Bose luidsprekers brengen concertzaal in de huiskamer Welzijnswerk Ouderen Wijs op Weg met Eisse Kalk et Raad n Daad Met behulp van eën uniek gepatenteerd systeem kan akoestiek precies worden geregeld ADUW AUTEUR - Als Louis Da- ter sprake komt. hoor je steeds tellen, dat hij zijn liedjes niet zelf reef. Nu keek ik in een encyclopedie daar was sprake van „een schaduw- teur". Wie was dat dan? twoord: Louis Davids heeft in de eginjaren zelf zijn teksten gemaakt, aar in de dertiger jaren maakte hij eel gebruik van die diensten van acques van Tol. Dit was een zeer roduktieve man, die aan heel veel itvoerende kunstenaars teksten lever- e. Hij schreef o.m. ook revueschetsjes n een heel revueboek, waaruit ook tal an amateurs geschikt materiaal put- n. Omdat er in het begin weinig erechtkwam van een bescherming an iemands auteursrecht, werd er eel van zijn werk door anderen ge- ruikt zonder betaling of zonder ver- elding van de naam van de schrijver, ouis Davids betaalde v. Tol wel, maar ocht gelijk het auteursrecht af, zodat »ij het onder eigen naam kon uitbren gen. Tijdens de Duitse bezetting bleef ijacques van Tol schrijven voor de nog optredende artiesten. Hij leverde re- elmatig teksten voor de Snip- en naprevues zoals het in 1943 door Piet "uyselaar gezongen liedje ,,Als op het eidseplein de lichtjes weer eens bran- engaan", maar (helaas) ook voor het -ndagochtendcabaret van Paulus de iter, dat via de nationaalsocialisti- che omroep van die jaren de Neder- ndse ether in ging. Tijdens zijn evangenschap wegens collaboratie iet de vijand, die hij na de oorlog -oest ondergaan, schreef hij alweer edjes voor allerlei artiesten die toen eer vrij konden optreden, en onder erschillende pseudoniemen omdat ijn eigen naam bezoedeld was. Voor e Snip- en Snaprevue was dat b.v. Jip eldman en voor de herrezen VARA ram van Staveren. Zelfs leverde hij uiteraard zonder dat de VARA-produ cers wisten wie hij werkelijk was) toen -ti-Duitse parodieën op zijn eerdere ro-Duitse werk voor het tijdens de orlog zo gehate duo Keuvel en Klesse- es... Toen Jacques van Tol op 25 juli 969 op 72-jarige leeftijd overleed, ble- _en plotseling veertien auteurs hun - erk voor vele uiteenlopende artiesten e staken. Van een aantal daarvan was et niet eerder bekend, dat zij schuil- amen van deze man waren. ERSTE TREIN - In het Spoorweg museum zag ik de eerste trein van ons and staan. Iemand zei, dat die locomo- ief en de wagens nagebouwd waren oor dat museum, maar je ziet duide- ijk dat ze gebruikt en flink gesleten ijn. Is het werkelijk de originele erste trein van 1839? ntwoord: De trein dié u in het Spoor- egmuseufti zag, is een getrouwe copie an de eerste trein uit 1839. De echte ocomotief ,,De Arend" is al in 1857 afgedankt en de breedsporige wagons werden gesloopt, toen er beter mate rieel op normaal spoor kwam. In 1939 herdachten de N.S. echter het eeuw feest van de spoorlijn Amsterdam- Haarlem met een grote tentoonstel ling. Ter gelegenheid daarvan werden bij de Centrale werkplaats te Zwolle De Arend, een diligence no. 4, een char-a-bancs no. 8 en een wagon no. 10 (resp. Ie. 2e en 3e klasse rijtuigen) nagebouwd en die hebben tezamen op het tentoonstellingsterrein aan het Frederiksplein (op de plaats waar vroeger het Paleis voor Volksvlijt en nu de Nederlandse Bank staat) het publiek rondgereden. Er werd zoveel gebruik van die mogelijkheid ge maakt, dat dit duidelijk aan het nu in het Spoorwegmuseum uitgestalde ma terieel te zien is. WOL BEWAREN - Ik heb wol van een pas geschoren schaap gekocht om ze later eens te gaan spinnen. Hoe kan ik deze wol zo lang mogelijk bewaren? AntwoordDe nog ongebruikte wol van pas geschoren schapen kunt u bewaren door haar nat in jute zakken te doen en deze zakken koel en donker weg te zetten in een koele ruimte. Hebt u geen jute zakken, dan kunt u wel kunststof gebruiken, maar dan moet u wel flinke gaten in die zakken knippen, anders zou de wol gaan verweren. Er zijn bij de drogist ook middelen verkrijgbaar om de wol motecht te maken. Als u daar gebruikt van wilt maken, vindt u de gebruiksaanwijzing bij de verpak king. WAPENDETECTOR EN FOTO'S Worden camera en filmpjes niet aan getast als je op een vliegveld door zo'n poortje met geheimzinnige stralen noet? Antwoord: Bij de controle van de agage en de passagiers wordt op de -eeste vliegvelden gebruik gemaakt an wapendetectors die een magne- isch veld in stand houden binnen de edrading, aangebracht in een poortje. De aanwezigheid van metaal doet dat agnetisch veld veranderen en laat eetinstrumenten uitslaan. Het is ech- r niet gevaarlijk voor mens en dier en laat beslist geen sporen na op 'otopapier, films e.d. U kunt er gerust *et camera en filmrolletjes doorheen étappen. SNORREBOT - Ik zag in een museum een dun houten plankje met touwtje liggen, waarvan gezegd werd dat het een muziekinstrument was. Hoe werkt dat dan? Antwoord: Dat is de snorrebot. Bij primitieve volkeren werd een plankje aan een draad door de lucht gezwiept, zodat een snorrende toon ontstond. Hoe sneller gedraaid werd, hoe hoger de toon. Daarmee werden o.m. de stem men van de overleden voorouders na gebootst of geeste*- gesymboliseerd. Het werd al gebruikt in het Stenen tijdperk. MOEILIJKE KLEMTOON - Collega's spreken altijd van LeeuWARden met de klemtoon op de 2de lettergroep i.p.v. op de eerste. Je zegt toch toch AMster- dam en ROTterdam? Antwoord: Het is wel LEEUWarden met de klemtoon op de eerste letter groep, maar u haalt verkeerde voor beelden ter vergelijking aan. want volgens de regels voor de uitspraak van plaatsnamen is het AmsterDAM en RotterDAM met de klemtoon op de laatste lettergreep. Vergelijk Zaan- DAM. VeenDAM. MaasTRlCHT. Bre- DA, PurmerEND, 's-HertogenBOSCH enz. Misschien zeggen vele mensen LeeWARden omdat ze onbewust ver band leggen met LeeuWINnen, of om dat zij veel plaatsnamen kennen met de klemtoon op de tweede lettergreep. Dit is de tweeter die in een hoek van vijf en veertig graden is opgesteld. Bovenaan is de akoestiknop te zien. Die regelt de draaibare reflector waardoor het geluid van de hoge tonen zo wordt weerkaatst dat een volkomen natuurlijk geluidseffect ontstaat en de oorspronkelijke klank van de concertzaal weer te voorschijn komt. De meeste muziekliefhebbers weten wel dat geluid voor een belangrijk deel door wanden, plafonds en vloeren wordt weerkaatst voordat het onze oren bereikt. Vooral in een concertzaal is dat goed waar te nemen: het geluid bereikt ons letterlijk van alle kanten. Dat houdt ook in dat het orkest [of een combo of wat dan ook] dat in een zaal speelt niet alle geluid rechtstreeks afvuurt op de luisteraars maar deels via een omweg. Die omWeg hangt nauw samen met de eigenschappen van die ruimte. Het hangt af van de akoestiek. Als de wanden van een concertzaal erg glad en hard zouden zijn wordt alle geluid dat er op terechtkomt meteen teruggekaatst zodat het aandeel gereflecteerd geluid zeer groot is. We noemen zo'n ruimte „hard". Zijn de wanden zacht, bij voorbeeld bekleed met een absorberend materiaal, dan is de reflectie aanzienlijk minder. De wanden nemen dan zelf geluid op en de reflectie is lang niet zo sterk als in het eerste geval. Tussen het geluid dat wij direct en via een omweg horen zit een bepaald tijdsverschil. Als dat erg groot is noemen we het een echo. In grote kerken is dat soms zeer goed waar te nemen. Zijn de tijdsverschillen kleiner dan is er sprake van galm of nagalm. Is er in het geluidsbeeld geen galm of echo en dus geen reflectie dan is de muziek doods en voor ons onaanvaard baar. Aan de andere kant willen we ook geen galm of echo die te groet is want dan gaan de geluiden door elkaar lopen en wordt de muziek één akelige brei. Om die redenen zijn concertzalen speciaal ontworpen: zij hebben een specifieke galmtijd en in principe is er dan een ideale geluidsweergave. Laten we eens nagaan wat er gebeurt als in zo'n zaal een opname wordt gemaakt van een concert. De op de juiste plaatsen opgestelde microfoons nemen al het geluid op. zowel het directe als het indirecte. Als we later thuis een grammofoonplaat ervan af spelen horen we het totale geluidsbeeld met alle directe en indirecte geluiden. Natuurlijkheid teniet Theoretisch is het totale geluidsbeeld dus op natuurlijk wijze overgebracht van de concertzaal naar de huiskamer. Maar er is een aspect dat die natuur lijkheid voor een belangrijk deel teniet kan doen. Dat is de weergave via luidsprekers. Die richten veelal het geluid rechtstreeks op de luisteraar. Daardoor ontstaat de indruk of men door een heel klein gaatje in de wand van de concertzaal mag meeluisteren. Een soort „sleutelgateffect" dus. De luidsprekers hebben dan het totale geluidsbeeld veranderd. We hebben immers gezien dat het geluid zich vrij door een ruimte moet kunnen voort planten. Maar de luidsprekers produ ceren het gericht. De totale geluids kwaliteit kan op deze wijze uiteraard uitstekend zijn maar. van de „natuur getrouwe weergave" komt minder over dan de bedoeling is. Het spreekt vanzelf dat men bij een normale luidsprekerweergave niet al leen gericht geluid hoort. Ook dat verspreidt zich door de ruimte en wordt deels gereflecteerd. Maar die reflectie geschiedt niet zo natuurlijk al reflectie geschiedt niet zo natuurlijk als eigenlijk zou moeten zijn. Ook zijn hier de eigenschappen van de luister ruimte zeer belangrijk. In een „harde ruimte" (moderne inrichting met me taal, glas, steen en dergelijke) is er een sterke, onnatuurlijke weerkaatsing. Maar in een „zachte >ruimte" (veel stoffering, meubelen) is geen of maar weinig reflectie. Er is nog een ander belangrijk aspect voor wat betreft de geluidsversprei ding in een ruimte. Lage tonen laten zich niet erg bundelen. Die rollen ge makkelijk op de. toehoorder af, zij redden ziëh wel. Maar met de hoge tonen is het heel anders gesteld. De hoge tonen luidspreker (de tweeter) straalt die hoge tonen sterk gebundeld uit en de verspreiding is maar zeer gering. Dat betekent onder meer dat de luisteraar precies op de goede plaats moet gaan zitten om alles te horen. Zit hij ergens anders dan zal ltij geen volledig geluidsbeeld waarnemen. Voor elke versterker Om dit en de andere genoemde ver schijnselen te voorkomen is een luid sprekersysteem met zowel directe als indirecte geluidsweergave een grote stap in de goede richting. Zo'n luid- sprekersysteem is de Bose 301 met het „direct/reflecting system" en de zoge naamde „akoes.ti knop". Deze weer gever bevat een luidspreker (de woo- fer) die de lage tonen gemakkelijk door de ruimte weergeeft. Maar de tweeter die schuins in een hoek van vijf en veertig graden is aangebracht straalt de hoge tonen dus niet direct op de luisteraar maar op de kamerwand. Het resujtaat is duidelijk: de hoge tonen worden eerst op de wand geprojecteerd en bereiken dan pas via reflectering het oor van de luisteraar. Zo wordt het ruimtelijke effect van de concertzaal in de huiskamer gebracht, er Is een juistere klankkleur en plaatsbepaling van de muziekinstrumenten. Maar er is één voorwaardehet ruim telijk effect kan alleen optimaal zijn als de akoestiek van de kamer of de luisterruimte ook optimaal is. We we ten dat zachte wanden die niet of nauwelijks reflecteren geen positieve bijdrage leveren in een ruimtelijke weergave. Juist om dat te overwinnen bezit de Bose 301 die al genoemde „akoesti knop". Daarmee kan het ruimtelijk effect naar eigen smaak worden ingesteld, onafhankelijk van de akoestische eigenschappen van de ruimte. Die knop regelt namelijk een akoesti sche reflector waarmee het geluid van de hoge tonen luidspreker meer of minder gereflecteerd in de ruimte kan worden gestuurd. Dit is een van de vele geniale uitvinden van professor Amar G. Bose. Het zal duidelijk zijn dat met deze deels indirecte weergave die bo vendien naar omstandigheden en smaak kan worden geregeld de boven genoemde problemen die bij luidspre kerweergave kunnen opduiken voor een belangrijk deel worden voorko men. Daarbij korht nog dat de weerge vers op bijna iedere plaats in de luisterruimte kunnen worden opge steld en dat in geen geval de indeling van de luisterruimte behoeft te worden aangepast aan de opstelling van de weergevers. Er behoeft niet met meu belen te worden gesjouwd of steeds naar andere plaatsen of standen van de luidsprekers te worden gezocht en de inrichting zoals die was. En ook dat is een belangrijk aspect. Uitgaande van de Stichting Federatieve Raad voor het Bejaar- denwerk Soest. Bureau: Middelwijkstraat 36, tel. 02155-19289. Projektleidster: J. I. Hukema. Spreekuur: dinsdag t.m. vrijdag van 9-10 uur. Dienstencentrum, „De Drie Eiken", Dorpsplein 18, Soesterberg, te. 034631402. Leidster: A. H. Frankena. Spreekuur: maandag t.m. vrijdag van 9-10.30 uur. Dienstencentrum „Honsbergen", Wiardi Beckmanstraat 475, Soest, tel. 02155-10607. Leiders: A. F. van de Genugten en J. C. van Bochove. Spreekuur: maandag t/m vrijdag van 9-10.30 uur. Op bovengenoemde adressen kunt U alle inlichtingen krijgen betreffende de dienstverlening aan ouderen, enkele voorbeelden: Warme-maaltijdvoorziening Ontspanningsmogelijkheden Cursussen Bejaardenwacht bezoekdienst Pedicuredienst enz. enz. Voor een warme maaltijd kunt U zich ook rechtstreeks wenden tot de volgende adressen: Soestdijk Mw. G. Mirck-Luypen, Nassaulaan 4, tel.: 15592- Soest-Midden Mw. M.A. Jansen-Moesenbroek, Kerkpad NZ 57, tel.15588. Soest-Zuid Mw. S. Steendijk-Geerlings, Bartolottilaan 16, tel.: 16389. Soesterveen Mw. T. Edelenbosch-Dijkstra, Veenbesstraat 532, tel.: 16540. Honsbergen Hr. A.F. van de Genugten (leider diensten centrum) Wiardi Beckmanstraat 475, 10607. Soesterberg Mw. N. van Dijk-de Waal, Moerbessenweg 7. tel.:03463-2322 Centrale admini- Mw. A.M. Mulders-de Klerk. Kerkpad NZ 54, stratie warme- tel.: 13662. maaltijden ook indien geen gehoor bij wijk adressen Wijkhoofden bejaardenwacht: Soestdijk Soest-Midden Soest-Zuid Soesterveen Honsbergen Soesterberg Mw. H. de Beer-Kerkhof (waarnemend). KerkpadZZ57, tel.: 14448. Mw. J.W.M. Gemen-Kalkman, Kerkpad ZZ 84, tel.12947. Mw. E.H. Out, Jac. Catslaan 13, tel.: 14512. Mw. J. Dansen van Rossum (waarnemend) Veenbesstraat 524, tel.: 10849. Hr. J.C. van Bochove, Dienstencentrum „Honsbergen", Wiardi Beckmanstraat 475, tel.: 10607. Mw. A.H. Frankena, Dienstencentrum .jDe Drie Eiken", Dorpsplein 18, tel.: 03463-1402. BOEKHOUDER DUURDER - De man die ik mijn belastingzaken enz. laat verzorgen, stuurt steeds meer rekenin gen. In heb hem opgezegd, maar nu krijg ik nog een nota over de „laatste tejrmijn". Moet ik die betalen? Antwoord: Uit uw brief moeten wij opmaken, dat u nooit een vast tarief hebt afgesproken en ook geen schrifte lijke prijsopgave hebt gevraagd. U hebt genoegen genomen met een vage telefonische (en daardoor oncontro leerbare) toezegging van een moge lijke prijs. Dat is natuurlijk geen definitieve prijs, omdat betrokkene wel enig voorbehoud zal hebben ge maakt, of gezegd kan hebben „vanaf" of „voor eenvoudige gevallen" of der gelijke. Bovendien hebt u tot op deze maan alle voorgaande rekeningen wél voldaan, ook al kwam het totaal per jaar steeds hoger uit dan voorgaande jaren. Op grond van het bovenstaande zal geen enkele rechter u in het gelijk stellen als u het tot een proces zou laten komen. Omdat een deel van het werk nog niet was gehonoreerd, zult u ook de laatste nota nog moeten betalen. PLATEN VERKOPEN - Wat voor opleiding heb je te volgen en welke diploma's en vergunningen zijn er nodig om je te vestigen als grammo- foonplatenspecialist? Antwoord: De verkoop van grammo foonplaten is in ons land geheel vrij en valt niet onder de Vestigingswet Be drijven. Krachtens de EEG-verdragen is vrije vestiging uit een ander EEG- land ook toegestaan, zodat uw West- duitse echtgenote ook zo'n zaak mag openen. Het enige wat wel verplicht blijft, is de inschrijving van u óf van uw echtgenote als ondernemer in het han delsregister van de Kamer van Koop handel en Fabrieken in het ressort waar bedoelde zaak wordt gevestigd. Dit zijn twee Bose 301 luidsprekers waarvan het front is verwijderd. De onderste in horizontale stand heeft links de lage tonen luidspreker, de woofer en rechts die voor hoge tonen, de tweeter. Bij de bovenste, verticale, zijn die luidsprekers onder en boven. Op de woonboot Quinta, een voormalige Groninger zee-tjalk die eenvoudig maar gezellig is ingericht, woont Eisse Kalk. Eisse Kalk, 40 jaar oud, is voor zitter van de Initiatiefgroep Wijs op Weg, een groep die opkomt voor het open baar vervoer, de fietser en voetganger. De woonboot van Eisse Kalk ligt aan de Kattenburgergracht in Amsterdam, de op één na drukste weg in de stad. Veel verkeer naar de haven en dé vlakbij gelegen IJtunnel komt er over heen. „Het is dat ik van de binnenstad houd. Anders was ik misschien, net als zoveel andere mensen, wel verhuisd naar een of ander rustig dorpje. Want als voetganger of fietser is het hier levensgevaar lijk", zegt Eisse. Als kinderen en bejaarden niet meer rustig op straat kunnen spelen, wandelen of fietsen, is er iets mis. Vandaar dat Eisse Kalk met anderen drie jaar geleden de Initiatiefgroep Wijs op Weg heeft opgericht. Wat is die Initiatiefgroep nu precies? Eisse Kalk: „Het is eigenlijk geen nieuwe groep. Het is een soort pres siegroep van mensen uit groepen die al bestonden. Die groepen komen alle maal op voor openbaar vervoer, fiet ser en voetganger. Zo zitten in de Ini tiatiefgroep mensen van de Neder landse Spoorwegen, van de streekbus vervoerbedrijven, van de vervoers- bond CNV, uit aktiegroepen als de Eerste Enige Echte Nederlandse Wiel- rijdersbond, Stop de Kindermoord, Witkar, de Reizigers Openbaar Ver voer en uit milieuorganisaties. Verder hebben we er politici bijgehaald die zich in hun partij met verkeer en ver voer bezighouden. Geen autootje pesten „We willen geen autotootje pesten, zo als wel wordt beweerd. Dat laten we graag aan de automobilisten zelf over. Maar als per jaar zo'n 1000 fietsers en voetgangers, waaronder veel kinde ren, in het verkeer omkomen, wegen de voordelen van de auto niet langer op tegen de nadelen. Aan de auto wordt bovendien in de steden nog steeds ruimte opgeofferd voor wegen en parkeren, terwijl er grote behoefte is aan ruimte voor woningen, groen en speelplaatsen. Vergeet ook niet hoe het landschap wordt aangetast door al die wegen. Waardoor je met de auto weer steeds verder moet rijden om echt buiten te kunnen zijn". „Men vergeet bovendien dat veel men sen geen auto hebben of het gewoon niet kunnen betalen. Denk maar aan bejaarden, huisvrouwen, mensen met een uitkering en kinderen. Ik vind dat zij, net als de automobilist, recht hebben om zich te kunnen verplaatsen. Net zo goed als mensen recht hebben op goed onderwijs en goede gezond heidszorg, hebben zij recht op goed openbaar vervoer' We kunnen, zegt Eisse Kalk, best wat minder auto rijden, zeker in het woon werkverkeer. Maar dan is het wel nodig dat het openbaar vervoer wordt verbeterd en zeker niet duurder wordt. Ook aan de fietser en voetganger moet veel meer worden gedacht: „Door het autoverkeer komen de fietser en voetgan ger steeds meer in de knel. Het wordt daarom hoog tijd ook eens aan hen te denken. Dat hoeft echt niet altijd erg veel geld te kosten. Je hoeft niet overal dure vrije fietspaden aan leggen, zeker niet in de steden. Hier en daar een straat afsluiten en andere straten opnieuw indelen, geeft fietsers en voetgangers voldoende vrije en vei lige verkeersruimte. Met bulten en verspringingen in het wegdek kun je al een prachtig woonerf inrichten. Met een goedkoop paaltje midden op de weg, kun je de auto's al tegenhouden. In landelijke gebieden zou je bijvoor beeld op bepaalde tijden en dagen de wegen voor auto's kunnen afsluiten. Dan kunnen schoolkinderen en mensen die van de natuur willen genieten, lek ker en veilig fietsen en wandelen". Met de reizende tentoonstelling De regering laat, volgens Eisse Kalk, alles maar een beetje op zijn beloop. Maar veel gemeentebesturen willen echt wel wat doen voor het openbaar vervoer, de fietser en de voetganger. Vaak weten zij echter niet hoe ze dat moeten aanpakken. Dat geldt ook voor aktiegroepen en buurtgroepen die het anders willen. „Daarom heeft de Ini tiatiefgroep Wijs op Weg besloten te laten zien wat allemaal kan en wat ook al gebeurt. We hebben een aantal video-films en tentoonstellingen ge maakt. Ze gaan over acht onderwer pen: parkeren, aanpak binnensteden, de buurtbus, woonerven, fietsroutes, inrichting stationspleinen, vrije bus banen en beperking van het autoge bruik in landelijke gebieden. In iedere film en tentoonstelling worden goede voorbeelden gegeven. Er is ook een boekje gemaakt, de Wijs-op-Wegwij- zer, waar alles in staat. Dit materiaal is uitermate geschikt voor buurtgroe pen en aktiegroepen die ideeën willen opdoen om de verkeerssituatie in hun wijk te verbeteren. Maar ook voor gemeentebesturen en provincies is de reizende tentoonstelling en het boekje erg handig. We hopen dat de bewoners en gemeenten daardoor zelf aan de slag gaan. Hopelijk wordt het dan plezieriger de bus te nemen of te wandelen en fietsen. Want als kinderen niet meer veilig kunnen fietsen en op straat kunnen spelen, zijn wel wel goed op de ver keerde weg". praktische tips A** 1 voor in de vorm van een foto-drieluik "De donkere kamer is niet donker meer", zei onlangs een vriend, die een nieuwe hobby heeft ontdekt. Vroeger was hij een enthousi ast zwart/wit-fotograaf, die zijn eigen foto's ontwikkelde in de donkere kamer. Maar vorig jaar is hij overgeschakeld op kleur en hij maakt nu de mooiste kleurvergrotingen. "En daarvoor" - zei hij - "heb je eigenlijk geen donkere kamer meer nodig." Als ik zoiets hoor, wil ik daar altijd meer van weten en dus ging ik, met een k negatief van een kleurenfoto, waarop onze hond mooi stond te we zen, naar hem toe. Dat negatief ging, net als vroeger bij het zwart/wit vergroten, in een vergrotingsapparaat. Ik mocht kiezen, hoe groot de foto mocht worden. "Flink groot", zei ik. Het werd 't formaat 24 bij 36 centimeter. Het licht ging uit en er werd gesleuteld aan wat knoppen van eén toestel. "Datiseencolouranalyser", licht te mijn adviseur toe. "Als je met zo'n apparaat een beetje ervaring hebt gekregen en het staat goed ingesteld, dan meet die analyser het juiste evenwicht in de kleuren en dan kun je daarop precies aflezen op welke manier je moet belich ten". Het papier werd belicht en daarna opgerold in een ontwikkelcylinder gestopt. Het licht kon weer aan. De foto werd in die "drum" ontwikkeld door na elkaar drie verschillende vloeistoffen bij het opge rolde papier te gieten. Na ongeveer een kwartier kwam de foto er uit: een pracht van een kleuren plaat van onze cocker spaniel. Ik plakte hem op een stuk zelfklevend spaanplaat: een mooie wand versiering. "Zoiets lukt natuurlijk niet altijd de allereerste keer", zei m'n vriend, "maar dank zij de ontwikkeling van nieuwe apparaten en materi alen is zélf kleurvergroten nu echt niet moeilijk meer".

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1979 | | pagina 19