DE CAMERA OBSCURA ALS GRONDLEGGER VAN MODERNE KDMMUNIKATIE 'van natte foto tot droge kopie' Soeater Courant van woensdag 15 december 1982 rend wer- ech- oudt s en agen dens slaat iten- ?cht, Heen Jige- aina i het bril, aan- aan Lken. rijdt aan <ers. ;wie- Ga ik de en in stan- i. Of baar arig- nini- i ko- n de mdi- van n.v lers- voor angt i het voor lijke t na- e het deze voor >pese kun 1983 it In imis- zaak eeds inigd egen ving e zal at uw it be- ;tieve ■kom Is ge rieve n het rope- ■daan ?stra- >m zo npese lalde van van ce ko- ïrken onsu- laren n het raald roces ielgië r toe knof rdap- ruikt pions uien, voor In )ene- oden staat Wat wij een camera noemen, een doos met een lens er in, is in feite een oeroude vinding. De Griek Aristoteles maakte al rond 300 voor Christus, melding van 'beeldvorming op een wand' in een verduisterd vertrek. De naam Camera Obscura, betekent ook letterlijk 'Donkere Kamer'. De Arabische geleerde Ibn al Haitam maakte gebruik van dit principe voor het waarnemen van gedeeltelijke zonsverduisteringen. Ook Leonardo da Vinei, de bekende schilder-uitvinder gaf omstreeks 1500 een goede beschrijving van de Camera Obscura, al gebruikte men in die tijd nog geen lens. De Camera Obscura was in feite een 'gaaljescamera'. Girolama Cardano maakte in 1550 melding van een z.g. dubbelbolle lens voor de camera en de heer D. Barbaro beschreef in 1568 het gebruik in de camera van een diafragma, de variabele lensopening. Wat ontbrak, was een lichtgevoelig materiaal, de film of plaat! De eerste echte fotogemaakt door Niepce. Hoe schimmig ook, het is onmiskenbaar een foto, een door 'licht veroorzaakte' afbeelding. Belichtings tijd 8 uur in de volle zon! ken met zilverjodide, die met kwikdamp werd ontwikkeld, dat was in 1837. De Franse staat kocht, op voordracht van de geleerde D. F. J. Arago, het patentrecht op en stelde het vrij ter beschikking aan de ge hele wereld. Een daad van groot belang. Daarmee nl. begon de fotografie haar zegetocht over de wereld. Niet alleen wat betreft de portret en vakfotografie, ook voor de amateur werd het een belangrijke schakel in zijn leven. Nederlandse vindingen De eerste eenoogspiegelreflexcamera, zo als wij die momenteel overal zien, werd ge construeerd door de Nederlander Loman. Het was de Nederlander F. B. A. Prinsen die internationaal wordt erkend als uitvin der van de electrische belichtingsmeter en van de 'automatische foto en filmcamera!' als men een foto bedoelde. De zilveren plaatfotografie echter, was duur en het bekende kiekje, was nog lang nietgeboren. De fotografie in de kommunikatie De fotografie is momenteel nauwelijks meer weg te denken uit ons leven. Geen krant is compleet zonder foto. Foto's zijn nodig op paspoorten en rijbewijzen, foto grafie speelt een onmisbare rol in handel en industrie. Hoe ziet een bepaald produkt er uit? De foto geeft het antwoord. Foto grafie met laserstralen leveren ons het z.g. Hologram, een volledig beeld in kleur en drie dimensies. Camera's gebouwd in ruimtevoertuigen snellen door het zonne stelsel en voor het eerst zien wij hoe de ringen van de planeet Saturnus er nu pre cies uitzien. De fotografie in het bedrijfsleven Een minder spectaculaire vorm van foto grafie is die van de fotocopieerapparaten. In de prille tijd van de fotografie, ten tijde van de eerste wereldoorlog, maakte men met ingewikkelde apparaten foto's van geheime stukken. Deze brieven werden langs fotografische weg zodanig verkleind, dat ze in een kokertje konden worden ge stopt en per postduif verstuurd. Met ver grotingsapparaten moesten de brieven dan weer naar het normale formaat ge transformeerd worden. Het copiëren van brieven voor kantoorgebruik echter, bleef in de eerste jaren na wereldoorlog 1, een tamelijk primitief werk. Het carbonpapier vierde hoogtij, de stencilmachine was een ander hulpmiddel. Een snelle en handige copieertechniek, zonder gebruik van foto- chemicaliën en een donkere kamer, be stond er in die prille jaren dertig niet. De fotocopieerapparaten van toen en zelfs na wereldoorlog 2, waren feitelijk minia tuur 'donkere kamers' waarin met flesjes en baden werd geknoeid. Baden die in de warme kantoren na enkele dagen geoxy- deerd en bedorven waren. Het gebruikte fotopapier (lichtgevoelig) men moest het in half of geheel verduisterde ruimten ver werken. Het papier was bovendien onder hevig aan een bepaalde achteruitgang in kwaliteit. Al met al was het maken van een fotocopie een kostbare en nogal techni sche zaak, die vakmanschap vereiste. Wat ontbrak, was een methode om snel en zonder geknoei met chemicaliën, een fotocopie te maken. Copiëren op een wijze die door elke leek zonder enige vakkennis kon worden gedaan. De uitvinding van de Xerografie Chester Carlson was een Amerikaans octrooigemachtigde. In zijn werk werd hij Een plank met lijm Monniken probeerden het met een plank, met lijm bestreken, die in de camera obscura werd geplaatst. Hun gedachten- gang was simpel, het beeld blijft wellicht op de lijm plakken. Ze waren er in feite dichtbij, was iemand toen zo snuggergeweest om zilverchloride of zilvernitraat toe te voegen aan de lijm en de plank na afloop te fixeren, dan had den wij mogelijk al foto's van Philips de Tweede gehad en een reportage van de 80-jarige oorlog. Fotogrammen Wanneer men een oppervlak bedekt met lichtgevoelig materiaal en daar sleutels, boombladeren of iets dergelijks oplegt en de zaak daarna blootstelt aan licht, ont staat een fotogram. Dat ontdekte J. H. Schulze in 1725. Hij bedekte papier met zilvernitraat. Men kon het beeld helaas niet fixeren, zodat na enige tijd het gehele vlak weer zwart werd. Wat hier ge beurde lijkt in feite op het bekende ver schijnsel van het oude behang, waarop duidelijk te zien is 'waar een schilderij' heeft gehangen. De naam fotografie De naam fotografie, ofwel 'schrijven met licht'.is afkomstig van de Fransman Niceiphore Niepce, die al rond 1816 expiri- menteerde met de camera obscura. N iepce is mogelijk ook een van de voorlopers in de afdruktechniek, want hij expirimenteerde met sukses met een systeem om afd ru kken van bestaande afbeeldingen te maken op lichtgevoelig asfalt. Hij noemde die af drukken Heliogravures of letterlijk 'zonne-etsen'. Hoe werkt de Xerografie? [T] Het verschijnsel van de statische elec- triciteit is bekend genoeg. Trek maar eens een trui over uw hoofd of kam uw haar met een plastic kam. U hoort de vonken knetteren! Op dit verschijnsel is de Xerografie gebaseerd. [2] Zo ontstaat een droge of xerografische kopie. Links het origineel. Het beeld wordt belicht en via een lens, zichtbaar in hel midden, op een lichtgevoelig vlak geprojekteerd. Dat vlak, de foto- receptor, bevat het vooralsnogonzicht- barc en in spiegelbeeld aanwezige beeld. Nu wordt het inktpoedcr over de folo- receptorgestrooid. I lel hecht zich vast op de plaatsen waar het beeld, in de vorm van electrostatische lading aan wezig is. 0 Gewoon papier wordt met de foto receptor in kontakt gebracht. Het papier wordt ook statisch geladen en neemt daardoor het beeld in poeder- vorm over. VAN ELEKTRONISCHE FOTO NAAR KOPIE OP PAPIER Kopieën kunnen ook gemaakt worden van een tekst of beeld op een beeldscherm. De tekst verwerker of elektronische schrijfmachine of de minicomputer wordt dan via een kabel verbonden met een speciaal kopieerapparaat of een printer. De Xerox 8011 is het modernste type op het gebied van elektronische informatieverwerking. Voor het gebruik hoeft men namelijk geen kennis te hebben van ingewikkelde machinetalen. Dit systeem brengt een oervorm van communicatie in de kantooromgeving. De communi catie tussen mens en machine gaat via 'pictogrammen', eenvoudige plaatjes die bekende voorwerpen uitbeelden. Wil men een bepaalde functie van het systeem in werking stellen, dan hoeft men slechts het pictogram aan te wijzen. Zo kan het systeem via de pictogram, electronisch tekenen, brieven en rapporten verkleinen en vergroten, verschillende letter types gebruiken, archiveren, ingewikkelde wiskundige en chemische formules uitwerken en afdrukken. Carlson ontvingin 1940 zijn eerste octrooi. Maar de maatschappijen die hij zijn vin ding aanbood, wezen het van de hand om dat men het risico te groot vond. In 1944 kreeg hij de kans z-ijn vinding openlijk te demonstreren voor het Batelle Memorial Instituut, een stichting voor wetenschap pelijk onderzoek. Bij Batelle maakte men de vinding vrij snel geschikt voor een ruim gebruik. De door Carlson gebruikte zwa vel, werd vervangen door Selenium. Ook ontwikkelde men de, nu nog steeds bij Rank Xerox toegepaste ontwikkel methode, met draagkorrels en poeder- deeltjes. Opnieuw werden een aantal ondernemingen benaderd, maar ander maal zonder succes. Uiteindelijk lukte het bij de kleine Haloid Company, die foto grafische machines en papiervervaardigde. Daarom kreeg Haloid in 1948 de licensies. In 1950 kwam de eerste Xeroxmachine in de handel. De eerste echte foto In 1826 echter slaagde dezelfde heer Niepce er in, voor het eerst een echte foto te maken met de camera obscura, die wij verder maar gewoon als 'camera zullen aanduiden. Deze foto gemaakt op lichtge voelig asfalt, had een belichtingstijd van 8 uur, bij zonnig weer! In 1829 verbond de heer Niepce zich zake- lijk met L. J. M. Daguerre teneinde de Photographie verder te ontwikkelen. Men slaagde! Daguerre lukte het om scherpe foto's te maken op een zilverplaat, bestre- GO Door verhitting wordt het poederbeeld met het papier versmolten. De Xero grafische afdruk is klaar, een proces dat maar een paar sekonden behoeft te duren. In de snelle Xerox 9400, maar twee sekonden. herhaaldelijk geconfronteerd met de noodzaak ergens copieën van te moeten maken. Hij ergerde zich aan de omslach tige technieken die daartoe dienden. In 1935 begon hij in zijn eigen keuken, met behulp van een simpel fornuis, met expiri- menten. Op 22 oktober 1938 lukte het hem om beelden over te brengen op gewoon papier. Vloeistoffen kwamen er ook niet aan te pas. Hij noemde zijn vinding dan ook 'Xerografie', letterlijk is dat de samen trekking van twee Griekse woorden n.l. 'Xeros' voor 'droog' en 'Graphein' voor schrijven 'droogschrijven'. Voor het maken van die eerste Xerografi sche beelden werd een aluminium plaat met zwavel bedekt en daarna met een zak doek opgewreven. Daardoor werd de plaat gevoelig en kon samen met een doorzich tig positief, aan het licht worden bloot gesteld. Hierdoor ontstond een latent (onzichtbaar) beeld, dat door bestrooien met een droog poeder zichtbaar werd. Door het in contact brengen met papier ontstond dan de copie. Chester Carlson, uitvinder van de Xerografie.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1982 | | pagina 29