hedsMototaal
een collage van de herfst
21
Soester Courant van woensdag 27 oktober 1982
21
•iKl
De wereld om ons heen is in het najaar vaak kleuriger
dan in de zomer. Het kleurenpalet van de herfst is dan
ook een erg mooi fotomodel. Wie er in dit seizoen op
uittrekt, vindt veel motieven voor de camera. De ver
kleurende bladeren aan de struiken. Of bomen in hun
laatste blad. De paddestoelen langs de weg. Een stille
vaart in de herfst. Een spinneweb in de morgen.
Mensen die wachten op de winter. Hier is een collage
van de herfst... een pagina vol ideeën om in dit donkere
seizoen toch nog geslaagde en fleurige foto's te maken.
De laatste blaadjes
Mooie foto's zijn soms het resul
taat van fotograferen op het juiste
moment. A Is ze volop in blad
staan leveren deze knotwilgen een
weinig boeiend beeld op. A Is ze
helemaal kaal zijn, zijn ze vaak
ook minder interessant. Maar nu
ze net nog wat blad hebben, vor
men ze een veelzeggend motief.
De bomen zijn iets onderbelicht,
waardoor de stammen en takken
een zwart/wit lijnenspel vormen.
Spel met de schaduwen
Wie een hoog standpunt kiest en
dan let op de zonnestand kan een
leuk effect bereiken door te spelen
met de schaduwen. In het najaar
is de zonnestand laag genoeg om
zo 'n foto te maken. A Is de zon ho
ger aan de hemel zou hebben ge-
i staan, dan was dit dubbelbeeld
I niet zichtbaar geweest.
Beweging bevriezen
Bij zo'n motief van snelle bewegin
gen en vallende waterdruppels is
de flitser ideaal. De belichting
vindt bij het flitsen niet plaats ge
durende de tijd, dat de lens open
staat (meestal l/SOeLseconde).
In dat geval zou er te veel bewe-
gingsonscherpte zijn ontstaan.
Er wordt alleen belicht tijdens het
moment van het flitsen, en dat ligt
bij een electronenflitser op slechts
1/500e tot 1/1.000e seconde en bij
een computerflitser op korte af
standen zelfs op 1/10.000e seconde
of nog korter. Zo kun je een bewe
ging 'bevriezen' zodat zelfs de
druppels volledig stil lijken te
staan.
^Een mistige morgen
Mist is vaak een vriend van foto
grafen, die van diepte in hun foto
houden. Dat naar de horizon toe
waziger wordende landschap heeft
een goede vertewerking. Deze foto
graaf had geluk, dat hij nèt die
reiger op de goede plaats in beeld
kon krijgen. De dreigende lucht is
het resultaat van een in de donke
re kamer toegepaste techniek,
waarbij het licht plaatselijk werd
'tegengehouden'.
Spoor in het zand
Een fotograaf ontdekt soms bij
zondere .motieven in de gewoonste
dingen. Zoals hier op een na de
drukke zomermaanden verlaten
strand. Het voertuig, waarmee de
vakantiehuisjes zijn opgehaald,
laat een diep spoor achter in het
zand. Als de zon de juiste stand
heeft, worden alleen de opstaande
kanten beschenen en krijg je dit
verrassende resultaat.
Ook binnenfoto's
Buiten is het somber en binnen is
het donker. Dan pak je al gauw
de flitser. Deze fotograaf deed dat
niet: met een filmpje van 27 DIN
(is gelijk aan 400 ASAmaakte
hij deze sfeervolle opname. Het
lamplicht zorgde voor dit resultaat,
dank zij de hooggevoelige film.
Wachten op de winter
Een laagstaande zon, mensen die
wachten bij een stoplicht... zo'n
foto is het symbool van een sei
zoen, waarin we, wachtend op de
winter, genieten van de laatste
zonnewarmte. Het vogeloogper-
spectief zorgt voor een opvallende
vlakverdeling
Tegenlicht in web
Recept voor zo'n foto: een vroege
herfstmorgen, dauwdruppels aan
de draden en de eerste stralen van
de zon, die van achteren door de
druppels spelen. Omdat de belich
ting bij zo'n tegenlichtopname niet
precies te berekenen is, kun je 't
beste enkele opnamen maken met
verschillende belichtingstijden (of
lensopeningen).
De bloemen van het bos
Ze horen op een pagina vol herfst
foto's: de mysterieuze 'kinderen
van de herfst'. Ze op deze manier
fotograferen is vooral een kwestie
van geduld en enkele gymnasti
sche oefeningen, want je moet er
wel voor met de camera naar de
grond.
holpen door met zwart carton te
zorgen voor een donkere achter
grond. Maar dat is niet erg als het
er om gaat de herfst te vangen in
al zijn kleurige schoonheid,
Herfstmozaiek
Een paar bladeren van een ameri-
kaanse eik op wat gaas... zo'n foto
moet je in kleur zien! De fotograaf
heeft Moeder Natuur wel iets ge-