Zati open ■F Tegen warmte sss&Filmen met fantasie ssss® Met raad en daad Onscherpte in foto's kan soms mooi zijn Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren; Het ABC van de AVP Bezoek het Shetland Ponypark slagharen Een beetje extra aandacht voor uw filmprojectie STRENG VERBODEN TOEGANG Wim Rademaker 10 roomboter Ringen Natuurlijk kers-vers DIESELS PEUGEOT 504 GLD 53.000 km 1976 PEUGEOT 504 GLD 56.000 km 1976 PEUGEOT 504 LD 33.000 km 1976 PEUGEOT STAAT ER OP SMEEING STAAT ER ACHTER Nieuwe Voorlichtingsbrochure Sorstor Courant van donderdag 1 september 1977 €an eomWnMï® van doubl* an eallulold to da grol* nodfc Rijka Icauxa MJi SNOUCKAERTl A AN 14-16 Voor dit weekend ais reklame: vochtwerend verpakten Laanstraat 31, Soest Tel. 12387 m TOT 12 UUR Niet altoen voor onderdelen- verkoop. maar óók voor montage. Tegen onze vaste minimum-prijzen. Vraag ernaar, als U belt. ORIGINELE FABRIEKSUfTLATEN- ACCU'S - SCHOKBREKERS ONVEILIG RIJDEN VERMIJDENI Maak meteen afspraak: driekwart uur service Keukenstraat 9 vRoolselaarstr.4 UTRECHT AMERSFOORT (030)312275 (033)33939 Koningsweg 14 - tel. 13227 - SOEST Eind mei is een nieuwe voorlichtingsbrochure geïntroduceerd: „Aansprakelijk heidsverzekering voor Particulieren; het ABC van de AVP" in een oplage van ruim 100.000 exemplaren. Het betreft een uitgave van de Nederlandse Vereniging van Algemene Aansprake lijkheidsverzekeraars [A.A.V.] met uitvoerige informatie over de Aansprakelijk heidsverzekering Voor Particulieren [AVP] bestemd voor het grote publiek. De brochure gaat in eenvoudige, duidelijke taal zonder het gebruik van moeilijke juridische termen in op de eerste beginselen van het aansprakelijkheidsrecht en vervolgens ook op de inhoud van de aansprakelijkheidsverzekering. Duidelijk wordt toegelicht wat wèl en wat niet verzekerd is. Het eerste van de in totaal dertien jjje }n de daaropvolgende hoofdstukken hoofdstukken behandelt het aansprake- worden behandeld, lijkheidsrecht. Wanneer is iemand aan- Genoemd worden onder meer schade sprakelijk? Wanneer niet? In de brochu- toegebracht door motorrijtuigen, vaar- re wordt gewezen op de soms zeer hoge tuigen of luchtvaartuigen. Of „joyri- schadebedragen en wordt een toelichting ding" onder de dekking valt hangt sterk gegeven op de mogelijkheid van juri- af van de betreffende polisvoorwaarden, dische bijstand door de verzekerings- De bepaling, die schade aan goederen maatschappij. van anderen kan uitsluiten en soms Een volgend hoofdstuk verschaft ophel- aanleiding geeft tot misverstanden (de dering over wie verzekerd zijn en in opzichtclausule") wordt doorzichtiger welke hoedanigheid als particulier of in gemaakt aan de hand van voorbeelden, beroep of bedrijf. In kort bestek volgt uitgebreid komt een tweetal zaken aan daarna wat de polis dekt: aansprakelijk- <je orde welke als een verruiming van de heid voor schade tengevolge van per- polisdekking kan worden beschouwd, soonlijk letsel en aansprakelijkheid voor Ten eerste een uitleg over de normbesef- schade aan goederen. De polis biedt een clausule. Hiermee hebben verzekeraars ruime dekking, maar er is een aantal een oplossing willen geven voor die algemeen gebruikelijke uitsluitingen, gevallen van schade veroorzaakt door jonge kinderen, waarvoor noch de kinde ren noch de ouders aansprakelijk zijn. In een dergelijke situatie kan onder bepaal de omstandigheden toch een uitkering volgen. Ten tweede maakt een voorbeeld duide lijk, dat de schade, die iemand lijdt als hij de verzekerde in een noodsituatie te hulp komt, onder de dekking van de AVP valt. Vervolgens wijst de brochure op het belang van een tijdige aangifte voor een snelle schaderegeling. De lezer wordt er op gewezen, dat hij zich kan wenden tot het Inlichtingen- en Klachtenbureau en de Raad van Toe zicht met eventuele klachten. Tenslotte wordt er de aandacht op geves tigd dat de polis altijd hoofdzaak blijft. De stijve en vormelijke taal is van belang om de nodige juridische duide lijkheid te verkrijgen. De aansprakelijk heids-verzekeraars besteden voortdu rend aandacht aan de verbetering van de polissen wat betreft leesbaarheid, gelijk- luidendheid en aanpassing aan de nor men van vandaag. Tijdens de zomermaanden worden de grote landelijke attractie's bijzonder druk bezocht. De mensen verdringen zich rond kermissen en markten. De kinderen willen in de draaimolen of op een pony rijden. Het Shetland Ponypark Slagharen heeft wat dit betreft een heleboel te bieden: een overdekt Lunapark, een gigant-glijbaan, een 1200 meter lange kabelbaan, enz. En natuurlijk pony's, waarvan er maar liefst ruim 500 aanwezig zijn. Bij de zomerse hitte bederven verse levensmiddelen eerder dan normaal. Daarom is het nuttig de volgende tips op te volgen. Brood is in kleine en grote gewichten verkrijgbaar. Onverpakt brood dient vers gekocht en is het makkelijkst te bewaren in schone, droge en luchtige broodtrommels. Een stenen pot met gaas bedekt of het brood vak in de kast zijn ook goede bewaarplaatsen. Sla, bonen, erwten, tomaten, paprika, komkommer en verse kruiden die niet direkt gegeten worden, kunnen enkele dagen in het groentevak van de koelkast bewaard worden. Ook frisse voorraad plaatsen en kelders met een luchtvoch tigheid van 90° kunnen gebruikt wor den. In dit geval raden wij aan plastic zakjes met gaten te gebruiken of de groenten in vochtig, onbedrukt papier te wikkelen. Kaas is een zeer gevoelig levensmiddel. Het bederft snel. Voor de meeste kaas soorten is een temperatuur van 10-14° het gunstigste. Warmte, licht en tocht zijn even schadelijk als te koude lucht. Melk behoort tot de bijzonder snel be dervende levensmiddelen. Melk en melkprodukten op basis van verse melk moeten koel bewaard worden. Openge maakte flessen gepasteuriseerde en ge- stereliseerde melk bederven soms zon der zuur te worden. Zij dienen dan ook na opening snel gebruikt te worden. Vetten, vooral waterhoudende zoals boter en margarine kunnen slechts erg kort bewaard worden en liefst in de koelkast. Bessen (aalbessen, kruisbes sen, frambozen), die vooral in de zomer verkrijgbaar zijn, zijn zeer saprijk en dus niet lang houdbaar. Alles wat er tot hiertoe gezegd is, geldt ook voor opengemaakte conserven en nog meer voor ontdooide diepvriespro- dukten. In de zomer is het raadzaam vakeren in kleinere hoeveelheden levensmiddelen te kopen wil men men ze vers hebben. De wirwar van activiteiten noodt tot het maken van foto's. Wanneer men nu deel neemt aan de speciale dagtocht van de Nederlandse Spoorwegen, kan men te vens deelnemen aan een fotowedstrijden die aan de dagtochten verbonden is. Deze wedstrijd is tot stand gekomen in samenwerking met Kodak Nederland B.V. Om hieraan deel te nemen zoekt men zijn/haar beste foto uit en stuurt daar van het negatief naar Kodak Nederland B.V., Postbus 1000, Driebergen, onder duidelijke vermelding van naam en adres en met bijvoeging van het gebruik te dagtochtkaartje. Kodak zal dan geheel gratis een 13 x 18 cm vergroting van dit negatief maken. De laatste dag van inzending is 31 okto ber 1977. De prijswinnaars zullen op 5 december a.s. bekend gemaakt worden. HEMELSE MODDER- Mijn moeder maakte vroeger een heerlijk puddinkje, dat zij „hemelse modder" noemde. Ik kan nergens het recept daarvan vinden en de mensen die ik ernaar vraag, kijken me gek aan. Kunt u nagaan of het een bestaande naam is voor een bepaalde pudding? Antwoord: Hier is dat lang gezochte recept. Koop enkele blokken pure choco lade of tabletten om te smelten. Voor 4 personen hebt u nodig 100 gram pure chocolade, 30 gram boter of margarine, 20 gram suiker en 2 eieren. Breek de chocolade in een steelpannetje en zet dit in een grotere pan met kokend water. Laat de brokken chocolade smelten on der toevoeging van één eetlepel water. Roer de boter met de suiker tot room. Voeg één voor één de eierdooiers toe. Klop de eiwitten met een mespuntje zout erbij zéér stijf op. Roer de weke choco lade door het botermengsel en leg die massa op de stijve eiwitten. Schep dit samen luchtig door elkaar. Dien het toetje op in glazen bakjes of platte coupes, desgewenst gegarneerd met een klein toefje slagroom en een wafeltje. FLUITTOON - Als ik op de f.m.-band van mijn nieuwe radio rechts van de 88 mHz luister, hoor ik een vreemde meertonige fluittoon. Dat zijn geen morsesignalen. Zijn het soms telefoonverbindingen? Antwoord: U zit er niet zo ver vanaf, want het is inderdaad een zender van de PTT. Deze geeft een gecodeerd schakel signaal. Als u goed luistert, zult u er de variaties in horen. Die zijn voldoende om iemand die een semafoon in zijn auto heeft, op te roepen. Semafoons zijn draagbare toestelletjes met verscheide ne lampjes. Bij oproep van de gezochte wordt een geluidssignaal in werking gesteld en gaat er een bepaalde combi natie van de waarschuwingslichten branden. De ópgeroepene weet dan, welke (tevoren overeengekomen) bood schap wordt doorgegeven. Semafoons zijn te huur bij de PTT. JETZIEKTE Ik hoorde van mensen die in Canada geweest zijn, dat ze last hebben gehad van jetziekte". Wat is dat nou weer? AntwoordDeze toestand van onwel zijn ontstaat na lange vliegreizen als de passagiers zich niet goed kunnen aan passen aan het gewijzigde tijdstip van de dag. Onze spijsvertering, maar ook ons centrale zenuwstelsel en daardoor onze hartfunctie en de hersenen, zijn op vaste tijden ingesteld. Wie zich na vermoeien de dagen thuis direct na een vliegreis naar een ander werelddeel in het daar geldende ritme stort, eet en slaapt op heel andere delen van de 24-urige dag en dan raakt ons lichaam van slag. Na oost-westvluchten kan die verstoring 5 dagen duren en na een reis naar het oosten duurt het onwel zijn wel eens tien tot veertien dagen. Daarom moeten dgl. reizigers direct na aankomst een extra lange dag- of nachtrust nemen en is het beter twee maaltijden over te slaan, dan één op een tijd die wij (nog) niet gewend waren. De jet- of vliegziekte openbaart zich in de regel door duizeligheid, bibbe ren, evenwichtsstoornissen en vermoeid- heidsgevoelens. Fantasie-training is een tamelijk nieuw woord. Het begrip was vroeger kennelijk on e en om a vee mensen toen op een bescheiden manier zelf kreatief bezig waren. Maar wandversieringen, meubels en kleding worden tegenwoordig kant en klaar geleverd. Zelfs ons amusement komt uit een kastje in de huiskamer. Daar door verschrompelt de mogelijkheid tot kreatiof bezig zijn. Vandaar, dat steeds meer mensen de waarde gaan ontdekken van zelf iets te maken. Handwerken, wand kleden in e kaar zetten, pottenbakken, zélf je kleren ontwerpen en naaien er is een hernieuwde belangstelling voor dingen, waar fantasie aan te pas komt. In dat beeld hoort ook de stijgende belangstelling voor fotograferen en smalfilmen. Over dat laatste onderwerp is er onlangs een nieuw boek verschonen van Günter Spit- zing. Het heet „Filmen met fantasie". het maken van boeiende films van de hoogtepunten van het leven. En zal zelfs van allerlei alledaagse dingen opmer- kelijk-goede films kunnen maken. En ontdekken, dat smalfilmen een hobby is, waarin de mens van deze tijd zich zelf kreatief kan uitleven. Filmen met fantasie - zo zegt dit boek - is een mo gelijkheid om veel meer plezier te be leven aan het alledaagse leven, dat je met je filmkamera op vele manieren kunt vastleggen. De schrijver Wie wel eens een boek heeft gelezen van de auteur Günter Spitzing weet, dat hij een heel levendige en boeiende manier van schrijven heeft. Hij is een man, die elke dag bezig is met fotogra fie. donkere kamerwerk en smalfilmen en dat ontdek je in al zijn boeken. Alles komt regelrecht uit de praktijk: hij probeert alles uit en hij laat je soms in twee bladzijden ontdekken, waar je zelf misschien pas na maanden ervaring achter zou zijn gekomen. Je kunt op allerlei manieren smalfil men. Veel mensen pakken de filmka mera als er iets bijzonders gebeurt in hun leven: de vakantie - een trouwpar tij in de familie - een huiselijk feest. Maar je kunt óók die filmkamera ak- tiever gaan gebruiken, er mee spelen om het leven om je heen vast te leggen in al zijn veelzijdigheid. Voor beide groepen smalfilmers is dit boek bedoeld. Fantasie stimuleren Het hoofddoel van dit boek is: smal filmers te helpen om hun fantasie te stimuleren. Daarbij komt zowel de nieuwe, dynamische filmstijl als de. nog veel gebruikte, meer -verhalende ma nier van filmen goed uit de verf. Het gaat over de filmkamera en de verdere uitrusting, die je nodig hebt. Over het maken van een draaiboekje, over het filmen van originele titels, over mon tage. het toepassen van geluid en ten slotte over de projektie. De combinatie van t wee kleine meisjes die elk een pluisbol van een paardebloem w egblazen, kan een bijzonder mooie volgorde van opnamen geven. Zelfs een eenvoudige volgorde als deze zou kunnen worden versterkt door de projectie te vertragen, te versnellen of om te keren. Vóór alles is het goed even te vertellen, wat er met die „onscherpte" wordt bedoeld, want daarover mag geen misverstand bestaan. Onscherpe foto's, dat zijn foto's, die helemaal wazig zijn, zijn niet mooi. 25e ontstaan meestal omdat de kamera, tijdens het korte moment, dat de lens open staat, heeft bewogen. Onscherpte in foto's is iets anders. Daarvan is sprake als een deel van de foto (bijvoorbeeld de voorgrond of de achtergrond) onscherp is. Die foto's zijn vaak wèl mooi en ze ont staan, omdat er bij het maken van de foto, bewust is scherpgesteld op slechts een deel van het beeld. Dat is dus het belangrijke verschil tussen onscherpe foto's en onscherpte in foto's. Kamera stilhouden De eerste onscherpte (die van de hele foto) kan vermeden worden door de ka mera stil te houden: probeer zo moge lijk te fotograferen dat de kamera er gens op rust. Dat kan zijn: een statief of een paaltje of een stoel. Is er géén kamerasteuntje in de buurt, probeer dan zelf te leunen tegen bijvoorbeeld een boom of muur. Ën is ook dat niet mogelijk: druk de kamera stevig tegen het voorhoofd en ga in de -van de gymnastiekles op school nog wel bekendespreidstand staan, met de voeten uit elkaar. En druk de ont spanknop losjes in, heel rustig, met èèn vinger. Tijd is belangrijk Daarbij is het natuurlijk van belang hoelang de lens open staat. Hoe korter dat is, hoe minder de kans is dat een eventuele trilling van de hand in de foto zichtbaar wordt. Een vuistregel is, dat alle opnamen met een sluitertijd van l/30e sekonde of langer eigenlijk niet uit de losse hand moeten worden genomen maar vanaf een steun.. De bewuste onscherpte Daarvoor moeten we - het kan niet an ders - even wat fototheorie kwijt. Die gaat over het z.g. scherptebereik, een begrip, dat aangeeft hoe groot het ge bied is dat een kamera scherp kan af beelden. Bij de meeste kassette-kame- ra's is dat: alles wat zich ongeveer van af één meter van de kamera bevindt tot oneindig. Zo'n kamera heeft dus een groot scherptebereik en dat is een voor deel, want hij kan bijna alles scherp fotograferen. Instelbare afstand De kamera's met meer mogelijkheden hebben veelal een afstandsinstelling. Die begint meestal ook bij ongeveer één meter en gaat door tot oneindig. Dat betekent wel. dat wie vergeet de afstand op de juiste wijze in te stellen, een onscherpe foto maakt. Of een ge deeltelijk onscherpe. Je zou kunnen vra gen, welk nut zo'n afstandsinstelling dan heeft, want juist bij de wat betere ern duurdere kamera's is daardoor de kans op mislukking wat groter geworden. Spelen met het scherptebereik Het antwoord op de vraag staat hier boven: bij kamera's met een afstands instelling kun je spelen met het scherpte bereik. Je kunt meer diepte in je foto's leggen, je kunt de voorgrond scherp afbeelden en de achtergrond onscherp. Of omgekeerd. Wie dat doet ontdekt nieuwe mogelijkheden om de werkelijk heid weer te geven. En daardoor mooie re foto's te maken. Laatste stukje theorie Voor wie een kamera heeft met af standsinstelling en graag wil experimen teren met dit soort foto's nog een laatste stukje theorie. Het scherptebereik van een kamera wordt groter als de lens- Bij de foto's Als de nadruk moet vallen op het kas teel de kamera instellen op het gebouw, waardoor het bord onscherp wordt. Als het bord de meeste aandacht moet hebben: de afstand instellen op dat bord met een wazig kasteel op de achter grond. In beide gevallen: een aardige foto. Meer informatie over „onscherpe" foto's is te lezen in het artikel: onscherp te in foto's kan soms mooi zijn. opening kleiner wordt. Wie dus met dia fragma 16 of 22 fotografeert, heeft een maximaal scherptebereik (van dichtbij tot oneindig). Het omgekeerde is ook waar: wie een grote lensopening ge bruikt (bijv. 1.8 of 3.5) verkleint het ge bied, dat scherp op de foto wordt af gebeeld. Er ontstaan dan, als men dat graag wil bereiken, méér mogelijkheden voor bewuste onscherpte van een deel van de foto. Een ezelsbruggetje in dit wat ingewikkelde verhaal is: hoe „gro ter" het diafragma-cijfer, hoe groter ook het scherptebereik. En omgekeerd. Belichtingstijd aanpassen Het kleiner maken van de lensopening (fotografen noemen dat: diafragmeren) vraagt natuurlijk wel een langere belich tingstijd, die wordt aangegeven op de belichtingsmeter of door de kamera zelf. En bij een grotere lensopening behoren vanzelfsprekend kortere be lichtingstijden. Maar dat is geen pro bleem voor mensen, die gewend zijn aan kamera's met belichtingstijden, die in gesteld kunnen worden. En wie - door dit wat beknopte verhaal over een van de mogelijkheden om mooie foto's te maken - er méér van wil weten: de foto handelaar is een vakman, die U graag zal demonstreren hoe onscherpe foto's vermeden kunnen worden of hoe - in bepaalde gevallen - die gedeeltelijke on scherpte in foto's bewust kan worden bereikt. Steeds weer: anders dan anders Bij dit alles probeert de schrijver, vaak op een wat uitdagende manier, het aan het werk zetten van de fantasie op gang te brengen. Stimuleert hij het zoeken naar andere oplossingen. Geeft hij voorbeelden hoe het anders kan. Zo werd dit nieuwe filmboek met recht: een trainingsboek voor de kreativiteit van de kamera gebruiker. Niet alleen woorden Zo'n boek over filmen kun je niet alleen schrijven met woorden. Daarom heeft de auteur zijn boek met bijna negen honderd filmbeelden geïllustreerd. Komplete filmverhalen kunnen, in hoog tepunten samengevat, op deze wijze worden besproken. Omdat veel van deze filmverhalen in kleur zijn weergegeven, kan ook het kreatief toepassen van kleur in de film worden besproken. Filmen met fantasie Wie dit trainingsboek heeft doorge werkt, zal geen problemen hebben bij Filmen met fantasie. Een nieuw boek van de veelgelezen foto- en filmauteur Gün ter Spitzing. Eén van de bijna negenhonderd illustraties uit dit boek, dat ook aan dacht besteed aan het maken van een boeiende anders-dan-anders vakantie-film. Films worden gemaakt om onder de best mogelijke omstandigheden vertoond te worden. En niemand minder dan u verdient dit, want u heeft de films toch zelf gemaakt! Het gebeurt maar al te dikwijls dat de projector op het laatste moment uit een kast wordt gehaald. In grote haast wordt hij opgesteld en dan blijkt het snoer of de opwikkelspoel zoek te zijn. Verder moe ten er dan nog boeken gezocht worden, die dik genoeg zijn om de projector voldoende schuin te zetten om het pro jectiebeeld op het scherm te krijgen. Kortom, het projecteren van een film zet het hele huis op z'n kop. Toch heeft u voldoende tijd, ideeën en geld in uw films geïnvesteerd. Ga dit nu niet verspillen door een slechte projec tie. Door net een beetje meer tijd te nemen - juist genoeg om een vlekkeloze, professionele projectie te organiseren - zult u veel meer plezier van uw moeite hebben. Eén van de eerste dingen om te overwe gen is, hoe de film getoond moet worden. Door constant de kleine 15 meter-rollet jes te verwisselen, wordt de vertoning telkens voor een paar minuteri onderbro ken. Op deze manier zal de belangstel- ling van uw publiek snel verminderen. Wanneer u de 15 meter-lange filmpjes in een goede volgorde monteert tot grote rollen van 60 tot 120 meter, kunt u een lange aaneengesloten projectie bewerk stelligen. Wanneer u daarentegen telkens het licht moet aandoen om de kleine Spoeltjes te verwisselen, zullen de toeschouwers ge makkelijk met elkaar aan de praat raken en hun conversatie voortzetten, zelfs'wanneer het volgende filrhpje reeds -tgetoond wordt. Tijdens de vertoning is het verstandig het commentaar zo kort mogelijk te houden en slechts aanvullende feiten te vermelden, die niet overduidelijk uit de film blijken. Sommige projectoren, zoals die van Kodak, zijn geschikt om er allerlei effecten mee te maken. Oefen daarom van tevoren, zodat u tijdens het projecte ren niet hoeft te experimenteren. Een vertraagde beweging (6 beelden per seconde) kan zeer mooi langzame bewe gingen laten zien. Een opname van iemand die in het water duikt, of een sportopname of een hollend kind kan een gracieus ballet worden, wanneer het langzaam geprojecteerd wordt. Het versnellen van de beweging kan ook veel plezier geven wanneer het spaar zaam gebruikt wordt. Het versnellen van een beweging wanneer de film geprojec teerd wordt met 54 beeldjes per seconde in plaats van de normale 18 beeldjes, zal zeker de eerste keer veel hilariteit ople veren, maar dat hoeft het zeker niet de derde of de vierde keer te doen. Actie films, in het bijzonder van skieën, zwem men en opnamen van duiken, kunnen geweldig zijn in achteruitprojectie. Het is fascinerend mensen achteruit een zwembad uit te zien komen en op een springplank te zien belanden. Stilstaande projectie van een enkel beeld geeft gelegenheid om een bepaald ge deelte van een beweging nog beter te bekijken. Door een klein beetje meer tijd ter voorbereiding van de projectie te gebrui ken èn van tevoren te bepalèn waar- de projectïè-effecten het meest nuttig zijn, zult u ongetwijfeld een zeer enthousiast publiek kunnen verwachten. 4

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1977 | | pagina 19