„WARME BAKKER" van Soester platenhandel 995.- )MAY» IDiO VIDEO el. 12132 ■tuner KT 5500 er KA 3700 recorder KX 530 12 13 Soester Courant van woensdag 14 november 1979 13 EN HARRY VAN HOOF - it >r de kleine uurtjes FEESTPRIJS 14.90 igsfor the Millions arkest FEESTPRIJS 7.90 Concerto FEESTPRIJS 9.90 NI - Vioolconcerten i Krebbers FEESTPRIJS 9.90 arsconcert oogtepunt, gedirigeerd door FEESTPRIJS 9.90 November '79 is de maand en het jaar waarin het Soester huis waar zoveel muziek in zit, „DE GOUDEN SNAAR", een kwart eeuw bestaat. Officieus speelt eige naar Jaques Meeder al veel langer met muziek - electronica en muziekinstrumen ten. Vijf en twintig jaar geleden koppelde hij zijn hobby aan de commercie. Startte op bescheiden wijze in de F.C. Kuyperstraat 5, „groeide" er uit en koos als pleis terplaats voor vele muzikale klanten zijn niet meer uit de Steenhoffstraat weg te denken fraaie bedrijf. In tegenstelling tot vergelijkbare zaken in Soest en omge ving een muziekhuis dat zowel op jonge als oudere discofielen is afgestemd. Zwarte schijven van de Selvera's - Limbra-zusjes - Johnny Jordaan en Ma ria Callas deden de kassa zo'n 25 jaar geleden luidruchtig en langdurig rinke len. Trio-Track-draaitafels zorgden voor het schijnbaar hoogst bereikbare luis tergenot in die tijd. Vandaag zijn pop - rock en onverslijtbare klassieken de pij lers van het bedrijf, en zorgen tuners exclusieve afspeelapparatuur en video voor vele kijkers en kopers. Het interieur van DE GOUDEN SNAAR heeft in de afgelopen 25 jaar veel veranderingen ondergaan. Wat bleef is de sfeer - vakman schap en service die zonder twijfel de belangrijkste bouwstenen van het sukses zijn. Een sukses waar Jaques Meeder en zijn medewerkers plezier aan beleven zonder dat 't aanleiding is er de vlag voor uit te steken. ■jp'11 - Foto Herman van Dam „Wat is nou" vraagt Jaques Meeder zich af „vijf en twintig jaar op een mensenleven. Stelt toch niks voor. Ze zullen mij er niet in het nette pak voor op een receptie zien staan. Onze klanten, waarvan wij het uit eindelijk moeten hebben, kun nen dezer dagen feest vieren. Onder het motto „We geven het niet weg, maar 't is bijna voor niks" zijn wij vandaag een feestprijzenactie gestart die zeer bijzonder mag worden ge noemd. Voor nog geen negen gulden LP's met Shirley Bas- sey - James Last en Nana Mouskouri in verkoop brengen zegt toch wel iets. Hetzelfde geldt voor het klassieke reper toire. Vioolconcerten van Bruch en Paganini horen spe len door Herman Krebbers voor nog geen tientje is een cadeautje weggeven. Vijf en twintig jaar GOUDEN SNAAR is in de eerste plaats bedoeld als feest voor mijn klanten". Wat de laatsten betreft, ze zoe ken en vinden in de Steenhoff straat meer dan de plaat die wordt verkocht. Onafhankelijk van de afdeling electronica vin den liefhebbers van lichte en klassieke muziek in aparte ruimten nagenoeg alles wat een verlanglijstje maar kan vragen. Opvallend daarbij is dat DE GOUDEN SNAAR wat platenrepertoire betreft niet uitsluitend op hoge omzetsnel- heden mikt. Vooral in de klas sieke hoek veel repertoire waar bepaald niet dagelijks naar zal worden gevraagd. Jaques Meeder: „Ik beschouw mij in deze branche als een soort warme bakker. De man die altijd iets extra's en bij zonders te bieden heeft. Wat klassiek betreft neemt de om zet jaarlijks toe. Opvallend daarbij is dat het niet alleen de componisten zijn die de om zet bepalen. De laatste jaren zijn het met name de uitvoe renden waarnaar wordt ge vraagd. Ik herinner mij het fe nomeen Frans Brüggen. Dankzij zijn fantastische blok fluitopnamen werd muziek, voor dit Instrument geschre ven, ongelooflijk populair. Half Nederland kocht blokfluitso nates en in ieder gezin was er wel een kind te vinden dat blok fluit ging leren spelen. Neem Thijs van Leer. Vertolker van klassieke muziek in een moder ne snit. Hoeveel mensen zal die man met zijn vertolkingen niet een stapje dichter bij een com ponist als Bach hebben ge bracht. Een ander voorbeeld is de fluitist James Gallway. Wat ze ook van hem zeggen, Wil lem Duys komt de eer toe de ze muzikant in ons land te hebben geïntroduceerd. De dwarsfluit is zijn specialisatie. Hij speelt werken die vroeger onverkoopbaar waren. Ge steund door radio en televisie blijkt de bepaalde wijze van vertolking de barrière ineens te breken. Het jaar 1979 is het jaar van de dwarsfluit. Wie het instrument wil leren bespelen komt bij de Amersfoortse Mu ziekschool op een wachtlijst te staan, zo groot is de belangstel ling voor dit instrument. Opval lend is ook dat vele platenkopers aan het renoveren zijn. Oude mono-platen worden vervan gen door stereo-kwaliteit. Re gelmatig komt het ook voor dat men om uiteenlopende redenen van één bepaald werk verschil lende uitvoeringen wil hebben. Bij de inkoop van het reper toire wordt met al die wensen rekening gehouden. Zonder op de tenen van de concurrentie te willen staan durf ik gerust te stellen dat wij ons daarin onderscheiden". Duiken in een nog vrij jonge geschiedenis is ook informeren naar de ons inziens vermin derde belangstelling voor ope ra en operette. Jaques Meeder: „Wat de be langstelling voor operette be treft klopt die constatering wel. Operette is niet meer van deze tijd en te „jong belegen" om al tot de klassieken te kunnen worden gerekend. Het mist wat ik zou willen noemen de muzika le antiekwaarde. Er zijn meer oorzaken voor aan te geven. In West-Duitsland is de operet te bijzonder populair. Daar is dan ook door de aanwezigheid van vele gezelschappen sprake van een operette-cultuur. Hier in Nederland zijn wij uitslui tend in het professionele vlak aangewezen op de Hoofd stadoperette. Best aardig om naar te kijken en te luisteren, alleen staat het in geen verhou ding tot hetgeen van over de grenzen komt. De opera is in Ne derland wat minder in discre- diet. Net als de operette krijgt het bij ons niet voldoende aan dacht. We kennen het bestaan van een Nederlandse Opera zonder een eigen Opera-ge bouw. Dat is zoiets als S.E.C. laten voetballen op het Kerkplein. De echte opera-liefhebber moet voor zijn favoriete mu ziek naar het buitenland. Nederlandse top-vocalisten trouwens ook. Het is geen toe val dat vliegtuigen werden ge charterd om Nederlandse ope ra-liefhebbers naar Christine Deutekom in het Italiaanse Ve- rona te brengen. Daar komt bij dat media als radio en te levisie opvallend weinig aan dacht schenken aan de opera in het algemeen. Zal wel te maken hebben met geld en faciliteiten, maar onbevredi gend blijft het. Opera en ope rette zullen nooit uit het mu ziekleven zijn weg te denken. Men zal alleen mogelijkheden moeten scheppen om de be langstelling er weer voor op gang te brengen. Gebeurt dat niet dan dreigt er een situatie te ontstaan dat een bepaalde generatie van deze muziek niet of nauwelijks iets te horen krijgt. Ondanks het verbeterde muziekonderwijs op school zouden docenten wat mij betreft ook wel eens het bestaan van opera-muziek on der de aandacht van leerlingen mogen brengen. Britten's The Young Person's Guide to the Orchestra lijkt langzamerhand zaligmakend te zijn geworden om jongelui te leren lopen in de wereld van de klassieke muziek. Alsof kinderen anno 1979 niet weten wat een trom pet - tuba of trommel is" Uit de schoolbanken stappen en terug naar DE GOUDEN SNAAR. Grootste, dikwijls on zichtbare vijand, ook van Jaques Meeder, is de witte plaat. Platen, zowel licht als klassiek, die illegaal worden geperst en tegen onwaarschijn lijke afbraakprijzen op de markt komen. Componisten - tekstschrijvers - uitvoerenden kunnen naar hun royalties flui ten. Geen witte platenfabrikant die er over denkt rechten over het geproduceerde te betalen. Ongezonde toestanden die me nig bonafide platenhandelaar op de rand van bankroet heb ben gebracht. Jaques Meeder: „Nederland heeft als enige land in de E.E.G. het verdrag in Rome niet ondertekend waarin de ze zaak werd geregeld. Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat dit binnenkort alsnog zal ge beuren. Vindt dat inderdaad plaats dan krijgen de witte- platen-fabrikanten met de rechter te maken en wordt aan dit soort wantoestanden een halt toegeroepen. Nu is het nog zo dat af en toe een boe- tje wordt uitgedeeld. Veel stelt het echter niet voor en dus hebben de heren vrij spel met hun clandestiene han del. Binnenkort wordt in Am sterdam over dit onderwerp een symposium gehouden. Af wachten dus". Aandacht voor een nieuw GOU DEN SNAAR-initiatief. Sinds enkele maanden is DE GOU DEN SNAAR toegetreden tot een exclusief gezelschap pla- tenhandelaren dat zich onder de naam KLASSIEKE VAK- HANDEL aan het publiek pre senteert. Gezamenlijke inkoop van klassiek repertoire - het herontdekken van vergeten meesterwerken en het op de markt brengen van klassiek re pertoire tegen aantrekkelijke prijzen zijn de voornaamste doelstellingen. Antwoord op de steeds groter wordende invloed die warenhuizen op de platen- markt krijgen? Daar is volgens Jaques Meeder geen sprake van. „Opnieuw" zo meent hij „komt het aspect van de warme bak ker om de hoek kijken. Natuur lijk leveren wij een deel van de omzet bij warenhuizen in. De service die wij daarentegen onze klanten kunnen bieden is bij die verkoopinstellingen on denkbaar. Neem ons pop- en rockreper- toire. Radio en televisie stellen ons in staat alert te reageren. Lijkt iets in de top-40 te ko men dan hebben mijn mede werkers wel zóveel commer cieel gevoel dat de desbetref fende opname binnen 24 uur bij ons in de rekken ligt. Ik heb toevallige passanten als klant die in hun auto onderweg een plaatje beluisteren dat ze willen aanschaffen. Tien tegen één dat wij ze van dienst kun nen zijn. Kom daar eens om in een warenhuis. Men neemt er minder risico bij de inkoop en is ook niet in staat alert te reageren". Grammofoonplaten Eerder in dit verhaal is het woord service al een paar keer gevallen. Als de werkelijke be tekenis van één woord in het zakenleven wel eens wordt misbruikt dan is het 't woord service. Stokpaardje van de eigenaar van de zilveren GOU DEN SNAAR, en zoals eerder geconstateerd recept van een blijvend sukses. Jaques Meeder: „Het is on voorstelbaar hoeveel jongelui bij mij in de zaak willen ko men werken. Iedere week zijn er aanbiedingen, iedere keer opnieuw moet ik ze teleurstel len. Een zaak als DE GOUDEN SNAAR is op hoog getalenteer de vakmensen aangewezen. Het is natuurlijk heel simpel iemand een video te verkopen. Flinke korting geven, wegwe zen en je er niets meer van aantrekken. Zo werken wij niet. Foto Herman van Dam De verkoop van video-appara- tuur is een markt in ontwikke ling. De mensen die er zich één aanschaffen doen het om een hobby te hebben of zijn er beroepsmatig in geïnteres seerd. Een video-recorder, al of niet met camera, kopen is geen kinderachtige investe ring. Onze service begint in de zaak en eindigt in de woning van de cliënt. Zo'n begeleiding vraagt om kennis, geduld en begrip voor de klant. Misschien gaan wij daarin wel eens te ver". Als het om wij gaat, tekenen bij DE GOUDEN SNAAR Henk Wegewijs voor inkoop en service bij grammofoonpla ten, terwijl Roy Renner de aan getrokken specialist is voor al les wat met video te maken heeft. De algemene leiding - produktie en regie is in handen van maestro Jaques Meeder. Al vijf en twintig jaar. En zo zal het voorlopig wel blijven ook. Never change a winning team. Foto Herman van Dam

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1979 | | pagina 13