Films met geluid
met een
stomme' camera
FILMEN MET GELUID... weer een stapje verder!
Filmen is kinderspel
Amateurfilm wint het
van de video
De filmprojectie
KNIPTIP
Deze profeten zijn dan nooit aan huis
geweest bij gezinnen waar men graag
regelmatig de eigen films of die van
anderen, en vaak ook gekpqhte speel-
filmpjes of super-8, projecteert. Het
vertonen van super-8 filmpjes om
slachtig? Net zoals de tv. zijn vaste
plaatsje in de huiskamers kreeg, vüuP
men in de meeste woningen een flat
kamers al gauw een vast plekje voor
het filmdoek en de projector.
Het filmdoek wordt vlak voor de over
gordijnen aan het plafond bevestigd,
en wie het zelfs dan nog teveel moeite
vindt om het doek naar beneden te
trekken, koopt een automatisch film
doek dat na een druk-op-de-knop uit
zichzelf omlaag komt.
De filmprojector vindt dan zijn vaste
plaats in een scheidingswand of wand-
meubel recht tegenover het doek, laag
genoeg om gemakkelijk bediend te
kunnen worden, hoog genoeg om over
de hoofden van het publiek heen zijn
licht op het doek te werpen. Ideaal is
het als projector en films in een
afgesloten kastje staan: Kastje open,
en projector en films staan dan be
drijfsklaar bij de hand. Als platen
speler en bandrecorder in hetzelfde
wandmeubel hun* plaats hebben, krij
gen stomme films automatisch een
leuk, begeleidend muziekje mee en
wordt de filmvoorstelling helemaal een
feestje.
De luidspreker zet men het liefst onder
of achter het doek, maar er zijn film
schermen in de handel met speciale
ingebouwde filmluidsprekers.
De draden naar de luidsprekers kun
nen dan achter het wandmeubel(lïij-
voorbeeld over de plint) heengeleid
worden, zodat niemand erover strui
kelt.
Wie vlotte filmvoorstellingen wil ge
ven, is in het voordeel als hij zijn films
niet te korte titels meegeeft. Zo'n titel
geeft niet alleen de film iets „echts"
maar is ook handig om de projector-
lens meteen goed scherp te stellen. Een
projector op een vast plaatsje heeft
weinig te lijden. Het projectorkanaal
moet regelmatig worden schoonge-
blazen van filmstof met een blaas-
kwastje en een speciaal filmvenster-
borsteltje. Aankoekend stof kan name
lijk onherstelbare kabeltjes op de film
veroorzaken.
Met elkaar mag de filmvoorstelling
iets meer werk geven dan het aanzet
ten van een tv-toestel of videorecorder,
Overlaad op een
dia-avondje uw gas
ten niet. Zo'n zestig
dia's da's echt
genoeg voor een
avond.
maar met film heeft men een groot
beeld beschikbaar, en wie zijn huis
kamerlamp van een dimschakelaar
voorziet, geeft de voorstelling een heu
se theatersfeer, een sfeer die géén
tv-toestel kan bezorgen. Dat is het we
zenlijke verschil tussen film en tv. Fijn
dat dit verschil er nog steeds is.
Handig bij het projecteren is. als de
..film-operateur" een vast schemer
lampje bij de hand heeft als verlichting
bij het verwisselen van de films of om
snel storingen te verhelpen. Storing?
Zet de projector meteen stil en contro
leer of de kostbare film niet werd
beschadigd. Zet daarna een andere
film in om het publiek niet te lang te
laten wachten, en repareer de bescha
digde film later, als het publiek weg is,
of tijdens de vertoning van de tweede
•film.
Voor wie zulk projecteren tóch nog te
omslachtig is, brengen sommige fa
brikanten daglichtscherm-projectoren
op de markt, die als twee druppels
water op tv-toestellen lijken. Film erin,
druk op de knop: beeld! En geluid!
Gordijnen dicht hoeft niet meer. Met
een klein handigheidje zijn deze dag
licht-projectoren toch ook weer te ge
bruiken als gewone projector.
praktische tips >W)jaaK fc
voor fotografen W. ft «R
in de vorm van jdMtaB.-...:.,
een foto-drieluik ®KBmmm> l
Hebt u nog foto's uit uw schooltijd? Dan weet u hoe leuk het is om
ze eens rustig te bekijken en na te denken over die onbezorgde en
soms ook minder plezierige jaren in de klas. De school is voor veel
volwassenen een ervaring uit hun jeugd, waar ze met weemoed op
terug kijken. Daarom is het ook goed om, als u jonge kinderen
hebt, aan die schooltijd goede aandacht te geven met uw fotokame
ra. Akkoord, er wordt wel eens een zogenaamde "klasse-foto" ge
maakt. Maar het is veel leuker om met de eigen kamera het echte le
ven op de school en in de klas vast te leggen als een fijne herinnering
voor later. En dat geldt in het bijzonder voor "de eerste dag".
Een reportage van zo'n belangrijke dag uit het le
ven van uw kleine begint natuurlijk op het school
plein als ze aan de hand van haar moeder naar dat
grote en onbekende gebouw stapt. Ze verlaat een
vertrouwde wereld en komt in een nieuwe en
vreemde omgeving. Dat wordt nog erger als ze ziet
hoe haar moeder door de deur van de klas-ver
dwijnt en haar alleen achterlaat. Het is een mo
ment, dat voor zo'n jong mensenkind met emotie
is geladen, zoals de tweede foto duidelijk laat zien.
Maar gelukkig de grote overstap is gelukt:
even later vermaakt ze zich kostelijk met een krijt
je en een schoolbord, waarop ze zich mag uitleven.
Zo'n reportage van "de eerste dag" kan nog wor
den afgerond met een foto van het eind van de
eerste schoolmorgen als ze naar buiten komt en
daar tussen de wachtende ouders haar eigen moe
der ontdekt. Het verhaal van dat begin van een
lange reis langs vele schoolbanken leg het vast
als een groot moment uit het leven van een kind.
Aan het assortiment Super 8 films heeft Kodak een nieuw type toegevoegd. Met
de nieuwe Kodachrome PS film is het mogelijk om aan „stom" opgenomen films
in een later stadium geluid toe te voegen. Na ontwikkeling wordt deze film, die in
een gewone cassette is ondergebracht, van een magnetisch randspoor en een
balansspoor voorzien. Hiervoor wordt dezelfde techniek toegepast als voor de
pruduktie van geluidsfilms. In kwalitatief opzicht is er tussen beide films geen
onderscheid te ontdekken.
Voor een flink aantal amateur-cineas
ten heeft deze film grote mogelijkhe
den. Degenen die het werken met een
geluidscamera te veel rompslomp vin
den, kunnen hun kant en klaar gemon
teerde films toch via een geluidspro
jector van geluid in de vorm van
muziek en commentaar voorzien.
Maar ook voor de bijna professioneel
werkende amateurs heeft de nieuwe
Kadochrome PS film voordelen. Veel
van deze amateurs werken met aparte
bandrecorders die zij synchroon met
de camera laten lopen. Ook deze ama
teurs brengen eerst na eindmontage
het geluid op de film.
Vanwege de bewerkelijke nabehande
ling die deze films in het laboratorium
ondergaan is de ontwikkeling voor
Europa geconcentreerd in Frankrijk.
Daarom is het niet ondenkbaar dat de
ter ontwikkeling aangeboden films iets
langer onderweg zullen zijn dan andere
types.
Beeld en geluid opnemen met de NIZO INTEGRAL.
Het filmen met geluid heeft een wat moeizame start gehad. De camera's
van het eerste uur waren wat plomp, niet zo eenvoudig te bedienen. Ze
maakten zelf ook wat lawaai.
Naast deze belemmeringen waren er ook misverstanden. Men meende dat
een geluidscamera uitsluitend kon dienen voor het filmen met een geluids
cassette. Men meende dat het een ingewikkelde techniek vergde, die ama
teurs nauwelijks konden beheersen.
Maar, ook hier deed de "chip" zijn intrede. Dat wonderlijk brokje "veront;*
reinigd" kristal, dat een heleboel efectronica in een klein doosje vertegen
woordigt.
Het is de snelle vooruitgang in de electronica die de moderne geluidscame
ra heeft mogelijk gemaakt.
Als voorbeeld tonen wij u, in kort bestek, het laatste snufje op dit gebied.
DE NIZO INTEGRAL.
De Nizo Integral is een camera met
een compacte bouw. Een toestel
dat licht is, een stevig houvast
biedt, nauwelijks camerageruis geeft
en een lichtsterk kwaliteitsobjectief
bezit.
Meest opvallend kenmerk van deze
nieuwe camera is dat de bekende
draaiknoppen zijn vervangen door
schuifschakelaars. Schakelaars die
zo uitgekiend zijn geplaatst dat men
ze al gauw "blindelings" leert bedie
nen. Verkeerd instellen is nauwe
lijks meer mogelijk. Bij het maken
van reportagefilms van b.v. feestjes,
barbecije's, ^spaöpqnamen, vakan
ties enz. JiTffiVvöfÜljjk een belang
rijk bluspuntr^'-
Universeel bruikbaar.
Hoewel de Nizo integral in wezen is
gebouwd voor mensen met weinig
technische kennis, zal het apparaat
ook vele gevorderde amateurs aan
spreken door de moderne vormge
ving. Daarbij is het "uit de hand"
filmen met dit toestel toch bijzon
der stabiel door de schuin naar vo
ren geplaatste handgreep en de uit
klapbare schoudersteun.
In deze camera kan men naar wens
met gewone "stomme filmcasset
tes" filmen, als met geluid. Bij de
geluidsopnamen werkt de in de
handgreep gebouwde richtmicro
foon (nierkarakteristiek) perfect, ze
is immers constant op het te filmen
motief gericht?!
Door een adapter is de microfoon
ook "ouderwets" met een snoer aan
de camera te koppelen.
De camera combineert bedienings
gemak aan kwaliteit in beeld en ge
luid.
DRIE TYPEN.
De camera wordt geleverd in 3 ty
pen, die allen in dezelfde fraaie
vormgeving zijn uitgevoerd, gelijke
technische eigenschappen bieden,
maar wel verschillen in het zoombe-
reik. Door de bekende fabriek van
Schneider werden 3 makro-objectie-
ven gebouwd voor elk type n.l. een
5x zoom f 1,1/2- 8-40 mm. een 6x
zoom met f 1,1/2 7,5 -45 mm. en
een 7x zoom f 1,1/2 7-50 mm.
Veel filmtechnische mogelijkheden.
Motorisch zoomen met behulp van
een wipschakelaar op het toestel.
Diafragmainstelling met hand en
drukleets, voor in en uitvleie/s van
zowel Beeld als geluid. Snèlheden
18 en 24 beelden alsmede een en-
kelbeeld-automaat. Direkte aanslui
ting voor b.v. recorder of platenspe
ler op de camera mogelijk. Volauto
matische regeling van de belichting
en de geluidsoptekening. Alle be
langrijke functies worden duidelijk
in de zoeker aangegeven.
Oud misverstand
Het is een oud misverstand dat smal-
filmen moeilijk zou zijn. Natuurlijk:
als u een echte film wilt maken met
vloeiende overgangen, met een goed
lopend verhaal en een perfekt geluid,
dat precies aansluit op de beelden,
dan is er wel een bepaalde hoeveel-
heid kennis nodig. Maar de vraag is:
wilt u dat?
Volgens het woordenboek is „kinderspel" een werkje dat gemakkelijk is.
Het is ook: het spelen van kinderen. Wie over filmen praat, ontdekt dat de bei
de betekenissen van dat woord bij het filmen vaak samenkomen, want filmen
is inderdaad: kinderspel.
De beste akteurs
Daar komt bij, dat kinderen van natu
re goede filmakteurs zijn. Ze „spelen"
hun rol niet, maar zijn volkomen na
tuurlijk. Dat zorgt er voor, dat zelfs
de beginnende smalfilmer direkt al ge
slaagde opnamen maakt.
Filmpjes, die zo levensecht en boeiend
zijn, dat familie en vrienden er met
genoegen naar kijken.
foto-film-foto-film-foto-film-foto
Zal de film het verliezen van de video bij de Nederlandse consument? Dat is nog
maar de vraag. Bij de opkomst van de televisie stelden bepaalde „profeten"
vast, dat het nu wel afgelopen zou zijn met de amateurfilmerij. Niets bleek
minder waar te zijn. Deze „profeten" zeggen nu: video is veel minder
omslachtig dan het neerzetten van een filmprojector, ophangen van een
filmdoek, neerlegen van allerlei kabeltjes...
Herinneringen zichtbaar maken
De meeste mensen filmen niet om een
speelfilm te maken of ze beginnen daar
pas mee als ze een stuk ervaring heb
ben verkregen. Meestal filmen ze om
dat, wat ze nu beleven, vast te leggen
voor straks. Net als iemand die een
logboek maakt van zijn leven: zo nu
en dan wat gebeurtenissen vastleggen
om later nog eens te kunnen zien hoe
je er toen over dacht, hoe je er uit
zag en wat er gebeurde. Losse frag
menten dus van het leven van een
mens of een gezin. Al die filmscènes
vormen dan samen als vanzelf een ver
haal, dat boeiend is voor jezelf, voor
de familie, de kinderen en vrienden.
Dat verhaal maken is alleen maar:
zo nu en dan die filmkamera richten
op de wereld om je heen. Zo bezien
is filmen inderdaad zo gemakkelijk
als kinderspel.
Kinderen spelen
De tweede betekenis van het woord
vormt - zoals uit marktonderzoek blijkt -
voor veel mensen het motief om te
gaan filmen. Jonge kinderen gaan nog
spelend door het leven. Veel ouders
realiseren zich, dat die onbezorgde kin
dertijd snel voorbij gaat. Dat de klei
nen van nu straks ook volwassen zul
len zijn. Daarom leggen ze de zorge
loze jeugd van hun kind met de film
kamera vast, zodat deze altijd zicht
baar zal blijven.
Het spel van een kind... het mooiste onderwerp om te filmen.
Monteren niet nodig
Ja maar - denkt nu iemand, die heeft
gehoord dat je een film ook moet mon
teren - het filmen zelf is dan wel ge
makkelijk, maar hoe leer je die film
ook goed te monteren? Het antwoord
op die vraag staat hierboven:
monteren is niet beslist noodzakelijk.
Het is voor beginners best te doen
want je leert het spelenderwijs. Maar
ook losse spoeltjes kunnen worden ge-
projekteerd; ze hoeven echt niet via
montage tot een echte film te worden
bewerkt. Wel is het aan te bevelen
die spoeltjes met ruim drie minuten
film even aan elkaar te verbinden.
Dan kan de voorstelling beginnen.
Meer dan kinderspel
Natuurlijk vormt voor ouders of groot
ouders het spel van de kinderen een
dankbaar onderwerp. Maar filmen is
méér dan alleen de jeugd van een kind
vastleggen. Er gebeuren in het leven
van een mens zoveel bijzondere din
gen, dat het fijn is om ook die via de
filmkamera te registreren. De vakan
ties, een feest in de familie, een dag
je uit met de kollega's... het zijn dank-
bare onderwerpen om te filmen. Wie
er mee begint ontdekt, dat je met
de filmkamera op een heel persoon
lijke manier het verhaal, dat elk jaar
boeiender wordt en voor u en uw
huisgenoten waardevoller is dan de
meest kostbare televisie-serie. Omdat
u er met z'n allen zélf de hoofdrol
inspeelt.