is :e :N w er ^an, mg. vi- i de is PAUL SANTOS: VAN MODE VAKSCHOOL DE MUZIEK IN OM KORT TE GAAN LIMOUSINE CHAMPAGNE BRUIST NOG STEEDS SERGE LAMA JACQUES HERB TERUG BOZ SCAGGS PROBEERT HET WEER JOHN W00DH0USE 40 JAAR IN DE BUSINESS ëJSÉ - dansliiiBH boe ije om KONTRAKTEN VAN EEN STILLE HOOP TOT EEN STILLE LIEFDE Soestcr Courant van donderdag 24 maart 1977 VI y Komponist, zanger en gitarist Paul Santos is de laatste aan winst van CBS. Zijn muziek klinkt erg "Amerikaans"en ge tuigt van een veelzijdig schrij verstalent. Veelzijdig, omdat hij naast het zogenaamde "Amerikaanse" repertoire (zo als bijv. -zijn debuutsingle "Lift Me Up Higher") net zo makkelijk nummers schrijft voor Nederpopgroepen als The Cats, The Blue Diamonds en Next One. Alhoewel het nu voor Paul muziek is wat de klok slaat, leek het er een aantal jaren ge leden op, dat hij een totaal an dere weg zou inslaan. Eigenlijk wilde hij mode-ont werper worden en begon dan ook na de middelbare school met een studie aan de mode vakschool. In die periode werd hij veel gevraagd om artiesten als Nick McKenzie en Dimitri van Tooren te begeleiden; op den duur nam dit zoveel tijd inbeslag dat Paul gedwongen was om te kiezen tussen mu ziek en studie. Hij koos uiter aard voor de muziek. Van deze optredens heeft Paul veel geleerd omdat elke avond opnieuw het uiterste van hem geëist werd. Bovendien is zijn gitaarspel met sprongen voor uitgegaan, en ontwikkelde hij een totaal eigen stijl wat be treft zijn komposities. De meeste van deze persoonlijke stukken bleven op de plank liggen. Gelukkig ontmoette hij op het juiste moment de juiste man om zijn soloplannen te verwe zenlijken: Tom Salisbury, ja renlang de muzikale leider van The Pointer Sisters en recen telijk Boz Scaggs. Het klikte muzikaal zo goed tussen dit tweetal dat onmid dellijk werd besloten om sa men een plaat te maken. De single "Lift Me Up Higher" is daar een voorproefje van. Het heeft heel, heel lang ge duurd, maar nu is er dan toch eindelijk weer eens een single van Livin' Blues. En wat voor een? Livin' Blues nieuwe stijl; daèr gaat het om op de single "Shylina"; een num mer dat op overdonderende wijze kant 1 opent van de el pee "Blue Breeze". Een prachtige ballad, waarop Ted Oberg een veelheid aan gitaren bespeelt en zanger Johnny Frederikz bewijst tot de absolute top te behoren. Bassist André Reynen en drummer Jacob van Heinin gen zorgen op uitstekende wijze voor de vervolmaking van de sound, waarvan ook nog een groot gedeelte op naam van technikus/produ- cer John Sonneveld mag worden geschreven. Niet langer denken Shy lina tanken! Enige tijd geleden kondigde Okkie Huysdens zijn vertrek uit de groep Limousine aan. Na lang zoeken hebben de overgebleven leden van de groep een vervanger gevon den in Willem de Vries, een ervaren sessie-zanger en te vens de broer van Lia Velasco. Nog een wijziging: percussio nist Jan Blique heeft de groep verlaten. Vorige week werd er al een nieuwe single opgenomen, die, als alles meezit, op 11 maart is uitgekomen. Het gaat goed met Champag ne. Zéér goed. De single "Rock and Roll Star" heeft in Nederland een lang hitparade leven geleid en in Duitsland werd in de Musikmarkt top 50 in 2 weken de zestiende plaats bereikt. Inmiddels is de single ook in Amerika uitgebracht; de eer ste reaktie van de disc-jock- eys aldaar was uitermate hoopgevend. In Italië treedt de groep binnen kort tweemaal voor de televi sie op om daar de single te lanceren. In mei verzorgt Champagne in Duitsland 24 optredens. Begin april kunnen wij de tweede single van het kwar tet verwachten. Op, zondag 13 maart zond de TROS-TV een 40 minuten du rende special uit rond de po pulaire Franse zanger Serge Lama. Dit programma werd opgenomen in december van het vorig jaar in Theater "De Klinker" te Winschoten. Serge Lama, die afgelopen maan dag voor de zoveelste maal na zijn auto-ongeluk (in 1965) in 't ziekenhuis werd opgeno men, heeft in Parijs (Palais de Congres) zijn eigen nationale record gebroken: de recette opbrengst van zijn concerten in februari bedroeg liefst 1.080.000dollar en op zaterdag 26 februari stond Lama maar liefst 7 uur lang op het toneel, aangezien het organisatiebu reau een extra avondvoorstel ling en een matinee moest in lassen om aan alle vraag naar Lama te voldoen. Hopelijk draagt de special van 13 maart er toe bij dat Lama in Neder land nu eindelijk de erken ning krijgt die hij in Frankrijk al jaren geniet. Nieuwe LP Serge Lama: "Je faime a la Folie". Het is lange tijd erg stil geweest rond om Jacques Herb die destijds triomfen vierde met zijn platina plaat "Manu- ela". In korte tijd* volgden nog meer hits zoals "Een man mag niet huilen" en "Werkeloos". Toen werd het stil rondom Jacques Herb. Hij ging in Bel gië wonen, trouwde en begon aan klassieke zanglessen. Een carrière als operette-zanger leek voor hem open te liggen. Maar ja, toen kreeg hij weer zoveel reakties nadat hij op het TROS-Gala "Manuela" had gezongen, dat hij be sloot de grote K toch maar te verwisse len voor de kleine. Pierre Kartner nam hem weer onder zijn hoede en uit het grijze verleden werd de grote hit van Rina Ketty "Chante encore de la nuit" opgedo ken. Voorzien van Nederlandse tekst heet het nu "Voorbij" en staat het op de nieuwste plaat van Jacques Herb. Het is nog lang niet voorbij met Jac ques, hij ^taat aan het begin van een nieuwe carrière. Woorden zijn- bijna overbo dig bij de nieuwe single van de Amerikaanse zanger en gi tarist Boz Scaggs. Evenals zijn vórige single "Lowdown" dat op het nippertje geen hit werd, is "What Can I Say" af komstig van zijn laatste, alom bejubelde LP "Silk Degrees". In Amerika is Boz een ster, die niet alleen door het pu bliek wordt gewaardeerd, maar, over wie ook door me demuzikanten lovend wordt gesproken. Eind Vorig jaar gaf Boz een paar Nieuwjaarsconcerten, die natuurlijk allemaal uitver kocht waren. De dirigent van het grote orkest dat Boz be geleidde was Tom Salisbury, de producer van de eerste single van Paul Santos. "What Can I Say" is geschre ven door Boz en David Paich en geproduceerd door Joe Wissert. «ff mm B« fiff Het is bijna ongelooflijk wan neer je bedenkt dat Johnny Holshuysen, later John Wood- house, al zo'n 40 jaar mee draait in onze keiharde show business. Toch heeft hij dit opti maal gepresteerd-en nu; in de tweede maand van zijn 40-jarig jubileumjaar brengt Phono- gram weer een ijzersterke sin gle van de accordeongigant op de markt, getiteld: "Chan te encore dans la nuit". In de ze produktie onder leiding van Job Maarse werd Woodhou- se muzikaal ondersteund door "Professor" Brockino en zijn zingende zaag. Maar de release van zijn nieu we single is niet het enige heuglijke feit dat wij over Woodhouse kunnen melden, want naast zijn 40-jarig jubi leum als artiest speelt John nu ook al weer 10 jaar onder de naam Woodhouse. 1 okto ber 1967 namelijk was de dag waarop John in de "Vuist" van Willem Duys zijn eerste elektronische instrument aan het Nederlandse publiek liet horen. Sindsdien genoot Woodhouse een stormachti ge carrière en ontelbare aan tallen gouden en platina pla ten kregen een bestemming in zijn riante studeerkamer in zijn villa in Laren. Een lo gisch gevolg van jarenlang kei hard werken. Wie echter zou denken dat John Woodhouse bij al deze successen zou gaan stilzitten, heeft het zonder meer mis. Het succes met zijn instru ment en al zijn persoonlijke aktiviteiten waren voor hem een uitdaging zijn instrument zoveel mogelijk te perfectio neren. In samenwerking met de fabrikant "Cavagnolo" in Frankrijk fabriceerde John een geheel nieuw instrument dat door de Nederlandse Emi- pent Orgelfabriek werd ver vaardigd. Aangezien Wood house met dit nieuwe instru ment in staat is het geluid van een heel orkest voort te bren gen, heeft hij dit instrument terecht de naam meegegeven: "One man orchestra". Natuurlijk werd Woodhouse's nieuwste single "Chante en core dans la nuit" (B-kant "Fanfare") opgenomen met zijn "One man orchestra". Kortom, Woodhouse is volle dig in het nieuws en verdient dat ook, want noem mij maar eens iemand anders die 40 jaar aan de top blijft staan. In de afgelopen twee weken werden bij Phonogram maar liefst vier maal de glazen geheven op nieuwe kontrakt- tekeningen en verlengingen van al bestaande overeen komsten. Verleqgd werd het exclusief langdurig kontrakt met Hans van Hemert, de producer van onder meer recente hits van Ronnie the Big Bear en Tri- nity,en 't kontrakt van Piet Souer, die eigenlijk twee over eenkomsten tekende: een ex clusief langdurig kontrakt als arrangeur/producer/orkestlei der en een artiestenkontrakt. Nieuwe Phonogramaanwin- sten zijn Sure Shot Music B.V., de produktiemaat- schappij van Bert Conard, in samenwerking met Tom en Rob peters, die exclusief voor Phonogram produlties zal le veren en producer Eric Boom. Eric Boom, eens de gitarist in The Lords van Rob de Nijs, startte zijn loopbaan in 1971 bij muziekuitgeverij Intersong als professional manager. Twee jaar lèter werd Eric be last met hun platenproduktie Unit Purple Eye Productions en in '74 werd hij benoemd tot general manager van muziek uitgeverij BASF Nederland B.V. In 't afgelopen jaar, toen BASF besloot alle muziekaf delingen te sluiten, richtte Eric Boom zijn eigen bedrijf op, "Number One Music Holland 8.V.", waarin hij belangrijke titels van de muziekuitgeverij van BASF overnam. Als pro ducer heeft Eric Boom inter nationale acts als Tony Sher- man, The Sherman Brothers, Mike Michael en Go-Go grootgebracht en op 't inter nationale vlak was Eric onder meer produktioneel verant woordelijk voor Gregor Ser- ban, Hans van Hemert, Cape Canary, Josche Monitsz, Henk Elsink en Conny Vandenbos. Eric Boom's eerste produktie voor Phonogram is de single "Meditation"ven Lesley Fox. "Een groot deel van wat ik meemaak in mijn leven, speelt zich als een film voor mijn og^n af. Als ik overdag op straat loop en ik kijk goed om mij heen, dan word ik vaak getrof fen door tafereeltjes die zo in een film gekund had den". Dit zegi Jaap Dekker m.b.t. de muz. ;k die' hij schreef en speelde voor de nieuwe Ne derlands speelfilm "Een Stil le Liefde". De muziek die hij komponi erde noemt hij zelf "romant sch" en verschilt als zodanig anorm met datgene waarmee hij zo vaak wordt geïdentif seerd n.l. de boogie- woogie. Jaap Dekker zal altijd boogle- woogie blijven spelen, dat is iets wat voor hem zelf vast staat, maar om niet zijn hele leven als de vrolijke barpianist te moeten gaan koos hij voor een "switch". Sterker nog, anderhalf jaar geleden nam Jaap Dekker het besluit geen boogie-woogie elpee meer op te nemen voordat hij zijn "an dere" muzikale emoties mid dels een plaat zou hebben "geloosd". Jaap: "Het was een dramati sche beslissing, omdat ik wist dat ik nog genoeg materiaal had liggen voor een nieuwe boogie-elpee. Het betekende tevens dat mijn populariteit in den lande een enorme deuk zou krijgen zodat 'ook mijn zaal-optredens zouden teruglopen. Lange tijd heb ik psychisch verschrikkelijk in de knoop gezeten, omdat ik wist dat "als ik nu de studio in ga en ik gooi er weer 12 tracks op, dan sta ik over vier weken weer in het middelpunt van de belangstelling". Jaap wachtte, niet tevergeefs overigens, want midden in zijn muzikale knelpunt, kwam het aanbod om voor de Franse film La Donneuse het muziek- thema te spelen en te kompo- neren. Deze film met in de hoofdrol Willeke van Ammelrooy, bleek in Frankrijk uiterst suk- sesvol te zijn, maar is tot op héden nog niet in Nederland in roulatie gegaan. De single, wel uitgebracht in Nederland, werd goed ont vangen in Hilversum, maar mede door het uitblijven van- de film wist het geen chartno- tering te behalen. Doordat de plaat dus niet een echte kans heeft gehad noemt Jaap Dekker de muziek die hij voor "Een StilleLiefde" schreef, een debuut. Enthousiast geraakt door La Donneuse belde René van Nie Jaap op met de vraag of hij "Een Stille Liefde" ook mu zikaal .wilde begeleiden. Dat Jaap weinig bedenktijd nodig had, laatïich raden. De hang naar romantiek in Jaap Dekker z'n platen is bij velen vooralsnog onopge merkt gebleven, maar is vol gens de maker zelf toch dui delijk aanwezig. Ook Jaaps poëtische uitingen zijn nagenoeg onbekend, niet verwonderlijk overigens want de viev bundels van zijn hand zijn nog. niet uitgegeven. Nieuw voor Jaap Dekker dit maal, was het moeten werken met groot orkest. "Ik droom de er altijd varf eens met een groot orkest platen te kunnen opnemen. Vroeger toen ik nog klein was, stond ik met een breinaald in de hand te di rigeren als het Leger des Heils kwartiertje op de radio was op donderdag". Het grote voordeel voor Jèap bij deze film was dat de arran gementen geschreven waren door Paul Natte, maar door Jaap konden worden gear rangeerd doordat Paul Natte verhinderd was dat zelf te doen. Na het script een aantal ma len te hebben doorgelezen, met 'n stopwatch in de hand alle shots en opnamèn nauw keurig gevolgd te hebben kon Jaap Dekker overgaan tot de opnamen van de elpee. Naar eigen schatting 4/5 van de muziek die hij voor de film had klaarliggen heeft hij moe ten schrappen, doordat ze bij nader inzien toch niet hele maal passend Was bij bepaal de scènes. "Je zult begrijpen dat ik bij dit alles zeer zorgvul dig te werk ben gegaan en ik ben dan ook uiterst tevreden over het resultaat". Jaaps inbreng bij de film,be perkt zich, net zoals bij La Donneuse, niet alleen tot het schrijven en spelen van de muziek, René van Nie be dacht hem ook een kleine rol toe in de film. "Ik beeld een nogal linkse leraar uit in de film en zonder overdrijven kan ik wel zeggen dat die rol mijn persoontje goed weergeeft".

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1977 | | pagina 41