ÊtMÊÈ
FILMS ONTHOUDEN WAT MENSEN VERGETEN
TIPS VOOR
SMALFIIMERS
DRAAI EENS EEN
HOOFDFILM
DE MICROFOON OP DE CAMERA
MONTAGE VAN GELUIDSFILMS
BEELD IN GEUIID "AUTOMATISCH"
FOTUTECHMK
MONTEREN VAN DE FILM MET WITTE
HANDSCHOENEN
EEN FILMZO.v.
Een goeie filmzon, die absoluut vei
lig is, behoeft niet zo bar veel te
kosten voor f 135,-- hebt u een Kai-
ser Filmzon type 303 S.S. Er zijn
filmzonnen met een speciale koel-
ventilator, die beslist geen motor
geruis veroorzaken. Zelfs een pasbe-
gonnen geluidsfilmer kan begrijpen
waarom dat belangrijk is. Wij willen
wel de baby horen, maar niet de
koel motor.
U ziet ze vaak, de geluidscamera
met een "microfoon op een steel"
bovenop het toestel. Waarom is
dat? Wel, deze telescoopmicrofoons
nemen alleen het geluid op, dat
recht van voren komt. Ze zijn zoals
men dat noemt "richtinggevoelig".
Wat zichtbaar is in de zoeker, wordt
ook hoorbaar, maar wat opzij van
de camera is, hoort men niet. Ze
zijn los leverbaar bij uw toestel. Be
halve de betere gevoeligheid van de
microfoon, is er ook het nut van de
hanteerbaarheid. U hebt immers uw
handen vrij bij het filmen?
GELUID ACHTERAF TOEVOE
GEN.
Wat een heleboel mensen niet we
ten is, dat er in een geluidsfilmca
mera ook gewone, dus geluidloze
films gestopt kunnen worden. Dan
neemt u geen geluid op. U kunt
daar later wel geluid aan toevoegen.
We laten de film dan, na eventuele
montage voorzien van een magne
tisch randspoor. Dat verzorgt uw
fotohandelaar wel. Op dat magne
tisch randspoor kunt u, met behulp
van een geluidsprojektor, muziek
inspelen of een gesproken tekst toe
voegen. We noemen dat na-synchro
nisatie. Het is ook vrij eenvoudig
om bepaalde geluidseffecten bij uw
vakantie film te maken. Geluid van
de branding aan het strand, of vo
gelgeluiden bij bosscene's b.v. U
vindt in de goede fotozaken en mu
ziekwinkels grammofoonplaten
waarop al deze bekende geluiden
kant en klaar staan. We sluiten de
platenspeler aan op de projektor en
spelen de gewenste geluiden over,
op het magneetspoor van de film.
Met een geluidsprojektor kunt u
ook films vertonen die al in de
bioscoop zijn geweest. Bekende
films als b.v. Starwars, Bridge on
the river Kwai" en anderen, zijn
gewoon te koop bij fotozaken, des
gewenst met Nederlandse onderti
tels. Uw projektor moet dan draai
en met 24 beelden per seconde.
Kinderfeesten kunt u opluisteren
met filmpjes van Charlie Chaplin of
Donald Duck, ze zijn vaak te huur
bij uw fotowinkel.
Als u eens beweegt, dan zeer, zeer
kalm! Nooit heen en terug bewe
gen, dat heet tuinspuiten.
Gebruik een zoomlens niet als
"filmpomp" dus om er steeds mee
in en uit te zoomen. Het effect ver
veelt snel en maakt de kijkers draai
erig.
Zoom wel "in" op een leuk detail
en film in die stand dan nog enkele
seconden door, zodat de kijker dat
motief ook goed kan opnemen.
SCHERP STELLEN.
Scherpstellen is een belangrijke
zaak. Filmscene's die wazig zijn be
derven het plezier. Handel als vaste
regel zo:
Daarvoor dienen speciale filmvie
wers, waarop een geluidsaftaster
wordt geplaatst of viewers waarin
een geluidskopje en versterker is
gebouwd.
Met een oortelefoon of luidspreker
wordt het geluid op de film dan
hoorbaar gemaakt.
Daarbij letten wij er op, dat we in
feite knippen bij de geluidskop (van
de viewer) en niet "op het beeld".
Speciale tape dient om de filmein
den weer aan elkaar te lassen. Deze
tape laat het geluidsspoor vrij, zo
dat dit onverminderd hoorbaar
blijft.
Maak stilstaande onderwerpen, als
kerktorens, monumenten en stand
beelden nooit te lang, neem er
hooguit 2-4 seconden voor.
Op bijgaand plaatje ziet u een aardi
ge dame een geluidsfilmcamera han
teren. Het is de Sankyo XL-210 Su-
pertronic. Klinkt erg technisch,
maar is een camera die iedereen,
ook de prille beginneling, zonder
meer kan hanteren. Het geluid re
gelt de camera zelf en zorgt dat dit
steeds de juiste sterkte heeft. De
scherpte behoeft niet te worden in
gesteld, want dit is een fixfocusca-
mera. Men kan er wel mee zoomen,
een erg plat en handig toestel.
Lichtjes in de zoeker vertellen of al
les goed gaat. Dit toestel kost onge
veer f 500, -.
MAAK UW FILMS SCHOON.
Films moeten van tijd tot tijd
worden gereinigd. Dat doen wij
met goede filmcleaner. Het gaat
erg eenvoudig. Bevochtig een
zacht stukje zeemleer met een
paar druppels filmcleaner en sla dat
om de film, die u op de viewer zet.
Draai nu de filmspoel langzaam
rond, zodat de film van de volle
op de lege spoel wordt gewonden.
De film volstrekt droog op de op-
wikkelspoel komen. Gebruik dus
niet al teveel cleaner, anders gaat
uw film bol staan en u kurrt nooit
meer scherp projekteren.
WAT IS NU XL?
Op veel filmcamera's komt de terrrf
XL voor. Wat houdt dat nu in? Het
betekent letterlijk eXisting Light.
een engelse term die staat voor "be
staand licht". Letterlijk is he^ dus,
filmen met het licht dat aanwezig
is. Met zulke camera's kan men ook
filmen zonder filmzon, maar er
moet wel een hooggevoelige film in
het toestel. Die film heeft ook een
hoog cijfer, n.l. 160 AS een aandui
ding van de gevoeligheid. De XL ca
mera heeft een speciale sluiter, die
meer licht (ca. 30-40% meer licht
doorlaat dan de gewone filmcame
ra. Bovendien is de lens ook licht
sterker, er kan meer licht doorheen.
De normale lens is b.v. f 1.8 de XL
camera b.v. f 7.2.
AUTO FOCUS?
Wie overigens altijd scherpe beelden
wil hebben, zonder dat men zelf
iets doet, kan ook een camera ko
pen die dat scherpstellen zelf, elec-
tronisch, regelt. Op bijgaande foto
ziet u zo'n apparaat, de Sankyo AF
FIX FOCUS.
Nog een methode die de camerafa
brikanten hebben bedacht om pro
bleemloos te filmen is het z.g. Fix
Focussysteem. De lens kan en hoeft
dan niet te worden ingesteld op een
bepaalde afstand. Als men maar op
ca. 1.50 (binnen 1.80) meter van
het onderwerp blijft, is alles steeds
scherp.
Wie pas begint met filmen, denkt
vaak nog teveel in fototermen. Dat
maakt dat de opnamen te kort wor
den. De beeldjes flitsen over het
doek en ze zijn weg voor men er erg
in heeft.
Neem daarom als goede gewoonte
aan, om tijdens het filmen rustig te
tellen. Als u zegt "een en twintig -
twee en twintig" is er ca 2 volle se
conden gefilmd. U hebt dan onge
veer een maatstaf voor de scene-
lengte.
Maak levendige scene's b.v. sportop-
namen, spelende kinderen, markt-
scene's enz. gerust wat langer b.v.
8-10 seconden.
Neem de onderwerpen in het alge
meen op met een stilgehouden ca
mera. Het beruchte zwaaien met
het toestel geeft ernstige onscherpte
enonrustige filmbeelden.
Hoe snel een mens vergeet, blijkt als men oude films bekijkt, die vijf of
tien jaar geleden zijn opgenomen. Kleine details lekken uit het geheugen
weg, zo lijkt het.
Maar de moderne camera vergeet niets, als het maar wordt gefilmd. De tijd
dat filmen een technische en dure zaak was, is definitief voorbij. De came
ra regelt volautomatisch, zowel de belichting als de geluidsopname, desge
wenst ook de scherpte.
Daarbij komt dat de filmuitrusting tegenwoordig betaalbaar is. Voor een
bedrag van ongeveer f 1500,- heeft men af een complete uitrusting voor
het filmen met geluid. De eerste kreten van baby, het zachte geluid van de
jonge poes en het gebrul van motoren bij de TT-races wordt feilloos vast
gelegd, tegelijk met het beeld.
Een foto is een "moment" uit de tijd. Een film is het complete verhaal van
alle goede dingen van het leven, de vakantie, de geboorte na nieuw leven,
het jubileum, de trouwpartij. De camera loopt en de tijd staat stil, is een
goede omschrijving van het medium film. Een medium dat nu in het bereik
van vele tienduizenden landgenoten is gekomen.
1. Draai de zoomlens in de tele-
stand, zodat het motief dichtbij -
dus groot in de zoeker komt,
2. Draai nu aan het voorste lens-
deel, waarop cijfers staan die de
afstanden aangeven, tot het
beeld scherp, in het midden van
uw zoeker wordt.
3. Draai nu de zoomlens (achter
stuk) even terug en ga filmen.
Als u nu gaat inzoomen (bepaald
motief groter laten worden door
het bewegen van de zoomlens) blijft
alles scherp tot aan het eind van de
zoombeweging.
Geluidsfilms, opgenomen met de
geluidscamera, kunnen wel degelijk
gemonteerd worden.
Daarbij moeten wij er wel om den
ken, dat de film zodanig wordt ge
plakt, dat de gesproken tekst,
woordjes van uw baby niet wordt
weggeknipt of verminkt.
GELUIDSPROJEKTOR.
Op de foto ziet u een gezin bij een
geluidsprojektor. De geluidsprojek
tor Sankyo Sound 401. Met zo'n
apparaat kan men films vertonen
die zijn opgenomen met een stille
of geluidscamera. Handig is dat
men de film halverwege uit de pro
jektor kan nemen, zodat men niet
een hele spoel behoeft af te draai
en als men alleen maar een stukje
uit het midden wil zien.
Wie bij dag, snel even de film wil
zien, kan gebruik maken van een
los hulpstukje, een daglichtmoni
tor, dat simpelweg op de lens wordt
geplaatst.
U krijgt dan een glashelder beeldje,
dat ook bij vo! daglicht gemakkelijk
is te bekijken.
Met de geluidsprojektor zelf kunt u
geluid inspelen bij het al reeds aan
wezig geluid, dat u met de camera
opnam. U kunt ook zelfstandig
nieuw geluid toevoegen met platen
speler en een bijgeleverde micro
foon.
Er zijn twee typen Sankyo geluids
projektor, de 301 Sound, prijs
f 635,-- en de 401 sound, prijs ca.
f 740,--.
Uiteraard geeft de 401 meer moge
lijkheden, dan de wat eenvoudiger
301. Zo heeft de 401 een volume
indicator, om exact het juiste volu
me te kunnen bepalen bij het inspe
len van muziek of geluid effecten,
een speciale trucknop voor sound
on sound mixage en een toonrege-
laar voor hoge en lage tonen.
Richt de microfoon telkens op de
mond van de spreker, na uw vraag
te hebben gesteld. Aan de Sankyo-
microfoon is een kleine schakelaar,
waarmee u de camera kunt inscha
kelen. Stop het toestel echter niet,
tijdens het gesprek! Stel korte vra
gen en film het gesprekje in een
keer. Handig is het, als u tevoren
even doorpraat wat u vraagt en wat
de ander zal antwoorden. Dat
spaart film.
Wanneer u later wilt gaan monte
ren, laat de spreker(s) dan altijd e-
ven wachten met spreken. Pas als
de camera ca. 1 seconde draait,
kunnen ze hun zinnen uitspreken.
U weet wel "Opname 1 seconde na
nu". De camera begint te draaien
en na ruim 3 tellen praten. Dat
stukje "loze film" is handig bij het
knippen en plakken.
GELUIDSFADING.
Het is erg fraai, als het geluid lang
zaam wegsterft na een bepaalde
scene en langzaaro weer hoorbaar
wordt bij de volgende.
Zoiets kan bij de duurdere geluids
camera's wel en het gaat dan mees
tal volautomatisch, zoals bij de
klein afgebeelde Sankyo XL 620
suptertronic Geluidscamera. Zelfs
kan men zowel beeld en geluid in
"elkaar laten overvloeien" hetgeen
door het indrukken van een knopje
electronisch wordt geregeld.
Wanneer wij huiselijke scene's wil
len filmen b.v. feestdagen, verjaar
dagen of fuifjes, zorg dan dat de
microfoon (de losse met snoertje)
altijd zo dicht mogelijk bij het voor
naamste feestgebeuren is.
We doen dat door de microfoon
b.v. hoog (dus uit het beeld) aan
een lamp te hangen. Vooral bij kin
derfeestjes is dat een ideale opstel
ling, want we pikken alle gebabbel
op.
Wanneer u een interview maakt,
denk aan het NOS-journaal, gebruik
■dan de gewone handmicrofoon..
Een boek heeft een naam, een film
kan dat ook hebben. Daarvoor heb
ben wij nodig een titelset. Op de fo
to tonen wij een z.g. titelset van
Kaiser. De letters en andere leeste
kens zijn voorzien van een kleine
magneet aan de achterzijde. De on
dergrond is een metalen plaat, waar
op papier in verschillende tinten
kan worden gelegd. De letters "kle
ven" vanzelf op de plaat vast door
de magneetjes.
In de set, geleverd in een handige
opbergdoos, bevinden zich- ook
magnetische rondjes en streepjes,
waarmee men illustraties kan vor
men. De prijs van de titelset is
f 54,--.
TITELTIPS:
1. Maak korte en begrijpelijke ti
tels. Dus b.v. "Vakantie in Ti-
rol" of "Keesjes verjaardag".
Men moet in een oogopslag kun
nen zien en lezen waarover de
film gaat.
2. Film de titel eventueel met be
hulp van een voorzetlens. U
kunt dan op korte afstand film
en. Met een voorzetlens nummer
2 op een afstand van b.v. 48-55
Op de foto ziet u een hobbyfilmer
die zijn films monteert met witte
handschoenen aan. Die voorkomen
dat het altijd op de vingers aanwezi
ge vet en fcuren, niet op de film
kunnen komen. Die handschoenen
van Kaiser zijn in elke goede foto
zaak te koop.
cm. Gebruik bij het titels filmen
wel een statief, anders wordt uw
titel erg "beweeglijk".
3. Neem een titel zolang op, dat
ook de langzame lezer het kan
opnemen. Lees tijdens het film
en de titel langzaam 3x op. U
hebt dan voldoende lengte.
4. Zorg dat de titel netjes in het
midden van de titelplaat (en van
de zoeker) zit. Leg de titel dus
zodanig op de plaat dat er flink
wat ruimte omheen zit. Anders
hebt u kans dat u b.v. de tafel-/
rand mee filmt en dat staat erg
slordig.
5. Een leuke truc is, de letters van
uw titel een voor een neer te leg
gen en telkens een stukje van
b.v. 1/2 halve seconde filmen.
Druk de knop van de filmcamera
dan telkens ruim 1 tel in. Bij
projektie zien we dat de tekst
"vanzelf groeit".