IS
M
VI
h
■9W
Gadeslaan
>Ie
ler-
c?
|J
OOK THUIS
INTERESSANT EN
CHIC GEKLEED
„Mou je roer recht"
EN
Mw%m-
1 i
V
:er
i
troie
en-
i0& i®
Oosterse
gerechten
T
155-2537
r eten?
ar huis
ogelüke
IN
tot 4 uur.
.EL1JK
REAU
.g. 3069
reerd
met d»
jmen
EDRO
473
5
n.
REÏJ,
icst,
56
-16
"■'■•'■•-et cÈVl
«fes
ffe< Ao«/t geen betoog dat kinderen uit
één gezin heel verschillend kunne» zij»,
tnet andere woorden elk een eigen be
paalde aanleg hebben dus ook op eigen
wijze reageren op de opvoeding der
ouders, die in de aanvang allicht het-
zelfde" zal zijn. Ze hebben immers al
fcwn kinderen even lief en zullen in hun
hart voor allen dezelfde goede wensen
hoes ter en. Als echter de wensen van de
ouders, hoe goed ook bedoeld, slecht
stroken mei de aanleg van het kind,
dan zal er wrijving ontstaan, aanvan-
kei ijk licht, op den duur ernstiger. Het
hind uit z'n aanley in z'n begeerten of
én z'n afkeer. Nu hoeft daar niet altijd
en overal direct aan toegegeven te wor
denmaar wel w van belang dat de ou
der* er aandacht aan schenken, omdat
se juist daardoor hun kind werkelijk
•kunnen leren kennen. Voor ouders die
reeds heel vroeg een ideaal voor ogen
sweeft van wat hun kind moet „wor
den", is het dan dikwijls erg moeilijk
dit ideaal te laten varen, om het kind
soveel mogelijk te helpen en vrijheid te
schenken om z'n eigen werkelijke aart-
leg tot ontplooiing te brengen. Dit zal
kef kind het gelukkigst doen zijn en op
■z'n zelf gekozen terrein zal het ook
jwaarschijnlijk het meest bereiken. Het
kgaat hier natuurlijk niet om de kinder
lijke keuze van een vierjarige die vlie
genier wil worden of iets dergelijlcs
snaar om al die verschillende eigen
schappen en karaktertrekkendie een
opgroeiend mens iverkelijk voor een
zeker beroep, een bepaalde levenswijze,
geschikt maken. Ieder kind heeft lei
ding en steun nodig: de een wat meer,
•de ander; minder en als deze verstan-
W»(7 en liefdevol gegeven worden, zul-
len de meeste kinderen dat zelfs waar-
Vieren. Daar er echter een voortduren
de groei, ontwikkeling en verandering
gplaats heeft, blijft gadeslaan geboden.
fen naast dat gadeslaan dan ook het
overwerken van wat we zien: het trach
tten te peilen en begrijpen wat er in het
jlcinrf omgaat. Zeker geen gemakkelijke
Maak, want het kind zelf is zich van de
morzaken van al z'n roerselenmeest-
fdl maar nauwelijks bewust. Doch door
onoplettendheid en star doowoeren van
ideeën groeien de spanningen on
dergronds. En als dan onverhoeds de
W>owv bar*t, zijn we opeens roei heel ver
wan huis. Ook daar is voorkomen be
tter don genezen.
JJ5T-r.Tr
ik heb wel de gekste, zotste, dwaaste
dingen moeten doen".
„RODNEÏ" UIT PEYTON PLACE
Hoewel Barbra een belangrijke rol
Speelt in ,,Hou je roer recht", steelt
Ryan O'Neal de show. En dat is niet
zo gek, want wie kent hem niet uit
Love Story en niet te vergeten als
Rodney uit Peyton Place? Ryan werd
in Los Angeles geboren als blonde,
welgeschapen baby van auteur Char
les O'Neal en actrice Patricia Callag-
ham. Hij kreeg het acteren dus als
het ware met de paplepel toegediend.
Ryan bracht zijn jeugd in tal van lan
den door. In familieverband reisde hij
naar Mexico, India, Engeland en
Duitsland. Toen hij tien jaar was,
woonde hij een jaar in Los Angeles en
daarna ging hij met zijn ouders naar
Europa.
,,Ik hoorde dat ze in München met
een tv-serie bezig waren en ik probeer
de me er in te werken, maar men
vond me nog te jong", vertelt hij.
..Maar omdat ik zo bleef aanhouden,
kreeg ik van de regisseur een rolletje
in ,,Tales of the Vikings". Dat bleek
een goed begin te zijn want later
werkte ik in Duitsland als stuntman"
mee aan 39 afleveringen. En dat
.stunten" is me goed van pas geko
men in mijn latere leven, óók in ,,Hou
je roer recht". Ik ben blij dat ik nu
eens even af ben van die romantiek
en al die zoete liefdesscènes. Wie me
alleen uit Peyton Place kent, zal het
nauwelijks kunnen geloven, maar
slapstick, actie en stunts liggen me
net zo goed als romantiek".
Bij de Uitgeversmaatschappij
Kosmos in Amsterdam is de
negende druk verschenen van 'n
uniek, door mevrouw E. Nakken-
Rövekarnp samengesteld kook
boekje .Oosterse gerechten". Bij
de samenstelling van dit boekje
zijn uitsluitend de gerechtén op
genomen (Chinese, Indonesische
en Indiase keuken) die in ons
land met behulp van de inheem
se produkten en de hier te lande
te verkrijgen uitheemse kruide
rijen zijn klaar te maken. De be
reidingswijzen van de gerechten
zijn aangepast aan de in Neder
land algemeen gebruikelijke met
hoden. Bovendien zijn de gerech
ten zo eenvoudig mogelijk gehou
den, opdat een ieder in staat zal
zijn ze te bereiden. De vier pa
gina's „smakelijke" kleurenfoto's
zijn, evenals de gekleurde om
slagfoto, gemaakt door Ludo A.
Bergmans. (Prijs f 4.90)
0 Ryan O'Neal en Barbra Streisand
jttydena hnn dolle rit op de bakfiets.
10 Barbra werkt in elke uitrusting ver
tederend op de toeschouwers.
Begin augustus is ln onze bioscopen
een verfrissende nieuwe film gaan
draaien, getiteld „Hou je roer recht".
In deze werkelijk heel bijzondere film
vervullen Ryan O'Neal (u kent hem
wel, hij ia Rodney uit Peyton Place)
en Barbra Streisand de hoofdrollen.
Voor Barbra betekent dit de eerste
film waarin ze geen noot zingt. ,,Hou
je roer recht" is nu eens (gelukkig)
geen sexy-film met „veel openhartig
heid en fel-realistische scenes". Ik
mag aannemen dat u meer dan ge
noeg hebt van de filmische bloot-de
monstraties, vooropgesteld dat u
daar ooit behoefte aan zou hebben ge
had. De opzet van het verhaal van
deze nieuwe film is echter gebaseerd
op grollen k la Laurel en Hardy,
Buster Keaton en anderen. Regisseur
Peter Bogdonovich zegt over de in
houd van de rolprent: „Ik wil alleen
maar aantonen dat het grote publiek
iedereen dus, jong en oudnog
steeds hartelijk kan lachen om preten
tieloze grollen".
SLAPSTICK
„Hou je roer recht" de originele
titel van de film luidt „What's up.
doe?" (s echter méér dan alleen
maar een pretentieloze lachfilm. Het 's
een tuperuitbundige slapstick vol eer
lijke grollen. Het verhaal gaat over
een „getikt" meisje, Judy, en een ex
centrieke jongeman, Howard ge
naamd. Beiden raken verwikkeld in
een serie misverstanden met betrek
king tot vier identieke weekend-tas
sen. De hoofdmoot van het verhaal
vormt een idiote achtervolging van
ruim 80 minuten, waarbij vrijwel alle
denkbare vervoermiddelen worden ge
bruikt, van bakfiets tot Rolls Royce,
Die voertuigen gaan allemaal in de
poeier of ze komen in het water te
recht. Barbra zegt daarover: „Ik
peesde samen met Ryan in een oude
bakfiets door de bomvolle straten van
San Francisco. Vlak daarna stapten
we in een „kever" en reden via de
heuvels rechtstreeks de plomp in. Als
ik er aan denk, krijg ik nu nog de
kouwe kriebels".
Overigens heeft Barbra met veel ple
zier aan deze film meegedaan. Ze
zegt: „Het klinkt misschien gek,
maar ik ben blij dat ik nu eens iets
anders kon doen dan in een musical
optreden. Het publiek denkt al gauw
„die meid kan zeker niets anders", en
ik heb nu eens kunnen laten zien dat
ik echt niet vastgebakken zit aan de
musical, maar dat ik óók een gewone
rol kan spelen. Nou moet je dat „ge
woon" niet te letterlijk opvatten, want
Voor de komende herfst en winter is een unieke kollektie dres6y. en home-
wearkleding uitgekomen. Voor overdag kan een keus worden gemaakt uit
korte jurkjes en broekpakken. De nieuwe modellen hebben een meisjesach
tige charme, een nonchalante, ongedwongen uitvoering, of behoren tot de
mooie creaties in boutiquestijl. Voor 's avonds of om te dragen bij house-
parties zijn de dressies als lang model uitgevoerd. Bij veel dressy-model-
len vervaagt de overgang van homewear naar nachtkleding, omdat zowel
de modellen als het materiaal geschikt zijn om overdag, èn 's nachts ge
dragen te worden. Zo zijn er dressies en homewear van melano-rib, uitge
voerd in de tinten rood/wit en marine, wit, in een klein bloemdessin ane
monen". Er zijn lange dressies en pakken in de unikleur „klinker" (oranje
kleurig), U ziet ze ook in het „Hawaiidessin" als partnerlook-pyjamamo-
dellen voor hem en haar, uitgevoerd in verschillende zachte herfstachtige
kleuren. Er zijn pakken met dwarsgestreept bovendeel in „arena", een
bruinachtige voor de herfst zeer fraaie favoriete kleur. In het „bouquet-
dessin" zijn grote bloemmotieven in de uni-kleuren rosé, geel, klinker en
azuur. Er is zelfs in de homewearkleding een velours-serie, waarin ook
ochtendjassen worden gebracht, alles zacht en mollig, chic en met een soe
pele val. Deze kollektie, samengesteld en uitgebracht door Schiesser, maakt
het voor iedere vrouw mogelijk zich naar eigen smaak mooi en interessant
te kleden, zowel overdag als 'g avonds en 's nachts; in de vrije tijd en bij
het huiswerk.
Foto boven: Drie modellen uit de „Anemoon"-serie. De slaap- en hnispyja
ma hebben unikleurige broeken en modisch bedrukte bovendelen. De dres-
sy heeft een contrastkleurige opstaande kraag, knoopsluiting en. koordcein-
tuur.
Foto onder: Deze modellen pyjama en maxi-jurk zijn lekker warm,
behouden hun vorm bij elke beweging en zijn óók nog decoratief. Het ex
clusieve dessin „couture" heeft de kleuren geel-oranje en bruin-viola. Ma
teriaal: milanorib.
Foto linksboven: Opwindend nieuw is de „party-set" uit jersey-lycra. De
lange pantalon garandeert door aangezette beendelen met een riempje on
der de voet. een perfecte zit. Voorts behoren tot deze set nog boy-short en
long-leg. Zowel de modellen als de kleuren zijn apart in bruin-beige- en
blauw-bei ge-variaties.
(Alle modellen staan op naam van 8chiesserJ