Pastoor Theo de Groot
na 25 jaar vallen en opstaan
recht overeind...
I
1
m
VAARDERHOOGT
50 Jaar geleden
in Soest
1
Jac. Hermans in
Overhees
V
JOS
WORTMANN
DOE-HET-ZELVERS
Gehannes...
voor
Plagen en ziekten in huis en tuin( deel 1)
Lady Brax - King - Burberry - Loden Frey - Gor-Ray
ia Nu grote
REËLE KORTINGEN
8
"KI
£2
Wilson Glenny - Stylemaster - Schiesser
Motorclubleden
dreigen met akties
REPARATIES
24 Juli 1931
Zonde van uw goud
Aaron Sassoon
Wat bezielde jonge mensen vroeger priester te worden'? Kon-
kreet is dat meestal moeilijk te zeggen. In de meeste gevallen
weten ze later zeil op die vraag geen antwoord te geven. Iedere
priesterroeping is een verhaal apart. Altijd valt er een konstan.
te lijn als een rode draad in te herkennen. Vaak hangt het af
van bepaalde toevalligheden, bijna altijd spelen het gezin en de
ouders een beslissende rol bij de uiteindelijke beslissing die
wordt genomen.
Tijdsomstandigheden speelden even
eens een grote rol. Crisisjaren waren
bepaald niet ongunstig voor priester
roepingen. Grote kinderrijke gezinnen
geen zeldzaamheid. De voorbije vette
consumptie-jaren, kleinere gezinnen,
sterk veranderde sociale omstandig
heden zorgen er voor dat schoolgebou
wen en kloosters worden omgebouwd
tot bejaardencentra, de belangstelling
voor het ambt van priester minimaal
is, de „eerwaarde heren" niet meer uit
voorraad leverbaar zijn.
Geen kerkprovincie in Nederland, of er
is een nijpend tekort aan priesters, in
sommige gevallen is er zelfs sprake
van een noodsituatie. Theo de Groot,
pastoor van de Soester Joanneskerk,
had het zich, toen hij in 1956 door de
toenmalige aartsbisschop Alfrink in
Utrecht tot priester werd gewijd, alle
maal iets anders voorgesteld.
Vandaag, woensdag 22 juli, viert hij z'n
25-jarige priesterjubileum. De kerke
lijke en parochiële viering is in ver
band met de vakanties verplaatst naar
zondag 13 september.
Wanneer wij voor deze krant met hem
terugkijken op 25 jaar priesterleven
dan is het aan zijn uitspraken moeilijk
te toetsen of er in de onduidelijke tijd
waarin zijn wereldkerk verkeert,
aanleiding bestaat het zilver nadrukke
lijk op te poetsen. Duidelijk wordt wel
dat z'n priesterleven tot nu toe er een is
geweest van vallen en opstaan, teleur
stellingen en vreugde, altijd echter
met trouw aan zijn ideaal en roeping
als uitkomst.
Er zijn er die zich daarover verbazen.
Wellicht behoort hij daar zelf toe. Want
dat hij het priester zijn 25 jaar lang
dagelijks als een geschenk uit de hemel
heeft ervaren zou, zelfs bij het fraaist
opgepoetste zilver, in strijd met de
waarheid zijn.
Theo de Groot werd geboren in een
tijdperk dat winters nog winters wa
ren. In de Kerstnacht van 1930 ploegde
vader De Groot zich een weg in de
sneeuwvelden tussen Vleuten en Drie
bergen, op weg naar de vroedvrouw. In
de avond van de le Kerstdag werd de
tuindersfamilie een zoon rijker. Derde
in een gezin dat uiteindelijk zes kin
deren zou tellen. Nog steeds kijkt hij
met gemengde gevoelens aan tegen
zijn geboortedatum, de avond na de
nacht waar 1930 jaar geleden de her
ders in een stal te Betlehem werden
gesignaleerd.
„Het is" zegt hij „eigenlijk helemaal
geen leuke verjaardagsdatum. Ik was
er wel trots op op de verjaardag van de
grote baas te zijn geboren, persoonlijk
heb je echter nooit een extra feest.
Je verjaardag staat altijd in de scha
duw van Kerstmis. Als priester kwa
men je collega's soms halverwege le
Kerstdag er achter dat er die dag met
mij ook iets bijzonders aan de hand
was".
Theo de Groot, in zijn jeugd niet
bepaald een jongen waarvan het af te
lezen was dat een priesterstudie bij
voorbaat vast stond. Zijn omgeving uit
die tijd kwalificeert hem als een aardi
ge dondersteen van een knul, uiterst
behendig in het slootje-springen, ge
wiekst in het clandestien appels pluk
ken, niet zelden een lastpak in de
dagelijkse schoolmis. Een zeer matige
tuindersjongen die het dagelijks werk
na schooltijd, het wegwerken van on
kruid, snel voor gezien verklaarde.
Het moeten gezellige kapelaans zijn
geweest die tijdens regelmatige huis
bezoeken hem duidelijk maakten dat
priesters, ook al in die tijd, gewone
mensen van vlees en bloed waren. Een
ontdekking die hem er toe bracht aan
één van die huisvrienden toe te ver
trouwen dat hij priester wilde worden.
Een besluit waarvan later thuis met
meer verbazing dan instemming werd
kennis genomen.
Hij weet zich te herinneren dat z'n
grootmoeder het alleen al niks vond,
omdat zoiets „voor mensen van onze
stand" niets was.
Theo de Groot koos Nederland uit voor
z'n priesterwerk. Het avontuur in an
dere werelddelen dan Europa, toen nog
uitsluitend bekend uit aardrijkskunde-
boekjes, trok hem wel, maar de be
schermde en vooral vertrouwde omge
ving van de Nederlandse kerkprovin
cie won het tenslotte.
Via studie in Apeldoorn en Driebergen
werd hij in 1956 priester gewijd, 25 jaar
oud. In zijn studentenjaren heeft de
1956,
zekerheden en absolute waarheden
twijfel nooit aan hem geknaagd. „Ik
heb dat" zegt hij niet gekend".
Natuurlijk stond je er wel bij stil
wanneer jongens het semenarie verlie
ten. Dat riep wel eens vragen op. Ook
heb ik mij meerdere malen afge
vraagd of ik hetgeen mij voor ogen
stond wel zou kunnen volhouden. Met
name het celibaat. „Ik weet echter niet
hoe ik er vandaag tegenaan zou kijken,
en dan vooral met betrekking tot de
ontwikkelingen binnen de kerk. Die is,
in vergelijking met de tijd dat ik
priester 'werd gewijd, wezenlijk ver
anderd. Ik wil niet zeggen dat er
vandaag bewuster wordt nagedacht en
gekozen. Zeker is wel dat de mensen
van vandaag anders denken en hande
len, ook de priesters. Dat hangt nauw
samen met veranderde factoren in de
samenleving. Materiële vooruitgang -
vrijheid van denken - bewustwording -
openheid - democratisering."
Eind september '56 werd Theo de
Groot tot kapelaan benoemd in de
gemeente Haaksbergen. De Fries Jet-
ze Brandsma werd zijn eerste pastoor.
„Een koppige maar fijne man" weet
hij zich te herinneren. Een diep ge
lovig man, goed voor de mensen, goed
voor mij. De aansluiting van mijn
semenariejaren naar het openbare le
ven was goed. Ik had als broekie niet
het gevoel vanuit een levensvreemd
geval in een andere wereld te stappen.
Voor die tijd heb ik een bijdetijdse
opleiding genoten."
Na Haaksbergen assisteerde Theo de
Groot in Hoogland de bejaarde pastoor
Hendrikse, en kwam vervolgens bij
pastoor Overmaat in Zeist terecht. Het
waren in Zeist bepaald niet de geluk
kigste jaren uit zijn priesterleven. Veel
wil hij er niet over kwijt. Duidelijk is
wel dat begrippen als naastenliefde en
medemenselijkheid moesten plaats
maken voor wantrouwen.
Zijn verblijf in de Zeister pastorie
luidde uiteindelijk een crisisperiode in.
De ontwikkelingen binnen de R.K.-
kerk in het midden van de zestiger
jaren waren daar mede de oorzaak van
Theo de Groot ging op zoek naar het
antwoord op de vraag wat in die tijd de
zin van zijn roeping was. Onder het
motto „wat een mens geleerd heeft is
nooit weg" kreeg hij van kardinaal
Alfrink toestemming een studie aan de
Sociale Academie in Amsterdam te
volgen. Tegelijkertijd werkte hij als
kapelaan in Hoograven. „Baas" pas
toor Savenije hielp hem uit de impasse
in een periode dat zijn studie in
Amsterdam hem een volslagen andere
kijk op maatschappij, kerk, mensen en
collega's gaf.
Jaren later concludeert hij,Dat ik die
tijd ben doorgekomen heb ik te danken
aan een gedegen ondergrond. Mijn
opvoeding, mijn opvang in Haaks
bergen, de goede relatie met pastoor
Savenije. Tijdens mijn studie ben ik
mij met maatschappelijk werk gaan
bezighouden. Vier jaar lang in theorie
buiten de kerk, maar toch pastoraal
bezig. In de weekends veel geassis
teerd. Dat is goed geweest omdat het je
een gevoel geeft dat je nodig bent.
Buiten de weekends had ik een bureau-
funktie. Als maatschappelijk werker
was ik soms een biechtvader zonder
biechtstoel. Na verloop van tijd kwam
ik tot de conclusie dat dit toch niet mijn
levenstaak zou zijn. Het was schraal,
ik kwam er niet mee uit de verf. Het
was bovendien eenzijdig werk. Je
kwam uitsluitend in aanraking met
mensen die met problemen in de knoop
zaten. Ik miste de omgang met normale
mensen. Mensen die niet aan de drank
waren, geen huwelijksproblemen had
den, jeugd.
Na Utrecht "ben ik een half jaar aal
moezenier geweest bij de Koninklijke
Landmacht in Roermond. Zinvol werk
waarin ik goed funktioneerde, al waren
daar natuurlijk ook muren waar je niet
doorheen kwam. Het is een overbrug
gingsperiode geweest naar mijn funk-
tie als catecheet-moderator bij de R.K.
M.T.S. in Utrecht. Een even mooie als
zware tijd. Je kwam in die funktie met
jeugd in aanraking die een andere
voorstelling van een pastor had. Je
kreeg de kans die mensen een andere
kijk op kerk en priester te geven. Het
werk was zwaar, omdat het niet een
voudig was dieper in te gaan op
geloofszaken. Ze waren kritisch of
negatief. Echt genuanceerd denken
was er niet bij. Meestal gaven ze een
mening die thuis werd verkondigd. Met
een eigen mening heeft dat natuurlijk
niets te maken. Toch was 't er lange
tijd goed werken. Ik knapte tenslotte af
op een deel van het lerarenteam. Ze
vonden mij te rood. Die kwalificatie
krijg je snel uitgereikt wanneer je
Derde Wereldproblemen en demo
cratisering ter sprake brengt. Je
maakte ze er ook op attent dat de
democratie op school een schijn-
democratie was. Ze hadden de jongens
in hun macht op basis van de cijfers die
ze moesten toekennèn. Dan heb je'
macht hoor, in de ogen van de jongelui.
Zou dat laatste niet het geval zijn dan
zouden ze zich wel anders uitlaten over
leraren.
Bovendien was het werk dat ik er deed
in het lesrooster een soort sluitpost. Al
het andere leervoer kreeg voorrang.
Mijn lessen telden nauwelijks mee. In
die situatie zag ik het niet meer zitten
en ben naar een parochie gaan uitkij
ken. Het werd een nieuwe parochie,
omdat ik iets wilde opbouwen en geen
erfenis van tradities wenste over te
nemen.
Ik zocht een kerk met jonge mensen die
op basis van hun huidige geloofsbeleve
nis samen aan het werk wilden gaan.
Het werd de Joanneskerk in Soest."
Zeven jaar is Theo de Groot in Soest
aan het werk. De vraag ligt voor de
hand of hij stukken of stukjes van zijn
idealen heeft kunnen verwezenlijken.
Theo de Groot: „In feite ben ik met
missionair werk bezig. Als je 4000
papieren katholieken hebt waarvan er
in het begin 350 in de kerk kwamen in
de Open Hof, nu zijn het er 250 in ons
eigen kerkje in De Borg, dan kun je
moeilijk volhouden dat de zaak er op
vooruit gaat. Desondanks is er toch in
de loop van de jaren wel iets gebeurd.
Groepen mensen zijn met elkaar in
gesprek gekomen, werkgroepen wer
den opgericht, taakverdelingen kwa-
1981, twijfels en onzekerheid
men tot stand, er is sprake van een
aanpak van werkzaamheden. De pro
blematiek in deze parochie is groot.
Meer dan vroeger tot uitdrukking
kwam is het geloofsleven een louter
individuele zaak. Daar sta ik dan
tussen. Misschien spreek en lijk ik wel
modern, diep in mijn hart ben ik het
niet. Ik gooi niet graag het kind met het
badwater weg. Uiteindelijk ben ik rijk
met hetgeen ik vanuit geloof - kerk en
traditie heb meegekregen, en van de
mensen die daarin nog steeds geloven.
Wat is trouwens een moderne katho
liek? Hij die iedere zondag naar de
kerk gaat, of er alleen te vinden is
wanneer er behoefte aan bestaat? Of is
het modern zondags, inplaats van in de
kerk te zitten op een camping te staan?
Voorbehoedmiddelen gebruiken? Ik
geloof dat er mensen zijn die iedere
zondag naar de kerk gaan, maar op
andere punten zeer modern zijn. Men
sen die ook misschien van en in deze
kerk andere dingen zouden willen zien.
Dat kun je niet maken omdat je dan
weer een andere groep zou afstoten.
Dan is er weer een groep mensen die
zich in De Borg niet thuis voelt, en het
dus elders in Soest of omgeving zoekt.
Als ik nu als beginnend priester in deze
situatie zou moeten starten dan zou ik
voor een onmogelijke taak staan. Ge
rijpt door een stuk ervaring sta ik er nu
anders tegenover. Wij als Joannes-
parochie doen kerkgangers een aan
bod. Je kunt op die uitnodiging instap
pen of niet. Vinden ze het hier niet, dan
vinden ze het wel ergens anders. Het is
houden wat je hebt en daarmee verder
werken, in de hoop en verwachting
dat de groep die je hebt iets gaat
uitstralen. Maar je werkt met mensen
waarvan je soms wel eens denkt:
dondersteen je had beter niet in de
kerk kunnen komen.
Mensen op wie je, met al je goede
bedoelingen, stuk loopt en waarvan je
slapeloze nachten hebt. Soms denk ik
wel eens dat wij de beste mensen niet
in de kerk hebben zitten, en, laat ik
heel eerlijk zijn, ik ben zelf ook altijd
niet de beste. Alleen als ze mij nodig
hebben ben ik er.
Toch bestaat mijn parochie niet uit
sluitend uit mensen die zondags bij mij
in de kerk zitten. De kerk is de gehele
parochie, kerkbezoekers en wegblij
vers. Alleen hoop en geloof ik de laatste
categorie toch weer voor het geloof te
kunnen interesseren, omdat het stugge
en onbuigzame werk van een betrek
kelijk kleine gemeenschap in en buiten
de kerk tenslotte toch vruchten moet
afwerpen."
Theo de Groot, priester sinds 1956. Net
als veel van zijn collega's na een begin
periode van absolute zekerheden en
waarheden terecht gekomen in zeer
woelig kerkelijk vaarwater. In 1981,
het jaar van zijn zilveren priesterfeest,
twijfels en onzekerheden als tijdelijke
ballast. Desondanks als stuurman
recht overeind, gezagsgetrouw aan
zijn enige en belangrijkste opdracht:
het hem toevertrouwde schip in een
1 veilige thuishaven brengen.
Jan Leijendekker
ETEN
APART
GEZELLIG
Geopend:
's maandags t/m
zondags
vanaf 17.00 uur.
Dinsdags
gesloten.
SOESTERBERGSESTRAAT 107
SOEST TEL. 02155-20202
Als we dit onderwerp aanroeren dan blijkt de stof tot
schrijven eindeloos te zijn, omdat er zo verschrik
kelijk veel aantastingen en plagen in onze tuinen (en
zelfs balkons) voor kunnen komen. Het bespreken
van al deze tegenslagen bij het tuinieren is daarom
niet mogelijk, maar we kunnen in ieder geval
proberen om de meest voorkomende aandoeningen
te bespreken. Tegenwoordig is er gelukkig een
algehele trend merkbaar tegen het gebruik van
chemische middelen, hoewel dit in sommige geval
len wel wat problemen geeft. Verschillende zaken
kunnen in een vroeg stadium vaak nog biologisch
worden aangepakt, maar in andere gevallen zullen
we toch helaas gebruik moeten maken van de heden
daagse chemie. Bij de verschillende ziektes en
plagen zullen we daarom ook duidelijk aangeven of
een chemische of biologische methode moet worden
aangewend. Om maar direct te starten met een
algemeen voorkomende plaag, kunnen we de blad
luis eens bekijken, die veel tuinbezitters (en hun
planten) tot last is. Er zijn zeer veel soorten
bladluis, die niet allen even eenvoudig te bestrijden
zijn. Wanneer de bladluizen in een zeer vroeg
stadium ontdekt worden is het vaak nog mogelijk
deze te bestrijden met een oplossing van zeep, water
en spiritus in een verhouding van 3:4:1. Na het
spuiten met deze oplossing wordt de plant de
volgende dagen goed in de gaten gehouden, waarna
het vaak noodzakelijk is nogmaals de handeling te
herhalen. Veel luizen-soorten echter waaronder
zeker de zwarte bonenluis, zijn vrij sterk en zullen
ook herhaaldelijk spuiten met dit mengsel nog
overleven, zodat een sterker middel moet worden
gezocht. Goede luisdodende middelen zijn verkrijg
baar, in merken als Aglukon en Pokon, bij ieder
goed tuincentrum of plantenwinkel. De schadelijke
werking van de luis op de planten bestaat overigens
uit het opzuigen van de plantsappen van de plant,
die voor een gezonde groei noodzakelijk zijn.
Bij het opzuigen van die plantsappen bestaat ook het
gevaar dat de luis met zijn zuigsnuit virusziekten
overbrengt, die niet of nauwelijks te bestrijden zijn.
In dit geval is het zelfs mogelijk dat de luis ver
antwoordelijk is voor het afsterven van de plant.
Naast de bladluis komt ook de z.g.n. „schildluis"
vrij veel voor in onze siergewassen. De schildluis
vinden we meestal op wat stevige bladeren, zoals
ficus, Yucca, Oleander etc. Bij kamperplanten
ontdekken we de aanwezigheid van schildluizen
meestal door een vettige, kleverige substantie op
vloer of vensterbank, dat eigenlijk niets meer is dan
de afscheiding van de luizen. Buiten zullen we over
het algemeen geen last hebben van deze afscheiding
bij luizen, omdat hier meestal de mieren zich tegoed
aan doen. De aanwezigheid van mieren in een plant
duidt dan ook vrijwel altijd op de aanwezigheid van
luizen. De mieren melken namelijk de luizen,
waardoor de luis de afscheiding laat lopen en de
mier deze kan nuttigen. De schildluis kan nog wel
eens effectief worden bestreden met een penseeltje
gedoopt in spiritus. Als alle zijn aangetipt, bestaat
echter vaak nog wel de kans dat enkele dagen later
de reeds aanwezige eieren zijn veranderd in nieuwe
jonge schildluisjes, die dezelfde behandeling moeten
ondergaan. Bij hardnekkige diertjes zal de oplos
sing ook weer bij de eerdergenoemde merkartikelen
gezocht moeten worden.
00
Q>
O)
i_
O
O
X
DAMES- EN
WL r HERENKLEDING
|f nèt even anders
TKI.. 1541»
I.AA.YSTK/yAT 65 15 A A It N
O)
35
M.B.O., de projectontwikkelaar die
zich bezig houdt met de realisatie van
het wijkwinkelcentrum Overhees,
heeft van burgemeester en wethouders
het groen licht gekregen om met de
directie van Jac. Hermans b.v. te gaan
onderhandelen over de vestiging van
een supermarkt in dat centrum.
In totaal hebben zich tien kandidaten
aangemeld voor de vestiging van een
Leden van de motorclub „The Confe
derates" hebben aan het slot van de
vergadering van de commissie Ruim
telijke Ordening in niet mis te verstane
woorden laten weten hoe zij over het
Soester gemeentebestuur denken.
Er werden heel wat schuttingwoorden
de vergaderzaal in geslingerd naast
een enkele stoel die wat al te fors op
een andere plaats werd gezet.
De motorclub, zo bleek later, was door
een bestuurder uitgenodigd de ver
gadering bij te wonen, in de veronder
stelling dat ook hun vraag naar een
plaatsje in Soest om te kunnen sleute
len, zou worden behandeld. Dat was
echter niet het geval. Aan de orde
kwam slechts het al dan niet opheffen
van de crossbaan van de Jeugd Motor
Cross Club Soest. Van die baan maken
The Confederates geen gebruik.
Na ruim twee uur wachten moesten zij
onverrichterzake vertrekken en dat
namen zij niet. De commissie werd
uitgemaakt voor alles wat mooi en
lelijk was en The Confederates lieten
weten dat men in Soest nog wel van hen
horen zal. Het dorpshuis „De Borg"
werd als kraak-object genoemd en
gezegd werd dat er iedere dag aktie
zou zijn.
Toen zij vertrokken waren kregen zij
gelijk van commissielid mevrouw
Korthuis, die het absurd en volkomen
onmogelijk vond dat de motorclub
leden voor deze avond speciaal uit
genodigd waren.
supermarkt. Een selectie uit de winkel
commissie die zich met de invulling
van het centrum bezig houdt, heeft een
voorstel van drie kandidaten bij b. en
w. ingediend. Jac. Hermans staat als
eerste genoteerd en gezien ook de
duidelijke wens van de wijkbewoners,
heeft het college de projectontwikke
laar toestemming gegeven te gaan
onderhandelen met dit bedrijf.
Mochten deze onderhandelingen niet
het gewenste resultaat opleveren, dan
komen alle negen overige kandidaten
weer in aanmerking voor een vesti
gingsplaats.
In de vergadering van de commissie
ruimtelijke ordening zei wethouder
Menne dat Hermans een „smal assorti
ment" heeft waardoor er ruimte over
blijft voor vestiging van speciaalza
ken.
J alle merken
10.000 km beurten
remrevisies
kleine servicebeurten
erkend BK LPG
inbouwstation
3 op alle reparaties
Bovag garantie
Shell
Quick Servicebedrijf
„SMITSWEG"
A. J. Zwiers
Weegbreestr. 54 - Soest - Tel. 17658
Gemeenteraadsvergadering
De Raad onzer gemeente is in openbare vergadering bijeen geroepen
tegen Woensdag 29 Juli 1931, des avonds 7.30 uur, ter behandeling van de
volgende agenda:
Voorstel van B. en W. inzake stichting Badhuis met crediet-aanvrage.
Behandeling van een adres van het Comité voor de oprichting eener
Zwem- en Badinrichting te Soest, verzoekende toekenning van een
bedrag van 250,- wegens het inwinnen van deskundige adviezen en het
doen verrichten van boringen ten behoeve van terrein-onderzoek.
Voorstel van B. en W. inzake verbetering van wegen.
Voorstel van B. en W. tot het aangaan eener overeenkomst met J.
Kraayenbrink tot het verrichten der werkzaamheden en het geven van
adviezen inzake beplantingen voor de gemeente.
Voorstel van B. en W. in verband met het door de Commissie inzake
reorganisatie van den Dienst van O. W. uitgebracht advies betreffende
de leiding van dien dienst.
Crediet-aanvrage van B. en W. voor het aanbrengen van noodzakelijke
verbeteringen aan de garage en aan het kantoorgebouw van den Dienst
O.W.
Crediet-aanvrage van B. en Wvoor den aankoop van 5 vuilniswagens
voor den Dienst O. W.
Modevakschool St. Anna
Van de 10 leerlingen der afd. Lingerie van de Modevakschool „St.
Anna", welke school onder leiding staat van de Eerw. Zusters van het
St. Josephgesticht, zijn 22 juli geslaagd: Gerarda Smeeing, Anna v.
Hees, Ger. Roest, Lina v.d. Berg, Mina de Bruin, Ger. Visser. Elisabeth
v.d. Bremer, Coba Rebel en Marie de Lange.
Het Verkeershuis
Het Verkeershuis, gelegen midden in de gemeente naast het Raadhuis,
nog maar gedurende ruim een maand geopend, neemt met den dag in
de belangstelling van het publiek toe. Het groeit bij den dag, zooals een
van de bestuursleden van de Ver. voor Vreemdelingenverkeer zich
uitdrukte. Toch schijnt het groot publiek van Soest nog niet ten volle te
weten waarvoor het Verkeershuis, ook wellicht voor hen dienstig kan
zijn. En vooral nu, nu de vacantie voor velen is aangebroken of spoedig
zal aanbreken, kan men in het Verkeershuis wellicht inlichtingen
inwinnen, die van belang kunnen zijn voor een eventueele reis.
Vandaar dat wij nog eens willen memoreeren
Het Verkeershuis der vereeniging „Soest Vooruit" te Soest, Steenhoff-
straat 6, naast het Raadhuis en Station Soestdijk;
Geeft alle gewenschte inlichtingen omtrent Soest, Soestdijk en Soestdui-
nen en naaste omgeving:
Levert in den kortst mogelijken tijd alle biljetten voor buitenlandsche
reizen zoowel per spoor als per boot of vliegtuig:
Stelt eenieder in de gelegenheid tot het verkrijgen van alle inlichtingen
omtrent buitenlandsche reizen (hotels, verbindingen, enz.) en tot inzage
van de betreffende reisgidsen, spoor- en bootdiensten en hotelgidsen;
Belast zich met het reserveeren van plaatsen in treinen (ook
slaapplaatsen), op booten en in vliegtuigen van de K.L.M.
Heeft in voorraad gidsen van de meest bezochte plaatsen in ons land, de
voornaamste buitenlandsche gidsen, alsmede de wekelijksche officieele
opgave van de personen, die zich in Soest hebben gevestigd of de
gemeente verlaten;
Sluit goederen- reisbagage- en reisongevallenverzekerlngen bij de N.V.
Europeesche Goederen en Reisbagageverzekering maatschappij.
Geeft gelegenheid tot het voeren van locale en interlocale telefoonge
sprekken (de eerste tegen betaling van 2,5 ct. per aangevraagde
aansluiting)Is geopend alle werkdagen van 9-16.30 uur.
UIT DE ADVERTENTIËN:
WEESHUISDAG TE SOESTDIJK ZAL D.V. gehouden worden Woens
dag 29 Juli a.s. in het Kerkgebouw der Christelijk Geref. Gemeente,
Julianastraat 62. Sprekers Ds. K. G. van Smeden van Haarlem en Ds. J.
W. van Ree van Barendrecht. Brood, Koffie, Thee enz. tegen billijke
prijzen verkrijgbaar op het terrein achter het Weeshuis, Waldeck
Pyrmontlaan 65.
BOUWTERREIN TE KOOP groot 500 M2, breed 20 M, centrum Soest,
700,- en een bouwterrein in 't Vosseveld, 2000 M2, voor 2500,-.
Bevragen N.weg 118 en bij den Makelaar A. Lagemaat, Eikenlaan te
Soest.
In de vakkaanzie tied ben de
kraangte niet zo baar dik as
aangders. De daagbloade had-
de nog waat te vertelle over
de Toer de Fraans. Daat vul
de nog waat op, moar veur
de rest bei je zo uutteleze.
En de Soesder kraangt is ok
dunder. Moar daat komp om-
daat de gemeengte kaalm an
doet met plaanne moake. De
roadsleje ben ok an vakkaan-
sie toe, schaat ik en daat komp
weer best uut veur ming,
waant ik houw un poar weke
op met stukkies schrieve.
Aallenig mok nog effe kwiet
daa'k ut gehaarrewaar met die
huze an de Molestroat niet baar
snaapt. Ak ut goed begriept
mojje teugeswoordig punte
hebbe om un huns te kriege ange-
weze. Krieje die bie de koffie
of de moagerine?
Dus meer baakkies leut drinke
daan en meer baakke en broa-
je; daan woon je beter jonges!
Eerst mos de Molestroat haalf
plaat veur de weg over de
Neng. Daas aal joare eleje.
Loater konde ze de huze kö-
pe. Ovve de bewoönders daat
wouwe, doar hek geejn weet
vaan, moar ik zaag wel daas
ze der vaan aalles an gonge
opknaappe.
En noeng motte de nieuwkom-
mers punte hebbeIk schaat
daat de Molestroaters d'r un
punthoofd vaan kriege. Zo zit-
te die aalsmoar op de schup-
stoel en daat zit nie lekker.
Ik krieg moar nooit deur vaan
wie of die huze noeng toch ben-
ne. Eerst doch ik daat de ge
meengte Soest de huusboas
waas. Moar toeng waas de wó-
ningbouwklup de bezitter weer.
Intusse het de gemeengte ze
heüle huzebezit weer verpaatst
an ok zö'n soort klup en die is
daan weer vaan de gemeengte
zelluf.
Knaap bedaacht! Zo kaajje nog
wel effe deur mulle. Moar de
huurders schiete d'r geejn
baarst mee op.
Ze hebbe wel un rontonde in
de stroat ekrege. Die is, schaat
ik, angelege om de Molestroa
ters d'r om heejn te loate hos-
se as de traammelaant op un
end is opgelost.
Ajje ut ming vroagt, daan mok
zegge, daa'k aal daat gehan
nes moar lood om oud iesder
vin, op ze Soesders uuttedrukt.
Ajje daat moar niet vaan ming
gehannes zeit.
Ajuus, tot voortemee. Veul
mooi weer, daan hek ut zelluf
licht ok.
HANNES VAN DE NENG.
Oude sieraden liggen soms
jaren in de la.
Zonde van uw goud en van uw
geld.
Wij kopen dit graag van u.
diamantair-juwelier
Rembrandtlaan 13 - Soest
(let op nummer: 13!)
Laanstraat 18 - Baarn
Geslaagd voor rijbewijs
Voor rijbewijs A-B/E-C/E+D/E
slaagden onderstaande dames en
heren:
Voor A: J. P. Bouwmeester, N. J. de
Bruin, R. Dekkers, M. Y. Haan, R. P.
Hellinga, A. G. C. Hilhorst, A. H. v.
Zoeren, J. P. Zwagerman.
VoorB/E: A. J. Arink-Verweij, J. M.
Baars, H. Bake, W. Bakker. J. A. M.
Bartels-Jonker, H. W. M. Becker, E. E.
v. Beek-Timmerman, J. G. M. v.d.
Berg, B. W. H. Beijer, B. J. M. Beijer,
A. Y. Bokhorst, F. J. Bos. A. H. M.
Brons-Voskuilen, B. J. W. de Bruin, G.
v. Dasselaar, R. A. T. Dessons, G. L. H.
v. Doorn, R. E. v. Dop, J. M. Dopheide,
E. H. v. Dorresteijn, H. W. v.d. Duine-
Masmeijer, T. v. Ginkel, H. O. Groene-
steijn, R. P. Hasselbach, L. V. Hatton,
J. J. Hauser, E. J. M. Heinhuis, Y.
Hendriks, W. H. A. Hengeveld, M. C.
den Hertog, M. v.d. Hooff-Weber, H. J.
Houtveen, H. Hollander, R. Jacobs, H.
C. Jansen-Jacobs, S. D. P. de Jong, M.
J. D. de Jong, M. C. Josepa, O. P.
Keizer, R. Kleiberg, G. Kloppenburg,
D. M. Kniest, H. E. A. Koele wijn, T.
Koelink, G. H. B. Kraaijenbrink, M. de
Kruijff-Gerritsen, B. Kremer, W. N. M.
Kuijer, S. Lanfermeijer, A. J. Lentjes-
Wagter, C. A. M. v. Logtestijn, P. K. B.
v. Manen, T. A. Meeder, G. v. Mont-
foort-Espinosa Gill, A. Noordam, M. P.
Nieuwendijk, H. Pureveen, A. Rink,
E. T. Rijlaarsdam, H. B. M. v.d. Rijst,
I. H. J. Schalm, C. Slingerland, M.
Stavast, W. Sickenga-v.d. Horst, C. J.
P. J. R. E. C. M. Thomas, A. J. R.
Toonstra, C. G. W. Uijland, A. E. v.d.
Veen-v. Lingen, N. J. V. M. Veerman,
R. P. Vis, G. W. J. v.d. Vlag, K. Walet,
M. WassenaAr, B. W. Wind, H. Woud
stra, H. M. v. Wijk, J. J. Zieleman, H.
J. v.d. Zouwen.
VoorC/E/D/EE. A. L. Abbring, J. H.
v. Dam, T. W. Geeve, J. I. Gelderloos,
L. Horseling, P, W. v.d. Kerk, G. A.
Kraan, P. C. W. Lamers-Geytenbeek,
R. v. Praag.
Zij werden opgeleid door Autorij
school M. Los, van Lenneplaan 47, tel.
16621.
De Soester Kadobon is voor velen van
u een bekend begrip. De ontvanger
heeft het voordeel rustig zelf naar een
kado te kunnen zoeken dat hem/haar
bevalt.
De bon is immers 6 maanden geldig.