Do,
P;
DonBosco: 50 jaar
y
r— "v
Grepen uit het verleden
„Beeld van Arabieren
wordt in het Westen
sterk overtrokken"
ISI
„Survival" in bar
„De Loofhut"
Openbare
vergadering
sportstichtings
bestuur
Rudolph Peters op Thema-ochtend:
t winkelen waard
prijs 114,-
Schaatsen:
Eemlanders
doen het goed
Geslaagd
Muziekschool
Amersfoort
Semafoon
gestolen
Inbreker gepakt
\ZET EENS EEN TENT OPJ
16
Soester Courant van woensdag 20 februari 1980
16
In de koffiebar ,,De Loofhut" aan de
Steenhoffstraat 28, wordt a.s. zaterdag
23 februari a.s., aanvang 20.00 uur, de
film „Survival" gedraaid. Het is een
spannend drama op de rand van leven
en dood. De toegangsprijs is 2,50.
Volgende week dinsdag, 26 februari,
aanvang 19.30 uur, wordt in de kantine
van gemeentewerken aan de Lange
Brinkweg een openbare vergadering
gehouden van bet sportstichtingsbe-
stuur.
De agenda vermeldt ondermeer de
behandeling van de ingekomen brieven
van de Sport Organisatie Soest betref
fende voorzieningen aan de kleedka
mers en de aanleg van een kalkput.''
Verder komt ook de sportuitwisseling
met Soest-Duitsland aan de orde en
moet een advies voor het gemeentebe
stuur opgesteld worden inzake de be
groting voor het jaar 1981. Dat advies
betreft de uit het beleidsplan voort
vloeiende voorzieningen en aktiviteiten
en de prioriteiten daarvan.
Eind 1979 werden de aanleg van een
atletiekaccommodatie en een honkbal
accommodatie de uitbreiding van het
sportpark Bosstraat-Oost en de bouw
van een nieuwe sporthal als „noodza
kelijk" (de hoogste kwalificatie in het
Soester prioriteitenlijstjeopgenomen.
„Zeer gewenst" was de uitbreiding van
het tennispark Schrikslaan en „ge
wenst" de uitbreiding en verharding
van de handbalvelden aan de H.
Blaeckweg; een sportgebouw in Soes-
terberg en de aanleg van een nieuw
sportveldencomplex.
Met „noodzakelijk" is in totaal een
bedrag van ruim 6% miljoen gulden
gemoeid (prijspeil begin 1979); met
„zeer gewenst" 120.000 gulden en met
„gewenst" bijna 5% miljoen gulden.
„Al sedert de Kruistochten wordt in de Christelijke wereld een negatief beeld
opgeroepen van de Islam. Dit beeld is zeker de laatste decennia versterkt door
de grote angst in politiek opzicht voor de Islam, mede veroorzaakt door het
toeval dat zich in veel Islamitische landen olie bevindt. Op allerlei gebied wordt
het Islamitisch zelfbewustzijn negatief weergegeven. Je kunt de krant niet
opslaan of je ziet foto's van Islamitische geestelijke leiders met oorlogsuitrus
ting, waaruit je kunt opmaken: zie je wel het zijn oorlogszuchtige, onbetrouw
bare lieden. Vanuit een kultureel superioriteitsgevoel kijkt de westerling neer op
het Islamitisch kuituurpatroon".
Met deze duidelijke uiteenzetting,
sprak Rudolph Peters op een matig
bezochte thema-ochtend j.1. zondag in
het Artishockgebouw, zijn teleurstel
ling uit over het op imperialisme
geschoeide westerse denken.
De thema-ochtend had als onderwerp
„Islam en politiek". Volgens Peters,
zojuist teruggekeerd uit Iran, bezit de
Islam een veel grotere politieke di
mensie dan het Christendom. „Christe
lijke politiek is veel meer een vertaling
van een aantal ethische principes dan
dat het een werkelijke politieke inhoud
heeft. De Islam daarentegen is als
staat ontstaan en kende een politiek
leider in de persoon van Mohammed,
die in verzet kwam tegen de rijkdom
van de kooplieden. In dit opzicht kun je
de Islam een sociale godsdienst noe
men, waarbij de huidige rijkdom van
de oliesheiks weinig met het Islami
tisch denken te maken heeft. De Islam
kent ook religieuze wetten en gedetail
leerde voorschriften over sociaal ver
keer. Onder politiek kun je ook ver
staan de heilige oorlog, die kollektief of
individueel gevoerd wordt met als
belangrijkste doel gebiedsuitbreiding
en in mindere mate het bekeren van
mensen".
„Het funktioneren van de heilige oor
log moet worden gezien als een anti
koloniaal verzet. Naar gelang de situa
tie kan dit verzet sterker of zwakker
naar voren komen. In de e,erste plaats
is de oppositie die gevoerd wordt
afgestemd op het beleid van de heerser
en of deze wel goed Islamitisch denkt.
De onafhankelijkheidsstrijd die ge
voerd is heeft als voornaamste strijd
middel dan ook de eigen Islamitische
kuituur gebruikt als gelijkwaardige
tegenhanger van de westerse kuituur.
Er is enorm veel verzet tegen de
agressieve kultuurpolitiek van het
Westen, die de kuituur van Arabische
landen heeft willen vernietigen of wil
len ontkennen, zoals dat gebruikelijk
was in de kolonisatietijd".
„Wat ik denk", zegt Peters, „is dat er
op het ogenblik een tweede proces van
dékolonisatie aan de gang is in de
Arabische wereld, waarbij de kulturele
onafhankelijkheid voorop staat. Van
daar de enorme agressie in Iran tegen
de Amerikaanse Coca-colakultuur. In
Iran staat het streven naar een eigen
kuituur voorop. Het is teleurstellend te
zien hoe dit in de Westerse pers-media
wordt verdraaid zoals: „de moderni
sering is te snel gegaan". Je kunt het
ook anders zien. De grote vraag voor
het Westen is of de Islamitische revolu
tie zich beperkt tot Iran. In elk geval is
er geen sprake van export van de
revolutie, wel een steunverlening aan
de verzetsgroepen in andere Arabische
landen. Aanwijsbaar is ook dat er iets
gaande is in de Islamitische wereld,
gezien de ongeregeldheden in andere
landen tengevolge van wanbestuur".
Hierbij legt Peters uit dat de kans op
oppositie van de zijde van de Sjiïtische
geestelijkheid groter is dan die van
Soenitische zijde (twee stromingen
binnen de Islam). „De Sjiïtische gees
telijkheid (zoals in Iran) wordt recht
streeks middels belastingen of schen
kingen door het volk betaald. De Soeni
tische geestelijkheid is in dienst van de
overheid. De grote denkfout die wij
kunnen maken is, dat de Islam een
eenheidsworst is, maar de Islam biedt
verschillende mogelijkheden. We moe
ten een goed onderscheid maken wat er
op sociaal gebied gaande is. Iran gaat
volgens mij een Islamitische staat
worden, maar geen staat waar de
geestelijkheid het heft in handen heeft.
In het programma dat de Iraanse
president Bani-Sadr heeft opgesteld
staat de ontwikkeling van het platte
land voorop en moet de assemblage
industrie vervangen worden door een
echte industrie. Tijdens het bewind van
de Sjah is het platteland schromelijk
verwaarloosd en is de trek naar de
steden enorm geweest".
Tot slot van de thema-ochtend werd
nog ingegaan op de slechte positie van
de vrouw in de Islamitische mannen
wereld. Ook Peters ziet daar weinig
verbetering in ontstaan hoewel er in de
toekomst wel enkele lichtpuntjes zijn
waar te nemen. „We moeten alleen
niet vergeten dat ook in de Christelijke
wereld de vrouw ongelijkwaardig aan
de mannen wordt behandeld of gedis-
krimineerd zoals in landen als Spanje
en Italië".
Deze simpele, dunne, eigentijdse lijn is
afgestemd op de vrouw die jong blijft.
Leverbaar in degradé kleuren: abrikoos en
marron.
VOOR BETAALBARE BRILLEN-MODE
VAN WEEDESTRAAT17A - SOEST
TELEFOON 02155-17120
Leverancier alle ziekenfondsen
Vrijdagavond werden er wedstrijden
verreden voor A en B junioren. Gerdie
van de Weerd noteerde op de 500 mtr.
53.8 en op de 1500 mtr. 3.04.4.
Bert van der Weerd had voor de 500
mtr. 44.- nodig en voor de 1500 mtr.
2.21.3.
Marcel van Hornsveld zette 51.5 en
2.55.8 op de klokken.
Zondagmorgen was er juniorencompe
titie. Erik Walgreen reed een persoon
lijk record op de 500 mtr. 49.9. Voor de
1000 mtr. had hij 1.47.9 nodig. Yvonne
van de Lienden noteerde ook een per
soonlijk record op de 500 mtr. 46.4
(tevens een klubrecord). Voor de 1000
mtr. noteerde zij 1.37.1.
Corine van der Meijden zette respec
tievelijk 48.8 en 1.42.7 op de klokken.
Meike Weverink reed haar eerste wed
strijd en deed het uitstekend. Op de 500
mtr. 60.9 en op de 1000 mtr. 2.12.4.
Frank Peter van der Wey had respec
tievelijk 61.8 en 2.03.7 nodig. Ron
Ottenhof reed alleen de 1000 mtr. en
noteerde 1.32.7.
Aan de Faculteit der Letteren van de
Rijksuniversiteit te Utrecht is onze
oud-plaatsgenoot Evert Peet cum
laude afgestudeerd in de Algemene
Literatuurwetenschappen.
Met ingang van 15 februari 1980 heeft
het bestuur der Regionale Muziek
school Amersfoort - op aanbeveling
van directeur en personeelsraad - Me
vrouw Miep Zijlstra benoemd tot
plaatsvervangend directeur.
Door deze benoeming wordt niet alleen
voorzien in vervanging van de direc
teur in geval van afwezigheid, maar
ook zal mevrouw Zijlstra een aantal
directietaken op zich nemen. Hiervoor
wordt zij een gedeelte van de week
vrijgesteld van het geven van lessen.
In de laatste 9 maanden die voorafgin
gen aan de indiensttreding van de
huidige directeur heeft Miep Zijlstra,
die docente is voor piano, zang en
theorie, de dagelijkse leiding van de
R.M.A. gehad.
Uit een niet-afgesloten personenauto,
welke aan de Heuvelweg stond gepar
keerd, werd een semafoon gestolen.
Zo'n radio-ontvanger kost ongeveer
4500 gulden.
Opengebroken werd een personenauto,
welke op het parkeerterrein van een
meubelzaak aan de Amersfoortse-
straat te Soesterberg stond. Dat ge
beurde zaterdagmiddag. Meegenomen
werd een damestas met daarin een
rijbewijs en een portemonnee met 275
gulden.
Uit een woning aan de Valeriaanstraat
verdwenen levensmiddelen en bestek
met een gezamenlijke waarde van
ongeveer 1500 gulden.
Maandagmorgen om half zeven werd
in de sporthal Beukendal een 18-jarige
jongeman uit Soest aangehouden. Hij
had zich met geweld toegang verschaft
tot het restaurant. Daar werd hij door
de beheerder overlopen.
se
1932: meegedaan aan een inter
nationaal kamp met Baarn sa
men.
Er was in die tijd erg veel kon-
takt met de regio - Hilversum -
Amersfoort - Laren - Baarn,
waar de padvinderij ook welig
tierde.
Weekends werden georgani
seerd, waar veel aan pionier-
werk werd gedaan. Don Bosco
was daar altijd goed in, eindig
de vaak bovenaan.
Had alleen in Laren grote con
currentie.
Het was zelfs zo dat bij een de
monstratie „tumbling" - een
koprol over 2 man -. Don Bos
co, (te weten Ton Beuken -
Jan Koelink) over, let wel, 6
man heen doken, tot enorme
verbazing van alle aanwezi
gen.
Ander staaltje: in Gilze-Rijen
werd een veldloop georgani
seerd.
Ton Beuken en Wim Roeten
„even" op 't fietsje erheen -
veldloop gedaan, als 4e en 6e
geëindigd en daarna weer
gauw op 't fietsje terug.
Vroeger ging alles op de fiets.
Ander vervoer was er niet.
Zware tenten met stokken zo
dik als balken werden meege
sjouwd in een kar die met een
klem achter aan de fiets werd
gehangen, (achterop stond
Don Bosco geschilderd). De
Hopman of Vaandrig hadden
dan het „voorrecht" om deze
kar achter hun fiets mee te mo
gen trekken.
Die keer naar Maarn
De stok van de aalmoezenier
(bevestigd tussen frame en ba
gagedrager) ging bij iedere
trap net even langs het ventiel,
net zo lang tot het ventiel los
gedraaid was en met een enor
me knal de lucht in vloog.
Een foto gemaakt tijdens de Jamboree: Lord Baden Powell met commissaris
Koelink en Ton Beuken.
Vroeger ging alles op de fiets...
Urenlang zoeken naar het ven- doen helemaal niet gepast
tiel van de aalmoezenier. was.
Dat het vroeger wel wat preut- In 1937 werd deelgenomen aan
ser toeging dan tegenwoordig de Jamboree. Dit is de bekende
blijkt uit de volgende verhalen: internationale samenkomst
Toen het Soester Natuurbad
werd geopend gingen we daar
natuurlijk zwemmen. Ge
mengd, wel te verstaan. En dat
was wat! De aanmoezenier
verbood dit en stelde ons voor
de keus: of je levert je abon
nement in, of je ,,gaat van de
verkenners af". Toen hebben
we maar voor het eerste geko
zen, aangezien het badseizoen
toch bijna voorbij was.
Nog een staaltje van dezelfde
aalmoezenier: Bij patrouille
wedstrijden in Amersfoort
moesten de jongens - 24 in to
taal - één voor één de trap op
naar de hilt om zich daar uit
te kleden omdat zoiets tegelijk
ik»
De „Jacobsladder"
op het Jamboree- insigne
van alle verkenners uit de he
le wereld, en wordt 1 x in de
4 jaar georganiseerd, steeds in
een ander land.
In 1937 was Nederland aan de
beurt.
Jan Nijman: „Ik had toezicht
op een groep verkenners die
aan het koken waren. Tot mijn
verbazing zie ik ze één voor
één weglopen.
Niet één bleef er over. Ik stom
verbaasd er achter aan: zij wa
ren naar een andere groep ge
lopen want daar was inmiddels
Lord Baden Powell gearri
veerd.
Dat bracht ze dus van de kook.
Het land dat de Jamboree or
ganiseert bedenkt ook een em
bleem voor het gebeuren. In
Vogelenzang waar de Jambo
ree plaats vond, was het em
bleem „De Jacobsstaf". Dit is
(volgens Oosthoek enceclope-
die) een primitief sterrekundig
instrument, bestaand uit een
verdeelde houten lat waarop
één of meer dwarslatten kun
nen worden geplaatst.
Die Jacobsladder, heeft bij
Don Bosco ook eens een rol
gespeeld.
Eén van de eerstelingen van
Don Bosco: Jan Koelink, nu
wonend in Amersfoort, begon
plm. 1932 als verkenner bij Don
Bosco. Daarna werd hij pa
trouilleleider en voortrekker,
tot plm. 1942.
In 1950 werd Jan aangezocht
als groepsleider van de St.
Henricusgroep te Amersfoort
waar hij gebruik kon maken
van al zijn ideën en ervarin
gen bij Don Bosco opgedaan.
Hij doet dat trouwens nu nog
steeds.
Naar aanleiding daarvan werd
hem in 1971 de GOUDEN JA
COBSSTAF uitgereikt als ui
ting van dankbaarheid voor al
het goede werk en de toewij
ding, ten faveure van het scou
ten.
De oorlog was een streep door
de rekening van Don Bosco.
In 1940 werden „de Verken
ners" verboden. Alles wat een
uniform droeg werd verboden.
Toch is Don Bosco nog l1^ jaar
doorgegaan. Het hoofdkwar
tier was bezet door de Duitsers.
Er werd een onderkomen ge
zocht in een daggeldershuisje
op Soest-Zuid. Piepklein, met
ontelbare vlooien, maar het
draaide, totdat ze echt niet
meer door konden gaan omdat
ze anders het risico liepen in
gelijfd te worden bij de Jeugd
storm. Zij zijn uit elkaar ge
gaan, met de plechtige belofte
dat als de oorlog voorbij zou
zijn ze weer bij elkaar zouden
komen om door te gaan.
Niet zij konden de draad weer
opnemen, er was teveel ge
beurd, anderen hebben dat
voor hen gedaan. Don Bosco
bloeit en groeit door. Op naar
de volgende halve eeuw.
In 1948 startte Akela Annie van
Meegen met een groep van 24
welpen.
Annie had in de oorlog, in de
hongerwinter, samen met de
dochter van Dokter Rupert, in
het Josephgebouw iedere week
3 x eten gekookt voor on
geveer 120 schoolkinderen van
de Bonifaciusschool. Huis
vriend kapelaan Tempel wist
daarvan, en door haar goede
omgang met die kinderen
kwam hij haar toen vragen om
te komen helpen bij de wel
pen, bij de groep onder Akela
Geurts.
Zij heeft dit gedaan tot plm.
1952.
Onder haar leiding werd veel
meegelopen met de Sacra
mentsprocessie. Ook gingen zij
iedere le vrijdag van de maand
's morgens om 7 uur met de
jeugd ter kerke. Ook op Chris-
tusKoning hadden de welpen
hun taaktijdens de consecra
tie met de vlag op het altaar
staan. Allemaal zaken, die nu
uit onze samenleving zijn ver
dwenen.
Met deze groep werden er
weekends en kampen op touw
gezet in het buitencentrum aan
de Bosstraat (gebouwd door
Lambert Rademaker en Her
man Mulder), waar nu de S.O.
Soest-voetbalvelden liggen.
Na die tijd zijn er velen geko
men en gegaan bij Don Bosco.
In 1962 werd een fusie aange
gaan met de André de Thaye
groep, Soestdijk.
In 1967 werd de Dominicavus
Savio Horde in Soest-Zuid op
gericht.
Deze horde is in 1969 in Don
Bosco opgegaan.
Een paar jaar geleden is Akela
Verhoef gestart met een ge
mengde groep.
Er waren plm. 10 welpen waar
zij mee begon, die brachten af
en toe een zusje mee, en die
op hun beurt weer vriendinne
tjes, totdat het idee geboren
werd een gemengde groep sa
men te stellen.
Er wordt in i
spoor gezoch'
Het wemelt i
verkenners, i
vuren zijn aai
Er worden tei
vlaggen gehei
Het lijkt in d«
allemaal, dat
zou kunnen zu
Het „barst" i
de Van Weedc
ker, in civiel c
aanwezig, om
niet eens vooi
dag nog voor ii
Wij zijn in Soc
lijk, ook hier
nu eenmaal. II
deel der burge
en turend al n
zingend van d<
kamp naar ka
op, de lanen ii
ners bij uitsta
jeugd, die er v<
Het vrije-tijds-
vinder heeft dc
vaak in een w
daglicht gestat
zes, geboren
weet zich nog u
inneren hoe ja:
zijn vriendje
er wél bij wai
er fel op tege
de padvinderij
motiveerd sten
ris me.
Hij was en is 1
maar enigszins
spelen" lijkt. Z<
pier gemaakt
uit mijn Amstei
gemept: „Niksi
ga maar tollen
En ik weet - hi
dat 'ie de rol va
in de maatschi
van dat zogenai
spelen, nog stee
zitten. Mijn zot
zoon derhalve,
worden. Opa wa
op ook en dat ii
eigenlijk altijd i
prikt heeft...
Ik heb dankzij n
gemaakt met dc
zoals wij ze noem
En ik heb goet
Opa - op dit puni
gehad. De padvir
de kwaliteit van
welp, gids en pa
(dat klinkt wel et
uit de kazerne, r
ven) ervaren als
felijk instituut c
dingrijkheid, bez
ganisatie, en vee
over hebben, er n
bijgedragen dat z
andere manier
maar-van-thuis'
stuk opvoeding
kregen. Hij heeJ
wat kameraadscl
het betekent om
voor te moeten zc
hele tent goed dr£