17
PROGRAMMA
THE MESSENGERS
Donderdag
april
Tekstdichter
gezocht
25
Soester Courant van woensdag 16 april 1980
25
Aanvang 20.15 uur
„Eigenlijk is het merkwaar'
dig: die grote populariteit van
gospelliederen. Komt het door
het veelal zo markante ritme?
De eigenlijk toch zo simpele
harmonische ophouw?
Of komt het door de eenvoudi
ge maar juist daardoor zo pure
wijze waarop de destijds ver
drukte slaaf zijn geloof, hoop
en berusting tot uitdrukking
bracht?
Ergens moet dit alles toch
weerklank vinden hij de mo
derne mens, anders zou ons
koor niet zo dikwijls voor me
dewerking aan erediensten
worden uitgenodigd.
Het is zeker niet een (cwestie
van leeftijd, want jong en oud
beleeft er vreugde aan. Waar
om die oude Engelse tekst aan
houden? is een dikwijls gehoor
de vraag.
Een vertaling zou echter nage
noeg alles van de eenvoud en
waarachtigheid te niet doen.
Dat we ook gaarne volksliede
ren zingen, komt door de ver
wantschap daarvan met de
gospels: heide „volkse mu
ziekHet is verder een pret
tige afwisseling
De voorafgaande tekst is een
bijdrage van Peter J. Houtza
gers en geplaatst in het pro
gramma-hoekje voor het con
cert van The Messengers. Een
concert dat op donderdag 17
april a.s. vanaf 20.15 uur te be
luisteren zal zijn in de Maria-
kerk aan de Nieuwerhoek te
Soestdijk. The Messengers, een
van de weinige parels in het
Soester culturele leven. Mor
genavond zullen ze daar op
nieuw een bewijs van leveren.
Aan de vooravond van dit op
merkelijke concert praten met
Peter. J. Houtzagers, dirigent
en arrangeur van The Messen
gers en Hans Kraal, onver
moeibaar p.r.-man van The
Messengers, talentvol pianist.
Peter J. Houtzagers (61), Sche-
veninger van geboorte kwam
laat, min of meer gedwongen,
maar heel nadrukkelijk met de
muze in aanraking. Zwaaide
met de bekende gouden hand
druk na 27 dienstjaren af en
verliet de Koninklijke Land
macht als luitenant-kolonel.
Officier en muziek, het een
lijkt moeilijk met t ander te
rijmen. Daar was wat The
Messengers dirigent betreft
een oorlog voor nodig. In
krijgsgevangenschap was het
niemand minder dan de legen
darische dirigent van de Konink
lijke Militaire Kapel, de kapt.
dr. C. L. Walther Boer,
die hem muzieklessen gaf.
Krijgsgevangenschap, compo
neren, musiceren, dat ook. Een
warme belangstelling voor jazz
en klassiek hield hij er aan
over. Platen - banden en cas
settes getuigen er van.
Wat de klassieke muziek be
treft: voorkeur en belangstel
ling voor muziek uit de middel
eeuwen tot aan zijn eindpunt
Strawinsky. Wat daarna op pa
pier is gezet vindt geen toe
gang in huize Houtzagers. El-
lington, Basie, Kenton, zijn z'n
„goden'* in de jazz. Na zijn
afzwaaien werkzaam bij
T.N.O., in de avonduren spelen
met muziek, paardrijden en
toneelregie voeren bij Soes
ter Applaus.
Hans Kraal, Soester in hart
en nieren. Misschien wel een
even talentvol drogist als pia
nist. Stapte in 1940 bij zijn
vader in de zaak, besteedde
zijn vrije tijd aan componeren
en musiceren. Kreeg van Eem-
land-beheerder Sjors Goes het
verzoek een band te formeren
en ging met zijn muzikanten,
De Cupido's, na de bevrijding
in première. Het applaus
kwam van Canadezen - Ameri
kanen en Engelsen, het honora
rium bestond voor Hans en zijn
orkestleden hoofdzakelijk uit
sigaretten. Toen de voorraden
van drogisterij Kraal weer
zichtbaar werden werd het de
finitief kiezen: met de muziek
mee of de drogisterij trouw
blijven. Twee jaar de vingers
krom spelen, ongeregeld leven
en weinig harde guldens ver
dienen deden hem besluiten
voor de drogisterij te kiezen.
Een keuze waar hij achteraf
nooit spijt van heeft gehad,
maar die zijn belangstelling
voor muziek nooit heeft ver
flauwd. Geen dag wordt zijn
fraaie vleugel onberoerd gela
ten, daarnaast is hij een zeer
gewaardeerd pianist in de com
bo die begeleiding van The
Messengers tot taak heeft.
De kennismaking van Peter
Houtzagers met The Messen
gers is waarschijnlijk de meest
merkwaardige die een dirigent
zich kan voorstellen. Aanvan
kelijk zou hij uitsluitend arran
gementen schrijven. Twaalf
jaar geleden kwam hij met
zijn eerste arrangement het
gebouw Credo binnenstappen,
op zoek naar de dirigent. Hij
trof alleen de koorleden die
hem na ampel overleg verzoch
ten tijdelijk de directie waar
te nemen. Die „tjdelijke" aan
stelling duurt nu al ruim 12%
jaar, en geen van beide par
tijen is met deze combinatie
ongelukkig.
Vandaag kan worden vastge
steld dat de oprichters van
The Messengers, Bert Over-
beek en Ben Doorduin, een
goed initiatief hebben geno
men. Ook al zijn het dan geen
rimpelloze jaren geweest, in
artistiek opzicht heeft men ho
ge ogen gegooid en ziet 't er
naar uit dat die kwaliteit zich
zal handhaven. Terugblikkend
constateert Peter Houtzagers:
Wij hebben altijd kunnen wer
ken met zeer bekwame begelei
ders. Ik noem mevrouw Enge-
lien Borst, de heer Ristsjouw
en tegenwoordig Hans Kraal.
Jammer alleen dat wij altijd
een chronisch tekort hebben
gekend aan mannenstemmen,
met name bassen. Het zou de
kwaliteit van het koor ten goe
de komen wanneer die balans
wat meer in evenwicht kwam".
Ondanks de gesignaleerde han
dicap hebben The Messengers
ook buiten de gemeentegrens
een goede naam. Dat kwam
tot uitdrukking door optreden
voor radio en televisie en het
verschijnen van 2 fraaie LP's
The Messengers besteden veel
aandacht aan klantenbinding.
Tenminste eens in de veertien
dagen wordt in of buiten Soest
een concert verzorgd dat wijst
er op dat de boodschap die The
Messengers te brengen hebben
op prijs wordt gesteld. Morgen
avond „volkse muziek" voor
de inwoners van Soest. Het
lijkt onwaarschijnlijk dat er
een plaats in de Mariakerk
onbezet zal blijven. The Mes
sengers van Soest, wij moeten
er maar zuinig op zijn en de
aandacht en belangstelling ge
ven waarop zij door het hoge
kwalitatieve peil van hun zang
kunst aanspraak maken.
Jan Leijendekker.
The Messengers in concert
The Messengers
concerteren in Mariakerk
voor het concert van
o.l.v.
PETER J. HOUTZAGERS
JesuCristo (R. E. Carlos/Demarny
Go teil it on the mountain
Oh, happy day EHawkins
Michael row the boat ashore
Love is spreadin' over the world
(Sedaka, Greenfield)
PAUZE
Dirigent-arrangeur Peter
Houtzagers heeft in zijn
muzikale leven één onver
vulde wens. Zeer voor
zichtig is hij bezig met
het componeren van een
musical die inhoudelijk
wellicht overeenkomsten
zal hebben met Jesus
Christ Super Star. Geen
musical met verkleedpar
tijen, eerder een modern
en aktueel oratorium.
Een musical waarin naast
koor en combo ook de toe
hoorders een aktief aan
deel zullen krijgen. Nog
steeds is hij op zoek naar
een tekstdichter die met
hem de musical gestalte
wil geven. Wie oh wie?
In Dolce Jubilo
Did'ntit rain
Sometlmes I feel like a motherless child
'Zekiel saw the wheel
Look down that lonesome road
Shilkret Austin)
Ev'ry time I feel the Spirit
Soon and very soon
AndresCrouch)
I heard the voice of Jesus say
(E. Hawkins)
Yerushala'im (Naomi Shemer
Maria in Dornwald
Just a closer walk with Thee
Joshua fit the battle ob Jerico
De aarde was donker
(Cockram, Twomy, Kuijk)
Wade in the water
Down by the riverside
Deep river
I was glad
Otsje Nasj
(E. Hawkins)
(uit het repertoire van het
Utrechts Byzantijns Koor)
Greensleeves
Terang Boelan
Without a song (Youmans)
Cielito Lindo
Loch Lomond
Auprès de ma blonde
Hawa Naguila
Kalinka
Alle bewerkingen zijn van de dirigent
i