Is 7 „gouwen Jazz-ouwen' Peter Sue Mare: „Like a seagull" Trinity: Zeer veelbelovend Ace had meer tijd nodig Cuby Blizzards „Old times goed times" The best of Fleetwood Mac De Isley Brothers worden gevaarlijk! De grote Costa Cordalis Show Soester Courant van donderdag 26 mei 1977 Peter, Sue Mare is een nieuwe aanwinst op het Philipslabel. Het trio komt uit Zwitserland, uitgezon derd de enige vrouw in 't ge zelschap Sue die in Amerika werd geboren. Al gedurende zes jaar werken zij met veel sukses samen en in Zwitser land genieten ze een be kendheid die we kunnen vergelijken met onze Hol landse formatie Pussycat. Niet verwonderlijk is 't daarom dat 't trio een eigen TV-programma heeft in Zwitserland en in het buur land Duitsland zijn Peter, Sue Mare ook al behoorlijk bekend. Van deze zeer goed ogende driemansformatie brengt Phonogram de LP „Like a seagull" uit, waarvan de titeltrack even eens op single is verschenen. Hun repertoire bevat veel melodieus en romantisch werk dat tegen de „folk" aanleunt. Een prima de- buut-LP in Nederland van Phonogram's eerste Zwit serse groep. Zonder enige schroom dur ven we te zeggen dat Trinity op het ogenblik de meest be lovende groep van dit jaar is. Hoewel de driemansforma tie al drie maal toesloeg met de singles „First of June", „002.345.709 (that's my num- ber)" en de recentelijke hit „I'm gonna get you" krijgt zij in Nederland nog niet die aandacht die ze verdient. Daarom besloot Phonogram de vorig jaar te vroeg ver schenen elpee „We'11 make it together" dit jaar opnieuw te releasen, zij het in een ande re samenstelling en onder de titel „Trinity". Een LP die met namen aangepast werd aan de gebeurtenissen rond het Songfestival in België, waar Trinity op een voor treffelijke tweede plaats eindigde met het nummer „Drop, drop, drop". Nogmaals, Trinity is een groep die dankzij het opti maal aanwezige vokale ta lent en niet te vergeten hun perfekte bühne-act grote aandacht verdient. De Engelse groep Ace debu teerde in 1975 met de single „How Long" en de elpee „Fi- ve a side". Het overweldi gende sukses van beide pla ten bezorgde de groep plot seling heel veel werk en na afloop van een maar liefst vijftig weken durende toer moest er razendsnel een nieuwe elpee gemaakt wor den. Zó snel zelfs dat de plaat niet zo goed is geworden als de leden van de groep gewild hadden. „Time for another" was de titel. Meer „time" werd uitge trokken voor de derde elpee „No Strings". Deze werd in Amerika op genomen o.l.v. producer Trevor Lawrence, die de hulp inriep van o.a. Jackie Lomax, Jim Price en Bobby Keys. Cuby Blizzards was eens de belang rijkste Nederlandse bluesformatie. Een hele grote in één van de moeilijkste mu zikale stromingen die de muziekscene rijk is. Blues was muziek voor zwart volk, dat mede door wat dat volk aan den lijve had ondervonden de enige juiste vertol kers in zich droeg. Zoetjes aan kwamen de blanke bluesformaties van impor tantie bovendrijven en namen als Mayall en Morrison voerden deze mu- ziekmakendè groepering aan. Een for matie die zekér in Europa met voor noemde heren kon wedijveren, was Cu by Blizzards. Vanuit Grollo openden Harry Muskee, Eelco Gelling en Herman Brood het of fensief en met sukses. In het voorpor- gramma van Mayall, Morrison en Eddie Boyd deden Cuby Blizzards menig Europese tour. Cuby Blizzards ging enkele jaren ge leden ter ziele. Maar aangezien de vraag naar authentiek Cuby Blizzards ma teriaal bleef bestaan, heeft Wobbe van Seijen (een man van het eerste Cuby Blizzards uur) een konpilatie gemaakt van het nog nooit eerder uitgebrachte Cuby Blizzards materiaal. Muziek waarbij, zoals de linernote schrijft, het zweet je langs het lijf loopt. Rauwe, eerlijke blues, uitgevoerd door een rau we, eerlijke bluesclub zoals Cuby Blizzards dat in hun tijd ongeëvenaard was. Er ligt een wereld verschil tussen de Fleetwood Mac die met „Riannon" en „Go Your Own Way" de hitparade hebben veroverd en de groep die een aantal jaren geleden met „Need Your Love So Bad", „Albatross", „Blacck Magie Woman" en „Man Of The World" iedereen ver baasde. Het belangrijkste verschil is waarschijnlijk de toenmali ge aanwezigheid van Peter Green, de spoorloos verdwe nen gitaarprins, die het me rendeel voor Fleetwood Mac schreef en met zijn gitaar spel een hoofdrol vertolkte. Op deze dubbelLP „Vintage Years" staat een overzicht van wat de groep aan het eind van de jaren zestig zoal opgenomen heeft. De produktie was in handen van Mike Vernon. Almeer dan vijftien jaar be horen de Isley Brothers tot de meest toonaangevende R&B formaties van Ameri ka. In populariteit worden ze slecht? overtroffen door een superformatie als Earth, Wind Fire. De nieuwe LP „Go for Guns" wan de vijf broers Kelly, Rudolph, Ro nald, Marvin en Ernie Isley en zwager Chris Jasper wordt dan ook als „Hot Stuff" behandeld. De muziek van de Isley Bro thers valt in tweeën uiteen; de zang wordt voor het grootste gedeelte door Kelly, Rudolph en Ronald gedaan, terwijl Marvin, Ernie en Chris het instrumentale deel voor hun rekening nemen. De laatste drie zijn er in 1973 bijgekomen. Het betekende tevens een koersverandering, want the Isley's werden veel funkier en waren niet bang om te experimenteren. Het meest in het oog lopend was Ernie die met flitsend gitaarspel een heavy stempel op de muziek drukte (hij is een grote fan van Jimi Hendrix, die nog in de groep heeft ge speeld). Op „Go For Your Guns" staan twee langzame num mers die voor de nodige rust zorgen temidden van het swingende, opwindende ma teriaal waar de Isley's mees ters in zijn. Alle nummers zijn door hun zelf geschreven, gearran geerd en geproduceerd. Net als zijn vrouwelijke tegenhanger Vicky Lean- dros is Costa Cordalis van origine een Griekse zanger, die het in een aantal Euro pese landen, en dan met na me' Duitsland helemaal ge maakt heeft. Ook in Neder land is Costa geen onbeken de meer dankzij het succes van zijn single „Anita" Kortgeleden werd er in Duitsland een special rond Costa uitgezonden, waarin hij een aantal zeer bekende artiesten mocht ontvangen: Vicky Leandros, Ricky King en de Hitkids, het bouzoeki ensemble Papadopoulos en het orkest van Boris Jojic. Allemaal klinkende namen, die wel aangeven hoe popu lair Costa bij onze Ooster buren is. Van deze show is een LP verschenen die „Die Grosse Cordalis Show" heet. In een aantal jaren heeft Costa weten op te klimmen van café's, waar hij Griekse liedjes zong, naar concertza len. Inmiddels heeft hij al een aantal succesvolle tour nees achter de rug (waarvan eentje samen Ivan Rebroff en Mireille Mathieu door Frankrijk) en zijn nummers van hem opgenomen door Ivan Rebroff en Daliah Lavi. „Die Grosse Costa Cordalis Show" geeft een goed over zicht van alle Costa succes sen (met natuurlijk „Anita"). Daarnaast zingt hij samen met Vicky Leandros een drietal Griekse nummers, met Ricky King en de Hit kids een medley van Elvis Presley successen en in zijn eentje drie internationale hits: „Sweet Caroline", „So- mething" en „My way". Zoals U ongetwijfeld heeft gemerkt, is de belangstelling voor de jazzmuziek, zbals die gespeeld werd in de jaren '50 en '60nog steeds levend. Deze belangstelling resul teerde in een groot aantal herreleases van de beroemde jazz labels als „Prestige", „Riverside" en „Blue Note". In deze rij hoort zeker thuis het EmArcy label. Phonogram Chicago heeft 7 grote namen onderge bracht in een dubbelalbum- serie, getiteld „The EmArcy Jazz Series". Deze serie is uiterlijk herkenbaarv door dezelfde lay-out, iedere klaphoes verschaft uitge breide informatie en" de1 achterkant vertelt alles over bezettingen en opnamenda- ta'. GENE AMMONS „Jug Sessions" Deze tenorsaxofonist is wat verwaarloosd in de ge schiedschrijving van de jazz. Beslist ten onrechte. De be roemde kwintetopnamen met trombonist Benny Green en Sonny Stitt zijn standaardplaten. Dit zijn opnamen uit de jaren '47-'49, waarbij een aantal met zijn vader, boogie woogie pianist Albert Ammons. DINAH WASHINGTON „The Jazz Sides" Deze geweldige zangeres, van wie de stijl van zingen sterk verwant is aan de blues, heeft met verschillen de bezettingen opnamen ge maakt. Op dit dubbelalbum zijn het vooral opnamen, waarbij de arrangementen werden verzorgd door Quin- cy Jones, die tevens de alge hele leiding in handen had. Verschillende grote solisten als Clark Terry (trompet, Wynton Kelly (piano) en Paul Quinichette (tenor) verleenden hun medewer king en maakten het pro gramma extra interessant en afwisselend. ook al jaren zijn eigen big band. Dit zijn opnamen uit '49-'59van de big-band, een septet en de legendarische „drummbattles" met Max Roach. Belangrijkste solisten zijn trompettist Harry „Sweets" Edison en Willie Dennis (trombone). CANNONBALL ADDER- LEY „Beginnings" Afgezien van enkele vroege re Savoy recordings kunnen we gerust stellen dat de po pulariteit van 'Cannonball Adderley met deze EmArcy opnamen begon te groeien. Een populariteit die zijn hoogtepunt bereikte in de „Riverside"-LP „Live at the village Vanguard". Afgezien van enkele uitstapjes heeft hij altijd met broer Nat (cornet) gespeeld. Helaas overleed hij vorig jaar op een toch vrij jonge leeftijd. De opnamen geven een goed beeld van zijn werk tussen '55-'59. Belangrijkste namen naast Julian Adderley zijn Horace Silver (piano), John Coltrane (tenor), Paul Chambers (bass) en J. J. Johnson (trombone. OSCAR PETERSON „Trio in transition" Deze pianogigant werkte ja ren samen met bassist Ray Brown. - Dit zijn de laatste opnamen van die samen werking, waarbij de drum mers Ed Thigpen en Louis Hayes elk op één plaat het trio completeren. Eén LP bevat opnamen van een konsert dat hij in 1965 gaf in Tivoli Gardens in Kopenhagen, de andere zijn studio-opnamen uit '65-'66. CLIFFORD BROWN „The Quintet Vol. 1" Voor velen zal Clifford Brown de meest uitgebalan ceerde en volmaakte trom pettist blijven, die de jazz ooit heeft voortgebracht. Toen hij op 25-jarige leeftijd overleed ten gevolge van een auto-ongeluk, had hij vol gens de insiders reeds de kwaliteiten die we mogen toeschrijven aan Dizzy Gil- lespie en Miles Davis. Géén trompettist na Clifford Brown als „Brownie". Ook als begeleider van zangeres sen als Sarah Vaughan en Helen Merril onderscheidde hij zich door prachtige im provisaties. EmArcy heeft het geluk gehad zijn beste opnamen te maken en wel dié van de samenwerking met Max Roach. In het dubbelalbum de twee eerste LP's die oorspronke lijk heetten: „Brown Roach Inc." en „Jordu". MAYNARD FERGUSON „STRATOSPHERIC" Maynard Ferguson is vooral bekend geworden als second lead trompettist bij de band van Stan Kenton. Deze partij gaf door de toonhoogte een extra dimensie aan de ar rangementen van Kenton. Door zijn fabelachtige em bouchure is Ferguson in staat de hoge tonen zeer lang en zuiver te blazen. U merkt dit nog aan de naam van dit album „Stratospheric". Ook als orkestleider heeft hij zich een behoorlijke naam ver worven (tot op de dag van vandaag met een nieuw al bum in de Soul hitlijst van de U.S.A.). De opnamen van dit album geven een beeld van zijn eerste bigbands en het is on voorstelbaar hoeveel sterso listen uit die bands latei- naar voren zijn gekomen. Om er een paar te noemen: Bud Shank (altsax), Bob Cooper (tenor), Shelly Man- ne (drums) en de zeer jong verongelukte bariton saxo fonist Bob Gordon, die toen al op dezelfde hoogte stond als Gerry Mulligan en Serge Chaloff. BUDDY RICH „Both sides" Deze technisch zeer sterke drummer komt uit de school van bigbands drummers waar Gene Krupa 't grote voorbeeld van was. Hij leidt

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1977 | | pagina 23