P.G nieu P.V. trouwi trouv Druk! THE ORIGINAL ON BLUE NOTE TOM JANS „Dark Blon de" Edisons in ere hersteld Vicky Leandros wenst „goede nacht" PETERS LEE geproduceerd door WILL HOEBEE! Saskia Sergs naar Nashville HEART 100 Het handjevol 1 de derde avond i in het openluch C.H.J. ANDRI1 Door het bestu huisen (38) be verzoek zijn tai werd tijdens e Wilderdijk kreej In de maandag vergadering we de heer Daalhuis vergadering wa ting van de op bijeenkomst, wi de gang van zal dat de hulp vai missie van goed» pen. Onder voorzittei Hoekstra van men nu weer b van de stand vj achttal stemge komst omdat zi; enigen met het bi Daarop werd et zen, bestaande der Molen, voor; A. Hooft, R. Ro» Dit bestuur zal onder supervisi de Bruin, evene sie van goede^'r V' ■éai'jSar zal eniging nader w verstande evenv. (puppyrettes, i enz.) zullen bli; het leerlingen-oi evenals de opleii de Amersfoortse tember a.s. zal Snelle er totinde Uitgebri Klassiel Van Wei Telefo Hoewel zijn naam anders doet vermoeden is gita rist, pianist, zanger en komponist Tom Jans een rasechte Amerikaan die, hoewel hij in het zonnige Californië is geboren, teksten schrijft over een zaamheid, verloren lief des en zijn angsten. Zijn vorige LP „The Eyes Of An Only Child" kreeg juichende kritieken mede door de uitstekende bege leiding van een aantal topmuzikanten die Tom's muziek van de nodige „body" voorzagen. Deze lijn is doorgetrokken op zijn tweede CBS LP „Dark Blonde", waarop Tom werd bijgestaan door topmuzikanten als Bill Payne van Little Feat, David Paich, Ernie Watts, Valer ie Carter en Nick de Caro en zijn be geleidingsgroep, bestaan de uit de gitaristen Scott Kelly en Jerry Shallow, bassist Kerry Hatch en drummer Kelly Shana- han. Kelly en Jerry, die allebei ook „slide" spelen, gaan er vooral in de ste vige nummers lekker fel tegenaan. De produktie was in han den van Joe Wissert (o.a. Boz Scaggs, Helen Reddy en Earth, Wind Fire). ttJUb t s De Edison, grammofoon- platenonderscheiding die enkele jaren geleden het leven heeft gelaten, komt terug. De Nederlandse Vereniging van Produ centen en Importeurs van Beeld- en Geluiddragers (NVPI, overkoepelende organisatie der grammofoonplatenmaat schappijen) heeft in sa menwerking met de Ne derlandse Vereniging van Grammofoonplaten-De taillisten (NVGD) deze traditie in ere hersteld. De onderscheiding wordt op nieuw belichaamd in af gietsels van het door beeldhouwer Pieter d'Hont vervaardigde beeldje van Edison. Er zijn, evenals vroeger, zowel een Edison Klas siek als een Edison Popu lair ingesteld. Voor de eerste zijn tien catego rieën vastgesteld, voor de tweede acht. Een extra Edison Klassiek kan bo vendien worden toege kend aan een uitgave met uitsluitend een of meer Nederlandse uitvoeren den. De Edison Populair is uitsluitend bestemd voor platen (of cassettes) ge maakt door artiest(en) en producer(s) van de Ne derlandse nationaliteit. In 1978 zullen de onder scheidingen weer worden toegekend. De jury voor de Edison Klassiek is voor dit eerste jaar samenge steld uit Lex van Delden, Menno Feenstra, Jan de Kruyff, Joop Schrier en Aad van de Ven, die voor de Edison Populair uit Ruud Kuyper, Meta de Vries, Rien van Wijk, Jip Golsteyn en Jan Maarten de Winter. Ze zullen zo wel het artistieke niveau van de uitvoering als de technische kwaliteit van de plaat waarderen en daarna punten geven voor de totale produktie. Als hommage aan Edison heeft een groot aantal Nederlandse grammofoonplatenmaat schappijen voorts beslo ten deze zomer gezamen lijk zowel een klassieke als een populaire serie langspeelplaten en cas settes uit te geven. Een project dat door de NVPI uniek in de wereld wordt genoemd. Soestor Courant van donderdag 23 juni 1977 De tweede single van de succesvolle debuut-LP van Vicky Leandros voor CBS mag er zijn. Als de voortekenen ons niet bedriegen wordt dit na het succes van „Auf dem Mond da blühen kei- ne Rosen", weer een nieuwe top-tien-hit. Maar ja, het gaat dan ook om een single van een zangeres die er de ge woonte op nahoudt om elke single en LP naar de top te zingen. „Kali Nichta", dat goede nacht betekent, is een kompositie van haar va der, Leo Leandros, en Klaus Munro. Samen met Vicky vormen zij een on verslaanbaar trio dat verantwoordelijk is voor het succes dat Vicky al verschillende jaren kent. Het gebeurt maar zelden dat Nederlandse producers En gelse acts mogen produce ren. Born Free producer/vi- ce president Will Hoebee is dat wel gelukt en deze week brengt Phonogram de Peters Lee singleproduktie „Song from Moulin Rouge" op de markt. In de tijd dat Will Hoebee nog werkzaam was als plug ger van Phonogram heeft hij als een bezetene geprobeerd om Peters Lee die popula riteit in Nederland te ver schaffen die 't duo al jaren achtereen in Engeland ge niet. want daar wordt elke Peters Lee LP binnen de kortst mogelijke tijd goud. Ook toen Will producer werd, geloofde hij en vele insiders met hem) nog steeds onvoorwaardelijk in 't gou den tweetal. Dankzij Pho nogram International kwam hij te weten dat Peters Lee er best wat voor voelden om in zee te gaan met een Ne derlandse producer. De kon takten werden gelegd en Will ging op zoek naar ge schikt materiaal. Op een LP van Mantovani herontdekte Will de fantastische track uit de film over het leven van Toulouse Lautrec: „Song from Moulin Rouge". Deze wereldberoemde song werd ondermeer in Duitsland een sukses in de versie van Ca- terina Valente en ook in strumentaal is deze track door vele beroemde orkesten op de plaat gezet. Met dit nummer vertrok Will Hoebee naar Londen waar hij in de Chappell Stu dio het nummer opnam met Peters Lee. die werden begeleid door een orkest met Engelse musici onder leiding van Harry van Hoof (met diezelfde musici nam Harry zijn LP „Strings by Candle- light" op). Het resultaat is verbluffend en misschien brengt Enge land deze single binnenkort ook op de markt. Op de B-si- de van „Song from Moulin Rouge" staan „Don't lay your head", een track die Saskia Serge speciaal voor Peters Lee schreven. Op dit moment zijn Peters Lee een country-achtige LP aan 't opnemen in Nashville en op 12 en 13 juni komen zij naar Nederland voor plaat opnamen en promotiewerk. Op 12 februari 1973 maakte een duo. dat al drie jaren onder de naam „Peters Lee" optrad in verschillende Engelse shows, hun TV-de- buut in het populaire pro gramma „Opportunity Knocks". Hoewel Lennie Peters en Di Lee met gemengde gevoelens besloten hun „kans te wa gen" in deze show. zullen ze er achteraf bepaald geen spijt van gehad hebben. Het nationale sukses. dat zij zo graag wilden hebben, werd zelfs een internationale be kendheid. Na hun indrukwekkende optreden in „Opportunity Knocks" werden de blinde zanger/pianist Lennie Pe ters en zijn partner Di Lee overstroomd met aanbiedin gen van de diverse platen maatschappijen. Het duo tekende uiteindelijk een langdurig platenkon- trakt met Phonogram Enge land. waar op 4 mei 1973 hun debuutsingle „Welcome Ho me" verscheen. Al spoedig stond dit nummer in de hoogste regionen van de En gelse hitparade. En niet minder verliep het met hun langspeelplaten. De drie LP's die het duo sindsdien maakte, te weten „We can make it". „By your side" en „Rainbow" werden alle drie gouden LP's. Hun vierde elpee „Peters Lee Favourites" werd gere- leased op 5 september 1975 in Nederland en bevat een compilatie van zowel oude als nieuwe songs. Op deze langspeelplaat staan ook nummers die door Peters Lee fameus werden gemaakt zoals „Welcome Home". „Don't stay away too long" en niet te vergeten het prachtige nummer „Closer". Van de nieuwe zelf geschre ven songs noemen wij: „Guess you'11 never know". „O baby, I love you" en „Our song". De ambities van Lennie Pe ters lagen in eerste instantie op een geheel ander niveau. Hij wilde namelijk bokser worden, een beroepskeuze die aardig overeenkwam met de ambities van de meeste speelkameraadjes waarmee hij in Londens East End optrok. Een vette streep werd door deze plannen gezet toen hij plotseling door toedoen van diezelfde vriendjes blind werd. „Ik was in het zwem bad waar wij ons altijd met hetzelfde clubje jongens vermaakten. Dit keer waren het stenen, die het middel punt van ons spel vormden. Eén van die tot vliegen ge brachte keien trof op onfor tuinlijke wijze mijn oog. Met het andere had ik al vanaf mijn prilste jeugd moeilijk heden hetgeen na niet al te lange tijd betekende dat ik helemaal niets meer zag". Vervolgens bezocht hij ge durende een paar maanden een soort revalidatie-insti- tuut maar al spoedig vroeg hij zijn moeder om hem thuis te houden. Hij leerde piano spelen. ontdekte dat zijn stem niet tot de slechtste van Londen behoorde en ver diende de kost door in de pubs en clubs van East End te spelen. Dat leverde het nodige sukses op en toen hij met een saxofonist later de groep „McGill Five" vormde, leverde dit zelfs een hit-pa rade notering op. Bekend als de „Cockney Ray Charles" toerde hij langs het clubcircuit in Noord Enge land en hoewel één en ander naar verwachting verliep, realiseerde hij zich meer en meer dat er toch iemand ontbrak die hem met allerlei zaken terzijde kon staan. In die tijd werd hij regelma tig gekontrakteerd met het dansduo „The Haily Twins", waarvan Di Lee, een danse res die graag zangeres wilde worden, deel uitmaakte. Di weet zich daarvan te her inneren: „Terwijl ik moest optreden in verschillende shows, leek het wel alsof Lennie Peters ook steeds daar geëngageerd werd waar ik moest optreden. We werden na verloop van tijd vrienden en op een goed moment ging ons gesprek over onze individuele optre dens. Dit resulteerde in het besluit om onze talenten sa men te bundelen tot het duo dat we nu zijn. We traden voor het eerst op in een zon dagsconcert van Rolf Harris in Bornemouth op 30 april 1970 en vanaf die tijd ging het allemaal vanzelf". Dankzij het harde werken van het duo liep het inder daad bijna allemaal vanzelf. Vorig ^ar januari traden Peters Cë&Tftet -ysê! sukses gedurende vier weken op im v de beroemde Londense ca- baretclub „Talk of the Town" en gedurende de lente van '75 verschenen zij weke lijks in de televisie shows van Des O'Connor en Mike Yarwood. In Nederland traden Peters Lee öp in de TV-program- ma's 'Zevensprong' (TROS), meerdere malen in TopPop (AVRO) en zij waren de ere gasten in één van de Moun- ties-shows, eveneens AVRO. In september vertrokken zij naar Amerika voor een twee-weekse sessie met Jimmie Bowen. Dit was de eerste maal dat Peters Lee werkten met een Ameri kaanse producer. Jimmie Bowen kwam speciaal voor het duo over uit Amerika om hen te zien optreden tijdens een Engelse tournee. On middellijk enthousiast be loofde Jimmie Bowen de nieuwste LP van Peters Lee te gaan produceren. De ze zeer bekende Amerikaan se producer werkte al eerder samen met Sammy Davis Jr. en Dean Martin. Met de kerst '75 verzorgde het duo een speciaal kerst optreden in het Royal Sha- kespeare Theatre en zij kre gen een kerstspecial voor de A.T.V. Naar aanleiding van het enorme sukses van de optredens in „Talk of the Town" werden Peters Lee voor '76 opnieuw voor optre dens in deze fameuze caba retclub geëngageerd. De Canadese groep HEART zorgde bij hun overstap naar het Portraitlabel voor erg veel opschudding. De muziek geeft aanleiding tot nog meer rumoer want Heart maakt muziek die erg veel mensen zal aanspreken. Van hun onlangs verschenen LP „Little Queen" is het nummer „Barracuda" op single uitgekomen. Het is een lekker stevig nummer, hoe wel Heart op de LP ook in staat is om gevoelige, mooie ballads te spelen. De formatie is gegroepeerd rondom de zusters Ann en Nancy Wilson. Ann neemt het merendeel van de zang voor haar rekening en schrijft samen met Nancy en leadgitarist Robert Fisher het repertoire. Nancy speelt gitaar, mandoline, piano en harp en zorgt waar het nodig is voor de tweede stem. Michael Flicker is de produ cer van de groep. voor het authentieke jazz- materiaal voornamelijk veroorzaakt, zoals hij zegt: „door mensen als Donald Byrd, Freddie Hubbard, Chick Corea, Miles Davis e.d. die een nieuw publiek wisten te bereiken". Of ook in ons land kopers van de nieuwste Byrd, Corea etc., vol span ning op zoek gaan naar het originele elpee materiaal uit de vijftiger en zestiger jaren valt te betwijfelen. Hoewel Blue Note een dui delijk nieuw stempel heeft meegekregen wordt het le gendarische verleden aller minst verwaarloosd getuige de uitstekende re-issue 2 lp-set serie waarin inmid dels plus minus 35 items zijn uitgebracht. Een regelmati ge schoonmaak in de bande narchieven levert schitte rende en veelal niet eerder verschenen elpee's op welke een nieuw leven gaan leiden dankzij intensief speurwerk van de echte collectors. Bo- vema gaat het originele Blue Note image versterken door het hernieuwd uitbrengen van 10 elpee's tegen een spe ciale prijs t.w. 12,75. Op uitnodiging van de Ameri kaanse Country Music Association vertrekt ons Country Western duo Saskia Serge voor enige tijd naar de States. Samen met manager Pim ter Lin de en producer Will Hoebee stap ten Saskia Serge op zpndag 5 juni om 14.15 uur in een KLM-Boeing 747 met als reisdoel het mekka van de Country We stern muziek: NASHVILLE. Met dit bezoek willen Saskia Serge zich oriënteren op 't gebied van recente C W ontwikkelingen en op uitnodiging zullen ze ook enige studio's gban bekijken. Op zaterdagochtend 11 juni waren Saskia Serge eregasten op „The International Country Music Show '77", een unieke happening in Nashville's Municipal Audito rium, een theater dat zo'n 12.000 mensen kan bevatten. Presentator van dit festival is Country Western specialist bij uitstek: Charlie Pride. Ook 's avonds op de elfde juni traden Saskia Serge aan als eregasten op 't befaamde „GRAND OL' OP- RY"! Als een van de eerste onaf hankelijke Amerikaanse Jazz labels heeft Blue Note, opgericht in 1939 door de Duitse immigranten Alfred Lion en Francis Wolff, in de loop der jaren een enorme jazzkatalogus opgebouwd. Het aanvankelijke pure jazz-label heeft de laatste jaren, mede door toedoen van de huidige direkteur George Butler, een volledige gedaanteverwisseling on dergaan waar lang niet iedereen blij mee is. Een eerste aanzet voor de nieuwe „sound" op Blue Note werd ondernomen door trompettist Donald Byrd die met zijn elpee „Blackbyrd" een million seller voor het label scoorde. Vooral Donald Byrd zegt de „sound" van deze tijd (Funky-Disco en Jazz-Rockachtige muziek) te willen vertegenwoordigen en niet die van plus minus 20 jaar geleden. Evenals Byrd verliet ook Ronnie Laws (broer van Hubert) en Hora ce Silver het traditionele jazzpad. George Butler ziet in Amerika een duidelijke hernieuwde belangstelling

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1977 | | pagina 10