Zwerven door fotogeniek Nederland Zoveel mogelijk risico's voorkomen rest verzekeren Raad en Daad Filmen is spelen met ruimte en tijd Hoe houdt u uw plavuizen vloer in topconditie? F0T0- STRIP- VER- HAAL NVA -assurantieadviseurs tot consument: Steeds meer mensen wonen op plavuizen of natuursteen ri NG Zekerheid bestaat niet alleen uit polissen I8È 24 t U bij: 12832 25 Soestor Courant van woensdag 19 december 1919 25 den. 30 rt. 'ege ïissl, De Zaan se Schans, een van de mooiste „dorpjes" in ons land waar het vooral In het rustige seizoen goed fotograferen is, zoals ook deze foto bewijst. Het-hele-jaar-door In elke maand van het jaar gebeuren er in alle delen van het land allerlei dingen, die leuk zijn om mee te maken. Evenementen, waar je bovendien graag de kamera mee naar toe neemt om er foto's of filmscènes te schieten. Daarom was het een goed idee van de Stichting Amateurfotografie om eens een folder samen te stellen van wat er in Nederland in de loop van het jaar te beleven is. Foto- en filmwegwijs Die folder heet „Foto- en filmwegwijs in Nederland" en is bijzonder kleurig uitgevoerd. Er staan maar liefst 113 tips in zoals deze hierboven zijn ge noemd. Een voordeel is verder, dat ze per maand zijn verdeeld en dat ze bovendien zijn aangegeven op een kaartje van Nederland, waardoor men direkt kan zien wat er in de eigen omgeving voor evenementen zijn en in welk seizoen. De lijst werd opgesteld in samenwerking met het Nationaal Bu reau voor Toerisme in De Haag. Wan neer men meer informatie wil over de precieze datum en plaats: een handig lijstje van de telefoonnummers van provinciale en streek-VW's is in de folder verwerkt. Veel merkwaardige dingen Wie de folder van twaalf bladzijden doorleest, ontdekt dat er in ons land nog veel oude gebruiken in ere worden gehouden en veel merkwaardige din gen worden georganiseerd. Die wande ling door het jaar vertelt over het Midwinterhoornblazen in Twenthe, de Metworstrennen in Boxmeer, een oud rijtuigenmuseum in Leek, een gera- niummarkt in De Haag en over de Luilaknacht in Haarlem. Je kunt met de turfbus door Drenthe, een boeren bruiloft meemaken in Markelo en gar nalen pellen in het Zeeuwse Breskens. Wie deze gids raadpleegt, ontdekt pas goed wat er in ons kleine landje alle maal wordt gedaan, voor een deel om de tradities te handhaven en ook om belangstelling te verkrijgen voor de eigen streek of plaats. Inbraak Is een van de meest frequente en snelst stijgende delicten In ons land. Fer jaar hebben er zo'n 130.000 plaats, waarvan 45.000 in woningen. En niet allen in de woningen van rijke mensen: op de afd. Voorkoming Criminaliteit van het Ministerie van Justitie wijst men erop dat de meeste inbraken thuis voorkomen bij de middengroep van geschoolde arbeiders en lager technisch of administra tief personeel. Er is nogal wat geld gemoeid met de inbrekersactiviteiten. De gestolen waarde wordt geschat op 325 miljoen en de totale braakschade op 195 miljoen. De kosten van de bemoeienis van de politie worden begroot op 70 miljoen. Nog afgezien van de kosten van berechting en bestraffing kan met de totale kosten schatten op 600 miljoen per jaar of 5.000,- per inbraak. Twee-derde van de slachtoffers blijkt te zijn verzekerd. Zij zullen er achteraf dankbaar voor zijn dat zij destijds een Inbraakpolis namen. Maar liever zou den zij géén inbrekersbezoek hebben gehad. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Zo denkt ook de Neder landse Vereniging van Assurantie adviseurs NVA erover, die onlangs een studiedag wijdde aan de noodzaak van preventie. Deze organisatie, waarbij makelaars in assurantiën en andere onafhankelijke tussenpersonen zijn aangesloten, vindt dat de assurantie adviseur als taak heeft zijn cliënt de grootst mogelijke zekerheid te geven. Maar verzekeringen zijn maar een déél van die zekerheid. Risico's op 'n rijtje Men kan veel, maar niet alles verzeke ren. Daarom is het wenselijk dat men thuis of in bedrijf alle risico's waar door men kan worden bedreigd eens op een rijtje zet. Veel van die risico's kunnen worden voorkomen door een voudige maatregelen. Een voorbeeld is een deugdelijk slot op de achterdeur; veel inbraken worden gepleegd door „amateurs" die zich gauw laten af schrikken. Een ander voorbeeld van het voorko men van risico's is het makén van een testament, dat narigheid kan besparen bij het overlijden van de huwelijks partner. Het belang van de assurantieadviseurs bij een goede preventie is duidelijkzij zijn niet gebaat bij cliënten die voor bepaalde risico's te hoog of zelfs ten onrechte zijn verzekerd en voor andere risico's te laag of misschien niet zijn gedekt. De NVA-assurantie-adviseurs sluiten niet alleen verzekeringen, maar begeleiden de cliënt ook daarna. Zij zijn behulpzaam bij het afwikkelen van schades, maar ook bij het voorko men ervan. Dat laatste is in het belang van de verzekeringswereld en in het belang van de cliënt, want beheersing van risico's betekent immers tevens beheersing van de premies. De juiste instelling van de consument zou moeten zijn: ik zal alles doen om te voorkomen dat mij iets overkomt, maar als er wat zou gebeuren dat moet de schade tot een minimum beperkt blijven. In de praktijk blijken veel mensen maar al te graag van alle risico's af te willen, bijvoorbeeld door deze op anderen over te dragen, maar als men zelf aan het beperken van risico's zou meewerken kan dat helpen verzekeringspremies in toom te hou den. De NVA wil dat de consument zijn assurantieadviseur herkent als een deskundige, die in staat is een gedetail leerde risico-analyse te maken, die tenslotte uitmondt in een compleet advies. In bedrijf en in gezin. In dat advies worden ook de mogelijkheden betrokken van hulp van notaris, ac countant of van de politie (dit laatste voor advies over het voorkomen van criminaliteit). Van het totale pakket zekerheid vormen verzekeringen im mers maar een onderdeel. Wél een belangrijk onderdeel, want zij komen niet volledig tot hun recht als niet tevens aandacht is besteed aan andere regelingen en voorzieningen, die ons behoeden tegen gevaren van buitenaf. Uit een recent onderzoek dat de NVA door Lagendijk-Opinieonderzoek heeft laten verrichten, blijkt dat 56% van de consumenten in verzekeringszaken in sterke mate behoefte heeft aan advies en begeleiding, terwijl 26% zegt hier aan in lichte mate behoefte te hebben. In totaal dus 84%. Er zijn ruim 625 grote en kleine assu rantiebemiddelingskantoren aangeslo ten bij de NVA. Zij zijn aUe onafhanke lijk van verzekeringsmaatschappijen en kunnen objectief adviseren. NVA- assurantieadviseurs moeten voldoen aan de hoogste vakbekwaamheids- eisen en onderwerpen zich vrijwillig aan Ere-regelen en een College van Toezicht. Zij zijn herkenbaar aan een gestyleerde paraplu als beeldmerk. Adressen zijn verkrijgbaar bij het NVA-secretariaat, Postbus 235 te Amersfoort. Telefoon: 033-81414. Gratis verkrijgbaar De Stichting Amateurfotografie, die deze folder heeft samengesteld, heeft dat gedaan om mensen, die er een dag of weekend met de kamera op uit willen trekken, te vertellen waar leuke of mooie of bijzondere foto's zijn te maken of films zijn te schieten. De folder is geïllustreerd met een aantal kleurenfoto's die laten zien hoe fotogeniek ons land is. De folder kan gratis worden afgehaald in vele foto zaken. Het is ook mogelijk de folder „Foto- en filmwegwijs in Nederland" aan te vragen bij de Stichting Ama teurfotografie, Singel 32, 1015 AA Amsterdam, telefoon STOP ZIT VAST Ik heb een kristal len karaf in de kast staan, maar de glazen stop zit er zó vast in, dat ik die met geen mogelijkheid meer los kan krijgen. Is daar nog iets aan te verhelpen? Antwoord: De enige werkwijze is: die karaf zo snel te verwarmen, dat zij uitzet voordat de warmte ook de stop heeft bereikt. U kunt dat doen door uw karaf plotseling in water van 60 graden C. te zetten en wel tot aan de hals en niet verder. Lukt het nu nóg niet de stop los te krijgen, dan laat u de karaf afkoelen en herhaalt het met water van 70° of desnoods 80° C. Hoe groter het temperatuurverschil, hoe groter de kans dat de stop ineens loslaat. Laat daarna de glazen stop iets afslijpen. LICHTGEVENDE GRATEN Wij heb ben nieuwe haring gegeten, maar toen wij het licht uitdeden, grijnsden ons een paar oplichtende graten aan. We konden niet slapen van dat spookach tige verschijnsel. Waren de haringen niet vers? Antwoord: Visgraten zijn enigszins fosforhoudend, evenals de diertjes die bij avond het oplichten van de zee veroorzaken. Het verschijnsel komt ook voor in beenderen en in droog en vermolmd hout. Vandaar dat men vroeger zo bang was voor een geraam te en dat er spookverhalen ontstonden in heel oude huizen en ruïnes van kas telen. Toen men het fosforiseren en fluoresceren nog niet kende, zocht men er allerlei bovennatuurlijke verkla ringen voor. Met uw haring was niets aan de hand. Om allerlei hygiënische redenen is het verstandiger de graten en ander afval op te ruimen voor u gaat slapen. SCHATZOEKERS VÓÓR ZIJN - Ik zie vaak advertenties, waarin „schatzoe kers" worden aangeboden. Als mensen daarmee oude munten in de grond kun nen opsporen, kunnen ze volgens mij ook een verstopte geldkist of ingemet selde brandkast binnenshuis ermee vinden. Hoe voorkom ik nu, dat in brekers daarmee mijn geld en andere kostbaarheden vinden? Antwoord: U bedoelt waarschijnlijk de detectors waarmee in de oorlog meta len landmijnen konden worden opge spoord en die nu in verbeterde vorm in gebruik zijn, o.m. voor de controle op wapens van vliegtuigpassagiers enz. en het opsporen van munten op plaatsen waar vroeger geld kan zijn verstopt. Metalen kaatsen namelijk binnen be paalde afstand de uitgezonden stralen terug. Bij gebruik binnenshuis zijn ze echter erg onbetrouwbaar, omdat zich in elk huis overal metaal bevindt. Denk maar aan de vele oude buizen, de bedrading, gewapend beton, schar nieren en sloten, lampen en elektrische apparaten, kranen, radiatoren en tal van toestellen. Bovendien kunt u nog loze metaalplaten aanbrengen, of la ten inmetselen, als u inbrekers op een dwaalspoor wilt brengen. Ze zouden dan zo vaak mistasten, dat zij de moed wel verliezen. En als u veel geld en kostbaarheden bezit, kunt u dat veiliger in een safeloket van een bank opbergen dan bij u thuis, mede in verband met brandgevaar. TIENDEN IN LEGER DES HEILS - Men zegt, dat ieder lid van het Leger des Heils een bepaald bedrag per week of per maand moet afdragen en dat 90% van dit geld naar Londen gaat. Is dat waar? Antwoord - Nee, dat is onjuist. Men moet wel tien procent van zijn inkomen afstaan, maar van dat afgestane be drag gaat 10% naar het Hoofdkwartier in Amsterdam. Van dèt bedrag gaat weer 10% naar het Wereldhoofdkwar tier in Londen. Uiteindelijk gaat dus slechts één procent van wat men af staat naar Londen. KOOPJE Ik heb van iemand een zo goed als nieuwe t.v. kunnen overne men, omdat de eigenaar kort na de aanschaf zou gaan verhuizen. Nu zegt een kennis, dat dit toestel al tien jaar oud is. Ik geloof dat niet. Kunt u aan de hand van dit nummer de ouderdom bepalen? Antwoord: Model 23 CX 443 A/01 nr. 525907 is in 1964 door de betrokken fabriek afgeleverd. Van dat type zijn uitsluitend in dat jaar slechts weinige exemplaren vervaardigd. Daarna is de produktle ervan gestaakt. Uw toestel is dus geen tien, maar vijftien jaar oud. LETTERS IN HOUT BRANDEN - Wij willen een aardig gevormde schijf berkehout voorzien van de naam van ons huis en op de gevel aanbrengen. Hoe branden we de letters er het beste in? Antwoord: Het berkehout is er zeer geschikt voor, omdat het mooi blank blijft, maar het moet eerst volkomen droog zijn. Voor het inbranden van de letters kunt u een soldeerbout met koperen stift nemen. Zonodig vijlt u die stift eerste rond aan de kop. Teken de letters eerst met potlood uit, zodat u zeker weet dat de woorden er netjes op komen en de letters straks even groot zijn. Misschien hebt u die natuurfilm op de televisie ook gezien. De film van de bos- muizenfamilie, die woonde in een omgevallen, holle boomstam. Ze werden be dreigd door allerlei dieren. Je zag zo om hun schuilplaats heen zwerven of in de bomen eromheen loeren naar buit. 't Was bijzonder spannend, zo leek het. Maar die natuurfilmers wisten beter, want de opnamen werden op verschil lende plaatsen en tijden gemaakt. Ze hadden zelfs nauwelijks betrekking op el kaar, maar ze werden met veel fantasie tot een boeiende natuurfilm samenge voegd. Want dat kan bij filmen: spelen met tijd en ruimte. Spel met ruimte 't Beste voorbeeld was: die uil in de boom, die urenlang geduldig zat te wachten tot zo'n jonge bosmuis zich buiten zijn schuilplaats zou vertonen. Dat lukte vooral als een indringer de muizen dwong om de nooduitgang te kiezen, want dan sloeg de uil toe. Via knappe montages werd dat effekt in derdaad bereikt, maar waarschijn lijk zat de uil op een heel andere plek in 't bos en was de muis, die hij tenslotte verschalkte, een verre ach terneef van de muizenfamilie in de holle boom. Spel met de tijd Er zwerft een vos rond de muizenwo ning en je houdt je hart vast, want zelfs zijn kop verdwijnt in de opening. Maar alleen de filmer weet, dat hij met veel geduld die opnamen een sei zoen daarvoor heeft gemaakt. Dat jaar verschil kon door montage van twee filmscènes wegvallen, zodat het lijkt of de vos de muizenfamilie bedreigt. Als je daarna de opname van de uil, die een muisje vangt, achter die vos- sen-opnamen monteert, wordt het ver schil in tijd én in afstand overbrugd en ontstaat er een boeiend verhaal. Goede les Kijkend naar zo'n natuurfilm leer je een grondregel voor het maken van een boeiende filmspeel zoveel mogelijk met de twee elementen, die de aan trekkelijkheid van een film kunnen verhogen: de ruimte en de tijd. Want die regel geldt ook voor wie probeert zijn of haar eigen leven in beeld te brengen. Je mag - om een vloeiend en levendig verhaal te krijgen - best een beetje smokkelen. Een vakantiescène U hebt in de vakantie veel gefilmd en nu begint u met het monteren van al die losse scènes tot een geheel. In het materiaal zitten o.a. drie scè nes: één van een moeder, die bij d€ tent aardappelen zit te schillen. Eer andere opname brengt haar en de kin deren in beeld als ze boodschapper doen. De derde opname laat de vadei zien, die lekker lui ligt te lezen. Dooi de laatste scène in enkele stukjes te knippen en deze te monteren tussen de beelden van de aktieve moeder en de winkelende familie, worden tijd en ruimte met elkaar verbonden. Het resultaat is een verschuiving van de werkelijkheid, die voor de kijkers een geestig effekt oplevert. Kontrasten scheppen U kunt met deze methode ook een spanning in een film opbouwen, die ei eigenlijk niet inzit. U maakt een film van het leven van uw gezin in het af gelopen jaar. Er is een stuk film van een hond, die binnenshuis zit te speler met een oude pop, die kompleet wordt gesloopt: armen er af, benen er al en tenslotte het hoofd. Er is ook een scène van een familie, die deze zomer zorgeloos buiten in de tuin aan 't sjoelen is. Ook nu weer worden die twee totaal verschillende opnamen in gedeelten tussen elkaar gemonteerd en het resultaat is: een klimax van een onbezorgd spelend gezin terwijl binnen de hond een kleine wandaad begaat. Vele mogelijkheden Dit zijn twee willekeurige voorbeelden, die alleen maar laten zien, wat je met enige fantasie kunt doen met bestaand filmmateriaal of met opnamen, die nog gemaakt moeten worden. Wie zo filmt en monteert, ontdekt dat een filmka mera eigenlijk een middel is om er kreatief mee te spelen. Een spel, waar u zelf van geniet en waar uw huis genoten en vrienden ook erg veel ple zier van zullen hebben. Twintig jaar geleden dacht nog bijna niemand aan een vloer van plavuizen of natuursteen. Tegenwoordig is dat wel even anders: zo'n 15% van alle vloerbedekking die momenteel wordt gekocht bestaat uit plavuizen. In 1975 werd er dan ook 7,3 miljoen m2 van gelegd. In 1977 zelfs nog meer: 8,2 miljoen m2, ofwel 2050 kilometer kamerbreed. tfï:% Die stijgende belangstelling valt goed te begrijpen, want met plavuizen heb ben we een prachtig natuurprodukt op de vloer, dat ongelooflijk lang mee gaat. Er wordt zelfs wel eens gezegd: „een stenen vloer ligt voor het leven", maar is dat echt zo? Problemen met plavuizen De glazuurlaag is weliswaar glashard, onaantastbaar is hij niet Waar veel wordt gelopen ontstaan op den duur doffe plekken, waardoor de kleur van de vloer flets wordt. Trouwens ook ongeglazuurde plavuizen en natuur steen hebben een nadeel: zonder gla zuurlaag worden die vloeren vrij gauw vuil, zodat u vaker zult moeten dwei len. Die problemen zijn nu makkelijk en doeltreffend op te lossen met een nieuw produkt, speciaal voor het onderhoud van plavuizen en natuursteen: Peli Plavuis, een vloeibare was die onder meer polyethyleen en acrylaat bevat Veilige, extra bescherming Polyethyleen dringt in alle poriën van de tegels, en zorgt ervoor dat de originele kleur en glans terugkomt. Acrylaat beschermt tegen dof en vuil worden, en tegen alle andere invloeden van buiten. Neemt u veel was dan droogt de vloer glanzend op (gegla zuurde tegels). Gebruikt u weinig dan blijft de vloer mat (ongeglazuurde tegels). In Peli Plavuis zit bovendien een vloeimiddel om de was dun en mooi gelijkmatig te kunnen aanbrengen. In feite geeft dit nieuwe produkt - resultaat van zorgvuldig laboratorium onderzoek waarbij de meest recente technologische vindingen werden toe gepast - een extra beschermlaag die uw stenen vloer in topconditie houdt, zodat u er jaren langer plezier van kunt hebben. Die laag is stroef ep slijtvast. U ziet er geen strepen op van rubber hakken. En zelfs vlekken van natte schoenen, of - zoals in de keuken - sop van de afwas levert geen enkel pro bleem: even een doekje erover. Veel mensen kiezen voor een gezellige plavuizen vloer. Maar omdat zo'n vloer in de praktijk eerder slijt en meer onderhoud vraagt, dan wel eens wordt gedacht, is er nu een vloei bare speciaalwas Peli Plavuis - die plavuizen en natuursteen langer in topconditie houdt. praktische tips voor fotografen in de vorm van een foto-drieluik Soms hebben mensen, die je aardig denkt te kennen, onvermoede eigenschappen en hobbies. Dat bleek tijdens een gesprek met een man, die nogal druk is in het verenigingsleven en die je op allerlei vergaderingen ontmoet. Geen man voor hobbies, dacht ik. Tot ik via een omweg hoorde, dat-ie een enthousiast donkere kamer werker is, die zijn eigen kleurenfoto's vergroot. Van zo'n man kun je altijd wat opsteken, zodat ik bij een eerstvolgende ontmoeting al gauw het gesprek op dit onderwerp bracht. En kort daarna bij hem op bezoek was om te zien hoe hij die hobby in praktijk bracht. Voor iemand, die zoals ik vroeger veel zwart/wit-foto's heeft ontwikkeld, was het een verrassend gesprek want er is in de doka veel veranderd. Proefbelichting - zei m'n doka-"leraar" - is nog wel nodig bij kleurenwerk, maar meestal niet meer dan één keer. Dat komt omdat de kleurenanalysen beter dan het menselijk oog, kan aangeven welke kleurkorrektie er moet worden toegepast om de juiste kleurbalans te krijgen. Zo'n kleurenanalyser is natuurlijk wel even een aanschaf, maar wie regelmatig kleurvergrotingen wil maken, haalt de kosten er beslist uit en bespaart erg veel tijd. De tweede vooruitgang in de doka is de z.g. ontwikkel- drum. Wie zo'n lichtdichte koker gebruikt, heeft alleen nog voor de belichting een donkere ruimte nodig. Als het belichte papier daarna in de koker is gedaan, kan het licht weer aan en wordt de ontwikkelvloei- stof in en uit de drum gegoten. Na een kwartier is het resultaat zichtbaar: een fraaie kleurenfoto, die je als maker - vertelde de enthousiaste doka-man - altijd een gevoel van trots geeft. Wie zo'n kleine demonstratie bijwoont, kan het zich goed voorstellen en krijgt er zelf ook zin in.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1979 | | pagina 61