t De badjas: E s een funktioneel kledingstuk Waar is man gebleven De man staat stevig in zijn schoenen Portret van de ideale man Fancy-f „De Bri zeer ge: Geen toe voor war Natuur vrouwe Meertoi in besla Doorrij aangehi Geen v< Padvini hout we Briever souveni Fietsen de polit Heden ging var geliefde man, i zoon, schoonvat en oom HARME op de leeftijd van Soest: E. Wou Soest: E. M. C G. ColjÉ Ellen er Soest: H. Wol A'dam: E. B. J. en verd Soest, 22 juni 19' Groen van Prinst De overledene is kamer van het zie Soesterbergs Condoleancebez 25 juni van LIEVER GEEN De crematie zal p 27 juni om 14.0 crematorium ,,D te Bijna 1300 gulde: de op 11 juni 1.1. g de peuterspeelzs bergen. Namens gevers, alle mee kers bijzonder h Tot de „gevers' Mikimo, Midde Ven, Davo, S straat), sporthu terij Kok, Ben Nic. van Dam Fashion, Teddy: co, Bata, Kinde Vreman, Super Gouden Snaar, I foort, Bakker V straat), Bart S' Rondhout en H. De Vereniging t Engelse Setter h bestuur van So gekregen om in met circa dertig in de Soester moest een tradit ter en wethoud stemming in ve: zeggen „toenerrv honden, terwijl de hygiëne niet b De juni-wandelii wordt op woensd Om precies 9.15 vanaf het Rusth Heutzlaan, hoe weg, gemeente 1 In So^sterberg k in Hoogwoud w< (20) een bekeur gebruik van een Het apparaat b> van ieder vijf h houden omdat bruikte, maar t ding gemonteerc voor al kan een Op de Willem de een personenaut schadigd aanget mevrouw M. S. Voor deze schad Soester A. M. H oorzaak gaf hij verloofde waarc was. Zijn auto drijf aangetroffe Op de kruising straat gaf de a (33) geen voorn rechtskomende vrouw C. E.-C. met een hoofdw naar het zieke bracht. Een Utrechtse kampeerde in I Heidemy een ae talen, die men w het natuurbad. I schakeld om de spoedig bleek di stammen hadde wordt betaald. De 18-jarige R. proces-verbaal i nemen van een L. Had de bus ii souvenir. A.s. vrijdag 24 j acht uur tot 's i genheid bij het i Weedestraat ge ken. Er staan f keer geen bromi van de laatste d Een badjas is eigenlijk een en al funktie. Je kunt hem gewoon niet missen. En die onmisbaarheid heeft niet al leen betrekking op een ver blijf in de badkamer of dou checel. Het vreemde is, dat de vrouw er niet op gewezen hoeft te worden dat ze in vele gevallen zonder badjas "nergens" is. Voor haar be hoort dit kledingstuk ge woon tot de noodzakelijke onderdelen van haar garde robe. Maar de man staat vaak nog wat onwennig tegenover de gedachte, dat hij zonder badjas eigenlijk inkompleet is, d.w.z. wat zijn garderobe betreft. Waarom de man in dit opzicht ergens met een kronkel denkt, zal altijd wel een raadsel blij ven. Ook voor hèm kan een badjas aan het strand, in het zwembad en binnenshuis van grote waarde, zelfs een noodzaak blijken te zijn. Ook bij het minder pleizie- rige, noodgedwongen ver blijf in een ziekenhuis kan zo'n jas onschatbare dien sten bewijzen. Dan hoeft hij tenminste niet meer met kolbertjasje over de pyjama door de gangen te dwalen en in de ziekenhuisrekreatie- kamer te zitten. Zo voelt hij zich belachelijk en is hij dat ook wel een beetje. Daarom: een badjas móét, ook voor mannen. Naast strepen en jacquards ton sur ton komen de uni's met konstrastbiezen meer en meer naar voren, terwijl ook de bindceintuur een 'must' is. Tweemaal dezelfde man; tweemaal in badjas. Maar niet tweemaal dezelfde jas. Links een jas van, 100% ka- toen-velours in uni, ver krijgbaar in 10 a 12 kleuren en versierd met vele stiksels, die een sportief effekt geven (maten 48-56); rechts een ge streepte badjas met sjaal kraag in 7/8 lengte. Mate riaal eveneens 100% ka- toen-velours. Verkrijgbaar in diverse kleurkombinaties, in de maten 48-56. (Deze modellen behoren tot de kollektie Solfina Interna tional) Nieuwe kostuums voor heren, in zachtaanvoelende rustieke wollen stoffen met een voorkeur voor kleine ruitjes, zoals dit beigebruine pied de poule met opgestikte zakken en sportieve stiksels. Voor f 300.- is de man 't heertje. Zoals hier duidelijk te zien is, vormen de overhemden een opvallend onder deel van de veranderende herenmode. (De bij dit artikel getoonde modellen behoren tot de zomerkollektie van C&A) Niet alleen de vrouw heeft zich bevrijd van de dictatuur van de mode. Ook de man heeft op dit gebied eindelijk zijn ei gen weg gevonden. Waar is de man gebleven, die op zon- en feestdagen dat keurige, stijve, nare don kerblauwe kostuum moest dragen. Het maak sel was even degelijk als de kwaliteit van de stof. Moet je voelen: gaat zeker twintig jaar mee! Waar is de man gebleven, die het bovenste knoopje van zijn kraakheldere witte over hemd dicht moest laten, ook al vielen de mussen van het dak van de hitte. Je zonder das of zelfs Eigenlijk zou u dit arti keltje net zo goed kunnen overslaan. Dat wil zeg gen, wanneer u echt de mening bent toe gedaan dat ik u een levensecht portret van dè ideale man ga schetsen. Want er be staan nu eenmaal geen ideale mannen op de we reld. Net zo min als ideale vrouwen, moet daar eer lijkheidshalve aan wor den toegevoegd. Maar we gaan dit predikaat dan ook toekennen aan dege- ne(n), die volgens een groot aantal vrouwelijke lezers van het Britse maandblad "Psychology" het dichtst benadert. Daar gaan we dan. Vol gens de geënquêteerden moeten de volgende feiten maar eens wereldkundig worden gemaakt: De ideale man is niet langer de naar leer en tabak ruikende vrou wenveroveraar, die het eens helemaal maakte en het voor het zeggen had in Holly wood; het mannelijkheids beeld zoals dat wordt belichaamd door film- akteur John Wayne "gaat langzaam af", evenals dè held in de meeste romans van Ernest Hemingway de vrouw vindt dat de ideale partner in de eerste plaats eigen schappen moet bezit ten die tot voor kort alleen maar aan één van beiden - man of vrouw - (traditiege trouw) werden toege schreven; voortbordurend op de vorige uitspraak kan worden gezegd, dat van dè ideale man meer meer warmte en tederheid moet uit gaan dan vrpeger: deze eigenschappen werden in het verleden maar al te vaak "onmannelijk" genoemd; worden warmte en te derheid nog gekombi- neerd met gevoel voor romantiek, dan bena dert de man het begrip "ideaal" zeer dicht; in plaats van naar ta bak, leer, bier, zweet en hooi te ruiken moet de als ideaal geziene man zoveel tijd (en geld) aan zijn toilet beste den, dat hij zelfs bij nauw kontakt een frisse, aangename geur verspreidt; bij de ideale man past géén "hardheidsclau sule" meer: hij mag gerust zijn gevoelens openlijk tonen bij ver driet en sympathie, dus geen tranen weg slikken omdat dit on mannelijk zou zijn; gerust sympathie door een extra handdruk, aanraking van schou der of arm of een kus tot uitdrukking bren gen, zonder zich af te vragen "of dat eigen lijk wel kan"; mannelijkheid bevat bewonderswaardige eigenschappen, aldus de enquête in "Psy chology", maar die ei genschappen zijn niet uitsluitend kenmerken van de man zoals in signes voor brede bor sten en uitgebouwde schouders. Er zijn net zoveel moedige vrou wen als mannen, Wat niet wegneemt, dat de ideale man wél over een zekere hoeveelheid moed moet beschik ken. En als het even kan over een extra do sis gezond verstand om de vrouw in speciaal moeilijke situaties (of situaties die zij alleen maar als extra-moei lijke ziet) de nodige steun te kunnen geven; tenslotte nog één be langrijk punt: de idea le man moet zijn me demens altijd vriende lijk te woord staan, vooral een vrouw en speciaal zijn eigen vrouw. Ook moet hij steeds "met twee woorden spreken", d.w.z. tussenwerpsels als "ja" en "nee" of (nog erger) het "hè" en "wat?" mogen niet voorkomen in zijn vo cabulaire. zonder kolbertjasje in het openbaar laten zien? Maar dat deden toch al leen je-weet-wel. Waar is die man gebleven, vragen we voor de derde keer. Kort en bondig: hij is niet meer. We willen niet eens weten waar hij precies is gebleven. We willen hem nooit meer zien, die stijve hark. We zijn zó blij dat hij weg is, dat we dit mo de-artikel zelfs helemaal aan hèm wijden: de man van nü. En dan, het is ten slotte niet voor niets zon dag Vaderdag. TWEE STIJLEN Er zijn twee stijlen in de mode voor mannen. Een gemoedelijke, sportieve trend, die mannen voor goed uit de sleur van de pakken haalt. In dat gen re is er goed gekombi- neerd met rib en katoenen pantalons, katoenen shirts in frisse ruiten en mooie tropische prints. Vlotte, bloesende shirts in frisse ruiten of van mol ton. Dunne shirtbloesons met elastiek in de taille en moderne streepeffekten. T-shirts in alle kleuren worden onder het katoe nen shirt gedragen. Als modieuze tegenhanger is er het pak in rustieke blazerstijl. Naast het gladde, klassiek gewor den streepje, zijn er nu zachte wollen stoffen. Het kleine ruitje, pied de pou le, is daarbij favoriet, vooral in zachte bruine en beige tinten. De snit van de blazerstijl wordt ge kenmerkt door: vlotte opgestikte zakken, slanke revers en een lichte tail le-aanduiding. Het shirt is licht van kleur, bijv. pastelbleu, ècru of zelfs rose. Accessoires als riem, das en sjaal zijn belang rijker dan ooit. OVERHEMDEN Stapte je zo'n 15 jaar ge leden een kledingzaak binnen en vroeg je een overhemd, dan hoefde de verkoper alleen nog maar te weten welke maat men wilde. Maar we leven nu in een ander tijdperk, waarin elke groep man nen een keus wil kunnen doen uit een allesomvat tend assortiment. De jon geren geven de voorkeur aan geruite, flanellen bloezen en oude of nage maakte legerhemden. Ze zijn gemakkelijk te kom- bineren met jeanskleding en vlotte pakken. De ou dere mannen kopen nog wel wat wit, afgewisseld met een effen, licht ge kleurd model, soms met een klein werkje erin. De grote middengroep zoekt het voornamelijk in de uit de sport afgeleide model len met overeenkomstig bedrukte motieven. De modellen zijn vaak aan gepast (vaak korte mou wen en polosluiting) en het materiaal is meestal soepel, bijv. tricot. Met een sportieve pantalon en een blazer of vest vormen ze geschikte kleren voor kombinaties. Er is zoveel, dat bij zijn eigen per soonlijkheid en zijn reeds bestaande garderobe past. Met Vaderdag in zicht, stel len we onze pagina gedeel telijk ter beschikking van de man. Zo zijn we nou ook wel weer! Wat schoeisel betreft, is de man een benijdens waardig wezen. Voetproble men kent hij bijna niet, voornamelijk omdat hij nooit zo onverstandig is ge weest zijn voeten in folter- werktuigen als te nauwe pumps te persen en in grie zelig smalle puntneuzen, wanneer de mode dat dom weg voorschreef. Velen zul len de tijd nog hebben mee gemaakt, dat meneer alleen maar wat primitieve (maar daarom zeker niet verwer pelijke) eisen aan zijn schoeisel stelde. Schoenen moesten sterk zijn, je moest er liefst weinig "poestwerk" aan hebben en ze mochten vooral niet opvallen. Géén suède, alsjeblief! Ze moesten er eens wat van denken! Maar de tijden zijn veran derd. Ook de man houdt tegenwoordig van een mooie schoen, ook al heeft hij in alle vroegere eisen nog niet laten vallen. Want ze moeten wel in de eerste plaats mak kelijk lopen. Kijkt u eens wat de schoen-modelleurs voor lente en zomer 1977 voor hen hebben uitgewerkt. Van links naar rechts/van boven naar beneden ziet u: 1 Een sportieve enkellaars, geïnspireerd op de ar- my-look, voorzien van zg. profielzolen, d.w.z. zware gummizolen met zeer die pe groeven; de laarzen zijn gemaakt van natuurleer en zijn versierd met zware sportieve stiksels. 2 Een zomer penny-lofer voor sportieve heren. Deze schoen is gemaakt van iets vettig natuurleer en ver sierd met donker, zwaar stiksel. Het onderwerk is. deze keer niet van leer maar van een sponsachtig licht en buigzaam mate riaal. 3 Een echte vrijetijdsschoen, gemaakt van typische materialen. Het boven werk is van zwaar grof textielweefsel in kon- trastkleuren. Het onder werk is eveneens een ve- zelprodukt en het geheel is verrassend licht van ge wicht. 4 Een op basketball geïnspi reerde vrijetijdsschoen, vekrijgbaar in vele kleu ren en gemaakt van een mat, fijn, geslepen overle-. der, voorzien van een zwaar geprofileerde gum mizooi. 5 De populaire trimschoen. Het bovenwerk is van een frisse kleur textiel in kombinatie met wit. De pote aangespoten zolen zijn zacht, licht Btksoepel. (Foto: Modecentrum voor Schoen- en Lederbran-' che/Stichting Schoen)

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1977 | | pagina 12