***<tofe sïeppeo mtelex 18-karaats werk voor Humble Pie WIST JE. muaa MEM TTlSTIlIP161 LOELOE weekblad voor de hippe fjoe FREDDIE CASH IS DE NEDERLANDSE JIM REEVES HM3- ^w-— ■jir PERRY COMO, die op het ogenblik overal triomfen viert met zijn hit "It's inpossible", heeft een nieuwe single gemaakt waarvan de verwachtingen opnieuw hoog gespan nen zijn: "I think of you". Dat Perry momenteel erg popu lair is bewijst het volgende: hij zal in juli van dit jaar op treden in het International Hotel van Las Vegas tegen een honorarium van 125.000 dollar (circa 425.000 gulden) per week. H(j treedt er drie weken achtereen op en als je weet dat alleen Barbra Streisand en Elvis Presley een hoger ho norarium ontvingen, dan is zijn populariteit toch wel erg groot, dacht ik zo. Perry Como is nu 59 jaar en maakte en kele weken geleden nog een succesvolle toernee naar Enge land. ER IS EEN DUBBEL-ELPEE uitgebracht van John Mayall, waarop vele van zijn vroegere band-genoten (John is nu zo ongeveer met zijn dertiende groep bezig!) te horen zijn. Enkele klinkende namen: Mick Taylor, Larry Taylor, Eric Clapton, Johnny Almond, Steve Thompson, Harvey Mandel, Sugarcane Harris en Keef Hartley. John Mayall zegt zelf over het dubbelalbum: „Het idee achter de plaat was de voornaamste musici bijeen te brengen, die geduren de mijn karrière in mijn groepen gespeeld hebben. Het bleek echter een reuze moeilijke taak te z(jn: vele van de zogenaamde "leerlingen van de Mayall-school" waren el ders en in verschillende landen aan het werk of op toernee en zodoende niet op tijd voor de opnamen in de studio te krijgen. Het spreekt vanzelf dat hun afwezigheid op deze elpee mij spijt: er zijn vele bekende gezichten waarmee ik graag nog eens had samengespeeld. Maar gelukkig heb ik toch nog een aantal grootheden op tijd kunnen aantrekken. Kijk maar eens naar hun enthousiasme en goede samenwer king in zo'n korte tijd, waarin nauwelijks tijd bleef om te repeteren!" DE AMERIKAANSE GROEP Grand Funk Railroad konsert geven in de Doelen te Rotterdam. Grand Funk zal op vrijdagavond 25 juni een voor Nederland eksclusief Railroad - kortweg GFR - met gitarist Mark Farner, bas sist Mei Schacher en drummer Don Brewer is een New Yorkse groep, maakt voor Capitol platen en verdiende vol gens hun manager in 1970 vijf miljoen dollar (circa acht- tien miljoen gulden). De groep speelde vorig jaar twee maai voor een uitverkocht Madison Square Garden (43.000 zitplaatsen), en presteerde begin februari hetzelfde in de Inglewood Forum (37.000 plaatsen). In 1970 werden tien miljoen van hun platen verkocht. GFR heeft zojuist een 52-daagse toernee met 38 konserten in de VS achter de rug; de groep is hiermee weer twee miljoen dollar rijker geworden. Ze komt naar Nederland met een eigen vlieg, tuig, een 4.000-watt geluidsinstallatie, vier ton aan apparn tuur, twintig man personeel en een eigen filmploeg O ja. naast GFR treedt ook nog de beste live-groep ter we reld op: Humble Ple. Het ziet er naar uit dat Ringo Starr in Hong Kong bin nen enkele weken de eerste plaats op de toptien in beslag neemt. Deze week steeg hij maar liefst van de tiende naar de zesde plaats! Ook in New York geeft de toptien bijna eenzelfde beeld te zien: van negen naar vier. In Engeland (Londen) handhaafde Dawn zijn eerste plaats met "Knock three times", terwijl in New York The Honey Cones met "Want ads" nummer een staan. In Bonn is het eindelijk George Harrison die op de bovenste plaats staat met "What is life". Begin Juni is het eerste nummer verschenen van Loeloe, een nieuwwe kelijks popblad, dat niet wordt uitgege ven door het Paul Acket-concern (uit gever van oa. Muziek Express, PoP»| to etc.), maar door de NV ^itg Spaarnestad te Haarlem. De ^«tie wordt gevormd door Will Meule g (chef-redacteur), Ron Heijmans (eer redacteur), Truus Bos (mode-redactri- ce) en Peter van Leersum (lay-out- De verdeling van de redactiezetels doet al vermoeden dat Loeloe veel op modegebied in haar pagina's zal t>r - een: officeel wordt dan ook Y°°r inhoud van het 32 pagina's tellende blad opgegeven: 40 pet. popmuziek, platen, groepen en festivals, 30 pet. mo- de (ook voor „hem") en 30 pet. varia waaronder make-up, haarverzorging en eigentijdse informatie. Een tie voor Loeloe is het feit dat de helft Tp naeina's in kleur verschijnt, v "der «galmatlg een groot. rf affiche worden ingedubt (in lef erste nummer van Blue Mink) V»« welke groep van lezers U Doe- loe bestemd? De naam zegt het eigen lijk al: vooral meisjes zullen in dit blad datgene vinden wat andere bla den in mindere of geen mate bieden. En dan vooral de tieners tussen de dertien en twintig jaar. Of zoals de redactie zelf zegt: „Loeloe richt zich helemaal op deze groep en ademt hun jonge, progressieve sfeer". De eerste twee nummers van Loeloe worden gedrukt in een introduktieopla- ge van 700.000 exemplaren en zullen een kwartje per stuk kosten. Latere nummers gaan in abonnee-prijs 70 cent en als los exemplaar 85 cent kosten. Persoonlijk vind ik het jammer dat dergelijke bladen meestal bijna net zo veel advertentie- als redactionele pagi na's bevatten. Uiteraard zijn er adver tenties nodig om de kosten te drukken maar leveel van het goede doet zo'n blad eerder slecht dan goed; je kunt maar al te gauw je eigen goudmijntje dichtstoppen! Dus liever wat meer nieuws en minder advertenties, of een iets dikker blad, heren uitgevers. Af en toe wordt je als platenrecensent wel eens verrast door een plaat, die meer kwaliteiten bezit dan je voor mo gelijk had gehouden. Dat gebeurde on der meer by platen om enkele voor beelden te noemen van ene Cat Stevens, een Elton John, Van Mor- rison, het nieuwe album van The Rol ling Stones en nu weer bij de derde elpee van de Engelse groep Humble Pie. Toen deze groep in de zomer van 1969 na lang repeteren tevoorschijn kwam uit een dorpje in Essex bleek zij al direkt een grote pop-sensatie te zijn. Dat was niet zo verwonderlijk, omdat de groep werd gevormd door Steve Marriott, ex-Small Faccs leider, Peter Frampton, de leider van de Herd, bassist Greg Ridley en drum mer Jerry Shirley. Zonder meer werd deze nieuwe samenstelling door de heersende muziekbladen tot „super- groep" gebombardeerd. Aanvankelijk leek dan ook alles goed, vrolijk en vriendelijk: het was een hardwerkende, zeer bekwame roek-band, eer- samenraapsel van intel lectuele Individuen, die samen muziek maakten. Hun eerste single eigenlijk als grap bedoeld („Natural born bu- gie") was een geweldige hit (in Neder land in de toptien). Er werden ook twee elpees opgenomen, die geroemd én verkocht werden. Begin 1970 keer de echter het tij. Peter stak zijn hand tussen de dichtvallende deur van zijn auto, zonder opzet overigens, en de geplande toernee door Skandinavië moest worden afgezegd. Het werd nog erger toen ze daardoor in grote finan ciële moeilijkheden kwamen en zelfs hun platencontract kwijtraakten. Er restte hen slechts één ding: op pad gaan. Zodra Peters hand was genezen gingen ze werken in allerhande clubs, verspreid over geheel Engeland. Ze ondervonden dezelfde ontberingen, die zovele onbekende groepen hadden on dervonden. Gelukkig bleef ook in dit geval de tegenslag de jongens dichter bij elkaar te brengen. De vier leden van Humble Pie leerden elkaar in de ze moeilijke maanden pas goed ken nen, en wat belangrijker is: eikaars muziek! Toen dan eindelijk de zon weer ging schijnen en er een kontrakt getekend werd met A en M-records, bleek Humble Pie een volwassen groep te zijn geworden. De image van vier jonge knapen, die „zo leuk de goeie ouwe rock spelen", waren ze kwijt en in plaats daarvan verscheen een fijne, rijpe groep met een on miskenbare eigen sound. Onlangs is nu het album „Humble Pie" uitge bracht, een album dat 18-karaats mag worden genoemd. Het goede gehalte van de plaat blijkt al meteen uit het eerste nummer: „Shine on", een zeld zaam goed nummer waarin de prima teamgeest tussen de jongens duidelijk weerkaatst wordt. Ook de volgende songs, waarin vaak voorgoed afgere kend lijkt met de pure rock, en meer het melodieuze op de voorgrond treedt, tonen erg sterk de volwassen wording van Humble Pie aan. Uit het album spreekt humor en uzikaliteit, maar ook bewogenheid en uitbundig heid. Enkele voorkeursongs: „79th and sunset" (met heerlijk pianospel), „Stone cold fever", A song for Jenny en „Strange days". Aan het album werd meegewerkt door de sessiemusi ci Alexis Korner (zang), Bobby Keys (sax), B. J. Bole (Pedal steel gitaar), de Soul Sisters (waronder P. P. Ar- nold) en Captain Barry Row and the White Helmets. Een juweel van een- plaatl (A en M Stereo AMLS 2013). datThe Sweet een opvolger heeft voor „Funny funny"? De titel van de nieuwe single is „Co-Co" en volgens de platenmaatschappij is het een „waardige" opvolger, datook de nieuwe single van Middle of the Road, „Tweedie dee, tweedie dum" erg goed Is? datJosé Feliciano eind juni in Nederland optreedt? Wanneer precies en waar was nog onbekend, datde Engelse dee-jay Tony Blackburn met „Is it me, is it you" de eerste stap in de richting van een zangerskarrière heeft gedaan? dateen Amerikaanse country-radiostation ter gelegenheid van de ver jaardag van Charley Pride op de dag van zijn verjaardag elk kwar tier een elpee van hem weggaf? datditzelfde station bovendien, verdeeld over de gehele dag, zijn kom- plete repertoire draaide? dathij die dag dus „vrij vaak" te horen was, wanneer je weet dat er van hem al zo'n dertien elpees werden uitgebracht? datzoiets in Nederland vast niet zal gebeuren? datNederland helemaal geen country-station heeft? Welke omroep doet daar wat aan? datElvis' film „That's the way It Is" nu ook in de Zweedse bioskopen draait en daar voor record-recettes zorgt? datde single „Somebody stole my wife" van Mungo Jerry het niet zo best deed als verwacht werd? datde bezetting van The Four Tak voor vijftig procent is veranderd? Drummer Mlchel Balemans en basslst-akkordeonist Kees Tak wer den vervangen door Jules Ketelaars en Jacob Geers. datElvis Presley op de tiende plaats van de Londense toptien Is bin nengekomen met „Rags to riches"? datThe Jackson Five nu op de eerste plaats staan met „Goln' back to Indiana"? Niet In Nederland, wel in Stockholm. datStevie Wonder in Hong Kong van de derde naar de tweede plaats Is gestegen met zijn oeroude hit „We can work it out"? dat Als Fred Limpens werd op 4 juni 1942 in Maastricht de blonde, blauwogi ge Freddy Cash geboren. Tijdens zijn vroegste jeugd deed hij zijn eerste mu zikale ervaringen op in een plaatse lijke fanfare, welk milieu hij tijdens zijn schooltijd en HBS-jaren verwissel de voor een schoolbandje. Na zijn mid delbare schooltijd heeft Freddy Cash nog enige tijd conservatorium gelopen, hielp vader Limpens in de schoenen zaak en werd etaleur bij de Grand Ba zaar te Maastricht. Een van zijn muzi kale vrienden destijds was Jean Inne- mee, de leider van The Walkers, die notabene naast hem woonde. In 1960 richtte deze Innemee The Mosam Skif- fle Group op en vroeg Fred om mee te doen. Uiteraard deed Fred mee. Later veranderde de groep de naam in het beter in 't gehoor liggende The Walkers, de naam die tot nog toe steeds dezelfde gebleven. Toen de jongens in 1967 besloten beroeps te worden ging de groep echter in tweeën. Jean Innemee ging met drie Walkers verder en Fred richtte met de twee overgebleven jongens Freddy Georgle Fame en Alan Price het momenteel erg goed doen mei hun duo-single „Rosetta"? Trouwens, de flip side „Jonh Mary" is ook niet slechtl and the Cash op. Wat repertoire be treft bleven beide groepen in hetzelfde straatje: het dans en showgenre. De bezetting van Freddy en The Cash bestond op dat moment (en ook nu nog) uit: Fred Limpens (zang, gitaar en trompet), Peter Limpens (orgel en sax), Michel van Geel (bas), Jo Dings (gitaar) en Jean Gielissen (drums). Het gebruikelijke procédé volgde: elk weekeinde in touw, veel reizen en wei nig thuis. Aanvankelijk speelde de groep behoorlijk veel in Duitsland, waar ze ook redelijk succes oogstte. Fred zelf deed als solozanger aan di verse talentenjachten mee, waaraan overigens nog een mooi verhaal vast zit. Bij een talentenjacht, georga niseerd door het Duitse muziekblad „Bravo" behaalde hij in de voorron des vier maal een prijs, twee keer het zilver, één keer brons en één keer goud, waarvoor hij kris-kras door Duitsland had moeten gaan. Maanden lang hoorde hij echter niets meer over een eventuele finale, tot opeens een bericht kwam dat er financiële zwen del was gepleegd en men helemaal opnieuw zou beginnen. Fred deed toen niet meer mee. Wel stuurde hij een bandje met enkele van zijn nummers naar. Johnny Hoes in Weert met als resultaat dat hij voor een auditie uitge nodigd werd. Om maar meteen een grote stap te nemen: het eerste plaat je van Fred werd „Eine einsame trompete" een Duitse single. De volgende werd een Engelstalige: ,,1'm sitting by my window" onder de ar tiestennaam „Sentimental Jim". Num mer tirie kwam in het Nederlands: „Zeg me nu na". Veel mensen begon langzamerhand het typische stemge luid van Fred op te vallen, dat zo sterk op dat van Jim Reeves lijkt; het idee werd zelfs geopperd een elpee met de beste songs van Jim Reeves op te nemen. Amerikanen, die zijn nummers hoor den, waren erg geïnteresseerd, met als gevolg dat in mei de eerste single van Johnny Cash in de Verenigde Sta ten uitkwam, de Engelse versie van „Juanita", die in juli zal worden ge volgd door een tweede en in septem ber door een elpee. Ook Nederland lijkt warm te lopen voor Freddy Cash na het uitbrengen van zijn vierde sing le: „I'm alone" met als B-kant „Don't prick my pretty balloon".

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1971 | | pagina 7