Johan Sebastian Bach's MATTH AU S-PASSION reikt over kerkmuren heen. MP op «•3e C^tuben onaar» «$e /j tuben <$tuar» ■U - r r. 1 -M-ïlti-i cf. 'hi-A :C£r"C'U <T ff' boek f 69,00 17 Soester Courant van woensdag 14 maart 1979 17 Pasen nadert, en dat wil zeg gen dat vele kerkelijke - buiten kerkelijke en geen religie belij dende Soesters traditie-ge trouw zich met Passionen gaan bezig houden. Er zijn er die reeds vroeg plaatsen hebben gereserveerd voor de jaarlijk se Naardense „bedevaart" op de donderdag - vrijdag en za terdag die aan Pasen vooraf gaan. Anderen hebben er soms een dagreis voor over om el ders in het land hun favoriete uitvoering te horen, en niet gering is het aantal luisteraars dat stoffige grammofoonplaten gaat poetsen teneinde het dra ma - de muziek - de boodschap zo verfijnd mogelijk te kunnen beluisteren. Zou er ooit een klassieke top-40 verschijnen waarop de meest gehoorde mu ziek, sinds het bestaan van Johann Sebastian Bach werd geplaatst, dan is zeker dat zijn Passionen, met name de MAT THAUS PASSION een absolute ereplaats zou innemen. Want één ding hebben kerkelijke en niet-kerkelijke bewonderaars van dit klassieke meesterwerk gemeen* ze worden, ieder jaar weer opnieuw, ontroerd - bewo gen - meegesleept. Zoals Handels Messiah model staat voor Kerstmis, zo lijkt Pasen het niet zonder de Mat thaus Passion te kunnen stel len. Typische aan tijd en li turgie gekoppelde muziek, die, door welke oorzaak dan ook, in andere jaargetijden aanzien lijk minder aanspreekt. Hoe wel onbewijsbaar, lijkt het on waarschijnlijk dat de muzikale schepper het zo bedoeld heeft. De evangelist Matthaus in ie der geval niet. Zijn verhaal, door Bach getoonzet, is er één die de basis vormt van nage noeg ieder christelijk geloof. Alvorens u dit jaar weer ter „bedevaart" trekt, of in een luie stoel vele uren met Bach doorbrengt, in deze kolommen een toelichting op het werk en de componist. Johan Sebas tian Bach heeft van 1723 tot 1750 in Leipzig geleefd en ge werkt, en tot op de dag van vandaag zijn stempel op deze stad gedrukt. Aanvankelijk werd de benoe ming van Bach tot Kantor van de beroemde Thomaskir- che in Leipzig niet met veel enthousiasme ontvangen. Hij had het min of meer aan een toeval te danken. De gemeenteraad van Leipzig liet grote voorkeur blijken voor „concurrent" Georg Philipp Teleman. De laatste was werk zaam in Hamburg. Hij nam de aanbieding in overweging, toonde zijn Hamburgse werk gevers wat Leipzig in het voor uitzicht stelde en bedong een zelfde honorarium voor zijn werkkring in Hamburg. Zijn werkgevers zwichtten, Te- lemann bleef voor Hamburg behouden, Leipzig kon opnieuw op zoek naar een Kantor gaan. Op andere grootheden uit die tijd werd eveneens tevergeefs een beroep gedaan, zodat ten slotte werd besloten het alsnog maar met Johann Sebastian Bach te proberen. Bij zijn aan stelling wenste een van de Leipziger raadsleden de aan tekening: „aangezien we niet en de terugval in rang van hof- dirigent tot kantor. Ook in zijn latere leven is Bach op de bres blijven staan voor de belangen van zijn kinderen. Sterker nog dan zijn vaderlijke trots en verlangens leefde in hem de drang van de kerkmu sicus, die aan het Hof in Cöthen geen ontplooiingskansen had gekregen. Daar werd uitsluitend wereld lijke muziek van J. S. Bach gonnen. Hij heeft er iets min der dan een jaar voor nodig gehad. De eerste uitvoering van zijn Mattaus Passion is in feite een „onvoltooide" gewor den. Bach zelf was er het ongeluk kigst mee. Door zijn dagelijks werk aan de Matthaus Passion had hij geen tijd gevonden treurmuziek te componeren die was bedoeld om ten gehore te brengen bij de begrafenis van yjt'Ht rttT£i-J-OCSI I -J t.i Een bladzijde uit de partituur der Matthaus-Passion. de beste man kunnen krijgen, zullen wij ons tevreden moeten stellen met de middelmatig heid". Wat en hoeveel Bach ook componeerde, gedurende zijn verblijf in Leipzig werd hij door de stadsbestuurders als een middelmatig musicus be handeld. Het is, en daar wordt door velen nog wel eens al te gemakkelijk aan voorbij ge gaan, de grote verdienste van Bach geweest dat hij een be staan met een zeer redelijke maatschappelijke welvaart vrijwillig heeft opgeofferd. Voor zijn komst bekleedde hij een goede positie aan het Hof van Vorst Leopold van Cöthen. De Vorst was daar zijn enige werkgever, hij had er een voor treffelijke muziekkapel tot zijn beschikking, zijn vrouw Anna Magdalena zong er als hofzan- geres. Vestiging in Leipzig be tekende echter een zekere mo gelijkheid tot universitaire stu die voor zijn zoons en een veel nadrukkelijker contact met de kerkmuziek. In Leipzig wacht ten hem twintig broodheren, al len leden van gemeente of ker- keraad, een geringer salaris verlangd, d.w.z. orkest en ka mermuziekwerken. In Leipzig, toendertijd bolwerk van het protestantisme zag hij zijn werkelijke geestelijke en muzi kale roeping ligging. Hij kreeg er de muzikale leiding van de Thomas - Nikolai en Johannes- kerk, moest voor de diensten kerkmuziek schrijven en werd koordirigent op de Thomas- school. Johann Sebastian Bach, eem intens gelovig mens met slechts een passie: kerkmu ziek. Daaruit is uiteindelijk de impuls tot het componeren van Matthaus Passion voortgeko men. Niet zo zeer, en zeker niet in de eerste plaats als uiting van een religieuze stemming, maar vooral als een dienst aan God in tonen. Een gegeven dat het luisteren naar zijn Mat thaus Passion voor de één mak kelijker, voor de ander moei lijker maakt, maar aan zijn in tentie ontkomen kan men niet. Het is bepalend voor de be schouwing en uitvoering van zijn belangrijkste werk. Vijf jaar na zijn aankomst in Leip zig is Bach aan het compone ren van het lijdensverhaal be- een Leipziger vorst. Noodge dwongen stond hij enige frag menten van zijn Passion af, en paste de tekst bij de „wereld lijke" omstandigheden aan. Zijn muziek maakte op de toe hoorders van toen niet of nau welijks enige indruk. De lauwe reakties kunnen er de oorzaak van zijn geweest dat eerst in 1740, elf jaar later dus, de vol ledige Matthaus Passion werd uitgevoerd. Het gebeurde op de Goede Vrij dag van dat jaar. In de och tenduren klonk het eerste deel, na een pauze van enkele uren werd in de namiddag het twee de deel tot uitvoering gebracht. Een tijdsverdeling die heden ten dage ook in Naarden en andere plaatsen wordt toege past. Terug naar de eerste uit voering van de complete Mat thaus Passion. Het moet voor de mens en componist Bach een bittere teleurstelling zijn geweest dat nog tijdens zijn leven zijn meesterwerk in ver- geetheid is geraakt. Uit niets werd hem duidelijk dat na zijn dood dit werk een lang leven zou leiden. Twee factoren zijn daar de oor zaak van geweest. In de eerste plaats ontving Bach's Mat thaus Passion niet de waarde ring en bewondering die het verdiende, en dan was er nog een Georg Friedrich Handel die in die dagen met zijn ope ra's en concertwerken mate loos populair was. Een kleine honderd jaar later was het Mendelssohn die de Matthaus Passion herontdekte en in een zeer omstreden artistieke op vatting weer tot nieuw leven bracht. Mendelssohn zocht en vond de „commerciële" op lossing. Hij coupeerde vele de len en stemde, vooral qua be zetting, het werk op de smaak van het publiek af. Zijn opvatting en visie werden een groot sukses. Het is goed dat Bach zelf er nooit iets van te horen heeft gekregen. Men kan Mendelssohn enerzijds niet dankbaar genoeg zijn dat hij de Matthaus Passion heeft herontdekt, de andere kant van de medaille is echter dat zijn opvatting het tientallen jaren volkomen ten onrechte heeft uitgëhouden, totdat mu sicologen en dirigenten de moeite namen '2iÖh meèi4" in Bach's intenties te gaan ver diepen. Coupures verdwenen geheel of gedeeltelijk met als gevolg dat de echte Matthaus Passion weer tot nieuw leven werd gebracht. In ons land zijn wij wat dat betreft veel dank verschuldigd aan mensen als Johan Schoonderbeek - Evert Cornelis en dr. Anthon v.d. Horst. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de legendarische Willem Mengelberg haalden zij de Matthaus Passion uit de concertsfeer van de voor oorlogse jaren. Hun stond voor ogen de uitspraak die Bach eens deed: „Niet ik, maar als Hij er maar door verheerlijkt wordt". Daarmee is dan tevens de drijfveer aangetoond die Johan Sebastian Bach er toe heeft gebracht een niet gering deel van zijn leven te wijden aan zijn Matthaus Passion. Wat hij qua geloof zelf ervaar- de trachtte hij op deze manier aan anderen over te brengen. Toch kan men niet zeggen dat door Bach's gebondenheid aan kerk en liturgie de Mat thaus Passion een kerkelijke eenzijdigheid is opgelegd. Zijn werk reikt in zijn alge meenheid over kerkmuren heen en behoort zeker in de na oorlogse jaren niet meer tot een protestantse of welke ker kelijke exclusiviteit dan ook. Alleen ten aanzien van de uit voering zal men Bach's geeste lijke instelling voor ogen moe ten blijven houden. Met name de reeds eerder genoemde dr. Anton v.d. Horst heeft zich tijdens zijn te korte leven strikt met dit principe verbonden gevoeld. Hij heeft er, in tegenstelling tot Bach, wel tijdens zijn leven volledige erkenning voor ge kregen. Bach's Matthaus Passion, er zijn in dit artikel vele regels aan gewijd. Zelfs in 1979 is lang niet iedereen toegankelijk voor wat door velen als het mooiste dat ooit is gecompo neerd wordt beschouwd en on dergaan. Misschien is de zit, in welke kerk dan ook, onge makkelijk of zelfs benauwend. Het zij zo, maar draai de knop van uw radio of televisie-toe stel niet bij voorbaat om als het „O Lamm Gottes, unschul- dig" U bijna smekend om ge hoor vraagt. Jan Leijendekker Wie een zit van vele uren in kerk of concertzaal te lang vindt kan voor het beluisteren van Bach's Matthaus Passion via de Soester platenhandela- ren ook thuis terecht. En daarmee is dan vastgesteld dat dit absolute meesterwerk ook in dit opzicht over kerk muren heen reikt. In het tegen woordige woud van MP-pla- ten opnamen is het echter moeilijk zoeken. Naar de op vattingen van dirigenten en uit voerenden te oordelen is geen uitvoering gelijk. De intenties van Willem Mengelberg zijn vele jaren recht overeind ge bleven en nog steeds op een technisch onvolmaakte platen- uitvoering te beluisteren. De te vroeg gestorven dirigent dr. Anthon van der Horst blies met zijn Naardense direktie de MP nieuw leven in. Vele Naar dense bedevaartgangerskun nen het rond Pasen dan ook niet zonder zijn platenopname stellen. Nog afgezien van v.d. Horst's opvatting is het betreu renswaardig dat vooral in tech nisch opzicht de in 1957 uitge brachte opnamen zijn verouderd. Het kunnen beluisteren van stemmen als die van Laurens Bogtman en Guus Hoekman is zelfs voor de meest verwen de oren nog steeds een voor recht. Enkele jaren geleden bracht Telefunken, dezelfde maatschappij die Naarden re liëf gaf, een opzienbarende MP- uitvoering op de markt. Alles er op en er aan heette authentiek te zijn. Dirigent Ni- kolaus Harnoncourt tekende voor de directie. Over zijn op vattingen is men heden ten da ge nog niet uitgesproken. Dat zal wat de uitvoering van Bach 's MP betreft wel tot het einde der dagen blijven. Vrij vers van de pers heeft Archiv een nieuwe uitvoering van de MP aan de nog steeds groeiende serie toegevoegd. Wat ons be treft houdt de interpretatie van dirigent Karl Richter het mid den tussen die van dr. Anthon v.d. Horst en het onbewijsbare authentieke van Nikolaus Har noncourt. Zowel de voor als te genstanders van beide opvat tingen zullen met de Karl Rich teruitvoering vrede kunnen hebben. De recente ARCHIV- opname biedt echter nog meer voordelen. Ik bezit zeer vele MP-opnamen, niet één heeft echter een sterbezetting zoals die van ARCHIV. Niet één zo n complete schoonheid, ook in de technische realisatie. Ernst Haefliger - Kieth Engen Irmgard Seefried en Dietrich Fischer Diskau zijn de be langrijkste stemmen. Wat daaraan qua instrumentale so listen - koor en orkest is toege voegd heeft soms een bijna huiveringwekkende schoon heid. Of J. S. Bach het met deze opvatting dan wel eens zal zijnIk weet het niet, en ik wil er niet bij stilstaan ook. De uitkomst van deze MP- opname is er één zoals ik hem nog nooit heb ervaren. De prijs, 1/ LP's voor f 1/5,-, die in geen enkele verhouding staat tot de kwaliteit van dit ynuzika- le monument. Lr. De met een edison en de „Grand Prix Du Dis- que" bekroonde uit voering op originele in strumenten o.l.v. Niko laus Harnoncourt. Solisten o.a. Karl Rid- derbusch, Kurt Equiluz en Max v. Egmond. 4 platen in cassette met tekst- De wereldberoemde uit voering van de Mat thaus Passion op Archiv met o.a. Irmgard See fried en Dietrich Fischer- Dieskau. Münchener Bach-koor en orkest o.l.v. Karl Richter. Nu binnen ieders bereik... 4 LP's van 90,00 NU voorf 44,90 inclusief tekstboek. I H ii; V.'.'.lt C De al wat oudere, maar kwalitatief nog steeds meetellende uitvoering door het Concert gebouworkest o.l.v, Eugen Jochum met als solisten o.a. Ernst Haef liger, Water Berry en Agnes Giebel. 4 LP's in cassette voor39,00

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1979 | | pagina 17