De paashaas legt nog steeds paaseieren m Zet 'm op émm ;rij I 555 525 79 155 110 285 398 125 298 127 nen r bos 89 RUSSISCH j PAASBROOD j nde en :oon 4071 srkstudent) AAY n.v ervangen ZO LEKKER ALS KIP! nheden wil ver- i DEALER 5555 (b.g.g. 4344) U kent het gedichtje „Eén ei Is géén ei" natuurlijk allemaal wel. Er zal welhaast geen gezin in Ne derland zijn waar met Pasen geen eieren worden gegeten. Het is 'n oud gebruik - en met „oud" be doelen we dan dat onze moeders en grootmoeders het ook al ken den - dat de kinderen met Pasen net zoveel eieren mogen eten als ze maar lusten. Een van de weini ge in ons land overgebleven folk loristische paasgebruiken is het de kinderen laten zoeken en eten van gekleurde eieren. Dat het el zo nauw verweven is met het paasfeest, is trouwens heel begrij pelijk. Het ei wordt in deze tijd van het jaar gezien als symbool van het leven en dit symbool past heel goed bij Pasen, de herdenking van de kruisiging maar vooral ook de verlos sing, van het (nieuwe) begin. William Harvey, de lijfarts van de Stuarts en ontdekker van de kringloop van het bloed verklaarde reeds in de zeven tiende eeuw: Alles wat leeft komt uit een ei. Reed3 bij de oude Egyptenaren werd het ei trouwens als het begin van alle dingen beschouwd. Als men iemand geluk wilde brengen, schonk men hem een bont-beschilderd ei. Dat was reeds in de vijfde eeuw vóór onze tijdrekening een gangbaar gebruik. Het bewijs daarvan werd geleverd tóen tijdens "archeologische opgravin gen bij Worms (aan de Rijn) uit een kindergraf het waarschijnlijk wel oudste beschilderde ei dat we kennen te voorschijn werd gehaald. In dat graf had dat ei al sedert de vierde eeuw vóór Christus' geboorte gelegen. Het gebruik om eieren te beschilde ren is dus in feite veel ouder dan het „oud" dat we in de aanvang van dit artikeltje vermeldden. Beschilderde ei eren speelden in de Islam en het Boed- disme trouwens ook een grote rol. Rood werd in die tijd als kleur van de vreugde beschouwd, en ook in onze tijd wordt rood gezien als een zonnige, opwekkende tint. Tn de paasnacht wordt in Rusland J veel „koelietsj" gegeten, een in Móskou en zeer wijde omgeving geliefde broodsoort. Het brood wordt heel romantisch met een JJ toefje rozen en een gekleurde strik opgediend. U kunt dit paasbrood J óók in uw Hollandse bakoven ma- ken. U hebt daar de volgende in- grediënten voor nodig: B D 30 g gist, 1 dl lauwe melk, 500 J g bloem, 100 g gemalen aman- delen, 100 g gesmolten boter, 2 eieren, 100 g gewassen krenten, 150 g suiker, een paar draad- i b jes saffraan en 1 pakje vanille- suiker. Los de gist in de melk (1 dl) op, JJ voeg de bloem toe en kneed alles met zoveel lauwe melk, dat een JJ JJ stevig, soepel deeg ontstaat. Laat het deeg 1% uur rijzen. Kneed JJ vervolgens de amandelen, de ge- smolten boter, de eieren, de kren- D ten, de suiker, de saffraan en de Z vanillesuiker door het deeg. Leg JJ het deeg daarna in een beboterde, a Z hoge ronde vorm en laat het een half uur narijzen. Bak tenslotte 't Russische paasbrood in circa 30 minuten in een vrij hete oven gaar Z en bruin. Wie het brood eenmaal heeft geproefd, zegt geen „njet" Z tegen de volgende sneetjes. Een ei is geen ei, Tivee eiers is een half ei, Drie eiers is een paasei. HAZEëlEREN Minder eenvoudig kan worden ver klaard hoe de haas aan zijn reputatie is gekomen dat hij in de paastijd eie ren kan leggen. Meester Lampe, zoals het dier in het beroemde epos van ..Relnaert de Vos" wordt genoemd, was al In de Middeleeuwen zeer In trek als zondagsgebraad van de ar men. De stropers vreesden noch de jagers van adel, noch stoorden ztf zich aan het verbod van de kerk om haze- en konijnevlees te eten. Het verbod om dat vlees voor de consumptie te bestemmen werd, naar men beweert uitgevaardigd door de heilige Bonifaci- us. Doch ook in die tijd scheen de stem van de maag sterker te zijn dan die van het geweten. Vooral in Zuid-Duitsland was met vele kruiden gestoofde haas in de wintermaanden een geliefd maal, tot grote ergernis van de geestelijke heren". Geiler von Kaisersberg, een boeteprediker uit Straatsburg was een van degenen, die van leer trok tegen het eten van „de haas in peper" de „hazepeper". Hoe welkom de haas in de braadpan in die dagen ook was, dat hij eieren kon leggen en rondbrengen was nog EEUWENOUD De paashaas die eieren brengt en verstopt bestaat dus al enige eeuwen. Het eieren zoeken en verstoppen is vooral in Duitsland en Oostenrijk tot op de huidige dag in zwang gebleven. De moderne jongeren weten natuurlijk al op zeer jeugdige leeftijd, dat de eieren niet door de paashaas in huis of in de tuin worden verstopt, maar dat mag de pret niet drukken. Bij ons geloven de kleinen ook al gauw niet meer aan Sinterklaas, maar het vijf-decemberfeest zouden ze toch niet graag willen missen. In veel gezinnen in Duitsland en ook in ons land wordt in de weken voorafgaande aan Pasen het beschilde ren van eieren als een fijn werk ge zien. Het is dan ook een leuke bezig heid, die vooral de fantasie en creati viteit van jonge kinderen stimuleert. Het is te hopen dat dergelijke oude gebruiken tot in lengte van dagen zul len blijven voortleven. Want een volk zonder folkloristische gebruiken en tra dities is toch maar een jammerlijk arm volk. niet tot de goegemeente doorgedron gen. Wel wordt in het grote gebeden boek van de Domheren van de Dom kerk in Speyer al een haas afgebeeld naast een kip en een lam, maar al leen als zinnebeeld van de lente. Pas lang na de boerenoorlog wordt voor het eerst gewag gemaakt van het ge bruik, om in de paastijd naar ,,ha- zeëieren" te zoeken. In een in 1682 in Heidelberg verschenen medisch hand boek wordt medegedeeld, dat men der gelijke „hazeëieren" vooral in het Rijnland in de paastijd overal in het gras verstopte, „opdat zij door de kin deren kunnen worden gezocht tot groot plezier van de ouderen". Een halssieraad dat alleen door „de groten der aarde" kan xoorden gekocht. Het bestaat uit 87 gouden ballen, die tus- sen platina speren", bezet met 920 briljanten worden vastge houden. Het sieraad xoerd ont worpen door Henry Dunay uit New York, die het de naam „Olory of Thebesgaf. Bij het ontwerpen ervan werd hij ge ïnspireerd dóór het halssieraad van een Egyptische prinses. Rechts: Ontwerp Carven: Breton van zwart stro. Rechtsonder: Grote caballero van geruwde stro met als versiering bayadere-lint. Het is eveneens een ontwerp van Carven. Onder: Ook deze canotier in citroengeel met pompoen en Biot in dezelfde kleur staat op naam van Carven. Behalve de bekende „paashaas", katjes, narcissen, tulpen en al dan niet ge kleurde eieren, spelen óók de vertederende kleine donzig-gele kuikentjes een rol op elk paasfeest. Wat die kuikentjes met Pasen te maken hebben? Pasen Is het hoogfeest van Christus' opstanding en de kuikentjes zijn het symbool van het prille nieuwe begin. Ook de kip en de haan (de „ouders" van het kuikentje) blazen van de weeromstuit hun partijtje mee op dit bij uitstek mooie lentefeest. Vandaar dan ook dat het hoofd-ingrediënt van dit heerlijke paasmenu bestaat uit kip, maar dan op een zeer speciale manier bereid. U hebt er de volgende ingrediënten voor nodig: 1 kopje paneermeel, Y2 theelepel zout, M theelepel peper (liefst vers gemalen), 4 stukken malse kip (totaal gewicht circa 1400 g) en een half kopje mayonaise. Voor de saus hebt u nodig: 2 eetlepels boter, 2 eetlepels bloem, 1 kippebouillonblokje, Yl kopje droge wit te wijn of sap van perziken (uit blik), 1 blikje champignons (250 g), 1 kopje ongeslagen room en 1 blik Californlsche perziken (circa 450 g). Meng zout, peper en paneermeel door elkaar en strooi dit mengsel In een niet al te diepe schaal. Breng een ruime laag mayonaise op de stukken kip aan en wentel deze vervolgens door de „aangemaakte" paneermeel. Leg daarna de stukken kip in één laag in een ondiepe braadslede en laat het ge heel in een middelwarme oven in circa 50 minuten gaar sudderen. Terwijl de kip ligt te sudderen, heeft men een goede gelegenheid de saus te bereiden. Dit doet u als volgt: Smelt in een ruime vuurvaste schaal de boter en voeg onder voortdurend roeren er de bloem aan toe. Vervolgens het fijngewreven kippeboullonblokje, de wijn (of perzikensap) en de champignons, inclusief het nat. Breng dit mengsel aan de kook totdat het Is Ingedikt. Snijd in de tussentijd de halve perziken in tweeën en voeg deze toe aan de ingedikte saus, die daarna nog even aan de kook wordt gebracht. Houd de saus op een laag vuurtje warm. Breng de stukken kip zodra ze gaar zijn over in 'n schaal, giet de saus er overheen en breng het geheel warm op tafel. U en uw huis genoten zullen smullen van dit heerlijke paasmaal! Niets ls. onberekenbaarder dan de mode, wordt wel eens ge zegd. En de bewijzen staven deze bewering. Neem nu eens het dragen van een hoed. Een jaar geleden of misschien' iets lan ger klaagden hoedenfabrikanten steen en been. De vrouw scheen niets meer in hoeden te zien. Je was gewoon een be zienswaardigheid als je als jonge, moderne vrouw een hoed droeg. Bovendien waren er ge zondheidsapostelen, die beweer den, dat ook de hoofdhuid moest kunnen ademen en de wind dus vrij door het haar moest kunnen waaien. Wat je er van kreeg als je dat hoofdhuid- ademen tegenhield, is nooit pre cies uit de doeken gekomen, ledereen nam die wijsheid zon der meer aan, te meer daar door het dragen van een hoed Je haar altijd in de war gaat en je bovendien nog een „hoedenge- zicht" moet hebben om je charme met een hoofddeksel te ver hogen (of te behouden). Maar even plotseling als alle nieuwe modegrillen is het dragen van een hoed weer hip en noodza kelijk geworden. Het dwaze van alles is dat. toen we onlangs In Parijs, in de Salon van Carven de nieuwste modellen zagen showen, we er haast zenuwachtig van werden. Want nu zagen we met eigen ogen dat goede hoeden een vrouw kunnen flat teren, dat ze van een Assepoes zelfs een bekoorlijke prinses kunnen maken. Enfin, laten we u niet te veel beïnvloeden, maar oordeelt u zelf door het aandachtig bekijken van bijgaande foto's.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1971 | | pagina 15