Lambertus van de Kooij exposeert 14 kruiswegstaties Artishock in Het lijdensverhaal door de ogen van de kunstenaar 13e statie: Jezus wordt van het kruis afgenomen, 14e statie: Jezus wordt in zijn graf gelegd. 80 ester Courant van woensdag 7 april 1982 5e statie: Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis dragen. Een man, die samen met zijn vrouw van het veld kwam en met hun dagelijkse oogst huiswaarts keerde, wordt gedwongen het kruis te helpen dragen. 1 le statie: Jezus wordt aan het kruis genageld. Jezus was een gewoon mens. Daarom is hier de meeste aandacht gegeven aan een van menselijk lijden verwron gen gelaat. Een zwarte bladzijde is afgesloten. Een beter leven kan beginnen. Daarom is de linker helft zwart en de rechter helft wit. Links een dood boompje, rechts lentebloesem. In de rots was een ruimte uitgehouwen en daarin is een graf gemetseld. Hierin werd het gebalsemde lichaam gelegd. De serie begint en eindigt met op de achtergrond de Calvarieberg. f le statie: Jezus wordt ter dood veroordeeld. Het volk roept 'Kruisig hemmaar Pilatus zegt: 'Ik vind hem onschuldig, maar zal hem toch veroordelen In de verte dreigt reeds de Calvarieberg. 2e statie: Jezus neemt het kruis op Zijn schouders. De bloemen rechts onder symboliseren het goede leven dat Hij nu gaat verlaten. Hem wacht niets anders meer dan distels en doornen. 8e statie: Jezus troost de wenende vrouwen. De Eucalyptusboom dient als 'tegenwicht tegenover de witte Juzusfiguur en vormt zo samen met het kleine witte heu velt je onderaan een ijzers ter ke compositie. 7e statie: Jezus valt voor de tweede keer onder het kruis. In de verte nadert een groep vrouwen, die in tranen uit barsten als zij hun Heer zo zien lijden. 9e statie: Jezus valt voor de derde keer onder het kruis. Voor de meeste achtergronden is gebruik gemaakt van reisschetsen, door de maker getekend op zijn buiten landse reizen. 10e statie: Jezus wordt van Zijn kleed beroofd. Triomfantelijk galoppeert een soldaat met ziin trofee weg om het te verdobbelen. De treurwilg als achter grond geeft met zijn takken en wortels een prachtig lijn en kleurenspel. 12e statie: Jezus sterft aan het kruis. Het keerpunt tussen leven en dood. De eenzame cactus symboliseert de grens van het plantaardig leven. Daar achter daagt het licht van nieuw leven. Voorlopig is daar nog geen sprake van. Misschien moeten Bertus van de Kooij en wij er blij mee zijn. Het bezoeken van een kerk roept nog wel eens drempelvrees op. Arti shock daarentegen is er voor iedereen, kerkelijk en niet kerkelijk. Op Goede Vrijdag zal Jan Visser te 20.00 uur de expositie, die in de grote expositiezaal te bewonderen is, officieel ODenen. Het levenswerk van Bertus van de Kooij dus (nog) niet in zijn parochie-kerk. Wel te zien en te bewonderen vanaf 9 april t/m 16 april in Artishock aan de Steenhoffstraat. Even als het merendeel van zijn overige werk zijn ook de kruis wegstaties op hout geschilderd. Dit keer op 4 cm. dik ma honiehout. De grootte van de staties zijn 65 x 50 cm. Het werk van Bertus van de Kooij ademt evenwicht. Het zijn niet uitsluitend de hoofdpersonen uit het lijdensver haal die in zijn beleving en opvatting op de voorgrond treden. Ook veel aandacht voor de bij-figuren. Eén van de meest opmerkelijke aspecten is de gave van de kunstenaar een bijna levend beeld te scheppen en het benijdenswaardi ge vermogen duidelijke symbolieken er in te plaatsen. Bertus van de Kooij verdient het dat zijn dorpsgenoten de komende dagen één of meer uurtjes vrij maken om hem op zijn tocht met Jezus naar Calvarië te vergezellen. Iemand schijnt eens gezegd te hebben dat God zelf soms naar het goede dat de mensen voortbrengen meekijkt, om daarna te besluiten dat Hij alleen daarom zijn mensheid toch maar laat voortbestaan. Bertus van de Kooij mag zich met zijn creatieve schep ping afvragen of die uitspraak op waarheid berust. Jan Leijendekker. 3e statie: Jezus valt voor de eerste maal onder het kruis. Soldaten dwingen Hem op ruwe wijze verder te gaan als Hij het zware kruis niet kan dragen. f 12,- m.- jalant 112,- 108.'- 4e statie: Jezus ontmoet Zijn bedroefde moeder. Een tafereel dat de 'Via Dolorosa' even op de achtergrond dringt. 6e statie: Veronica droogt het aangezicht van Jezus af. Deze handeling was het enige lichtpunt op Zijn weg. Daarom komt op de achtergrond even de zon door. Als dank bleef op het doek het aangezicht van Jezus achter. De bijbei, zijn geloof en zijn kerk zijn voor Bertus van de Kooij (62) sinds vele jaren inspiratie-bronnen geweest voor een stuk indrukwekkende beeldende kunst. Daarvan getui gen de vele fraaie ikonen die in zijn huis aan de Van Len- neplaan 31 zijn terug te vinden. De Soester huisschilder Bertus van de Kooij leidt eigenlijk twee levens. Het ene als huisschilder, het andere als ..zondagschilder". Dat laatste is uitgedrukt in uren, een te bescheiden kwalificatie. Da gelijks is hij met penselen, dikwijls tot diep in de nacht, zijn hout aan het bespelen. Zo'n twintig jaar geleden bracht een bezoek aan een Artishock expositie hem op het idee de kwast in zijn vrije tijd voor het penseel te verwisselen. Ruim tien jaar geleden kreeg hij dank zij bemiddeling van Emmy Joosten-Eerdmans zijn eerste expositie in Artishock. Sinds die première is zijn werk steeds meer op de voor grond getreden. Zo werd dit jaar door de L.T.S. Eemland een door van de Kooy vervaardigd reliëfschilderij aange kocht. Gezien zijn inspiratie-bronnen kon het niet uitblijven nr>u van kerkelijke zijde belangstelling voor zijn op merkelijk werk ging ontstaan. Wijlen pastoor van Wijk. werkzaam in de parochie van de H. Familie te Soest-Zuid, toonde o.a. veel belangstelling voor het werk van zijn pa rochiaan ..Hij was", zo weet Bertus van de Kooij zich te herinne ren. ,,een enthousiast organisator en voor mij ook een groot inspirator. Het is mede aan deze helaas veel te vroeg over leden priester te danken geweest dat ik bijna 3 jaar aan een nu voltooide kruisweg gewerkt heb. Wanneer hij nog zou hebben geleefd dan zou mijn werk met Pasen in de kerk hebben gehangen".

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1982 | | pagina 11