nck's Meer hobbyplezier met de -fotocamera Herfstportret- Verrassende foto's na zonsondergang Winnende wolmuts Een film van nu is straks historisch tbtf.» GAAN KOPEN... i van hoge geprijsd. 22 23 Soester Courant van woensdag 11 november 1981 23 ur, vrijdagavond 7-9 uur. jr, zaterdag van 8-5 uur, )ON 02155-12883 flE Een werkstuk groeit onder de handen van een boetseerster. Een serie foto's die het ontstaan van zo'n beeldje laten zien is één van de toepassingen van de foto grafie bij het beoefenen van een hobby. Het begint met een simpele bonk pottenbakkersklei, die op een draaischijf wordt gelegd. Handen kneden de klei tot er een ruwe vorm ontstaat. Met behulp van een spatel en ander gereedschap krijgt het beeldje zijn vorm, waarbij ook de vingers, al boetserend, hun aandeel leveren. Dan gaat het weTkstuk in de oven om te worden gebakken. Volgen met de camera Dat vorm geven aan een brok klei is een insnappend werk, waar je als boet seerder intensief mee bezig bent. Het is daarom ook zo'n boeiend motief om met de camera te volgen. Door foto's te maken van de verschillende fasen ontstaat een beeldverhaald, waarin ook de maker van het werkstuk alle aandacht krijgt. Het is -omdat er beweging m zit- ook een mooi onder werp om tv- filmen. Hobby's zijn fotogeniek Dit is één voorbeeld waaruit blijkt, dat een hobby vaak een erg dankbaar motief is om met de camera in beeld te brengen. Want het geldt evenzeer voor de aquariumhouder, die met zijn ca mera de bonte vissenwereld kan vast leggen. En voor degene, die een mini- racebaan bouwt of een modelspoor lijn. De camera zorgt er voor, dat een hobby-ist nog meer plezier kan beleven aan zijn vrijetijdsbesteding. Praktisch nut Daarnaast kunnen fotos's of films ook vaak een heel praktisch nut hebben. Verzamelaars kunnen van kostbare stukken uit hun collectie een foto maken om ze aan anderen te laten zien of om ze bij onverhoopte vermissing te gebruiken voor de verzekering. Het ruilen van voorwerpen kan door foto's schriftelijk worden voorbereid. Vóór een zelfgemaakt handwerk of schil derij de deur uitgaat, kan er een dia van gemaakt worden, zodat de maker het altijd kan blijven zien. En een heel directe toepassing van het fotografe ren van een hobby is de tuin, want foto's van bloemen en planten blijven mooi, ook als de planten zelf zijn uitgebloeid. Bij de sport Sportbeoefenaars zijn eigenlijk ook echte hobby-isten en voor hen kan de camera evenzeer van belang zijn. Om hoogtepunten van een wedstrijd vast te leggen, waarbij je ook aan foto's van televisiebeelden kunt denken. Of om zichtbare herinneringen aan toer nooien te bewaren. Of om voor alle clubgenoten een journaal te maken van bijvoorbeeld een competitie. Of om -via foto's of films- vergelijkingen te maken met de techniek van andere sporters om daardoor je eigen stijl te verbeteren. Dichtbij fotograferen Bij hobbies, waarin kleine artikelen als postzegels of een modeltrein worden gebruikt, is vaak een hulpmiddel op de camera nodig om dichtbij-opnamen te kunnen maken. Daarvoor zijn verschil lende mogelijkheden beschikbaar als een voorzetlens of tussenringen, die helpen om van heel dichtbij toch scher pe foto's te maken. En ook deze z.g. macro-fotografie kan, voor wie daar verder in thuis raakt, op zich weer uitgroeien tot een hobby. Ook veraf Dat geldt eveneens voor mensen, die langs de lijn een sportevenement met de camera willen volgen. Daar is -zeker als het om officiële wedstrijden gaat waar je als fotograaf een beperkte bewegingsvrijheid hebt- in veel geval len een telelens bij nodig. Zodat je zelfs langs de lijn de spannende momenten van dichtbij in beeld kunt brengen. Veel mogelijkheden Het met de camera volgen van een hobby of een sport... het is duidelijk, dat er vele mogelijkheden voor zijn. En wie het doet ontdekt vaak nieuwe kanten aan zo'n hobby, volgt met nog meer aandacht een sport. En beleeft al fotograferend of filmend nóg meer plezier aan zijn of haar vrijetijdsbe steding. De tweede foto is genomen ergens aan de rand van de stad waar jongens samen een dorp bou wen. Hier is een Egyptisch paviljoen in aanbouw en je kunt zien dat die pottenkijker met de ka mera nauwelijks welkom is. Ook hier een grote koncentratie op het werk, dat wordt gedaan. Er is geen spoor van poseren te merken, want het bouwen van een hut is veel belangrijker dan het maken van zo'n foto. Toch waren de jongens, toen ik ze een paar dagen later een foto kwam brengen, er wél erg blij mee. En ook dit is een vakantie-foto van een spelend kind. Maar nu heeft ons model wél wat moeite met de fotograaf; het is een erg verlegen knaapje. Ik zag hem toen ik in een afbraakbuurt wat rond keek. Ik had geluk, dat het jongetje net met z'n hoofd voor die donkere raamopening stond, waardoor-ie duidelijk met de achtergrond kon- trasteert. Soms moet je als fotograaf ook wat geluk hebben. Hoewel: wie goed op de achter grond let, ontdekt, dat z'n foto's vaak beter slagen. Zowel voor beginnende als ervaren breisters is er ook dit najaar weer een eigentijdse collectie in Zuiver Scheerwol. Met tal van truien, jurken, vesten en leuke accessoires in vier persoonlijke stijlen. Voor elk wat wil. Van geraffineerde kleuren en fijne structuren in een „nieuwe chic" tot grof gebreid com fort, fantasierlijke dessins in gewaagde kleuren maar ook folklore-invloeden in een aparte stijl. De foto's en werkbeschrijvingen van alle modellen zijn gebundeld in het „Kreatief Werkschrift", een uitgave van het wolmerk, waarin uitvoerig en duidelijk wordt uitgelegd hoe u te werk moet gaan, inclusief informatie over pendikte en wolsoort. Wie juist in deze tijd met ietsje minder naar méér kwaliteit toe wil, vindt in dit Werkschrift de inspiratie om zich „rijk" te breien. Het schrift is in de Wolspeciaalzaak te koop voor slechts 2,95. Het zachte licht en de bonte kleuren kunnen een mooie aanleiding zijn om vrienden en familieleden op de foto te zetten. Je kunt dat natuurlijk heel eenvoudig doen, tegen de achtergrond van het bonte bladerdek van de herfstbomen. Maar echt aantrekkelijk zal zo'n foto niet worden. Voor het maken van een mooi portret moeten we met iets meer inzicht te werken gaan. Een goede portretfoto wordt over het algemeen gekenmerkt door zijn een voud. Hoe eenvoudiger de beeldop- bouw en hoe beter de verschillende elementen in het beeld zijn geplaatst, hoe mooier een foto kan worden. Bij gaand portret heeft zo'n eenvoudige beeldopbouw. Een schuinstaande boom werd min of meer diagonaal in het beeld geplaatst. Enkele losse bladeren geven een herfst-idee. De achtergrond bestaat uit gekleurd boomgebladerte dat on scherp is gehouden. De jongedame heeft een éénkleurige trui aan. De scherpte ligt precies op de ogen van de dame. Omdat de fotograaf een telelens gebruikt waarvan hij het diafragma zover mogelijk open liet staan, bleef de scherptediepte zeer gering. De grote diafragmaopening maakte een relatief korte sluitertijd mogelijk. Er kon daar om de tamelijk laaggevoelige Kodaco- lor II kleurennegatieffilm worden ge bruikt waarvan de korrelstructuur zo fijn is dat daarvan niets is terug te vinden in de vergroting. Grappig, gemakkelijk te breien en winterweerwarm is deze winnende Wolmuts uit het nieuwe Wolmerk Kreatief Werkschrift. Zo breit u deze muts Materiaal: 100 g. Scheepjes Dalarna, Nomotta Folklore, Laines Anny Blatt Minisport. 4 naalden zonder kop. Maat breisteek: 16 st. en 22 nld. met nld 5 of 5% in patroonst. zijn 10 cm. breed en hoog. Toegepaste steken: Boordsteek: 2 r., 2 av. Patroonsteek: le nld. (goede kant): av. 2e nld: x 1 r„ 1 av., herh. vanaf xHerh. steeds le en 2e nld. Kabelpatroon (30 st.); le nld. (goede kant); 3 av., 24 r., 3av. 2e en alle even nld.r. boven r., av. boven av. 3e nld. 3av., x 2 st. op een hulpnld. achter het werk, 2r., de 2 st. van de hulpnld. r., 2 st. op een hulpnld. voor het werk, 2r., de 2 st. van de hulpnld. r.. herh. vanaf xnog 2 maal. eindig met 3 av. 5e nld.als le. 7e nld.3 av., x 2 st. op een hulpnld. vóór het werk, 2 r.. de 2 st. van de hulpnld. r., 2 st. op een hulpnld. achter het werk, 2 r„ de 2 st. van de hulpnld. r., herh. vanaf x eindig met 3 av. Herh. steeds le t/m 8e naald. Zet over 3 nld. 5 zonder kop verdeeld 104 st. op, sluit de toer en brei in het rond 12 cm. boordst. Brei verder in kabelpatr., echter zonder av. st. tussen de motieven. Brei bij 24 cm. totale hoogte in elke kabel 2 st. samen. Herh. nog 3 maal in elke 2ë tr. Brei de rest.*st. 2 aan 2 r. samenknip de draad ruim af en rijg hierop de st. Trek aan en hecht af. Garneer de top met een pompon. Twee dingen In die vraagstelling worden terecht twee dingen gescheiden. Het eerste is: het filmen zelf, dus het hanteren van de camera. Het antwoord op die vraag kan kort zijnfilmen- dat is het opnemen van de beelden- kan iedereen, die de gebruiks aanwijzing van de camera heeft gele zen. Zo'n filmcamera werkt auto matisch het enige dat u zelf moet doen is; door de zoeker kijken, scherp- stellen en op de knop drukken als er iets grappigs of bijzonders gebeurt. Dat is alles en het resultaat op het witte doek is perfect: soepele bewegingen, goede beelden en heldere kleuren. Wanneer de zon beneden de horizon is verdwenen kun je geen foto's meer maken...? Dit is een diep geworteld geloof dat dateert uit de tijd dat de foto grafie nog niet zo ver ontwikkeld was als zij vandaag is. Even na zonsondergang kan er een prachtige sfeer zijn, vooral wanneer de zon de lucht nog helder verlicht en de wolken donker, of soms fel gekleurd, tegen de hemel afsteken. De moderne fotografie maakt het vast leggen van deze sfeer een eenvoudige opgave. We beschikken tegenwoordig immers, dankzij de electronica, over betaalbare en zeer geavanceerde ca mera's. Maar ook de ontwikkeling van nieuwe nóg gèvoeliger types film heeft niet stil gestaan. Met de Kodak Ektachrome 400, standaard gevoeligheid van 400 ASA, kunnen we onder relatief zeer ongunstige lichtomstandigheden nog goede foto's maken. Maar ook met de tamelijk eenvoudige camera's kunnen we de sfeervolle momenten na een zonsondergang foto graferen, n.1. met een Kodacolor 400 film. De moderne fotografie stelt ons in staat vrijwel elk moment van de dag vast te leggen en te bewaren voor later. Tijd staat stil Dat geldt ook nu nog, want wie filmt speelt met de tijd zoals je dat met een stopwatch doet. De minuten en uren gaan verder, maar met dat filmpje heb je de tijd als het ware stil gezet. Die vakantie van 1981 is zichtbaar ge maakt en blijft werkelijkheid, terwijl de klok doordraait. Tot je over enkele weken of over een aantal jaren de knop weer indrukt en de tijd terugspringt. Het is dan weer vakantie 1981 en alles wat je hebt beleefd, is opnieuw zicht baar. Moeilijk werk? Wie dit leest, zal zich ongetwijfeld afvragen of het .wel allemaal zo simpel is. Natuurlijk is het leuk om nu film scènes op te nemen die later voor jezelf een grote waarde hebben. Maar is filmen niet een erg ingewikkeld werk, waar je nogal wat ervaring voor moet hebben? En hoe zit dat met het monte ren van de opnamen? Want 't is natuurlijk wel aardiger om bijvoor beeld van zo'n vakantie-verhaal een echt filmpje te maken, waar een begin en een eind aan zit. Een historische film maken is mogelijk, zegt onze filmmedewerker in bijgaand artikel. Want wie nu filmt maakt opnamen, die straks als zo'n filmster volwassen zal zijn, een „historische" waarde zullen hebben. praktische tips voor fotografen in de vorm van eenfoto-drieluik - Als er ooit een ogenblik zou komen, dat u niet meer weet wat u kunt fotograferen, pak dan de kamera en ga de straat eens op. Kijk rond waar u kinderen ziet spelen. Daar liggen de motieven als het ware voor het oprapen. Want kinderen, die aan het spelen zijn, zijn altijd fotogeniek. Deze zomer heb ik die regel in praktijk gebracht. Met de fiets er op uit en met de kamera in de aanslag. Daar is de eerste ontmoeting: een paar kinderen, die heerlijk aan het rolschaatsen zijn. Het plezier straalt van hun gezicht, hoewel al enigszins gemengd met angst, want ze zien die strook stenen in het asfalt als een gevaarlijk obstakel. Aan de fotograaf, die daar achter staat, denken ze niet eens. of een kinderverjaardag vormen waar devol materiaal, dat het bekijken waard is. Als u tijd hebt om van die verschillende scènes een plezierig lo pend filmpje te maken met een logi sche indeling en aardige overgangen, dan is dat een toegevoegde waarde. Hoe meer ervaring u daar, spelender wijs, in krijgt, hoe leuker zo'n film wordt. Historisch materiaal Het belangrijkste is: wat nu gebeurd zó vastleggen, dat u het straks nog kunt zien en eventueel kunt horen. Dat vakantiehuisje in het bos, die twee kaarsjes op de taart en dat lachende kind, die wandeling met de hond of de trouwerij van een familielid. Dat ma teriaal zorgt er voor, dat er een film ontstaat van nu, die straks voor u een grote historische waarde zal hebben omdat het gaat over uw eigen leven. Mensen, die beschikken over een filmpje uit hun jeugd of van hun gezin uit voorbije jaren weten het. Zo'n historisch filmpje is een kostelijk bezit. Als je het afdraait, herleven de dagen, dat je zelf nog klein was, je ziet je ouders zoals ze vroeger zijn geweest. Kijken naar zo'n filmpje is vaak een ontroerende ervaring waar je veel plezier aan beleeft. Steeds waardevoller Het bijzondere van zulke opnamen is ook, dat ze steeds waardevoller worden naarmate de jaren verstrijken. De herinnering wordt vager, maar de filmbeelden laten alles van tien of twintig jaar geleden nog glashelder zien. Kinderen worden volwassen en ook grote mensen worden ouder. Maar op de film blijven ze allemaal jong. Het monteren Het tweede onderdeel van een film maken is: het monteren oftewel die losse opnamen verbinden tot een boeiend geheej. Daarover hoeft u zich- hoe gek het klinkt- geen zorgen te maken. Monteren is niet verplicht- of die losse fragmenten van een vakantie

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1981 | | pagina 23