Brass Construction of waar schooi- vriendschap ai niet toe kan leiden SOLUTION KIJKT OVER DE GRENZEN Chess-katalogus bij Phonogram Een dozijn successen van Dorus De bedelaar van Parijs NEXT ONE uit Volendam FULLHOUSE Frank Kramer breekt door Op de Franse loer Schlager-festival Soester Courant van donderdag 8 juli 1976 Tot voor kort had waarschijnlijk nog nooit iemand van ze gehoord, maar sinds de dag dat Veronica de single „Movin" tot alarmschijf bom bardeerde, is Brass Construction een .naam die nu publiekelijk be kend is. Maar ondanks het feit dat de single en de L.P. nu hoog in de Amerikaanse charts staan, is Brass Construction een groep die al zo'n goede acht jaar meedraait in de wereld van de Lichte Muze. De nu negen-man-sterke-for- matie begon als een New Yorks kwartet, genaamd The Dynami'c Soul, die bestond uit: Randy Mul ler, oprichter en inspirator van de groep, Wade Williamston, Larry Payton en Jesse Ward. De groep kombineerde de rock, zoals hij uit Engeland kwam over waaien, met Hun eigen (zuid) Ame rikaanse invloeden zoals de Latin, Jazz en Brass. In 1972 veranderde de groep hun naam in Brass Construction, na toevoeging van vijf oude school vrienden aan de oude vier man ster ke formatie. De reden van de naamsverandering schuilt in de verandering van de muzikale stijl. De groep ging steeds meer de brass kant op met instandhouding van een strak R en B ritme. De grote diversiteit aan instru menten is tekenend voor deze ver andering: waarbij de nadruk blijft liggen op het glimmende koper werk. ..Maar" zegt Randy Muller ,.we zien ons niet als een strikte Brass-band, onze stijl van muziek maken is daarvoor veel te veel geïnvolveerd door andere invloe den". Ondanks het feit dat deze Brass Construction L.P., het eerste kas succes is voor de groep, is het toch geen debuut L.P. Op het Doek label, gefinancierd en gerund door Jeff Lane, manager en produ cer van Brass Construction, werd al eerder een B.C. elpee opgeno men: „Two Timin' Lady", De opna mes voor deze L.P. duurden drie maanden, reden hiervoor was, dat de groep te perfectionistisch te werk ging. Gelukkig heeft de groep hieruit lering getrokken, en hun laatste plaatwerk bevat dan ook een grotere dosis vitaliteit en originaliteit. Bernd Clüver ,Der Junge mit der Mondharmonika' Bcrnard Brink „Ich hör' ein Lied" Deze Neerlands Hoop in Bange Dagen is ernstig bezig een gooi te doen naar de exportprijs 1976. Solu- tion's expansieve bedoelingen ko men goed tot uiting in hun activi teiten in Duitsland en Engeland. Vooral in God's own Country draait het erg goed, waar de groep een toer heeft gedaan samen met Gentle Giant. Solution speelde een set van 45 minuten, waarbij vooral repertoire te horen was van hun laatste plaat werk Cordon Bleu. De vele encores en de enthousi aste reakties van het Engelse pu bliek zijn tekenend voor Solutions groeiende populariteit in Engeland. Zelfs Europa is te klein gewor den voor de in het groot denkende jongens van Solution, want een week of drie geleden kwam offi cieel cp de Amerikaanse markt Cordon Bleu uit. De plaat die reeds op import leverbaar was, ont vangt veel airplay op de FM-sta- tions en zelfs enkele R en B sta tions wagen zich aan Solutions •hoofdgerecht Cordon Bleu. Deze zomer, met 1 juli als streef datum, gaat deze Groningse forma tie de pas gereedgekomen privéstu- dip's van Rocket producer Gus Dudgeon in, voor de opname van de nieuwe LP. Waar een klein land al niet groot in kan zijn. Sinds korte tijd heeft Phonogram beslag weten te leggen op de be faamde „Chess-katalogus". Om Uw geheugen nog even op te frissen betreffende het Chess-label. geven wij U de nu volgende informatie: in 1947 besloten de broers Leonard en Phil Chess een platenmaatschap pij te stichten, die vooral gericht zou zijn op de zogenaamde zwarte muziekmarkt. Zo ontstond de maatschappij ..Aristocrat". waar van na 2 jaar de naam werd veran derd in Chess Records. Dit alles speelde zich af in een van de be langrijkste Amerikaanse in dustriesteden Chicago. Er bestond in die steden een gro te vraag naar goedkope ar beidskrachten. In hel zuiden van de VS leefden grote groepen ne gers die het zware werk en d«- daarbij behorende rotte behande ling op de plantages zat waren Daarom besloten zij hun geluk i< zoeken in het meer liberale en rr- kere noorden van het land mei d« vele mogelijkheden. Met de koins' van deze groep vond er in he noorden een opleving plaats va: de zogenaamde zwarte muziek de vorm van ..work-songs", een fil mische manier van zingen. d« „gospels", het gezang in de kerk waarbij de neger zijn geloof be lijdt en vooral de „blues", het ne groïde levenslied. Al deze invloe den vond men terug in de „stadsblues". waarvoor de Chess-broers belangstelling («jon den. Binnen de kortsJ_ mogelijke tijd presteerden Leonard en Phil het om een succesvolle katalogu.- samen te stellen. Van vijf grote namen uit dezi zeer uitgebreide katalogus brengt Phonogram deze week alvast de volgende LP's uit: RAMSEY LEWIS: „The best ul Ramsey Lewis" De jazz-pianist Ramsey Leui (hij speelde met o.a. Max Roach ei Sonny Rollins) was een specialist op het gebied van hei „soul-jazz"-arrangeren van rock en popnummers. Zijn grootste hit:- waren „The 'In' crowd" en „Hang on sloopy". Het eerst genoemde nummer verscheen eveneens u| single bij Phonogram. BO DIDDLEY: „Bo Diddley's grea test hits" Bo Diddley, bijnaam van Elli McDaniels, zanger en gitarist in d« oorspronkelijke rhythm n" blut- stijl. Zijn naam blijft verbondei met een bepaald ritmepatroon da* hij voor het eerst gebruikte in h«-' nummer „Bo Diddley". Dit patrom hoor je bijvoorbeeld terug' in h«-t nummer van de Stones, „Not fac!< away". Zijn kompositie „Road Run ner" werd later een grote hit vo<> de Pretty Things. Deze LP gei!' een uitstekend overzicht van ziji opnamen tussen 1955 en 1962. CHUCK BERRY: „Chuck Berry's greatest hits11 - Deze zanger - gitarist - komponn - tekstschrijver is de grootste expo nent van de zwarte rock 'n' r". ofwel rhythm 'n' blues geworden „Classics" als rock 'n' rol! nun. mer, „Roll over Beethoven" (de B« atles) en „Johnny B. Goode" w.i ren zijn eerste hits (1955-1956). Mud dy Waters zorgde voor de audit.- bij Chess en daarmee voor <-.■ eerste platen van Chuck. Op de/ LP de originele opnamen van zi. grootste successen. gebleven op diverse LP's en of velerlei verzoek stelde Phonogran een elpee samen, waarop d« grootste successen van Dorus bij één werden gebracht, zoals „Twee motten", „Figaro parodie", „Ik loop met veters", ,,'r Zit een gat in m'n emmer", „De nachtwacht „Bij de marine", „Mijn grote teen' en „Witte muizen". „Ik ben helemaal geen droevig type. Ik ben zelfs een heel opti mistische vrouw. Toch sta ik voor 100 pet. achter het genre, dat ik zing. Als je zulke liedjes brengt als die van mij, moet je daar echt wel in geloven". Aan het woord is de Zangeres Zonder Naam (haar meisjesnaam is Mary Bey), die op de LP „De bede laar van Parijs" zes nummers solo vertolkt en samen met haar broer Jerry Bey ook een half dozijn duet ten zingt, waaronder natuurlijk de titeltrack „De bedelaar van Pa rijs". In 1956 maakte Mary Bey haar eerste single „Ach vaderlief, toe drink niet meer", een nummer van Johnny Hoes, die, nadat hij met haar de plaat had opgenomen, zo onder de indruk was van Mary, dat hij haar zei: „Ik weet niet hoe ik je moet noemen, 'k heb er ge woon geen naam voor. Jij wordt dan maar de Zangeres Zonder Naam". De rest van het verhaal over de Zangeres Zonder Naam is overbe kend: ze maakte talloze platen, werd een van de meest geliefde zangeressen in Nederland en Bel gië en nog steeds bevat bijna iede re single die van haar' wordt uitge bracht een enorme hitpotentie. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat deze LP „De bedelaar van Pa rijs", werd opgenomen in de suc cesserie. „Little Spanish Sailor" is het eerste produkt van de nieuwe sa menwerking. waarmee Next One een zonnige en serieuze aanval doet op de hitladders. Wie is Next One? We komen - hoe kan 't anders als je 't over Volendam hebt - weer een paar bekende namen tegen. Thoom Veer man: piano en mellotron. Rijdt paard en schildert (zie Piet van de Cats) houdt van klassiek en jazz-muziek. •Nico Tol: sologitaar, zestien len tes jong. Wim Jonk: slagwerk en nog geen 18, tafeltennist, damt en brid get de vingers blauw. Jan Mühren: broer van voetbal ler Arnold spee'.t basgitaar en zingt - houdt van voetbal, zwemmen en Mickey Newbury. Piet Schilder: zanger en gitarist. Houdt van sport en muziek, met name van de Russische pianiste Ne- liska Plofsky. Bennie „Du bist sechzehn" De rappe linksbuiten van Telstar heeft samen met een viertal vrien den het idee opgevat om, met het oog op de naderende zomer, een groep te formeren en een single uit te brengen. Hij hoopt allilieen dat de voetbalfans die hem ken nen, deze nieuwe bezigheid serieus nemen en niet aan de zoveelste grap zullen denken. Fu'lflihouse, de naam die ze geko zen hebben, bestaat behalve Frank, uit Annet, Carry en Wilma; drie goed ogende dames en een vriend van hem, Bob. Ze kennen elkaar atl jaren en de vier bezoeken elke wedstrijd waarin Frank zijn capaci teiten op de Nederlandse voetbal velden ten toon spreidt. Als debuutsirtgle hebben ze het oude Neil Sedaka nummer, „Stan ding In The Inside" opgenomen, en het zou niemand verbazen als Frank c.s. op deze manier gaat sco ren. Een ander festival, dat van het chanson, zal op 26 en 27 .augustus gehouden worden in de Amsterdamse RAI. Welke artiesten daar zullen optreden is nog niet békend. Wel welen we dat onder regie van Ralph Inbar en in ^en productie van Renée Sluiter TROS-tele- visieopnamen zullen worden gemaakt, die op zondag 27 augustus worden uitgezon den. „Rosamunde" Christian Dorus was in alle opzichten een hartveroverende, oerkomische alle mansvriend, die vooral bij kinde ren enorm geliefd was. Herinnert U het zich nog: het kleine meisje op de schoot van Dorus in zijn kinder-TV-show, dat op onnavolg bare wijze het liedje „Poesje Mauw" bleef doordramzingen? En zijn cabaret in z'n theater in het hartje van Rotterdam? En zijn in Montreux met de Zilveren Roos be kroonde televisieshow? Gelukkig is veel materiaal van Tom Manders uiteraard begeleid door „meneer" Steyn bewaard Hoewel de vijf groepsleden een gemiddelde leeftijd van 19 jaar hebben, bestaat Next One al zo'n jaar of vier. Dankzij hun enthousiaste zaaiop- tredens heeft deze jonge formatie zich een grote groep trouwe fans verworven, die nog meer groeide toen de eerste plaatjes uitkwamen. Next One maakt typisch Volen- damse muziek; een mengeling van Cats en George Baker, maar niet zonder een heel eigen - en daarom unieke - aanpak, die zeker ook van hun plaatwerk afstraalt. Na een paar redelijk succesvolle singles tekende Next One een con tract met EMI-Bovema, waardoor de greep in zee kon gaan met de creator van de „paling sound", Klaas Leyen. Een versleten stofjas, 'n mi nuscuul brilletje voorop het puntje van zijn neus, een mallotig bol hoedje en ogen, nu eens droevig, dan weer stralend van pret dat was Dorus, de knappe creatie van wijlen Tom Manders. Zoals misschien bekend is Harry Thomas weer druk doende met de voorbereidingen van het Schlager festival 1976 dat zal plaats vinden op 10 en 11 september aanstaande in de Roda-hal te Kerkrede. De Tros-televisie zendt de opnamen van dit festival op zondag 26 sep tember uit. In ieder geval zuillen deelnemen: Bennie, Berend Clüver, Bernhard Brink en Dennie Christi-

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1976 | | pagina 7