L GELUKKIG NIEUWJAAR! Eigentijds en charmant slapen en waken EEN SIERAAD IS EEN GESCHENK VAN HART TOT HART Een koninklijke afscheidsdronk GOEDE WENSEN VOORZICHTIG MET VEER WERK Sieraden onderstrepen de liefde tussen man en vrouw en accen tueren de gevoelens van genegen heid tussen vriend en vriendin. Een met overleg gekozen sieraad kan de beste tolk van warme gevoelens zijn en wordt terecht welsprekender dan woorden genoemd. Ofschoon de „deugd" het grootste sieraad wordt genoemd, wil de moderne vrouw méér dan abstracte schoon heid; ze wil ook uiterlijk iets tonen. Dat „iets" kan ze in haar oren. in het haar, om de hals, om de armen of aan haar vingers showen, maar niet op alle genoemde plaatsen te gelijk. Want wie zich met een teveel aan sieraden tooit, loopt de kans voor een kerstboom te worden aan gezien. Hoeveel sieraden men tege lijk kan dragen, hangt geheel af van de persoonlijkheid en het type van de draagster. Zelfkritiek is in dit geval zeer noodzakelijk. Ook komt er een zeker flair aan te pas sie raden op de juiste manier en met overtuiging te dragen. Voorts is het wél een feit dat een vrouw zonder sieraden in haast alle gevallen een wat vlakke, saaie en onpersoonlijke indruk wekt. Verder is het een on geschreven wet, dat echt kostbare stukken als „solitair" moeten wor den gedragen, dus geen clip (hoe mooi ook) bij een gouden choker; geen twee opvallend mooie ringen aan één hand. Dat zelfde geldt-voor de heren. Ook zij kunnen overigens tegenwoordig vrijwel alle sieraden dragen die ze mooi vinden, zonder Op een tentoonstelling in Pfortzheim, West-Duitsland, werd duidelijk ge toond hoe sieraden, die tot voor kort alleen nog maar voor haar op de markt kwamen, nu ook heel goed door hém kunnen worden gedragen. Behoort u ook tot degenen die Ieder jaar weer opnieuw spelen met de gedachte géén nieuwjaarskaartjes of -kaarten meer te versturen? Maar het blijft „spelen met een gedach te", want u doet het toch telkens weer. Men zou er ook alleen een eind aan kunnen maken als nie mand het meer deed. Want wat gaat er in u om als u een kaartje krijgt van iemand die u zelf niets hebt gestuurd? U voelt dat als een soort demonstratie, net alsof u de betref fende persoon géén goed nieuwjaar toewenst. Behoort u wél tot de trouwe kaart- jesstuurders, dan zal het u beslist interesseren dat de eerste nieuw jaarskaarten al in de Middeleeuwen zijn uitgevonden. Toen gingen deze kaarten trouwens vroeger „op de post", want het nieuwe jaar begon toen nog op 25 december. Na de Middeleeuwen raakte het gebruik van het sturen van nieuwjaarskaar ten min of meer in het vergeetboek. Maar zo tussen 1700 en 1800 in de achttiende eeuw dus stak de rage haar kop weer met volle he vigheid op. In West-Europa verkoopt men nu al meer dan 60 miljoen nieuwjaarskaarten per 10 miljoen inwoners. Hoe dat precies zit is een raadsel waar u zelf over mag pieke ren. Het is in ieder geval niet de gewoonte méér dan één kaart aan dezelfde persoon te sturen. Maar de oplossing van het raadsel zal vrij simpel zijn. dacht ik. Samengevat kan wel gezegd wor den, dat het jammer zou zijn als algemeen gebroken zou worden met deze hartverwarmende traditie. Met zo'n kaart worden vaak oude vriendschapsbanden opgehaald en nieuwe relaties aangeknoopt. Men kan eenzame mensen een blij ge voel geven met zo'n simpel kaartje, omdat ze daardoor voelen dat ze niet door iedereen worden verge ten. Daarom wens ik u een heel Gelukkig Nieuwjaar toe. met veel nieuwjaarsgroeten van familie, vrienden, bekenden én van onbe kenden. Misschien bent u van plan het oude jaar uit te zitten met een ketel chocolademelk of een geu- ttg glas bisschopswijn, dan Is dat een gezellig en gepast af scheid van de twaalf maanden, die over en langs ons heen gin gen. Maar misschien ook wilt u het „genoegelijke uiteinde" en het „nog betere begin" bezege len met een edele, koninklijke dronk: een glas champagne. Dan levert u het bewijs dat u gevoel voor stijl èn een goede smaak hebt. Want champagne is de edelste aller wijnen en wie hem eenmaal heeft geproefd, zal die naam altijd met een zeker res pect uitspreken. De bewering dat het drinken van champagne toch altijd nog maar een dure liefhebberij is, is maar gedeeltelijk waar. Ten eerste blijft het drinken van deze edele mousserende wijn beperkt tot feestdagen. En als u verder eens precies uitrekent hoeveel u op zo'n hoogtijdag bijvoor beeld op Nieuwjaar uitgeeft voor eten en drinken (inclusief snoepen), zult u zien dat het maar weinig moeilijkheden op levert uw budged zo te verdelen, dat er best een fles champagne af kan, zonder dat u zich wat de rest betreft drastisch moet beperken. DOM PéRIGNON Champagne ontleent zijn naam aan het oude Noordfranse graaf schap Champagne, waar de wijn stokken al eeuwen en eeuwen groeien. Aanvankelijk bestond de wijnoogst daar alleen maar uit de zogenaamde „stille", dus niet-mousserende wijnen. Maar die waren dan ook van zo'n uit stekende kwaliteit, dat ze zelfs werden gedronken bij zalvingen van de Franse koningen in de kathedraal van Reims. Volgens Insiders moet de pater-kelder- meester van de Benedictijner abdij, in Hautvillers, Dom Pérlg- non, het principe van de mous serende wijn hebben ontdekt. Champagnewijn is tot op de dag van vandaag nog steeds omge ven met een soort mystiek. Dat komt omdat de wijnboeren hun produkt volgens een geheim re cept bereiden in de duistere kel ders van de beroemde champag ne-huizen. De Franse wet schrijft precies voor waar wel en waar geen champagnedruiven mogen worden geteeld, en even eens volgens de Franse wet moet de champagne tenminste een jaar ondergronds (in kel ders) worden bewaard, voordat ze mag worden verkocht. Er zijn echter champagnesoorten die twee tot vijf jaar in speciale kel dernissen worden opgeborgen. Door het gistingsproces kan de druk in de flessen oplopen tot meer dan zes kilogram per vier kante centimeter. Door deze overdruk springen er in de op slagplaatsen per jaar zon 100.000 flessen uit elkaar. TUSSENVORM Wie ondanks alles het kopen van een fles champagne een te gro te hap uit het budged vindt, kan een tussenvorm kiezen. Er wor den namelijk ook in andere wijn gebieden mousserende wijnen bereid, volgens hetzelfde prin cipe maar van andere basiswij nen. Deze „champagnes" mogen echter de naam Champagne niet voeren en komen dan ook op de markt als mousserende wijnen of Duitse Sekt. Deze wijnen mo gen echter niet verward worden met de uit Duitsland en Luxem burg stammende Vfns Perlants, die niets anders zijn dan witte wijn waaraan koolzuur is toege voegd. In ieder geval weet u nu op welke wijze u het oude jaar op passende wijze kunt uitwui ven en het nieuwe jaar binnen halen. daarop speciaal te worden aange keken. Wie kostbare sieraden bezit, moet het dragen ervan beslist niet bepalen tot schouwburgbezoek en dergelijke gelegenheden. U maakt er een huiselijke feestdag uitbun diger mee, niet alleen voor uzelf, maar ook voor degenen die bij u behoren. Er rijst bij de jeugd soms verzet te gen de aloude tradities. De moderne communicatiemiddelen en daarvan vooral de televisie, brengt ons vele dingen onder de ogen. waar we vroe ger geen weet van hadden. Het is geen wonder dat ze de schrille te genstelling voelen tussen de ellende die in sommige delen van de wereld heerst en de vaak overdadige wijze waarop hier de winterfeesten worden gevierd. Zulke gevoelens zijn, wan neer ze echt zijn. zeker hogelijk te appreciëren en zelfs de kleinste stap die eruit voortvloeit om ook maar iets mee te duwen in een betere rich ting verdient geen schouderophalen, maar ons respect. Het zou echter wel een zware eis zijn, alle vreugde uit ons leven te bannen, zolang er nog ergens verdriet is. Zeker mogen wij daaraan niet voorbijgaan als aan iets dat ons niet raakt, maar in de meeste levens wisselen voor- en te genspoed elkander af. Zouden we het leed van de hele wereld willen dra gen. dan zou er nooit meer plaats voor vreugde zijn; dan gingen ook onze meest gezegende dagen in een betrekkelijke soberheid voorbij. Het ergste is dat dit juist verlam mend zou werken en ons nog min der geschikt zou maken het gezicht van de wereld een wat vreugdevol aanzien te geven, teder mens heeft af en toe behoefte aan een feestelijke onderbreking van de dagelijkse sleur. Vele jongeren, die geen lust hebben de aloude feesten mee te vieren om dat dat voor hen te zeer in strijd is met wat er elders in de wereld aan ellende is, zoeken echter tóch een vlucht, een toestand waarbij ze zich goed en gelukkig kunnen voelen, maar dan een vlucht in drank en narcotica. Zouden huiselijke gezellig heid en een feestelijk dineetje de we reld meer schade doen? Er is een verzet tegen zelfgenoegzame gezapig heid die het leed van anderen rustig naast zich neerlegt, maar er is ook nog wel een levenshouding denkbaar die ons belangstellend en strijdbaar maakt, zonder iedere levensvreugde prijs te geven. Het is aan ons zelf ervoor te zorgen dat onze goede wen sen geen holle frases zijn; te zorgen dat onze goede voornemens voor een groot deel werkelijkheid worden. La ten we proberen de jongeren in hun verzet tegen het oude zo goed moge lijk te begrijpen. Het is een opgave die al héél oud is. Doch laat ons voorbeeld aantonen, dat niet alles wat oud is verwerpelijk is. Jetty Ik heb het enige tijd geleden al eens in een artikel verteld: de laatste mode in nachtkleding heeft verschillende gezichten, die echter niet van elkaar gescheiden kunnen worden. Ze is een beetje romantisch, vrouwelijk en ongecompliceerd, en heeft voor al ook véél charme. De voorkeurskleuren zijn: champagne, toffee, beige, inka en mais, maar daarnaast zijn ook de standaardkleuren nog in. Onder standaardkleuren worden verstaan: lichtblauw, ibiza, turkoois, rosé, lavendel, meloen en vanzelfsprekend wit. Er zijn dus niet veel kleuren waaruit u géén keus kunt maken, tenzij u speciaal op knalrood en gifgroen valt. Wat de lengte van de ponnen betreft kunt u ook alweer kiezen, en wel uit vier lengtes: 130 cm voor de lange, elegante modellen: 110 cm mo dellen voor de rijpere vrouw; 100 cm normale knieomspelende modellen en 90 cm voor de jeugdige modellen. Wat de stof be treft kunt u een keuze maken uit wel zeven verschillende kwali teiten, van dacron-batast tot Japan-satijn, dat praktisch gelijk is aan zuiver zijde. Wat de pyjama's betreft is de tricot-pyjama in partnerlook nog bijzonder modern. Een extra pluspunt is, dat deze slaapkleding een dubbele functie kan vervullen, omdat ze tevens als huiskleding kan dienen. De herfstachtige bruine kleur is favoriet, maar u kunt ook een keus doen uit andere zachte herfstkleuren. Al met al is het wel duidelijk dat u op vele manie ren eigentijds en charmant gekleed (voor één geld) kunt slapen en waken. Foto rechts: Slaap- en huiskleding in. partnerlook die hetzelfde dessin hebben zijn zeer en vogue. Dit aparte dessin draagt de naam „HawaiP'. Zij heeft de kleurencombinatie gold/bruin gekozen en hij de klassieke kleuren rostlbeige. Foto onder: Lieftallig en jeugdig is dit romantische nachthemd in aktuele lengte. Het rode borduursel in de taille, aan de mouwen en de hals- en zoomafwerking, alsook de rode knoopjes geven het geheel een levendig accent. Het model heet „Kopenhagen en is ook in bleu te verkrijgen. Het is gemaakt uit fijn dacron-katoen- batist. (De hier getoonde modellen staan op naam van Schiesser-S. Line). We zullen er ook dit jaar nlef aan ontkomen, aan dat gesis, geknal en gespetter van „koud vuur, samengevat In het woord vuurwerk. Je zou de kinderen nog eerder een maand lang pa tat en Swiebertje kunnen ont houden dan het afschieten van van gillende keukenmeiden, rot jes, zevenklappers en donder bussen op Oudejaarsavond en bi| de jaarwisseling. Het is een onuitroeibare gewoonte gewor den hel oude jaar uit te luiden met dergellike knal-, licht- en geluidseffecten. De geschiedenis van het vuurwerk is dan ook bij wijze van spreken zo oud als de weg naar Rome. Ze Is al begon nen na de uitvinding van het buskruit (omstreeks het jaar 1313). BIJ verscheidene grote festiviteiten onder Lodewijk XIV in Frankrijk en onder Karei II in Engeland zijn al vuurwerkverto ningen opgetekend. Tot ver In de negentiende eeuw waren die feestelijke vertoningen nog niet gekleurd. Het zogenaamde Ben gaalse vuur dateert van de vo rige eeuw. Pas na de Eerste We reldoorlog is het vuurwerk een kunst geworden van het com bineren van licht-, kleur- en knaleffecten. In feite stoelen het afschieten van donderbussen en aansteken van gillende keukenmeiden in de Oudejaarsnacht echter al op veel oudere gebruiken, Ze zijn een onderdeel van het „lawaal- maken", in oorsprong een mid del om de boze geesten te ver drijven of te weren. Zoals u weet zijn de boze geesten het meest te duchten in de „kleine uurtjes" van Oud op Nieuw. En zien ze kans vaste voet te krijgen op 1 januari, dan moet het volgens medicijnmannen die het kunnen weten een hele toer zijn ze voor het einde van het jaar weg te jagen. BITTER NASMAAKJE Maar traditie of geen traditie, het afsteken en afschieten van vuur werk blijft een feestelijke bezig heid met een bitter nasmaakje. Want ook al wordt over „koud vuur" gesproken, vuurwerk kan zowel brand als ongelukken ver oorzaken. De toeneming van het aantal ongelukken rond de oude jaarsnacht is dan ook niet vreemd aan de beperkende be palingen op dit gebied. Bij de Algemene Vereniging ter Voor koming van Blindheid en bij de Nederlandse Vereniging ter Be scherming van Dieren zou men het vuurwerk het liefst helemaal verboden zien. Niet ten onrechte, overigens, want iedere oogarts heeft een vast aantal patiënten na de laatste dag van het jaar. En ook de huisartsen krijgen dan heel wat kinderen op hun spreekuur te behandelen, die handen of gezicht min of meer ernstig hebben verbrand bij het afsteken van vuurwerk. Ten slot te mag men ook niet vergeten, dat sommige dieren vooral honden zeer gevoelig zijn voor knallen en schieten. In de oudejaarsnacht wordt een aantal van hen voorgoed de stuipen op het lijf gejaagd na al die onver wachte ontploffende donderbus sen en aanverwante artikelen. Daarom Is de waarschuwing om voorzichtig te zijn met vuurwerk lang niet overbodig. Vuurwerk leveranciers en politie-instanties wijzen er leder Jaar weer op, dat rotjes, voetzoekers, gillende keukenmeiden en dergelijke na het aansteken terstond op de grond moeten worden gegooid. Dus niet met een boog wegwer pen en zeker niet naar anderen gooien. Vuurpijlen mogen niet in de hand, maar moeten in de hals van een fles wordèn aan gestoken. Wie anders handelt, loopt gevaar en brengt anderen in gevaar. En toch handelen elk Jaar opnieuw weer honderddui zenden kinderen en volwassenen anders. Zorgt dat u en de uwen daar ntet btj zijn. Het verlies van een oog is een onherstelbaar verlies, waarmee niet te spotten valt.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1972 | | pagina 17