Volksverhalen en sagen uit onze omgeving gebundeld Ruim duizend vertellingen genoteerd door Engelbert Heupers Gooi- en Eemland en van de westelijke Veluwe Sol'sl' 13 Soes ter Courant van woensdag 27 juni 1979 13 éM Met de viering van het 950-jarig bestaan nog vers in het ge heugen is in de boekhandel verschenen in de serie Nederlandse Volksverhalen „Volksverhalen uit Gooi- en Eemland en van de westelijke Veluwe". Ze werden verzameld door de vorig jaar in Soest overleden auteur Engelbert Heupers. Het boek is vrij een voudig van uitvoering, maar de inhoud is, met het oog op het bewaren van volksverhalen, uiterst interessant en vooral lees baar. Heupers sprak ondermeer met een groot aantal oude Soesters en legde in tal van kleine opstelletjes vast wat hij van hen hoorde. Hij bezocht hen in het begin van de jaren zestig en wetenschappelijk gezien is dit mogelijk het waardevolste boek van Heupers. bij Konden. Verstoren of uithalen van een zwaluwennest bracht ongeluk". Margaretha Kamert-van Essen) Vroeger waren d'r spoekdieren, ge- luks- en ongeluksdieren. Ongeluksdie- ren woaren de spoekdieren. Iedereen geleufde d'r in. As t'r een haan na middernacht kraaide kwam er een do de in de familie. As t'r een hond jaankte in de buurt, lang en aanhoudend, dan was het de weerwolf die ook met zien gejaank een dode voorspelde. Steenulen en kraaien woaren bie de ouwe minsen ongeluksdieren. Wanneer de steenuul, en die woaren er vroeger meer als noeng, lang ach tereen ,,pi-wit, pi-wit" riep en in een boom in de buurt zat, betekende dit een dode in de buurt. Ok grieze kraaien stingen niet best bekend. Wan neer ze boven een huus altied moar in 't rond bleven vliegen, in grote kringen ronddraaiden, dan was dit een teken dat in dat huus binnenkort iemand zou sterven' Arie van Breukelen) ons niet in het hoofd om het wel te doen". (Peter Bast) Zwaluwen zijn een zegen voor 't huus. As je die wegjoagt krieg je vast onge luk in 't huushouden. Nee, die bren gen geluk die vogeltjes. 't Zijn vogeltjes van Onze-Lieve-Heer en doar mag je gin kwoad mee be steken". (Aaltje Dorrestein-v.d. Heuvel, Soest) Weerwolven Weerwolven waren wat onbestemde beesten, maar ze deden altijd kwaad. „Weerwolven deed het vroeger haast op iedere boerderij. Het spookte vooral op de deel waar de wanmolen vanzelf begon te draaien. Allerlei gereedschap werd door elkaar gesmeten zodat men 's morgens lang moest zoeken en het te voorschijn kwam op de onmogelijkste plaatsen. Pastoor De macht van de geestelijkheid was groot; pastoors en kapelaans verdre ven niet alleen de duivel maar konden ook de wind laten draaien en meer „krachttoeren" uithalen. „De wind laten draaien, dat kunnen al leen geestelijken en dan nog alleen maar hele goede. Wij hebben hier zo'n geestelijke gehad, kapelaan Brouwer, die kon het. Bij een zware onweers bui vloog er een huis in brand. Er was gevaar voor andere huizen die dicht in de buurt stonden van het brandende huis. Kapelaan Brouwer werd gehaald en die moakte dat de wind keerde. De wind veranderde van richting en woaide een andere kant uit. De hui zen die eerst groot gevoar liepen ook te verbranden werden toen gespaard". (Fok Calis te Laren) „Als er een grote brand was op een boerderij of een hooiberg stond in de Namen Harken, schoppen en dorsvlegels ston den in de paardestal. Je kon altijd ho ren dat de weerwolf bezig was, want steevast begon dan de wanmolen te draaien. Geen mens was er dan op de deel. Om de weerwolf te verdrijven moest men niet bang zijn. Een kruis sloan of een gewijd kruus van papier op de deel hangen was al voldoende om het weerwolven te doen ophouden". (Mevr. B. Brouwer-Veldhuizen, Soest) „Vroeger waren de mensen met ande re dingen bezig dan tegenwoordig. Ze hadden het vaak over spoken en weer wolven. Jan van Breukelen, een vilder of huisslachter en Klaas-oom, beiden zijn al lang dood, hadden het er altijd druk over wanneer zij bij ons op de boerderij kwamen praten zo 's avonds. Weerwolven deed het vooral op de deel bij de boeren, 's Avonds. 't Was doodstil. Ineens een lawaai! De wanmolen begon vanzelf te draai en. Met geweld! Koeien loeiden en rammelden met de ringen waaraan ze vaststonden en de kippen vlogen kake lend van de hilt over de deel dat de veren overal heen bodde. Gebeurde 't vaak achterelkaar, vier of vijf keer, dan werd de pastoor of ka pelaan er bij gehaald. Er werd wij water gesprenkeld maar hielp het dan nog niet en bleef het weerwolven dpn ging de meid of de knecht er op staan de voet uit. Hij of zij was met de dui vel bezeten en die moest er uit. Meest al hield het weerwolven dan wel op. (Gerardus Wilhelmus Stalenhoef te Soest) Men sprak ook over „verkeerde maan dagen". De boeren hielden daar ern stig rekening mee. „De boeren hielden rekening met de kwoaie maandagen. Die kwamen veur, moar je wist als mens natuur lijk nooit welke maandagen dat pre cies waren. Er waren er vier, sommi gen zeiden zes of meer. De kóeien wieren op Stoutenburg nooit op een maandag er uut ejoagd. D'r kon is wat gebeuren as je het toch op een maandag deed. As de koeien 't land ingingen wieren ze met wijwater besprenkeld en geze gend". (Peel van de Hengel te Stoutenburg) „Je hebt drie verkeerde moandagen in 't hele joar. Koeien moet je nooit op een moandag d'r uut doen. Er breekt er één z'n poot of er gebeurde iets met een ander. Je wist natuurlijk nooit wanneer het eeri kwoaie moandag was. Dee je de koeien er toch op moandag uut dan kon je het treffen dat het goed ging. Best zelfs. Mer veurof wer den de koeien toch besprenkeld met wiewoater, dat was altied goed". (Jaap v.d. Belt) mand in de weg sting dan wier hij an de kant ezet. Opeens kreeg jie een harde zet in de rug of een stomp veur de borst zodat je uutzied vloog. Je wier gewoon aan de kaant ezet. 't Was een teken dat d'r 'n liekstoatsie veurbie moest. Pas veul loater heurde je dan wie of er gestorven was, maar zien liekstoatsie had veur die tied ruum boan willen hebben". En van Jaap van de Belt, een boeren knecht uit Soest, komt dit verhaal: Ming voader warkte bie een boer. 's Morgens om drie uur moest hie al noar z'n boer toe. Op een morgen, mer 't was nog donkerachtig, wier hie zo opeens „Bons!!!" an de kant van de weg ezet, met z'n poot in de sloot, 't Was een liekstaatsie die veurbie moest en ming voader liep in de weeg. Bij ieder verhaal of serie verhalen ver meldt Heupers de naam van de ver teller en wat andere wetenswaardighe den zoals het geboortejaar, de gods dienst, het beroep, de bezoekdatum; zoals: P. A. Hilhorst, geb. 1890 te Soest, rooms-kathoiiek, landbouwer, bezocht in november 1961 öt Maria Everarda Vos, geb. 1899 te Leusden, vroeger te Amersfoort, sinds 1939 te Soest, rooms-katholiek, boerenmeid, werkster, ouders uit Soest, bezocht op 'Z augustus 1962. Opmerkelijk is dat de vertelling dik wijls gaat over dood en begrafenis; over voorvallen in het donker; over be lezen en bovenaardse machten; over dromen. „Als je van luizen droomt dan sterft er een in de familie. De Blarikom- mers geloofden er aan, al werd er nog zo tegen gepreekt", aldus Elbert ter Weijde die door Heupers op 19 septem ber 1962 bezocht werd. Arie Kamerbeek, een rooms-katholie- ke boer uit Soest vertelt: „Hier op 't kerkhof moet een kistje begraven liggen met wat er in. Wat, weten ze niet. Soms bij windstil weer kun je 't horen rammelen. Ze hebben er noa gezocht moar nooit wat evonden. 't Wier vroeger door olde mensen verteld". „Vroeger woonde hier in Soest iemand die had het tweede gezicht. Z'n noam weet ik niet meer. Ik was nog moar zo'n jongetje toen het ver teld wier. Die man kon 's nachts niet slapen, niet altied, maar soms. Wan neer hij visioenen kreeg dan moest hij 't bed uut en midden in de nacht runde hie noar 't kerkhof toe en deed 't hek open. 's Anderedaags sting het hek open en dan wisten de pastoor en de minsen dat die man er was geweest en er binnenkort een begroafenis zou zijn. 't Kwam altied uut! Gijsbertus van Ooijen, een rooms-ka- tholieke arbeider en spoorwegman uit Soest heeft een zelfde verhaal: „Je heurde vroeger heel veul dat ie mand an de kant wier gezet door een liekstoatsie. Die liekstoatsie moest ruumte hebben op de weg en als ie- Arie Kamerbeek Gart Groenesteijn hier op Isselt is 't ok overkommen. Hie wier 's oavonds an de kant van de weg ezet, zo de sloot in, tot z'n knieën in 't woater. Veul later stierf er, door 't gebeurd was, iemand en de liekwagen ging de zelfde weg langs woar Gart had elopen. Gart was de liekstaatsie teugen ekom- men. 't Was een veurschimsel eweest. Honden Jankende honden waren een voorteken dat er iemand dood ging. Er zijn tal loze verhalen over waarvan wij er enkele laten volgen: „Ok als je een uil of een hond hoorde janken gebeurde er wat. Meestal stierf d'r een mens in de buurt. De uul zat dicht bie 't huus waar de stervende lag en de hond lag met de kop noar 't huus. Ieselijk zoas die beesten tekeergingen. Menigmaal heb ik 't heurd". (Arie Kamerbeek) „Op Hees geloofde men vroeger vast dat wanneer er een hond langdurig jankte midden in de nacht er in de buurt iemand doodging. De hond kon digde dit sterven al aan en men noem de 't een ongeluksdier. Was het bekend aan wie de hond toebehoorde dan duur de het niet lang meer of de hond werd van de hand gedaan aan iemand die er niet mee op de hoogte was. Sommigen ontdeden zich van het arme dier en verdronken het in een kolk of sloot. Zwaluwen waren geluksdieren. Wanneer ze aan huis bouwden bracht het geluk. M'n moeder verbood ons, vooral de jongens, dat ze het bestje niet mochten uithalen en als wij het toch durfden, zij ons de benen zou breken. Met geluk moest je voorzichtig mee omgaan. Maar wij hadden het hart niet dat wij er aankwamen en lie ten de vogels ongemoeid al zat het nestje nog zo gemakkelijk dat wij er toch op een zondag overstond dan kwam er binnen zes weken nog weer eens een dode. 't Kwam wel vaak uit, zeien ze". (Peter Bast-Baarn) Zwaluwen Zwaluwen en lapjeskatten brachten geluk. „Lapjeskatten en zwaluwen waren ge luksdieren. Lapjeskatten woaren ge zocht en as je zo'n kat kon kriegen, bracht het dier geluk. Een zwaluwnest onder 't dak of in de schuur was het teken van geluk. Het ging daar voorspoedig toe. Ming moe der verbood ons jongens een zwaluw nest uit te hoalen. 't Was grote zonde en 't moakte datje dikke benen kreeg". (Arie van Breukelen) „Een zwaluw is een vogeltje van Onze- Lieve-Heer. Als die op of aan het huis zit brengt het vast geluk of huiszegen. Je mocht vroeger zo'n nestje van een zwaluw nooit uuthoalen. Dat was een grote zonde. Dat moest gebiecht worden". (Anna Wortel) „Zwaluweieren zijn vergiftigd. Die nesten mag je nooit uithalen. Zo werd het mij tenminste voorgeleerd. Ik haalde nooit een zwaluwnest uut. Als er een kraai over je huis vliegt of als er een katuil dicht bij huis ligt te schreeuwen dan kwam er gauw een dode in de familie. Dat waren van die voortekens, 't Kwam deurgangs goed uit". Antonie Schippers te Doorn) „Zwaluwen brachten geluk, zeien ze vroeger. Je mocht ze niet uithalen of storen. Deed je het toch dan kwamen er ongelukken van. M'n vader en moeder waarschuwden er ons altijd voor en wij haalden het brand dan werd gauw een geestelijke gehaald. Als er gevaar dreigde dat het vuur over zou sloan op de woning, de stal woar het vee stond of noar een andere hooiberg dan kwam er een geestelijke aan te pas. Het werd aan hem overgelaten. De brand was dan gauw geblust of de wind keerde en 't gevaar was over. De geestelijke alleen kon de wind laten draaien. Hier had je zelfs protestantse boeren die de pastoor bij een brand haalden. Want ook protestanten wisten hoe groot de macht van een geestelijke was. Hij had de macht de wind te keren of te laten draaien". (Cornelis v.d. Hengel te Hamersveld) „De pomp van Jan Booy en Mie van Trien gaf geen water meer. Ze was lens. Geen spat kwam er meer uit. 't Was altijd een beste pomp geweest en zij gaf volop water. Meer hij begaf het. Geen druppel kwam er meer uit. Toen werd ook kapelaan Brouwer ge haald en die proatte'er overheen, over die pomp en men pompte maar. Water genoeg, zat, volop en noait heeft hij weer d roogge staan (Fok Calis) Met de helm „Met de helm geboren worden" is een gebeurtenis van belang. De baby ging een bijzonder leven tegemoet want hij kon voorspellen. De helm bracht geluk. „Ik heb een zevende zoon gekend. Hij was as kind met de helm op geboren. Hij kon echter niets bijzonders zover ik weet, maar hij was wel gelukkig. Dat had hij an de boaker te danken. Die had gauw toen hij op de wereld kwam dat netje er afgehaald. Dat netje heeft die boaker voor goed geld verkocht, 't Was ook maar goed zo ook, anders had hij altijd bang moeten zijn dat die helm gestolen wier. Nu was hij gelukkig zonder dat netje". (Jan Borsen te Blarikum) Café „oud-London" De auteur Engelbert Heupers En dat zijn dan nog alleen maar de Soester verhalen, want dit deel bevat ook verhalen uit Hilversum, Huizen, Maartsensdijk, Renswoude, Scherpen- zeel enz. Voor iemand die iets van het leven vroeger van zijn woonplaats wil weten een uiterst aantrekkelijk bezit. Het Engerbergje Heupers deed dat werk overigens niet alleen. Tussen 1962 en 1977 werd dat werk door een twintigtal verzame laars gedaan in opdracht van het Volkskundebureau te Amsterdam. Zij tekenden bijna 33.000 sagen, sprookjes en anecdoten op; zo letter lijk mogelijk uit de mond van de ver tellers. Heupers alleen al noteerde ruim 3800 verhalen, waarvan er in dit deel 1098 opgenomen zijn. In de twee volgende delen zullen de andere verhalen ver werkt worden. Hij beperkte zich overigens niet tot Soest maar bezocht oude mensen in de zeer wijde omtrek van Eemnes tot Nijkerk; van Spakenburg tot Aus- terlitz. In Soest was hij vrij goed bekend, maar in andere plaatsen kostte het dik wijls veel moeite de mensen aan het praten te krijgen. In de inleiding zegt hij daar zelf van: „Meestal, op een enkele uitzondering na, hadden wij succes, al waren het soms brokstukken, niet meer dan fragmenten van een sage of verhaal. En veelal gingen we dan weg met weer nieuwe adressen van mensen die nog veel wisten van de goede oude tijd". Bijzonder moeilijk had hij het in de voormalige visserdorpen langs het IJsselmeer, waar men een enigszins afwachtende houding aannam. Meer dere malen werd hij aangezien voor een nieuwsgierige journalist of kran tenverslaggever, die de inwoners van het dorp in de krant wilde zetten om ze belachelijk te maken om hun bij gelovigheid. Want bijgelovig was men vroeger zoals uit tal van verhalen blijkt. Ook op de Veluwe had Heupers het moeilijk, maar soms lachte het geluk hem toe zoals bij zijn ontmoeting met een schaapherder, die hem vroeg hoe laat het was. Het bleek een echte ver teller te zijn, waarvan Heupers nog lang plezier had. De verhalen werden tijdens het ge sprek in telegramstijl genoteerd en met veel afkortingen, bijzonderheden en uitdrukkingen. Thuis werkte Heu pers alles direct uit, omdat de stem van de verteller hem als het ware nog in de oren klonk. Daarna vergeleek hij het verhaal pas met de notities om het zonodig te veranderen. „Wanneer er een hond lag te hulen zo met z'n kop op z'n voorpoten dan zeiden ouwe mensen hier: „Wie zou het wezen? D'r komt vast een dode in de buurt". As zo'n hond zo verlore lag te hule dan gebeurt er wat. Het was een veurteken en doar geloofden ze stellig an. Moar het moet altijd wel uutkommen wezen ook (Anna Wortel-Laren) „As t'r een hond huulde ging er een mins staarven in de buurt. Ouwe min sen geleufden dat en er werd wel eens geprobeerd die hond die zo jaankte te verjoagen. Meer al liep die hond weg dan kwam het toch uut. Vast ging er één dood in de buurt., 't Was ook zo iets van een veurteken of een veurschiensel". (Joop v.d. Belt) „Er werd vroeger nogal eens rondver teld dat een mens die als kind met de helm op wier geboren meer kon dan andere mensen. Zo'n kind had dan een soort vruchtvlies over het hoofdje. Meer ik heb er geen een gekend. Maar ze waren er wel. zeiden de mensen in Stoutenburg. Soms waren het wonder kinderen die alles van teveuren zagen aankomen". (Peel v.d. Hengel) „Rijk Peer was met de helm op ge boren. Hie kost zoveul as in de toe komst kieken. Dat zeien ze toen. Hie moest 's nachts noar 't karkhof toe om de hekken open te zetten. Hie zcl- ves kon d'r niks an doen. Hie most noar 't karkhof toe al wilde hie ook niet greag. Ze zeien ook dat wie met de helm op geboren is, is koegelvrie. Voor sommige minsen was zo'n helm heel wat weerd en ze gaven er veul geld veur". (Klaasje van Essen-Geurts te Holkerveen) „Hier op Isselt wier een kind geboren met de helm op. De boakster hoalde het er direkt of en stak het in heur zak. De moeder van dat kind zag het vanuut het bed en toen moest ze het teruggeven, 't Is echt woar gebeurd en het zin gin leugens. As zo'n helm er verkeerd of ehoald werd dan werd je kinds of helderziend of gek". (Joop v.d. Belt) „Hein Tammer was met de helm ge boren, zeien ze. Hij zag meer as ande ren. 's Nachts ging hij naar 't kerkhof toe de hekken opendoen. Dan zag hij een lijkstaatsie kommen en zag dat de kist van de wagen getild wier. Dan wist Hein wie het was, deed het hek weer dicht en ging noar z'n bed. Hij moest noar 't kerkhof toe, geen een die hem tegen kon hou den. Zo was hij altijd op de hoogte wie of er doodging' (Antonia Maria Smoorenburg te Soesterberg) „Als een kind met de helm op geboren wordt dan heeft het een vlies over het hoofd en over de ogen. Wanneer zo'n vlies gestolen wordt dan is zo'n man of vrouw d'r hele leven lang ongeluk kig. Men beweerde vroeger wel dat zul ke mensen kogelvrij waren en dat ze ze niet kunnen doodschieten. Officieren die in 't vuur moeten in een oorlog kochten zo'n helm. Ze hadden er veel geld voor over". (Peter Bast) Kaarten Kaartspelen was je ziel aan de duivel verkopen. „Vier kerels hier op Driebergen, ik ken ze nog van noam, hadden zich verkocht an de duvel. Ze hadden zitten te kaartspeulen op de Traay bie Kluin, een keuterboertje die ook een kroeg hield. De hele dag hadden ze gekaart en moar vloeken en toen is het later gebeurd. Twee er van hebben zich verdronken en een andere het zich verdaan deur zich op te hangen en. Bakkenes. de leste, heeft zich van kant gemaakt. Die schoot zich dood met z'n jachtge weer. Die eigenste dag, toen met dat gevleuk en gekaart, hadden ze zich veur veul geld an de duvel verkocht. Ze mochten nog een tijdje leven, meer toen moesten ze d'r alle vier an" (Antonie Schippers) Engerbergje Het Engerbergje heeft altijd een be langrijke rol in de Soester verhalen gespeeld. Ooit is het eens opgegraven om te zien wat er van waar was. Het bergje is gehandhaafd en zou ver moedelijk bij de centrumplannen ook wel „ingepast" zijn. Had men dat niet gedaan, dan had het er voor „onze bestuurders" waarschijnlijk niet zo best uitgezien. „Langs 't Nengerbergje op den Eng liep 't Geuzenpoadje. Op de Eigendom kwam 't uut. Doar spoekte het 's oa vonds bie donker. Er kwam doar een zwarte duvel over de weg. Die kwam doar altied heen. Ze hebben hum is een keer gezien, 't Was een gewoon mens meer hie had een peerdepoot. Hie kwam van den Eng of en een oude Soesder, ik heb hem goed gekend, die doar ok heen kwam, die zag hum an kommen. Hie vort natuurlijk. Runnen zo hard as 'tkon op huus an". (Jans Koppen-Tolboom te Soest) Talloos Talloos zijn de verhalen die Heupers optekende. Wij deden zo maar een greep. Er zijn verhalen over „smeer seltjes bij bloedvergiftiging"; de on deraardse gang van de Oude Kerk naai de boerderij 't Klooster; een grote zwarte hond op de Molenstraat; over de toverpot in 't Veen die bomen kon laten doodgaan door ze even aan te raken; over een watersnood waarbij een walvis aanspoelde'achter de Oude Kerk; over „waogens zonder peerde" en „vrouwen met kort haar in mannen broeken"; over „mariadistels rond het huis"; over „huuslok" tegen kiespijn; over het weerlam dat regen voorspel de; over lichtjes op het Mollenkerkhof enz. enz. enz. Verhalen verteld door oude Soesters zoals Brouwer-Veldhuizen, P. A. Hil horst, A. Kamerbeek, H. Achterveld- Elschot, J. Hilhorst, G. Reyerse, A. van Breukelen, H. van Nimwegen, J. de Beer, M. v.d. Belt-van Oostrum, G. van Ooijen, M. Hpfslot-Stalenhoef, M. Kampert-van Essen. Chr. van Grol, G. van Es. M. E. Vos, W. J. Smits, W. Tolboom-van Asch, L. Overeem- Gerritse. J. v.d. Belt, J. Ouwerkerk- Langras, A. Dorrestein-v.d. Heuvel. J. Koppen-Tolboom, H. Onwezen, E. van Dijk-Verwoerd, K. Zwart-Boerhout. Chr. van der Lugt-van Fulpen, W. Koe- lewijn, K. Dijkman en G. G. van Hels- dingen. op de weg naar Zeist Heupei's verdient alle lot dat hij dit leven heeft „vastgelegd" voor het na geslacht: de Volkskunde-commissie te Amsterdam dat ze de verhalen heeft laten bundelen en in boekvorm uitgeven. „Als er in de vroege avond een hond huilde duurde het kort als er een dode kwam. Huilde de hond in de late avond of in 't holst van de nacht dan kwam er wel een dode in de buurt, moar 't kon nog wel een hele tijd duren. Een lijk mocht zondags nooit overstaan en 't moest als 't kon nog op zaterdag begraven worden. Als het

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1979 | | pagina 13