aarn STER PATTIAUSTIH PRIMEUR ZILVEREN LEEUW VOOR ROCKY STRINGS BY CANDLELIGHT KORT POPNIEUWS BAH... SEPTEMBER PAUL VAN VLIET IN CARRé THE RITCHIE FAMILY, DRIE HITGEVOELIGE DAMES DENNY CHRISTKAN OP DE NEDERLANDSE TOER TOMMY WEST: POPMUZIEK TE MTELLECTUEEL Soester Courant van donderdag 28 oktober 1976 ELIJKE BRAND- «aamheden, zal foon en mobilo- i krijgt zij op de ageleiden van de a is vereist, j (inclusief toe- aositieregelingen it van de brand- i dagen na ver- A&O rachtige der ijks aan ,wzeG*L jMZEGCL UMZEOEk Met de Amerikaanse zangeres Patti Austin heeft producer Creed Taylor de ontdekking van zijn leven gedaan. Haar eerste LP (op CTI) „End of a rainbow" is intussen juichend ontvangen door de draaiers van de radio in Hilversum. Terecht, want Patti zingt niet alleen met een prachtige, volwassen stem; ze schrijft ook het grootste deel van haar repertoire zelf. En, niet alléén voor zichzelf, maar ook voor Sarah Vaughn en Ro bin Kenyatta. Op de nieuwste LP van Blood Sweat and Tears is de hit „Sweet Sadie the Savi- our" ook al van Patti's hand. Patti Austin een nieuwe ster aan de Amerikaanse showhemel die we binnenkort ook op de Nederlandse buis hopen te zien. Op 9 oktober aanstaande zal Radio Luxemburg aan Frank Farian de Zilveren Leeuw uit reiken voor zijn plaat „Rocky", de tot dusver best verkochte plaat van dit jaar in Duitsland. Ook als producer is Frank Fa rian zeer succesvol. „Daddy Cool" van Boney M. is een pro- duktie van Frank Farian. Sing le en LP („Take the heat off me") werden intussen in vele landen uitgebracht. In Neder land is „Daddy Cool" nog steeds stijgende op positie 24 in de Nationale Hitparade en in Duitsland nog steeds flonkerend op de eerste plaats in de Duitse hitparade. Plannen rond een LP van Harry van Hoof werden al lang geleden gemaakt, 't Oorspronke lijke idee was om een plaat sa men te stellen waarop num mers zouden staan, die refereer den aan het zo populaire radiop rogramma „Candlelight" van Jan van Veen. Maar Jan van Veen stelde zelf een elpee sa men en het „Candlelight-idee" werd verworpen. Toch vond men bij Phonog- ram, met name Will Hoebee en Harry van Hoof, dat de Neder landse orkestrale muziekliefheb bers een Harry van Hoof langspeelplaat met bekende en minder bekende opnieuw gear rangeerde melodieuze stukken niet mocht worden onthouden. En zo ontstond de LP „Strings by Candlelight" van het orkest van Harry van Hoof, featuring gitarist Piet Souer. Op 1 juni 1976 vertrok het drietal Hoebee, Van Hoof en Souer naar Engeland om in de Londense studio's van de „Music Centre Studio" samen met Engelse sessiemusici te ko-. men tot een voortreffelijke pro- duktie. Uit de repertoire keuze van een 50-tal stukken werden num mer gekozen en uitstekend gear rangeerd door Harry van Hoof, zoals „Theme from Afahogany", ..Greensleeves", „Oncé upon a time in the West", „I'm not in love" en nog vele andere bijna „evergreen-stukken". Het ligt in de bedoeling dat deze LP de eerste wordt in een reeks van elpees met het orkest van Harry van Hoof, met gastsolisten zoals op deze LP Piet Souer. Deze gitarist, die voor 't eerst in de bekendheid trad als zijnde de begeleider van Lenny Kuhr, is voor velen misschien beter bekend als pro ducer van Phonogram en arran geur van artiesten zoals Liesbeth List, Ramses Shaffy en de popgroep Water. Maar Piet Souer is en blijft in de eerste plaats een formidabele gi taarvirtuoos, hetgeen hij volle dig bewijst op deze elpee. Harry van Hoof, één van Neerlands beste en bekendste arrangeurs-orkestleiders heeft de gedegen vakopleiding aan het conservatorium van Tilburg genoten. In de wereld van de populaire muziek werd Harry van Hoof tot nu toe bijna altijd onverbrekelijk verbonden met zijn vriend Hans van Hemert, een duo dat garant staat voor produkties van onder meer Big Mouth en Little Eve, Sandra en Kamahl. Solistisch zagen we Harry van Hoof de laatste tijd orkesten op evenementen als een Grand Gala du Disque, het Nationale Songfestival en het Eurovisie Songfestival dirige ren. 14 NOVEMBER Zal de Jaap Eden Hal in Amster dam gevuld worden met duizenden aanhangers van de Carpenters, die daar 'tia twee jaar weer een konse-rt in Nederland zullen géven. Uit betrouwbare bronnen hebben wij vernomen, dat. de show sterker is geworden dan voorheen. De be roemde „Gouwe Ouwe" medley duurt n<u maar liefst J50 minuten, Richard Carpenter zorgt tijdens de ze medley voor wat extra opwin ding door op een levensgrote mo tor het toneel op te rijden. O JA Casey Scheverell is de naam van de nieuwe drummer bij Gino Van- elii. Giitvo's voormalige key-board speler Richard Baker is vervangen door de heren Bill Myers en Chris Rhyne. Vorige week is Vanelli be gonnen aan een ruim twee maan den durende toernee door Ameri ka. Het voorprogramma wordt ver zorgd door Chris de Burgh. Half oktober verschijnt waarschijnlijk George Harrison op het toneel met een nieuwe single „Trne Love" (jawel, de oude be kende van Bing Crosby en Grace Kelly). Niet lang daarna zal ook de nieuwe Harrison elpee uitko men. Altijd maar weer die lange uren. Altijd die school, dag in, dag uit. Vier kale saaie hoge muren. En dan nog huiswerk tot besluit. Zo begint d'e mini-musical „Bah. .september" van Herrie Gee- len (tekst en muziek), naar een idee van Gied Jaspers, die de pro- duktie voor zijn rekening nam. Het verhaal van deze musical gaat over de eerste schooldag na de grote zomervakantie, Waarin 't •i5 gauw duidelijk wordt dat de klas, op deze elpee gespeeld en gezongen door De Damrakkertjes onder leiding van Hans de Jong, er absoluut geen zin in hebben om weer hun kop te breken over saaie ellende, zoals aardrijksk ;e, schoonschrijven, rekenen, uee en wal er vaak dik in zit- ïool- blijven. De klas krijgt .pdracht van de meester, gespeeld door Ju-stus Bonn, een opstel te schrij ven over hun vakantiebeleye- nissen. Maar ook hier heeft de klas geen zin in. Uit deze elpee werden diverse singles getrokken die stuk voor stuk enorm bleken aan te slaan bij jong en oud. Alleen al de num mers „Mijn konijn en ik", „De speeltijdcantate" en „De drummer is me broer" (dit liedje komt voor in de musical „Op schoolreis", de B-kant van d'e elpee) roepen bij de meesten onder ons levendige herin neringen op. Ondanks het feit dat de elpee al meer dan 10 jaar gele den is opgenomen, kunnen we toch met zekerheid stellen dat de teksten en melodieën (vooral dank zij de voor die tijd zeer vooruitstre vende arrangementen van Tony Nolte) de tand des tijds volledig hebben doorstaan en dat de LP nog niets aan schoonheid heeft in geboet. De langspeelplaat werd in sep tember 1966 uitgebracht in in '67 uitgeroepen tot de beste kinder plaat van dat jaar. Hans de Jong, de dirigent van het kinderkoor „De Damrakkertjes", mocht dan ook uit handen van Wim Sonne- veld oijdens het Grand Gala du Disque in maart '68 een Edison voor deze produktie in ontvangst nemen. De musical werd tot twee maal toe ais VPRO-produktie op de tele visie gebracht onder regie van Ruud van Hemert en zaterdag 2 oktober jl. (08.34 uur, Nederland 11) werd dit programma, in het kader van „25 jaar TV in Neder land" als één van de beste kinder programma's opnieuw uitgezonden, tot genoegen van velen. Op vrijdag 1 oktober jl. be gon Paul van Vliet in Theater Carré met een serie voorstellin gen van zijn one-m^n-show '77. Deze show heeft als basis het programma waarmee Paul van Vliet en de zijnen het vorige seizoen met veel succes overal in het land hebben gespeeld. Er is veel nieuw materiaal bij de liedjes, de conférences en de typeringen. Speciaal voor Carré heeft Paul van Vliet een nieu we versie gemaakt van Majoor Kees, die mededelingen doet over de „Sinterklaasviering". Verder kan men onder andere luisteren en kijken naar school verhalen, een chaotisch verlo pende vergadering van een wijkcentrum en de enige spre kende pantomimespeler. Er is een absurdistisch nummer over de menselijke onvolkomenheid in zijn worsteling met een filter- zak. Er is een vakantieverslag uit Torremolinos op tekst van Kees van Kooten. En natuur lijk: xde schapenfo(c)kende dégé néré Baron Taets van Avezaete. De contrasten tussen ernst en clownerie zijn opnieuw scher per geworden. Een ontwikke ling, die men in de vorige show „Noord West" al kon waarne men, heeft zich voortgezet. De theaterregie is van Nick van den Boezem, film- en thea terregisseur bij de Vara. De teksten zijn grotendeels van Paul van Vliet zelf met enkele bijdragen van Floor Kist. De mu ziek en de muzikale begeleiding zijn in de vertrouwde handen van pianist Rob van Kreeveld. Hij heeft door uitbreiding van het instrumentarium een nieu we sound gevonden. Deze wordt met zijn eigen kwartet gerealiseerd door Hans Beths (slagwerk en percussie), Wij- nand Blok (gitaren en -banjo), Koos van der Sluis (bugel, bas en mondharmonica) en Rob van Kreeveld zelf op plano en or gel. Het is het tiende, program ma sinds Paul van Vliet in 1964 zijn carrière begon. De serie voorstellingen in Theater Carré waar Paul van Vliet voor de eerste keer optreedt is de laatste gelegenheid voor Amster dam, Het Gooi en Noord-Hol land om dit programma te zien. Met ingang van 20 september jl. heeft Phonogram de populai re drievrouwsformatie „The Rit- chie Family" onder kontrakt ge kregen. Deze drie hitgevoelige dames scoorden begin van dit jaar een fikse hit met het num mer „Brazil" en hun nieuwste single „The best disco in town part 1 and 2" is volgens de insi ders een nog grotere kraker (de- ze week nr. 37 in de Ameri kaanse Billboard). De nieuwe Ritchie Family LP heet „Arabi- an Night's" evenals hun sing le staat deze hoog genoteerd op de LP-hitparade in Billboard en bevat 6 tracks, waaronder bewerkingen van de bekende ti tels „Istanbul", „Lawrence of Arabia" en Ketelby's „In a Persian market". Denny Christian heet de popu laire Duitse zanger die met zijn nieuwe single „Besame Mucho" (in het Nederlands gezongen) optrad in het Schlagerfestival. Denny Christian, een waar tie neridool, ook in Nederland, is 20 jaar oud. Hij woont nog steeds bij zijn ouders, wat hem overigens uitstekend bevalt. Zijn moeder verwent hem van 's morgens tot 's avonds. Denny kan zich nu geheel aan zijn car rière wijden, hij studeert veel op gitaar en piano. Denny Christian was op 18 september jl. nog op de Nederlandse tv te bewonderen in hét TROS-pro- gramma „Op losse groeven". Hij zong toen het liedje „Besa me Mucho", zijn nieuwste plaat. En natuurlijk was Denny ook te beluisteren op het Schla gerfestival 1976 in Limburg dat op 10 en 11 september jl. ge houden werd in samenwerking met het Limburgs Dagblad en door de TROS werd uitgezon den op 27 september. Op ditzelf de Schlagerfestival ontving hij uit handen van Willy Dobbe „Het Zilveren Draaiorgel", naar aanleiding van een populari- teitspoel gehouden door het Limburgs Dagblad. Het Neder landse publiek koos Denny Christian tot meest geliefde Duitse Schlagerzanger in Neder land. Andere hits van Denny waren: „Schon wieder der alte Dreh", „Schon blühn die Hec- kenrosen", „My Spanish Lady", Tommy West kent de platen- wereld van binnen en van bui ten. Hij is disc jockey geweest, plugger, zanger, komponist, pro ducer en sinds kort is hij ook nog eigenaar van een platen maatschappij. Met Terry Cashman heeft hij drie elpees voor ABC gemaakt, op een daarvan stond het inmid dels tot een klassieker uitge groeide „American City Suite". Inmiddels hebben Terry en Tommy besloten voorlopig niet meer als duo op te treden eri een solokarrière proberen op te bouwen. Het eerste resultaat daarvan is Tommy's elpee „Ho- metown Frolics". Tommy: „De tijd was rijp om als uitvoerende artiesten afzon derlijk te werk te gaan. Hoewel Terry en ik op muzikaal gebied nog erg veel gemeen hebben, zijn onze ideeën toch een beetje uit elkaar gegroeid. Ik houd me nu meer met teksten bezig, voorheen was ik meer de man van de ideetjes en de arrange menten". Uit de inhoud en de aanpak van „Hometown Frolics" spreekt duidelijk de~ grote erva ring, die Tommy West heeft op gedaan als producer van Henry Gross en Jim Croce, als veelge vraagd sessiezanger en als kom ponist van ontelbare, zéér suc cesvolle radio- en televisiejing les. De elpee is door z'n grote gevarieerdheid moeilijk in een kategorie onder te brengen. Voor de begeleiding koos Tommy niet de bekende studio muzikanten, maar mensen die hij persoonlijk wat beter kende. Dit had een goede invloed op de sfeer tijdens de opnamen. Een sfeer die bij het beluiste ren goed overkomt. Zeer opvallend is de eenvoud van de komposities. Temeer daar Cashman en West altijd het „city life" op een tamelijk komplekse wijze hebben bezon gen. Het feit dat Tommy nu al een tijd buiten de stad woont, is voor deze vereenvoudiging waarschijnlijk verantwoordelijk. Tommy: „Bovendien heb ik al enige tijd het idee dat popmu ziek wat te intellectueel aan het worden is en ik wil met zoveel mogelijk mensen commu niceren". Middels de naar een vroeger radioprogramma genoemde el pee „Hometown Frolics" zal Tommy West ongetwijfeld veel mensen bereiken. Daarvoor staat de kwaliteit ervan borg. ti

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1976 | | pagina 19