Tussen zomer en winter
De film van een jeugd.
'n bezit voor later
Foto- en filmkursus
via beeldbuis
Film en accessoires
fTfet blijdschap
geven wij kennis.
Drukkerij Smit
Van Weedestraat 29
Telefoon 14152
Iele
25.000,-
Brilüüragtgd
das goed gezien
20
0-214444
U MEEDOEN!
ssingen van de hier
ipuzzelspelen
gebruik le maken
mdebetaal-
OF BANK:.160.100>
•ruis. Den Haag
KAART: Rode Kruis.
'27.
en Haag
ilossing betaalt U
LI 11,50 aan.exira
Ikaaritnzenden
iber 1980.
'an Uw giro-of
angl U hef
athon""grati$ thuis
i verderedeelname
MÉÉ AAN
■LUISTERSPEL
velk woord
tepiept"
'rspel is een uniek
ai van de Nationale
welspelen Marathon,
ït erom het woord te
bekend lied dat is
Dit lied wordt
ezongen door de
aforRobert Paul.
hoort U óók per
jr-V
Soester Courant van woensdag
foto-film-foto-film-foto-film-foto
Dat is de naam van het nieuwe Drosr»mm„
Erik Hertst. Een programma over te MMftnwn'Iitsp®r"la dc JonS en toar man
al: de tijd tussen jong zijn en ouder wÏÏn» ee seizoene'l in. En voor-
versobering. De overgang van het Hei naar teTSer"!' W6'Vaar'Kr""
In dat kabaret-programma komt de
herfst er met zo best af. Op het plaatje
dat de twee herfsten samen maken is
de mooiste tijd voorbij. Maar als je dan
het weekend nadat je die voorstelling
hebt gezien, in de natuur loopt dan
blijkt dat beslist niet zo te zijn.'Inte
gendeel: de herfst is vaak nog mooier
dan de zomer. Het najaar is alleen
anders mooi.
In de zomer is er veel groen in de
natuur. Zoveel groen, dat er nauwe
lijks kontrasten zijn. Wie foto's wil
maken, richt zijn kamera dan ook
zelden op de bomen. In de herfst zijn
bomen en struiken een tijdlang zo
kleurig, dat velen er op uit trekken om
die kleurenpracht vast te leggen. Voor
al als de zon schijnt op het geel en
bruin, het rood of het oranje van de
bladeren, kun je erg geslaagde foto's of
dia's maken. En wie zoekt naar kon-
trastrijke onderwerpen kan zelfs van
een kale boom treffende foto's maken,
want zo'n boom zonder blad is vaak een
erg goed motief voor een geslaagde
foto.
Tijd voor de zonneharp
Een klassieke onderwerp is ook de
„zonneharp", die ontstaat als de zon in
het bos door een lichte nevel dringt. De
kale boomtakken zorgen voor de don
kere snaren, die vaak mooi in een foto
gevangen kunnen worden. Richt de
kamera vanuit een schaduwplekje
naar de lichtbron en maak enkele
opnamen met diverse belichtingstij
den. U moet er alleen wel vroeg voor op
pad omdat zo'n zonneharp meestal
maar kort te fotograferen is.
Spinnewebben-foto
Ook zo'n onderwerp, dat vaak in het
najaar voor bijzonder mooie foto's
zorgt. Ook nu moet u er niet te laat op
uittrekken, want als de zon aan kracht
wint, verdampen de dauwdruppels, die
juist voor zo'n dekoratief effekt zorgen.
Fotografeer ook nu tegen de lichtbron
in, maar zorg, dat de zon niet in de lens
schijnt. Een donkere achtergrond ver
groot het kontrast; omdat al gauw
onscherpte kan ontstaan is het goed om
de kamera recht voor het spinneweb te
houden.
Als het mist, kun je geen goede foto's
maken. Dat zegt men vaak, maar het is
een vergissing. De nevel is juist een
bondgenoot voor fotografen. Vaak
wordt een op zichzelf mooi onderwerp -
bijvoorbeeld een paard in de wei of een
aantal bomen - door een minder ge
schikte achtergrond minder interes
sant. Als het mistig is, dan is de achter
grond bijna niet zichtbaar. Bij land
schapsfoto's werkt een lichte nevel
mee om diepte in de foto te verkrijgen.
Door het waziger worden van de ver
der afgelegen motieven krijgt zo'n foto
een extra dimensie.
Voor wie zoekt naar bijzondere motie
ven is er ook in een regenrijke herfst
van alles te beleven. Want water kan
soms, doordat motieven weerkaatst
worden, voor opvallende foto's zorgen.
Riet in een plas, een straat op een
regenachtige avond, bomen, die weer
spiegelen in een regenplas... de herfst
is altijd een goed fotomodel voor foto
grafen, die graag kreatieve foto's ma
ken.
Mooi seizoen
Ook al wordt er dan vaak minder
positief gesproken over de herfstvoor
de kamera is het een mooi seizoen. Wie
op een herfstwandeling goed rond
kijkt, zal dat ontdekken. En genieten
van de natuur, die zich weliswaar
klaarmaakt voor de rust van de winter,
maar intussen nog voor verrassende
plaatjes kan zorgen.
Zoveel spontaan plezier in de speeltuin...
een moment om vast te leggen met de filmkamera zodat ze het later terug zal kunnen zien
Mensen willen dat hun kinderen gelukkig zijn. Dat verlangen kent ieder mens
en er wordt, naast persoonlijke aandacht, ook in materieel opzicht veel voor
gedaan. Door het kind te voeden en te kleden, door het een thuis te geven en een
opleiding en middelen om te spelen. De jeugd van een mens is voor kinderen
vaak een heerlijke periode, dank zij de goede zorg van de ouders.
Wat we niet kunnen is: die jeugd vast
houden. Want kleine mensen worden
groot. Dan komen er problemen, het
gevecht om het bestaan begint, de zor
geloze jaren zijn voorbij vóórdat je het
weet en dan is een mens volwassen
en moet hij of zij zijn eigen weg vin
den in het leven. Dan zijn er alleen
nog de herinneringen aan die tijd, her
inneringen die vervagen.
Bewaren voor later
Dat laatste hoeft niet. Mensen van deze
tijd hebben de mogelijkheid de bele
venissen van nu te bewaren voor la
ter. Dat kan met de fotokamera, maar
nog kompleter en echter met de film
kamera. Die legt alles vast op zo'n
manier, dat we het later opnieuw kun
nen beleven. Zelfs de geboorte van een
kind en z'n eerste kreetjes kun je,
als je dat als vader en moeder wilt,
opnieuw beleven horen. En vanaf
dat moment volgt de filmkamera dat
kleine mensje op z'n levensweg: de
eerste voeding, het aankleden, de
fikse huilbui en het allereerste lachje.
Stap voor stap laat die filrti zien hoe
een kirld verder opgroeit, begint te
lopen, de wereld gaat verkennen en hoe
het reageert op de mensen in z'n om
geving: z'n huisgenoten, de grootou
ders en de vriendjes.
Een kostbare zaak?
Dat wordt nog altijd door velen ge
dacht. Ten onrechte, want filmen is
niet kostbaar. Na de eenmalige uitga
ve voor de filmkamera en de projek-
tor, die voor beide tesamen naar ver
kiezing gewoonlijk zal liggen tussen de
600,- tot 1.000,-, zijn er eigenlijk
alleen de kosten van het filmmateri
aal. Wie regelmatig filmt en zo het
kind volgt op z'n levensweg, zal per
jaar voldoende hebben aan zes films.
Die kosten - afhankelijk van het feit
of men zonder of met geluid filmt -
een bedrag van 90,- tot 150,- in-
klusief het ontwikkelen. Dat is voldoen
de om in de loop van de jaren een
werkelijk uniek bezit op te bouwen:
een journaal van een kinderleven.
Is filmen moeilijk?
Ook deze vraag kan met een beslist
„neen" worden beantwoord. Iedereen,
die zich bij de aankoop van de kamera
en de projektor enkele minuten laat
voorlichten door de fotovakman, kan
filmen en projekteren. En als men die
filmpjes van rond drie minuten la
ter zou willen verbinden tot een boei
end geheel: het in elkaar monteren van
een film is een werkje, dat je eigen
lijk spelenderwijs leert en dat je - als
je er wat lektuur over leest - perfekt
gaat beheersen, zodat het een fijne en
kreatieve hobby kan worden.
Maar het hoeft niet: ook niet gemon
teerde filmpjes zijn waardevol en ver
tellen alles over hoe het eenmaal is
geweest.
Er is wel één belangrijk element om
aan te denken wanneer men plannen
heeft om de jeugd van een kind of
van de kinderen te gaan filmen. Dat
is: wie er te lang over denkt, mist nu
alle leuke gebeurtenissen, die niet
meer terugkeren. Wie van plan is
straks zijn kinderen en zichzelf dit
filmverhaal te schenken, kan beter
niet langer wachten dan nodig is.
Een persoonlijk kado
Je kunt een kind van alles in het le
ven meegeven, dat belangrijk is. Het
mooiste is natuurlijk: een gelukkige
jeugd, waardoor het later een even
wichtig mens zal worden. Een aanvul
ling daarop iseen filmverslag van die
jeugd, waarin dat kind straks al die
fijne en soms ook minder leuke er
varingen terug zal kunnen zien en zelfs
kan horen. Daarom is het goed om
een filmkamera bij de hand te hebben
als een kind nog klein is. Omdat je
het later dan, een heel persoonlijk en
waardevol kado zult kunnen meege
ven.
Een echte herfstfoto: een kale boom met het silhouet van een paard.
Een simpet motief, dat toch een boeiende foto opleverde.
Fotograferen is niet moeilijk en filmen ook niet. Iedereen, die een kamera
heeft, ontdekt dat. 't Is niet moeilijk, maar toch heb je soms het gevoel, dat
er méér uit een kamera is te halen. Je kunt er niet alleen mee „noteren" wat
er om je heen gebeurt, maar er ook iets mee „vertellen". Dan zie je foto's of
een film, waarin dat laatste gebeurt en je denkt: zo'n foto of die film zou
ik óók willen maken.
Voor mensen, die dat denken, i"s er
goed nieuws: op-16 februari 1981 start
er een Teleac-kursus „Fotograféren en
filmen". In twaalf lessen leren ama
teurs in woord en beeld hoe ze meer
geslaagde foto's en films kunnen ma
ken.
De televisie is het ideale middel om
zo'n kursus te brengen, want het gaat
vooral om de beelden, die dank zij de
televisie in de huiskamer kunnen wor
den gebracht.
De foto-kursus
In de eerste zes lessen, van een half
uur zal het gaan over fotograferen.
Over licht en over kamera's, over foto
materiaal en kleuren. Maar vooral
over wat je met een kamera kunt doen,
over het fotograferen van mensen en
dieren, landschappen en andere mo
tieven. Het gebruik van kleur, de dicht
bijfotografie, het scherpsteilen en het
kiezen van de juiste achtergrond... ze
worden met vele voorbeelden duidelijk
gemaakt. Wie deze lessen heeft ge
volgd is een fotograaf, die meer ple
zier van zijn of haar kamera zal heb
ben.
In de donkere kamer
De volgende twee lessen gaan over het
werken in de donkere kamer. Aller
eerst wordt het maken van vergrotin
gen in zwart/wit stap voor stap uitge
legd. Wie ziet hoe dat in z'n werk
gaat, ontdekt dat je als doka-werker
veel uit je foto's kunt halen en dat er
op kreatief gebied bijzondere moge
lijkheden zijn.
De tweede doka-les wordt besteed aan
het maken van kleurenafdrukken. Wa
is er voor nodig? Hoe gaat het? En:
welke mogelijkheden zijn er om de
ze boeiende hobby zélf te gaan beoe
fenen?
En dan zijn er voor de mensen, die
zelf smalfilmen, vier boeiende lessen
over alles, wat te maken heeft met
het maken van kleurenafdrukken. Wat
over de filmkamera en het materiaal,
over het standpunt en de juiste uit
snede, over zoomen en overvloeiers.
Ook het monteren van de film en het
projekteren worden behandeld. Het is
een komplete kursus over amateur
filmers in een notedop, die veel prak
tische informatie geeft.
Alles in één boek
Wat er in deze twaalf lessen van elk
een half uur aan informatie wordt ge
geven, is ook met een overvloed aan
foto's verwerkt in het kursusboek „Fo
tograferen en filmen". Bij dit losbla
dige boek wordt ook geleverd een
praktische handleiding „Foto- en
Filmwegwijs" en ander informatief
materiaal.
In het kursuspakket is ook opgenomen
het stripboek „fotograferen en filmen
met Jan, Jans en de kinderen", waar
in de kamera een belangrijke rol
speelt.
Dit geestige stripboek van Jan Kruis
over deze familie, die in binnen- en
buitenland een grote populariteit heeft
verkregen, bevat ook een aantal prak
tische foto- en filmtips en vormt een
speels element in het kursuspakket.
Nu reeds is dit kursuspakket voor
42,50 verkrijgbaar bij Teleac en bij
uw fotohandelaar. Misschien een aar
dig kado voor Sinterklaas. Het werk
boek is zo opgezet, dat het ook op
zichzelf een uitstekende leergang is
voor wie graag beter wil leren foto
graferen en/of filmen. Al is het na
tuurlijk het beste om straks, met dit
boek bij de hand, de televisiekursus
te volgen. Een kursus, die bedoeld is
om zoveel mogelijk fotografen en fil
mers zoveel mogelijk plezier te doen
beleven aan hun kamera.
van de 'geboorte' van onze vernieuwde en smaak
volle kollektie geboortekaartjes.
Receptie: op alle werkdagen bij ons aan de
zaak. Alle aanstaande ouders die
natuurlijk iets moois willen voor de a.s.
blijde gebeurtenis, nodigen wij bij deze
uit om uit die prachtige kollektie
van 133 verschillende geboorte
kaartjes hun keuze te komen
doen!
Behoort dure geluidsapparatuur tot noodzakelijk bezit van de amateurfilmer?
Het hifi-tijdperk was er nu eenmaal eerder dan de super-8 geluidsfilmerij. Geen
wonder dat deze vraag steeds weer opdoemt. De meeste beginnende filmers
hebben al vaak complete hifi-stereo-apparatuur in huis. Het spreekt vanzelf dat
men dan aan het geluid bij de films bepaalde eisen stelt. Aan die eisen kan tegen
woordig ruimschoots worden voldaan.
Er zijn voor camera's geschikte draag
bare bandrecorders, die professioneel
geluid bij de film meenemen. Er is
gesynchroniseerde montage-appara-
tuur voor de amateurfilmer, waar een
prof-filmer jaloers op kan zijn.
Echter, alie waar is naar zijn geld.
Goede geluidsapparatuur die aan de
verwachtingen voldoet, namelijk film
geluid opnemen en weergeven van
hoge kwaliteit, geluid dat bovendien
synchroon bij de filmbeelden blijft
lopen, vergt een speciaal budget.
Iemand die verder wil met zijn film
hobby, dient zich van tevoren terdege
te informeren, in elk geval minstens zo
grondig als bij de aanschaf van de
filmcamera.
Naar verhouding is het grootste deel
van de filmende amateurs al dik te
vreden met de huidige geluidsfilm-
praktische tips -}
voor fotografen V- *7.k s él *j
in de vorm van V fkTl
een foto-driefuik
We gaan de nachtschuit weer in! Dat is een uitdrukking, die nog da
teert uit de tijd vóór de trein en de auto, maar die toch door ieder
een wordt begrepen. Het donkere seizoen gaat weer beginnen en
dan nestelt een mens zich 's avonds graag voor het glazen oog van
de televisie. Of zoekt naar kreatiever bezigheden. Dat laatste heb
ben wij op een avond gedaan: we trokken met de kamera de stad in
op zoek naar leuke foto-motieven. Zo'n zwerftocht door het duister
is net een foto-safari: je weet van te voren niet wat je zult fotografe
ren. We hadden wèl een voorzorgsmaatregel genomen: in onze ka
mera zat een extra gevoelig filmpje van 400 ASA (27 DIN), waar
mee je ook in het duister goede resultaten kunt bereiken.
De eerste foto is daar een voorbeeld van. Van
zelfsprekend heb je in deze omstandigheden een
lange belichtingstijd nodig, dus hadden we een sta
tief meegenomen. Dat zetten we neer op het trot
toir vlak bij een stoplicht. Toen het licht op groen
sprong, maakten we een opname van 4 sekonden.
Voldoende om een boeiend lichtspel te verkrijgen
van de lichten van de auto's en de lantaarns. Het
grappige is, dat de auto's zelf niet zichtbaar zijn;
wel de lichtlijnen van de lampen.
Ook voor de tweede foto hebben we een belich
tingstijd aangehouden van vier sekonden. Op deze
foto wordt het straatlicht mooi weerkaatst in het
natte wegdek. De toren op de achtergrond wordt
beschenen door schijnwerpers. Omdat die toren
zo'n opvallend motief was, hebben we er vanuit
een andere hpek nog een paar opnamen aan ge
waagd. Het werd dit "lichtbaken in de
duisternis", een geslaagd plaatje, dat - vinden we -
een mooie afsluiting vormt van deze foto-safari
door een stadscentrum bij avond.
camera's. Meer hoeft er voor hen niet
bij. Zij zijn met hun resultaten al dik
tevreden. En als regel terecht...
Voor hen geldt alleen: een goede extra
microfoon kan het geluid nog beter
maken. Een extra luidspreker bij de
projector zorgt voor een nog betere
weergave. Een viewer met geluids
weergave is een fijn attribuut om per-
fekte geluidsfilms te monteren.
Voor wie zelf thuis wat professionelere
titels wil maken, is een titeldoos met
plak- of magneetletters een uitkomst.
Er zijn allerlei titel-lettersystemen en
allerlei soorten letters in de handel.
Een „Cinegraphica" waarmee projec
tor en camera worden „gekoppeld",
geeft de mogelijkheid om dubbelop
namen te maken met titels: filmtitels
over een bewegend beeld. Hetzelfde
apparaat kan ook worden gebruikt
voor trucageopname.
Om de filmprojector tijdens de projec
tie een stevige plek te geven, zijn er
allerlei soorten en formaten projectie
tafels in de handel. Handig bij zo'n
projectie-tafel is de „projectieboy",
een handig kastje met enkele schake
laars om één of meer projectoren in
combinatie met bandrecorder en/of
platenspeler te bedienen. Dit handige
hulpmiddel is voorzien van een verlicht
matglas om snel breuken in films e.d.
op te sporen.
Nieuw in Nederland is het systeem om
ook met de super-8 camera cinema
scope films op te nemen. Men heeft
daarvoor een aparte voorzetlens nodig.
Die lens „knijpt" een tweemaal zo
breed beeld samen op het super-8
filmbeeld. Dezelfde lens wordt later
voor de projector gezet om het in
elkaar gedrongen beeld weer twee
maal zo breed op het reuzedoek te
projecteren. Gezien de kwaliteit van de
moderne super-8 films is er geen merk
baar kwaliteitsverlies zichtbaar. De
meeste filmamateurs weten schitte
rende resultaten te verkrijgen met
super-8 cinemascope.
Wie veel films schiet en deze later zelf
van geluid voorziet, kan een stripe-ap-
paraat kopen. Daarmee kan een aar
dige kostenbesparing worden bereikt,
maar het zelf stripen vergt tijd en
nauwgezette aandacht. Wie zijn films
van stripe laat voorzien, doet er het
beste aan meteen balans-stripe te laten
aanbrengen. Het is de smallere stripe
aan de perforatiekant van de film,
waarmee de film strakker in de projec
tor staat. De moderne projectoren
laten deze balans-stripe niet onbenut
door de mogelijkheid van dubbel ge
luidsspoor, of bij de duurdere model
len, zelfs stereo-geluidsweergave.
ïrkt aantal'
1 wel zo
eren, als je
oor deze
i door te
perso-
>30-
k. Stuur
oonlijke
ïrsoneels-
Zieken-
een complete
JPER KEUKEN
ouwapparatuur
jrland B.V., Vianen
S
snbordjes
iat uil zes porcelei-
nel molenmoiieven
Ie I47.SO
TZER. Amsterdam
WINNEN
sjeblieft
service voor de
Jis Puzzelspelen
Buze momuren
Blvoudige glazen
100.— per bril
Smeren
Amsterdam
BamevekJ
iioelo,a,ends»een
'UPPEN Veenenda al
Kamnpn