THE KINKS „LIVE"
MINDER VERRASSEND
DAN IN STUDIO
MIS STERREH F0FTELEX
THE JACKSON 5 HEEFT GEEN
ZORGEN VOOR RE TOEKOMST
- - ■- "h-
de gehele plaaticant Ia beolag
neemt. Ik denk van niet.
Dan ligt voor mij op de draaita
fel het vijfde album van Eksep-
tion, getiteld „Ekseption 5". Het
kan dan ook niet anders of het
album wordt geïntroduceerd met
,,The 5th" van Ludwig von Beet
hoven, een korte inleiding die
even herinneringen oproept aan
hoe het allemaal begon met onze
Ekseption. Ook de finale is van
Beethoven, waarmee de grote
meester een gepast eerbetoon
krijgt. Tja, wat kun je verder
over deze langspeler vertellen?
Rein, Dick Cor, Peter en Rick
(zie foto) hebben er de tweede
helft van dit jaar hard aan ge
werkt, nadat zij in de eerste helft
de handen meer dan vol hadden
aan allerlei toernees en optreden
in landen als Duitsland, Israël en
Skandinavië. Het album is opge
dragen aan Tony Vos, de man die
de eerste 4 langspelers produceer
de voor Phonogram. Zoals we ge
wend zijn van Ekseption is de mu
ziek technisch van bijna onnavolg
bare kwaliteit. Vele muzikale stro
mingen, van klassiek tot moderne
jazz, zijn opnieuw verweven tot
een hechte maar afwisselende
eenheid, die deze elpee een waar
dige opvolger van de „vierde"
maakt. Ditmaal wat meer werk
voor de blazers, wat meer produk-
tiewerk ook van Rick van der Lin
den, én. .een nieuw geluid, ge
produceerd door Rick van der Lin
den Jr. in het stuk ,,My son".
Dat belooft heel wat voor de toe
komst.
dat de opnamen voor de elpee ,Rock Roll Music To The World'
van Ten Years After gedeeltelijk werden gemaakt tijdens een
konsert in Cap Ferrat in Zuid-Frankrijk met behulp van de
daar aanwezige mobiele studio van de Rolling Stones onder
leiding van Chris Kimsey?
datde andere nummers zijn opgenomen in de Olympic Studio in
Londen?
datalle nummers zoals gewoonlijk werden gekomponeerd
door sologitarist Alvin Lee?
datBlack Magie" de afscheids-elpee is van Martha Reeves
The Vandellas? Dit trio bestaat niet meer.
dater van de elpee ,,Four Tops Reach Out" een dikke 50.000
exemplaren zijn verkocht in Nederland? Het was de best ver
kochte Tamla-Motown elpee hier. Welnu, deze elpee en de
elpee ,,Four Tops Live" zijn nu als dubbelalbum te koop voor
f 29. Gewoon te gek. Op de foto The Four Tops.
er meer dan 100.000 exemplaren verkocht zijn van de single
„Mandolinen in Nicosia" van de Zangeres Zonder Naam?
Wim Sonneveld ooit al eens gezegd heeft: ,,Dat mens ver
koopt platen zeg... of je 'n emmer leeggooit!"
„Together alone", de eerste single van Melanie op het nieu
we Neighbourhood-label, afkomstig is van haar nieuwe, bin
nenkort uit te brengen elpee?
„Together alone" bovendien haar eerste produkt is sinds een
jaar?
„Living in harmony" de nieuwste song is van Cliff Richard?
Misschien eindelijk weer een topper voor hem in Holland?
de Bobbie Gentry-kompositie „Benjamin" nu ook door ons
aller Martine Bijl op de plaat gezet is?
Arne Jansen na „Meisjes met rode haren" nu is overgestapt
naar „Zo zijn de meisjes"?
er steeds meer oude hits opnieuw worden uitgebracht? Nu
ook „Apache" van The Shadows, „Friday on my mind" van
The Easybeats en „Red sails in the sunset" van Fats Domino.
„Kenne me nog laache" de titel is van de live-elpee van ca
baretier Herman Berkien en zijn cabaret? De opnamen wer
den gemaakt in het Haarlemse Haarloheim-theater.
Golden Earring voor een toernee van twee weken naar Duits
land is vertrokken?
beste buhne-groepeo vmi het
ted Kingdom »ijn. "tfat een «feer
weten Ray Davies en zijn mak
kers te creëren! Het gaat alle
maal met ontstellend gemak en
een goed gevoel voor het leggen
van kontakten met Jan Publiek.
Zoals ik al schreef ia veel werk
afkomstig uit de laatste elpee
„Mushwell HiMbillies", maar ook
presteren de Kink» het om hun
grote hit „Lola" nog eens te bren
gen, en dat op *o'n wijze, dat
feeststemming bij voorbaat al ge
waarborgd ia.
Slotkonklusie: met „Everybo-
dy's a star, everybody's in
show-biz" maak je je de gelukki
ge bezitter van een album, dat
veel beter Is dan de prijs 27
zolang de voorraad strekt) doet
vermoeden. Daarbij krijg je op
een inlegvel ook nog eens de
teksten van de nieuwe songs. Wat
wil je nog meer?
Ook The Bee Gees, de gebroe
ders Barry, Robin en Maurice
Gibb (Zie foto), zijn onlangs met
een nieuw album verschenen, dat
dat
de tetei „To hom at concern"
meekreeg. Op dit album maken
zij gebruik van de muzikale kwali
teiten van Allan Kendall (sologi-
taar), Clem Cattuk (drum») en
Cieoff Bridgeford (drums). Aan
het album vallen twea dingen op.
In de eerste plaats krijg je het
gevoel dat de Bee Gees weer hele
maal hun vroegere stijl hebben
teruggevonden, of opnieuw ge
creëerd. De songs laten het Bee
Gees geluid hoern waarmee ze
hun vele fans veroverden, de tijd
van „World", „Worde", „The sin-
ger and the song" en ga 20 maar
door. Opeens hoor je echter ook
het doordringende geluid van de
Moog Synthesiser en dan merk je
dat ook de Bee Gees niet wars
zijn van nieuwe ontwikkelingen.
Het moeilijke instrument wordt re
delijk bespeeld door Maurice
Gibb. In totaal op deze elpee 13
liedjes, waarvan de langste pre
cies 5 minuten duurt („Sweet
song of summer"), In ben be
nieuwd of de Bee Gees ooit nog
eens een kompositie maken, die
Ze waren even in ons land, de
vijf beroemde broers uit Ameri
ka, The Jackson 5. Michael (13),
Marlon (14), Jermaine (17), To-
riano (19) en Jackie (20) hebben
in het land van Uncle Sam door
hun vele hits en TV-shows een
onvoorstelbaar grote populariteit
opgebouwd. Maar wat wil je nog
meer: geen andere groep brak
het door de Beatles gevestigde re-
kord van zoveel hits in een zo
korte tijd; geen andere groep
presteerde het om in nog geen
twee jaar tijd zes songs naar de
eerste plaats te zingen! Met de
vijf broers uit Gary, Indiana, is
het allemaal erg snel gegaan.
Drie jaar geleden maakten zij op
aandrang van vader Joseph
Jackson de eerste single: „I want
you back", die meteen naar de
eerste plaats schoot. De plaat
kwam vooral tot stand door toe
doen van Diana Ross van toen
nog The Supremes, d>e de jon
gens hoorde zingen en zó en
thousiast was over wat zij hoorde,
dat ze bij manager Berry Gordy
van Motown Record Corporation
een auditie wist los te peuteren.
Daarna ging het erg snel.
„ABC", The love you save", „ril
be there", „Mama's pearl",,, Ne-
ver can say goodbye", „Maybe
tomorrow", „Sugar dad-
dy". .Met de laatste zijn we
trouwens al in 1973 beland, want
„Sugar daddy" is momenteel
hard op weg om de zevende no. 1
hit voor The Jackson 5 te worden.
Vlak voor „Mama's pearl" uit
kwam, scoorden zij in Europa tus
sen neus en lippen door nog een
grote kraker met ,,Goin' back to
Indiana", een nummer uit hun
derde album; een idee dat in Hol
land ontsproot en resulteerde in
een no. 1 hit in Zweden, een forse
top-20 notering in Holland zelf en
een top-10 in België en Duitsland.
Na „Maybe tomorrow" kwam
de 12-jarige Michael met een so
lo-schijf, welk idee duidelijk was
geïnspireerd op het succes van
hun blanke tegenhangers The
Osmond Brothers, waarvan ook
de benjamin Danny soloplaten
maakte. „Got to be there" staat
op dit moment no. 2 mét stip in
de Amerikaanse top-100 en zal
zonder twijfel de eerste plaats be
reiken.
Inmiddels zijn er 11 elpees en
18 singles van het vijftal uitge-
bx-acht, wat veel goud heeft opge
leverd. In Amerika is zelfs een
kompleet boekwerk over The
Jackson 5 uitgebracht, waarin je
letterlijk alles over de vijf gebroe
ders kunt vinden. Je ziet meteen
welk een reusachtige business er
rond de zangtalenten is opge
bouwd en waarbij miljoenen ge
woonste zaak van de wereld zijn.
Zorgen voor de toekomst hoeven
de Jackson-broers zich dan ook
niet meer te maken, zo jong als ze
zijn.
dat
dat
dat
dat
dat
dat
dat
dat
..Bverybody's a »tar, everybo-
<ty's in show-biz", de nieuwste
verzameling songs van de Kinks
(zie foto) verpakt in een fraai
dubbelalbum, zal de talrijke fans
van de Engelse groep weer veel
luistergenot verschaffen. Het al
bum bestaat uit twee delen: de
eerste LP bevat nieuwe studio-op
namen, het tweede deel is live
opgenomen en bevat merendeels
songs uit de eennalaatMe elpee
„Mushwell Hillbillies".
Nu moet me direkt van het
hart dat de studio-opnamen - hoe
wel technisch weer van zeer hoog
gehalte - minder verrassen dan
de songs op „Mushwell". Er zijn
wat zwakker songs bij, wat we
eigenlijk niet verwacht hadden.
Gelukkig staat daar zoveel goeds
tegenover, zoals het geweldige
„Celluloid Heroes" en ..Superso-
nic Rocket Ship", om enkele lied
jes te noemen, dat we die zwakke
re momenten graag vergeten.
Zeker zoveel plezier beleven we
echter aan de live-opnamen, die
laten horen dat de Kinks een der
errmmpft.
tmwrt
Na een aantal jaren is het legendarische Jazz At The Philharmonic
weer in Nederland geweest. In het Amsterdamse Concertgebouw werd een
eenmalig konsert gegeven, dat om 24.00 uur 's nachts begon. „Jazz at the
Philharmonic" is samengesteld uit louter beroemde namen, zoals Oscar
Peterson, Benny Carter, Roy Eldridge. Louis Bellson, Al Grey, Eddie
„Lockjaw" Davis en Nils Henning Pedersen. Op de foto links bovejl Oscar
Peterson, linksonder Roy Eldridge, rechtsboven Benny Carter en rechts
onder Louis Bellson.
De komplete geschiedenis van Sonny Se Cher wordt verteld op het At
lantic dubbelalbum „The Two Of Us" (f29.vier kanten met elk zes
nummers vormen een zeer kompleet overzicht van dit wereldberoemde
duo, dat toch wel een opmerkelijk te noemen karrière achter de rug heeft
in de popmuziek. Oolf de solo-karrière van Cher wordt op dit album be
licht, zodat we naast tijdloze hits als „The beat goes on", ,,I got you babe",
„Sing c'est la vie", „500 Miles" en ga zo maar door ook „Little man",
„Stand by me" enz. tegenkomen.
De groep White Witch doet wat uiterlijk betreft wat aan Alice Cooper
denken. De muziek van deze nieuwe Amerikaanse bijna-hardrock-groep
klinkt echter wat meer gekomponeerd en doorzichtiger. White Witch ont
stond begin vorig jaar en groeide snel tot een voortreffelijke harmonie van
vijf muzikale breinen, te weten: Ronn Goedert (leadvocaal, percussion),
Buddy Richardson (leadgitaar, vokaal), Beau Fisher (bas), Buddy Pender-
grass (keyboards, vokaal) en Bobby Shea (drums, vokaal). Op hun debuut
elpee „White Witch" gebeuren zeer veel en vaak ook mooie dingen en mei
„an open mind and an open ear" valt er heel wat plezier aan te beleven.
Zoals bekend mag worden verondersteld, verdiende Jimmy Webb om
streeks 1968 al zijn sporen als gevierd songwriter met nummers als „B.\
the time I get to Phoenix", „MacArthur Park" of „Up. up and away". Ir
'69 stopte hij echter met het produceren van songs voor anderen en be
waarde hij al zijn nieuwe komposities verder voor eigen vertolkingen. Er
zo worden we nu na „Words and music" en „And so on" alweer met zijr
derde album gekonfi-onteerd. En nog altijd bereikte Jim met zijn eigen ver
tolkingen niet het financiële waarderings-niveau van zijn voorafgaande pe
riode, terwijl hij toch echt wel kan bogen op een zeer aanzienlijke krinf
van fanatieke bewonderaars. Vooral in een door de damesbladen samenge
stelde hitlijst zou hij een zeer goed figuur slaan. Hij verdient echter meei
dan dat, en wie weet zal deze derde elpee daartoe bijdragen.