■I,
DRIE STERREN EUPTELEX
voor m
LABI SIFFRE SCHEPT SFEER
WAAR JE WET OMHEEN KUNT
1 I I
mmm
THE PIPS?
WIST
BRIDGET ST. JOHN: Ik probeer Én
alles het wonder te ontdekken
r V
Tm
r:f«'-
m
m
I
'ORGEN
band -
Delta
tIGHT
Negram
lydor
(Tineke)
n Haag)
a (Tom)
Alex Harvey, de Amerikaanse zanger die In oktober speciaal voor
TOPPOP en enkele radio- en persinterviews overkwam uit Los Angeles, is
13 en 14 december opnieuw in ons land geweest voor een exclusief optre
den voor het UNICEF GALA, dat 22 december als avondvullend program
ma wordt uitgezonden. Hij kwam overigens niet alleen, want voor het kerst
nummer dat hij gaat zingen ,,Good time Chrismas time", nam hij zijn ze
venjarig zoontje Lex mee, die in dat nummer een fantastisch partijtje zang
voor z'n rekening neemt.
Na het uiteenvallen van de Creedence Clearwater Revival heeft Bove-
ma nu een sampler van het roemruchte kwartet uitgebracht onder de titel
Creedence Gold". De nummers op deze elpee zijn stuk voor stuk van met
goud bekroonde LP's dus waarvan er meer dan een miljoen verkocht zijn.
Zo kun je o.a. horen „Proud Mary". ,.Bad moon rising", ,,Down on the
corner", ,,I heard it through the grapevine, ,.The midnight special", „Have
you ever seen the rain", „Born on the bayou" en „Susy Q".
„Stir don't shake" Is de nieuwste plaat van de Engelse countrygroep
Southern Comfort. Buien een groot aantal eigen nummers heeft de groep
zich ook gewaagd, en met sukses, aan het bewerken van stukken als „If I
feil" (Beatles), „Harvest" (Neil Young), ,,1'm walking" (Fats Domino) en
het bekende „Sleep walk", waarin Cordon Huntley (een middenvijftiger)
zich even van zijn allerbeste kanten laat horen op zijn pedal-steei. De plaat
is opgenomen in de Abbey Road Studio's.
Telstar-veteraan Dikke Leo wist twee talentjes te zitten in de omge
ving van zijn woonplaats Helmond: Theo Hans uit respectievelijk Som
meren en Lierop Beiden zijn 14 jaren jong. Een en ander had tot gevolg
dat onlangs de eerste single van het tweetal (zie foto) het levenslicht zag:
„Paramaribo" en „Anneliesje". Een fris en charmant singeltje.
D« elpee „Third down, 110 to go" van Jesse Winchester heeft uitermate
lang op zich laten wachten. Jesse's eerste elpee staat na bijna twee jaar
nog altijd zeer goed genoteerd op de privé-hitlijst van menige popliefheb
ber. Deze naar Canada uitgeweken Amerikaan, die we eigenlijk wel een
legendarische figuur in de pop mogen noemen, heeft met zijn tweede elpee
opnieuw een zeer indrukwekkend staaltje muzikaal kunnen geleverd. Ook
zonder de hulp van grote namen is hij in staat tot grote hoogten te komen.
Als we nagaan dat Jesse voor zijn eerste LP ruim 20 jaar nodig had, dan
mogen we met de twee jaren voor zijn tweede echt niet mopperen.
ÓLAOYS KMGHT4T>éF*>S
Het lijkt erop dat Gladys
Knight en The Pips eindelijk in
Nederland en Europa die erken
ning zullen krijgen, die ze al vele
jaren verdienen. Gladys, met
haar stem en capaciteiten, is de
laatste tijd in Amerika als een
komeet omhooggeschoten, wat
resulteerde in drie gouden platen
en een overvolle konsertagenda.
Hier bleven haar platen het niet
zo goed doen, totdat "Help me
make it through the night" opeens
aansloeg. Naar verluidt loopt de
onlangs uitgebracht maxi-single
aardig, hoewel het beter zou kun
nen. maar dat kan nog komen
natuurlijk. In ieder geval waren
de reacties na het Amsterdams
konsert en het VPRO-Tv-optreden
in "Demokratie" erg gunstig.
Rob van den Bosch, de erg ak-
tieve promotor van het Tamla-Mo-
town-label in Nederland, had een
gesprek met Glaays tijdens haar
verblijf in Nederland, waaruit we
graag enkele stukken laten vol-
dat.„ „Clap your hands" de nieuwste single is van Bonny St.
Claire
Aphrodites Child voor het eerst sinds het vertrek van
zanger Demis Roussos weer op de hitlijsten staat? Hun
nieuwste hit heet: „Break" Toepasselijk, nietwaar?
„You-kou-la-Ie-lou-pi" van Mouth MacNeal toch zo'n
hit is geworden als de vorige? Hoewel iedereen die bij
de opnamen betrokken was er wel op gerekend had.
niemand weet waarom de bananen krom zijn, zelfs An-
dré van Duin niet?
ik es heb horen zeggen: „Waren de bananen recht van
lijn, dan zouden het geen pisangs zijn"?
ze er overigens even lekker om smaken?
Mouth MacNeal op woensdag 13 december voor het
eerst in'Zwolle zijn opgetreden?
dat... het nog nooit is voorgekomen dat Michael Jackson, de
benjamin van de Jackson 5, met liefst twee singles in
de topdertig (van Hilversum 3) staat? Toch is het nu
zo, en wel met de maxi-single „Ben" en met „Ain't no
sunshine".
de Britse leraren in de Engelse taal iedere keer weer
verslagen naar het hoofd grijpen wanneer de groep
Slade (zie foto), een nieuwe plaat uitbrengt? De laatste
single, „Gudbuy t'Jane", laat ook alweer weinig over
van' het korrekte Engels.
dat..
dat..
dat..
dat..
dat.
dat.
dat..
gen. Zo bleek bijvoorbeeld dat
Gladys Knight en The Pips de
enige succesvolle groep van Mo-
town is, die niet door deze
maatschappij ontdekt werd, om
de eenvoudige reden dat de
groep al veel langer bestaat. Gla
dys: "We zingen nu al 18 jaar
samen ("We" dat zijn Gladys en
haar broer Merald Knight en
haar neven William Guest en Ed-
ward Patten), en ik hoop het nog
minstens zolang vol te houden
We willen graag een TV-special,
maar dan een, die volkomen an
ders wordt opgezet dan de
doorsnee-Specials. We streven
naar vier of vijf Gouden Platen
(we hebben er nu drie: "I heard
it through the grapevine", "It I
were your woman" en "I don't
want to do wrong"), niet omdat
we hebberig zijn, maar omdat dat
gewoonbetekent dat we vooruit zijn
gegaan."
Met "I heard it through the gra
pevine" kwam in Amerika het
grote succes. Hoe ging het daar
na? Gladys: "Sinds die plaat heb
ben we, wat betreft de platenver-
koop een erg slappe tijd gehad.
"Grapevine" was een miltionsel-
ler. We had-den veel moeite om
een juiste opvolger te vinden.
Moesten we een andere weg
inslaan of op het succes van
"Grapevine" voortbouwen? Dat
was een moeilijke tijdNu we
nog twee gouden platen hebben
zijn we op de goede weg. Gouden
platen zijn erg belangrijk voor
een artiest. Het betekent een be
paalde aantrekkingskracht. Groe
pen met een reeks gouden platen
trekken volle zalen, waar ze ook
optreden, wat ze ook brengen op
het podium. Dat bedoel ik: we
hebben dat punt nog niet bereikt.
We hebben meestal geen volle za
len. soms zijn ze maar half vol.
Pas als er voor Gladys Knight en
The Pips rijen mensen voor het
theater staan, dan pas hebben we
dat bepaalde punt bereikt."
Gladys' hang naar Stardom
I
Gamma een nieuwe Nederlandse rockgroep is, waarvan
juist een elpee werd uitgebracht door Delta Records?
Binnenkort meer nieuws over plaat en groep.
datMarie .Jeanne" de tiende plaat is van de George Baker
Selection?
vele platenmaatschappijen in verband met de feestda
gen momenteel een plaatopnamestop hebben?
Eén van de mooiste elpees van
de laatste maanden Is voor mij
zonder twijfel het laatste
werkstuk van de Nigeriaans-En-
gelse zanger Labi Siffre: "Crying
laughin loving lying". Heel ge
woontjes, zonder allerlei poespas
en overbodig muzikaal geweld,
legt deze knaap een aantal songs
op de plaat vast, die stuk voor
stuk juweeltjes zijn. Heel ingeto
gen, verlegen haast, weet Labi
Siffre die liedjes een sfeer mee
te geven waar je tijdens het
luisteren niet omheen kunt. Je
raakt onder de invloed van die
sfeer, die je doet beseffen dat
muziek ook anders mooi kan zijn
en vooral melodieus. Persoonlijk
vind ik diit een van de fijnste
kanten, die er aan deze schijf zit
ten. B-uiten het feit dat Labi Sif
fre, 27 jaar en nog maar sinds
enkele jaren carrière makend als
zanger, een natuurtalent is als
het op komponeren aankomt.
Luister maar eens naar de ti
telsong, of "It must be love".
Heel indringend is de song waar
mee plaatkant 1 opent: "Saved".
Met wat voor begeleiding ook
straalt er een sfeer uit die je de
koude rillingen bezorgt. Labi Sif
fre (zie foto), ging een moeilijke
weg voordat hij "ontdekt" werd.
Dag en nacht gratis musiceren
en ondertussen geld verdienen
met baantjes als taxichauffeur
kantoorbediende en het rondbren
gen van pakjes. Eerst zocht Labi
het bij soulbands, maar in '66
werd hij voor een solo-act gekon-
trakteerd in de R-onnie Scott's
Club in Londen.
Daar werd hij ook als songwri
ter ontdekt. Nu zingt Labi bijna
uitsluitend eigen werk (de num
mers op zijn laatste elpee zijn
allemaal van hem). In Nederland
werd Labi bekend door zijn
hitsingle "Too Late", waarmee
hij de topveertig bereikte. Zijn el
pee "The singer and the song"
gaf hem hier talrijke nieuwe
fans. H'et ls voor mij zo klaar als
een klontje <tet Labi het met zijn
nieuwste elpee helemaal gaat ma
ken.
Heel opmerkelijk is de derde
elpee van de Amerikaanse
moog-kennerg bij uitstek Beaver
en Krause. Op "AU good men"
laten ze horen dat de moog syn
thesizer een volwaardig muzie
kinstrument is, waarmee het
goed spelen is. Ze laten horen dat
hei ding volkomen onschuldig is,
niet bijt of slaat. Met de moog
brengen ze bijvoorbeeld de "Pre
lude" van Bach, maar ook moder
nere, eigen komposities. Een heel
mooi instrument waarmee je mu
zikaal gesproken bijna atte kan
ten op kunt. Juist die variatiemo
gelijkheden worden op deze elpee
ten volle benut, al dan niet in
samenspel met de klassieke
instrumenten of zelfs met een
kompleet koor. Parasound Inc. -
een maatschappij die veel werk
verzet in de kommersjele TV- en
ra dioproduktieonderzoekingen
verricht op het gebied van onder
zoek, ontwerpen en produktie van
de synthesizer, hebben met hun
muziek weer eens een andere zij
de van popmuziek willen blootleg
gen. Eén van de vele kanten zou
den we willen zeggen.
komt niet voort uit een verlangen
naar rijkdom en weelde. Zij heeft
een veel minder egoïstisch en vol
komen begrijpelijk motief: "Ik
wil zoveel mogelijk facetten van
de showbusiness bestrijken. Ik wil
gaan schrijven; ik heb al enkele
songs op m'n naam. Een paar
voor Jr. Walker en The AU Stars
er. enkele oude hits van Marvin
Gaye en Tammi Terrell en David
Ruffin waren door anderen sa
men met mij geschreven. Ook
produceren en akteren hebben
mijn grote belangstelling. Ik wil
graag alles doen, maar eerst
moet ik sukses hebben in één er
van: zingen en een groot eigen
pubUek bereiken.
Ik vind het enorm fijn in Euro
pa te werken. Alles gaat daar
zoveel gemakkelijker dan in Ame
rika. Veel rustiger. Misschien
daarom is mijn laatste single
"Help me make it through the
night" zo leuk overgekomen."
Met Bridget St. John begon het
zoals met zovel-en: eerst zingen
in het kerkkoor, vervolgens op
school, om tenslotte ontdekt te
worden door iemand uit het
"vak" en platen te maken. En
daarna al dan niet geëerd te wor
den als zangeres. Het staat er zo
vrij eenvoudig, maar toch is het
wel ongeveer zo gegaan. Het En
gelse meisje, dat op school viool
en trompet speelde omdat nie
mand anders dat deed, kocht
tenslotte de gitaar die ze van
haar vader niet mocht hebben, en
ging liedjes komponeren. Met
haar zes- en twaalfsnarige gita
ren reisde ze collegezalen en
clubs langs, om te spelen voor
een publiek dat meestal in hogere
sferen vertoefde. Maar er is
meer dan aUeen maar talent voor
nodig om een halfvolle aula met
luidruchtige, door drank vertroe
belde studenten tot luisteren te
brengen met niets anders dan
mooie liedjes en een acoustische
gitaar. Toch speelt Bridget het
bijna elke avond klaar, muzikale
schoonheid uitstralend met een
immer aflatende vastberadenheid
en steeds meer succes.
Een jaar of drie geleden hoorde
Engelands populairste disc-jockey
John Peel een bandje met zes
songs van Bridget en hij was zo
enthousiast dat hij haar kontrak-
teerde voor zijn Night Ride radi
oprogramma. Daarop volgden op
tredens in andere radio- en ook
TV-shows en het leek erop dat
Bridget het zou gaan maken.
John Peel, die in 1967 samen met
Clive Selwood het Dandelion-la-
bel oprichtte als uitlaat voor ar
tiesten die door de gevestigde pla
tenmaatschappijen niet voldoende
werden geaccepteerd, produceer
de haar eerste elpee "Ask me no
questions". Hierop werden 12 ei
gen composities op genomen,
waarvan de acoustische begelei
ding tot een minimum werd be
perkt. Op de tweede langspeler
"Song for the gentle man" werd
het geluid van de liedjes wat vol
ler, kompletei, terwijl onlangs el
pee nummer drie is uitgebracht
naast Bridget St. John liefst 11
andere musici hebben meege
werkt. Het gevolg is een elpee,
die de songs van Bridget nog wat
meer diepte geeft, zonder aan "o-
ver-producing" ten onder tegaan.
Drie elpees, die door drie
verschillende mensen zijn gepro
duceerd: achtereenvolgens John
Peel, Ron Geesin en nu Jerry
Boys. Alle drie zijn ze er merk
waardig goe in geslaagd, de stem
van Bridget in het middelpunt
van de muziek te houden. Juist
die stem, hoewel helemaal niet
bijzonder goed, bepaalt net als bij
Leonard Cohen. Elton John en
noem ze maar op, de sfeer van
de plaat. Dat is ook op "Thank
you for" gelukkig zo gebleven.
Naast haar eigen komposities
heeft Bridget St. John ook de Dy-
lan-kompositie "Love minus ze
ro", de Buddy Holly hit "Every
day" en de traditional "Lazarus"
op haar eigen, originele wijze ver
tolkt. De muziek van Bridget pro
jecteert haar positieve en mis
schien daardoor niet alledaagse
wereldvisie. "Op de een of mde-
re manier bekijk ik de dingen,
zoals een kind dat zou doen - ik
denk, dat ik in alles het wonder
probeer te ontdekken - maar het
gebeurt niet vooropgezet of over
wogen, het gaat gewoon spon
taan."
as Vaak)
MEE
Istar