Als de koopkoorts opkomt Heiden of heilige? Het drietal in de tonne Tips voor mensen m ALLES OVER GIST Hervorming deed bisschop in de ban Soester Courant van donderdag 10 november 1977 VAN BEGIN OKTOBER tot eind december met een hoogtepunt aan het einde van november is Nederland bevangen door een koopkoorts, die verband houdt met de feestdagen in december. Sint Nicolaas blijft de hoofdschuldige maar ook Kerstmis eist zijn deel. De door de geschen kenfeesten opgewekte en door reklame gestimuleerde consumptie drang wordt daarnaast voor verschillende ekonomische ontwikkelingen opgestuwd. Voor ons blijft de inflatie een enorme verbruiksstimulans. Looneisen en door tekorten geteisterde landsbegrotingen doen een groot deel van het volk beseffen dat het bewaren van geld steeds schadelijker gevolgen heeft voorde daarin opgesloten koopkracht. Men spaart dus veel op kor te termijn en men vult de middelen nog liever aan met leningen dan te wachten op voldoende saldo om het begeerde goed te kopen. WAT WORDT ER ZOAL GEKOCHT EEN TWEEDE oorzaak van de snel rol lende guldens aan het einde van het jaar vinden wij in de welvaart Vele ge zinnen hebben voldoende geld in han den om forse uitgaven te doen. Met hulp van ruime sociale voorzieningen blijft de geldstroom voldoende vloeien om de stroomversnelling aan het einde van het jaar mogelijk te ma ken. In de derde paats zijn voor velen de remmen weggevallen om te zorgen voor reserves teneinde risico's op te vangen. De overvloedig vloeiende ver zekeringspremies zijn het bewijs van de in brede kringen levende voor zorgsgedachte. De rest wordt gecon sumeerd, zowel door aankoop van duurzame als minder lang levende ge bruiksgoederen. Ook in dit jaar weer. Bij de aankopen bestaat bij velen merkbare voorkeur voor doe-het-zelf artikelen. Die aankoop is begonnen bij de echte liefhebber van eigen prestatie In de sektor van vernieu wing of reparatie. Nu kunnen we zeg gen dat het zelf uitvoeren van allerlei werkzaamheden gemeengoed is ge worden, waarbij ook het zwakke ge slacht zijn partijtje meeblaast. Aller- lei hulpmiddelen zijn uitgevonden om amateurs tot semi-vakmensen te promoveren. Veel van dit gerei is hoog in prijs. Het eist ook meer dan eens een vakkundige behandeling. Een deel van dit soort aanschaf zal stellig verloren gaan in de illusie dat men arbeidsloon uitspaart terwijl de kosten van hulpmiddelen gevoegd bij de kwaliteit van de arbeidsuit- komst de komst van een vakman zouden rechtvaardigen. GEZELSCHAPSSPELEN TELEVISIE, dure meubels en andere vormen van woning-aankleding blij ven ook veel gevraagd. Bij alle span ningen van het gejaagde leven wordt de drang naar veiligheid en een ver zetje binnen de huiselijke kring steeds groter. Niet alleen de Engels man vindt in zijn huis zijn kasteel. De drang naar afleiding en gezellig sa menzijn kristalliseert zich uit in de aankoop van gezelschapsspelen, waarvan steeds meer soorten op de markt komen. Zij gaan met vrachten tegelijk de winkels uit. Ook met het gezelschapsspel kopen we een stuk illusie, die in de realiteit van het leven niet wordt teruggevon den. Voor zover er nog een tekort op treedt aan binnenshuis vermaak kun nen we ons nog op de Hi-FI-appara- tuur werpen of de elektronische or gels die hun hoogtepunt in het mode- kooppatroon al weer achter de rug schijnen te hebben. Behalve op de meer bekende artikelen tracht ook een deel van het publiek zijn geld te besteden aan iets origi neels, waarbij dikke katalogi worden nagesnuffeld om iets te vinden wat men elders in de familie of kennissen kring nogn iet aantreft. In dit kader is een afwasmachine te gewoon om over een wasautomaat maar te zwijgen. Dan werpen zij zich nog liever op een exclusieve kast, een nieuwe keukeninstallatie of een per- zisch tapijt. Te dikwijls wordt dan vergeten dat naarmate we ons verder het alledaag se verwijderen, de juiste beoordeling van het aan te schaffen artikel vager wordt. Daarmee zakt ook de mogelijk heid van prijsbewust zijn in het moe ras. Want hoeveel mensen weten wat antiek is, hoevelen kunnen een echte pers thuisbrengen en wie weet er wer kelijk iets van goede meubelstijlen? MET OVERLEG NAARMATE de keuze van artikelen groter wordt, de exclusiviteit toe neemt en de prijzen sneller verande ren, naar die mate raken we ook het juiste koopbesef kwijt. Dat geldt bij aankoop van een dure camera even goed als bij de aanschaf van een sie raad. We ontwaken dikwijls uit de koopbedwelming als we ons geld hebben uitgegeven. De legioenen kopers gaan weer op mars. Wat zullen zij in hun ransel ber gen als ze weer thuis komen? Ver moedelijk een rijke variatie aan arti kelen. Bij velen overheerst het dure, bij een toenemend aantal consumen ten het exclusieve. Dat geeft goede verkoopkansen voor speciaalzaken en vakmensen. Want wie in deze tijd als winkelier een vakman is zal een klan tenkring kunnen opbouwen, vooral als hij die klant nog waardeert ook. Want dat is het grote verdriet in het moderne koopfeest dat we ons dik wijls verlaten voelen in onze keuzepro- blematiek bij de kleurloze zelfbedie ning. leder hoopt op een goede Sinterklaas. Laten wij bedenken dat alleen hij die koopvreugde zal schenken, die ge tuigt van smaak en begrip voor de wensen van de ontvanger van een ge schenk. En dan weten wij plotseling weer dat er naast al die grote ge schenken weer bergen kleine pakjes zullen zijn, die getuigen van genegen heid en attentie. In wezen zijn zij de garantie voor een geslaagde sinter klaaskoop. "SNOEPERIE ENDE SLICKERDEMICK" WALICH SIEUWERTS was geen vriend van Sinterklaas, evenmin als de meeste strenge Calvinisten van de reformatietijd. "'t Is een sotte ende onghefondeerde maniere van de kinderen haere schoenen met allerley snoeperie ende slickerdemick te vullen", zo zei Walich. "Wat is dit an ders gedaen, als op de hoochten geoffert ende geroockt? Die sulcx doen en verstaen noch niet wat van de waere Religie is!" En op de zondag, die aan de 6de december voorafging, werden er heel wat anti-Sinterklaaspreken gehouden van gereformeerde kansels af. Maar dat niet alleen: ook stedelijke keuren bevatten menig verbod. Zo werd bij een Arnhemse keur van 3 dec. 1622 zelfs het zetten van de schoen en het bakken van sinterklaaskoekjes verboden. En dat er in de kramen van de sinterklaasmarkt "vercoft werden verscheyde goederen, die men den cleynen kinderen dyets maeckte dat Nicolaas hunluyden gaf", was "een saecke, nyet alleen strijdende teghens alle goede ordre ende polityc", maar die ook de mensen afleidde van "de ware Godes- dyenst" en strekte tot "superstitie ende afgoderije". Was dit alleen maar benepen kerkisme of veeleer te billijken verzet, was het niet anders dan het zielig protest van een stelletje bekrompen dompers of brandde hier het heilig vuur van welgefundeerde innerlijke overtuiging? DE GESTALTE VAN NICOLAAS, die de kerkelijke overlevering ons biedt, is een samensmelting van twee Klèin- aziatische bisschoppen van die naam. De oudste, een legendarische figuur, moet in de 4e eeuw na Chr. bis schop geweest zijn van Myra, gelegen aan de zuidkust van Klein-Azië. Vrij wel niets staat van hem historisch vast. Pas de fantasie van later eeuwen heeft zijn levensverhaal gekompo- neerd en opgesmukt, in hoofdzaak met feiten en legenden van zijn naam genoot, die twee eeuwen later leefde in hetzelfde landschap Lycië. Deze tweede bisschop Nicolaos was een eenvoudige vrome monnik, die vooral bekend werd door zijn genezingen en uitdrijving van demonen. Hij was eerst abt van het klooster Sioon, later bisschop van Pinora en hij overleed op 10 december 564. AANVANKELIJK vrij onbekend, neemt de gestalte van de wonderdoe ner van Myra in de grieks-christelijke overlevering in de loop der eeuwen le gendarische proporties aan. in de 9e eeuw steekt hij in de griekse kerk al boven alle heiligen uit; zijn kultus eve naart die van maria, de moeder Gods. Kerken worden aan gem gewijd en hij wordt de schutspatroon van de gevan genen, van de huwbare maagden, van de kinderen en van de zeelieden. In deze eeuwen is er een druk kon- takt tussen Griekenland en Italië en zodoende valt het niet te verwonde ren, dat de Nicolaas-kultus ook naar dit laatste land wordt overgebracht. Van Italië uit slaat de verering over naar het land der Franken en overal worden kerken gebouwd ter ere van de heilige Nicolaus, in Rome, Ra venna en Napels, in Lausanne, Keu len en Amiens. 1087: DE ROEM VAN BARI OVER ZEE is de faam van de zozeer gevierde heilige vooral verbreid door de Noormannen, die de grote zeevaar derspatroon hadden leren kennen in de Zuiditaliaanse havenstad Bari. Als Willem de Veroveraar in 1066 zijn be roemde tocht over het Kanaal maakt en zijr vloot wordt door storm geteis terd, dan roept hij de heilige Nicolaas aan om bijstand. Het grote jaar voor Bari en het wes ten is echter 1087. Dan landt een vloot van drie schepen uit Bari op de Klein- aziatische kust. De bewoners van het pelgrimsstadje Myra zijn de bergen in gevlucht uit vrees voor de Turken, die toen het Lycische landschap teister den. Dat nu geeft de schepelingen van Bari de gelegenheid, het gebeen te van de heilige bisschop te roven uit het graf van de verwoeste Nicolaos- kerk in Myra. In triomf worden de kostbare re likwieën in Bari binnengebracht. De heilige krijgt een praalgraf in een spe ciaal gebouwde kerk en Bari wordt een beroemd pelgrimsoord en een centrum van godsdienstig leven. EEN KLAAS VAN KLASSE DE KRUISTOCHTEN hebben niet weinig bijgedragen tot de verbreiding van Bari's roem. In de loop van de 12de en 13de eeuw wordt het kerkelij ke feest van Sint Nicolaas steeds al gemener gevierd in west-Europa. Utrecht krijgt dan zijn Klaaskerk en een dokument uit die stad van het jaar 1163 vermeldt de 6de deember als of ficiële feestdag. Het koncilie van Ox ford besluit in 1222, dat voortaan het feest van Sint Nicolaas zal worden ge rekend tot de officiële "eerste klasse" feestdagen. Zo gaat de roem van de legendarische bisschop allerwege steeds meer de "normale" proporties verre te boven. Ook in de Nederlanden verrijzen tientallen Klaaskerken. Amsterdam en Utrecht hebben beslist het mono polie niet. Dordrecht, Delft, Leiden, Groningen, Zutphen, Venlo, Vlieland, Kampen, Stavoren, Harderwijk en een hele serie andere plaatsen rond om de oude Zuiderzee, zij alle hebben hun bedehuis gewijd aan de heilige bisschop. De Amsterdammers richtten in het begin van de 16de eeuw in de Oude Kerk een beeld van de heilige op van klinklaar zilver, ter waarde van bijna duizend Carolusguldens, een enorme som voor die dagen. Maar niet meer dan een halve eeuw heeft de zilveren Klaas hier stand gehouden. REFORMATIE DAN KOMT het optreden van Luther, Zwingli en Calvijn. Zij trachten de ver vallen kerk terug te voeren tot haar oude grondslagen. Ook in de Neder landen breekt de hervorming zich baan. Alle beeldendienst en heiligen verering worden gebrandmerkt als een "vervloekte afgoderij". Is het wonder dat, waar zo de zaken staan, ook de heilige Nicolaas het moet ontgelden? Is het vreemd, dat Walich Sieuwert komt tot zijn in het begin vermelde uitspraak? Valt het niet te verstaan, dat de zilveren heili ge uit de Oude Kerk in 1578 wordt ver wijderd en tot geld geslagen, de vier kante noodmunt, die bij verzamelaar nog wel te vinden is? Neen, het is ten volle te begrijpen en te billijken, dat de tot de bijbel te ruggekeerde gereformeerden van die dagen van Sint Nicolaas en zijn ver ering niets meer moesten hebben en dat zij uit pure reactie zelfs het bak ken van sinterklaaskoekjes gingen verbieden. MAAR DIT ALLES heeft niet verhin derd, dat de reformator Maarten Lu ther met zijn Köthe en zijn kinderen heel vrolijk en gezellig in de huiselijke kring het sinterklaasfeest heeft ge vierd. Een dominee Nicolaas Beets schrijft in zijn Camera Obscura heel genoeglijk over hét verguldavondje bij bakker De Groot, terwijl De Genestet zijn sinterklaasavond-gedicht begint met de bekende woorden: "O bis schop, schoon 'k niet licht een heilige vertrouw, gij zijt een heilige, dien 'k haast aanbidden zou." BOVEN DE ZIJDEUR van het huis op de hoek van Dam en Damrak in de hoofdstad is een gevelsteen ingemetseld, die ons "SINTERCLAES" laat zien, voorzien van staf en mijter en met zijn rechterhand zegenend opgeheven boven een drietal kleuters, die zich bevinden in een soort ronde kuip of ton. Deze steen werd reeds in het begin van de 17de eeuw door de waard van de Amsterdamse herberg "Stercleas" daar ter plaatse aangebracht. Het koffiehuis verwierf zich sedert dien de naam van "De Bisschop". Het werd in 1928 afgebroken, de steen kwam in het bezit van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, maar werd bij de herbouw van het pand opnieuw in de gevel ingemetseld. Vragen wij nu naar de betekenis van het symbool, datn worden wij ver wezen naar een rijkdom van legenden, die zich in de loop der eeuwen om de figuur van de oude bisschop Nicolaas hebben geweven. De eerste is die van de drie klerken of scholieren. Was de vormen niet af met een wasmiddel, maar uitsluitend in heet water. Hier door wordt het aanplakken van het gebak voorkomen. Nieuwe vormen moet men enkele malen inbakken, hetgeen zeggen wil: insmeren met margarine en in een matig warme over (stand 2) 10 min. laten inbakken. SOORTEN EN VORMEN. Cakevorm: langwerpig tulband; Springvormen; Vlavormen; Zandtaartvormen; Bodemvormen; Broodvormen; Bakplaat van de oven. PREPAREREN 1.) Insmeren met margarine of slaolie; 2.) Margarine bloem: doffe en iets donkere korst. Plakt niet. 3.) Margarine poedersuiker: glanzende en donkere korst, b.v. voor biscuit of moskovisch gebak. 4.) Margarine en paneermeel: grove en dikke korst; 5.) Voeren met aluminiumfolie: bij minder geschikte vormen die erg plakken. 1. Gist Is gevoelig voor temperatuur. Bij gebruik van hete melk werkt de gist niet, evenmin bij koude melk. De beste temperatuur is 30°C. 2. Gist kan geen zout verdragen. Komt het hiermee in aanraking dan heeft hij geen werking meer. Dus bij het deeg maken het zout onder de bloem mengen. MATERIAAL Blik: geeft minder mooi resultaat dan aluminium en kan roesten, goedkoop in aanschaf. Aluminium: geeft mooi resultaat; roest niet duurder in aanschaf. Aluminium Roest niet. Nog wat duur, met teflon prachtig resultaat IJzer: kan roesten. Plaatstaal: geeft mooi resultaat (gelakt) kan roesten als lak eraf is. Plaatstaal: Geeft mooi resultaat (gemoffeld) roest niet. is zeer duurzaam duurder in aanschaf. Vuurvast glas: geeft goed resultaat het gebak is iets donkerder van kleur dan in metalen vormen baktijd iets langer nemen breekbaar duurder in aanschaf. TOEPASSING Cake Biscuit Cake Biscuit alle soorten Brood Zandtaartdeeg Gistdeeg Biscuitdeeg Zandtaartdeeg Gistdeeg Biscuit Gistdeeg Zandtaartdeeg Cake 3. Gist is gevoelig voor suiker, nl. ten hoogste evenveel suiker als gist ge- bruiken. J 4. Let er bij het deeg maken op dat het niet tocht in het vertrek, hierdoor wordt het rijzen vertraagd. Het uitrol- len en kneden moet bij voorkeur ge- beuren op een houten of formica ta- fel. J 5. Door te lang rijzen verliest de gluten 0 zijn samenhang, waardoor het deeg "verrekt" en in elkaar zakt. 6. Gist moet vers zijn. Gist kan enkele J dagen bewaard worden, koel en bij- voorbeeld in nat boterhampapier. 0 7. Verse gist is lichtbruin, vochtig en kneedbaar. 8. Oude gist is droog, kruimelig, don- ker gekleurd en pakt niet meer samen. 0 Sint en de jongelingen, een houtsnede 1550) UIT HEBBERIGHEID DRIE KLERKEN of scholieren ko men op zekere dag mue en hongerig in Myra aan Zij vragen een slachter om onderdak ter ere van God en Sint Ni colaas Het verzoek wordt iuw afge wezen De drie knapen gaan heen, bang van honger en kou te moeten sterven De vrouw van de slager vermoedt echter dat de kieiken zilver in hun zakken hebben eri weet haar man te bewegen het drietal terug te roepen Klerken klerken zo roept de slager ik zal ij onderdak geven wanneer ge vlees van ons wilt kopen De jonge lingen keron verheugd op hun schre den terug smeken de zegen van God en Sint Nicolaas voor de slager af en worden op en stevig maal onthaald De oudste kan niet laten te zeggen Heer, wij bidden U, vergeld de goed heid die wij hier genieten, en ook gij, Sint Nicolaas, want in zo'n goede her berg was ik in lang niet". Daarop maakt de slagersvrouw de bedden in oide het drietal kruipt onder de veren en slaapt spoedig in GESLACHT EN GEZOUTEN NU ONTPOPT de "gastvrije" slachter zich in zijn ware gedaante. 'Wijf zo roept hij, "haal mij mijn bijl, want ik wil ze doden Inderdaad be geeft hij zich naar het bed van de mets kwaads vermoedende knapen, doodt hen, doorzoekt hun beurzen en zakken doch. vindt niets van de schatten, waarover hij had gedroomd. Nu vervloekt hij de dag van zijn ge boorte en bovendien zijn vrouw, die de aanstookster van het hele geval was Maar deze ziet toch nog kans munt te slaan uit de misdaad en zegt: "Wees toch stil, lieve heer, maak u niet bevreesd. Ik weet goede raad: laat ons pasteltjens maken van hun vlees en die verkopen voor varkens vlees; dan kunnen wij er nog aan win nen." Zo gezegd, zo gedaan. De knapen worden in stukken gesneden en ge zouten en de slager vent op de markt zijn "pasteitjens" uit. OP DE MARKT DE GOEDE BISSCHOP Nicolaas verschijnt ook ter markt. De slager prijst hem luide zijn waren aan, maar de Sint trapt er niet in. Hij vraagt, of de slager geen ander vlees heeft, daar hij varkensvlees wil kopen. "Ander vlees dat ge hier te koop ziet heb ik niet." amtwoordt de moor denaar "Ja. waarachtig hebt ge dat wel." voert de bisschop hem hierop tegen 'Drie varkens, die daar in uw vat ingezouten liggen! Breng mij daar heen. want die wil ik hebben, alle die varkens" De slager verbleekt van schrik, valt de heilige man, die van zijn snode daad op de hoogte blijkt, sidderend te voet en smeekt hem, samen met zijn vrouw, om erbarmen. De bisschop maakt een kruisteken boven het vat en ziedaar: de drie kinderen rijzen ge zond en wel uit de pekel omhoog. De Sint vermaant hen, in hun volgend le ven hun dankbaarheid te tonen. De slager en zijn vrouw komen tot beke ring. En daarmee is het zo bloederige verhaal toch nog tot een gelukkig ein de gekomen. HET KIND IN DE BADKUIP EEN TWEEDE kuip-legende vertelt, dat Nicolaas op een keer zijn intrek had genomen bij een vrouw in Myra. Wan neer deze verneemt, dat haar gast tot de bisschoppelijke waardigheid is verheven, is ze juist bezig haar kind een bad te geven. Om het water warm te laten blijven, staat de stenen bad kuip op het vuur. Maar bij het horen van de heugelijke tijding vergeet de moeder kuip en kind, ijlt naar buiten en begeeft zich vromelijk ter mis. Intussen laait het vuur steeds feller op. Het water gaat borrelen en brui sen en kookt tenslotte als een zieden de zee. Maar, ziedaar het wonder: het kind blijft ongedeerd, plast met zijn handjes in het kokende water en ver maakt zich met het geborrel. Als de mis geëindigd is, denkt de ontstelde moeder plotsklap aan kuip, kind en vuur. Ze vliegt naar huis, met de verschrikkelijkste waanvoorstel ling in het hoofd. En dan vindt ze thuis het kind zo gezond als een vis en kraaiend van plezier. Ze neemt de kleine in haar armen, gaat onmiddellijk terug naar de kerk en toont daar levensecht aan het vro me volk het grote wonder, dat de heili ge bisschop aan haar kind heeft ver richt. De glorie van Sint Nicolaas is er niet weinig door gegroeid.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1977 | | pagina 11