DE TEMPS BEGINNEN VOOR ZICHZELF THE VERY SUCCESFUL FLIGHT OF AEROSMITH ONZICHTBARE ANDRÉ DRUKDOENDE Peter Frampton binnenkort filmster? K.M.K. HONDERD JAAR SCIENCE FICT10N OP DE PLAAT OVER PAN, PANFLUIT EN OVER GKE0RGHE ZAMFIR DERHALVE LUCIFER TOONT LEDEN INDIVIDUEEL Lee Towers drinkt nu ook melk Soester Courant van donderdag 11 november 1976 lijknamige debuutalbum uitgekomen. In de zomer van 1970 vonden Steve Tyler, Tom Hamilton en éoe Perry elkaar in Sunapee, New Hampshire, waar Tom en Joe met een groep, ge naamd "The Jam Band", in een plaat selijke club "The Bam" speelde. Steve Tom en Joe kwamen er spoedig achter dat zij dezelfde muzikale voorkeur hadden, door dezelfde mensen be ïnvloed waren en tevens respect wis ten op te brengen voor eikaars talen ten. Steve trommelde twee oude vrienden van hem op, drummer Jóey Kramer en gitaristRay Tabano. De laatste kende hij nog van school (waar ze trouwens tegelijkertijd vanaf wer den gestuurd). Ray werd echter spoe dig vervangen door Brad Whitford, die in een andere groep uit New Hampshire speelde. Met hem was Aerosmith compleet. Het vijftal besloot om naar Boston te verhuizen omdat allen het gevoel had den dat ze, wilden ze iets bereiken, in een grote stad moesten wonen (het werd toevallig Boston omdat die plaats het dichtst bij Sunapee lag)Ze huur den een klein gemeenschappelijk appartement waar bovendien ook nog de apparatuur moest worden opge steld. Met moeite wisten ze in 1971 het hoofd boven water te houden en ze waren verplicht om elk optreden aan te nemen dat hunwerd aange boden. Ondanks dit financieel slechte jaar, waren er ook nog positieve kan ten, want door het vele spelen deden ze een schat aan muzikale en bühne- ervaring op. In het begin van 1972, toen Aerosmith in en rondom Boston al een behoor lijk grote aanhang had gekregen, kwa men ze in contact met een bekende promotor uit New England, Frank Con- nelly. Hij was zo onder, de indruk ge komen van de groep, dat hij aanbood om ze te managen. Maar na een paar maanden vond Connelly dat hij alleen niet in staat was om Aerosmitn net sukses te brengen dat hij ze voorspel de. Hij bracht de groep daarom in juli 1972 in kontakt met Leber-Krebs Inc. David Krebs en Steven Leber zagen Aerosmith optreden in de club Max's Kansas City. Na één set hadden ze hun besluit al genomen en boden ze Aerosmith een kontrakt aan. Een maand later kontrakteerde Clive Davis de groep voor CBS na eveneens slechts één set gehoord te hebben. Onder leiding van Adrian Barbar werd de eerste LP opgenomen, die de titel "Aerosmith" meekreeg. Deze LP, die uitgebracht werd in januari 1973, ver kocht matig, totdat zeven maanden later een nummer van het album als single werd uitgebracht. "Dream On" werd een hit in New England, het Noordwesten en in New York. Hierdoor èn door een uitgebreide toer- nee die Aerosmith in het najaar van 1973 met Mott The Hoople maakte, werd de belangstelling voor hun eerste LP opnieuw gewekt. Tussen de be drijven door bleef Aerosmith wel spe len waar ze gevraagd werden, waar door een gemiddelde van vier of vijf optredens per week normaal was. Begin 1974 werd de tweede LP "Get Your Wings" uitgebracht, die door Jack Douglas geproduceerd was. Door de bekendheid die de groep in middels genoot in Boston en Detroit en de omliggende gebieden, sloeg "Get Your Wings" veel meer aan dan hun eerste LP. De schare fans bleef door het voortdurend spelen alsmaar groeien en aan het einde van de zo mer van 1974 sloeg de vlam In de pan met als resultaat dat tegen de tijd dat hun derde LP "Toys In The Attic" uit kwam, "Get Your Wings" goud was. "Toys In The Attic" werd in april 1975 uitgebracht en was opnieuw gepro duceerd door Jack Douglas. Een paar maanden na het "gouden succes van "Get Your Wing werden "Toys In The Attic" en de eerste LP "Aero smith" eveneens met goud bekroond. De single "Sweet Emotion" van de derde LP kreeg nationale aandacht. Door deze suksessen was Aerosmith één van de grootste acts gewor den en in het vervolg zou de groep alleen nog maar spelen in middel grote en grote concertzalen. In de cember 1975 was "Toys In The Attic" platinum en waren alle drie Aerosmith Lp's op de hitlijsten te vinden. Hoewel de groep in "het begin van 1976 een paar maanden niet toerde, bleef het sukses zich uitbreiden. In januari bracht CBS opnieuw de single "Dream On" uit en deze keer werd het wel een landelijke top 10 hit. Door dit suk ses werden de albums meegesleurd en "Aerosmith" en "Get Your Wings" werden kort na elkaar platinum. Het vierde album "Rocks" werd in mei opgenomen en Aerosmith handhaaf de de winnende kombinatie (produ cer Jack Douglas en veel hard-rock). Er was toch één opmerkelijk feit: het schrijven, van de nummers was meer. dan ooit een groepsaangelegenheid. Aerosmith is in de laatste anderhalf jaar net zo'n stijgende lijjn te zien zul- ste acts. Als de komende anderhalf jar net zo'n stijgende lijn te zien zul len geven, hoe groot zal Aerosmith dan wel niet worden? Op 25 oktolxjr jl. trad de Amerikaanse formatie AEROSMITH in het RAI- Congrescentrum op. AEROSMITH is hier nog vrij onbekend hoewol liefhebbers van hard-rock Ste ve Tyler, Joe Perry, Brad_Whitford, Tom Hamilton en Joo Kramer beslist wel zullen kennen. Alle tot nu toe verschenen LP's (dat zijn er vier, waar van de laatste "Rocks" nog niet zo lang geleden uitkwam), zijn in Ameri ka met platina bekroond en de groep is daar op het ogenblik een van de top-acts. In het voorprogramma speelde de splinternieuwe Engelse formatie Phoenix, die bestaat u)t ex-Argent le den. Van hen is vorige week het ge- De nieuwe single van Andró van Du»«> "Onzichtbare André" (CNR 141.383) db zijn televisiepremière betesfde in da jüM- ieum-TROS-show van 1 oktober].!., te nu al hard op weg om een gouden schijf te worden. En dat allemaal in een tijd waar in André's nieuwe revue "Lach om het leven" (meto.a. Conny Vandenbos, Cor- ry van Gorp, Donald Jones en Frans Kokshoorn) centraal staat en vofo zaten trektl Daarnaast startte op 8 oktober j.l. de TROS-TV-serie "Hotel de BobT, waar in André als "Koos het hulpje" da meest merkwaardige avonturen beleefde en nog zal belevenl De Frampton mania lijkt geen grenzen te kennen. Toen de dubbelaar „Framp ton Comes Alive" in Amerika de 4 mil joen verkochte eksemplaren overschreed en daarmee het record brak dat op naam stond van Carole King's „Tapestry", dacht iedereen dat het feest wel snel af gelopen zou zijn, maar zie: in de week die volgde op de recordverbetering1 wer den er maar lefst nog eens 1 miljoen ek semplaren verkocht, waardoor hét totaal dus ruim over de 5 miljoen kwam. Nederland blijft niet achter, want de Ario- ta verkoopcijfers beginnen. Al aardig de 50.000 te naderen. En dat allemaal met een dubbelelpee! En dat allemaal met een live-elpee! Inmiddels zijn er in opdracht van Peter Frampton's roemruchte manager Dee Anthony filmopnames gemaakt tijdens enkele konserten. Er is nu 6 Yi uur Framptonfilm voorradig. Hieraan heeft een filmploeg van 45 man gewerkt o.l.v. Owen Rozemien, die kameraman' was bij de opnames van „French Con- nection" en „The Exorcist"; niet de eer ste de beste dus. Over film gesproken: Peter Frampton is benaderd voor de rol van Billy Shears in de verfilming die binnenkort gemaakt wordt van „Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band". Op 3 augustus 1876 verleende Koning Willem lil het predicaai Koninklijke" aan het toenmalige Muziekkorps van het Re giment Grenadiers. Nu, honderd jaar later, kennen we dit orkest van 55 musici als de Koninklijke Militaire Kapel. Elk jaar kunnen we ze zien en horen op "Prinsjesdag" als zij de Koninklijke Stoet vooraf gaan. Ter gelegenheid van de 100e verjaardag is er een LP verschenen "JUBILEUM 10Q JAAR KONINKLIJKE MILITAIRE KAPEL". Het is een heel bijzondere plaat ge worden met zowel bekende marsmuziek als swingend bewerkte popsongs. Een stijlvol visitekaartje van een honderd jarige. Een modem luisterspel, doorspekt met de moderne muziek van "Popgroep Hol land" vormen samen de inhoud van een opmerkelijke LP getiteld "Opkomst en ondergang van het Keizerrijk Trigië". Twee complete verhalen worden van be gin tot eind boeiend gespeeld door Ar tiesten die we niet onmiddellijk in relat» tot een luisterspel zouden hebben ver wacht. coals de gebroeders Bolland en Bolland, Jan van Veen en Peter Kok, de laatst» beter bekend als een helft van Grfenfieltf Cook. Verder zijn er direct te hericen- nen stemmen van bijv. Jan Blaaser, Ma- rius Monkau en Piet Ekel, de man met da duizend stemmen. Twee spannende ver halen die spelen in een mysterieuze we? reld en zijn gebaseerd op de bekende strips in het jeugdblad EPPO. Een Elpee die be slist op vele kadolijstjes van plus minus 14-jarigen zal prijken. Deze. ontwikkeling is volledig doorgezet in „the Temptations Do The Tempta- tions". zoals de titel aangeeft: Tempta tions hebben het heft in eigen handen genomen. Schreven zélf 8 stukken - op zich al een unicum - en deden, in samen werking met Suzee Ikeeda zelf de pro ductie. Kozen eem arrangeur. Benjamin Wright, die nog niet in de Hollywood sessie scene vast is geroest, maar er fris en enthousiast tegen aan gaat. Temptations zorgden ervoor dat „Temp tations Do The Temptations" weer een groepssession werd, met wisselende leads en met duidelijk geprofileerd back-up werk. Over Griekonland ook een beetje. Want we moeten nu even terug naar de klas sieke oudheid en wel naar Arkadia, het bergachtige landschap in het centrum van de Peloponnesos, het eiland van Pelopë (zoon van Tantnlos) dat gesitu eerd ligt ten zuiden van Isthmos, dé land engte van Koripthe. Arkadia, het enige Griekse landschap dat niet aan zee grens de en derhalve zijn toenmalige bewoners weinig moer kansen biedend dan het herderschap. Toch had Artemis, twee lingzuster van Apollo en dochter van Zeus en Leto, hier haar jachtterrein al waar zij, gewapend met pijl en boog, heerste over het wild en er ook niet voor terugdeinsde om zo nu on dan mensen te verschalken. Erg boeiend allemaal, maar daar hebben wij het hier eigenlijk toch niet over, want Arkadia was immors ook de ge boortegrond en geliefkoosde verblijf plaats van de halfdierlijke Pan, zoon van Hermes de god van o.a. het verkeer en de kooDlieden. Deze Pan had de uiter lijke kenmerxen van een bok: poten, sik, horens en een ruige beharing, zoals dat toenmalige satyrs betaamde. Afgezien van het feit dat deze heer er een onbedaarlijk behagen in koesterde om bij voorkeur in de stilte van de mid dag door plotseling merkwaardige gelui den de bevolking de stuipen op het lijf te jagen (vandaar dus: panische schrik, paniek e.d.), was Pan ook - zo wil de mythologie - de uitvinder van de Pan fluit c.q. Pans fluit c.q. Syrinx. En hier mee zijn we dan precies aangekomen daar waar we zijn moeten: bij dat naast- elkaar samengebonden bosje (3 tot soms meer dan 20) pijpen die géén vingergaten bezitten, maar waaruit door kunstige be wegingen langs de lippen en een vaak krachtig geblaas wel degelijk interessante melodieën tevoorschijn getoverd kun nen worden. Een goede vondst van Pan, een prima idee dat reeds kort na haar introduktie over deze gehele aardkloot geliefd werd. In Frankrijk maakte men naar Pan's idee de Sioulet of Sioulet Christedou, in Spanje de Fieould, in de Baltische landen de Skaudumas. De Kozakken kreëerden de Svirlejka, de Grieken hun hedentendage vrijwel niet meer ter hand genomen Syrinx, de Chinezen de „P'ai- hsiao", de Islamieten in Afrika de Gina, de Peruvianen de Hurayra-Pehura en tenslotte de Roemenen hun „Muscal" met zijn vaak 20 „gedekte" pijpen. Hebben we nu de gegevens: Panfluit en Roemenië. Tellen we die bij elkaar op, dan krijgen we zonder twijfel Gheorghe Zamfir, de nu vijfendertig jarige virtuoos op dit lang niet eenvoudig te bespelen instrument. Reeds in de zestiger jaren deed hij van zich spreken over de gehele wereld. Na een wat stillere periode heeft het er alle schijn van dat Zamfir bezig is aan een come-back die zijn weerga niet kent. Engeland staat op z'n kop, Duits land heeft het niet meer van blijdschap en ook in Nederland kan men zijn wer velende melodietjes weer horen fluiten. „Light of Experience" („Doina de Jale"), is de single waarmee Gheorghe Zamfir op dit moment furore maakt. DRIE in En geland en hoog in de Duitse hitparades. Ook Nederland toont zich steeds enthou siaster. Is het vrijwel voorspelbaar dat 'Zamfir binnen afzienbare tijd in Top Pop te zien zal zijn, als deze trend zich voort zet, in ieder geval zal hij zijn „Light of Experience" ten gehore brengen in de nieuwe teevee-show van Sonja Barend op 12 november a.s. Een andere, hoogst interessante ontwik keling voltrekt zich binnen de groep LUCIFER. Onder aanvoering van Dick Buysman (produktie) zullen in de toe komst een aantal singles uitgebracht worden waarop, de individuele groeps leden optimaal tot hun recht zullen ko men. In eerste instantie wordt dat een plaat met slagwerker, saxofonist, percus sionist en bovenal zanger André Julio Wilson, alias JULIO GUN (naar zijn va der: „Long Gun"). Het was Lou van Rees die Julio, destijds solozanger in Aruba en Sint Maarten, naar Europa haalde en nachtclubkontrakten met hem afsloot in Nederland en Duitsland. Tijdens een van-de tournees die Lucifer in 1974 door Duitsland maakte ont moetten de groepsleden hem in Keuien en wisten hem over te halen om als per cussionist-zanger tot hun groep toe te treden. De A-kant van deze CNR/Single werd geschreven door Ben Sidram en kreeg de titel „Hey hey Baby". De B-kant „Did you dig it" werd geschreven door Lucifers Margriet Eshuis. Bovendien zal hem binnenkort een platina elpee voor „It's raining in my heart" overhandigd worden. Inmiddels is er ook weer een single van Nederlands enige superster „in the pic ture". „Everyday" was nog niet van de pers of 't was al een tipnotering rijk. Dat ziet er weer gezond uit. Op 12 oktober was Lee met dit nummer trouwens te zien in de Wie-Kent-Kwis. „A Christmas Song For You" is de titel van de kerstelpee, die over enkele weken van Lee Towers wordt uitgebracht. Whitfield werden de koppen dan ook bij elkaar gestoken.... Aarzelend, maar steeds duidelijker be gonnen de resultaten van deze her oriëntatie zich af te tekenen. Op de eer ste post-Whitfield Elpee, „ASong For You", stond een eerste zelf-geschreven nummer. Op „House Party" al wat meer, en bovendien kwamen op dit album ook andere stemmen dan van Dennis Edwards alleen naar voren. Maar vooral op kant 2 van „Wings Of Love" vanaf vandaag voorlaatste Temp tations LP, kreeg het volledige stemmen- scala weer gestalte. Nog wél gecentreerd rond Dennis Edwards, maar toch klonken Temptations in deze „Ballad Side" weer als de vocale groep die ze in de zestiger jaren waren. De Temptations bestaan sinds vorig jaar herfst uit David English (oftewel Meivin Franklin), Otis Williams, Dennis Edwards Richard Street, en als meest recente Temp: Glenn Leonard die de naar Atlantic vertrokken Damon Harris opvolgde. Het geheugen opfrissen aangaande Temptations is nauwelijks nodig. Hun LP's „All Directions" en „Masterpiece" haalden beiden Goud in Nederland, „1990" kwam daar dicht bij, hun 2-LP set „Anthology" is een zeer complete classic en dat geldt ook voor hun single „Papa Was A Rolling Stone". Vooral sedert de wereldsmash „papa" neemt Dennis Edwards de vocale hoofdrol op zich. De andere Temptations vervullen de laatste drie jaar een veel minder prominente rol, soms welhaast gereduceerd tot een ano niem achtergrondkoortje. Een situatie waar velen (waaronder Temptations zélf) minder gelukkig mee zijn. Want, waren Temps in de zestiger jaren niet begonnen en beroemd geworden als een „traditionele" vocal group? Met vijf - wisselende - leadvocalisten, en met vijf back-up singers? Motown press releases spreken graag over Temptations als een institution en niet ten onrechte. Maar ze werden dat „instituut" door dat vijf mans geluid. Na het vertrek van Norman

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1976 | | pagina 12