„Ik ben het product van
een gereformeerde moeder
en een hervormde vader"
Ds. J. C. Greive - wijkpredikant van de Oude Kerk
Amnesty verdwijningenten-
toonstelling in bibliotheek
15 Jaar Vogel werkgroep
het Gooi e.o.
Expositie
in Hotel Groene veld
Thema-avond over
milieu - vriende li j k
scenario
„Nazi's - gibt's die noch?"
mëtvo
Bistro de Dissel
viert feest!
ƒ27,50 p.m.
Ds. Johannes
Cornelis Greive
WD-bijeenkomst
in Baarn
Kursus brandschilderen
Stijging
gasverbruik
in december
Auto niet teruggebracht
Hekel aan Duits
BESTELAUTO
HUREN?
Donderdag 18 februari in Filmhuis
Soester Courant van woensdag 17 februari 1982
Enkele weken geleden werd ds. J. C. Greive als predikant van
de hervormde wijkgemeente Soest-Zuid in de Oude Kerk beves
tigd. Dat hij ooit als legerpredikant werd bevestigd door de
voorzitter van de Vereniging voor bijstand aan dienstweige
raars is wellicht tekenend voor zijn persoonlijkheid. Met een
vraaggesprek heeft hij geen enkele moeite. Belangstellend naar
wat er gaat gebeuren wil hij er direct tegenaan. Levendig en
onbevangen praat hij graag en gemakkelijk over het werk waar
voor hij als middelbare scholier bewust gekozen heeft. Hij geeft
zelf het startschot als hij zegt: „Steekt u maar van wal".
Waarom bent u destijds theologie
gaan studeren?
Ik heb eerst HBS-B gedaan omdat ik
dierenarts wilde worden. In een preek
van ds. Piet Spruijt, een latere col
lega, zei hij dat niet iedereen een be
roep moest kiezen waarin hij veel ver
diende. En dat er te weinig theologen
waren. Toen ben ik geswitched en heb
daarna het gymnasium gedaan. Een
half jaar geleden ontmoette ik hem nog
eens ergens op een verjaardag en heb
hem toen verteld wat hij ,,op zijn ge
weten" had. Als ik twee levens had
dan zou ik ook wel dierenarts willen
zijn, want die liefde voor de natuur
is gewoon gebleven.
Geen roeping dus
Nou ja, die man had gewoon gelijk.
Ik ben nogal nuchter in die dingen.
Ik was altijd al wel geïnteresseerd in
theologie. Dat heb je als je uit een
kerkelijk meelevend gezin komt. Maar
een stude in die richting had ik nooit
overwogen.
Testen wezen wel altijd in een richting
waar ik veel met mensen zou moeten
omgaan. Ik heb er ook nooit spijt van
gehad omdat ik het één van de breed
ste vakken vind.
Op een bepaald moment
word je aangezocht om naar Soest
te komen. Wat was de reden dat u
daarop inging
Doorstroming is zowel voor een wijk
gemeente als voor een voorganger ont
zettend belangrijk. Ze raken gewend
aan je ideeën, je manier van preken
en zo langzamerhand kennen ze je
manier van doen wel. Maar je kunt
nooit meer zijn dan jezelf.
Je spreekt een bepaalde groep van
de gemeente aan en je krijgt dan toch
een zekere eenzijdigheid. Als je dan
een nieuw kerkeraadslid krijgt die je
zelf op belijdeniscatechisatie hebt ge
had, waarvan je het huwelijk hebt in
gezegend en de kinderen hebt ge
doopt, dan word je een soort opa-fi
guur. En daar pas ik voor.
Eén van de redenen om te vertrekken
was eigenlijk dat er nog gezegd kon
worden."
Het is jammer dat de vent gaat. Dit
jaar word ik 52 en ik wilde nog wel
een keer veranderen. Overigens is het
interessant era te zien dat in de her
vormde kerk je leeftijd in het voordeel
gaat werken. Er is kennelijk vraag
naar predikanten met pastorale erva
ring en voor de kerkvoogdij is het
ook interessant omdat de periode tot
aan het emeritaat nog te overzien is.
Maar wat was het aantrekkelijke
van Soest
Dat was vooral de liturgische traditie
die hier opgebouwd is met behulp van
mannen als Maarten Kooy en Jan
Jansen. In Amstelveen had ik Willem
Vogel in mijn wijk en in Utrecht heb
ik erg veel geleerd van dr. J. van der
Werf, die daar het city-pastoraat had.
In die jaren ben ik theologisch ook
heel anders gaan denken.
Ik geloof in een dialogische eredienst.
Waar dat op welke manier ook ont
breekt wordt het een one-man-show.
Ik houd daar niet van. Voor mij is
een eredienst pas goed als er allerlei
mensen een inbreng hebben. Je kunt
daar de jongeren niet bij missen. Zo
maakte ik ook eens in de zes weken
de gebeden samen met de catechi
santen. Zij moeten zich ook kunnen
herkennen in wat daar in de gebeden
verwoord wordt. Voor mij is cateche
se trouwens méér dan het bijbrengen
van leerstellingen en bepaalde visies.
Verder heb ik ds; Kloek in Leiden als
wijkpredikant meegemaakt en je weet,
wanneer je die opvolgt, dat je geen
chaos zult aantreffen.
Je hebt hier een kerk als de Oude
Kerk, een wat confessionele gemeente
als de Emmakerk, de Gereformeerde
Bond is hier vertegenwoordigd, je hebt
de charismatische groeperingen:
ik vind het een uitdaging om eens
midden in dat krachtenveld te gaan
zitten. Boeiend om daar mijn tanden
eens in te zetten. Toen ik van Soest
hoorde dat er wat betreft de samen
werking hervormd-gereformeerd, pro
testant en katholiek, met uitzondering
van de open Hof, nog maar weinig
van de grond gekomen is, dacht ik dat
hier nog een hoop te doen zou zijn.
Ik ken de moeilijkheden vanuit Am
stelveen en ik weet dat er heel wat
hobbels te nemen zijn.
En dan de Oude Kerk zelf natuurlijk.
Ik heb zelf nooit de kans'gehad om
een kerk mee te mogen bouwen. Wel
laat ik mijn catechisanten elk jaar
een ontmoetingscentrum voor de ge
meente ontwerpen. In een rooms-ka-
tholieke kerk staat het doopvont bij
de ingang van de kerk want via de
doop kom je binnen. In de Oude Kerk
is het vont tenminste nog zichtbaar,
Burg. Grothestraat 16, Soest
Dik en Marian van Wijngaarden
3 feestelijke menu's voor
Paté v. d. chef
Biefstuk Stroganoff
Exotisch fruit ijs
Mosselen in knoflook
Tongetjes a la
meunière
Dame Blanche
Uiensoep
Entrecöte 3 sausjes
Coupe vanille
Incusief
uitgebreid garnituur.
Reserveer tijdig! 02155-1 7249
maar er zijn ook kerken met een
scheerbakje aan de kansel.
Dat wordt alleen opgehangen als er
wordt gedoopt. Wat een omgang met
het sacrament van de doop! Om je
geloof te verliezen als je een beetje
gevoel voor symboliek hebt. Met die
Oude Kerk hebben we het toch wel
bijzonder getroffen. Als Ik daar sta
heb ik het gevoel dat de eeuwen op
je neerzien. Dat relativeert ook je ei
gen mening een beetje.
Wat mij in Soest ook erg aanspreekt
is de kleinschaligheid. Als je hier iets
betaalt trek ik mijn giropas en dan
zeggen ze: ,,Oh, mijnheer laat maar
zitten".
Je ziet hier fietsen staan zonder dik
ke kettingen.
Die worden dan ook prompt gejat.
Toch is het een wat ander klimaat. Het
tempo ligt hier lager. Je komt bij een
bakker en dan staan er vier mensen
voor je. Nou, dan moet je geen haast
hebben.
Je hoort ze met elkaar praten: „Hé,
hoe is 't met je dochter?". Ik vind
het leuk om dat weer eens mee te
maken. Hier leven nog dingen die we
in Amsterdam al kwijt zijn. Gezin
nen die als geheel naar de kerk gaan
bijvoorbeeld. Dan denk ik, hé dat
bestaat nog. Ik ben zo gewend aan een
kerk die totaal een randverschijnsel
aan het worden is en ik heb het idee
dat dat hier nog iets anders ligt.
Hoe denkt u over de samenwerking
hervormd-gereformeerd
Als er twee kerken zijn die tot dezelf
de bedding behoren dan zijn dat toch
wel deze twee. Nou ben ik zelf het pro
duct van een gereformeerde moeder
en een hervormde vader. In mijn
jeugd ging ik de ene zondag met mijn
moeder en de volgende zondag met
mijn vader mee. Later heb ik in Am
stelveen ook ontzettend veel in ge
reformeerde kerken gepreekt. Ik vind
dat nauwelijks een discussiepunt en
ik ben ook niet opgezadeld met dat
soort wantrouwen van; „Pas op voor
die gereformeerden, want ze hebben
streken en ze domineren zo". Ik ken
ze van haver tot gort, ik heb er wat
van in mijn bloed. Als we het winter
werk gaan opzetten hoop ik toch wel
dat zoiets ook gemeenschappelijk kan,
zo niet dit jaar dan toch het volgende.
Waar het maar enigszins mogelijk is
moet je de zaken gezamenlijk aanpak
ken. Het leuke van de gereformeerde
kerk is dat men daar toch probeert
wervend bezig te zijn. Dan komt de
gereformeerde tot de ontdekking dat
de hervormden de buitenkerkelijken
gewoon in hun kaartsysteem hebben
zitten.
Wij hoeven niet op zoèk te gaan naar
de randkerkelijken, want die hebben
we bij duizenden. Van gereformeerde
zijde kan men de ruimte in de Kerk
ontdekken, terwijl wij heel wat zouden
kunnen opsteken van de betrokkenheid
van de leden op hun eigen geloofs
gemeenschap. Je hebt elkaar zó hard
nodig. Bij de gereformeerde kerk gaat
ook alles via de basis. Als je daar
preekt dan verbaas je je over de brief
jes die vlak voor de dienst van aller
lei werkgroepen om je oren vliegen
zonder dat ze soms van eikaars ac
tiviteiten op de hoogte zijn. Het gaat
in de samenwerking toch ook helemaal
niet meer om theologische verschillen,
hoewel een deel van de gereformeer
de kerk er nog steeds op uit is om
vooral de zuiverheid van de leer te
bewaken. Dat is hun goed recht, maar
in mijn wijk woonde naast Kuitèrt de
bekende Vollenhoven van de wijsbe
geerte der wetsidee. Nou, die hebben
weinig méér met elkaar gemeen dan
dat ze beiden lid zijn van de gerefor
meerde kerk. Zij vertegenwoordigen
elk voor zich bepaalde vleugels in
de kerk.
Wat die gescheidenheid betreft heb ik
er ook nogal wat moeite mee dat de
hervormde synode en de gereformeer
de synode straks samen het 100-jarig
bestaan gaan vieren. Eigenlijk zou die
datum niet mogen gebeuren en zou
Geboren 23-3-30 in Harderwijk. Va
der beroepsmilitair: Hoofdopzich
ter van Fortificatie der Genie. In
1934 naar Leiden verhuisd, deed
daarH.B.S.-B.
Om theologie te kunnen studeren
deed hij in 1951 en 1952 Staats
examen Gymnasium (via „Ruim
zicht" in Doetinchem) en studeerde
in Leiden (Banning, Miskotte e.a.).
Zijn leervicaris bracht hij door als
ongeschoold arbeider op de Hoog
ovens, handlanger in ploegendienst
op de Breedbandwalserij en de oxy-
staalfabriek. In 1959 legerpredikant
te Bergen op Zoom, op 15 mei 1960
bevestigd als predikant voor buiten
gewone werkzaamheden aldaar.
In 1961 predikant van de Herv. Ge
meente te Woensdrecht, Ossen-
drecht, Huibergen en Putte (de
Z.W.hoek van Brabant). In 1965
predikant te Utrecht-Noord (Ma-
riëndaal) en Zuilen, een industrie/
arbeiderswijk Demka/Werkspoor/
Rolmy.
In 1971 predikant te Amstelveen-
Buitenveldert in de Kruiskerkge
meente met een totaal andere so
ciale laag: wetenschappers en
hooggeschoolde technici, de staf
van de Vrije Universiteit en de
U.V.A., Fokker, Schiphol en de
KLM, hoofdkantoren van grote in
ternationals en de Bankwereld.
Sinds 31 januari 1982 predikant van
de Herv. wijkgemeente „De Oude
Kerk" te Soest.
Het echtpaar Greive is één zoon
Diederik, rijk. Hij wordt 21 jaar,
studeert na zijn Gymnasium nu
Rechten aan de V.U.
Een airdale-terrier heeft altijd deel
uitgemaakt van het gezin.
Ook hij bevindt zich op de Barto-
lottilaan 39 zeer wel.
je beschaamd een verootmoedigings-
dienst moeten houden omdat we elkaar
-in een eeuw tijd nog niet konden be
reiken.
Zelf gaf u zojuist een plaatje van
modaliteiten in de hervormde kerk
van Soest. Heeft u er bezwaar tegen
als we op uw voorhoofd ook maar met
een een etiket plakken
Ja, eh... ik weet niet waaronder ik te
rubriceren zou zijn. Ik denk de midden-
orthodoxie, maar ik heb toch ook dui
delijk waardering voor de theologisch
wat linksere figuren.
In mijn pastoraat heb ik minder moei
te met figuren die vol met vragen
zitten dan met mensen die zo heel
zeker van hun zaak zijn. Met het ouder
worden leer je toch je standpunten re
lativeren, zou ik zeggen. Han Lam-
mers heeft eens gezegd dat God onze
dogmatiek leest zoals wij Tom Poes.
Deze spreuk zou elke dominee boven
zijn bureau moeten hangen.
Het predikantschap heeft vele aspec
ten. U noemt het zelf één van demeest
brede vakken. Tot welk deelgebied
voelt u zich het sterkst aangetrokken?
Ik catechiseer graag en heb dat in
Amstelveen ook voor verstandelijk
gehandicapten gedaan. Dat was trou
wens het moeilijkste afscheid. Ze be
grepen er natuurlijk hééélemaal niks
van dat ik wegging. Het ging toch goed
zo?
Waar was ik? Oh ja, ik heb toch wel
duidelijk gekozen voor het pastorale
werk. Ik doe graag huisbezoeken, en
ik ben vrij direct, en leg kennelijk
sterke pastorale bindingen.
Ik preek graag en vind preken maken
echt plezierig werk. Al zo'n 15 jaar
doe ik mee met een exegese-club in
Utrecht. We komen als hervormden,
gereformeerden en rooms-katholieken
maandelijks bij elkaar en maken dan
voor vier weken preekschetsen. Dat
zou ik niet meer kunnen missen. Je
leert van elkaar en je vult elkaar aan.
Op (Ie kansel ben ik bezig met uitleg
en prediking.
Verkondiging? Ik vind dat nogal pre
tentieus. Soms wordt het dat wel en
soms niet.
Het blijft op eieren lopen. Verder ben
ik sterk geïnteresseerd in het diako-
naat.
In Amstelveen zijn we bezig met de
opvang van vluchtelingen uit Eritrea,
waar een volkerenmoord plaats vindt.
Maar zo veraf hoef je niet te gaan.
In je eigen omgeving ligt er nog zo
verschrikkelijk veel werk als je pro
beert met de ogen van Jezus te kijken.
Ik denk ook aan de vele Turken hier
in Soest en met name aan de tweede
generatie die in twee werelden op
groeit. We mogen ze niet los laten.
U bent legerpredikant geweest. Waar
over heeft u gepreekt op de zondag
na de Vredesmars op2l november?
Dat zou ik moeten opzoeken, maar in
ieder geval heb ik me gehouden aan
de stof voor het kerkelijk jaar. Ik
houd niet van een alternatief kerkelijk
jaar. In dat rooster kun je toch wel
vervlechten wat er aan de orde is.
Daarbij kunnen de gebeden ook een be
langrijke rol spelen.
Heeft u het niet in uw preken ver
werkt?
Jawel, jazeker wel. Ook vóór die da
tum al. Er is in de kerk bekend ge
maakt dat, wie dat wilde, kon starten
vanuit de Kruiskerk. Als zulke dingen
maar niet partijgebonden aan de
orde gesteld worden. Persoonlijk wil
ik best kleur bekennen als dat van me
gevraagd wordt, maar mijn politieke
mening doet op een kansel niet ter za
ke. Wel zal de kerk de grote politie
ke vragen aan de orde moeten stellen.
Je hebt als kerk toch een soort open
brekende functie. Het unieke van de
kerk is de belangeloze interesse in
mensen waardoor ze bepaalde zaken
kan aansnijden. Ik ben ook sterk tegen
polariserende tendenzen. Je. moet het
kunnen hebben dat een deel van de ge
meente wil meewandelen met de Vre
desmars en een ander deel niet.
In de kerk kan dan gerust meegedeeld
worden dat, voor wie mee wil, de bus
zo en zo laat vertrekt. Die anderen
moet je ook niet dwingen om in die
bus te stappen. Laten we toch in 's he
melsnaam elkaar daarvoor de ruimte
geven.
Heeft u ook hobbies? Wat doet u
in uw vrije tijd?
Ik heb altijd een cultureel abonnement
gehad. Mijn vrouw en ik houden veel
van theater, ballet, toneel en natuur
lijk cabaret. Ook Robert Long en Leen
Jongewaard heb ik altijd bewust ge
volgd. Met films ligt dat net zo. Neem
nou „The life of Brian" van Monty
Pyton, een film die eigenlijk een per
siflage is op het ieven van Jezus. Je
moet het geestelijk klimaat waarin
je Gemeente hebt te zijn goed kennen.
Je kunt je daar wild aan ergeren,
maar ik vind dat christenen meestal
veel te lange tenen hebben. Zelf hebben
ze heel harde oordelen over de me
ningen van anderen, maar o wee als
iemand een vinger naar hen uitsteekt.
Ze begrijpen niet dat de kerk een
vreemd verschijnsel in de wereld is
en dat die haaks staat op de denk
trant van deze tijd. Door zo te rea
geren geef je aanstoot. In het algemeen
vind ik dat christenen weinig incasse
ringsvermogen hebben.
Wij lopen de Heer op die manier vaak
voor de voeten. Het Koninkrijk Gods
komt ondanks ons en als zodanig hoef
je als kerk niet een actieprogramma
uit te voeren. Kijk, er móet helemaal
niks. Pas als je dat door hebt, als je
zonder kramp kunt zeggen dat de toe
komst niet van jou afhangt, dan pas
word je gemotiveerd om in die richting
mee te duwen.
Echte hobbies dus niet zo zeer?
Ik probeer wat Nederlandse litera
tuur bij te houden zoals mijn vrouw
dat met de engelse literatuur doet
en ben een concertliefhebber. Verder
heb ik de gewoonte om, als de cate
chisaties voorbij zijn, maandenlang el
ke dag een uur door het bos te fiet
sen. Kompleet met trimpak, hoor.
Als u zelf antwoord zou mogen geven
op de vraag van een lid uit uw ge
meente: Wie is eigenlijk ds. Greive?
Hoe zou u dat formuleren
Een gecompliceerd'persoon. Opgewekt
en optimistisch van aard. Ik zit zelden
of eigenlijk nooit in de put en ik heb
de naam dat ik mensen wat enthou
siast kan maken. Eigenlijk hoop ik een
heel gewone loopjongen van de Heer
te zijn.
Weet je, ik denk helemaal niet ambte
lijk. Hoe meer het ambt uitsteekt, hoe
minder de gemeente aan bod komt. Ik
zie een predikant eigenlijk als een vrij
gestelde ouderling.
Gerard Paul.
Ds. J. Greive
Foto: Herman van Dam
Overgenomen uit de INFORMATIE
KRANT van de Hervormde Wijk
gemeente Kruiskerk te Amstelveen.
Toen mijn vrouw en ik op een Ge
meenteavond in Soest kennis kwa
men maken, heb ik tegen die Ge
meente gezegd: „U probeert mij
te verleiden tot partnerruil, want de
band voorganger-wijkgemeente
is een soort huwelijksband". Het
vertrek valt ons niet licht. We heb
ben veel samen doorgemaakt, in
stand gehouden, doorgegeven en
opgebouwd. U, als christengeloofs
gemeenschap heeft ons enorm veel
gegeven. Vertrouwen en genegen
heid moeten groeien, dat is tussen
ons gebeurd.
In hoogtepunten en in dieptepunten
hebben wij geprobeerd bij elkaar
te zijn en naast elkaar te staan,
we hebben samen gezongen, ge
vierd, gejankt, gepraat, vergaderd,
gek gedaan en soms in de clinch
gelegen. Ik realiseer me heel wel
dat sommigen mij niet zullen mis
sen maar naar een andere domi
nee van een andere snit en inhoud
uitzien. Niemand kan meer dan
zichzelf zijn.
Ds. Hans Greive.
Tot zaterdag 27 februari aanstaande
is in de Openbare Bibliotheek, Alb.
Cuyplaan 202 een kleine „Verdwijnin
gen" tentoonstelling van de plaatse
lijke Amnesty-groep te zien, tijdens
de openingsuren van de bibliotheek.
Reeds enige tijd voert Amnesty Inter
national een wereldwijde kampanje te
gen het spoorloos „verdwijnen" van
gevangenen.
De organisatie spreekt van „verdwij
ning" als iemand is ontvoerd door
of met instemming van de overheid.
Als familieleden en anderen er niet in
slagen het lot en de verblijfplaats
van de „verdwenen" persoon te ach
terhalen en als de overheid ontkent
In restaurant Astoria aan de Laan
straat 6 te Baarn organiseert de af
deling Baarn van de VVD, met het oog
op de statenverkiezingen, op dinsdag
16 maart een openbare ledenvergade
ring.
Mevrouw mr. E. Korthuis-Elion uit
Soest en de heer drs. H. Hietink uit
Baarn zullen die avond spreken over
zaken die de regio betreffen. De bijeen
komst begint om 20.30 uur en is voor
iedereen toegankelijk.
dat deze gevangen zit en er verder
zich ook niet mee wil bemoeien.
De tentoonstelling geeft hierover meer
informatie en geeft tevens aan hoe een
ieder, ook niet-Amnesty-leden hier
aan kan meewerken.
Bij de tentoonstelling is uitgebreid
informatiemateriaal neergelegd, dat
gratis kan worden meegenomen.
Nadere informatie verstrekt het sekre-
tariaat van de werkgroep: Draailier
23, Soest tel. 17001.
De Baarnsche glazenierster Augusta
Pfann die tevens als docente bij het
kreativiteits centrum „het Gock" in
Hilversum werkzaam is, start eind
februari begin maart in haar eigen
atelier weer opnieuw, wegens enorme
belangstelling, met kursussen: brand
schilderen op glas, glas smelten, etsen,
en lampen maken volgens de bekende
Tiffany methode.
Nieuw zijn ook de kinderkursussen op
de woensdagmiddag voor de leeftijds
groep van 9 t/m. 14 jaar. De kinderen
worden dan heerlijk bezig gehouden
met kleurtjes, tevens ook boetseren.
Dit alles van 14.00 tot 16.30 uur.
Inlichtingen: Atelier voor glassier
kunst A. Pfann, tel. 02154-16776.
De Vogel werkgroep het Gooi en om
streken viert deze maand haar vijftien
jarig bestaan. Op 1 februari 1967 is de
werkgroep opgericht. Dat er veel be
langstelling voor de aktiviteiten van
deze vereniging is blijkt wei uit het
grote aantal leden, ruim vierhonderd.
Meer dan duizend personen hebben de
afgelopen jaren met de Vogelwerk
groep kennis gemaakt via een Vogel-
herkenningscursus.
Allerlei andere regelmatige aktivitei
ten zijn de tellingen van roofvogels,
De gasinkoop in de maand december
bedroeg U.766.783 m3. Ten opzichte
van december 1980 was dat een stij
ging van 16 procent (1.626.820 m3). In
december 1980 was de gasinkoop
10.139.963 m3 en in december 1979
8.885.329 m3.
De totale gasinkoop vorig jaar was
68.168.015 m3. Ten opzichte van 1980
was dat een daling van 5,5 procent,
toen de gasinkoop 72.106.612 m3 be
droeg. In 1979 was dat 77.361.105 m3.
Het aantal gasverbruikers steeg in de
maand december van 13.887 naar
13.902.
De verhuur van warmwaterinstalia-
ties daalde in december van 6.538 naar
6.527.
Het aantal c.a.i.-aansluitingen steeg
vergeleken met de maand november
in december van 10.116 naar 10.602.
broedvogels, knobbelzwanen en sinds
kort bosuilen. Eenmaal per maand is
er ook een lezing, uiteraard over vo
gels.
Ter gelegenheid van de viering van het
derde lustrum is er een grote tentoon
stelling opgebouw. Deze is opgesteld in
een van de zalen van Kasteel Groene-
veld bij Baarn. Men krijgt hierdoor een
goede indruk van het vele werk van de
Vogelwerkgroep en van enkele vogel
zaken in de natuur.
De tentoonstelling is open op:
zaterdag 27 en zondag 28 februari a.s.
van 10.00 - 17.00 uur en
zaterdag 6 en zondag 7 maart eveneens
van 10.00 - 17.00 uur.
Qp 27 en 28 februari worden er door de
Vogelwerkgroep ook excursies ge
organiseerd. Vertrek bij het kasteel op
beide dagen om 10..30 en 14.30 uur.
Zaterdagavond 27 februari is er tevens
een speciale uilenexcursie. Vertrek
hiervan is 20.30 uur, eveneens vanaf
het kasteel.
De Vogel werkgroep het Gooi en om
streken nodigt een ieder uit haar ten
toonstelling te bezoeken of een excur
sie mee te maken. Nadere inlichtin
gen: J. Harder, Meteorenstraat 45,
1223 ER Hilversum, tel. 035-852842. J.
Hardon, Dotterbloemlaan 39, 3742 ED
Baarn. tel. 02154-18804. H. de Soete, G.
v. Amstelstraat 410, 1216 CC Hilver
sum. tel. 035-10834.
Een garagehouder te Soesterberg deed
aangifte van verduistering van een
personenauto. Een aspirant-koper
kreeg het voertuig mee voor een proef
rit, maar bracht het niet meer terug.
Foto: Herman van Dam
A.s. zaterdag wordt in Hotel Groeneveld aan de Amsterdamsestraatweg te
Baarn een expositie geopend van werken van wijlen Gerard Volkers. Volkers
overleed ruim zestien jaar geleden en hij liet tal van prachtige schilderijen
en tekeningen na. Een honderd daarvan worden nu voor het eerst tentoonge
steld.
Volkers kreeg geen academische opleiding; hij is een natuurtalent dat bege
leid en gevormd werd door ondermeer de engelse kunstenaar Jim Frater en
Cuno van der Steene uit Baarn.
Magnifiek zijn zijn landschappen, o.m. van de Soestereng, portretten en schet
sen waarvan een groot deel tot en met half april te bewonderen valt in Hotel
Groeneveld. De hierbij geplaatste foto is gemaakt van Volkers' schilderij van
de Muurhuizen te Amersfoort.
Op woensdagavond 3 maart a.s. orga
niseert de Themagroep Artishock een
thema-avond in het Artishockgebouw,
Steenhof fstraat 46 in Soest, over het
alternatieve energiescenario van het
Centrum voor Energiebesparing. Dit
Centrum, opgericht door de gezamen
lijke milieubeweging heeft een ener
giescenario opgesteld tegen de achter
grond van de economomische crisis.
De opstellers, de ingenieurs Becht en
Potma, gaan er in hun visie van uit dat
deze crisis veroorzaakt wordt door de
schaarste aan grondstoffen.
In hun redenering levert het milieu alle
grondstoffen voor economische bedrij
vigheid, en dat houdt in dat de econo
mie niet kan draaien zonder het milieu.
De sóhaarste aan grondstoften is blij
vend en zal daarom als fundamenteel
probleem blijven bestaan. Daarnaast
is er een gigantisch aanbod van ar
beidskrachten in de wereld. Wat ligt er
meer voor de hand dan dat de overheid
een verschuiving aanbrengt en aan
stuurt op zinnige, mensgebonden akti
viteiten.
Omdat zij de Duitse taal niet prettig in
het gehoor vinden liggen mishandelden
twee bezoekers aan een bar te Soester
berg een uit Duitsland afkomstige
klant. Hij hield er een hoofdwond aan
over, die verbonden werd in het zieken
huis De Lichtenberg te Amersfoort.
Daarna werd de politie van het voorval
in kennis gesteld. Naar de klappen-
uitdelers wordt nog uitgekeken.
De avond, die om 20.00 uur begint zal
worden ingeleid door Wim Hafkamp,
econometrist en medewerker aan de
Gemeentelijke Universiteit van Am
sterdam. Vanuit zijn vakrichting zal
Wim Hafkamp dit alternatieve ener-
gie-beleid belichten en voorzien van
enkele kritische kanttekeningen. Op
deze wijze hoopt de Themagroep op
plaatselijk niveau een bijdrage te
leveren aan de brede maatschappe
lijke discussie.
VANAF f 40,PER DAG
OH155-1 32 27
KONINGSWEG 14 SOEST
In de laatste jaren is in de Bonds
republiek en in andere Europese lan
den een hevige discussie ontstaan over
het gevaar van rechts-radicale en neo-
nazistische groeperingen. De aanlei
ding hiertoe waren talrijke bijeen
komsten van extreem-rechtse groepen,
neo-nazistische akties van onder meer
soldaten in het leger (symbolische jo
denverbranding) en een stortvloed van
publicaties en films, die de tijd van
het Derde Rijk verheerlijken of erg
onkritisch benaderen.
De film laat zien hoe ernstig deze
verschijnselen te nemen zijn. Geduren
de een jaar filmde Leinweber en zijn
team extreem-rechtse en neo-nazis-
tische aktiviteiten. Hij was in staat
talrijke optochten, heldenvereringen
en propaganuttoijeenKomsten ie fil
men. De film toont ook hoe slecht de
politici het probleem inschatten, als
ze het afdoen als een generatiecon
flict.
Bij vrijwel iedere aktie van de neo
nazi's funktioneert de politie als be
schermengel van deze groepen. We
zien het in de film, hoe de politie
leiding met de fascisten spreekt over
de taktiek van terugtrekken en hoe
videokamera's en waterkanonnen te
gen de demokratische tegendemon-
stranten worden aangewend.
Daarvoor, i.v.m. de lengte van 60 mi
nuten, de 18 minuten durende bittere
satire op de neo-nazi's: „Machorka
Muff".
Aanvang 21.00 uur. Entree 4,50/
CJP 3,50.