Filmen isgeluk bewaren voor later HAAL KERSTDIS SPREEKWOORDEN EN GEZEGDEN TMAAL - VROEGER EN NU Soestor Courant van woensdag 23 december 1981 21 De viering van deze oude versie van ons kerstfeest ging dan ook gepaard met het maken van lawaai, het blazen op instrumen ten (denk aan het midwinterblazen in Twente), klokken luiden en het ontsteken van lichten en vuren. Daarnaast werden er gemaskerde ommegangen gehouden zoals dat enige jaren geleden nog op Ameland gebeurde) om de geesten te bezweren. Speciaal voor de huisgeesten werden met name in Noord-Europa z.g.n. brij-offers gebracht, waarbij kommen met brij werden neergezet in huis en stal. Maar als een van de belangrijkste onder delen van het „Joelfeest" golden de offers, waarbij zwijnen aan de godin Freija werden geofferd; gevogelte aan Herda en al het eet bare wild aan Wodan. Het zwijn gold hierbij op den duur als het belangrijkste offerdier. Later bleef in veel Europese landen het slachten (dus offeren) van bepaalde dieren (varkens, bokken en stieren) bestaan om een gunstige oogst af te smeken. In ons land werden zelfs eeuwen lang op het platteland vaak katers begraven. De kater werd als vruchtbaarheidssymbool vereerd, maar kwam later in een kwade reuk als mogelijke afgezant van de duivel. Feest van het licht De Romeinen vierden op en om de 25ste december de geboortedag van het licht die de kerk later ging beschouwen als de geboortedag van Christus. Het feest van het licht wordt in Scandinavië vooral in Zweden en Noorwegen - nog steeds op 13 december gevierd (St. Lucia). De christelijke bevolking in de Germaanse landen verving het dieroffer (behalve dan de gewone slachtingen in deze tijd van het jaar) steeds meer door broodoffers. Hierbij werd aan het brood vaak de vorm van het anders te offeren dier gegeven. Vandaar ook de naam „duivekater" voor een plattelands kerstbrood in ons land, dat men de vorm van het scheenbeen van een kater had gegeven. Van oudsher werd er in december en vooral rond de Kerst veel krentenbrood gegeten. Daarnaast kende men ook de gebak- en koeksoorten in de vorm van een krans, die werd gezien als zinnebeeld van de eeuwige kringloop winter voorjaar, duisternis licht. Moeder de Gans Er'is eigenlijk niet zo erg veel bekend over de voedingsgewoonten van het gewone volk in Europa door de eeuwen heen. Maar in de loop van de negentiende eeuw begonnen zich bepaalde eetgewoonten rond de kerst wat duidelijker af te tekenen. De brood soorten veranderden van vorm en karakter, terwijl de kalkoen in de vijftiende eeuw in Europa ingeburgerd geraakt s.teeds vaker met Kertmis werd gegeten. Maar daarbij bleef ook de gans nog steeds populair. Al kregen veel plattelands bewoners door he,t jaar niet vaak de kans om gevogelte te eten, rond de kerst had men steevast een vetgemeste gans op zolder staan. Ook konijnen werden veelvuldig vet- maakt de werkelijkheid compleet: beeld en kleur, beweging en geluid zor gen voor een volmaakte weergave van wat we hebben meegemaakt. Motieven Het merkwaardige is dat bijna ieder een fotografeert en veel minder men sen filmen. Je zou verwachten dat die volmaakte manier om je geluk te be waren door het grootste aantal mensen zou worden gekozen. Als je probeert na te gaan waarom filmen minder populair is dan fotograferen dan blij ken er motieven te zijn. Filmen is moeilijk is het eerste argument, dat mensen noemen als je ze vraagt waar om ze wel foto's maken maar geen films. Dit misverstand - want dat is het! - is te wijten aan het feit, dat die vooroorlogse filmcamera's niet zo eenvoudig te bedienen waren. Maar de techniek heeft niet stilgestaan en de filmcamera van vandaag is een automaat, die eigenlijk alles zelf re gelt behalve dan het zoeken naar een onderwerp. Maar dat is niet moeilijk. Filmen is duur Dat argument is maar ten dele waar, want wie eenmaal een camera en een projector heeft aangeschaft, kan wat betreft de kosten van de films en het ontwikkelen, zoveel of zo weinig be steden als hij of zij zelf wil. Wie per jaar enkele films volschiet zal gemid deld niet veel meer geld kwijt zijn dar iemand, die bijvoorbeeld regelmatig fotografeert. Toch ontstaat er, ook als men twee of drie films per jaar ge bruikt, in de loop der jaren een film waarin alle hoogtepunten van het le ven zijn verwerkt. Als men bijvoor beeld zo de belevenissen van een kinc volgt, dan bestaat er, als dat kinc straks is opgegroeid en zo'n jaar o: vijftien is, een film van zijn of haai leven van twee volle uren, waarir alle belangrijke gebeurtenissen te zier zijn. De decembermaand heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een maand van feesten en eten, en het kerstfeest is een eetfestijn bij uitstek geworden. Waarschijnlijk moet men de traditie van het kerstfeest als eetfeest vooral zoeken in de minder welvarende eeuwen die achter ons liggen, waarin het „gewone volk" vaak grote delen van het jaar min of meer honger leed. Met name in de wintermaanden was het met de voedselvoorziening in West-Europa niet zo best gesteld. Maar als er eind november was geslacht, kon men gedurende de decembermaand de buik vol eten terwijl allerlei bijprodukten van de slacht nog langer konden worden bewaard als ze werden gerookt of ingezouten. Het slachten in november had overigens als reden, dat er vroeger tijdens de winter maanden geen of heel weinig voer voor het vee beschikbaar was. Waarschijnlijk was het in die tijd zo, dat vooral de bewoners van het arme platteland zich alleen rond de kerstdagen een echte „volle maaltijd" konden veroorloven. Hier wijst ook de naam „Dikkevretsaovend" op, die in Gelderland aan kerstavond werd gegeven. De talloze kerstgerechten, die met kastanjes (vroeger het volksvoedsel bij uitstek) worden gegeten of bereid herinneren ook aan tijden van schaarste en eenvoud. In het licht van dit alles moet men waar schijnlijk de vaak overdadige eetgewoonten met de kerstdagen zien. Wel is het zo, dat Kerstmis zich heeft ont wikkeld tot een typisch gezins- en familie feest, waarbij het gezamenlijke uitgebreide eten als een belangrijk sociaal gebeuren kan worden gezien. Joelfeest De achtergronden van onze kerstviering moeten we heel ver terugzoeken in de oude Romeinse en Germaanse culturen, terwijl ook andere volkeren als de Kelten hier hun invloed op hebben uitgeoefend. De Ger maanse volken vierden in december de „Winter zonnewende" en de talrijke winter feesten vonden hun hoogtepunt in het z.g.n. „Joelfeest" dat duurde van 24 december tot 6 januari (deze „twaalf heilige nachten" beslaan precies de'periode tot Drie koningen). Tijdens dit „Joelfeest" moest men de vruchtbaarheid over de oogst met enige nadruk afsmeken, want het mislukken van die oogst zou honger en armoede betekenen. Verder moest met allerlei rituelen de kracht van de zon, die tijdens de wintermaanden afnam, weer worden opgewekt. gemest voor het kerstdiner. De gans heeft tussen haakjes altijd wel al een belang rijke rol gespeeld op of om het kerstfeest. In tijden waarin de gans als kerstattractie nog veel populairder was dan de kalkoen, werd de kop van het geslachte dier aan de wand gespijkerd. Terwijl de ganzekop dus op het gezin neerkeek, vertelden de ouders sprookjes van Moeder de Gans. Na het eten van het kerstgebak kwam dan altijd het ganzebord op tafel. Waarom fotograferen en filmen we? Je hoeft geen psycholoog te zijn om dat te weten. Blader eens door een familie-album of bekijk op een avond een paar films van een bevriend gezin: album en films laten het geluk zien, dat een mens beleeft. Kinderen in hun spel, vakanties, een Sinterklaasavond of een dagje uit: het zijn beelden van de mooie dingen, die het leven kleur geven. Fotogra feren en filmen is: de gelukkige episoden in een mensenleven bewaren voor later. Zo compleet mogelijk Dat gebeurt vooral met de foto-came ra. Maar ook de filmcamera wordt door velen gebruikt omdat deze waar devolle elementen toevoegt aan de beelden, die de herinnering vasthou den. Een foto geeft een stilstaand beeld weer, dat meestal in kleur wordt vast gelegd en dat is op zich al een klein wonder. De film vertelt ook wat er gebeurde door de beweging te laten zien. En wie een geluidscamera heeft, De eerste schaatsles. een gebeurtenis, die nooit terugkomt in een mensenleven. Het advies van onze filmmedewerker: film zo n voorval in het leven van een kind nu en wacht niet tot later. De eetgewoonten met Kerstmis verschillen vrij sterk per land. In Nederland bestaat er eigenlijk geen echt duidelijk nationaal kerst gerecht en maakt men meestal een keus uit groot vlees, allerlei soorten wild en gevogelte. Het meest gebruikelijke Engelse kerstmenu bestaat uit kalkoen gevuld met gehakt met kastanjes (in de Verenigde Staten een broodvulling). Na afloop wordt de wel bekende plumpudding geserveerd, die met rum overgoten brandend wordt binnen gebracht (symboliek van het vuur). In Frankrijk eet men ook nog heel vaak kalkoen (met kastanjes). In dit land hoort ook een „Büche de Noël" bij Kerstmis; een kerstblok van chocolade of gebak in de vorm van een stuk boomstam en volgens het authentieke recept klaar te maken met grote hoeveelheden kastanjes. In de Scandi navische landen vindt men het varken vaak terug op de kerstdis. Zo eet men varkens vlees in Denemarken, maar ook wel gebraden gans. Deze gerechten worden dan opgediend met rode kool (symbool van het vuur), rijst met room en amandelen. In Noorwegen eet men varkensvlees in alle vormen en daarna speciaal bereide stokvis. De Zweden houden ook nog vast aan de traditie met hun gebraden ham, het in jus gedompelde brood, rijstepap en speciale kerstkoekjes. Bij die rijst in Denemarken en Zweden moeten we denken aan de rijstebrij die een basis vindt in de oude brij-offers van de Germanen. In Italië eet men rozijnenbrood, geconfijte vruchten en amandelbroodjes als dessert. Amandelen waren in vroeger eeuwen overigens een grote luxe, en werden bij ons alleen op hoogtijdagen gegeten. In Duitsland vindt men ook het varkens vlees (als „Schweinebraten") in bepaalde delen van het land terug naast het gebruike lijke wild en gevogelte. Maar bij onze oosterburen is vooral de Weihnachtsbackerei van groot belang. Er wordt overdag vaak al zoveel koek en gebak geconsumeerd, dat er voor het diner weinig ruimte meer óver lijkt te kunnen blijven. Oorspronkelijk bedoelde men: Een stuk vlees te snijden hebben of wel een maaltijd in het vooruitzicht hebben. Het gemeste kalf slachten. Betekenis: Het allerbeste voorzetten. Een bijzonder welkom persoon waarvoor het beste en kostbaarste wordt bereid. Bijbelse uitdrukking uit de gelijkenis van de verloren zoon. Met een andermans kalf ploegen. Betekenis: Men maakt gebruik van de hulp van een ander, maar wekt de schijn dat het eigen werk is. braadtijd 1 xh a 2 uur. Laat het vlees wat af koelen alvorens het wordt aangesneden. Serveren met verse groenten en gebakken krielaardappelen. Chocolademousse Chocolade, rode port, 4 eieren, klontje boter, geroosterde amandelsnippers. Smelt 100 gr. in stukken gebroken bittere chocolade in 4 eetlepels rode port op heel laag vuur. Voeg er onder goed roeren één voor één 4 eierdooiers aan toe met een klontje boter. Klop de eiwitten heel stijf en meng hier 4 eetlepels suiker door. Laat de chocoladecrème als ze mooi gebonden is iets afkpeJqn en roer er dan van het vuur af de eiwitten door. Doe de mousse over in wijde glazen én garneer met geroosterde" amandelsnippers, laten opstijven en gar neren met een toefje slagroom. Braziliaanse koffie voor 4 cocktails 1 kop koude sterke koffie, 4 eiwitten, gekneusd ijs, 4 scheuten rum, 6 eetlepels suiker. Neem 4 cocktailglazen. Bevochtig de randen met eiwit en druk deze in de suiker. Voeg alle overige ingrediënten in een cocktail shaker en shake dit alles zeer krachtig. Schenk de koffie uit in de glazen met de suikerranden. Hoewel... ook zonder mensen er op kan een sneeuwfoto goed slagen. Maar dan heb je vaak de hulp nodig van het licht, beter gezegd het tegenlicht. Omdat sneeuw en ijs zorgen voor een goede lichtspreiding kun je in de winter vaak mooie tegenlichtfoto's maken. Dit is er een voorbeeld van. Sneeuwfoto's zijn vaak wat wit en eentonig. Daarom heb ik links een donkere boom in het beeld gezet, waardoor er een duidelijk kontrast is ontstaan met die witte zonneplek op het ijs. Nog een sneeuwfoto waarin bewust is gezocht naa: kontrast. Want dat is vaak het geheim van geslaagde sneeuwfoto's: de tegenstelling tussen de sneeuw en een motief, dat de witheid van de sneeuw aksentueert. Als je zo'n donker element bovendien op de voorgrond plaatst, ontstaat er diepte in de foto en ook dat is een belangrijke faktor. Als je later, wanneer er geen sneeuw meer ligt, de foto's van zo'n wandeling bekijkt, dan ben je blij, dat je er toen met de kamera op uit bent getrokken. Een kaantje hebben (een braad je hebben). Betekenis: Een voordeeltje, buitenkansje hebben. Een gespekte beurs (een goed gelardeerde beurs). Betekenis: Goed voorzien zijn. Iets voor het mes hebben. Betekenis: Iets in het vooruitzicht hebben. Het kalfsvel volgen. Betekenis: Je ergens bij aansluiten. Dit gezegde betekende in de 16e eeuw „soldaat worden". Het kalfsvel duidt hier de trommel aan, die met een kalfsvel is bespannen en die geslagen werd bij het werven van soldaten. Een lange metworst is wel te korten. Betekenis: Een Gronings gezegde: Zelfs het grootste kapitaal gaat op als men aldoor maar uitgeeft. Veel geschreeuw en weinig wol (illustratie). Betekenis: Iemand die veel drukte maakt en weinig te zeggen heeft. Deze uitdrukking is ontleend aan de geschiedenis van Simson, waar zijn vrouw het geheim van Simson aan de bruilofts gasten verraadt. Simson in toorn ontstoken, roept uit: Indien gij niet geploegd had met mijn kalf (juister is: met mijn rund), gij zoudt mijn raadsel niet hebben uitgevonden. (In Israël werd geploegd met runderen en niet zoals bij ons met paarden.) Week het brood in de melk. Verhit een klontje boter in een koekepan en fruit hier in de ui goudgeel. Maak het gehakt aan met geweekt brood en melk, gefruite ui, rose- marijn, ei, zout en peper en meng de blokjes appel erdoor. Spreid het gehaktmengsel over de kalfsborst uit met zorg dat de randen vrij blijven. 'Rol het stuk vlees op en bind er een draad om. Wrijf de buitenzijde in met zout en peper. Laat de boter in de braadslede Lady Curzonsoep Smelt 1 eetlepel boter en fruit hierin een geraspt uitje en een Vi theelepel kerrie. Voeg een blikje heldere schildpadsoep en een eetlepel cognac toe. Roer goed door, maar laat de soep niet koken. Doe de soep in voorverwarmde kopjes en bedek met een laag niet geheel stijfgeklopte slagroom. Zet de kopjes onder de voorverwarmde gril en laat de slagroom zeer snel goudgeel kleuren. Stuif er in het midden nog wat kerrie op. Gevulde kalfsborst Ruim 1 kg. kalfsborst, 1 sneetje wittebrood zonder korst, 4 eetlepels melk, 1 ui, gesnip perd, 200 gr. varkensgehakt, 1 eetlepel rose- marijn, 1 ei, zout,.peper, 4 goudrenetten, geschild en in blokjes"gesneden, 100 gr. boter, 100 gr. ontbijtspek', iri plakjes'1 gesneden. bruin worden en leg het vlees erin. Beleg de bovenzijde met plakjes ontbijtspek en zet de braadslede in een voorverwarmde oven (175 °C of gasovenstand 3). Matig de oven na een uur braadtijd tot 150 °C of gasovenstand 2. Keer het vlees van tijd tot tijd en zorg daar bij dat de plakjes spek weer boven komen. Bedruip nu en dan met het braadvocht. 'Voeg tijdens het laatste uur braden af en toe enkele eetlepels heet water toe. Totale Als het heeft gesneeuwd, dan ben ik niet meer te houden. Dan moet ik er op uit, want zo'n witte wereld geeft bijzondere fotokansen, die je niet mag laten lopen. Daarom heb ik in deze tijd altijd een paar extra filmpjes in huis en zodra er een flinke sneeuwbui is gevallen, trekken we er met ons gezin op uit, lekker de winter in. Dit is de eerste opname: gemaakt vanaf een iets hoger standpunt. Je kunt zien dat Duschka, de hond, de witte massa niet zo geslaagd vindt. Zo'n besneeuwd bos is wel een plaatje waard, vooral als je er voor zorgt, dat er ook mensen op staan. Bomen met sneeuw zijn mooi, maar mensen en dieren zorgen voor een levendig element, dat voor het oog als rustpunt fungeert. praktische tips voor fotografen in de vorm van een foto-drieluik

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1981 | | pagina 21