Groeneveld - buitenplaats met bewogen verleden Werner Paans, de nieuwe „kasteelheer" van Groeneveld Groeneveld meer dan een prentenboek „Groeneveldjes" Groeneveld is een centrum. Van Staatsbosbeheer, voor mensen. Mensen, die lang niet altijd geïnteresseerd zijn. Groeneveld laat de natuur zien. De levende natuur. Levend" is daarbij meer dan het biologische begrip. Het staat voor de verandering waaraan de natuur voortdurend onderhevig is, sinds mensenheugenis onder invloed van de mens. Groeneveld onderschat de natuur allerminst, maar onderkent te gelijkertijd dat de mens steeds sneller opdringt, bezig is natuur aan banden te leggen, te beteugelen, soms te overvleugelen. Met alle gevolgen van dien. De invloed van de natuur op de mens, de invloed van de mens op de natuur, de consequenties van het een en het ander. De versnel ling waarvan sprake is, de wisselwerking die groeit naar een spi raalbeweging, de bezinning die daarop nodig is. Dit spannings veld raakt het bestaan van mensen en hun kinderen, raakt het be staansrecht van Groeneveld. Groeneveld signaleert, stelt, neemt stelling. Tot aan de verste grens waartoe een ambtelijke dienst kan gaan. Maar wel genuanceerd. Voor en tegen oorzaak en gevolg, noodzaak en zinloosheid moe ten zichtbaar, voelbaar en inleefbaar worden. Onmiskenbaar, doch afgewogen. Vanuit evenveel invalshoeken als er partijen zijn en waar enigszins mogelijk met realistische alternatieven. Groeneveld schuwt daarbij het verleden niet. Historie wordt echter niet opgevoerd als element op zich, als verdoezelende factor of als impliciete beschuldiging. Het verleden wordt gehanteerd om het heden en de toekomst beter te begrijpen, duidelijker in perspec tief te zien. Nu en straks was en is een kwestie van kiezen. Groeneveld helpt kiezen, door duidelijkheid, informatie, inzicht. Groeneveld legt kneuzen voor, niet op. Toch is dat geen vrijbrief voor vrij blijvendheid. Omdat het over nu en met name straks gaat, en omdat de ver andering accellereert, zal Groeneveld dynamisch zijn en blijven. Groeneveld is nooit af. Omdat natuur niet langer op zichzelf leeft, maar staat en valt met mensen, zal Groeneveld vanuit de mens moeten denken en han delen. Groeneveld de natuur is ook maar een mens. In het soutterain van kasteel Groeneveld is een fonkelende, spiksplinternieuwe keukenap- paratuur ondergebracht. De chef-kok en zijn medewerkers zullen van daaruit bezoekers van het Cqntrum van smake lijke hapjes en snapjes voor zien. Ook de parkbezockers kun nen er de inwendige mens ver sterken. De keuken is ingericht op eenvoudige maaltijden, de prijzen voor voedsel en drank zijn er betaalbaar. „Groeneveldjes" Het Staatsbosbeheer beschikt in haar hoofdkantoor over een zeer uitgebreide bibliotheek. Een deel ervan zal worden on dergebracht in kasteel Groene veld. De daar ondergebrachte lektuur is speciaal bedoeld voor scholieren, die werkstukken moeten maken. Ter voorkoming van misver stand: het is niet de bedoeling een uitlccnbibliothcck in te richten. Evenmin zullen echte „deskundigen" daar alle infor matie vinden. Wel zal worden getracht een verivijssystccm voor die groep van bezoekers te ontwerpen. „Groeneveldjes" Groeneveld zal niet gaan func tioneren als een attractie, die een groep aandoet op weg naar het dolfinarium of de speeltuin. Het ligt in de bedoeling dat groepen, die zich van tevoren aanmelden een pakket informa tie over Groeneveld krijgen. In dien mogelijk zullen stagiaires van P.A. 's en S.A. 's in de weken voorafgaande aan het bezoek en kele lessen op de school gaan verzorgen. Daarin zal worden aangegeven hoe een dag op Groeneveld zal gaan verlopen. Er zijn de volgende mogelijkhe den waaraan de bezoekers kun nen deelnemen: a. Onderzoek naar deel van de Landschappenexpositie b. Onderzoek naar het gebruik van verschillende gereedschap pen. c. Assistentie bij werken in de boswachtcrij. d. Onderzoek en determinatie in het bos e. Assistentie op de boomkweke rij Drakenburg f. Werken en determineren in de kruidentuin van het Centrum g. Samenstellen van een diapro gramma voor de eigen groep, onderwerp nader te bepalen. h. Kreatieve handvaardigheid met behulp van materialen, ver zameld in het bos Een compleet lesprogramma zal t.z.t. worden samengesteld met vertegenwoordigers van de Stichting School In Bos en Land schap, het I.V.N., De Dubbele .■Palmboom (R'dammedewer kers van T.M.-junior '(A'd\tm) en medewerkers van het S.B.B. „Groeneveldjes" Welke minister straks ook de hoofdrol op Landbouw en Visse rij zal gaan vervullen, hij en zijn belangrijkste medewerkers kunnen op kasteel Groeneveld terecht. Kroonluchters en stijl meubelen vullen de zalen die „in stijl" voor representatieve doel einden zijn ingericht. In de Has- selacrzaal, een zaal in Lodewijk XVI-stijl, bestaan er tevens mo gelijkheden voor dia. film- en video-projecties. Een kleine zaal, De Boomkamer, biedt plaats aan 75 personen en zal onder meer worden gebruikt door de afdeling Vorming en Op leiding van het Staatsbosbeheer. „Groeneveldjes" In de Groene zaal op de bel etage zullen wisselexposities worden ingericht. Verenigingen, organisaties en particulieren, die zich met „het milieu", de natuur, het landschap bezighou den. kunnen hier terecht, mits de expositie past binnen de fi losofie van het Centrum. Daar naast zullen er op diverse plaat sen in het Centrum mogelijkhe den zijn kleinere, actuele zaken te exposeren. „Groeneveldjes" Een concertzaal voor openbare uitvoeringen is evenmin over het hoofd gezien. Zodra de open stelling van Groeneveld een feit is zal met het organiseren van concerten worden begon nen. Eerste gast: stichting de Buarnsc Muziekkring. Tevens is contact opgenomen met de NOS te Hilversum. Er blijkt in de ra dio en lelevisiestad grote be langstelling te bestaan voor klei ne zalen waar kamcrconcertcn kunnen worden opgenomen. In overleg met de technische dienst van de NOS zijn voorzieningen getroffen waardoor directe uit zendingen vanuit Groeneveld tot de mogelijkheden behoren. „Groeneveldjes" Ook al is er nog slechts sprake van plannen, de mogelijkheden om op kasteel Groeneveld ook kamer- en solo-toneelvoorstel lingen te organiseren worden on derzocht. „Groeneveldjes" Alhoewel de defintieve datum voor de officiële opening nog niet is vastgesteld lijkt het waar schijnlijk dat medio oktober Groeneveld, geheel in oude luis ter hersteld, de poorten zal kun nen openen. Waarschijnlijk zal de nieuwe (of oude?) minister van Landbouw en Vissehj de openingsplechtigheid verrich ten. „Groeneveldjes" Na de officiële opening zal Groe neveld voor iedereen toeganke lijk zijn. Met uitzondering waar schijnlijk van de maandag is het Centrum dagelijks geopend, ge durende 12 maanden per jaar. Over de te betalen toegangsprijs kon nog geen mededeling wor den gedaan. Vast staat in ieder geval dat de financiële drempel laag zal zijn, en dat 65 ers, CJP'ers, houders van musea- kaarten en gezelschappen op een financieel meevallertje kun nen rekenen. Groeneveld in de loop der jaren, zoals wij het niet gekend hebben. dan zul je ook gebruik moeten maken van de beschikbare hedendaagse tech nieken. Dat doen wij in dit centrum. Om dat te realiseren is er een commis sie van „wijze mannen" bijeen geroe pen. Pierre Jansen (museumdirec teur), Paul Metz, (reclame-deskun dige) en Piet Brattinga (internationaal vormgevingsdeskundige) maakten deel uit van die commissie. Een com missie die de leidraad voor dit centrum heeft geconstrueerd. Uitkomst: wij moeten de mensen hier laten zien en voelen wat er in hun omgeving aan de gang is, en daarnaast de alternatieve mogelijkheden visueel aanbieden. Een voorbeeld. Als iemand zegt: er moet hier een brug komen, dan zal hij voor- en tegenstanders voor zo'n plan ont moeten. Wij zijn hier in staat de kon sequenties van voor en tegen te laten zien. Met zo'n beeld zet je de mensen aan het denken. Ze staan voor een keu ze die in principe onherroepelijk is. Het verkeersplein bij Eemnes is daar een voorbeeld van. Dat krijg je nooit meer weg. Met andere woorden: laat de' mensen proeven van iets wat ze niet kennen, en laat ze later zeggen of het al of niet smaakt. Met zo'n instelling krijgen beide partijen gelijke kansen en worden er geen ontverantwoorde besluiten genomen. Wij beschikken in 1 dit centrum over computerachtige ap paratuur die op nagenoeg alle vragen in woord en beeld antwoord geeft". Na vele uren praten wordt duidelijk dat het nieuwe nationaal centrum voor bos - natuur en landschap qua opzet een bijzonder exclusief karakter heeft. Een exclusiviteit die men onder geen voorwaarde wil voorbehouden aan een select publiek. Groeneveld is duidelijk voor iedereen bedoeld. Aan Werner Paans o.a. de taak een groot publiek voor zijn centrum te interesseren. Afgaande op hetgeen hij nu al heeft bereikt is het niet voorbarig nu al te concluderen dat Groeneveld en Staats bosbeheer het slechter hadden kunnen treffen. Jan Leyendekker Na zijn dood in 1968 bleef zijn stiefdoch ter Mary Colson het huis bewonen. De culturele activiteiten werden voortge zet, waarbij zij gesteund werd door een tweetal stichtingen, t.w. de Groeneveld Stichting en de stichting Kasteel Groe neveld, welke ten doen hadden er een Kultureel Centrum te vestigen. Omdat Monumentenzorg geen subsidie kan geven voor gebouwen die Staats eigendom zijn, en de Rijksgebouwen dienst evenmin fondsen ter beschik king had moest Staatsbosbeheer voor de restauratie zelf reserveren. In 1941 wordt het door Staatsbosbeheer gekocht. Tot 1977 is het als particulier woonhuis verhuurd. Sedert 1960 is Groeneveld een beschermd monu ment. Restauratie/nieuwe bestemming Vanaf 1973 wordt er bij het Staatsbos beheer gewerkt aan de nieuwe bestem ming voor het gebouwencomplex: „Nationaal centrum voor Bos, Natuur - en Landschap". Dit centrum zal bevat ten een expositie van de Nederlandse landschapstypen en een bosbouw- museum en tevens funktioneren voor opleidings - en representatieve doel einden voor het Staatsbosbeheer. Daartoe wordt het gebouwencomplex voor de inrichting eerst gerestaureerd. Het exterieur wordt in oude glorie hersteld (balustraden op de dakran den, portico's voor de bijgebouwen, jalouzieën aan de ramen). Het inte rieur is alleen op de parterre (bell- étage) van historisch belang, dit blijft gehandhaafd. Verder wordt het ge bouw aangepast aan het nieuwe ge bruik (nieuwe entree, ook voor invali den, lift, grote trap naar zolder, CV e.d.). ,Het bij het Huis Groeneveld behorende terrein had aan het begin van de 18e eeuw een lengte van ca. 3% km en een breedte van enkele honderden meters. Zoals blijkt uit een kaart van Stoopen- daal uit 1763 was er een formele aanleg (stijltuin) met rechthoekige percelen. Daarbij vallen vooral de door het hart van het Huis en in de lengterichting van het landgoed lopende gezichtslaan met oprijlaan en enkele dwarslanen op. Reeds aan het einde van de 18e eéiiw is men begonnen met de verlandschap- pelijking van het landgoed, zoals blijkt uit een verkoop-affiche uit 1795 en de eerste kadastrale kaart uit 1830. Uit de eerste topografische kaart van 1847/48 valt af te leiden dat men toen met een tweede verlandschappelijkingscam- De achterzijde van kasteel Groeneveld pagne bezig was, vermoedelijk op basis van ontwerpen van J. D. Zocher jr. De uitvoering daarvan moet in 1880 gereed zijn geweest daar de tweede kadastrale kaart uit dat jaar de struc tuur toont zoals deze zich heden ten dage nog voordoen. Er waren toen naast het Huis met koetshuis en oran- gerie, 4 boerderijen, vele waterpar tijen met bruggen, kunstmatige heu vels met in een daarvan een ijskelder, landbouwgronden, lanen, parkbossen en tuinen. In de loop der tijd is het park kleiner geworden door nieuwe grenzen in het westen met de inrichting Nieuwenoord, in het zuidwesten de spoorlijn van Baarn naar Hilversum (1874) en in het oosten de Amsterdamsestraatweg. Zodoende is er nu een ca. 120 ha groot terrein met een landschappelijke aan leg en enkele relicten van de stijltuin (oprijlaan, delen van de gezichtslaan, de dwarslaan voor het Huis). Het geheel maakt nu een min of meer ver waarloosde indruk. Weliswaar zijn herhaaldelijk gedeelten van het park verjongd, maar doordat het onderhoud 'de laatste decennia te wensen heeft overgelaten komen veel elementen niet meer tot hun recht, zijn uitzichten dichtgegroeid, is het hakhout doorge schoten, hebben de rodondendrons zich sterk kunnen uitbreiden enz. Daardoor hebben grote delen van het park een te besloten karakter gekregen, hetgeen bij de aanleg niet de bedoeling is geweest. Bovendien zijn in de loop der tijd enkele landbouwpercelen aan de zuidrand van het landgoed met bos beplant. Enkele door het park lopende wegen zijn geasfalteerd. Herstelplan Als uitgangspunten voor het herstel van het park is gekozen voor de struc tuur, zoals die in de loop van de 19e eeuw tot stand is gekomen, hetgeen een landschappelijk park met stijltuinre- licten, is omgeven door landbouwgron den en doorsneden, „gedrage", door veel waterpartijen. Daarbij zijn aan passingen nodig aan de gewijzigde si tuatie. Van de 4 boerderijen zijn er nog 2 in bedrijf, ééri is er afgebroken en één wordt verbouwd tot dienstwoning en excursieschuur. Bovendien zijn aan passingen nodig aan het gewijzigde recreatieve gebruik. In het algemeen zullen de bezoekers op dezelfde wijze van het park moeten kunnen genieten als de vroegere bewoners. Dit betekent dat het een rustig wandelgebied moet blijven. Werner Paans, de „kasteelheer" van Groeneveld. De buitenplaats Groeneveld is vermoedelijk aan het einde van de 17e eeuw gesticht op gronden van de noordelijker gelegen ridderhofstede Drakenburg. Dit was naast Drakenstein in Lage Vuur- sche. Groeneveld zelf is nooit riddermatig geweest. De stichter van Groeneveld stamt uit het oude adellijke geslacht van de Mamuchet, dat ongeveer 400 jaar geleden in Frankrijk leefde. Marius de Mamuchet van Houdringen is waarschijnlijk in 4703 de bouwheer van Groeneveld. Dit bestond oorspronkelijk alleen uit het rechthoekige middengedeelte en de twee bouwhuizen. De beide vleu gels zijn ongeveer 50 jaar later gebouwd. De buitenplaats is vele malen van eigenaar veranderd: 1730: Arent van der Waai jen (1685- 1767) 1735: Cornelis Hasselaer (1676-1737). 1737: Mr. Pieter Cornelis Hasselaer (1720-1795). 1755: Jonker Jan Lucas van der Dussen van Groeneveld (1724-1773). 1774: Mr. Pieter Cornelis Hasselaer (1720-1795). 1787: Jonkheer Mr. Joan Huijdecoper (1796-1836). 1836: Mr. Simeon Petrus baron van Heemstra (1815-onbekend). 1873: Louis Reinier baron Taets van Amerongen (onbekend-1921). 1921: Erven Baron Taets van Ameron gen, huis bewoond door Agneta Marga- retha van Reenen (1857-1940). Huize Groeneveld te Baarn Omstreeks 400 jaar geleden leefde in Frankrijk het oude adellijke geslacht De Mamuchet. Eén der telgen uit dit geslacht Jean de Marrège et Grunerie was gehuwd met de erfvrouwe van Houdringe en hun zoon Marcus werd dus heer van Merrège Grunerie en Houdringe. Omdat hij hugenoot was wilde hij wegens de vervolging onder Lodewijk XTV het land verlaten. Hij verkocht al zijn bezittingen en vestigde zich in Nederland. Zijn zoon Andries de Ma muchet van Houdringe vestigde zich in Baarn, vermoedelijk op een hofstede genaamd Groeneveld. Hij stierf op 8 september 1684 in Baarn. Zijn zoon Marius de Mamuchet van Houdringe was in 1703 hoogstwaarschijnlijk de bouwheer van het huidige huis Groene veld, hetwelk toen nog bestond uit de beide bouwhuizen en het vierkante middengedeelte van het kasteel. Ma rius overleed in 1730 kinderloos en zijn beide erfgenamen verkochten het huis aan Arent van der Waayen, bewind hebber der Westindische Compagnie. In 1735 deed hij het landgoed over aan Cornelis Hasselaer uit het geslacht, waartoe ook de Haarlemse Kenau Sij- monsdochter had behoord. Hij kocht in hetzelfde jaar de titel en rechten van Ambachtsheer der beide Eemnessen. Zijn familiewapen werd gevormd uit een dubbele arend (die thans nog staat op drie van de vier schoorstenen van het huis) met een „hartschild" met het wapen van Eemnes. Na zijn overlijden heeft zijn zoon Pieter Cornelis in 1739 de beide ronde vleugels aan het huis laten zetten. De zoon verkocht in 1755 het huis Groene veld aan Jan Lucas van der Dussen, die zijn bezittingen rondom dit gebouw met de hofsteden Ravenstein en Wil denburg uitbreidde. Na zijn dood in 1774 ging het huis weer terug naar de vroegere eigenaar P. C. Hasselaer. In 1795 werd het landgoed verkocht aan Mr. Joan Huydecoper van Maarsse- veen. Sindsdien behoorde het kasteel tot diens nakomelingen waartoe onder ander behoorde Baron Van Heemstra. Zijn schoonzoon Baron Taets van Ame rongen werd in 1873 eigenaar. Na diens dood in 1921 bleef zijn echtgenote het kasteel bewonen en in 1941 werd het kasteel eigendom van het Staatsbos beheer. Romantisch vergezicht, gezien vanuit de achterzijde van het kasteel. In 1946 werd het kasteel verhuurd aan de heer J. L. Th. Colson, die een foto bureau had in Amsterdam. Kasteel Groeneveld werd in de eerste jaren na de oorlog een voortzetting van het kindertehuis dat Colson's moeder tij dens de oorlog in Amsterdam leidde en waar veel Joodse kinderen een overle vingskans werd geboden. Daarnaast was Colson bekend in krin gen van schrijvers, schilders en jour nalisten, die op Groeneveld vaak inspi ratie kwamen opdoen. Van het buiten goed werd dikwijls gebruik gemaakt door filmers (Jan Vrijman maakte er een film over Karei Appel) en televisie regisseurs. spaarzaam en met goed overleg be heren. Hetgeen wij nog over hebben aan schoonheid in de natuur zullen wij moeten koesteren, willen wij straks de kinderen van onze kinderen net zo laten genieten van de dingen die wij nu zien en waaraan wij een stuk vreugde beleven. Zo'n opzet eist een keuze en een beslissing. Er zullen maatregelen genomen moeten worden. Iedereen, groot, klein, jong, oud, rijk en arm heeft invloed op zo'n beslissing. De be doeling die wij hebben is mensen bewust maken van hun eigen mogelijk heden om te helpen bij die keuze. Als wij bijvoorbeeld ópreken over Groene veld als park, dan lopen hier per week duizenden mensen te wandelen. Het park is in een korte periode aangelegd. Alle bomen zijn dus praktisch even oud. Als Staatsbosbeheer geen beheer zou voeren dan zou op een bepaald moment over een aantal jaren het park instorten. Dan neem je op zo'n moment mensen iets af. Je had dat kunnen voorkomen als je op lange termijn had kunnen en willen denken. Met andere woorden: als je beheer had kunnen voeren. Daarmee wordt o.a. bedoeld het vervangen van bomen, de aanplant van nieuwe bomen. Het wordt niet door iedereen begrepen. Er zijn vooruitstre vende mensen die de beste bedoelingen met bos en natuur hebben. Toch zijn ze er naast wanneer ze de vuistregel hanteren dat er geen boom omgezaagd mag. Zo'n opvatting heeft dan te ma ken met de veel gehoorde kreet: wat wij hebben moeten wij houden. Natuur lijk moet je niet naar persoonlijk inzicht bomen om gaan hakken, of paden of wegen gaan verleggen. Soms is het echter pure noodzaak. De man die park Groeneveld als het ware geplant heeft kan natuurlijk in de toekomst hebben kunnen kijken. Hij heeft echter wel de visie gehad om het zo te maken dat wij ons er happy in voelen. Het is waarschijnlijk de heer Huydekooper geweest die de Engelse landschapsstijl er in heeft gebracht." Wij stappen in ons gesprek over van Groeneveld buiten naar Groeneveld binnen. Hoe en op welke wijze krijgen de vele intenties die Werner Paans en de zijnen voor ogen staan binnen de ge restaureerde kasteelmuren gestalte? Werner Paans: „Wij maken er hier dus geen museum van. Ook geen Panora ma Mesdag waar je binnen kunt aan schouwen wat er buiten allemaal te zien is. Wij maken hier gebruik van andere middelen. Anno 1981 stormen dagelijks de beelden op mensen af. WÜ je daarover iets aan mensen vertellen Haarlemmer van Geboorte, woonachtig in Soest, 46 jaar, beheerder van kasteel Groeneveld. Werner Paans is de naam. Een jongensachtig gezicht, slimme pret oogjes, een grijze haardos. Iedereen die belangstelling toont voor alles wat zich binnen en rond Groeneveld afspeelt heeft vandaag of krijgt straks met hem te maken. Daarom in dit artikel kennismaken met een zeer druk bezet baasje die de indruk maakt ook met kasteel Groeneveld te zijn getrouwd. Werner Paans, in ieder geval een zeer veelzijdig mens. Oordeelt U zelf. Van huis,uit grafisch ontwerper. Werkte bij een kleine Hilversumse drukkerij, kwam terecht bij de Arbeiders Pers in Amsterdam. Leerde in de hoofdstad het vak van de legendarisch geworden letterontwerper Jan H. Overbeek om vervolgens bij de VARA als art director in dienst te treden. Tien jaar lang heeft hij met veel nadruk zijn artistieke stempel gedrukt op de vormgeving van de rode omroepgids. Ontwikkelde en begeleidde tal van suksesvolle acties. Beleefde er veel arbeidsvreugde en was er geruime tijd een gelukkig mens. Van hem geen kwaad woord over de VARA. Nog altijd draagt hij zijn vroe gere werkgever een warm hart toe. Hij ging er tenslotte weg omdat urenlange vergaderingen en adminstratief werk zijn creativiteit in de weg stonden. Persoonlijke moeilijkheden speelden daarin ook een rol, maar Werner Paans is er de man niet naar om te spugen in de bron waaruit hij gedron ken heeft. Na zijn werkzaamheden in omroepland werd hij benoemd tot di recteur van een internationale school in Ommen. Werd daar „kasteelheer" van kasteel Eerde waar het onderwijs instituut permanent gevestigd was. Tijdens zijn directie vond een grondige restauratie van het kasteel plaats. Een restauratie waarbij Werner Paans be paald niet werkloos heeft toegezien. Hij was daarbij de grote stimulator en het nieuwe gezicht van kasteel Eerde is voor een belangrijk deel door hem bepaald. Ondanks al zijn aktiviteiten schonk het werk in het Oosten van het land hem niet de voldoening waarmee hij en zijn gezin konden leven. Hij miste de sfeer en aantrekkingskracht van het verenigingsleven waarvan hij in Soest voor zijn vertrek naar Ommen veel geproefd had. Was in Soest o.m. vice-voorzitter van de plaatselijke sportstichting, aktief lid en trainer van de volleybalvereniging Olympia, bouwde vele grote- en kleine dorps feestjes en had een groot aandeel in de uitwisseling Soest - Soest (West-Duits- land). Toch is zijn verblijf in Ommen indirect de oorzaak geweest dat wij Werner Paans vandaag op kasteel Groeneveld terug vinden. In Ommen zocht hij voor zijn leerlingen contact met de stichting School in Bos en Land schap. Een contact dat in een later stadium heeft geleid tot het gaan werken bij Staatsbosbeheer. Daaruit vloeide na verloop van tijd de opdracht van de ruïne Groeneveld en het daarbij behorende park iets te gaan maken. Na zijn aankomst in Baarn kreeg Werner Paans te maken met de door de heerM. G. Wagenaar Hummelinck van Staatsbosbeheer bedachte plannen om van de bouwval Groeneveld een cen trum te maken waarin getoond kon worden hoe er in bos en natuur door Staatsbosbeheer wordt gewerkt en op welke wijze wij een stuk natuur voor de toekomst kunnen behouden. Werner Paans werd de coördinator bij de uitvoering van de ontworpen plannen, en kreeg de opdracht zich nadrukkelijk met de totale restauratie bezig te houden. Op 1 mei 1979 trad hij officieel in dienst bij Staatsbosbeheer. Sinds 1 mei 1981 is hij officieel beheerder van kasteel Groeneveld. „En zo is het dus gekomen" luidt zijn conclusie. Werner Paans, de „kasteel heer" die tevens museumdirecteur is? „Geen sprake van", is zijn antwoord. Van het kasteel ben ik uitsluitend de beheerder en het woord museum willen wij duidelijk vermijden. Het woord museum heeft bij de meeste mensen toch een klank van een zekere stoffig heid, en ook een klank van bewaren van cultuurgoed. Dat laatste doen wij hier ook. Wij hebben een groot aantal mensen laten zoeken naar gereedschappen die ge bruikt zijn bij het beheren in vroeger tijden van bos en natuurterreinen. De kring Groeneveld en houtvesters uit geheel Nederland hebben daarbij goed werk gedaan. Op dat onderdeel zou je ons een museum kunnen noemen. Uiteindelijk bewaren en tonen wij hier cultuurgoed wat in vroeger eeuwen is gebruikt. Maar er is meer. Wij willen namelijk niet te veel kijken naar het verleden en hoe het allemaal gekomen is, de aandacht is er vooral op gericht naar hetgeen wij nu hebben en wat wij daarmee kunnen en moeten doen. Wat wij de mensen willen duidelijk maken is dat wij samen als het ware op een postzegel zitten. De weinige ruimte die nog over is moeten wij ontzettend

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1981 | | pagina 9