SCHOEMAKER'S
Steeds de niewvslc plaien
voor de taaiste prijs
Iverwmde
wonen
16?
15.»
14.»
14.'
12?
14.'
ïbiNNEiNikis
Sylvia van Dijke op themaochtend:
„Geldingsdrang van feministen
is nog geen hekserij"
Sailor
90
90
90
90
1
Voor alle zekerheid!
ploegstoffen
Life For The Taking'
0
Hideaway
7
Soester Courant van woensdag 21 februari 1979
7
SIMENSHOW
Bij Schoemaker nu alle hit Ip's voor knalprijzen.
Klinkende weggeef-aanbiedingen van al je favorieteartiesten.
UOO JURGENS
20 Super Hits
Voor de verzamelaar alle
bekende num
mers op een LP.
PETER TOSH
Bush doctor
Op deze hit LP samen
met Mick Jagger
"Don't look
back".
m.c. 19.90
W
BEE GEES
Spirits having flown
Met o.a.
"Too much heaven",
en de nieuwe hit
"Tragedy".
m.c. 19.90
HERMAN BROOD
Cha Cha
De nieuwste live LP met
de hit
"Still believe".
ANDRE VAN DUIN E.V.A.
De daverende dertien
carnaval
Verzamel LP met alle
carnaval hits van dit jaar.
Bloemkoole
Reuteuteuteuteu
Kant aan m'n 4^ aa
broek e.v.a. J
m.c. 15.90 lMl«
"i-tEtO
ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA
A new world record
voor deze sensationele prijs kan je
je kollektiè met,drie onmisbare LP's uitbreiden
Deze-kans mag ie niet missen als je platen
verzameling je lief is. -
Alle drie LPs per stuk
MEATLOAF
Bat out of heil
De verschrikkelijk goede
LP boordevol
gigantische hits
MEATLOAF
Featuring
Stoney Meatloaf
Nu opnieuw uitgebracht
naar aanleiding
van de huidige
suksessen.
JAMES GALWAY
The man witb the
golden flute
GHEORGHE ZAMFIR
Flüte de pan et orgue AQA
Met o.a. 11
het fantastische %7m
"Doïna de Jale".
ïjaie
m.c. ir.9U gflHB
scliocmnkci
SOEST: WINKELKRING VAN WEEDESTRAAT - TEL. 02155-10344
Een redelijke gemengde belangstelling was er afgelopen zondag voor de thema-
oehtend „Hekserij en de vrouwen van nu", in het Amnesty-centrum in Soest.
Voor dit onderwerp was de Amsterdamse studente Sociologie, Sylvia van Dijke
naar Soest gekomen.
Zij heeft enige jaren een uitgebreide studie gemaakt van het ontstaan van de
grote heksenjacht in Europa onder de pauselijke inquisiteurs.
„Als je dat doet, zegt Sylvia van Dijke, moet je je goed realiseren, dat in de
loop der eeuwen het beeld van hekserij door de kerk is vertroebeld bij het vast
stellen van afwijkingen op de Christelijke leer".
ten tonele kwamen. Griekse en Jood-
„Hekserij en magie en het geloof hier
in. zijn in elke kuituur aanwezig. In
de Griekse en Romeinse tijd Werden
echte heksen, de vereerders van de
maan-godinnen Diana. Selene en Heca-
te en zij die een uitgebreide kennis
van kruiden en magie bezaten, eerder
gezien als een noodzakelijk kwaad dan
als een bedreiging van de bestaande
orde. Van een georganiseerde jacht
op heksen en magiërs was dan ook
geen sprake".
De eerste beschuldigingen kwamen
pas toen de eerste Christenen (Joden)
se gemeenschappen leefden in voort
durende onmin. De Christenen wer
den van hetzelfde beschuldigd, waar
van zij later ketters en heksen zou
den beschuldigen namelijk kannibalis
me, infanticide en incest. Het waren
zelden echte heksen die het slacht
offer werden van verdachtmakingen
van een onmenselijk karakter.
Tijdens de verbreiding van het Chris
tendom kregen vele niet Christelijke
gebruiken een Christelijk etiket".
„Het begin van de grote heksenjach
ten ontstond onder de pauselijke In
quisitie ingesteld door Paus Gregorius
IX (plm. 1230). Deze had tot doel
het vaststellen van alle afwijkingen
en dwalingen. De berechting werd
overgelaten aan burgerlijke autoritei
ten.
Wat maakte deze grootscheepse jach
ten noodzakelijk? In elk geval niet
het handje-vol Diana-vereerders, die
geen enkele bedreiging waren. Veel
meer waren deze jachten gericht op
de vele soorten sekten, die weinig
gemeen hadden met de Christelijke
leer, doch een meer natuurfilosofi
sche leer aanhingen. De beschuldigin
gen tegen deze sekten kwamen altijd
neer op incest en kannibalisme of
kindermoord. De nadruk op misdadig
karakter kwam altijd uit het handboek
van de inquisiteur ten gunste van de
kerkvorst en nooit rechtstreeks van het
volk. Dit is in grote lijnen het beeld
wat heksen oorspronkelijk waren en
wat de kerk er van gemaakt heeft'
V rouwen- emancipatie
„Mijn persoonlijke mening is dat er
weinig verband bestaat tussen hekse
rij en feminisme. Sommige geëman
cipeerde vrouwen, die zich heks voel
den, hebben mij eens gezegd: „Je bent
pas heks, als je je heks voelt". Dat
is iets waar ik veel moeite mee heb.
Ik ben er van overtuigd dat een heks,
iemand die daar echt in gelooft, een
geëmancipeerde vrouw is en ook wel
feministe kan zijn. Maar een feminis
te is nog geen heks".
„De feministische beweging heeft
geen eigen filosofie. Het is steeds een
reaktie op de mannenmaatschappij,
het vechten tegen de bierkaai. Het
geen altijd leidt tot vragen als: Waar
tegen verzet je je nu eigenlijk? Wat
voor kapstok biedt het feminisme om
deze vragen aan op te hangen. De
geldingsdrang van sommige vrouwen
tegen de mannenmaatschappij kun je
niet als hekserij bestempelen"
„Je kunt je beter afvragen, waar
is de hele rolverdeling man-vrouw
maatschappij uit ontstaan. Dat zit
voornamelijk verankerd in de Christe
lijke leer en de wetgeving als afge
leide van die Christelijke leer. Als de
feministische beweging het beeld van
de vrouw kompleet wil maken zal ze
eerst dat beeld wat de Christelijke
leer van de vrouw gemaakt heeft (de
ondergeschiktheid) moeten slopen".
De diskussie die op de inleiding van
Sylvia van Dijke volgde, verplaatste
zich naar het schuldgevoel dat veel
vrouwen krijgen als zij uit de aan hun
opgedrongen rol willen stappen. De
keuze van een alternatief (in strijd
met de moraal) veroorzaakt beschul
diging en afkeuring waardoor veel geë
mancipeerde vrouwen tussen de wal en
het schip vallen.
Eén van de aanwezigen: „Dan kies
ik liever voor de wal en het schip".
Een andere opmerking: „Heksen zijn
mensen die tenminste voor hun eigen
gevoel kiezen en zich niet aansluiten
bij belangengroepen. Soms vind ik dat
ik enorm rot doe en voel ik me een
heks, maar ik heb dan tenminste wel
het gevoel dat ik bij mezelf blijf".
Met de konstatering dat de invloed
van de kerk op de positie van de vrouw
nog levensgroot is, werd de thema
ochtend beëindigd.
APART
GEZELLIG
SOESTERBERGSESTRAAT107 SOEST
TELEFOON 02155 - 202 02
Geopend
'c maandags t/m zondags
vanaf 17.00 ui
Lunchuur.
maandags l/m
12 00 lol 14,1
Dinsdags gesloten.
gordijnenkollektie
meubelprogramma
LEOLUX
zitelementën
Gelderland
zitelemeriten
en tafels
Je herkent het direkt als je er binnenstapt.
Dat tikkeltje verwende gevoel voor het
stijlvolle meubel en de stofjes met naam.
Je proeft het aan de sfeer van speelse
vormen en strakke lijnen in klassiek
en modern. Je ziet het aan de zorg
waarmee uw interieur wordt
ontworpen. En je voelt het
aan de kwaliteit, het advies
en de service.
Stap die showroom eens
binnen en ontmoet
het verwende wonen.
Laanstraat 22 of
Mollerusstraat 7
j in Baarn.
VJ Tel. 02154 12797.
k.deboer&zoon bv
adviseurs voor interieur en
binnenhuisarchitektuur svm
Dat Eddie Money, in navolging van zijn vader en grootvader aanvan
kelijk het beroep politieman in New York koos, is nu wel genoegzaam
bekend. Van meer belang was de debuutelpee „Eddie Money", die hij
in 1977 maakte en waarop indringende rockgeluiden de boventoon voer
den. De meeste songs op die LP schreef Eddie zelf en hij bespeelde
harmonika, saxofoon en keyboards. Zijn vriend, Jimmy Lyon, met wie
hij samen onderdeel uitmaakte van een band genaamd The Rockets,
assisteerde hem, evenals op zijn nieuwe LP „Life For The Taking", als
songwriter en lead gitarist. In Nederland kennen we Eddie vooral van
zijn singles „BabyHold On" en „Two Tickets To Paradise".
Rond Eddie is inmiddels ook een film gemaakt: Money Madness. De
film gaat over hemzelf. In 1977 stond Eddie zelfs op het toneel in een
stuk van Richard Baily. Het is mede aan deze ervaring te danken, dat
Eddie een live-performer van formaat is geworden.
„Life For The Taking" is de tweede LP van de typische rock and roll
zanger, die Eddie is en in samenwerking met vooral Jimmy, zijn trouwe
compagnon, loopt het ook op dit album precies zoals het volgens Eddie
moet lopen, namelijk „als een trein".
Het is niet allemaal recht-op-en-neer-rock; er zit duidelijk afwisseling
in zijn muziek, zoals blijkt uit het zeer gedragen „Call On Me", het
soulachtige „Maybe I'm A Fooi" en het funky „Nobody". Uiteraard
zijn op de hele LP wel dè stevige gitaarsolï te horen,' zoals we die van
Jimmy mogen verwachten. De LP, die begint met het duidelijk
autobiografische titelnummer, bevat natuurlijk ook ronduit fel werk,
zoals de songs: „Can't Keep A Good Man Down". „Rock and Roll
The Place" (waarop bijna de voltallige band te beluisteren is, die Eddie
bij live-optredens begeleidt). „Love The Way You Love Me" en „Mau-
reen".
Op kant twee zijn, in vergelijking met kant één, riaast het immer
aanwezige, gedreven stemgeluid van Eddie zelf, de achtergrondvoca
len wat vaker en nadrukkelijker hoorbaar. Alle nummers zijn door
Eddie zelf of samen met o.a. Jimmy geschreven. Onder de musici die
hem begeleidden vinden we de namen van Lonnie Turner (bass), Gary
Mallaber (drums), Alan Paqua (piano), Steve Porcaro (van Toto op
synthesizer) en last but not least Tom Scott, die het blazerswerk ver
zorgde.
Producer, net als op de vorige LP, is Bruce Botnick.
de eerste, de beste
OE NEDERLANDSE TOP 40 IS SAMENGESTELD DOOR DE STICHTING NEDERLANDSE TOP 40 UIT GEGEVENS VAN HANDEL EN INDUSTRIE
deze vorige Titel - Artist - (Producer) - Componist I aantal
week week Label bestelnummer - Distributiemij weken
A 1 DON'T LOOK BACK - peler tosh A 6
(shakespeare) - 5c 006.61657 - emi ree. \f\
A 2 CHIQUITITA - abba (anderson/ 5
ulvaeus) andersson/ulvaeus - 2001.850 - polydor
4 YOU TOOK THE WORDS R1GHT OUT OF ffl 15
MY MOUTH - meatloaf - epic 6729 - cbs
6 'K HEB HELE GROTE BLOEMKOOLE - andré van 5
duin (a. kraamer) a. van duin - cnr 141.523 - cnr
0 3 LE FREAK - chic 10
n. rodgers/b. edwards - atlantic 11209 - wea
0 7 NOW THAT WE FOUND LOVE - third world ffi 4
(3rd world) gamble/huff - isl. 100.034, ariola
0 8 HOW YOU GONNA SEE ME - alice cooper H 17
cooper;taupin/wagner - wb 17.270 - wea
0 10 EVERYTIME I THINK OF YOU - Ihe babys 5
(nevison) kennedy/conrad - chrys. 100.231 - ariola
FIRE - pointer sisters 2
b. springsteen - elektra 12327 - wea
IK BEN VERLIEFD OP JOHN TRAVOLTA - sandy 7
(shot) peters/vd ven/lurech/lirach - 6012.863 - pho.
e I vorige I
k|week
Titel - Artist - (Producer) - Componist
Label bestelnummer - Distributiemij
0 18
0 12
0 15
0 5
0 14
0 9
0 21
0 30
Q 17
0 19
0 20
I WAS MADE FOR DANC1N'lelt garrett S 3
(m. Iloyd) - atlantic 11.202 - wea
YMCA - village people (morali/belolo/ M Ml1
willis) morali - phil 6075.045 - phonogr.
SOME KIND OF WONDERFUL - grand funk 4
j. ienner) j. ellison - capitol 5c 006.81816 - emi
I LOVE THE NIGHTLIFE - alicia bridges 6
(buckingham) hutcheson - 2066.936 - pol.
HEART OF GLASS - blondle ffi 2
(chapman) hafry/stein - chrys. 100.337 - ar.
LAY YOUR LOVE ON ME - racey 2
(m. most) chinn/chapman - rak 5c 006.61988 - emi
NEE, DAAR TRAPPEN WE NIET IN - vader abra- 4
ham (kartner) farrar/kartner - gipgs4008 - dureco
MAAKT VAN UW SCHEET EEN DONDERSLAG 4
de breedbekkikkers (kikkers zelf) - 100.291 - ariola
CONTACT - edwin starr (starr)/ 3
puhan/dickerson - 20th cent. fox 6162.151 - phon.
LINDA LINDA - tee set (r. beltman) v. eyek/ 4
tetteroo/boesveld - merc. 6013.525 - phonogram
26
SEPTEMBER - earth, wind fire
(m. white/a. mekay/a. willis) - cbs 6922 - cbs
wordt uitgezonden op radio veronica; vrijdag Hilversum 3 van 16 tot 18 uur
TRAGEDY - bee gees (bee gees) SS 1
b., m. r. gibb - rso 2090.340 - polydor
11 SONG FOR GUY - elton john (e. john/ SS 8
franks) john - rocket ree. 6079.655 - phon.
27 MY LIFE bltly joel 3
w (p. ramone) b. joel - cbs 6821 - cbs
0 24 LATE NIGHT SHOW - tiffany (r f bolland) 5
r f bolland - 5n 006.26086 - bov/negram
13 STUMBLIN* IN - suzi quatro chris norman 9
chinn/chapman - rak 5c 006.61907 - emi ree.
33 DON'T STOP ME NOW - quëen 2
(queen/thomas) mercury - 5c 006.62276 - emi ree.
31 B.A.B.Y. rachel sweet (I. sterberg/ 3
w p. solly) hayes/poter - stiff buy 39 h - dureco
0 16 PARADISE BY THE DASHBOARD LIGHT, 13
meatloaf (rundgrun) - epic 6673 - cbs /r\
THE RUNNER - three degrees 1
(moroder) moroder/férguson - 100.286 - ariola
SAVE THE LAST DANCE - jerry lee lewis/friends 1
pomus/shuman - 144.661 - cnr
0 34 KANT AAN M'N BROEK - rita corita 3
(b. schouten) t. eyk/n. hiltrop - cnr 141.519 - cnr
LET'S START THE DANCE - hamilton bohannon 1
(h. bohannon) bohannon - merc. 6167 700 - phon.
RUTHLESS QUEEN - kayak (d. mackay) 1
i. linders/t. scherpenzeel - vertigo 6012.961 - phon.
36 A WHOLE LOTTA SHAKIN' - renee (b. schouten) 2
d. williams's. david - cnr 141.509 - cnr
25 A LITTLE MORE LOVE - ollvia newton-John 11
(j. farrar) j. farrar - emi 5c 006.62024 - emi records
28 BLAME IT ON THE BOOGIE - jacksons 10
(jacksons) m. and d. jackson/krohn - 6683 - cbs
37 MA-DI-WO-DO - bontjie stars 3
(j, eggermont) p .snoey - cnr 141.514 - cnr
29 I'M EVERY WOMAN - chaka kahn e
(mardin) ashford scimpson - wb 17269 - wea
23
l'LL PUT YOU TOGETHER - hot chocolate l
(m. most) d. black/g.stephens - 5c 006.61987 - emi
>y
Sailor heeft het de laatste paar jaar niet makkelijk gehad, want na
een uiterst suksesvolle periode met hits als „Traffic Jam", ..Girls,
Girls, Girls" en „Glass of Champagne" brak een tijd aan zonder hits,
ondanks goed ontvangen platen.
Hopelijk verandert dat met hun nieuwe LP „Hideaway", waarop Sai
lor zich presenteert als een popgroep, die nog steeds lichtvoetige num
mers ten gehore brengt, waarin de nadruk ligt op vrouwen en exotische
plaatsen, maar die niet helemaal meer te vergelijken is met de groep
zoals die in het begin was: zeemanspakjes en de nadruk op hun vin
ding, de nickelodeon.
Op „Hideaway" is dit instrument nog meer naar de achtergrond ver
dwenen en zijn de drie ledèn, naast het „brein" Georg Kajanus, (Phil
Plckett, Henry Marsh en Grant Serpell), meer naar voren gehaald
dan op hun voorlaatste LP „Checkpoint" het geval was (tussen deze
twee elpees is nog de plaat „Greatest Hits Vol. l" verschertén). Bo
vendien heeft Georg Kajanus het „producersroer" weer overgenomen.
Georg schreef voor deze LP vier nummers: het liefdesliedje „When It
Hurts You", „Machines", het vrolijke „Give Me Shakespeare" en
„Ashes and Diamonds". Phil, Grant en Henry schreven „Stay the
Night", „Stranger In Paris" (het verhaal over iemand die op zoek is
naar een kennis, maar „ronddoolt"), „Jamaica Girl" (een overdui
delijke titel), het gevoelige „Life One Love One Day". „Pyaina Par
ty" (een up-temposong) en „I Wish I Had A Way With Woman".
Uiteraard bespeelde het kwartet weer een groot assortiment instru
menten.