominicuskerk, Utrecht). Zondag,
9.30 uur Hoogmis (parochieel zangkoor);
11.30 uur (met zang).
Twee jongens, fietsend op de Soester-
bergsestraat, raakten met hun sturen in
elkaar en kwamen te vallen. De elfjarige
S. V. uit Soest liep daarbij een hersen
schudding en een flinke hoofdwond op.
Na door dr. Nicolas te zijn verbonden,
werd hij met de ziekenauto naar Zonne
gloren vervoerd.
SOEST
De artsendienst wordt waargenomen van
zaterdagmorgen 12 uur tot maandagmor
gen 8 uur door J. C. Rip, Soesterbergse-
straat 16, tel. 2423 en P. H. Walter, Ere
prijsstraat 69, tel. 2064.
SOESTERBERG
Tijdens het weekend zal de artsen-
dienst worden waargenomen door
W. F. v. d. Helm, Pr. Alexanderweg 82,
Huis ter Heide, tel. 03404-31574.
SOEST
Tandartsen
Zaterdag en zondag, van 13.00 tot 13.80
uur:
W. H. A. Steen, Oranjelaan 11, Soest,
tel. 5970.
Apotheek
Vanaf vrijdag a.s. 18 uur alsmede de
gehele zaterdag en zondag heeft dienst
Apotheek Soestdijk, Van Weedestraat 35,
Soest, tel. 02155-2487.
Extra apotheekdienst zaterdag a.s. van
8.30-12.30 uur Brink-apotheek, Brink
straat 16a, Baarn, tel. 02154-2537.
Oranje-Groene Kruis
Zr. H. Sijtsma, Bosstraat 29, tel. 4610.
Wit-Gele Kruis
Zr. C. Bijlard, Rubenslaan 97, tel. 5425,
of briefje aldaar door de brievenbus.
Groene Kruis
Zr. M. de Haan, Alb. Cuyplaan 118, tel.
6906.
Katholiek Instituut voor Maatschappelijk
werk
Maatschappelijk werkster: mej. M. F.
M. Elsenburg, Molenstraat 11, Soest.
Spreekuur: maandag t.m. vrijdag van
9.30-10.30 uur. Telefoon: 02155-4040
(alleen van 9.00 - 10.30 uur),
Spreekuur Soesterberg: dinsdagavond
van 18.30 -19.00 uur, in „De Hoeksteen",
ingang Plesmanstraat.
Stichting Maatschappelijke
Dienstverlening (gezinszorg)
Leidster: mej. H. B. te Lintelo, Veldweg
6, Soest, tel. 02155-6891. Spreekuur:
maandag t.m. vrijdag van 13.30 -14.30
uur.
HERVORMDE KERKEN
Oude Kerk, Kerkstraat
Zondag 10 uur ds. D. H. Bosma.
19.00 uur ds. P. Kloek.
Emmakerk Regentesselaan
10 uur ds. P. Kloek.
Ichthuskerk, Alb. Cuyplaan.
10 uur ds, J. Smit.
17.00 uur ds. J. v. d. Haar, Achterberg.
Gebouw Middenwjjk, Pieter de HooghL
10 uur ds. P. G. v. d. Hooff, Soest.
Zonnegloren, Soesterbergsestraat.
10 uur ds. J. A. J. Vermaat, Baarn.
In alle diensten extra kollekte voaf
kerkbouw in Soesterveen.
Jeugdkerken:
10 uur Emmakerk, Regentesselaan.
10 uur Eltheto, Driftje.
Zondagsscholen
10 uur Middelwijk, P. de Hooghlaan.
10 uur De Savornin Lohmanschool,
Driehoeksweg.
10 uur Da Costaschool, Pr. Bernhard-
laan, interkerkelijk.
10 uur Gr. van Prinstererschool, Inter
kerkelijk.
GEREFORMEERDE KERKEN
Julianakerk. Julianalaan
10 en 5 uur ds. G. Rang.
Wilhelminakerk Soesterbergsestraat 18
10 en 5 uur ds. M. Wilschut.
GEREFORMEERDE KERK (vrijgemaakt)
Kerkgebouw N.P.B., Rembrandtlaan 20.
8.30 uur ds. C. Bijl.
14.45 uur J. F. Heij, Amersfoort, Cen
trum.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Julianalaan.
10.30 uur ds. Rutters.
19.00 uur ds. Beakhuis, Noordeloos.
GEREF. GEMEENTE
Dalweg hoek Beukenlaan.
10 en 5 uur leesdienst.
Woensdag 17 maart biddag.
15.00 uur en 19.30 uur ds. v. Haaren.
VER. v. VRIJZ. GODSDIENSTIGEN
Afd. van de Ned. Protestantenbond
Rembrandtlaan 20.
10.15 uur ds. W. Leerink.
WIJKGEBOUW
Schoutenkampweg, hoek Buntweg.
10.15 uur Kinderdienst.
EVANGELIE-GEMEENTE
„IN DE RUIMTE"
Klein Engendaahveg 52.
15.45 uur H H. ter Welk.
SOESTERBERG
GEREFORMEERDE KERK
10 en 17 uur ds. J. Koppe, Soest. H.A.
12.00 uur interk. Zondagsschool (Chr.
kleuterschool).
HERVORMDE KERK
10 uur ds. D. J. Karres, Driebergen.
10 uur Jeugdkapel.
19.00 uur ds. F. J. Th. van Boven.
Johannes-Stichting: 9.45 uur ds. A. O.
Zijlstra.
BAARN
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Eemnesserweg 63b.
10.30 uur ds. H. C. Valeton.
GEREF. KERK „VRIJE KERKEN"
Nassaulaan 12, Baarn.
10.30 en 16.30 uur ds. W. G. Rietkerk
Barendrecht. H.A.
Volle Evangelie-gemeente „Baarn-Soest*
Burgemeester Penstraat 4, Baarn.
Elke zondagmorgen 10 uur.
EVANGELISCH LUTH. GEMEENTE
Kapelstraat 7, Baarn.
10.30 uur ds. J. v. d. Blink, Baarn.