D
S
s
SCHOEMAKER ivoor alle zekerheid)
)1G
Parcival,
de legende
van
Chris Hinze
Boston is
niet alleen
een stad
Luisteren naar én praten over
alle platen bij
Ana-Maria Vera's filmportret op tv
J Stemra wil heffing op v.
bandrecorderapparaten
Mieke en Dennie een paar apart
Jimmie Spheeris
Ports of the heart
Rifpiraten op de middengolf
Oscar Harris wint
songfestival in Turkije
Gebroeders Brouwer
nu ook naar Duitsland
Soester Courant van donderdag 13 januari 1977
'6
ikelijk
aging
Het eerste plaatprodukt
van Chris Hinze op het
Philipslabel is 't dubbel-
album 'Parcival'. Dit mu
ziekwerk, dat live werd op
genomen op 13 juni 1976
in de Rotterdamse Doelen
tijdens het Holland Festi
val, werd gecomponeerd en
gearrangeerd door Chris
Hinze. "Parcival is", 20
zegt Chris Hinze, "gepro
grammeerde muziek, in
houdende alle eigentijdse
muziekstromingen met 'n
bijzondere nadruk op de
jazzmuziek".
Uitvoerenden zijn: The Me-
tropole Symphonic Orches-
tra onder leiding van Dolf
van der Linden, The Chris
Hinze Combination en de
vokalisten Cheryl Alexan-
der, Tasha Thomas, Sha-
ron Redd, Peggy Blue en
James Batton, de man die
tevens al 't tekstmateriaal
schreef voor 'Parcival'.
'Parcival' is de legende die
handelt over de triomf
van de onschuld. Deze on
schuld wordt belichaamd
in Parcival, de jongeman
die na vele omzwervingen
en avonturen uiteindelijk
koning wordt van Monsal-
vat en houder van de Hei
lige Graal.
Zowel Chris Hinze als Ja
mes Batton haalde zijn
inspiratie uit verschillende
bestaande versies van 'Par
cival', maar bij het beluis
teren van de platen zult u
ongetwijfeld kunnen con
stateren dat deze versie een
zeer eigen karakter draagt.
Het meest verwonderlijke
of liever gezegd bewonde
renswaardige van de Hin-
ziaanse 'Parcival' is de
harmonische eenwording
tussen de klassieke- en mo
derne jazz-muziek. Met dit
van tekstboek voorziene
dubbelalbum bewijst flui
tist Chris Hinze opnieuw
één van de meest veelzijdi
ge musici van onze tijd te
zijn.
De nieuwe Amerikaanse
vijfmans rockformatie
Boston wordt gekenmerkt
door gierend gitaarwerk,
zeer melodische zang en
een gitarist Tom Scholz die
een hoge positie bij een
vooraanstaande firma in
Massachusetts heeft opge
geven om zijn idealen in
een rockgroep te verwe
zenlijken. De formule die
Tom heeft uitgedacht heeft
succes want Boston's eerste
album staat in de Ameri
kaanse Top Tien.
Soms heeft Tom achter de
knoppen gegoocheld om
een paar aparte geluids
effecten te krijgen, iets
dat gezien zijn technische
achtergrond niet zo vreemd
is. Boston is dan ook soms
net zo verrassend als Queen
De andere leden van Boston
zijn: Brad Delp, zang,
gitaar en percussie, Barry
Goudreau, gitaar, Fran
Sheehan, bas en Sib Ha-
shian op drums. Iedereen
komt uit volkomen onbe
kende groepen en ze zijn
op de volgende wijze met
elkaar in contact gekomen.
Fran kende Barry, Brad
kende Fran en Fran had
met Sib gespeeld en Sib had
met Tom gespeeld en Barry
kende Tom en Tom kende
Brad maar Fran wist niet
dat Brad wist dat hij Barry
kende, dus toen gebeurde
het volgende
De produkfcie was in han
den van Tom Scholz en
John Boylan.
NOS-regisseur Fred Bosman
legde begin november de laatste
hand aan het filmportret dat hij
maakte van de veelbelovende
Ana-Maria Vera, die in septem
ber haar Philips-debuut maak
te met het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest onder leiding
van Edo de Waart.
Zoals bekend, werden Mozarts
Achtste pianoconcert ("Lüt-
zow"-concert) KV 246 en Haydn
Klavierconcert in D opgenomen.
De NOS maakte, in co-produk-
tie met Polyscope, een registra
tie van het concert van Mozart
in de Doelen.
De film zal op 9 januari door de
NOS worden uitgezonden.
De Volkskrant over haar opna
me: "Haar techniek is al vrij
gaaf en haar manier van spelen
soms pittig en allerminst opper
vlakkig. De begeleidingen van
Edo de Waart zijn uitstekend
verzorgd."
NRC Handelsblad: "De egali-
teit van haar passagespel, de
artistieke interpunctie van haar
smaakvolle voordracht en haar
intuïtie voor goed pedaalgebruik
bewijzen dat Haydn en de
jonge Mozart volledig met haar
huidige ontwikkelingsfase over
eenstemmen."
Bij de aanschaf van een band- Universiteit van Amsterdam is
recorder of van een cassette- ingesteld naar het maken van
recorder zal de koper in de geluidscopieën op banden en
toekomst mogelijk een toe- cassettes,
slag moeten betalen. Met deze Volgens het onderzoek wordt
toeslag kunnen de auteurs- dit jaar tussen de 6.5 miljoen
rechten worden gedekt, die uren en de 13 miljoen uren
worden ontdoken wanneer muziek door particulieren ge-
particulieren met hun band- of copieerd. Dat komt neer op
cassetterecorder auteursrech- tussen de 10 en 19.5 miljoen
telijk beschermde muziek langspeelplaten. Hiermee gaat
copiëren. voor belanghebbenden bij
De stichting Stemra studeert auteursrechtelijk beschermde
op de mogelijkheid om dit muziek mogelijk zo'n 20 mil-
systeem dat overigens in joen gulden aan rechten ver-
Duitsland al jaren wordt toe- loren. Ter vergelijking: in 1975
gepast ook in Nederland incasseerde de Stemra 27 mil-
in te voeren. Dit maakte de joen gulden aan auteursrech-
stichting deze week bekend ten op de verkoop van muziek,
naar aanleiding van het 40-ja- banden en langspeelplaten,
rig bestaan van de Stemra. Naar aanleiding van het rap-
De stichting die zorgt port is de Stemra tot het voor
voor de incasso en verdeling stel gekomen een heffing in te
van auteursrechtgelden op pla- voeren op de aanschaf door
ten en geluidsbanden en ge- particulieren van bandrecor-
'lieerde instanties zoals de Ver- ders. Een heffing, verwerkt in
eniging voor Auteursrecht, is de aankoopprijs van appara-
tot dit voorstel gekomen ten, naar voorbeeld van een
naar aanleiding van een rap- praktijk die reeds lange tijd in
port dat in opdracht van de de Duitse Bondsrepubliek met
Stemra door de Stichting voor medewerking van de appara-
Economisch Onderzoek van de tenindustrie en apparaten-
handel bestaat.
duo Ellis en Ben, "De vluchteling"
van Jaap Ekkelboom, een zanger
overigens van wie ook een nieuwe
single uitkwam: "Pas goed op jezelf
m'n kind".
PIRATENHITS mogen dan in lan
delijke populariteit niet te vergelij
ken zijn met de "echte" Hilversum
III hits, toch hebben ze bewezen tot-
een indrukwekkende verkoop te
kunnen komen. Wel een teken dat er
nog steeds veel Nederlanders zijn die
de PIRATENHITS verkiezen.
Als we verder bedenken dat jonge
ren (12-19 jaar) momenteel 80% van
hun luistertijd besteden aan Hilver
sum III en ten aanzien van de zen
ders Hilversum I en II duidelijk
sprake is van een vergaande vergrij
zing van het luisterpubliek, dan mo
gen we concluderen dat de PIRA
TENZENDERS en ook de gelegali
seerde of oogluikend toegelaten lo
kale stadszenders in een grote be
hoefte van het publiek voorzien.
Laten we dan ook hopen dat de over
heid een weg zal vinden, waardoor
deze in feite oprechte amateurs
zonder commerciële bijbedoelingen,
hun hobby kunnen blijven uitoefe
nen zonder daarbij het gevoel te
moeten hebben dat zij zich aan ver-^
volging bloot stellen.
Rond St. Nicolaas werd door
28 landen deelgenomen aan
het eerste Internationale Song
festival in Istanbul. Oscar
Harris, die Nederland verte
genwoordigde met een liedje
van Harry de Groot "I've got
you and you got me" viel de
eer te beurt om de Grote
Prijs voor Nederland in de
wacht te slepen.
De eerste prijs bleef in Turkije
met "Do it all again", gezon
gen door de Turkse zanger
Neco.
De tweede prijs werd gedeeld
door Bulgarije (Lilly Ivanova)
en Groot-Brittannië (John
Dawson Reed).
Dat gold ook voor de derde
prijs die naar Finland (Chrisse
Johansson) en Frankrijk
(Noëlle Cordier) ging. Uitste
kende resultaten van Oscar
Harris die in onze eigen hit
parades nog steeds genoteerd
staat met "Since I met you
baby".
Het in Nederland, vooral na
het Schlagerfestival zo popu
lair geworden jonge, Duitse
pop-idool Dennie Christian,
bezoekt steeds vaker ons land.
We zagen hem dan ook regel
matig op ons televisiescherm
met zijn hit "Besame Mucho",
gezongen in het Nederlands.
Mieke doet het precies an
dersom en vloog naar Berlijn
om "De schoenpoetser van
Santiago" in het Duits op te
nemen. Het kon dan ook niet
uitblijven dat deze jonge ar
tiesten elkaar tussen de bedrij
ven door aan de eettafel ont
moetten.
Sindsdien zijn ze goede vrien
den geworden en helpen ze el
kaar over en weer en met het
zich eigen maken van de Duit
se en Nederlandse taal. Want
één ding is zeker: Mieke gaat
definitief haar blik naar het
oosten verder verruimen en
Dennie is intussen dol op Ne
derland geworden.
Het aantal artiesten dat in Duitsland
furore maakt neemt met de dag toe.
Na Pierre Kartner en Mieke is het nu ook
het trompetduo de gebroeders Brouwer
dat door de Duitse televisie werd gevraagd
om kennis te maken met de kijkers in de
Bondsrepubliek.
Op 12 november waren zij te zien in het
programma Drehscheibe met het door hen
gespeelde "Bugler's Holiday". In ant
woord op de algemene rage rond de pan
fluitmuziek is zojuist een gloednieuwe
elpee van de Gebroeders Brouwer samen
met de groep Panpipe, verschenen: "Le
Concerto du Vent".
De onbekende pianist, zanger
en komponist Jimmie Spheeris
heeft met "Ports Of The
Heart" een album gemaakt
dat uitblinkt in schoonheid.
Jimmie beschikt over een zeer
soepele stem en heeft soms
die dromerige sfeer weten op
te roepen die zo kenmerkend
is voor de muziek van onder
andere Jackson Browne en
Boz Scaggs.
De enige kompositie op
"Ports Of The Heart" die niet
van Jimmie is, is het bekende
'Tm So Lonesome I Could
Cry" van Hank Williams maar
de uitvoering van Jimmie is
zo persoonlijk dat er geen ver
gelijking mogelijk is.
Bij het lezen van de binnen
hoes springen er een paar in
drukwekkende namen gelijk
in het oog want in het eerste
nummer spelen Chick Corea
en Stanley Clarke mee, terwijl
een paar nummers verder
Jackson Browne op de achter
grond te horen is.
John Guerin speelde drums in
het zeer mooie "Captain Co-
mes Cold".
De produktie is verzorgd door
David Campbell (o.a. Linda
Ronstadt, Carly Simon en Ja
mes Taylor).
om ondanks de vrij grote finan
ciële risico's door te gaan en steeds
weer opnieuw te beginnen? In de
eerste plaats is het een hobby in
elektronica die hen de mogelijkheid
biedt om datgene wat in vele uren
met grote liefde is geconstrueerd
ook een praktisch doel te geven. Dan
speelt natuurlijk een rol het span
ningselement van wel of niet ont
dekt te worden. Bovendien vinden
vele zendamateurs, dat de Hilver-
sumse zenders nauwelijks enige aan
dacht besteden aan typisch Neder
landse produkties, waarvoor bij het
publiek kennelijk toch wel degelijk
belangstelling bestaat.
Dat blij let wel als we zien dat deze
zendamateurs kans zien om echte
hits te scoren. Dit was voor Dureco
aanleiding om in een speciale serie
PIRATENHITS een achttal singles
uit te brengen van onder meer DE
ANNABELLA'S, DE MARJAN
DO'S, DE GESONA'S en nog vele
anderen. Bovendien is er ook een
verzamelelpee verschenen met intus
sen vermaarde titels als: "Het schone
Drentse land" van het Noorder Bar
trio, "Dp Barkrukkendans" van het
Al jaren zijn duizenden zendama
teurs aktief in hun eigen omgeving,
meestal in het oosten en noorden
van ons land, met het brengen van
populaire muziekprogramma's. Niet
dat dit de goedkeuring van de over
heid heeft, in tegendeel, er wordt
een felle strijd geleverd om deze
zendamateurs op te sporen en dan
beslag op apparatuur en platen te
leggen. Desondanks duiken de zen
ders steeds weer op, presteren het
dikwijls om binnen een week nadat
hun spullen in beslag werden geno
men, weer een nieuwe zender in el
kaar te zetten. Soms zitten ze met
hun zender op een achterafzoldei of
in een onooglijke boerenschuur.
Ook wel zijn de zenders mobiel om
ontdekking te voorkomen. Er zijn
gevallen bekend waarbij 2 jonge
zendamateurs het bos introkken, de
zender in een hoge boom hesen en
na de uitzending zich zo snel moge
lijk uit de voeten maakten. Voor de
opsporingsambtenaren is het op die
manier een vrijwel onmogelijke
taak dergelijke zenders op tijd te lo
kaliseren.
Wat beweegt nu deze zendamateurs