10x10 «Q&wkf* voordeel-festival MARCHAL - HAARMODE Fa. Spijker VAN HUISSTEDEN NORDMENDE V.F. prijs ƒ169,- ARISTONA V.F. prijs ƒ398,- - PHILIPS V.F. prijs ƒ198,— TELEMONDE V.F. prijs ƒ398,- Grammofoonplaten - Hi-fi Stereo afspeelapparatuur - Bandrecorders - transistorradio's - Cassettespelers - Musicassettes Zondag 13 juni voorjaarswandeling I.V.N. Auto tegen boom VENETIË TEERT OP VERLEDEN Paardrijden op de kinderboerderij heeft grote belangstelling maakt blij! Gevonden voorwerpen Wet bezitsvoring op 1 juli in werking Klaarwaterweg gedeeltelijk aan openbaar verkeer onttrokken Geslaagd Tine Visser creëert zwaan voor school in het Soesterveen Vrijdag 11 juni 1971 CASSETTE RECORDER Automatische opname, inclusief lederen draagtas, microfoon en cassette. STEREO CASSETTE RECORDER 2x6 watt. Inclusief stereomicrofoons. Adviesprijs ƒ463,—. STEENHOFFSTRAAT 15 - TEL. 2132 mM STEREO-VERSTERKER 2x9 watt. Aansluiting MD-element, tuner, recorder etc. Adviesprijs ƒ270, STEREO RADIO/VERSTERK EI' 2x8 watt. Aansluiting MD-element. recor.' Informeer naar onze combinatiepremies. Tine Visser was erg blij met haar op dracht een beeld te vervaardigen voor de lagere school „De Wiekslag" in het Soesterveen. Met in haar achterhoofd een sculptuur met vleugels en de symboliek van „de jeugd vliegt uit" boetseerde zij een schetsontwerp op één derde van de wa re grootte. Na enkele bezoeken aan hetzoölogisch museum in Utrecht en een „levende" vijver in Laren ontstond een bronzen vogel, waar de heer Bakker, hoofd van De Wiekslag, erg gelukkig mee is. Het is een zwaan geworden, die taxiend over het wateroppervlak op het punt staat op te stijgen. Nadat het ontwerp was goedgekeurd, ook door Rinke Tolman, werd de con structie berekend voor het grote beest en kon het geraamte gelast worden. Om zo'n „kunst- en vliegwerk" van 1 meter lang in was te boetseren kost veel tijd en moeite. „Ik heb er wat mee geworsteld, maar heb achteraf beschouwd toch wel fijn gewerkt. Er zit vaart in. Hij komt zo op je af." Overigens kan de Soester beeldhouw ster er weinig van zeggen. Ze praat er niet graag over. „Als de mensen er tevreden mee zijn is het prettig. Als ze hem niet mooi vinden kan het me niks schelen", bekent ze eerlijk. Van moederszijde stamt Tine Visser uit een artistenfamilie. Haar Italiaanse betovergrootvader, Au gusto Andréa, was steenhouwer en ves tigde zich in Haarlem. Zijn zoon was graveur bij Enschedé (het graveren van geld) en haar groot vader, David Andréa, en zijn broer waren beeldhouwers. De naam Andréa is aan de Frans-Ita liaanse grens net zo bekend als hier de AMALIALAAN 19-21 TELEFOON 02154-2323 In vrijwel alle 130 afdelingen van het I.V.N. (Instituut voor Natuurbescher mingseducatie) wordt a.s. zondag de voorjaarswandeling gehouden. Dit zal vanzelfsprekend ook het geval zijn voor de Natuurbeschermingswacht „Eemland" te Soest. De start is vanaf het restaurant „De Korte Duinen" (Avia Pompstation) aan de Birkstraat hoek Maarschalkersteeg en staat onder leiding van leden der werk groep. Op verzoek van de overgrote meerder heid der ruim 60 deelnemers aan de op Hemelvaartsdag gehouden wandeling, is het vertrek bepaald des ochtens te 6 uur. De duur der wandeling is plm. 2xh uur en de deelneming is kosteloos. naam Visser. „Ik signeer mijn werk ook altijd met Tine Andréa. Ook al om vergissingen te voorkomen met andere Vissers als Tjipke Visser en de bekende beeldhouwer Karei Vis ser, van wie ze altijd vragen of dat mijn vader is." De beide broers Andréa zijn jong ge storven aan de toenmalige beroepsziekte silicose (steenlong) door het veelvuldig werken in zandsteen. Het nu afgebroken Brongebouw in Haar lem hadden zij geheel van beeldhouw werk voorzien. Verder is er nog een schilder K. Andréa in Den Haag, ook familie. Als kind op de Montessorischool zat Ti ne altijd te tekenen en te kleien. Na de H. B. S. werd ze als hulpje aan genomen bij de grote John Radecker, de maker van ondermeer het-Dammo- nument. Bij hem heeft ze een enorme leer school gehad. Ondertussen studeerde ze aan de Rijks academie voor Beeldende Kunsten on der leiding van Cor Hundt. Ook vertoefde ze een half jaar in Pa rijs en volgde daar de Académie de la Grande Chaumière, waar o. a. Zadkine haar werk corrigeerde. „Ik kwam tot de ontdekking dat ik wel erg gelukkig was met mijn werk, maar dat het moeilijk is er regelmatig 'n be hoorlijke boterham mee te verdienen." Daarom haalde ze de onderwijsakte te kenen en de akte handenarbeid en was ze gedurende een jaar of tien werkzaam op verschillende Muio's in Amsterdam. Ze was er lid van de aloude kunste naarsvereniging „De Onafhankelijken" en exposeerde regelmatig in het Stede lijk Museum en in de Vrije Academie, tentoonstellingen onder auspiciën van de „Oude Binnenstad". Ze verkocht veel en kreeg vaak opdrach ten van particulieren en scholen. Na haar verhuizing naar Soest werkt ze sinds drie jaar als lerares tekenen en handenarbeid bij de R. K. Mavo- school van de heer Hilhorst. Met plezier praat Tine Visser ook over Artishock waar ze een prettige vrien denkring aantrof en een beetje trots laat ze haar atelier zien in het Artishock -gebouw waar de zwaan gemaakt is. Het beeld wordt nu gegoten in de bronsgieterij van Joosten en zal waar schijnlijk in augustus geplaatst worden in het Soesterveen, precies tussen een lagere school en een kleuterschool in op een twee meter hoge paal. Minder tevreden is ze over haar flat op de Eng. Om in het Soesterveen te gaan wonen voelt ze ook niets. Binnenkort zal ze wel naar Amersfoort verhuizen, verwacht ze. Ze geeft vier dagen in de week les op school waar ze ook de beschikking heeft over een grote werkruimte. Ze probeert daar haar pupillen enkele technieken aan te leren, waarna ze hen volkomen vrij laat: in hout, riet, email- Ie, enz. Ze weet nooit wat er uit komt, maar dikwijls gaan ze met de meest fanta stische sieraden en werkstukjes naar huis. Zelf werkt ze vaak in gips en met klei. Ze heeft veel reliëfs gemaakt in steen en talloze portretten. Ze experimenteert nu met polyester. Tine Visser heeft een voorliefde voor dieren. „Zo'n zwaan", zegt ze, „heeft in werke lijkheid zulke prachtige lijnen als hij over het water rent. De elegance en de kracht die van dat dier uitgaan zijn een genot en een teken dat er toch nog veel moois is te zien. Mijn werk is realistisch te noemen maar vooral niet naturalistisch. Het is eerst een beeld en dan een zwaan." Op de hoek van de Vinkenweg-Schriks- laan verloor de tweeentwintig-jarige ty pograaf C. H. K. uit Soest de macht over het stuur van zijn auto en kwam tegen een links van de weg staande boom tot stilstand. Zijn passagier H. P. A. E., oud 14 jaar, werd aan het gezicht gewond en moest met de ziekenauto van de E.H.B.O. naar Zonnegloren worden vervoerd. K. was niet in het bezit van een rijbewijs en de auto was niet verze kerd. De wagen werd zwaar beschadigd en is in beslag genomen. PRUIKENBOETIEK BEETZLAAN 74 (hoek Schrikslaan) - SOESTDIJK TELEFOON Venetië is een stad, die toeristen blijft trekken. De stad met zijn legendarische gondels, zyn barokke gebouwen, zijn dogenpaleis, zijn machtige Piazetta en zyn majestueuze St. Marcoplein vormt ieder jaar opnieuw een trekpleister voor hon derduizenden mensen uit de gehele wereld. Zy zullen zich in de pittoreske lagu- nenstad geen moment vervelen. „Theodora Weltevreden" heeft het óp de kinderboerderij beslist niet rustig, hoewel zij met haar leven op de kinderboerderij best overweg blijkt te kunnen. Verschil lende middagen staan de kinderen als het ware te dringen om daar, onder vak- kundig toezicht en leiding, de grondbe ginselen van het pony-rijden onder de knie te krijgen. Ook de voorzitstér van de kinderboerderij, mevrouw Huygen, is regelmatig bezig met het onderricht, waarbij van „tevisie-cowboy-ruiters", wat normalere beoefenaren gemaakt wordt. Toch is Venetië geen bloeiende stad, die richting geeft aan het cuturele leven in Italië. Feitelijk is de stad één groot museum, waar de geest van een ver moeide cultuur heerst. Een cultuur die te veeT stormen om zich heen heeft zien woeden om zich nog op te winden over maatschappelijke veranderingen, die zich elders voltrokken, ook in Italië. De Ve- netiaanse geest, die in vroegere tijden zo aktief, zo origineel en zo dynamisch was, is in passieve lethargie verzonken. Prachtige gebouwen, vermoeide cultuur In de troebelen die volgden op de grote volksverhuizingen gedurende de vierde eeuw na Christus, werden de modder- banken tussen de lagunen voor de kust van dat deel van Italië, dat nu Venetië heet, vluchtheuvels voor tal van ont heemden en verdrevenen. Na 568, toen de Longobarden Italië binnenvielen, ves tigden zich hier nog vele honderden mensen. Zo ontstonden er twaalf lagu- nenstadjes. Omdat in deze contreien in voorchristelijke tijden de stam der Ve- neti had gewoond, kreeg deze mensen gemeenschap de naam Venetië. Voortdu rend bedreigd door de Franken en Lom barden, stelden de bewoners zich onder bescherming van het toen zeer machtige Byzantium. De gemeenschap stond aanvankelijk on der leiding van 12 tribunen, die door de bevolking zelf werden gekozen. Later ging men over tot een eenmansbestuur. Deze voor het leven gekozen bestuurder werd de Doge genoemd. De bewoners van de moerassige eiland jes in de lagunen ontwikkelden een koorstachtige aktiviteit. De scheepvaart neemt een aanvang, men gaat handel drijven. De welvaart groeit. In 810 slui ten Byzantium en Karei de Grote een verdrag, dat bepaalt dat Venetië tot By zantium blijft behoren. Er breekt nu een periode van grote bloei voor de stad aan. Venetië wordt een belangrijke havenstad met een levendige handel met de oosterse landen, vanwaar men kostbare artikelen als specerijen, siera den en zijden gewaden importeert, die met forse winsten in west-Europa wor den verkocht. Omstreeks het jaar 1000 is Venetië een koopmansstad van de eerste rang ge worden en tevens een maritieme mo gendheid, met wie iedereen geducht re kening moet houden. Tal van steden aan de Dalmatische kust worden veroverd. De kruistochten verhogen de bloei van de stad. Venetianen zorgen voor hel vervoer en dat levert aardige inkomsten op. Zes eeuwen lang handhaaft Venetië zijn positie als bloeiend handelscentrum. Maar in het begin van de zestiende eeuw verplaatst de handel zich. Eerst naar Spanje en Portugal, de twee eerste kolo niale mogendheden, later naar Antwer pen en Amsterdam. De grote vaart gaat nu om de Kaap en de koloniale mogend heden halen de veelbegeerde waren zelf uit het Oosten. Men heeft Venetië niet meer nodig, dat bovendien moeite ge noeg heeft om zich te verdedigen tegen de Turken. Maar de kooplieden in Ve netië zijn zo rijk, dat zij aan de achter uitgang in de handel voorshands niet zo zwaar tillen. En de schittering van de cultuur zal nog enkele eeuwen het feit verbergen, dat het oude, dynamische Venetië zijn beste tijd heeft gehad. Roem handhaaft zich echter lang. Ve netië teert nu al vele eeuwen op een glorieus verleden en de majesteitelijke gebouwen aan het Piazza St. Marco, waaraan elk jaar tienduizenden toeristen zich vergapen, wekken de illusie dat de glorie uit vroegere eeuwen nog niet he lemaal is vergaan. Ook in cultureel op zicht blikt Venetië in het verleden. Eens was het een stad, waar veelbelovende kunstenaars nieuwe vormen schiepen. Een van hen was de in 1707 geboren toneelschrijver Carlo Goldoni, een to neelvernieuwer van grote betekenis, wiens werken nog steeds worden ge speeld, ook buiten Venetië en Italië. In Giorgio Massari had het 18e eeuwse Venetië een groot bouwmeester, schep per onder andere van de prachtige kerk St. Maria del Rosaria. Ook heeft Venetië een uiterst belangrijk muziekleven ge kend, dat zich concentreerde aan het einde van de 17e en het begin van de 18e eeuw. Nu worden er in Venetië alleen nog fraaie concerten en operavoorstellingen gegeven, maar is er van een belangrijke componistenschool geen sprake meer. Toen bracht Venetië een groot componist als Antonio Vivaldi voort. En ook com ponisten als Tommaso Albinoni en Be- nedetto Marcello kunnen gerekend wor den tot de Venetiaanse school. De laatste decennia bestaat er weer grote belang stelling voor het werk van deze oude meesters. Maar toen zij hun werken componeer den, was de Venetiaanse beschaving reeds in zijn herfsttij aangeland. Het huidige Venetië is beslist geen cultuur centrum meer. Men teert er verder op het verleden en de culturele aktiviteiten in de stad van Vivaldi en Goldoni rieken al te duidelijk naar manierisme, de franje die een lege huls onzichbaar moet maken. Goud en wat er met goud gedaan kan worden. Kom déar eens naar kijken bij: Horloger - Juwelier Opticiën Soesterbergsestraat 26, telefoon 2982 De navolgende voorwerpen werden op het politiebureau als gevonden aangege ven: autoped, badhanddoek en zwembroek, hondje, zwembroek, diverse sleutels, bromfiets, enige portemonnaies, nagel garnituur, aktetas, regenbroek, pony, kanarie, halsketting, slaapzak, plaid, passer, damestasje, sigarettenaansteker, herenfiets, padvindersmes, enige studie boeken, herenvest en dames rijwiel Betreffende deze voorwerpen kunnen aan het bureau van politie op woens dag en zaterdag, van 14 tot 18 uur, in lichtingen worden verkregen. Tien achtereenvolgende weken geven wy aan tien willekeurige cliënten, die tij dens het winkelen by ons zijn gefoto grafeerd een waardebon van 10, cadeau. Wij verzoeken de afgebeelde dames deze advertenties uit te knippen en bij ons om te ruilen voor de cadeaubon. Op 1 juli a.s. zal de Wet Bezitsvormings fonds in werking treden. Uit het fonds kan dan aan personen met een beperkt inkomen van overheidswege geldelijke steun worden verleend voor de bouw of aankoop van een eigen woning en de aankoop (vanaf 1 juli) van spaareffecten. Het fonds is gevormd uit de opbrengst van de door het rijk verkochte aandelen in de N.V. Breedband. In de loop van deze maand komen vouwbladen beschikbaar met bijzonder heden over het fonds. Het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde ning gaat er een uitgeven over toeken ning van een renteloze lening van ƒ2400,voor de bouw of aankoop van een eigen woning; het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid over de aankoop van spaareffecten. Eigen woningen De regeling is van toepassing op na 1 januari 1971 verworven eigen wonin gen. Een aanvraag voor een renteloze lening moet binnen een half jaar na verwerving bij de gemeente worden in gediend en vóór 1 januari 1972 als de verwerving in het eerste halfjaar 1971 tot stand kwam. Aanvraagformulieren zijn vanaf 1 juli a.s. op de gemeentesecretarie verkrijg baar. Aan het vertrekken van een renteloze lening zijn voorwaarden verbonden. Zo moet de aanvrager meerderjarig zijn, echter jonger dan 60 jaar. Indien de aanvraag dit jaar wordt inge diend, mag het beschikbaar inkomen van de aanvrager in 1968 of in 1969 niet meer dan 15000,hebben bedragen. Voor nieuwe woningen vindt de regeling toepassing naast de reeds bestaande sub sidieregeling van het rijk. Voor de aankoop van een reeds bewoond geweest zijnde woning zal, ingeval een renteloze lening wordt toegekend, d« gemeente in het algemeen een garantie verstrekken voor de renteloze lening wordt toegekend, de gemeente in het al gemeen een garantie verstrekken voor de rente en aflossing van een hypothe caire lening. Tot nu toe beperkte zich dit tot nieuwe woningen. Dwars op de Klaarwaterweg, gerekend vanaf de Koningsweg, zal, naar het zich laat aanzien, binnen niet al te lange ter mijn een flatblok met 18 woningen ge bouwd worden. Een spoedige onttrekking van dit weggedeelte aan het openbare verkeer is daarom gewenst. Van de belanghebbenden heeft niemand gebruik gemaakt van de mogelijkheid bezwaren in te brengen tegen deze ont trekking. Burgemeester en wethouders stellen de raad dan ook voor het bovengenoemde weggedeelte aan het openbare verkeer te onttrekken. Aan de Rijks Universiteit te Utrecht slaagde voor het doctoraal examen in de Wis- en Natuurkunde onze plaatsge noot de heer I. J. Polak. by

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1971 | | pagina 5