NASHVILLE 1976, COUNTRY WESTERN SOLO-DEBUUT VAN NANCY ARNOLDS TIELMAN BROTHERS: ROCK ROLL, OUR FIRST LOVE PUBLIEK BRAK ZAAL AF WEGENS ZEER ONGEWONE BEZIGHEDEN VAN FONS JANSEN ARIA OF THE HEARTS, IN HET TEKEN VAN DE HARTSTICHTING Soester Courant van donderdag 21 oktober 197G Thans staat definitief vast dat Herman en Angie (Hermdn en An neke van Keeken) samen met de C en W-groep Colt 45 Nederland zul len vertegenwoordigen op het be roemde Country en Western-festi val dat van 10 tot 18 oktober ge houden wordt in Nashville, Tennes- see USA. Beide groepen zullen op treden in de CMA-International Show, de Johnny Kay Show, Mid- night Jamboree en nog enkele z.g. „talkshows" die rechtstreeks van uit Nashville over radio en tele visie worden uitgezonden. Onder handelingen met Nederlandse radio en tv zijn gaande om het gebeu ren in Nashville voor het vader land vast te leggen. De afvaardi ging voor Amerika kwam tot stand door samenwerking van Dureco en de ECMA. De Amerikaanse zanger-compo nist-tekstschrijver Mort Shuman is één van de meest kritische en per- fektionistische zangers van dit mo ment. Op zijn nieuwste Franstalige LP „Imagine" staan 9 werken van eigen hand onder muzikale leiding van drie groten uit 't vak: Hervé Roy, Christian Gaubert en Jean Musy. maal geweldig", vertelt hij opge wekt, „ik ben lange tijd een „ach terkamer-artiest" geweest, die de ene hit na de andere schreef voor collega-artiesten. Voor Elvis Presley („Viva Las Vegas", „Kiss me quick", „His latest flame" etc.), voor Andy Williams, Janis Jop- lin, Manfred Mann e.a. Nu ben ik zelf een „Star". Alleen al door de straten te lo pen en herkend te worden amuseert mij mateloos". dat moment kende. Hij ontving voor zijn schrijverskwaliteiten maar liefst 11 „BMl-awards". In 1970 kwam Mort voorgoed naar Europa waar Parijs zijn domi cilie werd. Spoedig daarna kwam het succes van zijn eerste LP „Amerika", die hij zelf schreef en die door E. Roda-Gil van Franse teksten werd voorzien. Het werd het eerste album dat ooit van een „onbekende artiest" in zo'n korte tijd op de hitparade terecht kwam. Zijn volgende LP's verging het even goed, zo niet beter, en zoals hij zelf zegt: „Mijn nieuwste el pee „Imagine" is volgens mij tot nu toe de gaafste die ik heb afgele verd". En wie zou dat beter kun nen weten dan Mort Shuman zelf? Mort Shuman werd door de inter nationale pers beschouwd als „feno meen". De nu 37-jarige song tekstschrijver uit Brooklyn is in het bezit van een perfekte timing, scherpzinnige benaderingswijze van tekst en muziek en komt daar door tot een kwalitatief uitste kend produkt „Ik vind het alle- Op z'n zeventiende schreef Mort Shuman zijn eerste teksten. Betrek kelijk kort daarna was zijn naam voorgoed gevestigd als een van de meest originele en stimulerende songtekstschrijvers die Amerika op In het televisieprogramma 1975-'76 besloot de VARA een alternatief televisieprogramma te maken voor bejaarden onder de titel „Dat ik dit nog mag meemaken". Vaste me dewerkers hieraan werden Adèle Bloemendaal, Leen Jongewaard, Wieteke van Dort, Coen Flink, Piet Hendriks, Henny Alma, Lou Landré en het Seniorenconvent. Achter dit programma zit een te am van mensen die de veertig jaar nog nauwelijks gepasseerd zijn, maar desondanks de problemen van deze leeftijdsgroep haarscherp hebben aangevoeld en onder woor den gebracht. Het team, bestaande uit Erans Boelen (produktie en sa menstelling), Willem Wilmink, Hans Dorrestijn, Karei Eykman, Jan Riem, Ries Moonen (allen tekstschrijvers), Harry Bannink (muzikale leiding) en Herman Schoonderwalt (arrangementen), heeft er voor gezorgd dat er een programma voor de oudste genera tie tot stand kwam dat zich distan tieerde van de gebruikelijke, meestal wat stijfjes in elkaar gezet te bejaardenprogramma's. Tot de grote verwondering van de televisiecritici, maar niet van de makers, sloeg de „Senio renshow" ook enorm aan bij de kinderen. Want zoals Willem Wil mink eens over het „Senioren-pro gramma" in een interview zei: „Beide groeperingen hebben een zeer duidelijk raakvlak: volgens een gangbare mening staan zowel kindéren als - en laten we het onsympathieke woord nog maar eens een keer gebruiken - bejaar den terzijde van de volwassen we reld en daar bedoel ik mee dat kinderen nog niet te maken heb ben met de ware maatschappelijke problemen en oude mensen niet meer". Op de elpee „Dat ik dit nog mag meemaken" staan 16 liedjes die te zamen de hoogtepunten vormen uit de televisie-aflevering. Wij noemen U daarvan: „Elke dag kan de laatste zijn" (Adèle Bloemendaal en het Seniorenconvent), „Weet je nog, schat?" (Adèle Bloemendaal met Leen Jongewaard), „Ballade van vroeger" (Coen Flink), „Zon dagsschool" (Wieteke van Dort), „Het lied van de oudste man" (Leen Jongewaard), „Schenk de liefde een glimlach" (Adèle Bloe mendaal en Wieteke van Dort), „Lieve Klaartje" (Henny Alma) en „Tuinhuisje" (Piet Hendriks). Het geheim van nieuwe, suc cesvolle solo-popzangeressen vindt zijn oorsprong kennelijk in het escaleren vanuit een achtergrond koortje. De geschiedenis vertelt ons immers er was eens een studiokoortje met Patricia Paay, Anita Meyer en Nancy Arnolds. Patricia en Anita hebben intussen al bewezen met groot succes op eigen benen te kunnen staan. En nu, als laatste van de drie, heeft ook Nancy Arnolds haar eerste pla- tenstap in de richting van een so lo-carrière gezet. Zo te horen een duidelijke stap in de goede rich ting met Summernights, een num mer dat al eerder bekendheid kreeg in een uitvoering van Mari- anne Faithfull. Aan het (nieuwe) uiterlijk van Ben Cramer is duidelijk te zien dat hij thans zelfverzekerd bezig is, een internationale platencarrière op te bouwen. De eerste stap daar toe is gezet met de single „Sor- row", een plaat die een regelrech te hit gaat worden. Engelstalig dus, en spoedig ge volgd door een gloednieuwe LP van Ben speciaal geproduceerd voor de wereldmarkt. Deze, in Nederland reeds ver krijgbare en graag gehoorde plaat op de radio, zal internationaal wor den uitgebracht. Begin volgende maand zal Ben daar meer over vertellen in een Nederlands tele visieprogramma. Eind oktober komt een speciaal voor Engeland geproduceerde single van Ben uit bij DJM. Een maatschappij die be kendheid kreeg door Elton John. Binnenkort zal Ben Cramer ook een belangrijke rol spelen in het jubileumprogramma rond Willy Al- berti. Er staan vele buitenlandse optredens op stapel onder meer in Las Vegas. En dan moet je van goede huize komen. En .daar heb ben we wat Ben betreft het volste vertrouwen in. „Rock and roll, our first Jove"; de Tielman Brothers weten waar ze over praten. Waren ze niet de eerste echte onvervalste rockers in Nederland? Hun Nederlandse thuishaven was de Scheveningse club „Palais de Dance", alwaar 'ze optraden als onderbreking van hun Duitse suksesoptredens, die per maand soms het getal 40 beliepen. Mateloos populair in Nederland en bij onze oosterburen vanwege hun met bravoure gebrachte bühne-act. Dansend op een drumstel of kon- trabas, vetkuiven in de. p'.ooi, kra gen in de nek en de broekspijpen zo smal, dat zitten een behoorlijk moeilijke operatie werd. Prima tijd, prima lokatie en pri ma muziek, die op deze nieuwe Tielman Brothers-schijf even dun netjes wordt overgedaan. „Land of thousand dances", ,,Be-Bop-A-Lu- la", „Mean woman blues", „Sweet little sixteen", „Rip it up", „Move it", „Whole lotta shakin' goin' on', „Lucille", om maar een paar tracks te noemen. „Rock and roll, our first love", een nieuwe Tielman Brothers-el- pee, opgenomen onder leiding van de rock and roll priester aller tij den": Peter „De Koel" Koelewijn. Haal de puntschoentjes, smalle pij- penbroek en de familiepot Brvl- creem maar weer te voorschijn. Nu kan het weer. A melody goes round the world, moesten ze in Engeland hebben gedacht toen Acker Bilk een paar weken geleden met een plaat op de markt verscheen getiteld „A'ria". De geschiedenis van de melodie „Aria" is dan ook een verhaal op zich. Die geschiedenis begint in Italië, waar het nummer werd geschreven en in een bij na opera-achtige versie op de plaat we/d gezet door Dario Baldan. Het werd een hit in Italië. In Frankrijk hoorde men daar van en dus kwam er een Franse versie „Aimer avant de mourir" gezongen door Sheila. Robert Aardse van Dureco hoor de het nummer op de Midem en bracht het mee naar Hol land voor de Gebroeders Brou wer. Het werd opgenomen en kreeg een plaatsje op de laatste LP van de Gebroeders „Serena de". van „Aria". Vrijwel gelijktijdig werd „Aria" door de Gebroe ders Brouwer van de LP afge plukt en op single uitgebracht. In oktober verhuist „Aria" weer terug naar een LP, maar dan herdoopt tot „Aria of the hearts", als speciale bijdrage aan een LP die zal verschijnen in samenwerking met de Hartstichting. Aan deze wel- zijns-lp zal overigens ook wor den meegewerkt door Ben Cra mer met „My foolish heart" en Oscar Harris met „Take my he art". Dat wordt een echt Harte- wens-festival. In 1974 en 1975 gaf Fons Jansen onder de titel „Liederenavond?" met aan de pianö Frans van Dalen en aan de bariton Fons Jansen een aantal curieuze voorstellingen. Het „Ongewoon Recital", de uit eindelijke naam voor deze program ma's, een kruising van klassieke liederenavond en cabaret noemde Fons zelf een soort recycling. Waarom voor nieuwe teksten nieuwe melodieën laten schrijven wanneer de oude nog goed zijn? Als je thuis een kast vol liederen hebt die bijna niemand meer zingt? Als hobby begonnen hinkte het zo'n zestig voorstellingen op veel gedachten. Dat doet deze LP zeker niet. Nel als de vele bezoe kers van dat „vrije tijds-program- ma" ontzettend hebben genoten zo ook zal het de luistenaar van deze plaat vergaan. Hiervoor heeft de goede verstaan der aan één oor niet genoeg. Een keur van prachtige liederen met de specifiek Hollandse teksten van Fons Jansen passeert de revue. I ram van Duk-J)piam.» Of ze bij Pye Records in En geland nu deze LP van de Ge broeders Brouwer hebben ge hoord is niet bekend, maar feit is dat Acker Bilk in- augustus de Engelse hitparade binnen drong met zijn single versie Op 19 oktober a.s. zul Julien even overwippen voor het TV-pro- gramma „Rondje Theater" van Hans van Willigenburg dat 21 okto ber wordt uitgezonden. En zo u. 25.000 exemplaren te weinig acht voor een gouden el pee, dan kunnen we u berichten dat de elpee no. 7 nu meer dan 60.000 keer over de toonbank ging en Julien. dus in oktober y.ijn twee de gouden elpee m Nederland kan ophalen1

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1976 | | pagina 17