14152 Unieke „kerststal" in r.k. kerk aan het Nieuwerhoekplein U.W. EN PENSIOEN iSchoemaker - antennetecknlek Geen gedonder' voor oudjaarsavond Pension buitenlandse werknemers in Soesterberg moet gesloten worden fraaier haar door Biosthetische haarverzorging- SALON KOPPEL Nieuw telefoonnummer voor Drukkerij Smit en Soester Courant Politie zoekt getuigen van aanrijding op de Beukenlaan Dronken chauffeur weigert doktershulp Inbraken in bejaardentehuizen Bejaarden-kerstfeest Leger des Heils Soest - - Telefoon 2792 Soesterberg - Telefoon 03463-1587 Streng politie optreden tegen afsteken vuurwerk Commissie voor de beroepschriften eens met college van B. en W. Neem uw gemak. Laat de inning over aan de BONDSSPAARBANK Een Napolitaanse Kerstkribbe uit de verzameling van Dr. M. E. Houtzager te Utrecht Soesler Courant van donderdag 7 december 1972 logies- direct soesterbergsestraat44 telefoon 2045 Speciaalzaak voor radio, televisie en afspeelapparatuur Exclusief sterdealer van: GRUNDIG NORDMENDE SÖNY B O DUAL Adviseurs voor beeld en geluid Kerkstraat 3, SOEST (naast de Oude Kerk) tel. 5677 (02155) Met ingang van zaterdag 9 december vervallen onze twee telefoon nummers. Hiervoor komt één nummer in de plaats Hierdoor ontstaat geen enkele vertraging van de gesprekken over onze 10 lijnen. De politie zoekt getuigen van de aanrijding die zaterdagavond op de Beuken laan plaatsvond, waarbij twee gewonden vielen en zo'n enorme ravage ontstond, dat het verkeer geruime tijd omgelegd moest worden. De slachtoffers waren de 34-jarige ad ministrateur F. A. v. A. uit Soest en zijn moeder, de 65-jarige mevrouw H. v, A. Mevrouw v. A. brak haar rechter arm op drie plaatsen en kreeg een ge broken neus. Haar zoon kwam er met een aantal gekneusde ribben af. De 34-jarige Van A. reed in beschon ken toestand, als bestuurder van een personenauto, op de Beukenlaan rich ting Ossendamweg. Even voor de Mo lenstraat botste hij in volle vaart tegen een uiterst rechts van de weg, onder een brandende straatlantaarn, gepar keerd staande vrachtwagen met aan hanger van de expediteur J. H. B. (30) uit Soest. Als gevolg van de hevige botsing werd de bestuurder uit de wagen geslingerd, De auto sloeg over de kop en kwam ondersteboven bijna onder het voorste gedeelte van de vrachtauto terecht. Mevrouw Van A. raakte beneld, maar kon spoedig worden bevrijd. Beide slachtoffers werden per ambulance naar het ziekenhuis Zonnegloren ge bracht. waar mevrouw Van A. werd opgenomen. De dronken chauffeur verzette zich zo hevig dat in de ambulance politie as sistentie nodig was. In het ziekenhuis weigerde hij doktershulp, waarna men hem overbracht naar het politiebureau. Ook daar bleef hij zich verzetten. Na dat een bloedproef was genomen kon hij naar huis. Zijn rijbewijs werd in genomen. De auto werd totaal vernield. De brandweer heeft het wegdek, dat over stroomd was met benzine en olie, schoongespoten. Diegenen, die getuigen waren van dit ongeluk, worden verzocht contact op te nemen met de politie. Zondagavond bleek er te zijn ingebro ken in huize Nieuw-Mariënburg aan het Nieuwerhoekplein. De dader is het gebouw waarschijnlijk via een dak raam binnengekomen. Daar doorzocht hij op de derde etage vijf kamers van bejaardenhelpsters. Alle kasten werden overhoop gehaald, maar de buit be droeg slechts vijfentwintig gulden. Ook Braamhage kreeg op dezelfde avond ongewenst bezoek. In het hoofd gebouw werd in kamer 16, waar de 84-jarige heer N. A. W. woont, het bureau doorzocht. Om binnen te ko men werd de kamerdeur opengebro ken. Het zelfde gebeurde bij kamer 17, kamer 36 en de werkkamer van de directrice. Er wordt niets vermist. De schade aan geforceerde binnen- en balcondeuren is aanzienlijk. Maandag 18 december a.s., van 's mid dags 5 uur tot 's avonds 8 uur, zal in het gebouw „De Rank" aan de Soesterbergsestraat 18, een kerstfeest worden gehouden voor de bejaarden van alle gezindten van Soest. Medewerking wordt verleend door het zangkoor van het Leger des Heils. Kinderen van het kinderhuis zullen een lekespel opvoeren. Verder is er veel samenzang, wordt een brood maaltijd aangeboden en krijgt iedere deelnemer een kerstpakketje. De algehele leiding is in handen van kolonel P. Deurloo. Aanmelding, alleen schriftelijk, vóór 11 december bij brigadier Joh. Bergsma, Molenhof 20 te Baarn. De politie zal in de toekomst vooral met het oog op de komende jaarwisse ling, streng optreden tegen overtreders van de vuurwerkverordening. Vorig jaar hebben verschillende klach ten het gemeentebestuur bereikt en ook de Wijkraad Soesterberg heeft verzocht te bevorderen dat de politie stringenter gaat letten op de naleving van genoemde verordening. Daarom hierbij nog eens een uitvoerige bekendmaking aangaande de vuur werkverordening omdat de verkopers van vuurwerk en de gebruikers van vuurwerk goed op de hoogte zijn van de betreffende verbodsbepalingen. Op grond van het Reglement Gevaar lijke Stoffen en de vuurwerk verorde ning van deze gemeente gelden voor wat betreft het opslaan, het verkopen en het gebruiken van vuurwerk de volgende voorschriften: Opslaan van vuurwerk: Het opslaan van vuurwerk tot een hoeveelheid van 2 kg is vrij. Het opslaan van vuurwerk van meer dan 2 kg tot een maximale hoeveelheid van 50 kg is toegestaan indien er een opslag-plaats aanwezig is, welke vol doet aan een aantal eisen. Deze eisen zijn vermeld in een bij de vuurwerk verordening behorende bijlage. Ter ge meentesecretarie is deze bijlage ver krijgbaar en kan ook informatie wor den verkregen over het opslaan van vuurwerk van meer dan 50 kg. Verkopen van vuurwerk: Het verkopen van vuurwerk mag slechts geschieden in de periode van 27 tot en met 31 december, uitgezon derd de zgn. klappertjes welke het gehele jaar mogen worden verkocht. Vuurwerk mag slechts worden ver kocht door en aan personen, die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Voor wat betreft de zgn. klappertjes geldt deze eis niet. Gebruik van vuurwerk: Het gebruiken (afsteken) van vuurwerk in de open lucht is verboden voor zo ver het betreft rotjes, zevenklappers, romeinse kaarsen, bengaals vuurwerk zonder ontstekingskop, vuurpijlen met knaleffect, voetzoekers, vuurpijlen zon der knaleffect en luchthuiiers. Dit verbod geldt niet op 31 december na 18.00 uur en op 1 januari voor 01.00 uur. Ander vuurwerk, dan hiervoren genoemd, mag het gehele jaar in de open lucht worden gebruikt. Nadere inlichtingen over deze hele ma terie kan men verkrijgen bij de afde-, ling Algemene Zaken, Gemeentehuis. de allergrootte en meest uitgebreide het gehele jaar door te zien is naast de kerk van de H.H. Cosmas en Da- mianus bij het Forum Romanum te Rome. Het aartsbisschoppelijk museum te Utrecht bezit een Napolitaanse Kerst kribbe, die uit delen van verschillende kribben bestaat. Dergelijke kostbare en zeer grote Kerstgroepen worden thans niet meer gemaakt. Maar toch is het in Napels tegen de Kersttijd in bepaalde straten van de oude binnenstad een drukte van belang, als iedereen zijn Kerst kribbe met één of meer ,p,astori" (her ders, verzamelnaam voor al de per sonages, die bij een kribbe horen, verg. de Franse „santons" santjes, hei ligen) wil uitbreiden. Ook moet ieder jaar weer nieuw groen, mos, en tak ken worden gekocht om de stal op te bouwen. Waar de Kerstkribbe, zoals wij die in Nederland kennen, bestaat uit een stal met een bepaald aantal figuren: de Heilige Familie, een paar herders met hun schaapjes en de Drie Koningen, is bij de echte volkskribbe, zoals men die in Napels en in de Franse Provence kent, het aantal figu ren werkelijk eindeloos. Bovendien be zit een familie wel een groot aantal „pastori", maar meestal geen „stal", daar men die telkenjare opnieuw bouwt. Meest is daar het gehele gezin mee bezig en vaak wordt er een ge hele kamer (ook bij de kleinbehuisden) mee gevuld. En hoeveel zinvoller is het niet de afbeelding van het Kerst gebeuren samen op te bouwen" dan het optuigen van een - zij het dan nog zo'n „sfeervolle" kerstboom. De pastori van de Napolitaanse Kerst groep, die vanaf Kerstmis tot en niet 21 jannuari in de kerk van Maria On bevlekte Ontvangen in Soestdijk zal staan, zijn geen grote fraai geklede, gesneden figuren, maar kleine 11 cm. hoge, veelkleurige beschilderde figuur tjes van aardewerk. Zy zyn uiterst delicaat en er gaat een grote beko ring van uit. Voor het allergrootste gedeelte zyn zy vervaardigd door een oude Napolitaan, Gaetano Lusiano. die helaas wegen zyn leeftijd ieder jaar minder produceert. Enkele figu ren zijn door anderen, eveneens be jaarde' lieden gemaakt. Er zijn niet veel mensen meer in Napels, die deze fraaie figuurtjes nog uit klei boetse ren, want ook hier heeft de plastic zijn intrede gedaan, en zelfs in Napels wordt reclame gemaakt met de „on breekbare pastori", die de moeders maar al te graag kopen. Anders is het in de Franse Provence, waar nog hele gezinnen het hele jaar door de figuren voor de Kerst, de „santons" vervaar digen, al wordt het ook moeilijk nog mensen te vinden, die het fijne schil derwerk willen en kunnen verrichten. De Kerstgroep, die ik voor dit Kerst feest afsta, bestaat uit een tot ruine vervallen Romeinse tempel, waar de Heilige Familie zich bevindt, omgeven door de herders, waarvan er één, de zampognaro, de doedelzak speelt, ter wijl een ander, de pifferaro, de fluit bespeelt. Nog kan men in de Kerst tijd in Napels de in schapenvacht ge hulde herders uit de Abruzzen met hun speeltuig in de straten zien. Bo ven de Heilige Familie zweeft de En gelglorie. Ook in de 18e eeuw hebben de Napolitanen voor hun Kerstgroepen steeds Romeinse tempelruïnes ge bruikt voor de plaats, waar de ge boorte plaats vond, hetzij in de grot eronder of op het podium boven. Rechts van de tempel is een holle weg, waar de drie koningen komen aanrijden, te paard (al steeds bij de Italiaanse kribben), vergezeld van hun „servi", hun dienaren. Aan de andere kant van de holle weg is de „stad": de herberg en de markt. Zowel de tempel als de huizen van herberg en markt zijn door Romeinse artisten gemaakt, de tempel door Mario de Carlo, de huizen door Renato Longari. Het geheel is verlicht, maar de ver lichting is in Utrecht aanzienlijk ver beterd en uitgebreid door Dr. P. H. Kylstra en zijn 13-jarige zoon Edzard. Voor de herberg en de werkplaatsjes op de markt is het een hele drukte. Voor de herberg zitten enige mannen en een vrouw, hef nationale gerecht, de spaghetti te eten. Zelfs de „draden" zijn haarfijn uitgebeeld. De waard komt aangesneld met een „fiasco", een fles wijn, de kok staat bij het vuur binnen. Een jongen brengt een tak- kebos en een meisje heeft hooi ge haald. Tegen de wand staat een ge slachte koe en een grote ham. Op de bovenverdieping staat een vrouw de was te doen. Het leven van alle dag. Op de markt zien wij op de achter grond een schoenmaker in zijn werk plaats, zoals men ze in Italië nog ziet zitten, en een smid in zijn smidse, verkopers van groenten en vruchten en van vis. De mandjes met fruit en de karren met vis zijn ware meester stukjes van boetseerkunst. De weg loopt naar beneden naar een bron, 'n paar hooibergen en het vee. Deze kribbe is niet „af", dat zal hij nooit zijn, telkens als ik in de Kerst tijd in Napels zal zijn, zal ik er toch altijd wat bijkopen, totdat deoude mannetjes er niet meer zijn M. Elisabeth Houtzager. De commissie voor de beroepschriften is het geheel eens met de beslissing van het college van burgemeester en wethouders, dat het pension voor buitenlandse werknemers aan de Kampweg 60 te Soesterberg, gesloten dient te worden. Overigens maakte de eigenaar van de logeerinrichting, de heer H. Vlasblom, daar ook geen bezwaar tegen. Zyn verzet gold slechts de termyn waarbinnen de zaak ontruimd moest zyn. Ily ging in beroep om tydelyk uitstel te krygen in verband met de onderbrenging van zyn klanten. Ter zitting bleek dat dat ook gelukt was voor het grootste deel van de daarverblijvende Marokkanen. Voor het laatste tiental wordt nog een on derkomen gezocht. Dë voorzitter van de commissie, de heer J. J. J. M. Fes ten, meende dat gezien de beroeps procedure, de raad zal beslissen in haar vergadering van 21 december, waarna binnen drie dagen het pension ontruimd moet zijn, de sluiting rond kerstmis een feit zou kunnen zijn. Het pension voldeed op géén enkele manier meer aan de gestelde eisen en in een rapport van het Direktoraat voor de Arbeidsvoorziening werd ge sproken van mensonwaardige onder komens en erbarmelijke hygiënische toestanden. voor Midden en Oost Nederland De heer P. Pieren, lid van de beroep schriften commissie, meende dat er al jaren geleden sprake was van er gerlijke toestanden. Hij laakte het ge drag van de heer Vlasblom, die, toen het pand door de gemeente gekocht was, er om-niet had kunnen blijven wonen en er zijn bedrijf in had kun nen uitoefenen. Er waren tien slaap vertrekken en 53 bedden en soms wa ren er meer dan vijftig mensen onder gebracht. Deze betaalden, rekende de heer Pieren uit, gemiddeld honderd gulden per maand, wat neerkwam op 5000 gulden per maand, waarvan toch wel enige verbeteringen hadden kun nen worden bekostigd. Niets was er echter gebeurd, integendeel het pen sion verwaarloosde steeds meer. Overigens stelde de heer Pieren een vraagteken bij het vermoeden dat de heer Vlasblom niet opniuw een pen sion zou beginnen. Deze had inmiddels het pand Kampweg 87 gekocht. De heer Pieren vroeg verder hoe re gelmatig de pensions gecontroleerd werden en meende dat dit verblijf gesloten diende te worden, alhoewel hij enige compassie wilde in verband met de nog onder te brengen werk nemers. Met de Interkerkelijke Werk groep had de heer Pieren contact ge had en hen voorgesteld een Stichting in het leven te roepen, zoals die ook elders bestonden, die zich bezig houdt met de huisvesting van de buitenland se arbeiders. Het bedrijfsleven had in eerste instantie positief gereageerd, maar zich later teruggetrokken. In verband met te verwachten slui ting van meerdere pensions in Soest vroeg hij bijzondere aandacht te be steden aan het menselijk aspect, de arbeiders die er de dupe van worden. Een dochter van de heer Vlasblom verdedigde haar vader. Zy zei dat hy zyn klanten steeds goed behandeld had, maar dat het aan die jongens lag dat de zaak zo verwaarloosd werd. Hy was er dag en nacht voor in touw geweest en had er geen kapi talen mee verdiend. Werkloze arbei ders had hy dikwijls voor niets laten wonen en wat de erbarmelyke hygië nische toestanden betrof meende zij dat dat niet veel verschil maakte met de situatie waarin zy in Marokko ver bleven. Verder gaf zy als oorzaak hiervoor aan de illegale arbeiders die haar vader, juist in verband met de menselijke kant van de zaak, steeds ondergebracht had. Dat was ook de mening van de voor zitter van de interkerkelijke werk groep, dokter J. Lucas, die vond dat door deze hulp het pand uitgewoond was. Hij meende dat het een waar schuwing voor de gemeente moest zijn en pleitte daarom voor een betere aanpak. Ook hij beklaagde over de houding van het bedrijfsleven. Met de dochter van de heer Vlasblom stelde dokter Lucas voor in ieder geval tot 30 december respijt te geven, zodat er voor alle arbeiders een onderko men gevonden kon worden. Wethouder K. de Haan, die de ge meente vertegenwoordigde, zei wel te „Laat ons naar Bethlehem gaan". Luc. 2 15. Kerstkribben zyn in het gebied waar het Katholieke geloof zich had verspreid in de 16e eeuw ontstaan met de bedoeling het wonder van de geboorte, de menswording van Christus op aanschouwelijke, drie-dimensionele wyze voor te stellen, zodanig, dat de toeschouwer meent erby tegenwoordig te zyn en tot meditatie over het heilig gebeuren, tot een soort geestelijke pelgrimstocht wordt aangezet. Het is niet nodig, dat het kerstgebeu ren in Palestina, waar het wonder van de geboorte zich in werkelijkheid heeft afgespeeld, wordt afgebeeld; het kan zeer goed, ja juist zeer goed worden afgebeeld in het land waar men woont omdat zodoende het idee, dat Christus voor iedereen is geboren, nog duide lijker wordt. Wij zullen ons des te meer betrokken voelen bij het gebeu ren, dat zich telkenjare herhaalt: het Kind, dat de Vrede komt brengen voor alle mensen op de hele wereld. Daarom worden Kerstkribben ge maakt, natuurlijk in het Heilig Land, uit het hout van de olijfboom, maar evengoed in Frankrijk, Spanje en Por tugal, in Duitsland, Denemarken en Zweden, bij de Indianen in de Ame- rika's, bij de negers in Afrika, in de materialen, die in deze landen voor komen. Het gebruk van Kerstkribben gaat reeds in de 16e eeuw van het kerk gebouw over naar de huiskapel van de rijken en vandaar naar de woon huizen, niet alleen in Italië, waar de eerste kerstkribben ontstonden, maar ook in andere landen van Zuid- en Midden-Europa. Hoewel het woord „kribbe" oorspron kelijk de etenskrib, de trog van de dieren betekende, ging deze naam al spoedig over naar de gehele stal of grot, die erom heen werd gebouwd. Het geheel werd vroeger ook wel een „Bethlehem" genoemd. In Portugal heet een Kerstkribbe nog een „belén". In Napels valt de bloeitijd der Kerst kribben in de 18e eeuw en wel voor namelijk na 1734, het jaar waarin Karei III van Bourbon, zoon van Phi lips V van Spanje, Koning van Na pels werd. De negentienjarige koning had evenals zijn vader, een grote de votie voor de Heilige Nacht en, uit deze devotie voortkomende, een grote in teresse in .de Kerstkribbe. Hij gaf kunstenaars opdracht voor hem te werken. Zo ontstonden de wereldbe roemde Napolitaanse, barokke Kerst kribben. Men beperkt zich nu niet meer tot de geboorte-scene alleen, waar inmiddels de Drie Koningen, de drie wijzen uit het Oosten, reeds waren bygekomen, zy waren althans „op weg". Maar nu komen er allerlei tonelen bij, die min of meer met de geboorte te maken hebben, om het geheel „echter", rea listischer te maken. Zo ontstaat by- kans een gehele stad, hoog tegen de bergen opgebouwd, zoals met de stad Napels zelf het geval is. Een belangrijke scene is de herberg, er was immers „voor hen geen plaats in de herberg". Zeer nauw daarmee verbonden is de markt, waar het le ven van alledag van de hele stad wordt weerggegeven door de hande laars met hun vele waren, de kopers beladen met hun inkopen, de hand werkslieden en de vele dieren. De 18e eeuwse Kerstgroep had 'n wonderlijke graad van romantiserende realiteit be reikt. Men gaf zich aan de ene kant grote moeite het dagelijks leven voor te stellen, maar aan de andere kant deed men dit op een ge-idealiseerde en veel te „mooie" wijze. Men heeft waarschijnlijk in de vele herbergen in die tijd niet zo volop en zo lekker gegeten als bij de Kerstgroepen is voorgesteld, en op de markten wer den misschien niet altijd zovele en zo fraaie waren verhandeld. De gezichten en handen van de per sonages waren meesterwerkjes van houtsnijkunst, terwijl de wijze, waar op de gezichten minitieus werden be schilderd hen een enorme uitdruk kingskracht verleende. De figuren zelf waren buigzaam en konden in verchillenden standen worden ge plaatst, terwijl aan de kledij de groot ste zorg werd besteed. Prachtige voor beelden van deze Napolitaanse Kerst kribben vindt men in het Museo San Martino te Napels, in het Bayerische Nationalmuseum te Munchen, terwijl voelen voor regelmatige controle onverwachte momenten" en wat illegaliteit betrof meende hij dat spoedig een einde aan zou komen, in dien bij het aantreffen in een pension van een illegale werknemer, de vergunning voor dat pension werd ingetrokken. Van zo'n maatregel zouden dan ook legaal verblijvende de dupe worden, redenen waarom de wethouder de uit voering ervan zelf al verwierp. Een ernstig verwijt maakte hy het bedrijfsleven dat de werkkrachteneer- der in dienst nam dan er vergunnin gen voor afgegeven werden. „Zij be kommert zich er niet om dat de werk nemer ddar de dupe van wordt". In dit verhand meende hij dat er vol doende samenwerking was tussen pen sionhouders, politie, gemeente, werk gever en arbeidsbureau. Wat de sluiting van het pension van de heer Vlasblom betrof dacht hij dat het gemeentebestuur de nodige soepel heid zou betrachten. Op een vraag van het commissielid, de heer R. van Logtenstein, of de heer Vlasblom op een andere plaats weer een pension zou beginnen, antwoordde de dochter: „Echt niet, dat mag u de dochter: „Echt niet, dat mag u zelf doen".

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1972 | | pagina 9