Gemeentebestuur straft St. Joseph voor zelfstandig blijven Pub cDecK^rtec5uineiv% Jan van Gendt, de pastoor die geen Paus werd ïbiNNENhuis DAT KAN Gouden Priesterjubileum in Soest-Zuid Buitenspel gezet: Chaise-longue. Tien kunstenaars verzorgen bijzondere Soester Amnesty-avond GEMEENTE vraagt; uw aandacht; voor: Hinderwet-ontwerp beschikking Bouwzaken Verleende bouwvergunningen P't moet je zien! Geweldige Veiling van restaurant aan de Kerkstraat Met de hemelvaart gezellig thuis dineren en toch niet koken? Wij bezorgen gratis binnen Soest en de verpakking mag u houden. Vanaf 12.00 p.p RESTAURANT Op de gemeentesecretarie (a/deling I) en de bibliotheek aan de Al- bert Cuyplaan ligt ter inzage een verzoek van: Woningbouwvereniging Soest. Laanstraat 84 te Soest om een vergunning tot het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een onderhoudstimmerwerkplaats op het perceel Laanstraat 84 te Soest. De strekking van het ontwerp van de beschikking is: Vergunning wordt verleend onder het stellen van voorwaarden. Gemotiveerde bezwaren tegen de ontwerp-beschikking kunnen schriftelijk worden ingebracht door de aanvrager en degenen die reeds schriftelijk of mondeling bezwaar hebben gemaakt tegen het verzoek om vergunning en hen die daartoe redelijkerwijze niet (tijdig) in staat zijn geweest. De bezwaarschriften moeten bij het gemeentebestuur worden ingediend vóór 10 juni 1981. Indien men dat wenst, worden de persoonlijke gegevens van degene die een bezwaarschrift indient niet bekend gemaakt. Het ver zoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met het bezwaarschrift bij het gemeentebestuur worden ingediend. (Openbare bekendmaking) Toepassing artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50. lid 8 van de Woningwet. Bij het college zijn aanvragen binnengekomen voor: het uitbreiden van een woonhuis op een terrein gelegen aan de Middel- wijkstraat 20 te Soest (kadastraal bekend gemeente Soest, sectie K nr 2818) het bouwen van een woonhuis op een terrein gelegen aan het Oude Grachtje te Soest (kadastraal bekend gemeente Soest, sectie G. nr. 6288) Genoemde bouwplannen liggen vanaf 29 mei a.s. gedurende 14 dagen ter inzage op de gemeentesecretarie (afdeling I) op de werkdagen tussen 9 en 12 uur. Gedurende bovengenoemde termijn kunnen bij het college van b. en w. schriftelijke bezwaren worden ingediend tegen de bouwplannen. (Niet-gebonden besluiten Verlening d.d. 20 mei 1981. verbouwing van een magazijn en werkruimte op het perceel Koppen laan 21 te Soesterberg (kadastraal bekend gemeente Soest, sectie E, nummer 2026 uitbreiding van een woonhuis op het perceel Kerkpad ZZ 78 kadastraal bekend gemeente Soest, sectie A. nummer 4574 vergroten van een woonhuis op het perceel Bartolottilaan 35 kadastraal bekend gemeente Soest, sectie C, nummer 3183) bekleden van gevels van een woonhuis en bouwen van een schuurtje op het perceel Gen.Winkelmanstraat 69 te Soesterberg (kadastraal bekend gemeente Soest, sectie E. nummer 3021); bouwen van een woonhuis met carport en berging op het perceel Vos- senveldlaan 13a (kadastraal bekend gemeente Soest, sectie C. nummer 2151 ged. bouwen van een erfafscheiding op het perceel Bartolottilaan 34 (kadas traal bekend gemeente Soest, sectie C. nummer 2923) bouwen van een woonhuis op het perceel Vosseveldlaan 48 (kadastraal bekend gemeente Soest, sectie C. nummer 3918 ged. bouwen van feen woonhuis op het perceel Vosseveldlaan 50 (kadastraal bekend gemeente Soest, sectie C. nummer 3918 ged. Ingevolge de Wet Administratieve Rechtspraak Overheids Beschikkingen (Wet Arob) kan de natuurlijke of rechtspersoon, die door het besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, binnen 30 dagen na dagtekening van de beschikking bij het college van b. en w. een gemotiveerd bezwaar schrift indienen. INFORMATIES: INFO-CENTRUM, STEENHOFFSTRAAT 9a TELEFOON 02155 22555. V OPEN MAANDAG t/m VRIJDAG VAN 10.00 -12.30 - 13.30 - 17.00 UUR De woningbouwvereniging Sint Joseph voelt zich door de gemeente ernstig benadeeld, zowel wat het huidige toe wijzingsbeleid als de nieuwbouw moge lijkheden betreft. Het moet een gevolg zijn van het feit dat St. Joseph na jaren samenwerking in Stichting Samenwer kende Woningbouwcorporaties, in 1979 besloot als zelfstandige vereniging door te gaan. De leden maakten toen duidelijk niets te voelen voor fusering met de woningbouwverenigingen Pa trimonium en Goed Wonen en het gemeentelijk woningbouwbedrijf. „Ons wordt nu duidelijk wat burge meester mevrouw Corver in november 1979 bedoelde met haar opmerking in de raadsvergadering, naar aanleiding van opmerkingen van het raadslid Van den Brakel: „U weet toch hoe we dat doen!", aldus voorzitter H. Snel tijdens de vorige week gehouden algemene ledenvergadering. De vergadering werd uiterst slecht bezocht. Slechts 34 van de ongeveer 2000 leden die de bouwvereniging telt, waren aanwezig. Voor hen luchtte voorzitter Snel in zijn openingswoord zijn hart ten aanzien van de behande ling door het gemeentebestuur. Hij stelde de zin van het lidmaat schap onder deze omstandigheden ter discussie en zei het afgelopen jaar daar zelf aan getwijfeld te hebben. Twee zaken spelen een belangrijke rol in het bestaan van een dergelijke ver eniging: het woningtoewijzingsbeleid en de nieuwbouw. Op beide terreinen wordt St. Joseph door de gemeente tegengewerkt. „Aanvankelijk", aldus Snel, „rekenden wij, na een onderhoud met burgemeester en wethouders, op een goede samenwerking. Zeker na de toezegging dat wij als een wettig toe gelaten instelling op erkenning van het gemeentebestuur konden rekenen". Er is niets van terecht gekomen, zei Snel. „Er lijken wel geheime afspra ken gemaakt te zijn om ons langs andere wegen kapot te maken om het gestelde doel. één woningbouwvereni ging Soest, welke geheel in de macht van het gemeentebestuur zou liggen, te realiseren". Sprekend over het toewijzingsbeleid merkte hij op dat het nu gehanteerde puntensysteem weliswaar goede kan ten heeft om de urgentie van de aanvragen te kunnen bepalen, maar dat het aan de andere kant de moorde naar van het beleid is. „Zo ontbreekt elke visie omtrent de woningnood, welke voor een groot deel ondergebracht kan worden in het ver langen ook voor andere woonruimte in aanmerking te komen dan alleen maar een flatwoning omdat het gezin uit twee of drie personen bestaat", aldus voorzitter Snel. Hij zei dat St. Joseph nu nog slechts een lijstje met kandi daten uit het ledenbestand mag indie nen voor een bepaalde leegkomende woning. Tachtig procent van de toewij zingen vindt plaats aan niet-leden; onze inspraak is minimaal, de leden komen er praktisch niet meer aan te pas. „Heel duidelijk is wat een gemeente ambtenaar opmerkte: „Jullie zijn er alleen maar voor het beheer en het onderhoud van de woningen. Met de toewijzing moeten jullie je niet meer bemoeien. Dat moeten jullie aan ons overlaten", aldus Snel. klassiek: mollerusstraat 7 modem: laanstraat 22 3743 BG Baarn Ben royale bank voor twee. Vlijt u zich eens behaaglijk in zo'n fraaie twee-zits. En laat u eens lekker lui informeren door onze binnenhuisarchitekt. Hij ontwerpt voor u met genoegen een perfekt passend interieur. Klassiek, modem of een kombinatie van beide. k.de boer&zoon bv adviseurs voor interieur en bimenhuisarchitektuur svm Zeven dichters en drie musici ver zorgen de bijzondere avond georgani seerd door de Soester werkgroep van Amnesty International ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van deze organisatie. De bijzondere Amnesty- avond wordt gehouden op maandag 1 juni in De Borg te Soest. Het zijn de dichters en auteurs Adrienne van Vriesland, Ankie Pey- pers, Mieke Bal. Dirk Kroon, Gerrit Borgers, Kees Winkler en Willem Sin- ninghe Damsté die een buitengewoon indringend programma van gedichten ten gehore zullen brengen in samen werking met de politieke vluchtelingen uit Uruguay, de zanger, komponist, gitarist Hector Numa Moraes. Leslie Somlai en Harry Schram, res- pektievelijk op viool en piano zullen het programma omlijsten met hun mu zikale bijdragen. Leslie Somlai. thans één der concertmeesters van het Radio Filharmonisch orkest, is destijds als politiek vluchteling uit Hongarije in ons land gekomen. Harry Schram is al vele jaren aktief Amnesty-lid. Voor al op artistiek gebied heeft hij al veel Amnesty-aktiviteiten ondersteund. De avond begint om 20.00 uur precies met een openingswoord door de burge meester van Soest, mr. P.Scholten. Een ieder die blijk wil geven van zijn medeleven met Amnesty International is van harte welkom. De toegang is gratis. Programma gratis aan de zaal verkrijgbaar. In de pauze zal worden gekollekteerd voor schrijvers die om hun werk, overtuiging, ras of geloof gevangen zitten. Nadere informatie verstrekt het sekretariaat van de werkgroep. Draailier 23, Soest. Tel. 02155-17001. Mieke Bal, een der medewerkenden van de P.E.N. Poëziegroep Ook de nieuwbouwmogelijkheden wa ren op het moment nihil en op brieven aan het gemeentebestuur, kreeg men geen antwoord. „Wij zijn niet aan bod gekomen bij het Albert Cuyplaanplan, de Gouden Ploeg. Overhees 2 en nu ook weer niet met het plannetje aan de Beetzlaan. Het is vaak om moedeloos van te worden", aldus de heer Snel. „Ondanks het grote ledental moeten wij vermoedelijk klein gehouden wor den". St. Joseph kreeg ook niet de kans grond te kopen; die is in bezit van het gemeentelijk grondbedrijf. „Verkoch ten ze daar maar wat van", zei Snel. „want daar is méér mee te doen dan met het openluchttheater". Hij riep de leden op als één man achter het bestuur te blijven staan. „Dan is er geen plaatselijke overheid welke om ons heen kan. We zullen de verant woordelijke overheid keihard met de neus op de feiten moeten drukken. Alleen met deze instelling heeft het zin om lid te blijvenlid zonder bewoner te zijn", aldus de heer Snel. De vergadering had een bijzonder vlot verloop. Notulen en jaarverslag passeerden zonder problemen. Het fi nancieel verslag over 1979 kon nog niet behandeld worden omdat de eind afrekening uit de periode van de S.S.W. nog maar net enkele dagen binnen was. Bij de bestuursverkiezing werden de heren B. E. Onwezen, M. H. A. Hoog straten en commissaris A. H. Rikhof herkozen. In de vacatures De Graad en Veen werden benoemd de heren M. van Dalen en H. C. Hanja, terwijl het aantal bestuursleden werd uitgebreid door de benoeming van de heer W. H. Schuurhannes uit Soesterberg. Het voorstel de voorzitter een ver goeding toe te kennen, werd door het bestuur, mede op verzoek van voor zitter Snel. ingetrokken en met een rondvraag werd de vergadering beslo ten. nu Ten overstaan van de Notarissen M. H A. van Veeren en Mr. H. H. Elferink te Soest en J. G. van der Laan te Laren, werd dinsdagavond om 20.00 uur in wijkgebouw „De Rank" te Soest, publiek verkocht, ingevolge arlikei 1223 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, het restaurant met schuur, ondergrond en erf, aan de Kerkstraat 59, te Soest, groot 2.75 are. Het perceel werd ingezet op 126.000,- door de heer R. de Bruin te Soest en niet afgemijnd, zodat de heer De Bruin eigenaar werd van het restaurant. ^BIRKSTRAAT108 - SOEST ase« 02155-13720 „Dat Is niet zo moeilijk. Ik heb de tijd aan mij zelf. Schikt het vanavond?", luidt de telefonische vfbag wanneer ik een afspraak wil maken met de oud-pastoor van Soest-Zuid, de heer J. van Gendt. Directe aanleiding voor mijn verzoek om een vraaggesprek is het feestelijke feit dat hij op 31 mei a.s. in zijn oude parochie kerk zijn gouden priesterfeest zal vieren. Weliswaar is hij sinds 1970 om gezond heidsredenen emeritus-pastoor, de be lofte van de onlangs overleden Soest- Zuid pastoor E. van Wijk dat het feest niet onopgemerkt voorbij zal gaan wordt nagekomen. Een uur of wat later komt mijn auto in het grint van Heide weg 52 tot stilstand. Bomen werpen schaduwen op het huis van de zusters van O.L.Vrouw van Amersfoort, Regi- na Pacis („Koningin van de Vrede"). Hoog ln de lucht zingen wat vogels. Ik bel aan en een vriendelijke non ver schijnt ln de deuropening. Mijn bezoek is al aangekondigd. Ze begeleidt mij door een lange frisse gang naar mijn gesprekspartner van die avond. Het loopt tegen de klok van zeven uur. In en met boeken, gemakkelijke stoelen en beelden gevulde kamer begroeten wij elkaar. Op dat moment realiseer lk mij dat het vijftien jaar geleden ls toen wij elkaar voor 't laatst zagen en spraken. Hij maakt een wat verslagen indruk. „Heb je al gehoord wat er vanmiddag in Rome is gebeurd? Er is een aanslag op de Paus gepleegd. Laten wij eerst even het journaal beluisteren om te weten hoe de toestand is". Terwijl wij wachten op de journaal lezer wordt er koffie binnengebracht. Koffie die onaangeroerd blijft, omdat wij ons het eerste uur bezig houden met het hoe en het waarom rond het gebeuren op het Sint Pietersplein. Wanneer het journaal van acht uur de zekerheid verschaft dat niet het ergste moet worden gevreesd begint Jan van Gendt zijn levensverhaal. Het is in gedachten bladeren in een halve eeuw oud Rooms-Katholiek priesteralbum. In dit verhaal kunt U met ons mee kijken. Meer dan de helft van zijn bewogen priesterleven speelde zich af in een periode dat R.K. kerken kaarsrecht overeind stonden en er van het pro gressieve katholieke Nederlandse volksdeel niet of nauwelijks sprake was. Zoals Michel van der Plas in „De kerk gaat uit" schrijft: de kerk stond er; op het Oosten gericht; alles had er zijn vaste plaats: altaar en preekstoel, communiebanken en biechtstoel; banken voor de pachters en „armen- banken"; en alles had er zijn vaste uur: de heilige missen op zondag en de werkdagenhet lof, de bijeenkomsten van de congregaties; de kruisweg, het biechthoren. De kerk stond er en daar binnen stond alles veilig en herkenbaar en vertrouwd vast. De klokken riepen en men ging. En waar je ook ter wereld zou komen, overal zou je hetzelfde Credo kunnen meezingen, en was dat geen zegen? Het speelde zich af in een tijd dat het kerkvolk tijdens de zondag se predicatie werd toegesproken met „Beminde gelovigen". Een tijd van geuren en kleuren, knielen en zitten, belletjes en gongslagen. Een tijd ook waarin het altaar uitsluitend aan de priester scheen toe te behoren. Hij stond met zijn rug naar „de beminde gelovigen of dierbare parochianen" en sprak zijn gebeden in het Latijn. Dui delijker en begrijpelijker was hij wan neer hij van de preekstoel het kerkvolk vermanend toesprak. In deze zes we ken die jaarlijks aan Pasen vooraf gingen verliet men na sommige vas- tenpredicaties soms de kerk met het pijnlijke gevoel een of meerdere brandblaren te hebben opgelopen. Zo is het ongeveer geweest toen Jan van Gendt op 25 februari 1906 onder de Dom, in de Utrechtse Keistraat werd geboren. Vader de bakkerij, moeder de zorg voor een door en door Rooms gezin dat maar liefst twaalf kinderen telde. De ouders van dit kinderrijke gezin zijn reeds lang gestorven. Twee van hun dochters kozen voor een lang en arbeidzaam leven als klooster- en missie-zuster, zoon Jan werd priester. Jan van Gendt: „Ik heb een heerlijke jeugd gehad. Thuis vormde je een groot gezin. Je voedde elkaar op. Mijn negen broers en twee zusjes vormden eigenlijk een grote clan. Prachtig on derwijs gehad. Leraren die zich tij dens. maar ook na de schooluren met je bezig hielden. Fijne kerels. Aan mijn ouders en het onderwijs uit die tijd heb ik het te danken dat ik priester gewor den ben. Mijn zusje Christine die 53 jaar lang in de missie is geweest weet zich nog precies te herinneren hoe het in alle speelsigheid allemaal begonnen is. Paus Pius X stierf in de periode van de eerste wereldoorlog. Mijn vader maakte zich grote zorgen over de opvolging en vroeg zich af wie in oorlogstijd de meeste geschikte opvol ger zou zijn. Ik schijn toen te hebben uitgeroepen dat, als er niemand gevon den werd, ik bereid zou zijn de Paus op te volgen. Kindertaal natuurlijk, maar ik sprak in de geest van mijn vader. Een man waar ik een grenzeloos grote bewondering en respect voor heb ge had. Hij bekleedde allerlei funkties in het kerkelijk leven. Waar mogelijk betrok hij mij op vrij jeugdige leeftijd in zijn kerkelijke aktiviteiten. Dan denk je misschien dat er pressie op mij is uitgeoefend om een priesterop leiding te volgen, maar daar is nooit sprake van geweest. Alvorens ik thuis had laten weten naar het seminarie te willen gaan stond hij er op dat ik toe latingsexamen voor het gymnasium zou afleggen. Toen ik daar voor slaag de had hij in ieder geval de zekerheid dat ik kon studeren. Mijn priesterroe ping heeft te maken gehad met het klaarstaan voor mensen. Mijn ouders waren daarin een groot voorbeeld. Ik heb 't als het ware ingedronken gekre gen. En dan is de uiteindelijke priester keuze daarvan het logische gevolg. Tot op de dag van vandaag heb ik er geen spijt van daarvoor te hebben gekozen. Em. pastoor J. van Gendt Twijfels aan de juistheid van mijn roeping heb ik nooit gekend, wel aan de uitvoering die ik aan die roeping moest geven. Tijdens mijn studie-tijd kwa men er regelmatig missie-paters die over hun werk vertelden. Ik heb mij toen wel eens afgevraagd of mijn roeping in de missie niet beter gestalte zou krijgen. Vergeet niet dat een vijf jaar oudere zus van mij toen al in de missie werkzaam was. Niemand heeft mij van die plannen willen afhouden en misschien is het daarom dat ik in alle vrijheid, zonder dwang of beïnvloeding van bovenaf, uiteindelijk toch voor een priesterschap in de Nederlandse kerk provincie heb gekozen. Het seminarie sloot aan op wat ik van thuis had meegekregen. Ook daar vond ik wat mij thuis zo had getroffen: onderlinge solidariteit. Na mijn priesterwijding in 1931 werd ik kapelaan in het plaatsje Duiven bij Zevenaar. Een stevig begin. Net als nu was daar toen een crisistijd. Grote voorraden bij de steenfabrieken, maar geen afnemers. Overal werke loosheid. In die tijd sociale studie dagen gevolgd bij de legendarische Mgr. Poels, katholiek voorvechter voor de arbeidende klasse. Van hem ge leerd dat wij niet moesten toekijken. Dat hebben ze in Duiven geweten. Ik was er de eerste kapelaan die er een betoging voor het stadhuis voor betere uitkeringen heeft belegd. Dat was no dig ook. Vaders van grote gezinnen moesten het doen met een wekelijkse steunuitkering van elf gulden. Te veel om van te sterven, te weinig om van te leven. De burgemeester met een dub bele naam in alle staten. Hij belde mij op en vroeg wat hij moest doen. Samen zijn wij naar de betoging gegaan. Geen wanklank is er gehoord, Meer geld is er wel gekomen. Ondanks het kleine gel delijke suksesjes was het een afschu welijke tijd. Wie niet te werk werd gesteld moest iedere dag ter controle komen stempelen. Mensonterend. Een jaar Duiven, daarna werd ik benoemd in de Vitus-parochie in Bussum. Een prachtige parochie. Je hoefde er nooit een collecte aan te bevelen, je had het alleen maar mee te delen. Er was van alles te doen en wat je er ook onder nam, het slaagde. Ik had gehoopt er te kunnen blijven toi lk pastoor zou wor den. Dat is er niet van gekomen. In mei '39 kreeg IR een briefje van de toenma lige kardinaal De Jong die mij bij zich ontbood. Er naar toe, nieuwsgierig, maar ook niet helemaal zeker van mijn zaak. Nou stond de aartsbisschop er om bekend dat hij er nogal tijd voor nodig had alvorens je een rechtstreek se mededeling te doen. Zo ook bij mij. Na een inleiding van een half uur kwam het er uit als een kip die een ei legt. Hij had mij mede te delen dat ik was benoemd tot 'directeur van de katholieke actie van de vrouwelijke jeugd voor het gehele diocees. Ik heb hem gezegd dat hij mij overal voor had kunnen benoemen behalve voor die funktie. In mijn tijd als kapelaan had ik alles bij de hand gehad, maar dat... In de opvatting van de aartsbisschop was dit echter eerder een voordeel dan een nadeel. Daar zat ik. Probeerde nog wat argumenten naar voren te bren gen. Tevergeefs. Zijn besluit stond vast. Zo ging dat in die tijd. Het woord inspraak en medezeggenschap was nog niet uitgevonden. In een allerongeluk kigste tijd ben ik met dit werk begon nen. Toen ik goed en wel op dreef was kwamen de Duitsers ons land bezetten. Die maakten al spoedig duidelijk dat ze slechts van één beweging, de natio- naal-socialistische jeugdbeweging, ge diend waren. De rest moest verdwij nen. Stad en land ben ik afgereisd om ledenlijsten, geld en andere zaken in veiligheid te brengen. Overal liet ik instructies achter hoe men de zaken zo onopvallend mogelijk moest voortzet ten. Helemaal gek waren die Duitsers natuurlijk ook niet, en dus kwam de dag dat ik als directeur bezoek kreeg van de Sicherheitsdienst. Urenlange verhoren, waarna ze vertrokken. Niet lang daarna kreeg ik een oproep om bij „de heren" in Anrhem te verschijnen. Met de mededeling dat ik ziek was heb ik „de uitnodiging" afgewezen en met de eerste de beste trein naar Utrecht gegaan. Daar werd ik door kardinaal De Jong ontvangen. Hij gaf mij alle volmachten om elders werk te vinden zonder dat ik daarbij het risico liep door de bezetters te worden opgepakt. Zes weken ben ik ondergedoken ge weest, totdat ik van de burgemeester van Gorssel waterdichte garanties kreeg dat ik in zijn woonplaats veilig kon werken. In die periode koerier voor de kardinaal geweest. Brieven rond brengen aan pastoors, geheime in structies afleveren. In de laatste jaren van de oorlog werd ik benoemd in de Walburgkerk in Arnhem. De kardinaal noemde dat een „mooie" parochie. Hij noch ik wist wat mij daar te wachten stond. In de bombardementen gelegen, kerk afgebrand en alles kwijt geraakt. Met de Arnhemse bevolking geëva cueerd naar het Veluwse Beekbergen. Na de oorlog met burgemeester Mat- ser terug naar Arnhem om het kerke lijk puin te helpen ruimen. Noodkerk gebouwd en vervolgens rector gewor den bij een zusterscongregatie. Einde lijk zou ik dan pastoor gaan worden. Ik werd benoemd in Leerdam. Daar ben ik niet verder dan de stoep geweest. De pastoor wenste te blijven zitten waar hij zat en weigerde plaats te maken. Een week later was mijn benoeming als pastoor in Didam een feit. Van Didam terug naar Arnhem. Daar is wat mij persoonlijk betreft de ellende begonnen. Na een eerste oogoperatie werd een parochie met 8000 zielen een te zware taak. Dat zag men ook in Utrecht en ik mocht zelf een kleinere parochie gaan zoeken. In 1966 ben ik in Soest-Zuid gekomen en er pastoor ge bleven tot 4 januari 1970. Het ging met mijn gezichtsvermogen zo slecht dat het niet langer verantwoord was mijn funktie te vervullen. Sinds januari '70 ben ik bij de zusters aan de Heideweg ingetrokken. Enkele jaren heb ik links en rechts nog geassisteerd, maar mij nadrukkelijk niet met het parochie leven willen bemoeien. Dat zou niet fair t.o.v. mijn opvolger zijn geweest. Misschien is het mijn oud-parochianen nu duidelijk waarom ik ze nooit meer heb bezocht. Als je een besluit neemt je terug te trekken dan moet je er ook de consequenties van aanvaarden. Dat heb ik gedaan, al is het lang niet altijd even gemakkelijk geweest. Zondag 31 mei a.s. ga lk hier mijn feest vieren. Met mijn zusjes. Zes weken later is er weer een feest. Dan herdenken zij het feit dat ze respectievelijk 55 en 40 jaar non zijn, en wordt mijn 50-jarig pries terfeest nogmaals gevierd. Wij doen dat in Driebergen, in de kerk waar ik mijn eerste H.Mis opdroeg. Wat de viering in Soest betreft ben ik er heel gelukkig mee dat een priesterzoon van deze parochie, pater Gerard Smeele, mij bij de kerkelijke viering assisteert. Met de bejaarden van Soest-Zuid heb ik al een klein feestje gevierd. Ik hoop dat mijn vroegere parochianen zich mij op 31 mei nog weten te herinneren. Na af loop hebben ze in ieder geval een kopje koffie tegoed." Jan van Gendt, vandaag 75 jaar oud, straks 50 jaar priester. Bezig aan de laatste etappe van zijn veelbewogen leven. Sinds elf jaar leeft hij in een soort gedwongen aanpassing. Omge- ven met een meer dan liefderijke en zorgzame begeleiding ln Regina Pacis. Ondanks zijn zware visuele handicap kent hij het geluk dagelijks In het kleine knusse kappelletje de eucharis- tievlering te kunnen doen. Het luiste ren naar televisie en radio, gesprekken met schaars bezoek en zusters houden hem niet helemaal van de bulten- wereld afgesloten. Een buitenwereld die in kerkelijk en geestelijk opzicht vraagt"11 68n Onm0ïelUke aanpassing Daarover zegt hij: „Het klinkt als een cliché wanneer ik beweer dat wii hier ln Holland wel erg hard van stapel lopen. Ik weet al vijftig jaar dat de zaak veranderen moet. In mijn leven heb Ik op mijn manier gepACrS daaraan iets te doen. Jammer alleen dat er een aantal belangrijke waarden verloren zijn gegaan. Het is treurig en verdrietig dat men zo ongenuanceerd tegen het instituut kerk schopt en zRh daarbij dan ook nog beroept op het Nederlands Pastoraal Concilie Ge makshalve vergeten ze dan maar de brochure die kardinaal Alfrink ee schreven heeft en waarin hij stelt dat men van de hiëarchische structuur van de kerk moet afblijven. Met dat laatste hangt samen de opvatting van het ambt. Toen ik ging bedanken voor miin pastorale funktie in Soest-Zuid heb ik de kardinaal gevraagd of ik na die tijd nog wel priester zou zijn. Hij vroeg of en waarom ik daaraan twijfelde ik heb hem toen geantwoord dat er tegen woordig zoveel meningen over het ambt en sacramenteel priesterschap worden verkondigd dat je je gaat afvragen of je het nog wel bent Tegenwoordig zegt men dat je priester bent. niet krachtens je wijding, maar omdat er een nodig is. Neem een geloofswaarde als het biech ten. Dat is toch een geweldig verlies Het is geen toeval dat psychiaters voilé wachtkamers hebben. Wij zijn er mee opgehouden en zij zitten er mee. Ik las laatst een artikel in de Amersfoortse Courant. Het kwam er samenvattend op neer dat gewijde priesters geen voorwaarde meer zijn en oude pastoors vroeger het allemaal even te goed geweten hebben. Die pastoors zijn er natuurlijk geweest. Als wij het over die pastoors hebben dan spreken wij meestal over dezelfden. En ter ver ontschuldiging, ze zijn niet zo geboren, ze zijn zo gemaakt. Niemand is vroe ger als een wijsgeer of een autoriteit begonnen. Tegenwoordig studeert men geen theologie meer, men kiest uit het voor of tegen wat zich rond die theo logie beweegt. Zeer recent, bij roepin genzondag, had een reclameman de kreet bedacht: „Pastor wat doe Je?". Een kreet die volkomen nergens op slaat. Waar wij priesters ln de toe komst mee staan of vallen is de eer lijke beantwoording van de vraag: „Pastor wat ben je?". Jan Le yendekker

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1981 | | pagina 5