Jongens Grand Funk Railroad weten dat ze het maken! frie sfeweci poptelex S5MDW VT5+C' TMN MEM Friese Jouke houdt van plaatjes maken en „protterayen uthelje" Cosmic Dealer: Progessief, hard, ruig en commercieel Freddy and the Dreamers In Zuid-Europa een hit hebben met de single "Susans Tuba"? Het lijkt erop dat ook Nederland voor deze Engelse groep gaat warmlopen. The Gloomys een Berlijnse groep Is? Hun nieuwe plaat heet "l'm a bum". de plaat "Soldiers prayer" van Oscar Harrls and the Twlnkle Stars blnnenort ook in het Caribische gebied wordt uitgebracht? De single is ook in België al op de hitparade verschenen. Bo vendien maat de groep in juli en augustus een grote tournee door Italië. het CTl-label sinds kort door DURECO In Nederland wordt ver tegenwoordigd? De eerste single, die door Dureco werd gere leased, was "Love story" van Astrud Gilberto. in de Amerikaanse Jazz-Top 25 de elpee "Sugar" op de tweede plaats staat? Deze langspeler werd gemaakt door Stanley Tur- rentine, Ron Carter, George Benson en Freddie Hubbard, onder leiding van de Nederlander Rudy van Gelder en Creed Taylor. de luisterdichtheid van Hilversum 3 tot bijna tien procent steeg? Phonogram haar merkenlijst bekend heeft gemaakt? Deze be vat maar liefst 85 labelsI Wanda Jackson weer een nieuwe elpee heeft opgenomen? Dit maal in Nasl'.ville-Tennessee, het mecca van de countrij wes tern-artiesten. De songs op "l've gotta sing" bestaan onder an dere uit "Hello Paulin", "Everything is beautiful", "Bridge over troubled water" en "Those were the days". Joni Mitchell gebroken heeft met Warner Bros en zich geassoci eerd heeft met een nieuw label, dat door haar eigen, èn Laura Nyro's manager uit de grond gestampt is? De naam van het nieuwe label is "Phoenix of Benchmark". in het teevee-programma Campus van 29 juli de Britse popfor matie Family "live" te horen is? Drie kwartier langl van de LP "Mary" van Mary Travers het nummer "Follow me" op single is gezet? In Billboards Hot-100 staat dit plaatje geno- noteerd op 74 mèt stip. "Rozen die bloeien" van Corrie en de Rekels meer dan 100.000 maal over de toonbank Is gegaan? Die "rekels"! binnenort de première te verwachten is van de film met Joe Cocker? Aldus het weekblad Poptelescoop, dat het weer hoorde van City Film. flJW»w maal alleen onbekende groepen op de bühne ver- land twee elpees uitgebracht: "James Gang rides tonen. Dit deed Van niet omdat hij, zoals zovele again" en "Thirds". De eerste elpee "Yer album", oude en vergeten sterren, weer een nieuwe kar- welke nog nooit in Nederland werd uitgebracht, rière moest opbouwen of omdat hij aan lager wal zal omstreeks de veertiende juli gereleased wor- was geraakt, maar gewoon omdat hij veel erva- den. Jesse Davis, Tim Buckley, Judy Collins, James ring met zijn groep wilde opdoen temidden van De Aguaviva heeft het verrassingselement Taylor, Van Morrison, Tony Joe White, Eric An- een "scene", die zich in dit soort clubs niet, zoals uitgebuit en daardoor veel sukses geboekt door derson, Neil Young, John Sebastian en Joni Mit- bij konserten in grote hallen met een publiek van pijlsnel alle hitlijsten te bestormen met het schone chell. De hoes is op fraaie wijze uitgevoerd met enkele duizenden, schreeuwend en hysterisch bfj lied "Poetas Andaluces". Na een geweldige pre- ■fo Het Kinney-concern heeft van de vier labels, die het behelst, een aantal van de belangrijkste artiesten op de dubbel-elpee "The First Family of new rock" verzameld. Bekende namen zijn on der meer Stephen Stills, Crosby, Stills Nash, binnen in de klap een nauwkeurige beschrijving het podium ophoudt, (twee bladzijden) van de nummers, met een ver melding van de elpees, waarop ze zijn terug te vinden. Dezelfde moeite die hier in Nederland wordt om de prijzen van elpees naar beneden te krijgen, wordt in Amerika aangewend om de prij zen weer op te schroeven. De nieuwe, nog weinig gebruikte catalogusprijs van een elpee in Ameri ka bedraagt nu 5,98 dollar (circa 21 gulden). Dit betekent een stijging van een dollar 3,60), die door onder andere Capitol, A M, RCA en Co- lumbia gehandhaafd wordt. Warner Bros. heeft verklaard, dat dit platenconcern niet van plan is, de oude bestaande prfjzen te verhogen. Het eerste falen van een prijsstijging betreft de single-prijs van Capitol. De verhoging van zjjn single-prijs van 98 dollarcent naar 1,29 en later naar 1,19 dol lar werd door de handel niet geaccepteerd, waar door de prijs ongeveer drie gulden vijftig blijft. En dus ruim een gulden lager dan in Nederland! -5ÏJ- Van Morrison is kortgeleden in San Francis- co in een serie clubs opgetreden, waarin zich nor- sentatle in "Eddy ready go" was het sukses niet meer te stuiten. Binnen drie weken stond de sing- ■fa Op 14 juli zal de Amerikaanse driemans-for- le in de toptien en voorlopig ziet het er niet naar matie James Gang optreden in Paradiso Amster- uit dat deze formatie snel weer uit de topveertig dam. Van deze groep werden tot nu toe in Neder- zal verdwijnen. lil 1 MVb" tlV^1 11^1 De heren Mick Farner, Don Brewer en Mei Schacher zijn eigenlijk hele maal niet zulke goede muzikanten, en dat geven zij dan ook grif toe. Ook zijn ze geen goede componisten. Toch vormen zij samen één der meest suc cesvolle eenheden in de geschiedenis van de popmuziek: Grand Funk Rail road in de wandeling afgekort tol GFR. Volgens manager-producer Ter- ry Knight vermeerderde het trio in 1970 hun banksaldo met maar liefst achttien miljoen gulden, terwijl on langs een toernee van 52 dagen werd afgesloten, die eventjes ruim zeven miljoen guldens in het laatje bracht! Wanneer je in Engeland iemand naar GFR vraagt (zelfs al is hij muziekken ner), dan zal hij waarschijnlijk zijn wenkbrauwen fronsen. Stel je dezelfde vraag aan een Amerikaan, dan zul je hoogstwaarschijnlijk een opsomming krijgen van de vier gouden elpees en de uitverkochte concerten in Amerika. Toch was GFR in 1969 nog net zo onbekend als de groep nu bekend is. Er waren slechts twaalf maanden voor nodig om bekend en geëerd te worden. Eigenlijk ging het met GFR als eerder met Frank Zappa en z'n Mothers of Invention: radio en televisie en ook de meeste muziekbladen beste- Het gebeurt niet iedere dag dat er een elpee wordt uitgebracht van een Nederlandse groep en daarom beste den we ditmaal eens wat aandacht aan de Dordse groep Cosmic Dealer. Een groep die nog niet zo bijster veel be kendheid geniet, maar dat zal wel niet zo lang meer duren, omdat hun eerste elpee garant staat voor een goede positie tussen de andere Nederlandse topgroepen. Cosmic Dealer bestaat uit de heren Frans Poots (zang en fluit), Bas van der Pol (slaggitar-ist en zang), Ad Vos (slagwerk) en Angelo zzang), Ad Vos (slagwerk) en Angelo Noce Santoró (basgitaar). De groep bestaat nog niet zo lang. Hun eerste single ,,The Scene" met als b-kant ..Child of the golden sun" werd een jaar geleden opgenomen en bewees dat de groep muziek maakt die niet bepaald gebonden is aan het (meisjes-) publiek tot twaalf jaar. Na aanvankelijk alleen in Dordrecht en omgeving bekend te zijn, breidde de faam van het vijftal zich geleidelijk uit tot de andere provincies. Ook in Duitsland en Frankrijk worden nu met veel succes regelmatig optredens geor ganiseerd. Het is over het algemeen niet eenvoudig voor een Hollandse groep om goede popmuziek te maken, die progressief en tegelijkertijd hard en ruig klinkt. Maar Cosmic Dealer slaagt hierin redelijk, hun mu ziek is bovendien nog commercieel ook. Hun laatst single ,,Iiead in the clouds" bleek bij vaker luisteren meer te zijn dan louter stampwerk op de plaat en ook de deze maand uitge brachte elpee „Crystallization" is meer dan je op het eerste gehoor denkt. De muziek zit wel degelijk goed in elkaar, is met veel zorg ge componeerd en plaatst Cosmic Dealer tussen groepen als Golden Earring en Brainbox, hoewel misschien nog niet hlelemaal zo uitgebalanceerd als deze gevestigde groepen. Voorlopig lijkt het er evenwel op dat de Nederlandse pop in Cosmic Dealer een waardevolle uit breiding heeft ondergaan. En dat is natuurlijk nooit weg! dig had dergelijke opgelegde briefje! te sturen. den nauwelijks aandacht aan de drie muzikanten, omdat het slechte muzi kanten zijn". Ondanks dat weet het grote publiek de muziek te waarderen en boeken de uitgebrachte elpees enor me verkoopcijfers. Het US-dubbelal- bum, live opgenomen, bracht het zelfs tot een voorverkoop van meer dan een miljoen exemplaren- Ook de jongens van GFR zelf weten hun succes niet of nauwelijks te verklaren: „We zijn voor de pers „underdogs" maar het publiek ziet ons helemaal zitten. Daar om stellen wij ook alleen maar be langstelling in dat publiek! Er is een band tussen het publiek en ons, zij zien onze shows en kopen de platen, die door de heren critici gekraakt wor den. We kunnen het niet verklaren en we proberen het zelfs niet. Dat laten wij wel over aan de zogenaamde criti ci. We weten alleen dat het gebeurt en eerlijk, het kan ons niets schelen wat de critici denken of zeggen". Zo n uitspraak is duidelijk (maar gevaar lijk) en tevens een duidelijke on derschatting van de publiciteitswaar- de Mick, Don en Mei verschenen voor de eerste maal samen op de opening van het Atlanta Pop Festival in 1969, en sindsdien traden zij bijna in eike belangrijke plaats in Amerika op. Nu reizen zij van concert naar concert met twintig man personeel en een ei gen filmploeg; een eigen vliegtuig, een 4.000 Watt-geluidsinstallatie, 15 mi crofoons, vier ton aan apparatuur, een 500 Watt •monitor-systheem, én vier privé-piloten. Het vreemde is, dat gitarist Mark Farner, bassist Mei Schacher en drum» mer Don Brewer, tussen hun vele op tredens in ook nog tijd vinden om nieuwe songs te componeren en op de plaat te zetten. Zo verscheen enige tijd terug de nieuwe elpee „Grand Funk Survival", de opvolger van onder meer „Grand Funk", „Cioser to home", „On Time" en het live-dubbelalbum „Live Album". \Zs Niet alle nummers op deze LP zijn overigens van GFR: „Gimme shelter" werd gecomponeerd door de beide Sto- nes Mick Jagger en Keith Richards, terwijl „Feeling' Alright' geschreven werd door Dave Mason. Grand Funk Railfroad ziet deze langspeler als een mijlpaal in hun carrière, en mijns in ziens niet geheel ten onrechte. De songs staan op hoog peil en geven een goed beeld van de mogelijkheden van het trio. De zang doet iets denken aan die van de heren Jerry Goodman en Fred Glickstein van „The Flock" lekker zwevend en zeker niet commerciëel. Van de zeven songs hebben „I want freedom", „I can feel him in the mor- ning", „Comfort me" en „Feelin' Al right" hijn voorkeur. Maar smaken verschillen. (Capitol SW 764). Op de Nederlandse (en Duitse) pla- tenmarkt wordt een belangrijk deel van de platen geproduceerd door erg jonge zangers (Heintje) en zangeres sen (Wilma, Marga). Elke platen maatschappij weet dat iedere jonge ster-in-de-dop een goudmijntje kan blootleggen en speurt dan ook naarstig stad en land af naar zulk talent, om vervolgens via grootscheepse promotiecampagnes het Nêerlands volk kond te doen van de nieuw ontdekte zanger-zangeres (streep door wat niet van toepasssing is). Zo kregen we dezer dagen een kompleet „sinterklaaspakket" van CNR kado, waarin gestopt waren een foto van Jouke, een eerste plaatje van Jouke („Als ik groot ben"), een brief van Jouke, een verhaaltje van CNR over „wanneer Jouke al op familie feestjes zong' en tenslotte (voor als u Jouke eens mocht opzoeken) een Paspoart foar Fryslan. Allemaal enorm leuk en zo, bijna hartverwar mend ook. Eén ding is mij echter niet duidelijk. Is het nodig dat er een „briefje van Jouke" bij zit, waarin hij op last van CNR onze harten probeer! te stelen? Die brief luidt zo: „Beste meneer, op verzoek van de mensen van mijn platenmaatschap pij CNR stuur ik u dit briefje. Al 'n paar jaar zing ik op veel feestjes en nu hebben ze een plaat opgeno men. Ik ben er wel hartstikke blij mee. Alleen ken lk u nog niet en dat moet wel, zegt CNR. Ik hoop dat u een keertje naar Friesland komt, dan kunnen we elkaar eens zien. Daarom stuur ik u al vast ons „Paspoart foar FryslSnNou tot ziens, Jouke". Ik dacht niet dat Jouke het, met zijn stem die stellig niet slecht is, no- In het begeleidend schrijven van CNR staat te lezen: „Al zo'n jaar of zeven worden In Friesland verjaarda gen, bruiloften en partijen opge luisterd door Jouke twaalf jaar, sproeten, vlasblond koppie met daarop een pet met een klep, loenst char mant, vreselijk bijdehand en eèn stem zo helder als de Friese wateren „Wanneer je dit moet geloven (en wie ben ik om daaraan te twijfelen) zou Jouke al met vijf jaar het podium hebben beklommen. Voorwaar een grootse prestatie, waar z'n ouders erg trots op zullen zijn geweest. CNR gaat verder: „Het ziet er naar uit dat de locale bekendheid van deze kwinke lerende „Pietje Bell" zich snel over ons land zal gaan uitbreiden. Zelfs de Duitse produktie ligt gereed om, zodra onze oosterburen de promotiefilm op de buis brengen te worden uitgebracht. Jouke is echter helemaal geen 'nieuwe ster' of 'opvolger van Heintje'; 't is 'n jongen, die graag liedjes zingt en waarvan nu een plaat is gemaakt. Net zoals dat met zoveel andere (meestal oudere) mensen gaat. Elke dag fietst Jouke langs de oever van de Smal le Ee naar Drachten om daar de ha vo-lessen te volgen. Okay, Jouke's am bitie is zanger worden, maar het alter natief is toch het .beroep van leraar Frans. Natuurlijk is Jouke gek op wa tersport (zijn woonplaats Eernewoude bevat meer water dan land-), maar voetballen en „protteraeyn üthelje" (wie weet wat dat betekent?) doet hij ook graag. En nu is het voor Jouke, al zijn vriendjes, pa en ma en veel meer mensen dan je kunt voorstellen, een tijd van afwachten. Want hoe vin den anderen „Als lk groot ben?". De opname vond ik al geweldig", zegt de Friese bengel, „maar het zou natuur lijk helemaal mooi zijn als ik ook nog op de hitparade zou komen'. Dit zou dan een goed begin zijn voor een jon gen die graag „zanger" van beroep zou willen worden" Aldus CNR. voor welke maatschappij het dus ook .een tijd van afwachten' is.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1971 | | pagina 9