Verv „Ik voel mij als een tandarts. waar mensen lan zig zijn werken Als de mensen nc Koning Klant ove ze een beetje moe met wat ze kopen beetje moeten ve niet op het eers aanbod moeten i kunnen ze dikwij zelfde hoeveelhei< meer doen. Overigens heb ik sie dat een meert het kijkende publ: iets leert. Dat hee zaken. In de eerste ten de mensen zeil verstandiger wor hoor ik zelf ook t in de tweede plaats in dit land eens ving gaan krijgen d ment meer dan to bescherming neeml Ik kom nog even wat mensen moetei hebben samen met een campag ie gev de niet bonafide 2e handel. Dan zeggen dat ze die uitzend gezien, moesten la< miskoop van de mi dan blijkt dat ze z< aan de hand hel vraag ik mij op he ment af hoe zoiets r Ze hebben het van kauwd gekregen en den treure gewaan kunnen dus weten hands auto voor d moet worden geke zien dient te zijn vi VAG-bewijs enz. enz Dan blijkt dat ze d£ niet hebben gedaar weet ik hoeveel wingen worden ze door het aanbod er stinken ze er in. Hoe gaat zoiets in Neem nou eens aa een bepaalde auto ii Overal waar je g; kost dat ding 7000 g gisch want de verk garantie, zonder keui A.N. W.B.-keurings Nou komt het. Piots< de auto die je zoekt koop staan voor 50' Dan wordt de verlei 5 mille neer te legg die zevenduizend sommige gevallen bc groting gaat. De kooj sloten zonder goed garantie, zonder k begint de ellende. Pr slimme verkopers v van gezond verstani moet voor de deur, O Helder zal hem te gen. Wat we met onze vc t.a.v. deze handel h reikt is het feit da nu kunnen weten we goed en fout zitten". „Hoe kom j onderwerpen v uitzer ..Er zijn drie bronn eerste plaats ons gez nalistieke verstand, nalist zie en merk Je vraagt je bijvoo waarom er tegenwo< wordt geadverteerd i leningen. Je gaat ir en dan blijkt dat vet in de schuld zitten dreigen te gaan. Da het begin van een o te pakken. Een tweede bron zijn mentenorganisaties. ben allerlei thema's mentengebied die ze veel kennis onder de brengen. In samenwe die bonden brengen werpen, onder meer derzoekresultaten v bonden op de buis tc b De derde bron, miss de meest belangrijl post. Dagelijks ontv; tussen de vijftig en brieven. Zit natuurlij hoop onzin bij. maa: voldoende belangrijk een groot publiek ond dacht te brengen. Er zijn schrijnende bij, maar in negen vi gevallen is het helaE eigen domheid van d te wijten. Met wissele proberen wij de men lijks te helpen. Som soms ook niet. Koning Klam door sommigi kritisch bel ..We zijn altijd heel zichtig, en wel om d Soester Courant van woensdag 17 januari 1978 Koning Klant Wim Bosboom Jan Leijendekker U „Je had toen een periode, het was allemaal eenvoudiger dan nu, waarin de zendtijd voort durend toenam. Eerst twee da gen per week, vervolgens drie totdat televisie dagelijks te be kijken viel. Met de uitbreiding van zendtijd waren er uiter aard ook meer mensen nodig. De sport ging in de televisie een belangrijke plaats inne men. Ik heb ontzettend veel sport gefilmd met de toenmali ge Sport in Beeld-producer Jean Smits en voor AVRO's Sportpanorama. Door die zendtijduitbreiding had de VARA ook meer men sen nodig. Ik kende er Arie Kleijwegt - Gijs Stappershoef en Milo Anstadt. Die hebben aan mij gedacht op het mo ment dat de VARA een regis seur zocht voor een nieuw te starten aktualiteiten-program- ma. Er kwam een sollicitatie-pro cedure waarin ik meedraaide met Berend Boudewijn - Emiel van Moerkerken" Het meest bekeken informatieve televisie-program- ma van de Nederlandse televisie is, dat blijkt zonne klaar uit de kijkcijfers, de veertiendaagse aflevering van Vara's „Koning Klant". Een magazine met wel en wee voor en over de consument. Per uitzending zijn er altijd wel zo'n slordige 3 tot 4 miljoen kijkers die zich voor een zeer realistisch stuk je consumentenvoorlichting circa 30 minuten willen vrijmaken. Koning Klant; als programma gehaat - bewonderd - gevreesd. Wim Bosboom is sinds vele jaren de captain van het Koning Klant-team. Exclusief voor de Soester Cou rant hadden wij deze week met hem een vraagge sprek over zijn programma - zijn kijkers - zijn am bities. „Wie is Wim Bosboom?" ,,Mijn wieg, zal ik maar zeg gen, stond in Borculo. Op 9 november 1928 was het dan zo ver. Ik heb geboft, want ik werd net geboren na de legen darische stormramp die er kort tevoren had plaatsgevon den. Mijn vader was er domi nee, Nederlands-Hervormd predikant. We verhuisden naar Rotterdam. Daar deed ik HBS- B, vervolgens voor mijn num mer bij de Koninklijke Marine als verbindings-officier bij Hr. Ms. Onderzeedienst. Na mijn diensttijd gaan wer ken bij de exportafdeling van Talens. Toen al driftig op stap in tal van Europese landen voor het bezoeken van allerlei agenten. Ik h^d het er na ver loop van tijd wel bekeken. Het geheimzinnige medium te levisie waarover toen veel werd geschreven maar waar van de meeste stervelingen nog niets hadden gezien oefende een grote aantrekkingskracht op mij uit. Voor mij stond toen al vast dat de filmwereld de springplank naar Bussum moest worden. Ik solliciteerde bij het Haarlemse Multi-film, een bedrijf in opkomst dat veel contacten met televisie had. Praten met baas Jan Derks, oud hoofdredakteur van het dagblad De Tijd. Na een lang durig sollicitatie-gesprek stuurde hij mij naar een res taurant met de opdracht een uitsmijter te gaan nuttigen. In mijn lunchtijd zou hij telefo nisch nadere inlichtingen over mij gaan inwinnen. Een half uur later, want wat is tenslotte een uitsmijter, zat ik weer aan zijn bureau en nam de mede deling in ontvangst dat ik als lampenpoetser aan het werk kon gaan. Twee uur later werd ik door een ander directeur ontvangen, de nu inmiddels overleden Mul ti-film direkteur J. Verschu ren. Aardige man en opmerke lijk openhartig. Hij maakte mij duidelijk dat carrière maken in het filmvak een lange moei zame weg zou worden waar over er in het verleden meer waren gestruikeld dan ge slaagd. Hij schilderde alles zeer negatief af. Rare werk tijden, dag en nacht beschik baar zijn, een magere honore ring. Zijn slotopmerking luid de: ,,Ja als u nu met alle ge weld wil moet u het zelf weten, maar persoonlijk zou ik u deze baan niet adviseren". Toch maar wel gedaan. Voor veertig harde guldens in de week mocht ik gaan beginnen. Niet veel in vergelijking met de 600 gulden die ik in de maand bij Talens verdiende. Maar ja een mens wil wel eens wat anders. Mijn vader, die inmiddels do minee in Weesp was geworden, twijfelde aan mijn verstand toen ik hem van deze transfer op de hoogte bracht. Na een maand, ik ging toen al wat meer verdienen, waren zijn boosheid en vertwijfeling ver dwenen. Ik paste mij aardig aan bij het werk. Mijn groot vader had mij altijd geleerd: mond houden en in je werk altijd doen wat ze willen. Toen ging dat nog zo en dat heb ik dan maar gedaan. Ik ben er nooit slechter van geworden. Tegenwoordig is dat allemaal wat anders. Via eerste lampenschoonma ker werd ik assistent camera man en intussen hield ik ogen en oren wijd open. Tenslotte kwam het zover dat ik zelf standig met een camera er op uit mocht trekken". „Wat waren de grote klussen?" „We zaten toen al in de tele- visie-journaal-molen. Het NTS- journaal was nog een soort filmjournaal op de televisie, terwijl het nu een nieuwsdienst is. De nieuwsberichten worden voorgelezen, met af en toe een foto of filmillustratie. Er was in die tijd erg veel Nederlands en weinig buitenlands nieuws. Wat het werk betreft waren er voor mij geen dingen die er uit schoten en die ik als herinne ring tot aan mijn dood zal be waren. Het kwam neer op lange reek sen films over Koninklijke be zoeken in binnen en buitenland, openingen en tentoonstellin gen, vliegtuigrampen, noodlan dingen en gestrande schepen, beroerde dingen. zoals die misschien nu wel eens, ten onrechte overigens, op de mensen overkomt, maar de VARA was en is nog steeds een keurige sociaal-democrati sche omroep. Met de Partij van de Arbeid links van het mid den. Tekenend was bijvoorbeeld dat mijn vader als dominee er geen enkel bezwaar tegen had. Ik heb toen gesolliciteerd en in gesprekken met Gijs Stap pershoef en Piet te Nuyl werd ik onder meer getest op mijn politieke inzichten. Een van de vragen luidde wat ik van de kwestie Nieuw Guinea vond ,,Nou wat mij betreft doen ze het weg", was mijn reactie. Het bleek het enig goede ant woord te zijn, want als ik zou hebben geopperd een expedi- tionele macht te sturen dan zou ik waarschijnlijk niet zijn aan genomen. Maar nou komt het aardige. Na verloop van tijd krijg ik een brief met de mededeling dat de keus niet op mij gevallen was. Daar was ik meer dan razend over, want tegelijker tijd liep er nog een andere sol licitatie en wel bij het NTS- journaal. Bouke Poelstra had mij bij Carel Enkelaar voor gedragen als aankomend re- dakteur-verslaggever. Daar had ik stemtesten afgelegd en het zat er in dat Carel mij wel wilde hebben, alleen de datum van indiensttreding was wat vaag. Het kwam nog allemaal goed toen bleek dat een typiste van de postkamer in de fout was gegaan. Bij televisie-se cretaris Willem Rengelink moest ik tenslotte het ja-woord komen brengen. Ik moest kie zen tussen de VARA-nu of de NTS straks. Het werd, ook al omdat Rengelink mij geen bedenktijd liet, het eerste. „Hoe en wanneer is ko- ning klant ontstaan?" „Ik was al bij de VARA toen het programma bestond. Er was toen een bijzonder goede documentaire afdeling o.l.v. een journalist van Het Parool Gerrit Schilder. Hij nam als zeer bekwaam journalist dat programma-onderdeel voor zijn rekening, deed dat in sa menwerking met presentato ren als Netty Rosenfeldt en Gerrit Eerenberg. In die tijd werkte ik als redakteur-ver- slaggever bij Achter het Nieuws, samen met Koos Pos- tema, Wil v.d. Smagt, Bas Roodnat en Herman Wigbold. Jarenlang werkten wij in deze formatie door. Dan komt er een dag dat de mensen op eikaars zenuwen gaan werken. Het ging niet goed meer met die ploeg. Met mij niet, met de an deren niet. Er was altijd ruzie en gedoe en dan besluit je elders in het bedrijf eens te gaan neuzen. Dat lukte in eerste instantie niet en het had weinig gescheeld of ik was via VPRO's-direk- teur Arie Kleywegt bij de VPRO terecht gekomen. Ik was er practisch aangenomen totdat Otto Montagne, toen ad- junct-direkteur VAR A-tele visie, mij vroeg om de vertrek kende Wil v.d. Smagt als Ko ning Klant-opperhoofd op te volgen. Daar heb ik niet lang over hoeven na te denken. Ik had en heb veel belangstelling voor consumentenzaken en milieu-problematiek en zag die zaken meer zitten dan het maken van documentaires voor de VPRO. „Wat is er na jouw komst bij koning klant veranderd?" ,,Je kan niet zeggen dat er iets van de ene dag op de ander is veranderd. Gerrit Schilder die met het programma is begon nen had zo zijn eigen manier van werken. Die heeft er een zwaar stempel op gedrukt. Zijn opvolger Wil v.d. Smagt had weer een andere kijk op de zaak, en ook ik heb natuurlijk bepaalde opvattingen en uit gangspunten. Mijn manier is geweest dat ik het in principe onjuist vind achter anderen aan te hollen. Als een ander wat publiceert dan is voor mij de room er af. Je kunt er na tuurlijk niet altijd omheen. Er zijn veel geldvragende onder zoeken die door Consumenten bonden worden verricht en het zou onzin zijn daaraan als Koning Klant voorbij te gaan. In principe moet onze rubriek zelfstandige consu- mentenjournalistiek brengen. Gerrit Schilder deed hetzelfde. Wat ik wel heb gedaan in Ko ning Klant is de milieu-proble matiek aan de orde stellen, energie-verbruik, vervuiling door middel van wasmidde len." „Wat beoog je nog meer met Koning Klant?" ,,Een ding staat vast. Je moet nooit het effect van televisie programma's overschatten. Die hebben niet de invloed die men ze wel eens ten onrechte toekent. De geschreven dingen „Koning Klant"-team: v.l.n.r. Hans de Graaf Bierbraucr, Wim Bosboom en Jan Verstccgh Wim Bosboom Leny h08,t-rn'a"> Presentatrice vat, Klan,.. Hoe werd je filmjournalist?" ,,Je kan zeggen dat ik mijn opleiding van Carel Enkelaar heb gehad. Die was toender- tijd een zeer knappe hoofdre dakteur van het NTS-journaal. Met cameralieden als Piet Kaart, Fred Romijn en Frans Verhey zijn wij vanaf de eerste dag bij de vervaardiging van het NTS-journaal betrokken geweest. Samen met de redac tionele staf bestaande uit Carel Enkelaar, zijn secretaresse Rennie Parera, Coen van Hoe- wijck, Roel Rensen, Jan Ger ritsen en Bouke Poelstra maakten wij de dagelijkse uit zending. Wat ik daar leerde was journa listiek, maar dan met de came ra. Dat was dus een heel ande re manier om in de journalis tiek te komen dan vandaag de dag. Ik was een van de eerste televisie-journalisten. Dat heb ik mij zelf in de eerste plaats moeten leren, maar ik geef toe dat mensen als Enke laar, Van Hoewijck en Poel stra mij daarbij wel geholpen hebben. Stuk voor stuk mannen die met hun vakkennis aan mijn vorming hebben bijgedra gen. Naast mijn werkzaamheden voor het journaal moest ik op draven voor het werk van de omroepen. Ik maakte buiten opnamen voor toneelstukken, werkte mee aan filmopnamen voor de Tom Manders-shows, kortom je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb er in die begintijd wel mee te maken ge had. In die tijd zijn wat inten sievere contacten ontstaan met mijn huidige werkgever, de VARA". „Waarom ontrouw aan de camera?" „Eem mens zijn lust is een mens zijn leven. Als mensen tot aan hun pensioen willen blijven filmen dan moeten ze dat zeker doen. Het is een wonderschoon beroep. Aan de andere kant, als je ou der wordt, is het niet meer zo leuk bij nacht en ontij op daken en brandladders te klimmen. De mensen die dit beroep kie zen vergeten wel eens dat het een ontzettend zwaar vak is. Nooit vaste werktijden, het werk is pas af als het klaar is - dagelijks dag in dag uit. Beslissend voor mijn besluit is een ander facet in dit boeien de vak geweest. Als camera man moet je uiteindelijk toch doen wat een ander je op draagt. Dan gebeurt het dat je ook te maken krijgt met minder goede regisseurs en je dan gaat afvragen of je de op dracht naar eigen inzicht niet veel beter had kunnen maken. Die gedachten gaan wortel schieten en dan komt er een dag dat je besluit eens te gaan veranderen. Wat film en gewo ne journalistiek betreft: ik hou zowel van de moeder als van de dochter". „Wanneer kwam de VARA in zicht?" „Zoon van een dominee, de Konin klijke Marine, hoe is dat te rijmen met de VARA?" Lachende Wim Bosboom: ,,Je moet niet kijken naar de VARA

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1979 | | pagina 16