NIIST «JE...
MAC
UIT
DE
MOEILIJKHEDEN
FLEETWOOD
BIEREN F8FIILII
®!S!s#M01SCHE 100111
HEEFT DE TOEKOMST
BILLY JOEL... DE GROTE
ONTDEKKING VAN 1972?
^mt®8tiUMIÊÈMÊÊÊk&
datde Chi-Lites in Amerika voor het eerst de bovenste plaats van
de toptien bereikt hebben met het nummer „Oh girl"?
dat... Inelco weer vijf nieuwe elpees heeft uitgebracht voor de „anti-
witteplaten-prijs" van f 16.90?
dat... dit vijftal bestaat uit „Rock 'n roll" van Elvis Presley, „Rockin"
van The Guess Who, „Lou Reed" van de gelijknamige zanger,
„Celebration" van El Chicano en „Argus" van Wishbone Ash
(zie foto)?
dat„Al! together now", de nieuwe Argent-elpee, opgenomen is in de
beroemde Abbey Road Studio's?
datde Amerikaanse groep Barefoot Jerry, waarvan net een prach
tig album is uitgekomen, gedeeltelijk is terug te vinden in de
Stray Gators op de elpee „Harvest" van Neil Young?
dathet debuutalbum „Astral weeks" van Van Morrison opnieuw is
uitgebracht, ditmaal in de goedkope Midi-serie (f 11.90)?
datbegin juli de kompleet nieuwe eipee „Saint Dominic's Preview"
van Van Morrison uitgebracht wordt?
dat... ook James Taylor weer aan het opnemen is? Hij maakt geen
nieuwe toernees tot zijn schijf volgespeeld is (september!)
dathet nieuwe produkt van Randy Newman „Sail away" veel dich
terbij is en elk moment kan'uitkomen?
datElton John in werkelijkheid Red Dwight heet?
datFairport Convention nog deze zomer een nieuwe elpee gaat op
nemen? Ook de nieuwe aanwinsten van de groep Tom Farrell en
Roger Hill doen mee.
datBob Gaudio, de zanger van de Four Seasons, deze groep heeft
verlaten?
Iffft front eh&nmf
bfccfc channei
Velen zullen zich nog kunnen herin
neren hoe medio vorig jaar Fleetwood
Mac plotseling in grote moeilijkheden
geraakte toen gitarist Jeremy Spencer
eruit stapte. Spencer, in de plaats ge
komen van Peter Green, die na het
verlaten van John Mayall's Bluesbra-
kers samen met Mick Fleetwood de
formatie Fleetwood Mac oprichtte, en
na de opmerkelijke wereldsuccessen
en twee grandioze elpees ,,Then play
on" en ,,Kiln house" de groep verliet,
verliet op zijn beurt Fleetwood Mac
tijdens de toernee door Amerika. Hij
liet zich inlijven bij de religieuze sek
te „Children of God", waarbij ze hem
kaal knipten, een andere naam gaven
en hem volledig van de buitenwereld
afgesloten hielden. De toernee werd
op het laatste moment gered door de
in vergetelheid geraakte Peter Green,
die uit Londen kwam overgevlogen.
Jeremy Spencer toert nu overigens
met een groepje goddelijke kinders in
hun „Prophet Bus" door de USA. Hun
belangrijkste act bestaat uit een sati
re op superstar-gitaristen.
Op één oktober vorig jaar ging
Fleetwood Mac opnieuw voor een toer
nee naar Amerika, ditmaal in een sa
menstelling met de nieuwe gitarist
Bob Welch. De andere leden waren en
zijn nog steeds Mick Fleetwood, Dan-
ny Kerwin, John McVie en Christine
McVie. Bob Welch speelde eerder in
enkele duistere blues-groepen, allen
uit de buurt van Los Angeles. Zijn
invloed op de muziek van de groep
deed zich langzamerhand voelen. De
blues voert nog altijd de boventoon,
terwijl harde rock en meer melodieu
ze klanken daarmee vermengd wer
den.
Het heeft echter moeite gekost voor
dat de huidige muziek gerealiseerd
kon worden. Welch stapte in een
groep die eigenlijk wanhopig en ge
desillusioneerd was na de Ameri
kaanse toer, tijdens welke ze een goe
de vriend en de mede-oprichter van
de groep zagen verdwijnen. Toch was
die toernee het grootste kassucces van
Fleetwood Mac in Amerika, en dat
was voor de leden van de groep dan
ook de reden om de stukken bijeen te
rapen en opnieuw te beginnen.
Welch ontmoetten ze via een geza
menlijke vriend. Hij speelde in Califor-
nia in de zevenmans formatie Las Ve-
gas Show Band, een groep die het
brood verdiende met de begeleiding-
van beroemde sterren als James
Brown, Aretha Franklin en Fontella
Bass. In de zomer van 1969 viel deze
band uiteen en Welch en twee ande
ren uit de groep trokken naar Europa
om in Frankrijk en andere landen
soul te spelen in de stijl van Sly Sto-
ne. Bob, een gitarist, zanger en schrij
ver, kreeg waardevolle ervaring als
producer door een aantal platen op te
nemen, waardoor het inkomen van het
trio aardig steeg.
In Engeland maakte Fleetwood Mac
ondertussen een schitterende carrière
door als de meest succesvolle Britse
bluesgroep met een lange rij van
hitsingles. Totdat Peter Green weg
ging. Jeremy Spencer kwam we
liswaar voor hem in de plaats, maar
het ging niet meer zoals vroeger.
Christine McVie zei daarover „Toen
Jeremy bij ons speelde leek het altijd
een wanhopige poging het verlies van
Peter Green te vergoeden. Iedereen
voelde zich verschrikkelijk onbe
kwaam en niet bij elkaar passend. We
dreven elk de groep in verschillende
richtingen. Bob Welch is het instru
ment dat ons weer tot een eenheid
heeft gebracht. Hij had de uitwerking
van frisse lucht op ons, omdat we
allemaal op het punt stonden er het
bijltje bij neer te gooien toen Jeremy
verdween".
Muzikaal gezien heeft Fleetwood
Mac nu de twaalfsnarige instrumenten
achter zich gelaten. De blues is echter
gebleven, in meer pure vorm. Ook
Welch' soul ervaring is erin te horen.
De nieuwe elpee ,,Bare trees", iets
zwaarder geladen dan het vorige
werk, iets geheimzinniger ook, laat
duidelijk horen dat er tussen de
groepsleden onderling nu een stevige
band bestaat, niet verscheurd door
conflicten of wanbegrip. De muziek
staat als een klok en doet voor de
toekomst het beste verwachten van
Fleetwood Mac.
inderdaad een verschil met stereo in
klank en ruimtewerking. Het geluid
komt nu letterlijk van alle kanten op
je af, het zgn. 360 graden stereo, zoals
de Pink Floyd dat in ,,live"-optredens
zo geweldig weet te brengen. Het is
inderdaad heel wat mooier dan „ge
woon" stereo. Maar... het ligt natuur
lijk wel enorm aan de platen die ge
draaid worden. Bij normale stere
o-platen is de kwaliteit immers al
heel verschillend en ligt het zuiver
aan de cpnamen of de muziek goed
stereo of .kitsch-stereo"klinkt. Nog
veel meer geldt dat voor het quadrap-
honic systeem, waarbij uit vier boxen
ook - als het goed is - vier verschil-
lende geluidencombinaties moeten klin
ken. Uiteraard vergt dat veel meer
complicaties bij de opnamen, omdat
alles via vier mici'ofoons, versterkers
enz. moet. Daar staat echter weer te
genover dat de mogelijkheden voor de
opnemende artiesten ook geweldig
veel groter zijn. Om maar es wat te
noemen: bij normale stereo hoor je
een wesp voorbijzoemen, dus van de
ene kant naar de andere. Bij SQ hoor
je het rotbeest echter helemaal rond
je hoofd zoemen, je weet wel, gewoon
kringetjes er om heen. Of dit trou
wens een voordeel is van SQ valt nog
te bezien. Maar de mogelijkheden
vóór eon groep of artiest om zich uit
te leven zijn dus geweldig.
Hoe werkt dit systeem, zullen de
knutselaars onder ons vragen. Volgens
Sony gaat het zó: „SQ is een opname-
i&li back cftsjfSml
Jimmy Bellmartin is al even iets langer op de Nederlandse muziek-scene
aktief dan sinds gisteren of vandaag. Jarenlang werkte hij door het hele land
en speelde hij op opnamesessies van bevriende groepen. Het resultaat van al
dit harde werken ligt nu in de vorm van de uitstekende single „Movie star"
in de winkels. De groep, die Jimmy op deze single begeleidt, is dezelfde als
op z'n vorige single, tijdens de opnamen waarvan het musiceren dermate
goed beviel dat besloten werd op permanente basis te blijven samenwerken.
Het door groepen als Santana en Sly and the Family Stone geïnspireerde
nummer „Movie star" is geschreven door Jimmy Bellmartin en organist Frank
Klunhaar, die op de single tevens de mellotron hanteert. De eerste reacties
op het horen van „Movie star" van de Hilversumse expert zijn onveranderlijk
gunstig, en dat is het enige wat de plaat nog nodig heeft. Een paar keer op
de radio, er wordt door de Polydor promotiemensen hard gewerkt aan een tv-
programma'en als dat allemaal voor elkaar komt hoeft het niemand te verba
zen als „Movie star' Jimmy Bellmartin's topveertig-debuut wordt.
Peter Muller, de „vader" van twee Candy-elpees en enkele singles en de
uitgever van het blad Candy, is in de ridderzaal van het roemrijke kasteel
Doorwerth aan de rand van de Veluwe tot ridder geslagen, omdat hij zich mét
een achttal anderen financieel verdienstelijk heeft gemaakt voor de door bis
schop Serapion opgerichte stichting SOOK. Deze stichting werkt onder meer
voor de buitenlandse gastarbeiders. Het zwaard werd bij de plechtigheid ove
rigens gehanteerd door de bisschop zelf. die ook oprichter is van de Oosters-
Orthodoxe kerk in Nederland. O ja, Peter werd geslagen tot „Commandeur in
de Soevereine en Militaire Orde der Tempelieren van de Heilige Aartsengel Mi-
chaël en de profeet Elia".
De leider van de Maastrichtse groep The Walkers, Jean Innemee (zie foto),
woont sinds kort in een boerderijtje aan de Maasoever, temidden van koeien,
gras en nog niet vervuilde lucht Bij het zoeken hadden Jean en zijn vrouwtje
Finie enorm veel mazzel: even boven Maastricht ligt het gehucht Itteren en
daar werd zo'n ontzettend fijn, oud boerderijtje gevonden dat we dit nieuws
in deze rubriek wel even kwijt moesten. Hier kan Jan zich nu helemaal wijden
aan de muziek en nieuwe Walker-hits.
Door uitgeverij Malmberg in 's-Hertogenbosch wordt sinds kort onder de
titel „Toppix" een nieuw jongerenblad uitgegeven, dat vooral geschikt is om
op school behandeld te worden. De uitgevers zelf zeggen er het volgende
van: „Als je wilt weten hoe het weer wordt kijk je naar de tv of je pakt de
krant. Zo is het met alles. Maar de krant is wel eens een beetje duf. Je leest
de krant niet zo gemakkelijk. Toppix is ervoor gemaakt dat je snel op de
hoogte komt. De televisie is ook niet altijd zo leuk om naar te kijken. Je moet
er trouwens voor thuis blijven. Toppix kun je meenemen. Je kunt er je brood
in pakken. Toppix is een krant waar je terecht kan. Ook met vragen over din
gen waar je zelf mee zit. Is er iets in de krant niet naar je zin, dan schrijf je
even. Als je meer over een onderwerp wilt weten, dan meldt je dat. Toppix
kan op school gebruik worden. Je kunt er in de klas over praten. Toppix zal
zorgen dat je er over wilt praten". En zo gaat het dan nog even verder. Een
eerste blik op de eerste twee exemplaren levert hoofdartikels op over Joost de
Draayer (zie foto), (,'n plaat is goed als zoveel mogelijk mensen dat vinden"),
over Hans Wentholt, die sinds 1966 bij de afdeling Studie en Onderzoek van
de NOS werkt, over de Olympische Spelen 1972 in München („De Olympische
Spelen 1972... onder dak voor 1972 miljoen", waaraan zo ongeveer het ge
hele tweede nummer is gewijd. Goed informatieve artikelen, waarover stellig
best te discussiëren zal zijn. De eerste twee nummers tellen elk vier pagina's:
het blad verschijnt 20 maal per jaar. Een abonnementsprijs is f 10 per jaar, elk
nummer kost dus twee kwartjes en da's niet al te veel. Bij meer dan 20 abon
nementen, dus in groepsverband, wordt de prijs zelfs tot f8.50 per abonne
ment omlaag gehaald.
Seemon Marijke met „Vegetable Stew" weer ,'n stevige kans
hebber voor de toptien hebben?
het suppoost verhaal van Ton van Duinhoven ook op de plaat
is gezet?
„Supersonic Rocket Ship", de nieuwe single van de Kinks, vol
gens het Engelse muziekblad Melody Maker wel de allergrootste
hit van Davies Company kan worden?
ditzelfde muziekblad overigens hélemaal weg is van de nieuwste
single van David Bowie (zie foto), getiteld „Starman"? Melody
Maker schrijft: tot nu toe de allerbeste produktie van
19721.
„Ze versieren ook altijd weer wat
nieuws hè. Denk je net dat je je spulle
tjes mooi voor elkaar hebt en dan ko
men ze daar mee aan!" Deze woorden
werden opgevangen uit 'n gesprek over
het nieuwste op platengebied: het
„Quadra-phonic Sound Systhem", sim
pelweg SQ genaamd (van Stereo Qua-
draphonic). Is dit nieuwe systeem
waarbij het geluid niet uit twee, maar
liefst vier verschillende boxen klinkt,
nu wel de moeite waard om zoveel
drukte over te maken? Immers, heel
wat Dlafenmaatschappijen roepen van
de daken af dat ze al platen in Stereo
Quadraphonic op de markt brengen,
terwijl tussen de fabrieken, die dit
nieuws leveren, helemaal zwaar wordt
geconcurreerd. Koploper in Nederland
lijkt nog Sony, met zijn in samenwer
king met CBS Amerika ontwikkelde
systeem, maar ook de andere leveran
ciers roeren zich geducht. Is dit nieu
we systeem nu echt iets geweldigs, of
is het alleen maar wat van de fabri
kanten om hogere omzetcijfers te be
halen?
Als je, je oor te luisteren legt temid
den van het luidsprekerkwartet is er
en weergavesysteem, ontwikkeld door
CBS en Sony, waarbij gebruik wordt
gemaakt van vier geluidskanalen: de
twee stereokanalen plus twee extra-ka
nalen, die het ruimtelijk effect met
180 graden vergroten. Het SQ-systeem
is gebaseerd op het coderen van de
vier geluidskanalen in de beide wan
den van de plaatgroef, (zie tekening).
Aan de links-rechts modulatie van het
bestaande stereo systeem wordt via
de invoering van tegengesteld werken
de dubbelspiraal-modulatievormen
(weet-je-wel! deze extra dimensie
toegevoegd. Een decoder (foto) repro
duceert bij de weergave van de plaat
de vier oorspronkelijke signalen via
de vier luidsprekers. Voor een optima
le SQ-weergave dient het bestaande
stereo-systeem dus uitgebreid te wor
den met een decoder-verstex'ker en
twee luidsprekers"
Makkelijk, wat? Nou is het goed, te
weten dat ieder stereo-versterker aan
gesloten kan worden op deze decoder.
Zonder al te veel moeite bovendien.
Wat kost het nou, zo'n decoder? Dat
ligt natuurlijk aan de fabrikant van
„...Wellicht is Billy Joel de grote
ontdekking van 1972... Je moet hem
gezien hebben'...." Dit zegt het Ameri
kaanse bl^d Cash Box.
Phonogram tekende maart dit jaar
een contract voor vijf jaar met de
grammofoonplatenmaatschappij Fami
ly Productions. De directeur en produ
cer van het Family-repertoire Artie
Ripp (de man die destijds Buddah-re-
cords gestalte gaf en de man ook ach
ter de grote successen van Melanie en
de Edwin Hawkins Singers) heeft al
een aantal voortreffelijke musici on
der contract. Zo wordt de Family-stai
op het moment naast artiesten als Ky-
le, Burton and Cunio, Velvert Turner,
Mama Lion en Brown Dust ook be
volkt door pianist-vocalist Billy Joel.
wie je het apparaat koopt, maar glo
baal gezegd kun je met duizend gul
den toe. Plus de kosten voor luidspre
kers natuurlijk, en dio kosten weer
meer naar het uitgangsvermogen dat
ze hebben.
We kunnen dus i-ustig stellen dat dit
nieuwe systeem inderdaad zeer de
moeite waard is, hoewel het „gewone
stereo" echt nog niet ouderwets ge
noemd mag worden. Er zijn immers
nog maar weinig quadraphonic-platen
uitgebracht - onder meer door CBS en
Bovema - terwijl de decoder
waarschijnlijk nog wel goedkoper
wordt naarmate de wedijver tussen de
fabrikanten toeneemt. Je kunt dus be
ter nog even wachten tenzij je direct
het nieuwste van het nieuwste wilt
hebben.
In Hickville, Long Island, een plaats
die overigens al meer muzikale ge
nieën heelt voortgebracht, groeide Bil
ly op. Al op zijn vierde begint hij
piano te spelen en krijgt hij, geheel
tegen zijn zin, klassiek piano-onder
richt. Als hij het zich allemaal nog
eens voor de geest haalt, meent hij te
weten dat hij „moe van al dat klassie
ke gedoe", op zijn zevende zelf mu
ziek begon te schrijven. In 1964 ont
dekt hij de „rock and roll" via de
Beatles en begint hij te „jammen"
met zijn vrienden de Kinks, de Zom
bies en de Stones. In die tijd is hij
echter voornamelijk te zien in de stu
dio's, alwaar hij medewerking ver
leent aan de totstandkoming van
verschillende platen. Zo is hij bijvoor
beeld te horen op platen van de Shan-
gri-Las en Chubby Checker. In 1965
begint hij met de plaatselijke middel-
bare-school-band The Lost Souls een
zgn. „Long Island"-act genaamd „The
Hassles". Na een drietal vervelende ja
ren („ontzettend brullende tieners,
slechte muziek en een tweetal al
bums") verlaat hij de groep. Zijn ge
dachten gaan uit naar een hechte hea
vy-formatie. In 1969 vindt een album
van Joél's tweemans-formatie ,,Atti-
la" maar weinig waardering en nog
hetzelfde jaar wordt „Attila" ontbon
den. Zeven jaar heeft Billy Joel nu
geprobeerd een roek-star te worden,
en het is niet gelukt. In 1970 ondergaat
hij een aantal mentale veranderingen
en Joel besluit te gaan doen wat hij
altijd al wilde: persoonlijke ervarin
gen omzetten in muziek. Zijn vrienden
stimuleren hem hierbij en adviseren
Billy op „solotoer" te gaan.
dat
dat
dat
dat