J A De Indiaanse vrouw wordt vaak niet beter behandeld dan een dier IDERLG PUKKEN HOOR OnB IRDOB-UlT Soepelheid De Indiaanse vrouw wordt vaak niet beter behandeld dan een dier. Ecuwen- lang hebben ze dit zonder meer geac cepteerd. Ze hebben nooit anders ge weten dan dat ze verplicht waren ach ter de patrón (hun man) aan te hol- - len. Ze hebben er nooit over nage- dacht dat dit zonder meer een menson waardig bestaan is, een discriminatie van de vrouw in optima forma. Aldus mejuffrouw E. H. Holstege, die in 1967 naar Bolivia trok om te helpen aan deze wantoestand een einde te maken. Mejuffrouw Holstege werd van direc trice van een huishoudschool helpster van Indianenvrouwen. In 1971 kwam ze weer even thuis, heel kort maar. daarna ging ze terug naar Bolivia. Ze deed dit liever dan weer in haar oude functie te stappen. Haar eerste vier Boliviaanse jaren bracht ze door in Chulumani, een kleine plaats in een gebied waar Aymara-Indianen zijn neergestreken, nadat de regering daar kleine percelen grond beschikbaar had gesteld. Het grootste probleem was daar, dat de reeds eeuwen bestaande kloof tussen man en vrouw maar niet uit de weg geholpen kon worden. Paters Augustijnen die daar werk ten hadden om die reden al twee maatschappelijk werksters laten over komen, maar dit werd hun op den duur financieel te zwaar. Toen sprong de Nederlandse regering bij en stuur de mejuffrouw Holstege naar Colum- bia om samen te werken met mejuf frouw A. M. Th. Janssen, de enig overgeblevene van de twee mede werksters van de paters. Aanvankelijk had het tweetal enige helpsters, die een opleiding hadden gevolgd op een Unesco-instituut in Bolivia. Maar toen die moesten worden vervangen zoch ten ze zelf kandidaten. Ze vonden er echter maar één. „DAN DOEN WE HET ZELF MAAR" "Toen zijn we er zelf maar in gesprongen," aldus mejuffrouw Holste ge. Dat "inspringen" betekende, dat ze zelf een opleiding op poten zette voor inlandse meisjes. Uit verschil lende Indianengehuchten kwamen toen een paar van die meisjes opdagen om een cursus van tien weken te gaan volgen. Na die opleidingstjjd gingen ze naar hun nederzetting terug om het geleerde in praktjjk te brengen. Om de twee weken werden ze door mejuf frouw Holstege en haar medewerkster bezocht, omdat die natuurlijk op de hoogte wilden blijven van de activitei ten van de inlandse meisjes. Die controle bleek al gauw noodzake lijk te zijn, want in een ommezien kregen de meisjes ruzie met ouders en verdere familie, die het maar "be lachelijk vonden als zo'n meisje zei, dat de rommel moest worden opge ruimd of dat de babies behoorlijk moesten worden gewassen". Maar me juffrouw Holstege liet zich door deze mislukking niet uit het veld slaan. Bij de tweede ploeg die ze opleidde ver plichtte ze de vaders en moeders vier dagen lang de cursussen te volgen. Hun reactie daarop was verheugend: ,ze werden er zo door gegrepen dat ze vroegen of ze zelf ook zo'n volledige cursus zouden mogen meemaken. Na tuurlijk hebben ze hun zin gekregen. Voor de mannen werd er een cursus van drie weekeinden gegeven (omdat zij hun werk natuurlijk niet in de steek konden laten); voor de vrouwen een opleiding van een aaneengesloten week. WAT WORDT ER GELEERD? Op de vraag waaruit zo'n cursus be staat, antwoordde mejuffr. Hofstege: "We laten hen denken over het verschil tussen een tafel en een hond, over de rangorde der dingen. Dan gaat meestal al ten nieuwe wereld voor hen open. Wat eigenlijk nog be langrijker is, is dat de mannen het bleken te accepteren. Ze bevestigden trouwens dat ze over dit onderwerp al eens eerder iets hadden gehoord op curssusen van bperenorjganisaties. En als de signorita's dezelfde mening had den, moest er toch wel iets van waar zijn, meenden ze. Door het bewuster maken van de vrouwen ontstonden er spoedig vrouwe norganisaties. Daarvoor waren weer nieuwe cursussen nodig: hoe je een bestuur op poten zet en in stand houdt, hoe je boodschappen doorgeeft en dergelijke. Het principe van mejuf frouw Holstege en haar collega mejuf frouw Janssen is: de vrouwen zelf con clusies te laten trekken, zelf laten ont dekken dat de bestaande toestanden onmenswaardig en onhoudbaar zijn. Er moet natuurlijk terdege rekening mee worden gehouden, dat veel wat voor ons vanzelfsprekend is door mensen met een ander cultuurpatroon of uit een andere levenssituatie hele maal niet als zodanig wordt gezien. NIET ZO FRG VREEMD Bjj even nadenken zal het ons dan ook helemaal niet zo erg vreemd in de oren klinken dat het verband tus sen sinaasappels eten en niet de griep krijgen moet worden aangeleerd en met voorbeelden gestaafd. Men moet de Indiaanse vrouwen zoveel mogelijk zelf conclusies laten trekken, dat spreekt het best aan. Wfjs je er bij voorbeeld op dat tjjdens de maanden februari en maart het ontstaan van bepaalde oogziekten verband houdt met een tekort aan fruit, dan gaan ze daarover nadenken. Ze komen tot de slotsom, dat je wel geljjk moet heb ben en dat kweekt vertrouwen en be reidheid om aan te nemen wat je zegt. Als er gevraagd wordt wat de meisjes het belangrijkst hebben gevon den van hun cursus, blijkt na enig doorvragen dat het vooral de sfeer was. "Er is niet gescholden, er is geen zweep gebruikt en alles is toch op tijd klaar gekomen, terwijl het bo vendien nog gezellig is gegaan", is de mening. Dit brengt onwillekeurig de vraag naar voren of het ook mogelijk is dat man en vrouw met begrip en saamhorigheid op die manier kunnen samenleven. BUREN EN VREEMDEN TELLEN NIET MEE Zoals reds gezegd bestaan er bij de Indianen in Columbia geheel andere zeden en gewoonten dan in de Westerse wereld. Zo is de familieband daar voor onze begrippen ongemeen hecht, maar daar blijft het dan ook bij. Want met vreemden, waartoe ook buren worden gerekend hebben ze niets te maken, vinden ze. Behalve met je familie kun je met niemand op gelijk niveau omgaan. Het verbaast en verrast de Indiaanse meisjes dan ook hogelijk als ze te horen krijgen, dat mejuffrouw Holstege en haar assis tente mej. Janssen helemaal geen fa milie van elkaar zijn en elkaar zelfs tevoren in Nederland nooit hebben ge zien of gesproken. Het is heel moeilijk deze gedachten- wereld om te buigen. Vanzelfsprekend wordt dat nooit met geweld gedaan, maar heel voorzichtig, telkens met een nieuw klein duwtje. Je kunt de natuur nu eenmaal niet forceren zon der dat je zelf met de brokken blijft zitten. Geen buitenstaander kan er een flauw vermoeden van hebben hoe hecht de familieband daar is. Op deze band hebben al heel wat cooöperaties de nek gebroken. Familieleden mogen elkaar immers nooit iets weigeren en de mensen buiten de familie bestaan in feite niet voor hen. Vandaar dat het ook een hele toer is hen ver trouwd te maken met de cooöperatie- ve gedachte, waar alle leden stem recht, een beslissende stem hebben, en bovendien de kas nog moet klop pen, óók al gaat hef om geld van anderen. Bij het oprichten van een cooöperatie wordt vaak op de eerste dag "elk uur" de kas opgemaakt, "om. dat dat vreselijk moeilijk voor hen is en heel iets nieuws om de geldla klop pend te houden". Het is geen gemakkelijk werk wat mejuffrouw Holstege en haar helpers daar in het verre Columbia doen; ze hebben bovendien In verhouding wei nig echte waardering voor hun zwoe gen. Maar opgeven is er niet bij, tot heil van de Indiaanse vrouwen én de Indiaanse mannen. Ofschoon die man nen er meer moeite mee zullen heb ben dit in te zien. Pakken van ribkatoen en -fluweel zijn ideale pak ken voor alle dagen van de week, dus óók voor de zondag. De stof voegt zich fijn naar het lichaam en zit toch luchtig. De pakken zijn in verschillende uit voeringen te koop. Wie meer houdt van een wat nonchalant geheel kan een keus maken uit vele mo dellen; wie valt op vlot-gedistingeerd zal ook slagen. De katoenen corduroy van nu doet eigenlijk in geen enkel opzicht meer denken aan de ribstoffen (pilo) die vroeger uitsluitend voor werkkleding werden gebruikt. Dat komt omdat er sindsdien veel met ka toen is gebeurd. Het materiaal werd veelzijdiger en de kleurschakeringen zijn haast „onbegrensd". Voorts is de mode nu zo gedemocratiseerd, dat iemand die een bepaalde stof draagt niet langer meer in een sociaal vakje wordt gestopt. Dunne luchtige ribkwaliteiten zowel als de bekende zwaar dere typen zijn terug te vinden in de kollekties van deze zomer. Het fijne van ribfluweel is dat deze „poolstoffen" in alle prijsklassen te vinden zijn: zo- wei in kleine boutieks als in dure couture-huizen. Dit katoenfluwelen pak is een ontwerp van Captain, België. Het is verkrijgbaar in zwart, donker bruin, grijs of staal blauw. Het jasje kost f 195 en de broek f90. Haar blazerpak is van Apo, Amster dam. Bij deze smalle 'ribstof werd voor de ondergrond een witte draad gebruikt, wat een grappig effect geeft (prijs f130). Hij draagt een flu welen kolbert met fantasiedessin en een ton-sur-ton rib broek van Van Gils, Roosendaal (jasje f 135 en broek in al lerlei felle tinten f45) Het is prettig met orde en regel te le ven, omdat het ons de beste kans geeft de plannen die we ons gevormd had den te volvoeren. Dit geldt zowel voor onze tijdsindeling als voor onze finan ciële berekeningen. Al doende leert men en juist de regelmaat stelt ons in staat de mogelijkheid tot kleine prak tische vereenvoudigingen op te mer ken en te benutten. Op den duur zal alles dan zo vlot en licht mogelijk van de hand gaan. Maar wat moeten we doen als er plotseling een kink in de kabel komt, die dat aangename en ver trouwde gangetje dreigt te onderbre ken f Dan wordt er wel heel verschil lend gereageerd. De een raakt in pa niek; de ander trekt een verstoord ge zicht wanneer er een brief arriveert, waarin b.v. een of ander familielid of een vriend een korte of langer bezoek aankondigt. Soms wordt de ontvangst onder min of meer vriendelijke en min of meer ware verontschuldigingen af gewimpeld: er is geen tijd. Soms brengt men de moed tot een bepaalde weigering niet op. Maar is men dan toch niet in staat het gevoel van ge stoord te zijn" helemaal te overwinnen. De ontvangst valt dan weinig hartelijk uit, wat de gast zeker niet zal ontgaan. Natuurlijk kan het ook anders, wan neer we ons geen slaaf maken van on ze zelf gevormde voorschriften. Inte gendeel, we kunnen er ons een ge woonte van maken ons zo min moge lijk iiit otis evenwicht te laten brengen door wat dan ook, en in zulke geval len onmiddellijk naar een oplossing te zoeken. Want in de reget kan iets ook wel anders Juist waar regel heerst kati meestal wel eens iets overgeslagen of vereenvoudigd worden. Wie gewend is zichzelf te helpen, mag voor een keer gerust eens om hulp vragen. Met wat goedé teil en overleg, met wat plooien en verzetten valt dikwijls veel te be reiken. Misschien zullen we inderdaad wel eetis een teleurstelling moeten ver werken of ons een opoffering moeien getroosten, maar wie moet dat niet Hoofdzaak is dat v)e er ons goede hu meur niet door laten bederven, doch er integendeel een erezaak van ma ken ons zonder mopperen door de zich voordoende moeilijkheden heen te slaan. Dit is niet alleen een zegen voor onze omgeving, maar zeker niet min der voor onszelf. Want deze innerlijke bereidheid is in staat ons het leven heel wat lichter te maken. JETTY Voor vrouwen en meisjes „die wat minder hebben" zijn er ook leuke, betaalbare bcha'tjes in AA cn A-cup in de handel. De hier afgebeelde beha kost 5.95 en het bijpassende slipje (maten 69-75) kost 4.95. Kleuren: wit, beipe en wildrose. (Modellen: Lovable Nederland) Model Caravan linksis verkrijg baar in roee, rood, felblauw, geel en beige (f 98)model Ondine een broek met bijpassend asymmetrische rits sluiting is in acht modekleuren op de markt (prijs f 135). Het zijn modellen van Pierre tfAlby, Frankrijk.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1972 | | pagina 7